Clicky

vrijdag 8 november 2024 - 05:01 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 60

Van Alphen voegt twee nieuwe IVECO S-WAY trucks toe aan wagenpark

Van Alphen, een familiebedrijf dat al sinds 1993 actief is in de transportsector, breidt zijn wagenpark uit met twee nieuwe IVECO S-WAY trucks. Het bedrijf, dat sinds 2007 onder leiding staat van Richard, heeft met deze nieuwe voertuigen een belangrijke stap gezet in het grotere segment van vrachtvervoer.

Van Alphen is een gevestigde naam in de logistiek, opgericht door de ouders van Richard, en heeft sindsdien een gestage groei doorgemaakt. In de beginjaren werkte Richard samen met zijn ouders, totdat hij in 2007 het bedrijf volledig overnam. Het bedrijf telt momenteel 11 werknemers, waarvan 10 chauffeurs op de weg en Richard zelf die de operaties vanuit kantoor coördineert. Het wagenpark van Van Alphen omvat nu in totaal 15 voertuigen.

Hoewel Van Alphen al lange tijd met IVECO werkt, heeft het bedrijf tot voor kort uitsluitend gebruikgemaakt van bestelwagens. Met de toevoeging van de twee nieuwe IVECO S-WAY trucks speelt Van Alphen nu ook een belangrijke rol in het grotere vrachtvervoer. “We doen nog steeds hetzelfde werk als 30 jaar geleden, namelijk koeriersdiensten, maar inmiddels zijn we ook actief in het grote verkeer,” aldus Richard.

Innovatie en duurzaamheid in balans

Richard benadrukt het belang van duurzaamheid, maar geeft aan dat elektrisch rijden momenteel nog geen optie is voor Van Alphen. “Wij rijden heel plaatselijk, maar de volgende dag kan dezelfde wagen onderweg zijn naar een internationale bestemming. Om elektrisch te kunnen rijden, zouden we onze vloot moeten verdubbelen, waarbij de helft stil zou staan om op te laden. De techniek is er voor ons helaas nog niet, maar we hopen dat deze zich snel genoeg ontwikkelt zodat we in de toekomst de overstap kunnen maken naar duurzamer transport.”

Positieve ervaringen met IVECO

Van Alphen heeft al jaren positieve ervaringen met IVECO bestelwagens, die volgens Richard “onverwoestbaar zijn en altijd starten.” Nu het bedrijf met de IVECO S-WAY’s de overstap maakt naar het grotere segment, zijn de verwachtingen hoog. De nieuwe trucks zijn inmiddels twee weken in gebruik en de vaste chauffeurs zijn zeer tevreden met hun nieuwe voertuigen. “Voor onze chauffeurs is het allerbelangrijkste dat ze een goede auto hebben. De beide chauffeurs waren ontzettend blij met hun nieuwe wagens, en dat betekent veel voor ons als bedrijf,” aldus Richard.

Naast het comfort van de voertuigen, zoals de magnetrons voor overnachtingen en de verlichting in de grille, heeft Richard ook lovende woorden over de service in de werkplaats. “Ik ben echt positief verrast hoe goed alles wordt opgepakt in de werkplaats. Dat geeft vertrouwen in de toekomst.”

Met deze nieuwe aanwinsten in het wagenpark blijft Van Alphen zich inzetten voor waarde toevoegende logistiek, waarbij het bedrijf proactief meedenkt met klanten en blijft groeien in zowel het lokale als internationale transport.

Madlener ontkent druk te hebben gezet op ambtenaren over verminderen geluidsoverlast Schiphol

Schiphol

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ontkent dat hij ambtenaren onder druk heeft gezet om tot andere berekeningen te komen over het verminderen van geluidsoverlast rond Schiphol. De luchthaven hoeft van de minister minder te krimpen dan het vorige kabinet had bepaald, en volgens NRC komt dat doordat Madlener ambtenaren “onder druk zette” om informatie van Schiphol en KLM te gebruiken.

“Ik vind dat een zeer ernstig verwijt, want ik vind een open werksfeer uiterst belangrijk”, zei Madlener in het debat over de begroting van zijn ministerie. “Mensen die mij kennen, weten dat. En natuurlijk heb ik dat ook met mijn ambtenaren besproken. Zij hebben zich in een open gesprek verzekerd dat zij zich niet onder druk gezet voelen. Daarmee zeg ik niet dat er geen spanningen zijn op dit dossier. Die zijn er altijd, en dat heb ik ook wel gemerkt.” Maar van “ongeoorloofde druk” was volgens de minister geen sprake.

Olger van Dijk (NSC) wilde daarop weten of de “uitgangspunten” van de sector in de berekeningen over geluidsoverlast zijn overgenomen. Daar kon Madlener niet direct een antwoord op geven, maar hij zei wel: “Er zijn aanpassingen geweest.” In antwoorden op vragen die de Kamer eerder heeft gesteld, schreef de minister dat hij zijn ambtenaren heeft gevraagd “met de sector in gesprek te gaan en uit te zoeken hoe het komt dat de sector andere uitkomsten van berekeningen had”.

Het eerdere plan was een maximum van 460.000 tot 470.000 vluchten per jaar. Op basis van “nieuwe, meer gedetailleerde informatie” uit de sector heeft Madlener dat aangepast naar 475.000 tot 485.000 vluchten, schreef hij eerder aan de Kamer. De definitieve berekeningen hoopt hij volgende week te ontvangen.

Art Rooijakkers stapt over van RTL naar Talpa

HILVERSUM – Presentator Art Rooijakkers maakt de overstap van RTL naar Talpa Network. Hij heeft er een meerjarig contract getekend, meldde Talpa donderdag. Rooijakkers (48) wordt een van de presentatoren van Nieuws van de Dag, het nieuwe opinie- en nieuwsprogramma van De Telegraaf en Hart van Nederland dat vanaf januari te zien is op SBS6. Eerder werd bekend dat Talpa ook Malou Petter voor dit programma heeft aangetrokken.

“Na zes mooie jaren bij RTL is het tijd voor een nieuwe stap. Het journalistieke avontuur lonkt en een nieuwsprogramma met de slagkracht van Mediahuis en Talpa Network gecombineerd, daar kijk ik naar uit”, aldus Rooijakkers, die zegt dat er ook andere programma’s voor hem in het vat zitten, “waaronder een oude liefde”.

De presentator verlaat RTL “met een weemoedig gevoel”, zegt hij. Hij is naar eigen zeggen dankbaar voor de kansen die hij er heeft gekregen en de programma’s die hij heeft mogen presenteren, maar kijkt tegelijkertijd uit naar de nieuwe samenwerking. “Want in de twintig jaar die ik nu als presentator werk, heb ik met enige regelmaat naar een mol gezocht, maar nog nooit met eentje samengewerkt. Dus dat wordt weleens tijd”, laat hij weten, doelend op Talpa-baas John de Mol.

Talpa’s videodirecteur Frans Klein laat weten “ontzettend trots” te zijn op de komst van Rooijakkers. Hij noemt hem “een waardevolle aanwinst”. Klein verwijst ook naar het verleden van Rooijakkers bij een van de andere Talpa-zenders. “Bovendien is Art voor ons geen onbekende; in zijn beginjaren presenteerde hij voor NET5 onder meer Peking Express.”

Ryanair stopt met vluchten naar verschillende Duitse steden

DUBLIN – De Ierse budgetmaatschappij Ryanair stopt met vliegen naar de Duitse steden Dortmund, Dresden en Leipzig, en vermindert het aantal vluchten naar Hamburg. De reden is een geschil met de Duitse regering over stijgende belastingen.

Volgens de luchtvaartmaatschappij, de grootste prijsvechter van Europa, dalen de passagiersaantallen in Duitsland door de maatregel met 12 procent volgend jaar zomer. Dat betekent een afname van 1,8 miljoen beschikbare stoelen.

Ryanair vindt dat de toenemende belastingen in de luchtvaart, evenals de stijgende kosten voor beveiliging en luchtverkeersleiding, onhoudbaar zijn. Het bedrijf pleit ervoor dat de regering onmiddellijk de luchtvaartbelastingen afschaft, de kosten voor luchtverkeersleiding verlaagt en de verhoging van beveiligingskosten uitstelt.

Ook Lufthansa heeft zijn zorgen geuit over de stijgende kosten in Duitsland. Prijsvechter easyJet heeft al stappen ondernomen om het aanbod in Duitsland te verminderen.

DB Schenker opent nieuw warehouse voor semiconductors in Nederland

Foto: DB Schenker

ESSEN – DB Schenker breidt zijn rol als toonaangevende logistiek dienstverlener voor de halfgeleiderindustrie verder uit. Het bedrijf is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan en is een belangrijke stap in het versterken van de halfgeleiderindustrie in Europa.

Niklas Wilmking, lid raad van bestuur voor Contractlogistiek bij DB Schenker: “Een betrouwbare aanvoer van microchips is belangrijk voor het economische succes van Europa. De halfgeleiderindustrie groeit snel, gestimuleerd door initiatieven zoals de European Chips Act. Deze nieuwe DB Schenker-vestiging onderstreept ons streven naar groei en onze inzet om de activiteiten van onze klanten te optimaliseren, waarmee de logistieke toeleveringsketen voor halfgeleiders in Europa en wereldwijd verder wordt versterkt.”

De bouw van het magazijn is al gestart. Een speciaal DB Schenker-team werkt samen met business partners aan de opening in het najaar van 2025.

DB Schenker zal 12.000 m2 van de 18.000 m2 magazijnruimte in gebruik nemen en diensten aanbieden zoals ontvangst, cross-dock, Vendor Managed Inventory (VMI), Return Merchandise Authorization (RMA) en verzending. Het magazijn wordt uitgerust met Unit Load Devices (ULD) voor luchtvrachtzendingen.

DB Schenker is al geruime tijd partner van de halfgeleiderindustrie en biedt geavanceerde logistieke oplossingen dicht bij de productielocaties. Dit minimaliseert uitvaltijd, zorgt ervoor dat logistieke activiteiten op elkaar zijn afgestemd, vermindert vertragingen en verhoogt de efficiëntie.

In totaal heeft DB Schenker 18 logistieke vestigingen voor de halfgeleiderindustie in
Europa.

EU-lidstaten noemen wens Nederland van opt-out een slecht plan

LUXEMBURG – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) kan niet op steun rekenen van andere EU-lidstaten voor de gewenste uitzonderingspositie voor Nederland op migratie, ook wel opt-out genoemd. Onder anderen haar collega-ministers uit Duitsland, Griekenland en Zweden noemden het stuk voor stuk een slecht plan, zeiden zij voor het begin van de EU-vergadering over migratie in Luxemburg. Eurocommissaris Ylva Johansson (Binnenlandse Zaken) zei stellig: “Het is niet mogelijk volgens het EU-verdrag en dat heb ik ook tegen Nederland gezegd.”

“Het is geen goed idee”, zei de Duitse minister Nancy Faeser (Binnenlandse Zaken) resoluut. Ook de Griekse minister Nikolaos Panagiotopoulos vindt het onwenselijk dat EU-lidstaten een nationaal migratiebeleid gaan voeren. Het is volgens hem juist belangrijk dat EU-landen elkaar vasthouden en als één blok het EU-migratiepact gaan uitvoeren.

Ook Zweden vindt dat de EU-lidstaten ervoor moeten zorgen dat het Europese migratiepact “efficiënt is en werkt zoals het bedoeld is”, zei justitieminister Gunnar Strömmer. “We kunnen nu niet beginnen met het zoeken naar speciale oplossingen voor individuele landen.”

‘Niet realistisch’

De ministers van Frankrijk, België en Finland geven geen direct antwoord op de vraag of het Nederlandse verzoek wensdenken is of kans van slagen heeft. “Frankrijk vraagt niet om een opt-out”, zei minister Bruno Retailleau op de vraag van het ANP. “Integendeel, we hebben het asiel-immigratiepakket krachtig gesteund en willen zelfs vooruitlopen op de inwerkingtreding ervan.”

“Het is belangrijk dat we nu het Europese migratiepact uitvoeren”, zei de Belgische staatssecretaris voor asiel Nicole de Moor. De Finse minister Lulu Ranne noemt de wens van Nederland “niet realistisch”.

EU-migratiepact

Voor een opt-out is een wijziging van het EU-verdrag nodig. Daarnaast moeten alle EU-lidstaten instemmen met een verzoek daartoe.

Het EU-migratiepact gaat vanaf medio 2026 gelden. Het gaat om strengere migratieregels over het opvangen, verdelen en terugsturen van migranten, waarbij asielzoekers die weinig kans maken in detentie moeten worden gezet. Ook moeten alle landen op dezelfde manier asielzoekers registreren. Jarenlang is er over het pact onderhandeld.

Werkzaamheden en omleidingen goederenvervoer door uitbreiding Derde Spoor

Van november 2024 tot mei 2026 wordt er intensief aan het spoor gewerkt tussen Emmerich en Oberhausen. Deze werkzaamheden in Duitsland zijn onderdeel van het project voor de uitbreiding van het Derde Spoor en hebben invloed op het goederenvervoer in Nederland. ProRail heeft de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op deze periode en de hinder voor omwonenden en vervoerders te beperken.

Werkzaamheden en omleidingen

De komende jaren zullen er vaker en langere omleidingsperiodes zijn voor het goederenvervoer via met name de Brabant- en Bentheimroute. In de zomer van 2025 zijn beide sporen in Duitsland gedurende acht weken buiten dienst. Van de 80 weken dat er aaneengesloten in Duitsland wordt gewerkt is de Betuweroute 20 weken volledig gestremd. De overige 60 weken moeten per dag tien tot vijftien treinen worden omgeleid.

Dit werk is van groot belang voor het verbeteren van het Europese goederenvervoer. Op dit moment rijden zowel goederen- als passagierstreinen over dezelfde sporen, wat de capaciteit beperkt. Met de aanleg van het derde spoor kunnen er straks meer goederentreinen rijden, wat de Betuweroute optimaal benut en de doorstroming bevordert.

“Hoewel goederenvervoer momenteel een lichte afname kent, verwachten we op lange termijn dat er steeds vaker voor de trein wordt gekozen als duurzaam transportmiddel. De huidige hinder is dus een investering in een toekomstbestendig spoornetwerk”, aldus ProRail.

Maatregelen tegen hinder

ProRail is zich bewust van de overlast die de werkzaamheden met zich meebrengen voor omwonenden langs de omleidingsroutes. “Daarom hebben we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vervoerders een ‘Minder Hinder Pakket’ ontwikkeld. Dit pakket bevat diverse maatregelen om de impact op de omgeving te minimaliseren. Op meerdere locaties zijn betonnen overwegen vervangen door rubberen. Ook hebben we Under Sleeper Pads aangebracht om het geluid en de trillingen van voorbijrijdende treinen te verminderen.”

Goed voorbereid

Om goed voorbereid te zijn op de komende periode heeft ProRail het afgelopen jaar verschillende simulaties uitgevoerd. Hierbij zijn teams op de verkeersleidingsposten in Eindhoven, Roosendaal, Kijfhoek, Rotterdam en de grensregio betrokken. “Door meerdere scenario’s te oefenen, kunnen we sneller en effectiever reageren tijdens de werkzaamheden.”

“De werkzaamheden hebben ook impact op onze logistieke operatie. Incidenten kunnen langer duren en meer treinen en reizigers raken betrokken. Daarom hebben we verschillende logistieke maatregelen genomen om verstoringen beter te kunnen afhandelen. Denk aan verbeterde processen voor het bijsturen van treinen, nieuwe richtlijnen voor het omgaan met vertragingen en nauwere samenwerking met goederenvervoerders.”

“Ook op ICT-gebied zijn stappen gezet om informatie sneller en makkelijker te delen binnen onze organisatie en met vervoerders. Dit zorgt ervoor dat we tijdens de werkzaamheden meer treinen kunnen laten rijden en de werkdruk beheersbaar blijft.”

Ondersteuning voor goederenvervoerders

Goederenvervoerders krijgen ondersteuning door middel van Routelint, een rijondersteuningssysteem dat helpt vertragingen te verminderen. Daarnaast worden preventief spoordelen zoals ES-lassen op risicovolle locaties vervangen. Ook zijn wissels en paal-spoorstaafverbindingen verbeterd om de kans op storingen te verkleinen. Wisselmonitoring is uitgebreid, waardoor storingen sneller kunnen worden gedetecteerd en opgelost.

NOS: ongefundeerde Kamervragen BBB ondermijnen journalistiek

HILVERSUM – NOS-hoofdredacteur Giselle van Cann vindt het “ongelooflijk kwalijk” dat BBB-parlementariër Claudia van Zanten wil dat minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Commissariaat voor de Media onderzoek laat doen naar de objectiviteit van de publieke omroep. Dat stelde Van Cann donderdag in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.

De hoofdredacteur van de NOS stelt dat dit soort vragen “de betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van de NOS, maar ook van de journalistiek in het algemeen ondermijnt. Ik kan daar erg boos om worden.” Eerder veroordeelde ook journalistenvakbond NVJ de vragen al in felle bewoordingen.

Van Cann erkent dat “we soms een fout maken. Maar uit de toon van de vragen gaat een suggestie uit dat we met een agenda werken. En vaak is dat, zoals in dit geval, gebaseerd op dingen die we niet gezegd of beweerd hebben.” De BBB stelde de vragen aan de minister vanwege berichtgeving van de NOS over Hezbollah-leider Nasrallah. De NOS schreef dat volgelingen van Nasrallah hem competent en charismatisch vinden.

De hoofdredacteur van de NOS roept politici op om vragen over de werkwijze van de NOS voortaan eerst aan de NOS zelf te stellen in plaats van aan de minister. “We proberen er te zijn voor iedereen: de grote middengroep en de mensen met een ander standpunt”, stelt Van Cann. “Maar dan vraag ik mensen wel om te luisteren. Je hoeft het niet met ons eens te zijn, maar luister wel.” De NVJ uitte eerder ook al kritiek op BBB-leider Caroline van der Plas die op sociale media ongefundeerde uitspraken over de journalistiek deed.

Het Commissariaat voor de Media liet donderdag weten dat de ombudsman van de publieke omroep eerder dit jaar al onderzoek deed naar de objectiviteit van de NOS in de berichtgeving rond de crisis in het Midden-Oosten. De ombudsman constateerde dat “de aandacht bij de NOS meer in balans is dan een deel van het publiek denkt”.

Renault Trucks kondigt nieuwe modellen Renault T, T High, C en K aan

Renault Trucks kondigt de introductie aan van zijn zware truckrange, model year 2025. De nieuwe modellen van de T, T High, C en K zijn nog verder geoptimaliseerd op het gebied van verbruik, veiligheid en rijcomfort. Het brandstofverbruik is tot drie procent lager ten opzichte van de vorige generatie, waardoor transporteurs hun productiviteit kunnen verhogen en tegelijkertijd hun ecologische footprint qua CO2 kunnen verkleinen.

Brandstofbesparing die gunstig is voor milieu en ondernemingsproductiviteit

Na de introductie van de Turbo Compound twee jaar geleden, die een brandstofbesparing tot 10 procent mogelijk maakte, blijft Renault Trucks zijn voertuigen doorontwikkelen en energiezuiniger maken. De zware trucks van de range T, T High, C en K, model year 2025, bieden een extra brandstofbesparing tot 3 procent.

De fabrikant heeft hiervoor niet alleen verschillende componenten van de aandrijflijn verder doorontwikkeld en geoptimaliseerd, zoals de motor, de versnellingsbak en de achterassen, maar men past ook standaard banden toe met een A+ label voor een maximale efficiency.

Renault T

Verder zijn de Renault Trucks T, T High en de Renault Trucks E-Tech T standaard uitgerust met cameraspiegels (CMS Camera Monitoring System) in plaats van standaard achteruitkijkspiegels voor een betere aerodynamica en een nog lager brandstofverbruik. Deze cameraspiegels zijn uitgevoerd in 2 wegklapbare camera-armen die aan de zijkant boven de A-stijl op de cabine zijn gemonteerd. Deze armen zijn inklapbaar.

De camera’s zijn verbonden met twee schermen in de cabine die de omgeving rondom het voertuig weergeven. Ze zijn voorzien van een infraroodmodus voor beter nachtzicht. Optioneel kunnen deze cameraspiegels aan de bijrijderszijde worden voorzien van een extra dodehoek camera.

Deze spiegelcamera’s zijn ook als optie leverbaar op de Renault Trucks “bouw”voertuigen van de range C, K en de Renault Trucks E-Tech C.

Renault T High vooraanzicht

Voor lange afstanden biedt Renault Trucks een versie met geoptimaliseerd brandstofverbruik: de Renault Trucks T Smart “Racer”. De Smart “Racer” is beschikbaar voor de modellen T en T High en combineert de DE13 Turbo Compound motor met de complete reeks beschikbare brandstofbesparingsopties. Dit resulteert in een 14 procent lager brandstofverbruik en een 15 procent lagere CO2-uitstoot ten opzichte van een standaardmodel.

Renault T High zijaanzicht

Verbeterde veiligheid en meer rijcomfort

De instelbare stuurbekrachtiging van model year 2025 verbetert de stabiliteit van het voertuig bij hoge snelheden, terwijl het stuur bij lage snelheden directer reageert en de stuurbewegingen minder inspanning vraagt waardoor het manoeuvreren in een stedelijke omgeving gemakkelijker wordt. Dit systeem bestaat uit een combinatie van hydraulische stuurbekrachtiging en een ondersteunende elektromotor en maakt gebruik van sensoren om het gedrag van het voertuig in realtime aan te passen op basis van de bewegingen van de truck en het stuurgedrag van de chauffeur.

Er is ook een rijhulpsysteem (Lane Keep Assistance) met automatische stuurcorrectie verkrijgbaar. Dit zorgt ervoor dat het voertuig in zijn rijstrook blijft, wanneer het deze per ongeluk dreigt te verlaten. Ook biedt het extra bescherming tegen het gevaar van dode hoeken, waardoor de veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers wordt vergroot.

Met de automatische grootlichtfunctie wordt het grootlicht automatisch ingeschakeld, afhankelijk van de rijomstandigheden (weer, duisternis, andere weggebruikers). Dit is een aanvulling op het automatische dimlicht dat al standaard aanwezig was op de vorige generatie trucks van Renault. Voor een optimaal zicht tijdens de werkzaamheden kunnen er af fabriek extra werklampen op het chassis of achterop de cabine worden meebesteld.

De Renault Trucks T, T High, C en K en de elektrische versies Renault Trucks E-Tech T, C van model year 2025 zijn per direct te specificeren en te bestellen via het dealernetwerk.

BMW en Mercedes verkopen flink minder auto’s in China

MÜNCHEN/STUTTGART – BMW en Mercedes-Benz hebben in het derde kwartaal van dit jaar flink minder auto’s verkocht in China. De twee Duitse autofabrikanten kampen in de grootste automarkt ter wereld met een aanhoudende zwakke vraag naar luxewagens en elektrische voertuigen.

BMW verkocht tussen juli en september bijna 30 procent minder BMW’s en Mini’s in China. In zowel het eerste als het tweede kwartaal verkocht BMW nog 5 procent minder auto’s in het land. Door de forse verkoopdaling in China zag BMW de totale autoverkopen in het afgelopen kwartaal met 13 procent dalen. Volgens BMW had een terugroepactie door problemen met de remsystemen ook een negatieve impact op de verkopen.

Concurrent Mercedes-Benz verkocht in het derde kwartaal 13 procent minder auto’s in China, waarbij vooral de vraag naar dure modellen zoals de S-klasse en Maybach onder druk stond. Ook worden de nieuwste elektrische voertuigen van het bedrijf lauw ontvangen door consumenten in China. Daarnaast kiezen Chinese jongeren steeds vaker voor binnenlandse automerken, die vaak zijn uitgerust met geavanceerdere entertainmenttechnologie. De totale verkopen van Mercedes-Benz zakten in het afgelopen kwartaal met 12 procent.

De tegenvallende autoverkopen in China en de afnemende vraag naar elektrische voertuigen hebben al gezorgd voor een golf aan winstwaarschuwingen in de Duitse autosector. Ook BMW en Mercedes-Benz hebben onlangs hun winstverwachtingen voor het hele jaar verlaagd. De Duitse autobouwers vrezen verder te worden getroffen door de oplopende handelsspanningen tussen de Europese Unie en China. De EU-lidstaten stemden onlangs in met de invoering van extra importheffingen op elektrische auto’s uit China. Als reactie hierop zei China dat het maatregelen bestudeert om de tarieven op geïmporteerde voertuigen met grote brandstofmotoren te verhogen.

44 procent vrachtwagenchauffeurs negeert doorrijverbod Duitse Lüdenscheid tijdens controle [+foto]

Foto: Duitse Politie

LÜDENSCHEID – Ongeveer 44 procent van de vrachtwagenchauffeurs overtrad gisteren, woensdag 9 oktober 2024, tijdens speciale politiecontroles het doorrijverbod voor vrachtwagens in het Duitse Lüdenscheid.

Enkele tientallen politieagenten gingen weer op pad om toezicht te houden op de naleving van het verbod, snelheden te controleren en technische controles uit te voeren.

Er werden 117 voertuigen van meer dan 7,5 ton gecontroleerd. Hiervan hadden 51 geen vrijstelling. Hiervan kwamen er 48 uit het buitenland, meldt de Duitse politie.

In totaal moesten vijf voertuigen vanwege technische mankementen ter plaatse worden stilgelegd en werd verder rijden verboden. De lading van drie vrachtwagens was niet goed vastgezet.

De A45 bij Lüdenscheid is sinds begin december 2021 volledig afgesloten. De reden: de Rahmede-valleibrug, die volledig vervallen was en nu is opgeblazen. Sindsdien is de A45 (ca. 6 kilometer) omgeleid via Lüdenscheid. Het bovenregionale vrachtverkeer, dat zonder laad- of lospunt door de stad rijdt, vormt nu een zeer zware belasting voor de omleidingsroute en vooral voor de bewoners daar.

Om hier verlichting aan te bieden, heeft de stad Lüdenscheid op 10 juni 2023 een doorrijverbod voor vrachtwagens voor puur transitverkeer ingevoerd. Het verbod geldt ook voor het rijden door de stad op de B54 (Volmestrasse) in Brügge. Uitgesloten van de nieuwe regeling zijn regionaal goederenvervoer en alle voertuigen met een herkomst of bestemming in Lüdenscheid.

Handvol ambtenaren begonnen aan ‘herdenkingsprotest’ Gaza

DEN HAAG – Een handvol ambtenaren is begonnen aan een “herdenkingsprotest” bij het ministerie van Buitenlandse Zaken om aandacht te vragen voor het Israëlische geweld in Gaza. Sinds december is er wekelijks een kort protest, maar een jaar na de Hamas-aanval van 7 oktober duurt de demonstratie een dag lang.

Deze donderdag worden ruim twintig sprekers en andere optredens verwacht. Mogelijk komt ook minister Caspar Veldkamp van Buitenlandse Zaken een boekje met speeches in ontvangst nemen. Of dat doorgaat, is volgens een betrokkene nog onzeker.

Voor de ingang van Buitenlandse Zaken is een klein podium neergezet. Het spandoek waarmee de ambtenaren wekelijks voor het ministerie staan met de tekst ‘Ambtenaren eisen staakt-het-vuren’ hangt ernaast. De ambtenaren en andere demonstranten die zich bij de protesten hebben aangesloten, vinden dat het kabinet zich harder moet opstellen om Israël tot een staakt-het-vuren te bewegen.

Angelique Eijpe, voormalig ambtenaar en een van de initiatiefnemers van de demonstraties, gaf de eerste speech. Ze nam ontslag vanwege de reactie van de Nederlandse overheid op het Israëlische geweld in Gaza. “Een herdenking gaat eigenlijk altijd over iets wat voorbij is”, zei Eijpe in haar toespraak. “Maar terwijl we hier het afgelopen jaar gedenken, gaan de bombardementen in Gaza en inmiddels ook Libanon door.” De demonstratie was bewust niet op 7 oktober om ruimte te bieden aan herdenkingen van de Hamas-aanval die op die dag plaatsvond, voegt ze later toe tegenover ANP.

39 nieuwe Volvo FH Aero-trekkers voor Royal Den Hartogh Logistics

Royal Den Hartogh Logistics neemt de komende maanden 39 Volvo FH Aero-trekkers in gebruik. Met de inzet van het zuinigste model dat Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport gaat Den Hartogh voor verdere brandstofbesparing. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.

De Volvo FH Aero onderscheidt zich met een aerodynamisch design. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH en dat zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica en dus een lager brandstofverbruik.

“We hebben voor de Volvo FH Aero gekozen vanwege de belofte over het gunstigere verbruik”, vertelt Peter Rodenburg, Technical Manager van Den Hartogh Logistics.

“We zijn heel benieuwd hoeveel we met deze trucks kunnen besparen, ook in combinatie met de zuinige Turbo Compound-motor. Bij de keuze hebben we goed gekeken naar de kilometrage. De Volvo FH Aero’s zetten we nu in op de routes met de hoogste kilometrage.”

Jong wagenpark

De 39 Volvo FH Aero-trekkers zijn onderdeel van een order van 134 nieuwe Volvo-trucks die dit jaar worden geleverd aan Den Hartogh Logistics. “We nemen dit jaar ook nieuwe Volvo FH-trekkers en een Volvo FM-trekker in gebruik”, vertelt Rodenburg.

“We hebben 870 voertuigen in onze vloot en elke 5 à 6 jaar is de vervangingstermijn. We zetten namelijk in op jong, up-to-date transportmaterieel met de hoogste standaard op het gebied van veiligheid en duurzaamheid.”

Mix van brandstoffen

Den Hartogh Logistics zet in op een mix van brandstoffen en aandrijflijnen om de impact op het milieu te verkleinen. “Duurzaamheid en veiligheid zijn twee belangrijke pijlers in ons beleid”, vertelt Rodenburg.

“We zetten in op een mix van brandstoffen om onze CO2-uitstoot te verkleinen. In samenwerking met Volvo Trucks, kijken we naar de beste optie voor de specifieke inzet. We hebben onder meer Volvo FH Electric- en Volvo FM Electric-trekkers in de vloot voor routes die zich daarvoor lenen, in Scandinavië en Duitsland rijden we op vloeibaar biogas en we rijden met trucks op biodiesel HVO. Daarmee kunnen we de CO2-uitstoot flink verkleinen. Verder zijn de uitgebreide veiligheidsfuncties een reden om voor Volvo Trucks te kiezen. In ADR-transport is veiligheid een must en onze nieuwste trucks zijn ook weer voorzien van alle denkbare veiligheidsfuncties.”

Huizenprijzen in derde kwartaal ruim 12 procent gestegen tot nieuw record

Koopwoning

UTRECHT – De huizenprijzen zijn in het derde kwartaal opnieuw gestegen, nadat die in het tweede kwartaal al een nieuw record hadden bereikt. Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Afgelopen kwartaal kostte een bestaand huis op de krappe woningmarkt gemiddeld 473.000 euro, 12,3 procent meer vergeleken met het derde kwartaal van 2023.

Daarmee zijn de huizenprijzen wel minder hard gestegen dan in het tweede kwartaal het geval was. Toen kostte een woning nog 13,6 procent meer dan een jaar eerder, de grootste stijging in twee jaar. “Deze stabilisatie kan worden gezien als een gezonde ontwikkeling”, stelt de NVM.

De prijsstijging was vorig kwartaal ook minder hoog vergeleken met het tweede kwartaal van dit jaar. In juli, augustus en september waren huizen gemiddeld 0,4 procent duurder dan in april, mei en juni. Deze “minieme” stijging lijkt een correctie te zijn op de grote prijsverandering van het kwartaal daarvoor, stelt de NVM. Toen werden huizen vergeleken met de drie maanden daarvoor ruim 7 procent duurder. De makelaarsvereniging benadrukt dat de zomer altijd een rustigere periode is op de huizenmarkt.

Verkoop

“De prijzen vliegen omhoog door de krappe markt, goede financierbaarheid, inkomensstijgingen en daarmee het vertrouwen van de consument”, zei voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen Lana Gerssen in juli.

Afgelopen kwartaal verkochten NVM-makelaars bijna 37.000 huizen, het hoogste aantal in bijna vier jaar. Vooral appartementen werden meer verkocht, bijna 19 procent vaker vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar. Dat komt volgens de makelaarsvereniging vooral omdat dit type huizen vaker te koop zijn gezet ten opzichte van andere soorten woningen. De stijging is over alle prijsklassen te zien en vooral bij de duurdere appartementen, constateert de NVM.

Kleiner aanbod

Ook zijn in het derde kwartaal 39.500 huizen te koop gezet, 15 procent meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Eind september stonden in totaal ruim 25.500 woningen te koop, 10 procent minder dan een jaar eerder. Het kleinere aanbod kan volgens de NVM bijdragen aan de aanhoudende krapte op de markt en de druk op de prijzen.

De verkoopprijzen van nieuwbouwhuizen bleven afgelopen kwartaal stabiel op gemiddeld ongeveer 475.000 euro. De prijs per vierkante meter is wel gestegen, naar 4600 euro. Dit zou komen omdat er meer kleinere woningen zijn. “Je krijgt als koper dus minder vierkante meters voor het gespendeerde bedrag”, beschrijft de NVM de situatie op de nieuwbouwmarkt.

CO2-uitstoot van huishoudens zwaarder belast dan die van bedrijven

DEN HAAG – In 2023 bedraagt de gemiddelde belasting op CO2-uitstoot in Nederland 88 euro per uitgestoten ton CO2. Er zijn grote verschillen in CO2-belasting tussen gebruikers van fossiele brandstoffen. In 2023 betalen huishoudens een 2,5 keer hogere belasting per uitgestoten ton CO2 dan bedrijven. Een aantal energie-intensieve bedrijven wordt nauwelijks belast voor hun CO2-uitstoot. Dit meldt het CBS in het onderzoek ‘Effective Carbon Rates by Manufacturing Industries and Household Consumers in the Netherlands’.

De effectieve CO2-belastingvoet (‘effective carbon rate’, ECR) geeft de belasting per ton uitgestoten CO2 weer. De ECR richt zich op CO2-emissies en -belastingen die direct te maken hebben met de verbranding van fossiele brandstoffen.

De uitstoot van broeikasgassen leidt tot opwarming van de aarde. Het klimaatbeleid in Nederland en elders is erop gericht deze uitstoot terug te dringen. Het belasten (beprijzen) van de uitstoot van broeikasgassen kan bijdragen aan deze doelstelling. CO2 is verreweg het belangrijkste broeikasgas, dat onder andere vrijkomt bij de verbranding van fossiele brandstoffen.

De overheid kan de uitstoot van CO2 op verschillende manieren bij gebruikers van fossiele brandstoffen in rekening brengen. In Nederland worden CO2-emissies belast via accijns op motorbrandstoffen, de energiebelasting op aardgas en de kosten van emissierechten. Deze laatste worden via het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) bij bedrijven in rekening gebracht.

Bij huishoudens is ook de niet-aftrekbare btw op accijns en de energiebelasting meegeteld. Er zijn ook instrumenten die de CO2-belastingvoet verlagen. Gratis toegewezen ETS-emissierechten zijn als subsidies verrekend met de ETS-belasting. Het (tijdelijke) prijsplafond op aardgas in 2023 is als subsidie verrekend met de energiebelasting.

In de periode 2015-2021 steeg de belasting op de uitstoot van een kiloton CO2 (de ECR) voor Nederland van 84 naar 123 euro (omgerekend in prijzen van 2023). Belangrijkste oorzaak van de stijging is de hogere energiebelasting op aardgas. Tussen 2021 en 2023 nam de ECR weer af tot 88 euro per ton CO2. Een verlaging van de accijns op brandstof in 2022 droeg bij aan een lagere ECR in 2022.

In 2023 heeft het energieprijsplafond per saldo geleid tot een lagere belasting op het gebruik van aardgas. Zonder dit plafond was de ECR (bij gelijkblijvend verbruik) voor 2023 uitgekomen op 107 euro. Door de gestegen ETS-marktprijzen is vanaf 2021 een hogere bijdrage te zien van de kosten van emissierechten in de ECR.

Huishoudens betalen relatief het meest voor hun uitstoot CO2

Onder de groepen van grootste uitstoters hebben huishoudens de hoogste ECR met 219 euro per ton CO2-uitstoot in 2023. Dit is inclusief de tijdelijke subsidie op de gasprijzen in 2023 door de invoering van het energieprijsplafond. Wel is de ECR van huishoudens gecorrigeerd voor inflatie lager dan in 2015.

Van de grote uitstoters hebben alleen de huishoudens en het vervoer over land een ECR boven het Nederlands gemiddelde. De CO2-uitstoot van het internationaal vervoer over water en door de lucht is echter nagenoeg onbelast. Ook de uitstoot van energie-intensieve bedrijven in de industrie is niet of nauwelijks belast. Dit is het gevolg van belastingkortingen of vrijstellingen op de energiebelasting en de gratis toegewezen ETS-emissierechten. De basismetaalindustrie laat hierdoor per saldo een negatieve ECR zien.

In de periode 2015-2023 is de CO2-uitstoot, exclusief de verbranding van biomassa, afgenomen, van 186 miljard naar 138 miljard kilogram. De meest in het oog springende daling is in de bedrijfstak energievoorziening, waar de CO2-uitstoot meer dan halveerde. Tegelijkertijd nam de ECR in deze industrie toe van 12 euro in 2015 naar bijna 76 euro per ton CO2-uitstoot in 2023. Dit komt doordat energiebedrijven na 2013 geen gratis ETS-emissierechten meer ontvangen. Als gevolg daarvan, en door de stijgende ETS-prijzen, zijn de energiebedrijven steeds meer gaan betalen voor hun CO2-uitstoot.

LAATSTE NIEUWS

A7

Vrachtwagen verliest over afstand van 42 kilometer slachtafval op A32 en...

MEPPEL - Een vrachtwagen is donderdagavond over een afstand van 42 kilometer slachtafval verloren. Dat gebeurde vanaf de A32 bij Meppel-Zuid tot aan de...