Clicky

zondag 22 september 2024 - 01:31 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 6

ING scherpt klimaatbeleid aan, schroeft financiering terug

AMSTERDAM – ING stopt per direct met het financieren van zogeheten ‘pure players’, bedrijven die zich enkel toeleggen op het uit de grond halen van olie en gas en doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe velden. Ook zal de bank na 2025 stoppen met het verstrekken van nieuwe kredieten aan terminals voor de export van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). ING heeft die maatregelen donderdag aangekondigd in zijn jaarlijkse klimaatupdate.

“Voor ons als bank is financiering de meest impactvolle manier om bij te dragen aan de transitie: samen met klanten werken aan hun transitie naar netto-nul en tegelijkertijd de technologieën en oplossingen financieren die nodig zijn voor een duurzame toekomst”, stelt ING in een toelichting op de update.

Europese landen die geen Russisch gas meer invoeren sinds de inval in Oekraïne, zijn onder meer massaal lng gaan importeren als alternatief. Maar lng is nog altijd een fossiele brandstof die ook voor CO2-uitstoot zorgt. Bovendien lekt bij het productieproces regelmatig methaan, een ander krachtig broeikasgas.

Terra-aanpak

ING hanteert voor zijn klimaatbeleid onder andere de Terra-aanpak, gebaseerd op inzichten van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Daarmee meet ING de uitstoot van klanten die actief zijn in sectoren die de meeste koolstof uitstoten. ING heeft deze aanpak nu uitgebreid naar de aluminium- en zuivelsector, waarmee het totaal aantal sectoren uitkomt op twaalf.

Volgens de bank liggen acht van deze sectoren bijna of helemaal op schema om de klimaatdoelstelling te halen. Twee lopen achter, dat zijn de staalindustrie en de residentiële vastgoedsector. De overige twee sectoren kunnen volgens ING niet worden beoordeeld omdat daar een nieuwe methodologie wordt gebruikt om de koolstofuitstoot te meten.

‘Niet voldoende’

Extinction Rebellion (XR) vindt de koerswijziging van ING “bij lange na niet voldoende”. Volgens de actiegroep blijft de bank nog steeds de grootste Nederlandse fossiele bank. Fossielvrij ziet de stap van ING als het resultaat van een jarenlange strijd van mensen in de VS, ING Fossielvrij en de Nederlandse klimaatbeweging. Toch blijft de organisatie doorgaan met actievoeren “tot ING al hun financiering aan olie- en gasbedrijven stopt.”

Volgens Milieudefensie is de uitstoot van de bank 207 megaton hoger dan wat ING tot nu toe zei. “Het is absurd dat ING nu door een slim pr-trucje voor de grootste vervuilers de oranje loper uit kan blijven rollen”, zegt directeur Donald Pols van de organisatie.

Vrachtwagenchauffeur dood gevonden naast vrachtwagen bij Belgisch transportbedrijf

LENNIK – Op een parkeerplaats van het Belgische transportbedrijf Van de Velde in Lennik is donderdagochtend het lichaam van een 60-jarige vrachtwagenchauffeur gevonden. Dat melden Belgische media donderdagochtend.

De man lag met een bebloed hoofd naast zijn vrachtwagen op het parkeerterrein van het transportbedrijf.

Na een eerste onderzoek van de politie wordt ervan uitgegaan dat de man een ongeluk heeft gehad en daaraan later is overleden.

Ook vrachtwagen op waterstof mag straks zero-emissiezone in

ZOETERMEER – Vrachtwagens met waterstofverbranding zijn straks welkom in de zero-emissiezones. Het ministerie van I&W werkt op dit moment aan een aanpassing van de Nederlandse definitie van zero-emissievoertuigen om dit mogelijk te maken. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Concreet houdt deze aanpassing in dat verbrandingsmotoren die op waterstof werken (H2ICE, oftewel waterstof-verbrandingsmotoren) als zero-emissie-aandrijflijnen worden beschouwd. De voorgenomen wijziging komt voort uit afspraken die hierover in Brussel zijn gemaakt voor de EU-lidstaten.

“De drempelwaarde voor CO₂ ligt op 3 gram per tonkilometer. Dit gaat specifiek om de uitstoot van de aandrijflijn van het voertuig (tank-to-wheel), niet om de brandstof zelf. Naast CO₂ (broeikasgas) wordt de aanstaande Euro-7 norm gehanteerd voor schadelijke emissies”, aldus TLN.

“H2ICE-vrachtwagens voldoen zowel aan de CO2-drempelwaarde als aan de Euro-7 norm voor schadelijke emissies, waardoor hun emissies als ‘near-zero’ beschouwd worden. Motoren die werken op andere alternatieve brandstoffen voldoen niet aan de grenswaarde omdat er bij energiedragers zoals HVO en bioLNG altijd sprake is van verbranding van koolstofmoleculen.”

Tot nu toe werden alleen voertuigen met een elektrische aandrijflijn met energie uit batterijen of waterstof (omgezet via een brandstofcel) erkend als zero-emissievoertuigen. De wetgeving die H2ICE binnen deze definitie brengt, wordt toegevoegd aan het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990). Het hele proces moet in januari 2026 voltooid zijn.

“De financiële haalbaarheid van de inzet van H2ICE in vergelijking met batterij-elektrische vrachtwagens is nog onduidelijk. Dit hangt nauw samen met de uiteindelijke prijs van groene waterstof.”

Tiental gemeenten overweegt zelf organiseren van asielopvang

DEN HAAG – Meerdere gemeenten, waaronder Staphorst, onderzoeken of ze zelf langdurige asielopvang kunnen organiseren. Een tiental gemeenten overweegt dit, zegt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) naar aanleiding van een bericht in de Stentor.

Veel is echter volgens de woordvoerder nog onduidelijk. “Het ministerie van Asiel en Migratie stelt hierover een beleidskader op.” Het COA laat zich hier dan ook nog niet over uit. De woordvoerder benadrukt dat de mogelijkheid om zelf asielopvang te regelen in de spreidingswet staat. Langdurige opvang wordt nu nog door het COA gedaan. Gemeenten organiseren al wel zelf noodopvang.

Staphorst biedt tot nu toe nog geen onderdak aan asielzoekers. Volgens de spreidingswet, die moet zorgen voor een eerlijke verspreiding van asielzoekers over alle gemeenten in het land, moet de Overijsselse gemeente er 112 opvangen. Een woordvoerster van de gemeente zegt dat de plannen voor het zelf organiseren van opvang nog in een vroeg stadium zijn. In een nota die dinsdag ter sprake komt in de gemeenteraad stelt het college van burgemeester en wethouders voor de mogelijkheid samen met het COA te onderzoeken.

Het idee van Staphorst is om net als bij de opvang van statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne ook het onderdak van asielzoekers zelf te regelen. Verbinding met bewoners en maatwerk zijn daarbij uitgangspunten.

Staphorst heeft eerder dit jaar samen met het COA gekeken naar een voormalig restaurant bij de A28 in Rouveen als mogelijke locatie voor asielopvang. Volgens verantwoordelijk wethouder Jan Carlo Bos bleek deze plek financieel niet haalbaar voor het COA. Door deze verkenning is veel tijd verloren gegaan, zegt de wethouder. Het lukt de gemeente dan ook niet in het najaar harde toezeggingen te doen over aantallen beschikbare plekken. “We hebben op dit vlak echt wat te doen. We inventariseren nu verdere mogelijke locaties. Zodra dat leidt tot een verkenning, komen we terug bij de raad en communiceren we met inwoners”, zegt Bos.

Israël houdt zakenman aan voor beramen moord op premier Netanyahu

JERUZALEM – Israël heeft een zakenman opgepakt die van plan geweest zou zijn om premier Benjamin Netanyahu en andere hoge figuren binnen de regering te doden. Het gaat volgens de Israëlische veiligheidsdiensten om een Israëlische zakenman met Turkse banden die zou handelen in opdracht van Iran.

Volgens de Israëlische diensten woonde de zakenman ten minste twee vergaderingen bij in Iran. Daarbij zou gesproken zijn over de mogelijkheid om Netanyahu, minister van Defensie Yoav Gallant of het hoofd van de inlichtingendienst Shin Bet te doden. De dienst heeft de aanhouding samen met de politie zelf naar buiten gebracht.

De man is vorige maand aangehouden, zeggen de diensten. Volgens Haaretz wordt hij ervan beschuldigd dat hij in ruil voor geld klussen wilde doen voor iemand die voor de Iraanse inlichtingendiensten werkte. Het zou aanvankelijk gaan om het vervoeren van wapens en geld, fotograferen van drukke plekken in Israël en het onder druk zetten van andere Israëliërs die voor Iran werkten, maar de afspraken niet nakwamen, meldt de krant.

De verdachte wilde 1 miljoen dollar (900.000 euro) hebben voordat hij aan een missie begon. Daar gingen zijn contacten niet mee akkoord, al stelden ze later nog contact met hem op te nemen. Ze betaalden hem vervolgens wel 5000 euro voor het gesprek, aldus Haaretz.

Minder mensen met betaald werk

DEN HAAG – In augustus 2024 waren er 9,8 miljoen mensen met betaald werk. Dit aantal is in de afgelopen drie maanden gedaald met gemiddeld 18 duizend per maand. Hiermee was 73,0 procent van de mensen van 15 tot 75 werkzaam. Tot en met juli bleef de arbeidsparticipatie nog vrijwel gelijk. Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden licht toegenomen, met gemiddeld 2 duizend per maand tot 374 duizend. Daarmee kwam het werkloosheidspercentage in augustus uit op 3,7. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. UWV registreerde eind augustus 171 duizend lopende WW-uitkeringen, 6,5 duizend meer dan eind juli.

Ruim 3,6 miljoen mensen van 15 tot 75 jaar hadden in augustus geen betaald werk. Naast de 374 duizend werklozen waren er 3,2 miljoen mensen die niet kort geleden naar werk hebben gezocht en/of daarvoor niet direct beschikbaar waren. Dit zijn vooral mensen die met pensioen zijn of niet kunnen werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden groeide deze groep mensen buiten de beroepsbevolking met 16 duizend per maand.

Daling arbeidsparticipatie in augustus

In augustus was er een daling van het percentage werkenden naar 73,0. Van januari tot en met juli schommelde dit percentage nog rond 73,3. De daling in augustus betrof vooral jongeren en 45-plussers. Bij de 55- tot 60-jarigen daalde de arbeidsparticipatie al sinds begin 2024. Bij 60-plussers was er in de eerste helft van 2024 een toename.
UWV: aantal WW-uitkeringen steeg in augustus met 4 procent

Eind augustus verstrekte UWV 170,7 duizend WW-uitkeringen. Dat is een stijging van 6,5 duizend uitkeringen (4,0 procent) vergeleken met juli. In augustus kwamen er 29,0 duizend uitkeringen bij en werden er 22,5 duizend beëindigd.

UWV: toename aantal WW-uitkeringen het grootst in het onderwijs

Vergeleken met juli steeg het aantal WW-uitkeringen het sterkst in de sector onderwijs (+38,7 procent). In de zomermaanden neemt het aantal WW-uitkeringen vanuit het onderwijs meestal toe. Dat heeft te maken met het aflopen van arbeidscontracten aan het einde van het schooljaar. Van een daling was met name sprake in de bouw (-3,0 procent) en ook in de landbouw, groenvoorziening, visserij (-2,0 procent).

Uitstroom uit werkloosheid iets lager dan instroom

De ontwikkeling van de werkloosheid is het resultaat van onderliggende stromen tussen de werkzame, de werkloze en de niet-beroepsbevolking. Het schema hieronder laat die stromen zien. De figuur daaronder toont de ontwikkeling van die verschillende stromen in de afgelopen maanden.

De werkloosheid kan toe- of afnemen door vier verschillende stromen. Twee van die stromen kunnen de werkloosheid laten dalen. De eerste is de stroom van werklozen die een baan vinden. De tweede is de stroom van werklozen die stoppen met zoeken en de arbeidsmarkt en dus de beroepsbevolking verlaten. In totaal waren er in augustus 229 duizend mensen die drie maanden eerder nog werkloos waren.

Er zijn ook twee tegengestelde stromen, die de werkloosheid kunnen vergroten. Het gaat om werkenden die hun baan verliezen en om mensen die zich eerder niet aanboden op de arbeidsmarkt en op zoek zijn gegaan naar werk. Als ze niet meteen werk vinden, worden ze deel van de werkloze beroepsbevolking. De totale instroom in werkloosheid was in augustus met 236 duizend personen iets hoger dan de uitstroom. Het aantal werklozen is daardoor in de afgelopen drie maanden per saldo licht toegenomen.

Bloomberg: Volkswagen sluit Chinese fabriek om dalende vraag

NANJING – Volkswagen en zijn oudste Chinese partner zijn van plan om een fabriek in China te sluiten, als reactie op de afnemende vraag naar auto’s met een verbrandingsmotor. Het gaat om een fabriek in Nanjing, in de buurt van Shanghai, die mogelijk volgend jaar al wordt gesloten, zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg.

Op de locatie worden Volkswagen Passats en Skoda-auto’s gemaakt, met een jaarlijkse productiecapaciteit van 360.000 voertuigen. De Duitse automaker heeft al decennialang een samenwerkingsverband met SAIC Motor, een Chinese autofabrikant.

Twee jaar geleden stopte SAIC Volkswagen, het gezamenlijke bedrijf, met de productie in een andere Chinese fabriek die al open was sinds de jaren tachtig.

Skoda

De partners voeren ook een strategische herziening uit van Volkswagens merk Skoda, na een forse daling van de verkoopcijfers. Dat onderstreept de omvang van de problemen waarmee de autofabrikant in China kampt. Een fabriek in het Chinese Ningbo dat verschillende Skoda-modellen maakt, staat maandenlang stil en wordt mogelijk ook gesloten, aldus de ingewijden.

“Alle SAIC Volkswagen-fabrieken draaien normaal volgens de marktvraag en onze prognose”, zegt Volkswagen China in een reactie tegen Bloomberg. Nu de aandacht verschuift naar slimme elektrische voertuigen, “passen we stap voor stap de voertuigproductie en de onderdelenfabrieken aan”.

Rabobank voorziet economische krimp in regio’s met veel industrie

UTRECHT – Regio’s in Nederland met veel industriële bedrijven en landbouwondernemingen krijgen dit jaar te maken met een zeer beperkte groei of zelfs economische krimp, staat in een rapport van Rabobank. “We verwachten krimp in de landbouw, de logistiek, de industrie en met name de bouw. Vooral in de productiesectoren is het economische vooruitzicht dus minder rooskleurig”, stellen de economen.

Het gaat om productieregio’s als Zuidwest-Friesland, Delfzijl en omgeving, Zeeuws-Vlaanderen en de Achterhoek. “Ook Oost-Groningen, Twente, Noord- en Zuid-Limburg en de Brabantse regio’s huisvesten relatief veel industrie en groeien daardoor waarschijnlijk beperkt”, voorziet de bank. Door de verwachte krimp in de machinebouw is ook de economische groei in technologieregio Brainport Eindhoven onzeker. In dit gebied zijn belangrijke techbedrijven actief zoals Philips, ASML en VDL Groep.

Volgens Rabobank kunnen regio’s met veel ICT- en specialistische zakelijke dienstverlening dit jaar juist een groei-impuls verwachten vanuit die sectoren. Uitschieters op dat gebied zijn de regio Den Haag, Utrecht en vooral Groot-Amsterdam. “Deze regio profiteert van de groeiende markt voor specialistische diensten en ondervindt nauwelijks hinder van de krimpende productiesectoren”, concluderen de Rabo-economen.

Groot-Amsterdam

Rabobank verwacht voor dit jaar een bescheiden economische groei van 0,6 procent, waarbij vooral de sectoren zorg, ICT en de specialistische zakelijke dienstverlening het goed zullen doen. Dit betreft onder andere advocatenkantoren, adviesbureaus en notarissen. Samen met ICT, vormen deze bedrijven in en rondom de hoofdstad maar liefst een kwart van de totale economie. Landelijk ligt dit aandeel op slechts 14 procent.

Groot-Amsterdam laat dit jaar naar verwachting verreweg de grootste groei zien met ruim 2 procent. De regio profiteert van “de nabijheid van Schiphol, de vele onderwijsinstellingen die een continue stroom van werknemers leveren, en de hoge dichtheid van kennisnetwerken.”

Het veranderde wagenpark van bedrijven

Wanneer je een eigen bedrijf hebt binnen transport, dan is het natuurlijk logisch dat je met de tijd andere auto’s krijgt. Zo kan het zijn dat je wagenpark in mum van tijd is uitgegroeid of juist is gekrompen door verschillende maatregelen. Zo zijn er voor elk bedrijf wel veranderingen doorgebracht. Het is goed om eens te kijken naar het veranderde wagenpark van bedrijven en hoe je ook je wagenpark anders kunt maken.

1. Leasewagens

Om te beginnen zie je tegenwoordig veel auto’s die op de zaak worden geleased. Een auto leasen is voor bedrijven namelijk erg voordelig, aangezien je te maken hebt met verschillende fiscale voordelen. Zo kun je de rente aftrekken, kun je btw laten afschrijven en nog meer financiële voordelen. Je ziet dus ook op veel wagenparken van bedrijven terug dat er gebruik wordt gemaakt van leasewagens.

Mocht je zelf graag een bedrijfswagen leasen voor je eigen onderneming, dan is het natuurlijk goed om daar achteraan te gaan. Zo kun je gebruikmaken van financial lease. Zo ben je financieel wel verantwoordelijk voor de auto. Je betaalt alsnog maandelijks aan de leasemaatschappij om de auto als het ware af te kopen. Aan het einde van het leasecontract, mag je het voertuig houden, of je mag een andere wagen leasen.

2. Elektrische voertuigen

Het type auto dat je op een wagenpark van bedrijven gaat vinden zijn elektrische voertuigen. Op de meeste bedrijventerreinen vind je ook al veel laadpalen waaraan een elektrische auto kan opladen. Zo zijn er veel bedrijven die het belangrijk vinden om mee te gaan met het milieu en daarom is een elektrische auto een goede uitkomst. Naast dat je elektrisch kunt rijden met een auto, kan dit natuurlijk ook met een bestelbus of een ander vrachtbusje. Op die manier kun je zuinig omgaan met de wereld en nadenken over het milieu.

Een ander voordeel van elektrisch rijden is dat het wel een stukje goedkoper is dan benzine of diesel. Zo betaal je alleen voor de stroom waarmee je de auto gaat opladen. Dat is ook de enige brandstof die je gebruikt voor die auto. Tegenwoordig kun je je auto al snel opladen, waardoor je niet zo lang hoeft te wachten voordat je je weg weer kunt vervolgen.

3. Vrachtwagens

Ook zijn er op wagenparken vaak wel vrachtwagens te vinden die overal en nergens heen rijden. Met vrachtwagens is er in de afgelopen jaren veel veranderd. Het begon namelijk met ouderwetse cabines en ook oudere motoren. Tegenwoordig is alles een stuk beter gemaakt voor de vrachtwagenchauffeur zelf, maar ook voor de vrachtwagen zelf. Zo heeft elke vrachtwagen tegenwoordig een airco, de meesten kunnen gebruikmaken van een koelkast onderweg en ze hebben ook een prettige slaapplaats.

Op die manier is er dus voor een vrachtwagen ook al veel veranderd. Ook zijn de vrachtwagens nu minder vervuilend dan tien jaar geleden. Toch blijft een vrachtwagen wel vervuilend en dat komt door zijn uitlaatgassen. Op het wagenpark blijf je toch wel vrachtwagens zien en zeker als je een transportbedrijf hebt is dit natuurlijk onmisbaar.

4. De toekomst

Op het wagenpark van veel bedrijven moet ook veel worden veranderd in de toekomst. Zo moeten bedrijfswagens in veel verschillende steden geen vervuiling meer mogen achterlaten. Zo worden er veel emissievrije zones ingesteld. In deze zone mogen er geen auto’s rijden met schadelijke uitlaatgassen. Dit wordt ingesteld om de stad te helpen om gezonder te worden, maar ook met het oog op het milieu. Veel wagenparken staan nog vol met bedrijfsbussen die wel schadelijke uitlaatgassen hebben. Zij moeten er dus voor zorgen dat dit in de toekomst wel anders wordt. Op die manier mogen ze blijven staan en gaan waar ze maar willen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Dode bij ongeval op N367 bij Oude Pekela

Politie

OUDE PEKELA – Op de N367 bij Oude Pekela in Groningen is woensdagavond een dode gevallen bij een ernstig verkeersongeval rond 23.30 uur, meldt de politie. Twee andere mensen raakten gewond.

Twee personenauto’s botsten op elkaar. Voor een van de inzittenden mocht hulpverlening niet meer baten. Het gaat om een 45-jarige man uit Winschoten. Hij overleed op de plek van het ongeluk.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het verkeersongeval.

Helft 65-jarigen aan het werk

DEN HAAG – Het percentage werkende 65-jarigen is toegenomen van 14,9 in het tweede kwartaal van 2013 naar 49,6 in het tweede kwartaal van 2024. Sinds de start van de reeks in 2013 neemt de nettoarbeidsparticipatie van 55-plussers toe. Het afgelopen jaar nam bij 55- tot 60-jarigen de arbeidsparticipatie licht af. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

De arbeidsparticipatie van 55-plussers is de afgelopen jaren sterk toegenomen, onder andere door een stijging van de AOW-leeftijd. In 2013 werd deze verhoogd naar 65 jaar plus één maand, en inmiddels ligt de AOW-leeftijd op 67 jaar. Daardoor was de toename van het aandeel werkenden bij 65- en 66-jarigen sinds 2013 het sterkst, en ook het laatste jaar nam dit nog sterk toe.

Bij 60- tot 65-jarigen nam de arbeidsparticipatie ook nog verder toe, naar 69,0 procent in het tweede kwartaal van 2024. Bij 55- tot 60-jarigen daalde de nettoarbeidsparticipatie het afgelopen jaar licht, van 82,4 procent in het tweede kwartaal van 2023 naar 81,2 procent in het tweede kwartaal van 2024.

65-jarigen werken vooral in grote deeltijdbaan of voltijdbaan

Vooral het aantal 65-jarigen met een grote deeltijdbaan van 20 tot 35 uur per week of met een voltijdbaan van 35 uur of meer, is toegenomen. Deze groepen waren in het tweede kwartaal van 2024 ongeveer even groot, met 42 duizend en 46 duizend werkenden. Het aantal met een kleine deeltijdbaan (23 duizend) is veel minder toegenomen sinds 2013.

De toename van het aantal werkende 65-jarigen was vooral bij mensen met een vaste arbeidsrelatie. Deze groep nam toe van 5 duizend in het tweede kwartaal van 2013 naar 70 duizend werknemers in het afgelopen kwartaal. Het aantal zelfstandigen groeide naar 30 duizend, het aantal werknemers met een flexibele arbeidsrelatie nam niet toe.

Arbeidsparticipatie hoogst bij hbo- of wo-geschoolden

Hbo- en universitair geschoolden van 55 jaar of ouder zijn vaker werkzaam dan mensen van dezelfde leeftijd zonder een dergelijk diploma. Bij 55- tot 60-jarigen hadden bijna 9 op de 10 hbo- of universitair geschoolden betaald werk, tegenover bijna 7 op de 10 mensen met een vmbo-diploma of daarmee vergelijkbaar.

Bij 70- tot 75-jarigen is de arbeidsparticipatie een stuk lager met gemiddeld 1 op de 10. Ook in die leeftijdsgroep is de arbeidsparticipatie het hoogst bij mensen met een hbo- of universitair-niveau of daarmee vergelijkbaar.

Grote brand in loods Roosendaal [+foto]

Foto: SQVision

ROOSENDAAL – In het Brabantse Roosendaal is in de nacht van woensdag op donderdag een grote brand uitgebroken in een bedrijfspand. De brandweer heeft kunnen vermijden dat de brand overslaat naar naastgelegen panden en is de komende uren nog aan het blussen.

De brandweer is iets voor 02.00 uur uitgerukt voor de brand aan de Vaartveld, in een loods van 1000 vierkante meter. Brandweerlui zijn bezig het pand te slopen om zo beter bij de brandhaarden te kunnen komen.

Er is veel rookontwikkeling in de buurt. De brandweer geeft omwonenden de raad ramen en deuren te sluiten en eventueel ventilatiesystemen uit te schakelen bij rookoverlast.

Fabrikant ontplofte walkietalkies: model al jaren uit productie

OSAKA – De Japanse fabrikant van het type walkietalkie waarvan honderden exemplaren zijn ontploft in Libanon, zegt deze apparaten niet meer te maken. Het bedrijf ICOM achter de bewuste IC-V82 meldt dat het de laatste portofoons van dit type tien jaar geleden heeft gemaakt en geleverd.

“De IC-V82 is een portofoon die tussen 2004 en oktober 2014 werd geproduceerd en geëxporteerd, ook naar het Midden-Oosten. Dit werd ongeveer tien jaar geleden beëindigd en sindsdien zijn ze niet meer verkocht vanuit ons bedrijf”, meldt ICOM een dag na de reeks ontploffingen.

Het Libanese ministerie van Volksgezondheid meldde woensdagavond dat twintig mensen zijn overleden door de exploderende walkietalkies. Meer dan 450 anderen raakten gewond. Meerdere media meldden dat het om IC-V82-portofoons ging.

Radio-apparatuur

ICOM zegt dat de batterijen voor deze apparaten ook al jaren niet meer gemaakt worden. Alle radio-apparatuur, zoals portofoons, laat het Japanse bedrijf maken door zijn dochteronderneming Wakayama. ICOM zegt er streng op toe te zien dat geen andere onderdelen in die producten worden verwerkt dan het bedrijf voorschrijft.

Een dag voordat de walkietalkies in Libanon ontploften, explodeerden honderden piepers die veel door leden van de militante groepering Hezbollah werden gebruikt.

Twee gewonden bij schietincident in Groningen

GRONINGEN – In Groningen zijn twee mensen gewond geraakt bij een conflict en schietincident, meldt de politie. Er zijn nog geen aanhoudingen verricht.

De politie kreeg rond 22.00 uur melding van het incident dat gebeurde op De Kring in het zuidwesten van de stad. De politie doet onderzoek.

Federal Reserve verlaagt rente in VS voor het eerst sinds 2020

WASHINGTON – De Federal Reserve heeft de rente in de Verenigde Staten voor het eerst sinds 2020 verlaagd. Met de lagere leenkosten wil de Amerikaanse centrale bank de grootste economie ter wereld ondersteunen, nu de strijd tegen de inflatie lijkt te zijn gestreden. De Fed besloot uiteindelijk om het rentetarief te verlagen met een half procentpunt naar een niveau van tussen de 4,75 en 5,00 procent.

Een meerderheid van de analisten had ook gerekend op een verlaging van een half procentpunt. Algemeen werd al verwacht dat de Fed de rente zou gaan verlagen. Fed-voorzitter Jerome Powell had eind augustus al aangegeven dat de tijd daarvoor was aangebroken. Over de omvang van de rentestap liepen de verwachtingen echter wel uiteen.

De vorige keer dat de Fed de rente wijzigde was in juli 2023. Toen ging de rente omhoog naar het niveau van tussen de 5,25 en 5,50 procent. Dat was het hoogste niveau sinds 2001. De centrale bank hield de rente ruim een jaar lang op dat hoge niveau om er zeker van te zijn dat de inflatie zich weer richting de doelstelling van 2 procent zou bewegen.

Vorige week bleek dat de inflatie in de VS in augustus is afgekoeld tot 2,5 procent, van 2,9 procent een maand eerder. Dat is het laagste niveau sinds februari 2021. De zogeheten kerninflatie, waarin de schommelende prijzen voor voedsel en energie niet worden meegenomen, bleef echter wel hoog en bedroeg 3,2 procent.

De beleidsmakers van de Fed waren het unaniem eens over de verlaging van rente, meldt de centrale bank. Over de omvang van de verlaging waren de meningen echter verdeeld: een van de beleidsmakers gaf de voorkeur aan een kleinere stap van een kwart procentpunt.

Fed-voorzitter Powell zei na afloop van de tweedaagse rentevergadering dat de centrale bank “vergadering voor vergadering” nieuwe besluiten zal nemen. “We kunnen versnellen als het nodig is, we kunnen vertragen als het nodig is en we kunnen pauzeren als het nodig is”, aldus Powell. Hij benadrukte dan ook dat niet verondersteld moet worden dat de verlaging van de rente met een half procentpunt “het nieuwe tempo” zal zijn. “We herijken het beleid in de loop van de tijd, in het tempo dat we geschikt achten.”

LAATSTE NIEUWS

Automobilist omgekomen na aanrijding met vrachtwagen in Almkerk [+foto]

ALMKERK - In het Noord-Brabantse dorp Almkerk is zaterdag de bestuurder van een auto om het leven gekomen nadat het voertuig in aanrijding was...
×