Clicky

donderdag 7 november 2024 - 14:22 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 6

Wendbare elektrische Volvo FM voor Smitgroep

WATERVEEN – De Smitgroep uit Waterveen is gespecialiseerd in kelderbouw, funderingsherstel en afvalverwerking. Voor dat laatste investeert het bedrijf in een Volvo FM electric 6×2 met een Hyva portaalarm systeem. De compacte, elektrische Volvo truck werd door Veldhuizen Trucks maar liefst een meter ingekort in de wielbasis.

Af fabriek werd de Volvo FM electric 6×2 geleverd met een wielbasis van 490 cm tussen as één en twee. Dat is het gevolg van de accupaketten die in de wielbasis aangebracht zijn, maar het resultaat is een erg lang voertuig.

Veldhuizen Trucks kwam met de oplossing om de 24 Volt accu’s en de luchtketels te verwijderen. Daardoor kon de truck in de wielbasis met een volle meter ingekort worden, tot 390 centimeter. De originele, hoogspanning accu’s bleven op de zelfde positie.

De 24 Volt accu’s en de luchtketels zijn vervolgens door de carrosseriebouwer aangebracht achter de slaapcabine, net voor de opbouw. Hierdoor ontstond een compacte drie- asser met portaalarm systeem met een nuttig laadvermogen van 12.400 kilo.

Het totaalgewicht van de bakwagen mag maximaal 29 ton bedragen, mede dankzij de luchtgeveerde 10 tons vooras. De, originele sturende naloopas zorgt voor een kleine draaicirkel.

De Smitgroep koos voor de slaapcabine variant van de Volvo FM cabine vanwege de extra lengte die toch aanwezig is bij dit voertuig. Het zorgt voor meer comfort voor de chauffeur en meer uitstraling van de truck. De zonneklep met lampenbeugel en luchthoorns dragen daar ook aan bij.

Aangezien elektrische trucks een Europese uitzondering krijgen op de maximale combinatielengte mag de truck in combinatie met een aanhangwagen 19,75 meter lang worden. Hiermee is, dankzij de aanpassingen van Veldhuizen Trucks een bijzonder compacte en wendbare portaalarm auto ontstaan die klaar is voor de zero- emissie zones in de steden.

Vakbond voor luchtvaarttechnici dreigt met acties bij Transavia

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft tot donderdag middernacht de tijd om acties van technici af te wenden. Als het bedrijf niet ingaat op de eisen van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT), vinden vrijdag de eerste acties plaats, waaronder werkonderbrekingen. “Ik kan niet uitsluiten dat passagiers hierdoor getroffen worden, bijvoorbeeld door vertragingen”, zegt voorzitter Piet Visser.

Volgens hem heeft 90 procent van de leden van NVLT ingestemd met acties. Transavia weigert volgens Visser de lonen voldoende te verhogen, om de achterstand op KLM en de technische arbeidsmarkt in te lopen.

“Transavia ontkent de tekorten aan technici, heeft geen realistisch plan om de personeelsbezetting terug op niveau te brengen, bagatelliseert de uitstroom van collega’s en het verwateren van kennis en ervaring en betwist de salarisvergelijking met KLM. Ook gaan zij steeds verder met het inhuren van dure contractors en het uitbesteden van regulier werk”, waarschuwde de NVLT onlangs.

Transavia wil niets kwijt over de kwestie. “We gaan inhoudelijk niet reageren”, aldus een woordvoerster.

De budgetmaatschappij moest dit jaar geregeld vluchten annuleren door technische problemen en de uitloop van groot onderhoud. Er was onvoldoende capaciteit om dit op te vangen. Volgens reisbranchevereniging ANVR hadden reisorganisaties in het hoogseizoen een dagtaak aan het zoeken naar alternatieven door vluchtwijzigingen en lastminute-annuleringen bij Transavia.

Aftreden Idsinga was totaal onnodig, vindt PVV-leider Wilders

DEN HAAG – Het was “totaal onnodig” voor oud-staatssecretaris Folkert Idsinga (Financiën) om af te treden, stelt PVV-leider Geert Wilders. Idsinga diende zijn ontslag in na vragen over zijn aandelenportefeuille. Ook Wilders eiste hier openbaarheid over. “Dit is toch geen reden om af te treden? Kom op.”

“Lijkt me geen goed bestuur en niet dragend gemotiveerd, dus maar beter openbaar maken die miljoenenbelangen NSC-staatssecretaris Idsinga”, twitterde Wilders vorige week na een bericht van RTL dat Idsinga voor 6 miljoen euro aan belangen heeft.

Bij diens onverwachte aftreden vrijdag noemde de voormalig NSC-bewindsman expliciet de omgangsvormen. Maar Wilders heeft “geen centimeter spijt” van zijn X-bericht, en past ook zijn toon niet aan. “Als je een beetje ballen hebt, dan ga je het debat met de Kamer aan”, zegt hij nu over Idsinga.

Wilders ontkent dat hij met zijn tweet, waarin hij bewust NSC-teksten aanhaalde, wilde uithalen naar die partij vanwege de lastige discussie in de coalitie over asielafspraken. “Ik wist niet dat het 6 miljoen was. Dus ik vond dat reden genoeg. Ik denk dat de heer Omtzigt daar vijftig Kamervragen over had gesteld als hij hier had gezeten”, zegt hij over de partijleider van NSC die momenteel ziek thuis zit.

Interim-partijleider van NSC Nicolien van Vroonhoven zei dinsdagmiddag dat ze naar aanleiding van deze kwestie in de coalitie het gesprek aan wilde gaan over omgangsvormen. “Ik ben ook niet vaak blij met omgangsvormen”, antwoordde Wilders toen hem daarnaar werd gevraagd.

Om zijn punt kracht bij te zetten verwees de PVV-voorman naar het optreden van Van Vroonhoven bij de talkshow Café Kockelmann waarbij ze de asielafspraken relativeerde. Ze zei bijvoorbeeld dat ze het niet snel zag gebeuren dat gevluchte Syriërs naar veilige delen van hun moederland werden teruggestuurd. Volgens haar was het evenmin zeker dat de spreidingswet om asielzoekers over Nederland te verdelen dit jaar nog kon worden ingetrokken. “Dat was geen fraaie tekst”, vindt Wilders. “De inkt was nog niet droog.”

SP-leider Jimmy Dijk wees er dit weekeinde op dat ook PVV-bewindslieden aandelen hebben. Hij wil dat zij die ook openbaar maken en zegt steun van Wilders te verwachten, omdat de PVV-voorman zo fel was op Idsinga. Wilders zegt desgevraagd dat hij zo’n verzoek niet zou blokkeren. “Uiteindelijk is het heel legitiem om van iedere bewindspersoon wel ongeveer te weten waar hij beleggingen in heeft en of het niet van invloed is op zijn beleid.”

Man aangehouden voor kunstroof Oisterwijk

OISTERWIJK – De politie heeft een verdachte aangehouden voor een inbraak bij een kunstgalerie in Oisterwijk.

De man zit in beperkingen en mag alleen communiceren met zijn advocaat, meldt de politie.

Vrijdag 1 november vond een inbraak plaats bij een kunstgalerie in Oisterwijk, daarbij werden meerdere kunstwerken meegenomen.

Op dinsdag 5 november deed de politie op meerdere plekken een doorzoeking. Deze doorzoekingen vonden plaats in Berkel-Enschot, Den Bosch, Oisterwijk en net over de Belgische grens. Bij de inval in Berkel-Enschot werd een 23-jarige man aangehouden voor deze inbraak.

 

Ferrari ziet Chinese verkopen hard dalen, omzet wel omhoog

MILAAN – Net als andere grote autofabrikanten, heeft ook de Italiaanse sportwagenfabrikant Ferrari last van de economische neergang in China. De verkopen daar daalden in het derde kwartaal met 29 procent, werd dinsdag bekendgemaakt.

Het sportwagenmerk verkocht in totaal 3383 auto’s in het afgelopen kwartaal, 76 stuks (2 procent), minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet ging wel omhoog, met 6,5 procent tot 1,64 miljard euro. Dit kwam doordat Ferrari meer duurdere modellen verkocht, zoals de crossover Purosangue en de Ferrari 296 GTS. Ook voegden meer kopers dure maatwerkopties toe aan hun auto’s, zei topman Benedetto Vigna in een toelichting.

De nettowinst kwam uit op 375 miljoen euro, 13 procent meer dan vorig jaar. “Het derde kwartaal laat opnieuw groeiende resultaten zien voor Ferrari, gedreven door een sterke productmix en meer maatwerkaanpassingen”, aldus Vigna.

Tweedehandsauto’s iets duurder in oktober

AMSTERDAM – De gemiddelde prijs voor tweedehandsauto’s in Nederland is in oktober licht gestegen. Dat meldt het Europese onlineautoplatform AutoScout24. De prijsstijging geldt voor zowel benzineauto’s als elektrische auto’s, de prijs van een hybride occasion nam licht af, na een toename in de voorgaande vier maanden.

Een tweedehands auto kostte in Nederland vorige maand gemiddeld 23.288 euro. Dat was een maand eerder nog 23.007 euro. Voor een benzineoccasion werd in ons land gemiddeld 18.701 euro betaald, tegen 18.514 euro in september.

De prijs van een elektrische tweedehands wagen steeg volgens AutoScout24 van 31.997 euro naar 32.561 euro. Hybrides zijn nog altijd het duurst. Die werden in Nederland gemiddeld verkocht voor 40.742 euro, een lager bedrag dan de 40.910 euro in september.

“We zien dat de gemiddelde prijzen van tweedehandsauto’s in Nederland zich stabiliseren, wat kopers meer zekerheid geeft in een veranderende markt”, legt bestuurder Dorianne Richelle van AutoScout24 in Nederland uit. “Vooral de lichte stijgingen bij elektrische en benzineoccasions wijzen op een groeiende interesse in deze modellen, terwijl hybride modellen nog altijd een hoger prijsniveau behouden.”

Andere landen

Het autoplatform heeft verder de prijzen vergeleken met die in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, België en Italië. In de eerste drie landen lag de prijs hoger dan in Nederland, in België en Italië iets lager. “In vergelijking met andere Europese landen ligt de Nederlandse markt in de middenmoot, wat aangeeft dat onze occasionprijzen competitief blijven en zich aanpassen aan de vraag en het aanbod van de markt”, stelt Richelle.

De populairste benzineauto was in oktober de Volkswagen Golf, gevolgd door de Volkswagen Polo. Tesla voert de lijst elektrische auto’s aan met de typen Model 3 en Model S. Binnen de hybrides waren de Volkswagen Golf GTE en de Audi A3 het populairst.

Aantal reizigers luchthaven Frankfurt toegenomen

FRANKFURT – De reizigersaantallen op de luchthaven van Frankfurt zijn in de eerste negen maanden van dit jaar toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Maar ze zijn nog altijd lager dan in 2019, voordat de coronapandemie uitbrak. Dat meldt luchthavenexploitant Fraport.

De grootste luchthaven van Duitsland verwelkomde sinds begin dit jaar 46,7 miljoen passagiers, een toename van 5 procent vergeleken met vorig jaar. Maar ten opzichte van 2019 is dat dus nog wel minder, want toen ging het in de eerste drie kwartalen om 54,2 miljoen passagiers. Over dat gehele jaar verwerkte Frankfurt het recordaantal van ruim 70,5 miljoen reizigers.

Het haperende herstel heeft mede te maken met stakingen in de Duitse luchtvaart en de impact van slechte weersomstandigheden. Daardoor werden volgens Fraport circa 600.000 minder passagiers verwerkt dan mogelijk was. Voor heel 2024 rekent Fraport op passagiersaantallen in Frankfurt tussen de 61 miljoen en 65 miljoen.

Frankfurt is de thuisbasis van Lufthansa. De luchthaven behoort samen met Schiphol, London Heathrow en Paris-Charles de Gaulle tot de grootste vliegvelden van West-Europa. Fraport is ook uitbater van vliegvelden in Griekenland, Turkije, Bulgarije en elders in de wereld.

Dode ongeval A2 bij Meerssen was man uit Sittard-Geleen

MEERSSEN – De man die zondag om het leven kwam bij een ongeval op de A2 bij Meerssen was een 26-jarige man uit de gemeente Sittard-Geleen. Dat meldt de politie dinsdag.

Bij het ongeluk waren meerdere voertuigen betrokken. Acht mensen raakten gewond.

Het ongeval gebeurde in de vroege ochtend. De A2 richting Eindhoven was daarna een belangrijk deel van de dag afgesloten tussen knooppunt Kruisdonk en Maastricht-Noord, eerst voor de berging van de betrokken voertuigen en daarna nog uren voor herstel van de schade aan het asfalt.

Winnaars Maritime Awards Gala 2024 bekend

HILVERSUM – Op maandagavond 4 november vierde de maritieme sector zoals ieder jaar haar innovatieve karakter. Tijdens het Maritime Awards Gala in Hilversum werden vijf prijzen uitgereikt aan mensen, bedrijven en andere instellingen, die een vernieuwende bijdrage hebben geleverd aan deze mooie sector.

Voor iedere award bestond de shortlist uit drie genomineerden. Op de feestelijke avond zijn hieruit de vijf winnaars bekendgemaakt.

Maritime Ship of the Year Award
Holland Shipyards Group, Gorinchem XII

Holland Shipyards Group werd onderscheiden met de Maritime Ship of the Year Award voor de Gorinchem XII. De Gorinchem XII is een lichtgewicht, emissieloze ferry. Het zeer innovatieve schip is te opereren door slechts één persoon en is geschikt voor alle waterstanden. Door de gebruikte technologieën is een nieuwe standaard gezet.

Maritime Talent Award
Fanny Rebiffé van het Maritime Research Institute (MARIN, Artificial Intelligence (AI) Sail

Met haar project ‘AI Sail’ heeft Fanny Rebiffé van MARIN laten zien dat Reinforcement Learning van grote toevoeging kan zijn voor de maritieme sector. Het project is geïnspireerd door het intuïtief leren zeilen van kinderen zonder dat ze weten hoe de aerodynamica of hydrodynamica werkt. AI Sail heeft onderzocht of dit principe ook gebruikt kan worden door machine learning. Het open-innovatieproject kan gebruikt worden voor het controleren van maritieme platforms.

Maritime Innovation Award
Seaqualize, Heave Chief 1100

De Heave Chief 1100 van Seaqualize zorgt ervoor dat offshore installatie contractors het hele jaar door veiliger kunnen werken. Seaqualize ontwierp met de Heave Chief 1100 ’s werelds grootste en meest geavanceerde inline Active Heave Compensator. Hiermee kunnen ongeacht de weersomstandigheden zware windturbinecomponenten worden gehesen en geïnstalleerd.

Maritime Achievement Award
Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht, Dwarse Scheepsbouwers

De documentaire Dwarse Scheepsbouwers van VPRO Tegenlicht geeft een bijzonder goed beeld van ondernemers in de Nederlandse maritieme sector. Het heeft een maritiem familiebedrijf via televisie naar de Nederlandse huiskamers gebracht en op een aansprekende manier de maritieme sector zichtbaar gemaakt voor mensen die zelf hiermee geen link hebben.

Maritime Security Award
Bas van Berkel, TU Delft

Het onderzoek van Bas Berkel levert een bijdrage aan detectiemethodes voor schepen die niet ontdekt willen worden. Het onderzoek richt zich op methodes die kunnen worden ingezet als onderdeel van grootschalige en automatische monitoring van schepen op zee.

Spaanse banken schorten rentebetalingen na overstromingen op

MADRID – Spaanse banken schorten de maandelijkse rentebetalingen van bijvoorbeeld woningbezitters, zelfstandigen en kleine bedrijven in de door zware overstromingen getroffen gebieden in het zuidoosten van het land voor drie maanden op. Dat heeft de Spaanse branchevereniging voor banken aangekondigd.

De banken staan ook in contact met de overheid om families en bedrijven in de getroffen gebieden te helpen met de kosten van de schade door de overstromingen.

De overstromingen in Spanje hebben tot dusver voor zeker 217 doden gezorgd. Daarmee zijn het de ergste overstromingen in het land in de recente geschiedenis. Veruit de meeste slachtoffers vielen in de regio Valencia. Er wordt nog gezocht naar vermisten.

Hulp

Valencia heeft de Spaanse overheid al voor meer dan 31 miljard euro aan hulp gevraagd. Dat geld is bijvoorbeeld nodig om beschadigde woningen en gebouwen te herstellen en ook om voertuigen te kopen voor reddings- en herstelwerkzaamheden. De centrale overheid wil ook belastingbetalingen van slachtoffers van de overstromingen tijdelijk opschorten.

De centrale bank meldde dat Spaanse banken in de getroffen regio’s voor ongeveer 20 miljard euro aan leningen hebben uitstaan. Volgens de centrale bank kan de Spaanse bankensector de financiële schokken door de overstromingen aan. Wel worden de risico’s voor banken door klimaatverandering steeds duidelijker, aldus de Banco de España.

Schade

De voorzitter van de Kamer van Koophandel van de regio Valencia, José Vicente Morata, stelde dat de schade aan bedrijven in het zwaarst getroffen gebied van die regio voorlopig “ruim boven” de 10 miljard euro uitkomt.

Ángel Estrada, hoofd financiële stabiliteit van de centrale bank, zei dat het nog te vroeg is om in te schatten wat de precieze economische gevolgen van de overstromingen zijn. Wel sprak hij van een “grotere vernietiging van kapitaal” dan tijdens de coronapandemie.

Auto vast op laadklep vrachtwagen [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

SCHALKHAAR – Een bijzonder gezicht aan het Dijkhuispad in Schalkhaar dinsdagochtend. Daar botste even na 10:00 uur een automobiliste op de laadklep van een geparkeerde vrachtwagen, waarschijnlijk doordat ze verblind was door de zon.

De auto reed een stuk de laadklep op en kwam vervolgens vast te zitten. Door de schuine positie van de auto kon het bestuurdersportier niet meer open, en uit angst dat de auto om zou rollen durfde de vrouw niet via de andere zijde eruit te klimmen.

Omstanders hielden de auto voor de zekerheid tegen in afwachting van de hulpdiensten.

De brandweer heeft de auto vastgezet met spanbanden en daarna geholpen om de vrouw er via de bijrijderszijde uit te halen.

Foto: Rens Hulman

De vrachtwagen was van een loonwerker die in de buurt bezig was. Met zijn Bobcat is de auto los getrokken van de vrachtwagen.

Ondanks dat de aanrijding niet met hoge snelheid gebeurde, is er toch sprake van enorme schade. Er lekte veel olie uit het voertuig en de bodemplaat raakte los. De auto is mogelijk total loss. Een bergingsbedrijf sleept de auto af en de gemeente zal de weg reinigen.

De vrouw raakte niet gewond.

Miljoenen aan SEBA-subsidie onbenut door politieke twijfel over zero-emissiezones

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – In de SEBA-subsidiepot (Subsidie Elektrische Bedrijfsauto’s) dat dit jaar voor het laatst wordt vergeven, is nog ruim 16 miljoen euro aan subsidiegelden beschikbaar. Door politieke onzekerheid rondom de invoering van zero-emissie zones dreigt een deel van dit bedrag ongebruikt te blijven, wat bij RAI Vereniging tot grote bezorgdheid leidt.

“Het kan toch niet zo zijn dat dit geld verdwijnt in de algemene middelen, terwijl we nu moeten omschakelen op schonere mobiliteit.” aldus Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. RAI Vereniging pleit ervoor dat deze subsidie niet verloren gaat, maar blijft bijdragen aan de verduurzaming van het bedrijfswagenpark en benut wordt voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur.

De SEBA-subsidie helpt ondernemers te investeren in emissievrije bedrijfswagens, wat bijdraagt aan schonere steden en het behalen van klimaatdoelen. In 2024 is 60 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarvan nog 16 miljoen aanvraagbaar is – goed voor ruim 2.000 extra zero-emissie lichte bedrijfswagens.

Van Bruggen benadrukt dat politieke duidelijkheid over zero-emissiezones noodzakelijk is: “Politieke twijfel zorgt ervoor dat ondernemers niet weten waar ze aan toe zijn, terwijl er middelen zijn om hen te ondersteunen bij de overstap naar schone mobiliteit. Resterend budget moet worden ingezet voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur. Als je als ondernemer investeert in een elektrisch voertuig, moet je deze ook kunnen laden.”

Kabinet moet zekerheid bieden

RAI Vereniging roept het kabinet op om zekerheid te bieden en de resterende SEBA-middelen te behouden voor ondernemers en het geld niet te laten terugvloeien naar de algemene middelen. “Elke euro van de SEBA-subsidie is bedoeld voor schonere lucht en toekomstbestendige stadsdistributie – niet voor begrotingsgaten.

Het kabinet moet nú kiezen voor zero-emissie zonder uitstel, zodat het SEBA-budget terechtkomt bij de bakker, de loodgieter en andere ondernemers die financiële steun nodig hebben in de transitie naar schone mobiliteit. Met nog slechts twee maanden om de subsidie aan te vragen, hebben ondernemers nu duidelijkheid nodig van het kabinet.”

Nederlands kantoor Netflix doorzocht om belastingfraude

PARIJS – Justitie heeft de kantoren van Netflix in Nederland en Frankrijk doorzocht als onderdeel van een onderzoek naar vermeende belastingfraude. Dat heeft een woordvoerster van het Functioneel Parket in Amsterdam bevestigd. De doorzoeking heeft volgens haar dinsdag plaatsgevonden.

De locatie in Amsterdam is het Europese hoofdkantoor van het Amerikaanse streamingbedrijf. Het onderzoek, waarbij de Franse en Nederlandse autoriteiten samen optrekken, startte in november 2022. “De samenwerking tussen de Franse en Nederlandse autoriteiten loopt al vele maanden in het kader van deze procedures”, zei een Franse justitiële bron eerder op de dag tegen persbureau Reuters.

Netflix zegt mee te werken aan het onderzoek van de Franse autoriteiten. “We houden ons aan alle wetten en belastingregels van de landen waarin we actief zijn”, meldt de Franse tak van het bedrijf aan internationale persbureaus.

Belastingwetten

Netflix wordt in Frankrijk ook onderzocht vanwege zijn belastingaangiften voor 2019, 2020 en 2021. Het bedrijf benadrukte toen dit onderzoek vorig jaar openbaar werd dat het voldoet aan de belastingwetten in alle landen waar het actief is.

Het Franse blad La Lettre meldde vorig jaar dat de Franse activiteiten van Netflix tot 2021 zo waren gestructureerd dat alle abonnees zich inschreven bij een Nederlandse dochteronderneming. Daardoor betaalde het bedrijf minder dan 1 miljoen euro aan belasting in Parijs over de jaren 2019 en 2020.

De autoriteiten proberen nu vast te stellen of Netflix illegale pogingen heeft voortgezet om de gerapporteerde winst, en daarmee de belastingdruk, te minimaliseren, aldus La Lettre. De Franse dochteronderneming rapporteerde zeer lage operationele marges vergeleken met het Amerikaanse moederbedrijf, voegde het medium toe.

Multifunctionele Scania R500 10×4 voor Baetsen

VELDHOVEN – Baetsen Transport en Kraanverhuur B.V. uit Veldhoven heeft een unieke Scania R500 10×4 in gebruik genomen. Het voertuig is met een uitschuifbare laadbak, afneembare opleggerkoppeling en Palfinger Autolaadkraan, die ook ingezet kan worden als hoogwerker, uiterst multifunctioneel. “Scania is niet alleen een A-merk, ook bijzonder geschikt voor specialistische oplossingen als deze,” aldus Marc Peperkamp, Adviseur Wagenpark bij Baetsen.

De R500 is de tweede Scania binnen het wagenpark van Baetsen Transport en Kraanverhuur. Het familiebedrijf koos wederom voor Scania vanwege de af-fabriek beschikbare modulaire opbouwmogelijkheden. “Wij bekijken per toepassing welk merk het meest geschikt is,” legt Peperkamp uit.

“Onze opbouwers zijn bijzonder gecharmeerd van Scania, omdat er af-fabriek veel opties mogelijk zijn, zoals een laag chassis en diverse elektronische aanpassingen. Dat zorgt voor een soepele samenwerking.”

Het voertuig, dat wordt ingezet voor de verhuur, werd geleverd door Scania Eindhoven. Peperkamp is zeer tevreden over het aankoopproces: “De mensen die er werken, verstaan hun vak. Zeker bij de aanschaf van zo’n specifiek voertuig is dat niet onbelangrijk.”

Multifunctionele inzetbaarheid

De Palfinger-kraan met een capaciteit van 165 tonmeter is voorzien van een hydraulisch uitschuifbare hoofdmast en een jib met hijslier, samen goed voor een reikwijdte van bijna 34 meter. Met een werkbak is de kraan ook inzetbaar als hoogwerker. Tevens bevat het voertuig een uitschuifbare laadbak voor het vervoeren van 20ft containers en een afneembare schotel. Het resultaat? Een zeer multifunctioneel voertuig, dat ingezet kan worden als kraanwagen, hoogwerker, trekker én bakwagen.

Peperkamp: “Ondanks dat het een 5-asser is, heeft deze Scania een zeer kleine draaicirkel. In de krappe situaties waar wij dagelijks komen is dat onmisbaar. En het dubbel aangedreven tandemstel zorgt voor meer stabiliteit op moeilijk begaanbare terreinen.”

R-serie: luxe en functioneel

Peperkamp ziet in de Scania R-cabine een goede mix van ruimte, comfort en een relatief lage instap, die het vele in- en uitstappen vergemakkelijkt. De slaapcabine is uitgerust met alle mogelijke luxe, zoals comfortabele stoelen, een koelkast en een standairco.

“Onze chauffeurs en machinisten hebben allemaal een eigen auto of kraan. Ze zijn er tien jaar lang, elke dag mee onderweg. Om eigenaarschap te creëren, mogen ze tijdens het opbouwproces hun wensen kenbaar maken. Deze wensen, de eisen voor het dagelijks gebruik en het financiële plaatje resulteren uiteindelijk in een voertuig als deze.”

Baetsen Transport en Kraanverhuur is onderdeel van de Baetsen-Groep, een familiebedrijf dat bijna 65 jaar bestaat en actief is in verschillende takken: Internationaal Transport, Kraanverhuur, Op- & Overslag en Service & Onderhoud. Het bedrijf is gespecialiseerd in uitzonderlijk vervoer en het verhuren van telekranen, mobiele torenkranen en autolaadkranen. Daarnaast beschikt het over een garage, waar zowel het eigen materieel als dat van klanten wordt onderhouden. Met 85 medewerkers en een wagenpark van 30 voertuigen en 20 kranen, bedient Baetsen een brede klantenkring binnen de bouw en industrie.

Britse Hoge Raad schort rechtszaak over boetes voor Nederlandse transporteurs op

Foto: Adobe Stock

LONDEN – De Britse Hoge Raad heeft een zitting tussen Nederlandse vrachtwagenchauffeurs en de vervoersautoriteit in Londen uitgesteld. Centraal in de zaak staan aan de transporteurs uitgedeelde boetes voor het rijden in lage-emissiezones in de Britse hoofdstad.

Die waren volgens Transport in Nood, de organisatie die de chauffeurs vertegenwoordigt, te hoog. De rechter wil nu dat de organisatie haar eis motiveert en concreet aangeeft welke boetes ingetrokken moeten worden.

Transport in Nood kwam eerder dit jaar in opstand tegen 7,5 miljoen euro aan boetes die Nederlandse chauffeurs volgens de organisatie onrechtmatig hadden gekregen. Vervoersautoriteit Transport for London (TfL) gaf in oktober toe dat de boetes te hoog waren, maar wil alleen de 5 procent aan te veel gevraagde incassokosten schrappen. De belangenclub wil echter dat alle boetes worden ingetrokken, onder meer omdat TfL rekende met te hoge wisselkoersen.

Transport in Nood moet van de Hoge Raad uiterlijk op 22 november met een onderbouwing komen. “Het moge duidelijk zijn dat wij alle reeds betaalde boetes terugbetaald willen zien en dat we met minder geen genoegen zullen nemen”, schrijft de belangenclub in een nieuwsbrief aan transporteurs.

Na de deadline krijgt TfL dertig dagen de tijd zich te verweren, waarna Transport in Nood veertien dagen krijgt om daar weer op te reageren. Na die procedure wordt beoordeeld of de partijen tot overeenstemming zijn gekomen of dat de zaak opnieuw aan de Hoge Raad dan wel een andere rechtbank wordt voorgelegd.

LAATSTE NIEUWS

Jansen: nog geen besluit over Lelylijn en Nedersaksenlijn

DEN HAAG - Staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft nog geen definitief besluit genomen over de vraag of de plannen voor de Lelylijn...