Clicky

donderdag 28 november 2024 - 01:28 uur
BAS World
Home Blog Pagina 6

KLM: geen ruimte voor loonsverhoging in nieuwe cao’s

AMSTELVEEN – KLM ziet geen ruimte voor loonsverhogingen in de nieuwe vast te leggen cao’s. Dat bevestigt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij na berichtgeving door RTL Nieuws. KLM heeft al langer te maken met hoge kosten.

“Voorop staat dat we een goede cao voor onze collega’s willen, die tegelijk recht doet aan de financiële situatie waarin KLM zich bevindt”, laat de zegsvrouw weten. “Daarom hebben we aangegeven geen ruimte te zien voor loonsverhoging.” Volgens haar zijn de lonen sinds 2019 bovendien al met 25 procent gestegen.

De gesprekken over de nieuwe cao’s voor het grond-, cockpit- en cabinepersoneel gaan de komende weken van start. De bevriezing van de lonen werd voorgesteld in een brief die naar betrokken vakbonden is gestuurd. “We willen samen met hen oplossingen vinden die bijdragen aan een sterker en toekomstbestendig KLM voor ons allemaal”, aldus de KLM-woordvoerster.

Uit de kwartaalresultaten van KLM die begin deze maand werden gepubliceerd, kwam naar voren dat de operationele winst bij KLM flink is gedaald. Dat had onder andere te maken met hoge kosten die verband houden met onderhoud en een tekort aan piloten. Tegelijkertijd moet de luchtvaartmaatschappij rekening houden met hogere tarieven om gebruik te maken van luchthaven Schiphol.

Een maatregelenpakket dat in oktober werd gepresenteerd, moet het resultaat op korte termijn met 450 miljoen euro verbeteren. De maatregelen hebben onder meer betrekking op het terugdringen van het personeelstekort onder vliegers en technici. Zo kijkt KLM naar het verkorten of versnellen van opleidingen. Ook wordt onderzocht hoe onderhoud efficiënter gedaan kan worden.

Vakbonden willen nog niet reageren op het startvoorstel van KLM. Zo laat FNV weten “niet de gewoonte te hebben om cao-onderhandelingen te voeren via de media”.

Madlener wil verbreding A27 bij Zeewolde als eerste opstarten

A27 verkeersbord

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) wil de uitbreiding van de A27 tussen Zeewolde en Eemnes als eerste van zeventien gepauzeerde projecten laten doorgaan. Dat is nog geen definitieve keuze, zegt hij in een debat in de Tweede Kamer.

Het vorige kabinet zette zeventien bouwprojecten voor wegen en vaarwegen stil vanwege gebrek aan geld, personeel en stikstofruimte. Het is Madleners ambitie om elk jaar één van die projecten te laten doorgaan. Komend voorjaar zal hij bekendmaken welk project definitief als eerste weer doorgaat. “We gaan kijken hoe de projecten scoren op stikstof, maakbaarheid en budget.”

In het debat verklapte Madlener alvast welk project als eerste in aanmerking komt. “Het begint met de letter A, en het eindigt met 27, bij Almere”, zei hij. “Ook de woningbouw speelt daar een belangrijke rol.” Een woordvoerder bevestigt dat het om het stuk snelweg tussen Zeewolde en Eemnes gaat. Een groot deel van de Tweede Kamer wil juist dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt.

Hester Veltman (VVD) denkt dat het verbreden van de A27 bij Zeewolde juist extra druk op knooppunt Hoevelaken kan geven. “En het zou om diezelfde reden een extra stikstofprobleem kunnen betekenen. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?”

“Iedereen onderkent de noodzakelijkheid van dat project”, reageerde Madlener over de aanpak van knooppunt Hoevelaken. “Het staat hoog in de prioriteiten van dit kabinet. Maar de stikstofruimte ontbreekt.”

Massaontslag bij staaldivisie Thyssenkrupp

DUISBURG – Het Duitse Thyssenkrupp is van plan duizenden banen te schrappen bij zijn staaldivisie die kampt met overcapaciteit, lage staalprijzen en hoge kosten voor onder meer energie. Binnen vijf jaar moet het personeelsbestand bij die verlieslatende tak krimpen van de huidige 27.000 naar ongeveer 16.000 banen, aldus het concern.

Bij die reorganisatie moeten 5000 arbeidsplaatsen verdwijnen en nog eens 6000 banen worden overgeplaatst naar externe dienstverleners of vervallen door de verkoop van activiteiten. Met de maatregelen wil het bedrijf de personeelskosten verlagen. De onderneming heeft ook hoge kosten voor het verduurzamen van productieprocessen.

Het concern kampt ook met concurrentie in Europa van goedkoop staal uit Azië en met de zwakte in de Duitse auto-industrie. Thyssenkrupp is een belangrijke staalleverancier aan Duitse autobouwers.

Catastrofe

De grote vakbond IG Metall noemt de plannen een “catastrofe” voor het personeel van de staaldivisie en ook voor de deelstaat Noordrijn-Westfalen als industrielocatie. De staaltak heeft zijn hoofdkantoor in Duisburg en veel staalfabrieken van het bedrijf staan in Noordrijn-Westfalen. IG Metall zal zich dan ook verzetten tegen het massaontslag.

De laatste tijd worden meer grote ontslagrondes aangekondigd in de Duitse industrie. Zo werd vrijdag bekend dat industrieconcern Bosch nog eens 5500 banen schrapt door de malaise in de autosector. Ook bij andere industriebedrijven in Duitsland gaan duizenden banen verloren. Bij Volkswagen kunnen mogelijk tienduizenden banen vervallen door de dreigende sluiting van Duitse fabrieken van het autobedrijf. Het Amerikaanse Ford Motor schrapt 4000 banen in Europa, waarvan 2900 in Duitsland.

Lancering Rotra Futura: Nieuwe Mijlpaal voor Duurzame Offshore Windlogistiek

Concordia Damen heeft samen met Amasus, deugro Danmark, Siemens Gamesa en DEKC Maritime de eerste van twee innovatieve Offshore Wind RoRo-schepen, de Rotra Futura, gelanceerd. Dit gloednieuwe schip, ontwikkeld met oog voor duurzaamheid en efficiëntie, werd gisteren te water gelaten op de Jiangsu Zhenjiang Shipyard in China en zal in 2025 in gebruik worden genomen.

Samenwerking voor Duurzame Innovatie

De Rotra Futura, samen met zusterschip Rotra Horizon, is speciaal ontworpen voor het transport van de nieuwste generatie windturbinecomponenten. Dit project markeert een intensieve samenwerking tussen vijf toonaangevende bedrijven, met als doel een toekomstbestendig logistiek concept te creëren. Siemens Gamesa, Deugro Danmark en Amasus legden de basis met een charterovereenkomst, terwijl DEKC Maritime en Concordia Damen het ontwerp, de engineering en bouw realiseerden.

“Dit schip is een belangrijke schakel in de groeiende windenergie-industrie,” aldus Chris Kornet, algemeen directeur van Concordia Damen. “Door krachten te bundelen met onze partners hebben we een duurzaam, kosten- en energiezuinig scheepstype ontwikkeld dat aan de hoogste normen voldoet.”

Geavanceerd Ontwerp

De Rotra Futura en Rotra Horizon bouwen voort op het succesvolle Rotra-concept van Concordia Damen. Met een lengte van 167,6 meter en een breedte van 26 meter zijn deze schepen uitgerust om de steeds grotere windturbineonderdelen efficiënt te vervoeren. Het innovatieve Roll-On/Roll-Off-systeem (RO/RO) en drie krachtige Liebherr-kranen maken het mogelijk turbinebladen in drie lagen te stapelen, wat de laadcapaciteit en flexibiliteit aanzienlijk vergroot.

Het strategisch geplaatste stuurhuis en de accommodatie aan de voorzijde optimaliseren de belading zonder het zicht te belemmeren. Het geavanceerde ontwerp maximaliseert niet alleen de logistieke mogelijkheden, maar voldoet ook aan de strengste eisen voor veiligheid en duurzaamheid.

Duurzaamheid Centraal

Met het oog op een groenere toekomst heeft Concordia Damen het ontwerp van de Rotra-schepen gericht op energie-efficiëntie en emissiereductie. Een aerodynamisch en hydro-geoptimaliseerd rompontwerp, gecombineerd met een speciale coating, zorgt voor lager brandstofverbruik. Daarnaast zijn de schepen uitgerust met een innovatieve Wärtsilä-hoofdmotor, die 15% minder brandstof verbruikt dan huidige normen en de CO₂-uitstoot aanzienlijk verlaagt.

Het hybride voortstuwingssysteem voldoet aan de strengste IMO Tier 3-normen, terwijl een warmteterugwinningssysteem bijdraagt aan verdere energiebesparing.

Toekomstgericht

Met de introductie van de Rotra Futura en Rotra Horizon speelt Concordia Damen in op de toenemende vraag naar logistieke oplossingen voor grootschalige windenergieprojecten. “Deze schepen zijn niet alleen een investering in de maritieme sector, maar ook in de energietransitie,” zegt Kornet. “We blijven innoveren en samenwerken om een duurzame toekomst te realiseren.”

De lancering van de Rotra Futura benadrukt de toewijding van Concordia Damen en haar partners aan innovatie en duurzaamheid in de offshore windindustrie. Dit schip symboliseert een brug tussen de mogelijkheden van vandaag en de uitdagingen van morgen.

OM: gezondheidssituatie mishandeld 10-jarige pleegmeisje uit Vlaardingen stabiel

ROTTERDAM – De medische toestand van het 10-jarige meisje uit Vlaardingen dat zwaargewond raakte, omdat ze mishandeld zou zijn door haar pleegouders, is stabiel. “Er zijn hele kleine ontwikkelingen, ze maakt letterlijk en figuurlijk kleine stappen”, zei de officier van justitie maandag in de rechtbank in Rotterdam. “Dit laat onverlet dat ze voor de rest van haar leven aangewezen zal zijn op intensieve zorg.”

Het meisje had hersenletsel en botbreuken en lag een tijd in coma. Toen ze naar het ziekenhuis werd gebracht woog ze nog maar 20 kilo, zei de officier op de vorige zitting in september. Sinds 23 juli is het meisje weer bij bewustzijn, zei de officier destijds.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de twee pleegouders ervan dat ze het meisje wilden doden door haar van de trap te duwen. Ook zouden ze haar hebben opgesloten in een kooi met daaraan stroomdraden. Ze zou aan haar armen en benen zijn vastgebonden en haar mond zou zijn afgeplakt met tape.

Rechtbank

De twee verdachten zijn maandag niet aanwezig in de rechtbank. Daisy W. en Johnny van den B., beiden 37 jaar, werden aangehouden nadat hun pleegdochter in mei zwaargewond was opgenomen in het ziekenhuis. De twee verdachten zijn aangemeld voor observatie in het Pieter Baan Centrum voor psychiatrisch onderzoek. De gedragskundige observatiekliniek van justitie heeft laten weten dat de plaatsing zeer waarschijnlijk begin volgend jaar zal plaatsvinden, tussen medio januari en medio februari. Beide verdachten worden zes weken opgenomen, waarvan vier weken met overlap.

De twee pleegouders blijven ontkennen dat ze het meisje van de trap hebben geduwd, benadrukten hun advocaten op de zitting. “Uit niets blijkt dat mijn cliënt het meisje van de trap heeft gegooid of geduwd”, zei de advocaat van Van den B. Maar volgens het OM heeft het jonge slachtoffer het letsel niet bij zichzelf kunnen aanbrengen. De raadsvrouw van Van den B. zei ook dat de pleegouders “wel degelijk” hulp hebben gezocht bij instanties, maar dat ze die naar eigen zeggen niet hebben gekregen.

NAVO-kopstuk roept bedrijven op zich voor te bereiden op oorlog

BRUSSEL – Bedrijven zouden zich moeten voorbereiden op een oorlogsscenario, stelt Rob Bauer, de hoogste militair van de NAVO. Volgens de Nederlandse admiraal moeten ze hun productie en distributie aanpassen om minder afhankelijk te zijn van landen als Rusland en China.

“Als we ervoor kunnen zorgen dat de cruciale diensten en goederen hoe dan ook geleverd kunnen worden, dan is dat een belangrijk onderdeel van onze afschrikking”, zei Bauer. Volgens hem worden ook niet-militaire diensten zeer belangrijk in geval van oorlog. Hij wijst ook op de toenemende sabotagepogingen die nu al in Europa te zien zijn en de afhankelijkheid van Russisch gas.

“We dachten een deal te hebben met Gazprom, maar we hadden eigenlijk een deal met meneer Poetin”, aldus Bauer. “En hetzelfde geldt voor infrastructuur die in handen van Chinezen is. We hebben eigenlijk een deal met meneer Xi.”

Bauer, de voorzitter van het militaire comité van de NAVO, zei ook dat de lidstaten meer geld moeten uitgeven aan defensie. Momenteel is de norm nog 2 procent van het bbp, maar Bauer verwacht dat de benodigde uitgaven “veel dichter bij de 3 procent” liggen. Hij verwacht dat er de komende jaren veel discussie zal zijn over de uitgaven, mede door het aanstaande presidentschap van Donald Trump in de Verenigde Staten.

Trump dreigde tijdens zijn eerste ambtsperiode om uit de NAVO te stappen uit onvrede over de lage bijdragen van andere bondgenoten. Bauer denkt dat het gesprek over hogere uitgaven “een gezonde en valide discussie” zal zijn.

Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn

DEN HAAG – Coalitiepartijen VVD, NSC en BBB willen een nieuw onderzoek dat de Lelylijn koppelt aan de inrichting van Nederland op de lange termijn en de bouw van nieuwe woningen. Olger van Dijk (NSC) omschrijft zijn idee als een poging om ondanks miljardentekorten toch door te gaan met het spoorproject.

Nagenoeg de hele Tweede Kamer sprak maandag in een debat steun uit voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Die twee spoorlijnen moeten de verbindingen met en in het noorden van Nederland verbeteren, maar de Lelylijn komt momenteel ongeveer 10 miljard euro tekort en de Nedersaksenlijn zo’n 1,5 miljard. Kosten voor beheer en onderhoud komen daar nog bij.

Over de stappen die nodig zijn om met de aanleg te beginnen, is minder eensgezindheid. Om verder te gaan met de concrete uitwerking van de spoorlijnen is zicht nodig op driekwart van het totale budget. Een deel van de Kamer wil deze “75 procentnorm” loslaten. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) staat echter niet open voor die uitzondering, en de coalitie lijkt hem daarin te steunen.

Terwijl de financiering van de Lelylijn nog niet rond is, wil Van Dijk “verdergaan met de detaillering”, zegt hij in het debat. “Ik ben ervan overtuigd dat als we het op deze manier verankeren, voor iedereen duidelijk is: die Lelylijn gaat er gewoon komen.” Voor de Nedersaksenlijn wil Van Dijk wel op zoek naar geld om het project de volgende fase in te helpen.

De oppositie betwijfelde de waarde van een nieuw onderzoek. Eline Vedder (CDA) wees erop dat het kabinet in zijn regeerprogramma beloftes doet over de Lelylijn. Om dan geen budget vrij te maken en nog niet met de volgende fase te beginnen, is volgens haar “een wassen neus”.

De motie waarin Van Dijk het kabinet vraagt om dit ‘masterplan’ te maken en intussen te blijven zoeken naar geld voor de Lelylijn, heeft steun van een Kamermeerderheid.

Duizenden bij protest hoger onderwijs op Malieveld

DEN HAAG – Duizenden studenten en medewerkers vanuit het hele land demonstreren op het Malieveld in Den Haag tegen de kabinetsbezuinigingen op het hoger onderwijs. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) schat dat er 20.000 mensen meedoen met het protest. Ze richten zich tot onderwijsminister Eppo Bruins. “Als het moet gaan we staken! Stop de Eppocalyps”, zegt Coba van der Veer, bestuurder van onderwijsbond AOb.

De actievoerders hebben bordjes bij zich met teksten als ‘Zelfs de Zeeuwen zijn boos’, ‘Erbarme dich’, ‘Privileged = responsible’ en ‘Bezuinigingen op onderwijs zijn diefstal van de toekomst’. Naast de vele paraplu’s tegen de regen zijn er ook veel vlaggen te zien van onder meer vakbonden FNV en AOb. De betogers roepen onder meer ‘Vecht, vecht, vecht, studeren is een recht’. Aan een grote hijskraan hangt een groot blok met de tekst: ‘HO Kabinet sloopt hoger onderwijs’ en demonstranten dragen een rood vierkant op hun kleding, als symbool van protest. Verder is er gratis patat voor de actievoerders.

De demonstratie stond eigenlijk eerder deze maand gepland in Utrecht, maar die werd afgelast uit vrees dat een pro-Palestijnse groep de betoging zou ‘kapen’. Dat weerhield honderden demonstranten er niet van die dag alsnog actie te voeren in de Domstad. Ook in Leiden, Tilburg, Enschede en Nijmegen klommen tegenstanders van de kortingen op de barricaden.

Vrede in Palestina

“Stop met het criminaliseren van mensen die streven naar vrede in Palestina, we laten ons niet uit elkaar spelen”, aldus FNV-bestuurder Bas van de Weegberg op het Malieveld, waarbij hij verwees naar het afgelaste protest in Utrecht. Een andere spreker zei: “Solidariteit met onze collega’s in Gaza, waar geen universiteit meer overeind staat door bombardementen van Israël.”

De honderden miljoenen euro’s aan bezuinigingen op hoger onderwijs en wetenschap baren de hele sector enorme zorgen. In een brief deden burgemeesters, hogescholen en universiteiten maandag opnieuw een oproep aan het kabinet om niet te bezuinigen op het hoger onderwijs. Oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Volt en DENK maakten bekend dat ze een voorstel doen om de voorgenomen onderwijsbezuinigingen van circa 2 miljard euro volledig te schrappen.

Kamerleden Rob Jetten (D66) en Jimmy Dijk (SP) zijn ook bij het protest.

Bouwvakker overleden na val bij PepsiCo-fabriek in Broek op Langedijk

BROEK OP LANGEDIJK – Een bouwvakker is overleden na een val van grote hoogte bij een vestiging van PepsiCo in Broek op Langedijk.

Volgens de Arbeidsinspectie raakte het slachtoffer na de val bekneld. Toen de bouwvakker eenmaal was ontzet, is geprobeerd te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.

Eneco meldt dat het slachtoffer voor het energiebedrijf werkte.

De Arbeidsinspectie doet nog onderzoek bij het bedrijf aan de Westelijke Randweg. De toedracht van het ongeluk is nog niet duidelijk.

Linkse oppositie wil alle onderwijsbezuinigingen schrappen

DEN HAAG – De oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Volt en DENK doen een voorstel om de voorgenomen onderwijsbezuinigingen van circa 2 miljard euro volledig te schrappen. Ze willen het hiervoor benodigde geld ophalen bij andere ministeries, onder meer met maatregelen tegen belastingontwijking bij grote bedrijven.

Door het voorstel wordt het voor onderwijsminister Eppo Bruins nog moeilijker om zijn begroting door de Eerste Kamer te krijgen. Dat werd zaterdag al duidelijk, toen de ongebruikelijke combinatie van D66, CDA en JA21 met een plan kwam om 1,3 miljard euro van de onderwijsbezuinigingen terug te draaien. De ChristenUnie heeft zich inmiddels aangesloten bij dit verbond.

De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer. Bruins heeft de steun nodig van een partij uit een van de twee bovengenoemde blokken oppositiepartijen om zijn begroting goedgekeurd te krijgen in de senaat. Dinsdag gaat de Tweede Kamer in debat over zijn begroting.

De linkse oppositiepartijen stellen onder meer voor om een streep te zetten door de langstudeerboete van 3000 euro. Ook bezuinigingen op de maatschappelijke diensttijd (200 miljoen euro) en brugklassen van meerdere schooljaren (210 miljoen euro) worden wat hen betreft teruggedraaid.

In de onderwijssector is veel onvrede over de bezuinigingen. Maandagmiddag protesteren personeel en studenten in het hoger onderwijs hiertegen.

Lidstaten akkoord met EU-begroting, Nederland niet

BRUSSEL – De EU-lidstaten zijn akkoord met de EU-begroting voor 2025, behalve Nederland, Oostenrijk, Denemarken, Finland en Zweden. Als later deze week ook het Europees Parlement akkoord gaat, kan er bijna 200 miljard euro worden besteed.

Over de begroting 2025 werd op 16 november een onderhandelaarsakkoord bereikt tussen een delegatie van EU-ministers van Financiën en een delegatie van het Europees Parlement. Toen werd bekend dat Nederland, Oostenrijk, Zweden, Finland en Denemarken zich van stem zouden onthouden. Dat geldt in Brussel als tegenstem. Zweden heeft maandag daadwerkelijk tegengestemd.

Deze vijf lidstaten vinden het onder meer niet verantwoord dat er niets wordt gedaan aan de hoge rentelasten.

Het Europees Parlement debatteert dinsdag en stemt woensdag over de begroting voor komend jaar.

Trailer van TVB Transport gestolen

MAASDIJK – Vanaf het Honderdland in Maasdijk is afgelopen weekend een trailer van TVB Transport gestolen.

Het betreft een witte trailer met groen logo en groene tekst ‘TVB Transport’.

De trailer heeft het kenteken OT-11-SJ.

Heeft u de trailer ergens zien staan of rijden? Neemt u dan alstublieft zo snel mogelijk contact op met Troy Heemskerk van TVB Transport via nummer +31(0)628558549.

FNV kondigt nieuwe staking aan bij brouwerijen Heineken

DEN BOSCH – Medewerkers van de Heineken-brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch gaan dinsdag en woensdag opnieuw staken uit onvrede over de vastgelopen cao-onderhandelingen. Dat meldt vakbond FNV. Vorige week woensdag legden werknemers het werk al 24 uur neer, waardoor de bierproductie volgens de FNV stillag.

De FNV had al gezegd dat er voorbereidingen waren voor nieuwe acties. De cao’s voor de brouwerijen, commerciële tak en het internationale Heineken Group lopen eind dit jaar alle drie af. De bond eist een loonsverhoging van 7 procent in 2025 en automatische prijscompensatie. Heineken wil volgens FNV niet verder gaan dan 5,5 procent in twee jaar.

“Het gaat goed met Heineken, daar willen de mensen in de brouwerijen en op de kantoren ook van profiteren. Zij voelen zich met deze voorstellen van de directie absoluut niet gewaardeerd. Niet gek dus dat honderden werknemers het werk neerleggen. Dat doen zij volgende week opnieuw als Heineken niet naar ons gaat luisteren”, zegt FNV-bestuurder Nurettin Altundal.

Heineken noemde de stakingen vorige week “een buitenproportioneel middel” en zei verder te willen onderhandelen.

Gevangenisstraf voor geplande poging tot zware mishandeling op terras in Groningen

GRONINGEN – De rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, heeft een verdachte veroordeeld tot een gevangenisstraf van 10 maanden voor een poging tot zware mishandeling met voorbedachte raad.

De man heeft op een terras in het centrum van Groningen het slachtoffer tegen betaling van enkele duizenden euro’s met zijn vuist hard in het gezicht geslagen. Het slachtoffer is hierdoor buiten bewustzijn geraakt. Uit twee eerdere veroordelingen van de man stonden in totaal nog 12 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf open; die moet de veroordeelde nu ook deels gaan uitzitten, meldt de rechtbank in Groningen.

De rechtbank acht bewezen dat de poging tot zware mishandeling van te voren beraamd was. Een medeverdachte heeft hem voor de actie een beloning van enkele duizenden euro’s in het vooruitzicht gesteld.

De man heeft het slachtoffer op de bewuste dag plotseling hard met zijn vuist in het gezicht gestompt, waardoor het slachtoffer bewusteloos op de grond is gevallen. Na afloop heeft hij zich niet om het welzijn van het slachtoffer bekommerd, maar het slachtoffer nog verder vernederd door hem in hulpeloze toestand te filmen en beelden hiervan met anderen te delen. Dit alles gebeurde in het uitgaansgebied van Groningen en meerdere omstanders hebben dit gezien. Daarmee heeft hij de gevoelens van onveiligheid in de binnenstad versterkt.

Ook heeft de rechtbank meegewogen dat de man steeds heeft gedaan alsof het gedrag van het slachtoffer aanleiding voor het geweld was, terwijl het de veroordeelde in werkelijkheid te doen was om het geld dat hij ermee verdiende. Verder heeft de rechtbank in aanmerking genomen dat verdachte de afgelopen jaren meermaals is veroordeeld ter zake van voornamelijk geweldsmisdrijven en nog in twee proeftijden liep.

Bij het bepalen van de straf heeft de rechtbank gelet op de ernst van de feiten en ook op de eerdere veroordelingen van de verdachte. De rechtbank is daardoor van oordeel dat hier alleen een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van aanzienlijke duur, namelijk 10 maanden, passend is.

Uit twee eerdere voorwaardelijke veroordelingen stonden nog ruim 12 maanden gevangenisstraf open. De rechtbank gelast de gedeeltelijke tenuitvoerlegging daarvan, in totaal 7 maanden. Aan de resterende 5 maanden worden strenge voorwaarden gekoppeld.

Al met al moet de man van de rechtbank naar aanleiding van het door hem gepleegde geweld 17 maanden naar de gevangenis.

 

De Renault Trucks E-Tech T met 600 km actieradius

Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model dat een actieradius van 600 km per batterijlading heeft. Deze uitbreiding biedt nieuwe mogelijkheden voor het verduurzamen van het langeafstandstransport en draagt bij aan de verdere elektrificatie van de transportsector.

De elektrische trucks van Renault Trucks hebben inmiddels 30 miljoen kilometer afgelegd bij transportbedrijven, wat heeft geleid tot een besparing van 29.000 ton CO₂-uitstoot. Met de introductie van dit nieuwe model breidt de Franse fabrikant zijn portfolio van duurzame transportoplossingen verder uit, zodat klanten nog beter ondersteund worden in hun energietransitie.

Innovatieve technologie voor verbeterde prestaties

De grotere actieradius van de Renault Trucks E-Tech T wordt mogelijk gemaakt door de integratie van een nieuwe E-axle.

Dankzij de E-axle technologie kunnen alle elementen van de aandrijflijn – elektrische motoren en transmissie – gegroepeerd worden aan de achterzijde van het voertuig. De extra ruimte die ontstaat tussen de langsliggers wordt gebruikt om extra batterijpakketten te kunnen plaatsen. De Renault Trucks E-Tech T uitgerust met E-axles kan 600 km afleggen op één batterijlading.

“De introductie van deze elektrische truck zal de overgang naar elektrische mobiliteit versnellen”, legt Emmanuel Duperray uit, Senior Vice President Electromobility bij Renault Trucks. “Wij zijn er van overtuigd dat een actieradius van 600 km met één lading, samen met de verdere ontwikkeling van openbare laadinfrastructuren tegen 2026 – onder andere via onze joint venture met Milence – ons in staat zal stellen om de operationele gelijkwaardigheid met dieseltechnologie te bereiken die onze klanten verwachten.”

Een aanbod ter aanvulling van het bestaande gamma

Deze Renault Trucks E-Tech T, speciaal ontwikkeld voor langeafstandstransporten en met een grotere actieradius, breidt het elektrische aanbod van de fabrikant uit zonder de bestaande oplossingen te vervangen. Renault Trucks blijft een breed scala aan batterijmogelijkheden, configuraties en uitrustingen op maat aanbieden. Om transporteurs te helpen de ideale oplossing te vinden, biedt het bedrijf hen ook geavanceerde simulatietools waarmee elke elektrische truck kan worden geconfigureerd naar de specifieke behoeften van de klant.

“We willen geen wedstrijd aangaan om de grootste actieradius op één batterijlading,” benadrukt Emmanuel Duperray. “Te grote batterijen beperken het laadvermogen, verhogen de totale bedrijfskosten en vergroten de ecologische voetafdruk. Een elektrische vrachtwagen is van nature duurder dan een voertuig met verbrandingsmotor, daarom moeten we het concept van CO2-arme logistiek blijven optimaliseren om de kosten per kilometer te verlagen.”

Renault Trucks moedigt zijn klanten aan om de grootte van de batterijen af te stemmen op hun werkelijke behoeften en biedt ondersteuning bij het optimaliseren van emissievrije logistiek, inclusief de laadstrategie. “Dankzij deze aanpak halen we nu al een dagelijks kilometrage van meer dan 700 kilometer met onze serieproductie Renault Trucks E Tech T.”
Dit nieuwe model zal in 2025 geïntroduceerd worden en de productie vindt plaats in de fabriek van Bourg-en-Bresse, die sinds eind 2023 de elektrische vrachtwagenrange van Renault Trucks assembleert.

×