Clicky

donderdag 7 november 2024 - 14:50 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 6

Auto abonnement steeds vaker gezien als interessant alternatief voor leasen

In lijn met het beeld van de laatste jaren, blijft het Nederlandse autoleasepark ook in 2024 groeien. Met name het aantal zakelijk afgenomen auto’s bij leasemaatschappijen steeg fors: een groei van 2,7 procent ten opzichte van het laatste kwartaal in 2023. De sterke groei in het autoleasepark hangt samen met de elektrificatie waarop veel bedrijven inzetten. Zij vervangen hun zakelijke voertuigen op benzine en diesel voor een elektrisch alternatief. Het leasen is hierbij interessant, daar bedrijven op voorhand precies weten wat ze betalen. De groei in het aantal bestelwagens dat via zakelijk leasen wordt afgenomen steeg met 1,5 procent in het eerste halfjaar van 2024.

Bij auto’s die via private lease worden afgenomen ligt de groei met 1,2 procent iets lager dan bij zakelijke auto’s. Particulieren overwegen steeds vaker een auto abonnement. Dit biedt hen verschillende voordelen.

Voordelen van de keuze voor een auto abonnement

Een auto abonnement maakt het mogelijk om gedurende een relatief korte tijd een nieuwe auto uit te proberen. Huishoudens die van een auto op benzine of diesel overstappen op een elektrisch model, weten op voorhand niet altijd of dit type auto bij hen past. Door eerst een elektrische auto te rijden via een auto abonnement hebben ze de mogelijkheid om dit uit te proberen. Blijft men positief over een elektrisch voertuig? In dat geval kan deze alsnog worden aangekocht of via private lease worden afgenomen. Steeds meer huishoudens overwegen een elektrische auto.

Ook huishoudens die tijdelijk op zoek zijn naar een auto, bijvoorbeeld in afwachting van een financiële meevaller, hebben baat bij een auto abonnement. Het afnemen van een voertuig via private lease betekent dat men vaak al snel vastzit aan een contract voor tenminste twaalf maanden. Een auto abonnement is ook beschikbaar voor enkele weken. Er zijn diverse platforms waar men deze abonnementen bij verschillende aanbieders kan vergelijken.

Auto abonnement voor zzp’ers

Vergelijkbaar met particulieren die twijfelen of een elektrische auto wat voor hen is, kan het ook voor zzp’ers interessant zijn om eerst een auto abonnement af te sluiten. Dit doen zij privé. Blijkt de zaak snel te groeien, dan kan over een paar maanden alsnog voor een zakelijk voertuig worden gekozen. Op voorhand is het mogelijk onduidelijk of het zakelijk aanschaffen van een auto interessant is voor de zzp’er. Gebruik je deze auto in de praktijk meer privé dan zakelijk, dan kan dit een zakelijk voertuig onnodig duur maken.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Bijzondere Pacton semi-dieplader voor Duitse Rode Kruis

Het Deutsches Rotes Kreuz – Landesverband Schleswig-Holstein e.V. – zet sinds kort een bijzondere semi-dieplader van Pacton Trailers uit Ommen in. De regionale afdeling van het DRK-Landesverband vertegenwoordigt meer dan 70.000 leden in 397 lokale verenigingen en talrijke instellingen. Benjamin Hussong is de regionale afdelingsleider.

Hij legt uit: “We zijn in Duitsland de enige regionale afdeling met een multifunctionele trailer als deze. In het geval van hoogwater, aardbevingen, ongelukken of rampen, kunnen we de trailer op velerlij manieren inzetten.”

De witte huifopbouw van de nieuwe, drieassige Pacton semi-dieplader is voorzien van een groot, rood kruis met de benaming ‘Deutsches Rotes Kreuz’. Achterop de trailer dragen de deuren bovendien de tekst ‘Katastrophenschutz’. De achterzijde is tevens geschikt voor het transport van een – in dezelfde stijl uitgevoerde – King Lifter meeneemheftruck. Dat is voor een semi-dieplader weliswaar niet vaak gebruikelijk, maar voor de activiteiten van het Deutsches Rotes Kreuz wel een optie met voordelen.

Samen met een MAN-truck ontstaat er een multifunctionele combinatie die breed ingezet wordt bij rampen en calamiteiten, maar ook bij voorkomende werkzaamheden op het gebied van eerste hulp en noodgevallen. Hussong: “We kunnen nu niet alleen pallets vervoeren, maar ook containers en voertuigen. We beschikken bijvoorbeeld over een Unimog voor allerlei voorkomende werkzaamheden, maar over lange afstanden is die onprettig om zelf te rijden; luid en oncomfortabel. Nu kan deze in de semi-dieplader. Over het algemeen geldt dat we nu met minder medewerkers meer kunnen transporteren.”

Metalfestival

In 2023 werd na aardbevingen en overstromingen in Turkije de oude trailer van DRK Landesverband Schleswig-Holstein ingezet voor het vervoer van wintervaste tenten naar het rampgebied. Deze oude trailer van meer dan 30 jaar oud, is nu vervangen door de nieuwe Pacton semi-dieplader. De nieuwe trailer kon bij Pacton aangeschaft worden dankzij giften na overstromingen in het Duitse Ahrtal in 2021.

Inmiddels is de nieuwe Pacton-oplegger in augustus 2024 ingezet tijdens het Wacken Open Air festival. Het jaarlijkse metalfestival vindt plaats in het kleine Wacken in Sleeswijk-Holstein, ten noorden van Hamburg. “Er wonen maar zo’n 2.000 mensen in Wacken, maar voor deze ene week zijn het er wel 85.000 meer”, vertelt Hussong. “Als DRK-regio verzorgen we ter plekke op het festival een centrum voor noodgevallen en eerste hulp.”
Naast de Pacton oplegger beschikt de DRK-regio over een mobiele artsenpraktijk, opgebouwd op een trailer. Hussong: “Natuurlijk is het goed als we deze middelen helemaal niet nodig hebben, maar de werkelijkheid is dat we altijd paraat moeten staan.”

Verbreedbaar achterportaal

De semi-dieplader van Pacton, met zwanenhals, is voorzien van een huifconstructie over de volle lengte. Daarmee is de trailer geschikt voor het transport van onder meer pallets, containers en grote machines of voertuigen. De drieassige oplegger van het type SXD.342.T heeft een lengte van 13,64 meter met een zwanen van 4 meter en een diepbed van 9,6 meter. De inwendige hoogte van de oplegger is bij de zwanenhals 2,72 meter en bij het diepbed 3,11 meter. De totale hoogte van de oplegger is 4,04 meter.

Het BPW luchtveerstel heeft drie negentons assen, met een aslift op as 1. De semi-dieplader biedt een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. Het schuifhefdak kan hydropneumatisch zowel van voor naar achter als van achter naar voor geschoven worden. Tot de opties behoren onder meer breedteborden en 2 rvs-kisten, alsook een open kist voor de oprijplaten. De trailer is ruimschoots voorzien van rongpotten en sjorogen, alsook van twistlocks voor het vervoer van twee 20 voets of één 40 voets container. Ook een 20 voets container in het midden is een optie.

De trailer is rondom voorzien van led-verlichting en -lampen, waaronder meerkamerachterlichten, zijlampen, werklampen en knipperlampen. De 28mm hardhouten vloer heeft stalen Omega profielen en er zijn aan elke zijde drie vrij te plaatsen schuifrongen. Het handbediende, verbreedbare achterportaal biedt links én rechts 45 cm extra. De huif en de aluminium achterdeuren werden door Pacton geleverd inclusief belettering en reflecterende markering.

Hussong: “De selectie fabrikanten die op onze wensen kon inspelen was relatief klein. Na uitgebreid marktonderzoek hebben wij voor Pacton gekozen als leverancier. De begeleiding was daarbij geweldig en óók de prijs was goed. We hebben een maatwerk oplegger naar wens ontvangen, van een geweldige kwaliteit. Met onze oude, standaard trailer uit 1990 waren we beperkt. Met deze nieuwe, multifunctionele Pacton-trailer moeten we ook weer 30 jaar vooruit”, lacht Hussong. “Maar met een Pacton moet dat lukken.”

Ruim 500 kilo vuurwerk aangetroffen in garageboxen onder flatgebouw in Leeuwarden

LEEUWARDEN – In twee garageboxen onder een flatgebouw aan het Fennenplein in Leeuwarden lag ruim 500 kilo vuurwerk opgeslagen. Dat ontdekte de politie afgelopen maandag na een anonieme melding. Het vuurwerk is in beslag genomen. Twee personen zijn aangehouden, meldt de politie dinsdag.

De politie kwam de twee opslagen op het spoor nadat een oplettende omstander anoniem melding maakte van een verdachte situatie bij één van de garageboxen. Bij de doorzoeking van deze garagebox werd meer dan 300 kilo vuurwerk aangetroffen.

Het onderzoek naar deze garagebox leidde de politie ook tot een doorzoeking van een tweede garagebox onder het flatgebouw. Hier vond de politie opnieuw een grote hoeveelheid vuurwerk. In totaal trof de politie meer dan 500 kg opgeslagen vuurwerk aan onder het flatgebouw.

Na de vuurwerkvondst heeft de politie heeft twee mannen aangehouden. De 30-jarige man en 32-jarige man uit Leeuwarden worden verhoord.

Wendbare elektrische Volvo FM voor Smitgroep

WATERVEEN – De Smitgroep uit Waterveen is gespecialiseerd in kelderbouw, funderingsherstel en afvalverwerking. Voor dat laatste investeert het bedrijf in een Volvo FM electric 6×2 met een Hyva portaalarm systeem. De compacte, elektrische Volvo truck werd door Veldhuizen Trucks maar liefst een meter ingekort in de wielbasis.

Af fabriek werd de Volvo FM electric 6×2 geleverd met een wielbasis van 490 cm tussen as één en twee. Dat is het gevolg van de accupaketten die in de wielbasis aangebracht zijn, maar het resultaat is een erg lang voertuig.

Veldhuizen Trucks kwam met de oplossing om de 24 Volt accu’s en de luchtketels te verwijderen. Daardoor kon de truck in de wielbasis met een volle meter ingekort worden, tot 390 centimeter. De originele, hoogspanning accu’s bleven op de zelfde positie.

De 24 Volt accu’s en de luchtketels zijn vervolgens door de carrosseriebouwer aangebracht achter de slaapcabine, net voor de opbouw. Hierdoor ontstond een compacte drie- asser met portaalarm systeem met een nuttig laadvermogen van 12.400 kilo.

Het totaalgewicht van de bakwagen mag maximaal 29 ton bedragen, mede dankzij de luchtgeveerde 10 tons vooras. De, originele sturende naloopas zorgt voor een kleine draaicirkel.

De Smitgroep koos voor de slaapcabine variant van de Volvo FM cabine vanwege de extra lengte die toch aanwezig is bij dit voertuig. Het zorgt voor meer comfort voor de chauffeur en meer uitstraling van de truck. De zonneklep met lampenbeugel en luchthoorns dragen daar ook aan bij.

Aangezien elektrische trucks een Europese uitzondering krijgen op de maximale combinatielengte mag de truck in combinatie met een aanhangwagen 19,75 meter lang worden. Hiermee is, dankzij de aanpassingen van Veldhuizen Trucks een bijzonder compacte en wendbare portaalarm auto ontstaan die klaar is voor de zero- emissie zones in de steden.

Vakbond voor luchtvaarttechnici dreigt met acties bij Transavia

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft tot donderdag middernacht de tijd om acties van technici af te wenden. Als het bedrijf niet ingaat op de eisen van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT), vinden vrijdag de eerste acties plaats, waaronder werkonderbrekingen. “Ik kan niet uitsluiten dat passagiers hierdoor getroffen worden, bijvoorbeeld door vertragingen”, zegt voorzitter Piet Visser.

Volgens hem heeft 90 procent van de leden van NVLT ingestemd met acties. Transavia weigert volgens Visser de lonen voldoende te verhogen, om de achterstand op KLM en de technische arbeidsmarkt in te lopen.

“Transavia ontkent de tekorten aan technici, heeft geen realistisch plan om de personeelsbezetting terug op niveau te brengen, bagatelliseert de uitstroom van collega’s en het verwateren van kennis en ervaring en betwist de salarisvergelijking met KLM. Ook gaan zij steeds verder met het inhuren van dure contractors en het uitbesteden van regulier werk”, waarschuwde de NVLT onlangs.

Transavia wil niets kwijt over de kwestie. “We gaan inhoudelijk niet reageren”, aldus een woordvoerster.

De budgetmaatschappij moest dit jaar geregeld vluchten annuleren door technische problemen en de uitloop van groot onderhoud. Er was onvoldoende capaciteit om dit op te vangen. Volgens reisbranchevereniging ANVR hadden reisorganisaties in het hoogseizoen een dagtaak aan het zoeken naar alternatieven door vluchtwijzigingen en lastminute-annuleringen bij Transavia.

Aftreden Idsinga was totaal onnodig, vindt PVV-leider Wilders

DEN HAAG – Het was “totaal onnodig” voor oud-staatssecretaris Folkert Idsinga (Financiën) om af te treden, stelt PVV-leider Geert Wilders. Idsinga diende zijn ontslag in na vragen over zijn aandelenportefeuille. Ook Wilders eiste hier openbaarheid over. “Dit is toch geen reden om af te treden? Kom op.”

“Lijkt me geen goed bestuur en niet dragend gemotiveerd, dus maar beter openbaar maken die miljoenenbelangen NSC-staatssecretaris Idsinga”, twitterde Wilders vorige week na een bericht van RTL dat Idsinga voor 6 miljoen euro aan belangen heeft.

Bij diens onverwachte aftreden vrijdag noemde de voormalig NSC-bewindsman expliciet de omgangsvormen. Maar Wilders heeft “geen centimeter spijt” van zijn X-bericht, en past ook zijn toon niet aan. “Als je een beetje ballen hebt, dan ga je het debat met de Kamer aan”, zegt hij nu over Idsinga.

Wilders ontkent dat hij met zijn tweet, waarin hij bewust NSC-teksten aanhaalde, wilde uithalen naar die partij vanwege de lastige discussie in de coalitie over asielafspraken. “Ik wist niet dat het 6 miljoen was. Dus ik vond dat reden genoeg. Ik denk dat de heer Omtzigt daar vijftig Kamervragen over had gesteld als hij hier had gezeten”, zegt hij over de partijleider van NSC die momenteel ziek thuis zit.

Interim-partijleider van NSC Nicolien van Vroonhoven zei dinsdagmiddag dat ze naar aanleiding van deze kwestie in de coalitie het gesprek aan wilde gaan over omgangsvormen. “Ik ben ook niet vaak blij met omgangsvormen”, antwoordde Wilders toen hem daarnaar werd gevraagd.

Om zijn punt kracht bij te zetten verwees de PVV-voorman naar het optreden van Van Vroonhoven bij de talkshow Café Kockelmann waarbij ze de asielafspraken relativeerde. Ze zei bijvoorbeeld dat ze het niet snel zag gebeuren dat gevluchte Syriërs naar veilige delen van hun moederland werden teruggestuurd. Volgens haar was het evenmin zeker dat de spreidingswet om asielzoekers over Nederland te verdelen dit jaar nog kon worden ingetrokken. “Dat was geen fraaie tekst”, vindt Wilders. “De inkt was nog niet droog.”

SP-leider Jimmy Dijk wees er dit weekeinde op dat ook PVV-bewindslieden aandelen hebben. Hij wil dat zij die ook openbaar maken en zegt steun van Wilders te verwachten, omdat de PVV-voorman zo fel was op Idsinga. Wilders zegt desgevraagd dat hij zo’n verzoek niet zou blokkeren. “Uiteindelijk is het heel legitiem om van iedere bewindspersoon wel ongeveer te weten waar hij beleggingen in heeft en of het niet van invloed is op zijn beleid.”

Man aangehouden voor kunstroof Oisterwijk

OISTERWIJK – De politie heeft een verdachte aangehouden voor een inbraak bij een kunstgalerie in Oisterwijk.

De man zit in beperkingen en mag alleen communiceren met zijn advocaat, meldt de politie.

Vrijdag 1 november vond een inbraak plaats bij een kunstgalerie in Oisterwijk, daarbij werden meerdere kunstwerken meegenomen.

Op dinsdag 5 november deed de politie op meerdere plekken een doorzoeking. Deze doorzoekingen vonden plaats in Berkel-Enschot, Den Bosch, Oisterwijk en net over de Belgische grens. Bij de inval in Berkel-Enschot werd een 23-jarige man aangehouden voor deze inbraak.

 

Ferrari ziet Chinese verkopen hard dalen, omzet wel omhoog

MILAAN – Net als andere grote autofabrikanten, heeft ook de Italiaanse sportwagenfabrikant Ferrari last van de economische neergang in China. De verkopen daar daalden in het derde kwartaal met 29 procent, werd dinsdag bekendgemaakt.

Het sportwagenmerk verkocht in totaal 3383 auto’s in het afgelopen kwartaal, 76 stuks (2 procent), minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet ging wel omhoog, met 6,5 procent tot 1,64 miljard euro. Dit kwam doordat Ferrari meer duurdere modellen verkocht, zoals de crossover Purosangue en de Ferrari 296 GTS. Ook voegden meer kopers dure maatwerkopties toe aan hun auto’s, zei topman Benedetto Vigna in een toelichting.

De nettowinst kwam uit op 375 miljoen euro, 13 procent meer dan vorig jaar. “Het derde kwartaal laat opnieuw groeiende resultaten zien voor Ferrari, gedreven door een sterke productmix en meer maatwerkaanpassingen”, aldus Vigna.

Tweedehandsauto’s iets duurder in oktober

AMSTERDAM – De gemiddelde prijs voor tweedehandsauto’s in Nederland is in oktober licht gestegen. Dat meldt het Europese onlineautoplatform AutoScout24. De prijsstijging geldt voor zowel benzineauto’s als elektrische auto’s, de prijs van een hybride occasion nam licht af, na een toename in de voorgaande vier maanden.

Een tweedehands auto kostte in Nederland vorige maand gemiddeld 23.288 euro. Dat was een maand eerder nog 23.007 euro. Voor een benzineoccasion werd in ons land gemiddeld 18.701 euro betaald, tegen 18.514 euro in september.

De prijs van een elektrische tweedehands wagen steeg volgens AutoScout24 van 31.997 euro naar 32.561 euro. Hybrides zijn nog altijd het duurst. Die werden in Nederland gemiddeld verkocht voor 40.742 euro, een lager bedrag dan de 40.910 euro in september.

“We zien dat de gemiddelde prijzen van tweedehandsauto’s in Nederland zich stabiliseren, wat kopers meer zekerheid geeft in een veranderende markt”, legt bestuurder Dorianne Richelle van AutoScout24 in Nederland uit. “Vooral de lichte stijgingen bij elektrische en benzineoccasions wijzen op een groeiende interesse in deze modellen, terwijl hybride modellen nog altijd een hoger prijsniveau behouden.”

Andere landen

Het autoplatform heeft verder de prijzen vergeleken met die in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, België en Italië. In de eerste drie landen lag de prijs hoger dan in Nederland, in België en Italië iets lager. “In vergelijking met andere Europese landen ligt de Nederlandse markt in de middenmoot, wat aangeeft dat onze occasionprijzen competitief blijven en zich aanpassen aan de vraag en het aanbod van de markt”, stelt Richelle.

De populairste benzineauto was in oktober de Volkswagen Golf, gevolgd door de Volkswagen Polo. Tesla voert de lijst elektrische auto’s aan met de typen Model 3 en Model S. Binnen de hybrides waren de Volkswagen Golf GTE en de Audi A3 het populairst.

Aantal reizigers luchthaven Frankfurt toegenomen

FRANKFURT – De reizigersaantallen op de luchthaven van Frankfurt zijn in de eerste negen maanden van dit jaar toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Maar ze zijn nog altijd lager dan in 2019, voordat de coronapandemie uitbrak. Dat meldt luchthavenexploitant Fraport.

De grootste luchthaven van Duitsland verwelkomde sinds begin dit jaar 46,7 miljoen passagiers, een toename van 5 procent vergeleken met vorig jaar. Maar ten opzichte van 2019 is dat dus nog wel minder, want toen ging het in de eerste drie kwartalen om 54,2 miljoen passagiers. Over dat gehele jaar verwerkte Frankfurt het recordaantal van ruim 70,5 miljoen reizigers.

Het haperende herstel heeft mede te maken met stakingen in de Duitse luchtvaart en de impact van slechte weersomstandigheden. Daardoor werden volgens Fraport circa 600.000 minder passagiers verwerkt dan mogelijk was. Voor heel 2024 rekent Fraport op passagiersaantallen in Frankfurt tussen de 61 miljoen en 65 miljoen.

Frankfurt is de thuisbasis van Lufthansa. De luchthaven behoort samen met Schiphol, London Heathrow en Paris-Charles de Gaulle tot de grootste vliegvelden van West-Europa. Fraport is ook uitbater van vliegvelden in Griekenland, Turkije, Bulgarije en elders in de wereld.

Dode ongeval A2 bij Meerssen was man uit Sittard-Geleen

MEERSSEN – De man die zondag om het leven kwam bij een ongeval op de A2 bij Meerssen was een 26-jarige man uit de gemeente Sittard-Geleen. Dat meldt de politie dinsdag.

Bij het ongeluk waren meerdere voertuigen betrokken. Acht mensen raakten gewond.

Het ongeval gebeurde in de vroege ochtend. De A2 richting Eindhoven was daarna een belangrijk deel van de dag afgesloten tussen knooppunt Kruisdonk en Maastricht-Noord, eerst voor de berging van de betrokken voertuigen en daarna nog uren voor herstel van de schade aan het asfalt.

Winnaars Maritime Awards Gala 2024 bekend

HILVERSUM – Op maandagavond 4 november vierde de maritieme sector zoals ieder jaar haar innovatieve karakter. Tijdens het Maritime Awards Gala in Hilversum werden vijf prijzen uitgereikt aan mensen, bedrijven en andere instellingen, die een vernieuwende bijdrage hebben geleverd aan deze mooie sector.

Voor iedere award bestond de shortlist uit drie genomineerden. Op de feestelijke avond zijn hieruit de vijf winnaars bekendgemaakt.

Maritime Ship of the Year Award
Holland Shipyards Group, Gorinchem XII

Holland Shipyards Group werd onderscheiden met de Maritime Ship of the Year Award voor de Gorinchem XII. De Gorinchem XII is een lichtgewicht, emissieloze ferry. Het zeer innovatieve schip is te opereren door slechts één persoon en is geschikt voor alle waterstanden. Door de gebruikte technologieën is een nieuwe standaard gezet.

Maritime Talent Award
Fanny Rebiffé van het Maritime Research Institute (MARIN, Artificial Intelligence (AI) Sail

Met haar project ‘AI Sail’ heeft Fanny Rebiffé van MARIN laten zien dat Reinforcement Learning van grote toevoeging kan zijn voor de maritieme sector. Het project is geïnspireerd door het intuïtief leren zeilen van kinderen zonder dat ze weten hoe de aerodynamica of hydrodynamica werkt. AI Sail heeft onderzocht of dit principe ook gebruikt kan worden door machine learning. Het open-innovatieproject kan gebruikt worden voor het controleren van maritieme platforms.

Maritime Innovation Award
Seaqualize, Heave Chief 1100

De Heave Chief 1100 van Seaqualize zorgt ervoor dat offshore installatie contractors het hele jaar door veiliger kunnen werken. Seaqualize ontwierp met de Heave Chief 1100 ’s werelds grootste en meest geavanceerde inline Active Heave Compensator. Hiermee kunnen ongeacht de weersomstandigheden zware windturbinecomponenten worden gehesen en geïnstalleerd.

Maritime Achievement Award
Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht, Dwarse Scheepsbouwers

De documentaire Dwarse Scheepsbouwers van VPRO Tegenlicht geeft een bijzonder goed beeld van ondernemers in de Nederlandse maritieme sector. Het heeft een maritiem familiebedrijf via televisie naar de Nederlandse huiskamers gebracht en op een aansprekende manier de maritieme sector zichtbaar gemaakt voor mensen die zelf hiermee geen link hebben.

Maritime Security Award
Bas van Berkel, TU Delft

Het onderzoek van Bas Berkel levert een bijdrage aan detectiemethodes voor schepen die niet ontdekt willen worden. Het onderzoek richt zich op methodes die kunnen worden ingezet als onderdeel van grootschalige en automatische monitoring van schepen op zee.

Spaanse banken schorten rentebetalingen na overstromingen op

MADRID – Spaanse banken schorten de maandelijkse rentebetalingen van bijvoorbeeld woningbezitters, zelfstandigen en kleine bedrijven in de door zware overstromingen getroffen gebieden in het zuidoosten van het land voor drie maanden op. Dat heeft de Spaanse branchevereniging voor banken aangekondigd.

De banken staan ook in contact met de overheid om families en bedrijven in de getroffen gebieden te helpen met de kosten van de schade door de overstromingen.

De overstromingen in Spanje hebben tot dusver voor zeker 217 doden gezorgd. Daarmee zijn het de ergste overstromingen in het land in de recente geschiedenis. Veruit de meeste slachtoffers vielen in de regio Valencia. Er wordt nog gezocht naar vermisten.

Hulp

Valencia heeft de Spaanse overheid al voor meer dan 31 miljard euro aan hulp gevraagd. Dat geld is bijvoorbeeld nodig om beschadigde woningen en gebouwen te herstellen en ook om voertuigen te kopen voor reddings- en herstelwerkzaamheden. De centrale overheid wil ook belastingbetalingen van slachtoffers van de overstromingen tijdelijk opschorten.

De centrale bank meldde dat Spaanse banken in de getroffen regio’s voor ongeveer 20 miljard euro aan leningen hebben uitstaan. Volgens de centrale bank kan de Spaanse bankensector de financiële schokken door de overstromingen aan. Wel worden de risico’s voor banken door klimaatverandering steeds duidelijker, aldus de Banco de España.

Schade

De voorzitter van de Kamer van Koophandel van de regio Valencia, José Vicente Morata, stelde dat de schade aan bedrijven in het zwaarst getroffen gebied van die regio voorlopig “ruim boven” de 10 miljard euro uitkomt.

Ángel Estrada, hoofd financiële stabiliteit van de centrale bank, zei dat het nog te vroeg is om in te schatten wat de precieze economische gevolgen van de overstromingen zijn. Wel sprak hij van een “grotere vernietiging van kapitaal” dan tijdens de coronapandemie.

Auto vast op laadklep vrachtwagen [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

SCHALKHAAR – Een bijzonder gezicht aan het Dijkhuispad in Schalkhaar dinsdagochtend. Daar botste even na 10:00 uur een automobiliste op de laadklep van een geparkeerde vrachtwagen, waarschijnlijk doordat ze verblind was door de zon.

De auto reed een stuk de laadklep op en kwam vervolgens vast te zitten. Door de schuine positie van de auto kon het bestuurdersportier niet meer open, en uit angst dat de auto om zou rollen durfde de vrouw niet via de andere zijde eruit te klimmen.

Omstanders hielden de auto voor de zekerheid tegen in afwachting van de hulpdiensten.

De brandweer heeft de auto vastgezet met spanbanden en daarna geholpen om de vrouw er via de bijrijderszijde uit te halen.

Foto: Rens Hulman

De vrachtwagen was van een loonwerker die in de buurt bezig was. Met zijn Bobcat is de auto los getrokken van de vrachtwagen.

Ondanks dat de aanrijding niet met hoge snelheid gebeurde, is er toch sprake van enorme schade. Er lekte veel olie uit het voertuig en de bodemplaat raakte los. De auto is mogelijk total loss. Een bergingsbedrijf sleept de auto af en de gemeente zal de weg reinigen.

De vrouw raakte niet gewond.

Miljoenen aan SEBA-subsidie onbenut door politieke twijfel over zero-emissiezones

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – In de SEBA-subsidiepot (Subsidie Elektrische Bedrijfsauto’s) dat dit jaar voor het laatst wordt vergeven, is nog ruim 16 miljoen euro aan subsidiegelden beschikbaar. Door politieke onzekerheid rondom de invoering van zero-emissie zones dreigt een deel van dit bedrag ongebruikt te blijven, wat bij RAI Vereniging tot grote bezorgdheid leidt.

“Het kan toch niet zo zijn dat dit geld verdwijnt in de algemene middelen, terwijl we nu moeten omschakelen op schonere mobiliteit.” aldus Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. RAI Vereniging pleit ervoor dat deze subsidie niet verloren gaat, maar blijft bijdragen aan de verduurzaming van het bedrijfswagenpark en benut wordt voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur.

De SEBA-subsidie helpt ondernemers te investeren in emissievrije bedrijfswagens, wat bijdraagt aan schonere steden en het behalen van klimaatdoelen. In 2024 is 60 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarvan nog 16 miljoen aanvraagbaar is – goed voor ruim 2.000 extra zero-emissie lichte bedrijfswagens.

Van Bruggen benadrukt dat politieke duidelijkheid over zero-emissiezones noodzakelijk is: “Politieke twijfel zorgt ervoor dat ondernemers niet weten waar ze aan toe zijn, terwijl er middelen zijn om hen te ondersteunen bij de overstap naar schone mobiliteit. Resterend budget moet worden ingezet voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur. Als je als ondernemer investeert in een elektrisch voertuig, moet je deze ook kunnen laden.”

Kabinet moet zekerheid bieden

RAI Vereniging roept het kabinet op om zekerheid te bieden en de resterende SEBA-middelen te behouden voor ondernemers en het geld niet te laten terugvloeien naar de algemene middelen. “Elke euro van de SEBA-subsidie is bedoeld voor schonere lucht en toekomstbestendige stadsdistributie – niet voor begrotingsgaten.

Het kabinet moet nú kiezen voor zero-emissie zonder uitstel, zodat het SEBA-budget terechtkomt bij de bakker, de loodgieter en andere ondernemers die financiële steun nodig hebben in de transitie naar schone mobiliteit. Met nog slechts twee maanden om de subsidie aan te vragen, hebben ondernemers nu duidelijkheid nodig van het kabinet.”

LAATSTE NIEUWS

Strengere handhaving in België: gebruik van smartphone achter het stuur leidt...

WEESP - In België is recentelijk het aantal innames van rijbewijzen door gebruik van mobiele telefoons achter het stuur sterk toegenomen. Meer dan 30...