Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 03:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 6

Winkelketen Blokker failliet, winkels blijven voorlopig open

Blokker
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – Blokker is failliet verklaard door de rechter, maakt de winkelketen woensdag bekend. De winkels blijven voorlopig tot het eind van het jaar open. Bestellen via de webwinkel is niet mogelijk.

Op verzoek van de aangestelde curatoren, “met het oog op een mogelijke verkoop (van een deel) van Blokker”, blijven de winkels vooralsnog open. Producten retourneren is niet mogelijk.

Vorige week vroeg de winkelketen al uitstel van betaling aan, een stap die vaak uitmondt in een faillissement. Het 128 jaar oude winkelbedrijf kampte de afgelopen jaren met miljoenenverliezen.

Bij Blokker werken ruim 3500 medewerkers. De winkelketen heeft in Nederland bijna 400 winkels, inclusief 45 franchisefilialen die buiten het faillissement vallen.

Eerder dit jaar kreeg Blokker nog lucht dankzij 35 miljoen euro krediet van de Amerikaanse geldschieter The Gordon Brothers. Maar uit het afgelopen zomer verschenen jaarverslag van Mirage Retail Group, het moederbedrijf, werd al duidelijk dat het in het najaar van 2024 opnieuw spannend zou worden. Vorige week sprak Blokker van “acute geldnood”.

De winkels van Blokker zijn verspreid door heel Nederland en zijn vaak een vaste waarde in de winkelstraten van stads- en dorpscentra. Maar toenemende concurrentie van prijsvechters als Action en grote webwinkels maakt het Blokker al jaren lastig.

Blokker werd in 1896 in Hoorn opgericht door Jacob Blokker en zijn vrouw Saapke, als “De goedkope IJzer- en Houtwinkel”. In de jaren dertig openden de zoons van Jacob en Saapke onder de naam Gebroeders Blokker winkels in Amsterdam, Utrecht en Haarlem. Bij de derde generatie werd het familiebedrijf een landelijke winkelketen.

De familie Blokker is geen eigenaar meer. Mirage Group Retail nam de toen verlieslatende keten in 2019 over. Van het moederbedrijf blijft nu weinig over. Kortgeleden kondigde het winkelconcern aan speelgoedketen Intertoys te verkopen. Vorig jaar ging een ander dochterbedrijf, elektronicawinkelketen BCC, failliet.

Het bankroet van Blokker betekent niet dat Douwe Egberts-punten niets meer waard zijn. Het koffiemerk liet vorige week al weten zijn spaarprogramma voor klanten door te zetten, ook als de samenwerking met Blokker stopt. In dat geval gaat de koffieproducent op zoek naar een nieuwe partner waar mensen Douwe Egberts-zegels kunnen inruilen voor huishoudelijke spullen zoals koffiekopjes of theeglazen.

Kuijpers Groep neemt Truck- en Trailer Service Heerhugowaard over

HEERHUGOWAARD – Met ingang van 1 oktober 2024 heeft Kuijpers Groep uit Tilburg Truck- en trailers Service Heerhugowaard overgenomen. Truck- en Trailer Service Heerhugowaard is sinds 1987 een vertrouwde adres voor diagnose, reparatie, onderhoud en keuringen van bedrijfswagens.

Met deze overname versterkt Kuijpers Group haar activiteiten van reparatie, onderhoud en rental van bedrijfswagens en opleggers in Noord-Holland. Het concept van totale ontzorging in de vorm van een Total Fleetcare breidt zich hiermee verder uit.

“Er ontstaat een steeds sterkere behoefte in de markt voor snelheid, flexibiliteit en kwaliteit als het gaat om beschikking van transport materieel”, aldus Kuijpers Groep.

Naast een goede samenwerking met servicepartners door heel Nederland, kiest Kuijpers Group ook voor uitbreiding van eigen werkplaatsen in combinatie met een eigen verhuur depot. Ook klanten uit Noord-Holland kunnen hiermee snel en met minder aanlooptijd dan voorheen, beschikken over het gewenste huur materieel. Van trekkers, bakwagens, koelwagens en LCV tot aan opleggers in diverse soorten en maten. Voor zowel korte als lange termijn.

“Onze klanten zitten gevestigd door heel Nederland en verwachten daarmee ook de juiste service, waar zij zich ook bevinden. Middels onder meer deze uitbreiding kan een vloot, in eigendom of middels verhuur/full service lease, nu nog efficiënter gerepareerd en onderhouden worden. Waardoor het de uptime verbetert en onnodige stilstand
beperkt. Dit allemaal naar de maatstaven zoals al reeds in Tilburg en Rotterdam worden gehanteerd”, aldus Bart Kuijpers (CEO).

Na deze overname beschikt Kuijpers Group over drie werkplaatsen in Nederland, een verhuurvloot van ruim 1.300 eenheden en een voorraad van ruim 200 bedrijfswagens en opleggers.

RAI Vereniging verwacht dat binnen tien jaar microvoertuigen in de binnenstad de norm zijn

AMSTERDAM – Het is dé mobiliteitstrend van de komende jaren: light electric vehicles. Deze compacte vervoersmiddelen zullen Nederlandse binnensteden een complete make over geven. Dat verwacht RAI Vereniging op basis van onderzoek onder leden en andere aanbieders van compacte elektrische vervoersmiddelen.

Komend decennium zal het straatbeeld van Nederlandse binnensteden flink veranderen. Dat komt doordat zogenaamde light electric vehicles (LEV) massaal hun intrede doen, in eerste instantie vooral in de grotere steden. LEV’s is een nieuwe categorie voertuigen, ook wel micromobiliteit of microvoertuigen genoemd. Binnensteden worden hierdoor niet alleen schoner en gezonder, maar ook stiller, want de microvoertuigen hebben allemaal een elektromotor.

RAI Vereniging verwacht dat door de opkomst van LEV’s ook de bereikbaarheid en doorstroming van binnensteden verbetert. Onderzoek van o.a. TNO bevestigt dit ook, al hangt dit ook samen met andere beleidskeuzes, zoals de plek op de weg en de aanwezigheid van bijvoorbeeld logistieke hub’s.

Personen- en goederenvervoer

Vandaag vindt de Mobility Shift 2024 plaats. Dit is het jaarlijkse trendcongres van RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor producenten en leveranciers van de voertuigen op de weg. Tijdens de Mobility Shift staat de toekomst van het wegverkeer centraal. Die staat volgens RAI Vereniging vooral in het teken van LEV’s, die er globaal in twee categorieën zijn: voertuigen voor personen- en goederenvervoer. Adviesbureau McKinsey becijferde dat dit soort vervoermiddelen tot 2030 in aantal zullen verzesvoudigen, tot zo’n 30 miljoen voertuigen wereldwijd.

Groeimarkt

Ook voor de Nederlandse markt zijn de verwachtingen hooggespannen. In het personenvervoer zagen we de afgelopen jaren al een sterke toename van het aantal elektrische scooters. De verwachting is dat er ook steeds meer e-steps op de openbare weg toegelaten worden, met een flinke groei tot gevolg van het gebruik in de komende jaren. Ook het aantal e-motoren stijgt naar verwachting – een toename van ruim 300% in de afgelopen vijf jaar.

Stedelijke distributie

Een van de meest impactvolle ontwikkelingen is echter dat tot 2030 dertig tot veertig Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone invoeren. Dit leidt ertoe dat het aantal licht elektrische voertuigen voor goederenvervoer (LEVV’s) de komende jaren naar verwachting sterk toeneemt: tien tot veertig procent van de bestelautoritten kan worden vervangen door vervoer per LEVV.

RAI Vereniging verwacht dan ook dat microvoertuigen vooral gebruikt worden voor de laatste binnenstedelijke kilometers. Het gaat bijvoorbeeld om pakketbezorging en bevoorrading. Waarschijnlijk zullen buiten de stadscentra verschillende kleinere distributiecentra (‘hubs’) ontstaan waar vrachtwagens de bulkvoorraad afleveren – waarna de LEVV’s ze uiteindelijk afleveren op de plek van bestemming. Een goed voorbeeld hiervan is het hypermoderne CT Park in Amsterdam, met circa 125.000 m2 ruimte voor op- en overslag.

Tempo met het LEV-kader

“Er ontstaat een nieuwe branche, met nieuwe voertuigcategorieën, andere gebruikers, andere behoeften en uitdagingen”, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. Het belangrijkste is volgens hem dat de overheid snel duidelijkheid verschaft over de toelating en het gebruik op de weg van LEVV’s. “Denk aan de technische eisen die gelden voor deze nieuwe voertuigen, maar ook aan de verkeersregels. Willen we deze voertuigen op de rijbaan? Of op het fietspad?”

Momenteel bereidt de Europese Unie regelgeving voor die de toelating en het gebruik regelt van microvoertuigen. Dit duurt waarschijnlijk nog meerdere jaren. Vooruitlopend daarop werkt Nederland aan het LEV-kader. Hierin staan de spelregels die gelden voor de light electric vehicles. Maar ook zaken als al dan niet verplicht verzekeren of wel of geen kentekenplaat of rijbewijs worden hierin geregeld.

Ford wil kortere werktijden in Keulen vanwege lage vraag stekkerauto’s

KEULEN – De Amerikaanse autofabrikant Ford wil de werktijden in zijn vestiging in Keulen verkorten. Aanleiding is de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s, die in Duitsland volgens Ford “aanzienlijk lager is dan verwacht”.

De fabrikant wil aanspraak maken op een regeling van de Duitse overheid. Daardoor kunnen werknemers tijdelijk minder werken zonder hun baan te verliezen, waarbij de overheid doorgaans een deel van het salaris doorbetaalt.

In de fabriek in Keulen produceert Ford de modellen Explorer en Capri. De afgelopen jaren heeft Ford al flink gesneden in het personeelsbestand in Keulen. Zo werkten in 2018 nog bijna 20.000 mensen in de stad, deze zomer waren dat er nog ongeveer 13.000.

De Europese autobrancheorganisatie ACEA meldde vorige maand al dat de verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa in de eerste negen maanden van dit jaar is gedaald. Die daling was vooral te merken in Duitsland, de belangrijkste automarkt van Europa, waar de verkoop in die periode met maar liefst 28,6 procent afnam.

NAVO-kopstuk ziet machtsstrijd VS-China in oorlog Oekraïne

MAASTRICHT – De oorlog in Oekraïne is onderdeel van een wereldwijde krachtmeting tussen de Verenigde Staten en China, denkt de hoogste militair van de NAVO. Die machtsstrijd zal op z’n minst tot meer regionale oorlogen leiden, verwacht de Nederlandse admiraal Rob Bauer.

De machtsverhoudingen in de wereld verschuiven, waarschuwde de belangrijkste militaire adviseur van NAVO-topman Mark Rutte na de Beatrix-lezing die hij dinsdag in Maastricht gaf. Hij ziet “een herverdeling van de macht in de wereld tussen vooral de VS en China” ontstaan. Zolang dat nieuwe machtsevenwicht niet is gevonden, “zullen we oorlogen meemaken. Niet per se een wereldoorlog, maar regionale oorlogen hoogstwaarschijnlijk wel”. Rusland, Iran en Noord-Korea zullen daarin volgens Bauer alle een rol spelen.

De Nederlandse admiraal voorziet “binnen vijf tot tien jaar” het ontstaan van twee parallelle wereldordes in twee verschillende delen van de wereld. De internationale orde van de afgelopen decennia met de Verenigde Naties en verwante organisaties en hun afspraken en regels staat volgens Bauer op scheuren.

Terugkeer Trump

De NAVO kijkt al langer voorzichtig richting China en zal dat mogelijk des te meer doen nu NAVO-criticus Donald Trump terugkeert in het Witte Huis. De NAVO zou Trump van haar blijvende belang kunnen doordringen als het bondgenootschap ook in die machtsstrijd van nut kan zijn, klinkt het in NAVO-kringen.

De nieuwe NAVO-chef Mark Rutte en andere kopstukken onderstrepen de laatste tijd de verbondenheid tussen Rusland en China en hun autocratische bondgenoten Iran en Noord-Korea. Dat Noord-Korea soldaten heeft gestuurd om samen met de Russen tegen Oekraïne te vechten is volgens Bauer een beslissende wending. Daardoor kan de oorlog volgens hem niet meer worden opgelost zonder ook met Noord-Korea, Iran en China afspraken te maken.

Protest op de Dam aangekondigd voor woensdagavond ondanks noodverordening

AMSTERDAM – Pro-Palestijnse organisaties hebben een protest tegen “fascisme en genocide” aangekondigd voor woensdagavond 18.00 uur op de Dam in Amsterdam. In de hoofdstad geldt sinds vrijdag 19.00 uur een noodverordening vanwege het geweld na de wedstrijd tussen Ajax – Maccabi Tel Aviv. De noodmaatregel houdt onder meer een demonstratieverbod in.

“Terwijl zionistische bommen intensief op Gaza neerregenen, probeert Amsterdam degenen die wereldwijd gerechtigheid eisen het zwijgen op te leggen. Wij, het volk, zullen niet medeplichtig zijn aan aanhoudende genocides”, staat in de oproep voor de demonstratie die onder meer gedeeld is op de Instagramaccounts van Amsterdam Student Encampment en Nijmegen Encampment.

De organisaties melden te begrijpen dat niet iedereen zich veilig voelt om te gaan demonstreren, maar dat is volgens hen juist “het punt, dat autoriteiten ons willen controleren vanuit angst”. Ze roepen degenen die niet bij het protest kunnen zijn op om Palestijnse vlaggen of witte lakens op te hangen als een “symbool van verzet”.

Verdere informatie

De gemeente Amsterdam kon dinsdagavond nog niks zeggen over de oproep, maar komt woensdag met meer informatie.

De noodverordening liep in eerste instantie tot afgelopen maandag, maar werd verlengd tot donderdag 12.00 uur. Of deze dan wel wordt ingetrokken is nog niet duidelijk.

Euro bereikt laagste niveau in jaar tijd ten opzichte van dollar

NEW YORK – De waarde van de euro heeft dinsdag het laagste punt in een jaar tijd bereikt ten opzichte van de dollar. Aan het begin van de avond was de munt 1,0596 dollar waard.

De euro heeft aan waarde ingeleverd sinds de verkiezingsoverwinning van Donald Trump in de Verenigde Staten.

Zo heeft Trump beloofd belastingen te verlagen en importtarieven te verhogen. Die maatregelen wakkeren mogelijk de inflatie aan en kunnen daarmee het tempo van de renteverlagingen van de Federal Reserve vertragen.

Een hogere Amerikaanse rente maakt de dollar aantrekkelijker in vergelijking met andere valuta.

Nieuwe advocaten voor Marengo-hoofdverdachte Ridouan Taghi

AMSTERDAM – Marengo-hoofdverdachte Ridouan Taghi heeft weer advocaten, meldt het gerechtshof Amsterdam waar het hoger beroep van het liquidatieproces dient. Vito Shukrula en Carlo Crince le Roy bevestigden desgevraagd dat zij de verdediging op zich nemen. De twee willen verder geen commentaar geven. Ze wachten daarmee tot de volgende zitting in december.

Taghi zat sinds medio juli opnieuw zonder rechtsbijstand. Michael Ruperti legde toen de verdediging neer omdat hij vond dat hem het werk onmogelijk was gemaakt. Ruperti had vorig jaar met twee collega’s de verdediging van Taghi op zich genomen. De andere twee waren eerder dit jaar al opgestapt, de reden van het vertrek was niet toegelicht.

De drie advocaten namen vorig jaar de verdediging over na de arrestatie van Inez Weski. Zij werd april vorig jaar opgepakt en verdacht van deelname aan een criminele organisatie die zich bezighoudt met internationale drugshandel en witwassen en het schenden van geheimen. Weski zou informatie van Taghi vanuit de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught met zijn contacten in de buitenwereld hebben gedeeld. Na haar arrestatie moest zij noodgedwongen de verdediging neerleggen.

Zorgelijk

Het hof noemde het in september nog “zorgelijk” dat Taghi zonder advocaten zat.

De 46-jarige verdachte is begin dit jaar door de rechtbank veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor betrokkenheid bij meerdere moorden. Hij is tegen die uitspraak in beroep gegaan. Het hoger beroep bevindt zich momenteel nog in de voorbereidende fase. In december zijn er nieuwe zittingen gepland.

Geen steun voor motie van wantrouwen tegen Halsema

AMSTERDAM – Een motie van wantrouwen van de Amsterdamse JA21 tegen burgemeester Femke Halsema heeft geen steun gekregen van de rest van de raad.

Geen van de andere partijen in de gemeenteraad steunde de motie.

Een motie van coalitiepartij D66 haalde het wel. Daarin staat de vraag om de minister van Justitie en Veiligheid te verzoeken “acuut en blijvend de Amsterdamse politiecapaciteit te vergroten door een groter aandeel van de beschikbare agenten in Amsterdam in te zetten”.

Er was steun van alle partijen voor de motie.

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

Boeing 737 MAX

ARLINGTON – Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober te maken met een staking die de productie flink heeft belemmerd.

Ongeveer 33.000 werknemers legden halverwege september het werk neer. De staking, die 53 dagen duurde, is inmiddels voorbij. Vanaf het begin van de staking tot en met 31 oktober leverde Boeing 24 toestellen af. Dat Boeing toch nog vliegtuigen kon afleveren, kwam doordat er nog gewerkt werd op twee productielocaties.

Het totaal voor dit jaar tot en met oktober komt daarmee uit op 305 vliegtuigen. Ter vergelijking, concurrent Airbus leverde in dezelfde periode 559 toestellen af.

Loonbod

De medewerkers van Boeing gingen vorige week akkoord met een verhoogd loonbod van de vliegtuigfabrikant. Zij krijgen een loonsverhoging van 38 procent verspreid over vier jaar en een eenmalige ‘tekenbonus’ van 12.000 dollar. Twee eerdere voorstellen werden weggestemd.

De staking kwam bovenop andere problemen bij Boeing. Die ontstonden nadat een deurpaneel van een Boeing-toestel begin dit jaar was losgeraakt tijdens een vlucht. Sindsdien zijn meer gebreken gevonden in toestellen, waardoor er zorgen zijn over de kwaliteitscontroles in fabrieken. Die moeten van toezichthouder FAA dan ook worden verbeterd.

Beelden verdachten geweld Amsterdam getoond in Opsporing Verzocht

AMSTERDAM – In het tv-programma Opsporing Verzocht worden dinsdagavond beelden getoond van mensen die verdacht worden van onder meer geweld in Amsterdam rondom de wedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv.

“De beelden worden vanavond geblurd getoond waarbij tegelijkertijd de oproep wordt gedaan aan een ieder die zichzelf herkent zich te melden bij de politie”, zei het Openbaar Ministerie aan het eind van de middag.

Wie zich niet meldt, kan vrijdag herkenbaar worden getoond. Volgens Opsporing Verzocht zijn er inmiddels beelden van 29 verdachten, van vijf van hen worden dinsdagavond beelden met blur uitgezonden.

Arnhemmer schuldig aan veroorzaken verkeersongeluk

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt 24-jarige een man uit Arnhem voor het veroorzaken van een verkeersongeval waarbij het slachtoffer zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen. De man krijgt een taakstraf van 180 uur. Ook mag de man 12 maanden geen motorrijtuigen besturen, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.

De man reed op 3 februari 2024 op de Johan de Wittlaan in Arnhem en reed tegen een fietser aan die overstak op een oversteekplaats. De fietser liep hierdoor zwaar lichamelijk letsel op, waaronder een hersenschudding en een gebroken onderbeen.

De Johan de Wittlaan is een voorrangsweg binnen de bebouwde kom waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. De man verklaarde dat hij de auto bestuurde en dat hij voor zijn gevoel 60 á 65 kilometer per uur reed. De rechtbank vindt bewezen dat de man 110 kilometer per uur heeft gereden en het gaspedaal voor 94 procent ingedrukt is geweest, omdat dit uit uitgelezen data van de auto van de man is gebleken.

De man is taxichauffeur van beroep en daarom rust op hem een bijzondere zorgplicht in het verkeer. Er mag aan hem hogere eisen worden gesteld dan aan de gemiddelde weggebruiker. Daarnaast weegt de rechtbank mee dat de man verklaarde dat hij de fietser het kruispunt zag naderen, maar dat hij zijn snelheid niet verminderde. Sterker nog, de man bleef versnellen op zijn weg richting de oversteekplaats en reed 110 kilometer per uur.

De fietser had geen voorrang bij de oversteekplaats, omdat de man met zijn auto op een voorrangsweg reed, maar de fietser stak wel over. Uit het onderzoek van de politie blijkt dat een aanrijding met de fietser was voorkomen als de man met een snelheid van 50 kilometer per uur zou hebben gereden. De rechtbank vindt dat de man zeer onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam heeft gereden en dat het ongeval aan zijn schuld te wijten is.

ANWB verwacht woensdag grotere verkeersdrukte door staking bij ProRail

DEN HAAG – De ANWB verwacht woensdag in de Randstad grotere verkeersdrukte en langere files door de staking bij ProRail. Daardoor rijden in Noord-Holland en delen van Utrecht en Flevoland tussen 06.00 uur en 09.00 uur geen treinen. Ook het treinverkeer tussen Leiden, Schiphol en Haarlem ligt stil.

“Er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn die zeker niet met de trein gaan reizen morgen, en er ook niet op gokken dat de trein morgenmiddag wel rijdt”, zegt een woordvoerder van ANWB Verkeersinformatie.

Een weg waar het erg druk kan worden is bijvoorbeeld de A9, die dwars door Noord-Holland loopt. “Die is sowieso altijd heel druk, mensen uit Alkmaar zullen ook de auto pakken”, aldus de ANWB-woordvoerder. “Of de A7 vanuit Hoorn en Purmerend, daar wonen ook heel veel forenzen. Die zullen nu ook de auto pakken.”

Woensdagochtendspits

Volgens de ANWB verloopt de woensdagochtendspits doorgaans wat rustiger, in vergelijking met bijvoorbeeld dinsdag of donderdag. Gemiddeld staat er op woensdagochtend zo’n 400 kilometer file.

De ANWB adviseert weggebruikers om vroeg te vertrekken en de actuele verkeerssituatie goed in de gaten te houden.

Ondernemersorganisatie VNO-NCW West, de regionale tak waaronder de hoofdstad valt, verwacht geen grote problemen voor het bedrijfsleven door de staking. Volgens een woordvoerder is woensdag doorgaans een rustigere dag dan maandag en dinsdag. Daarnaast kiezen veel bedrijven ervoor om medewerkers bij dit soort gebeurtenissen thuis te laten werken.

Consumentenbond oppert alternatieve regeling voor zonnepanelen

DEN HAAG – De Consumentenbond oppert een alternatief voor de salderingsregeling, waarmee mensen de stroomopbrengst van zonnepanelen mogen wegstrepen tegen hun energieverbruik.

De Tweede Kamer stemt donderdag over het kabinetsvoorstel om de salderingsregeling voor zonnepanelen in 2027 af te schaffen. Dat is volgens de Consumentenbond een slecht idee en daarom stelt de belangenorganisatie als alternatief een ‘zonnestroomsubsidie’ voor.

In het plan van de Consumentenbond krijgen consumenten een vaste vergoeding per teruggeleverde hoeveelheid stroom voor een looptijd van vijftien jaar. Deze subsidie zou dan gelden tot een bepaald maximum, zodat bezitters van extra grote daken geen subsidie krijgen op grote overschotten aan teruggeleverde stroom. Volgens de bond voorkomt dit plan dat consumenten nu acuut stoppen met investeren in zonnestroom.

“Ons plan geeft consumenten zekerheid”, stelt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. “Tegelijkertijd stimuleert deze regeling consumenten om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct zelf te gebruiken. Want het subsidiebedrag wordt zo vastgesteld dat eigen verbruik ongeveer twee keer zo veel oplevert als teruglevering. Daarmee komen we ook tegemoet aan de wens om iets te doen aan de overbelasting van het volle stroomnet. Bovendien is ons voorstel voor de overheid honderden miljoenen euro’s voordeliger dan de huidige salderingsregeling.”

Samen met huizenbezittersorganisatie Vereniging Eigen Huis (VEH), huurdersclub de Woonbond en corporatiekoepel Aedes heeft de Consumentenbond dinsdag ook een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Deze petitie om zonnepanelen lonend te houden voor consumenten werd bijna 200.000 keer ondertekend.

De huidige salderingsregeling is financieel gunstig voor zonnepaneelbezitters omdat ze overtollig opgewekte energie op zonnige dagen, die ze aan het stroomnet leveren, kunnen wegstrepen tegen hun eigen verbruik op andere momenten. Energiebedrijven willen al langer van de regeling af, maar zonder de regeling dreigt de aanschaf van zonnepanelen voor particulieren minder interessant te worden. Daarbij speelt ook mee dat veel energiebedrijven inmiddels kosten in rekening brengen bij zonnepaneelbezitters die stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet, omdat de leveranciers daar zelf ook veel extra kosten voor moeten maken.

Halsema: alle noodzakelijke voorbereidingen getroffen

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam heeft de “diepe overtuiging” dat “alle noodzakelijke voorbereidingen” zijn getroffen voor de wedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv. “Er was voldoende politie in de stad en het was beheersbaar tot de hit-and-runacties”, zei de burgemeester tijdens het spoeddebat in de Amsterdamse gemeenteraad.

De hit-and-runacties, waarbij kleine groepjes Israëlische supporters belaagden, zijn volgens Halsema “een fenomeen waartoe de politie zich opnieuw moet verhouden”. De acties waren op zo’n veertien plekken verspreid door de stad. Halsema wees erop hoe lastig het volgens haar voor de politie was om dit tegen te gaan “in deze stad met al zijn steegjes”.

In de dagen rond de voetbalwedstrijd waren er zo’n 1200 politiemensen in de hoofdstad aanwezig, staat in het feitenrelaas dat de driehoek van gemeente, politie en Openbaar Ministerie aan de raad heeft gestuurd. “Op het moment dat er minder politie was, had het veel erger kunnen verlopen”, aldus de burgemeester.

Ze zei dat de situatie in de stad op geen enkel vlak is onderschat. “Er is niets onderschat, anders was er niet zoveel politie en waren er geen veiligheidsrisicogebieden.” Halsema zei dat de driehoek “overal mee bezig is geweest. Overal is op gehandeld.”

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...