Clicky

zondag 29 december 2024 - 13:26 uur
Home Blog Pagina 565

NS: meer treinen van maandag tot donderdag, minder op vrijdag

UTRECHT – Sinds corona maken reizigers op een andere manier gebruik van de trein. De Nederlandse Spoorwegen spelen daar in de nieuwe dienstregeling op in door op rustige momenten minder treinen te laten rijden. Vanaf zondag 10 december worden er meer treinen ingezet van maandag tot en met donderdag en minder op vrijdag. “Dinsdag en donderdag zijn typische forensendagen geworden. Dat vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen”, meldt het bedrijf.

Buiten de spits gaan er minder sprinters rijden op sommige trajecten. Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders en Utrecht Centraal en Woerden rijdt vanaf zondag dan nog twee keer per uur een sprinter. Op de trajecten Utrecht Centraal – Hoofddorp en Hoofddorp – Leiden Centraal rijden de sprinters op vrijdag twee keer per uur, waar dat nu nog vier keer per uur is.

Op trajecten in de Randstad gaat de intercity in de daluren en in het weekeinde juist vaker rijden. Tussen Utrecht en Den Haag, op de trajecten Utrecht – Rotterdam, Den Haag – Amsterdam, Schiphol – Nijmegen en Dordrecht – Schiphol rijdt de intercity dan net als op werkdagen vier keer per uur. Nu is dat in het weekeinde en buiten de spits nog twee keer per uur.

Van maandag tot en met donderdag rijdt er in de spits ook weer elke 10 minuten een intercity op de lijn Arnhem – Utrecht – Schiphol – Rotterdam. NS laat die dagen in de spits meer sprinters rijden tussen Assen en Groningen (vier per uur). En ook tussen Dordrecht en Rotterdam gaat er in de spits van maandag tot en met donderdag elke 10 minuten een sprinter. Tussen Arnhem en Nijmegen gaat de sprinter tijdens daluren, net als in de spits, vier keer per uur rijden. Ook in de loop van 2024 denkt NS nog verbeteringen aan de dienstregeling te kunnen doorvoeren.

Muziekdienst Spotify gaat opnieuw honderden banen schrappen

STOCKHOLM – Muziekstreamingdienst Spotify gaat opnieuw honderden banen schrappen om de kosten te verlagen. Het bedrijf neemt daarbij afscheid van ongeveer 17 procent van zijn personeelsbestand.

Hoeveel arbeidsplaatsen er precies verdwijnen is niet duidelijk. Begin dit jaar kondigde Spotify al een reductie aan van 6 procent van de banen. Dat zou toen zijn neergekomen op bijna 600 van de circa 9800 arbeidsplaatsen. Vervolgens werd in juni bekend dat er nog eens zo’n 200 banen extra moesten verdwijnen.

Ondanks die eerdere pogingen om de kosten te verlagen, geeft het bedrijf volgens topman Daniel Ek nog steeds te veel uit. “We hebben nog steeds te veel mensen”, stelt hij in een verklaring op de website.

Meer luisteraars

In oktober meldde Spotify nog dat het er steeds meer luisteraars bij kreeg. Spotify slaagde er in het zomerkwartaal ook in om met zijn bedrijfsresultaat eindelijk weer zwarte cijfers te schrijven. Dat was mede te danken aan hogere tarieven. In juli had de van oorsprong Zweedse onderneming in verschillende landen de prijzen van haar premiumabonnementen verhoogd.

Maar volgens Ek staat Spotify nog steeds onder druk door de tragere economische groei en door rentestijgingen die het duurder hebben gemaakt om te lenen. “De beslissing om onze teamgrootte te verkleinen is een harde maar cruciale stap in de richting van het smeden van een sterker, efficiënter Spotify voor de toekomst”, betoogt hij.

Getroffen werknemers

Medewerkers van wie de baan verdwijnt horen dit al snel, laat Ek ook weten. “Als u een getroffen werknemer bent, ontvangt u binnen de komende twee uur een agenda-uitnodiging van HR voor een één-op-één gesprek.”

Omzetstijging in auto- en motorbranche minder groot

DEN HAAG – De auto- en motorbranche boekte in het derde kwartaal van 2023 vergeleken met een jaar eerder een omzetstijging van 10,4 procent. Dat is minder dan in het tweede kwartaal, toen de omzetstijging nog 33,7 procent was. Openstaande orders die in het tweede kwartaal nog nageleverd werden en toen nog voor extra omzet zorgden, zijn inmiddels weggewerkt. Daarnaast is de groei van de verkoop van elektrische voertuigen niet meer zo groot als in het tweede kwartaal. Dit blijkt uit de laatste cijfers van het CBS.

De deelbranche handel en reparatie van personenauto’s boekte de grootste omzetstijging in de auto- en motorbranche in het derde kwartaal van 2023 (13,1 procent). De importeurs haalde een omzetstijging van 12,1 procent.

De omzet van de zwaardere bedrijfsautobranche en de gespecialiseerde reparatiebedrijven steeg met dubbele cijfers ten opzichte van een jaar geleden, met respectievelijk 11,8 procent en 10,2 procent. De branche handel in onderdelen noteerde een omzetstijging van 2,5 procent en bij de motorenhandel en reparatie daalde die met 13,3 procent.

Ondernemersvertrouwen weer minder positief

Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche was -14,8 aan het begin van het vierde kwartaal van 2023. Begin derde kwartaal was het ondernemersvertrouwen nog – 10,0.

Vergeleken met andere branches hebben ondernemers in de auto- en motorbranche ook minder vertrouwen. Aan het begin van het vierde kwartaal van 2023 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -10,1.

Gespannen arbeidsmarkt in auto- en motorbranche

De arbeidsmarkt blijft ook bij de auto-en motorbranche gespannen. Ongeveer 50 procent van de bedrijven zei aan het begin van het vierde kwartaal van 2023 een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Aan het begin van het derde kwartaal was dit ongeveer 47 procent.

Het aantal vacatures is wel weer iets afgenomen. In het derde kwartaal waren er 8,9 duizend vacatures. In het tweede kwartaal van 2023 waren dit er 9,3 duizend.

Man verdronken na val van schip in Rotterdamse Waalhaven

Zee

ROTTERDAM – Een 44-jarige man uit Turkije is verdronken nadat hij van een schip was gevallen in de Rotterdamse Waalhaven. Dit gebeurde rond 02.30 uur in de nacht van zaterdag op zondag, meldt de politie.

De hulpdiensten kwamen ter plaatse en hebben geprobeerd de man te reanimeren nadat hij uit het water was gehaald, maar hij was al overleden.

De politie gaat uit van een noodlottig ongeval en doet geen verder onderzoek.

KLM waarschuwt voor vertragingen en annuleringen door sneeuwval

AMSTELVEEN – KLM waarschuwt reizigers zondag voor “vertragingen en annuleringen” als gevolg van het verwachte winterweer. “Houd er rekening mee dat als gevolg van de voorspelde sneeuwval op Amsterdam Airport op zondag 3 december de operationele capaciteit zal worden verminderd. Als gevolg hiervan moeten vertragingen en annuleringen worden verwacht”, geeft de luchtvaartmaatschappij aan in een speciale banner op de website.

Meer maatschappijen kunnen hinder ondervinden van het winterweer. Ook Schiphol attendeert reizigers op zijn website op de mogelijke gevolgen van sneeuwval, die volgens de luchthaven voor zondag vanaf de middag is voorspeld. “Vanwege de (verwachte) sneeuw en winterse omstandigheden kunnen vluchten vertraging oplopen of worden geannuleerd.”

Zaterdag zag KLM zich al gedwongen om een retourvlucht naar het Britse Humberside, één naar Glasgow en vier naar München te schrappen in verband met hevige sneeuwval. Toen wees de maatschappij er al op dat in Nederland zondag ook sneeuwval werd verwacht. KLM bereidde zich daar volgens een zegsvrouw op voor, maar wat het winterweer zondag precies zou gaan betekenen voor het vliegschema viel volgens haar toen nog niet te zeggen. “We raden onze passagiers aan hun reisinformatie goed in de gaten te houden”, was alles wat ze daarover kon zeggen.

Drie mensen, onder wie twee kinderen, omgekomen bij ongeval op A1

AMERSFOORT – Bij een ongeval zaterdagavond op de A1 bij knooppunt Hoevelaken met een spookrijder zijn drie mensen, onder wie twee kinderen, om het leven gekomen. Het gaat om kinderen van 12 en 14 jaar uit Hilversum. Ook de spookrijder, een 19-jarige man uit Roemenië, kwam om. De ouders van de omgekomen kinderen raakten zwaargewond en hun toestand is zorgelijk, meldt de politie.

De Roemeen bestuurde een auto die frontaal botste op een tegemoetkomende personenauto. Daarin zat een gezin met vier mensen. De man uit Roemenië overleed later in het ziekenhuis.

De melding kwam iets na 22.00 uur binnen bij de politie. Veel hulpdiensten gingen eropaf, onder meer twee mobiele medische teams. Ook omstanders boden hulp. De snelweg ging in beide richtingen dicht. De politie voert nader onderzoek uit en probeert onder meer te achterhalen waardoor de Roemeen ging spookrijden.

Slachtofferhulp Nederland verleent steun aan de direct betrokkenen en aan mogelijke getuigen en omstanders van het ongeval.

Zeer grote brand bij Tyson Foods in Oosterwolde [+foto’s]

OOSTERWOLDE – Bij voedselbedrijf Tyson Foods aan de Houtwal in het Friese Oosterwolde heeft in de nacht van zaterdag op zondag een zeer grote brand gewoed. De brandweer is met een grote hoeveelheid voertuigen uitgerukt om de uitslaande brand te bestrijden, meldt een woordvoerder.

De brand woedt in een loods die als bijgebouw op enige afstand van het hoofdgebouw staat. De brandweer, bijgestaan door hulpdiensten uit Drenthe, probeert naar eigen zeggen overslag naar dat hoofdgebouw te voorkomen. Er waren bij Tyson geen mensen aanwezig.

Door de rookontwikkeling is een klein aantal huizen in de buurt moeten worden ontruimd. De inwoners worden elders opgevangen. In de omgeving van het bedrijf zijn ook meerdere wegen afgezet.

Nederland herkozen in Raad van Internationale Maritieme Organisatie

DEN HAAG – Nederland is vrijdag herkozen in de Raad van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De Raad is het ‘dagelijks bestuur’ van deze maritieme VN-organisatie en bestaat uit 40 van de 175 lidstaten. De Raad wordt elke twee jaar gekozen.

Zeevaart is een mondiale sector, waarvoor maatregelen op mondiaal niveau het meest effectief zijn. Met de zetel in de Raad zit Nederland ook de komende 2 jaar aan het stuur, en kunnen we mede bepalen hoe de IMO invulling geeft aan grote maritieme en maatschappelijke opgaven. Zo werd de voorbije jaren vanuit de Raad gewerkt aan een veilige graancorridor door de Zwarte Zee, en aan het veilig laten doorgaan van de zeevaart tijdens de COVID-crisis.

De komende twee jaar zal Nederland zich er voor inzetten om de IMO efficiënt en transparant te laten werken, en te zorgen dat IMO in staat is concrete stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid, scheepvaartveiligheid en aan drugs gerelateerde criminaliteit via zee.

Nederland is een van de ambitieuze landen binnen de IMO op het gebied van verduurzaming. Mede dankzij de inzet van Nederland is afgesproken dat de zeevaart rond 2050 klimaatneutraal moet zijn, om zo bij te kunnen dragen aan de doelstellingen uit het verdrag van Parijs. Nu is het zaak om concrete maatregelen af te spreken om dat doel te halen, waarbij het belangrijk is dat alle landen mee kunnen komen in deze transitie.

Wat de maritieme sector aantrekkelijk maakt voor de mondiale economie, maakt de sector ook een doelwit voor de georganiseerde misdaad. De grote drugsvangsten in de Rotterdamse haven zijn hier een regelmatige herinnering aan. Nederland wil binnen de IMO de komende jaren meer aandacht voor de bestrijding van de georganiseerde misdaad. Samen met een aantal gelijkgezinde landen, waaronder België, gaan we daar de komende jaren op inzetten.

“Nederland is van oudsher een zeevarende natie en is bijna altijd lid van de IMO-Raad geweest”, aldus minister Mark Harbers. “Met Rotterdam hebben we een van de grootste havens ter wereld, en de maritieme sector is goed voor 3 procent van onze economie. Het is goed nieuws dat we zijn herkozen, zodat we ook de komende jaren met een zetel in de Raad aan het roer staan van de IMO voor een schonere en veilige scheepvaart.”

Tweede Volvo FH16 8×4 zwaartransport trekker voor Voorbij Funderingstechniek

AMSTERDAM – Voorbij Funderingstechniek uit Amsterdam voegt een tweede Volvo FH16 650 8×4 zwaartransport trekker toe aan het wagenpark. De funderingsspecialist vervoert met deze truck materialen voor funderingsmachines. De goede ervaring die Voorbij Funderingstechniek opdeed met zijn eerste Volvo FH16, was reden om opnieuw voor deze configuratie te kiezen. De truck is onlangs geleverd door Volvo Group Truck Center Amsterdam.

Voorbij Funderingstechniek is gespecialiseerd in funderingen voor de infra, water-, utiliteits- en industriebouw. Met twee trekker semi-dieplader combinaties worden alle materialen vervoerd die nodig zijn bij funderingswerkzaamheden, zoals draglineschotten, giekstukken, ballast- en heiblokken. Vier jaar geleden nam Voorbij Funderingstechniek de eerste Volvo FH16 8×4 zwaartransport trekker in gebruik voor deze werkzaamheden. Onlangs is een tweede Volvo FH16-trekker afgeleverd, ter vervanging van een Volvo FH. “We rijden al sinds 2000 uitsluitend met Volvo-trucks”, zegt Marc van Wees, planner bij Voorbij Funderingstechniek.

“In het zwaartransport is Volvo Trucks koploper. Volvo heeft een aantal functies die perfect zijn voor ons type transport, zoals I-Shift met kruipversnellingen. Dat is echt de perfecte versnellingsbak voor ons werk. Chauffeurs kunnen daarmee op zeer lage snelheid manoeuvreren zonder de koppeling te overbelasten. Ideaal, aangezien we ook regelmatig in krappe binnensteden komen en veelal op bouwterreinen rijden.”

Maatwerk met kortere wielbasis

De nieuwe Volvo FH16 is helemaal naar de wensen van Voorbij Funderingstechniek gespecificeerd. Chauffeur Leon Potuijt: “We hebben gekozen voor een kortere wielbasis van 3,70 meter, die af fabriek geleverd is. We hebben een ontheffing voor een maximale lengte van 27,5 meter. Met de iets kortere wielbasis blijven we met onze 4-assige semi-dieplader binnen deze maximaal toegestane lengte en kan ik ook net iets krapper draaien.”

Efficiënter werken

De nieuwe Volvo FH16 biedt Voorbij Funderingstechniek meer mogelijkheden om efficiënter te werken. Potuijt: “Voor deze trekker semi-dieplader combinatie hebben we een ballastontheffing tot 100 ton, maar in de praktijk zitten we op een totaalgewicht van maximaal 80 ton. Dat is meer dan dat ik met mijn vorige truck had en dat betekent in de praktijk dat alle onderdelen voor onze zwaarste kraan op één combinatie passen. Voorheen moesten we dat over twee combinaties verdelen.”

Volvo Dynamic Steering

De truck is voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen, zoals de dodehoekcamera die af fabriek in de spiegelsteun zit. Tevens is er een achteruitrijcamera op de trailer geplaatst. De chauffeur kan de beelden van die camera zien op het secundaire display in de cabine. Ook heeft deze truck Volvo Dynamic Steering die naar wens van de chauffeur kan worden ingesteld. Potuijt: “Zeker op zwaar terrein en op plekken waar je veel moet manoeuvreren is het een groot voordeel dat de truck zo licht stuurt. Verder is de truck volledig luchtgeveerd. Een van de voordelen daarvan is dat de truck op bouwterrein kan worden ‘opgepompt’, zodat de bumper niet in aanraking komt met het terrein. Ik ben enorm trots dat ik met zo’n mooie truck mijn werk mag uitvoeren.”

Specialist in zwaartransport

Bij het samenstellen van de truck heeft Voorbij Funderingstechniek zich laten adviseren door specialisten. “In de basis zijn wij een funderingsbedrijf”, zegt Van Wees. “Transport is niet onze corebusiness. In dit traject hebben we heel veel gehad aan de expertise van Volvo Group Truck Center en Volvo Trucks Nederland. Volvo heeft zoveel kennis en ervaring in het zwaartransport. We hebben verschillende keren met elkaar om tafel gezeten om de best mogelijke configuratie samen te stellen voor onze wensen, met een zo’n kort mogelijke wielbasis waar alle assen goed worden uitgenut. Ook de chauffeur heeft bij ons veel inspraak. Hij werkt er elke dag mee en weet precies wat hij nodig heeft. Zo heeft Ematri uit Barneveld de kastenwand achter de cabine precies opgebouwd zoals Leon die wil hebben. Ematri verzorgt ook de opbouw van de custom made dieseltank.”

Service van de werkplaats

De keuze voor Volvo-trucks is mede gebaseerd op de service van de werkplaats. Potuijt: “De truck is één, maar de service die de dealer verleent is voor ons net zo belangrijk. We gebruiken onze twee trucks voor heel specifieke werkzaamheden. Als de truck stilstaat, kan ik niet werken. We hebben een goede relatie met de werkplaats van Volvo Group Truck Center in Amsterdam. Ze bieden goede service en denken met je mee als klant.”

KNMI: kans op gladheid in westen en noorden, zondagmiddag sneeuw

DE BILT – Het KNMI waarschuwt dat het zaterdag in de westelijke kustprovincies vanaf het einde van de middag glad kan worden door sneeuw en bevriezing van natte weggedeelten. In de loop van de avond kan dat ook in het noorden gebeuren.

Het KNMI heeft code geel afgegeven voor de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Flevoland, Friesland en Groningen. De komende uren is nog code geel van kracht in Noord-Holland in verband met de kans op plaatselijke gladheid.

Het KNMI heeft ook een waarschuwing afgegeven voor zondagmiddag om de verwachte sneeuwval. In de loop van zondagmiddag gaat het vanuit het westen enige tijd sneeuwen en kan een sneeuwdek van 1 tot 3 centimeter ontstaan. De sneeuw trekt zondagavond noordoostwaarts over het land. Daardoor kan het opnieuw glad zijn.

Vliegverkeer München opnieuw tijdelijk opgeschort na hevige sneeuwval

MÜNCHEN – [update 11:27 uur] Het vliegverkeer op de luchthaven van München is zaterdag tijdelijk opgeschort om hevige sneeuwval. Tot nu toe zijn ongeveer 320 van de 760 geplande vluchten geannuleerd.

Op de website van Schiphol is te zien dat er zaterdagochtend ook een Lufthansa-vlucht vanuit Nederland naar München is geannuleerd. Andere vluchten op de dag, die later moeten vertrekken naar het Duitse vliegveld, lijken vooralsnog wel door te gaan.

Een woordvoerder van de luchthaven zegt dat er waarschijnlijk tot 12.00 uur niet wordt gevlogen. Vluchten vanaf het vliegveld in het zuiden van Duitsland, het op een na drukste van het land, liepen vrijdag ook al vertragingen ook. Er werden daarnaast ook vluchten geschrapt.

De sneeuw zorgt ook voor grote verstoringen in het openbaar vervoer in de deelstaat Beieren, met name in en om de hoofdstad München. Het treinverkeer van en naar het centraal station van München ligt praktisch stil. Spoorbedrijf Deutsche Bahn verwacht dat de overlast de hele dag aanhoudt. Ook ander openbaar vervoer ligt er stil. In München en Ulm moesten gestrande passagiers de nacht doorbrengen in treinen.

De politie in de regio waar München onder valt, roept inwoners op binnen te blijven. Meerdere wegen zijn onbegaanbaar door een dikke laag sneeuw of omgevallen bomen. Baden-Württemberg heeft hier ook last van. In die deelstaat ten westen van Beieren is in de nacht van vrijdag op zaterdag tot wel 40 centimeter sneeuw gevallen.

Delen van Duitsland kampen deze week met sneeuwoverlast. Zaterdag wordt volgens de Duitse weerdienst vooral het zuidoosten van het land getroffen door slecht weer, daar geldt de op een na hoogste weerswaarschuwing. In het zuiden en zuidoosten blijft het zaterdag tot in de middag of avond sneeuwen, de intensiteit zal volgens de weerdienst “langzaam” afnemen.

Controles tegen criminele inmenging sierteeltsector

NAALDWIJK – Dat criminelen graag gebruikmaken van bestaande logistieke netwerken om bijvoorbeeld ook wapens en drugs te laten vervoeren, is al langer bekend. Vanwege de vele (inter-)nationale transportbewegingen die met de sierteeltsector gepaard gaan, is ook deze branche zeer interessant voor criminelen. Om criminele inmenging tegen te gaan, zijn op 28 en 29 november Transport Facilitated Organized Crime-controles (TFOC) gehouden op alle drie de veilinglocaties van Royal Floraholland, in Aalsmeer, Rijnsburg en Naaldwijk. De dagen waren, naast de controles zelf, een goede aanleiding om gesprekken aan te gaan met chauffeurs en ondernemers om de bewustwording (en daarmee de weerbaarheid) te vergroten.

Onder de noemer Weerbare Sierteeltsector werken overheidsinstanties en bedrijven uit de sector al enige jaren samen om het mooie van de sierteeltsector te beschermen en het kwetsbare aan te pakken. De focus ligt daarom op preventie door ondernemers te helpen weerbaar te worden, van kennis te voorzien om signalen van criminaliteit te herkennen, misstanden te melden en het doen van controles. 

Ondernemers zijn gebaat bij een veilige werkomgeving en uit gesprekken blijkt dat zij het nut van de controles daarom inzien. Omdat ook voor hen het motto ‘tijd is geld’ opgaat, worden controles in de regel daarom zodanig uitgevoerd dat een vrachtwagen, en dus de handel, niet onnodig lang stil hoeft te staan. Door op een efficiënte wijze actief te controleren, dragen de samenwerkingspartners bij aan een veilige werkomgeving en een eerlijke concurrentiepositie voor ondernemers die wèl alles volgens het boekje doen. Het doel is tegengaan van criminele inmenging en zo een veilige sierteeltsector. Misstanden die voorkomen gaan verder dan alleen drugssmokkel. Denk bijvoorbeeld ook aan overtredingen van de arbeidstijdenwet op momenten van grote drukte op de veilinglocaties.

De controles van afgelopen week waren integraal. De politie Den Haag, politie Amsterdam en de Landelijke Eenheid voerden samen met de Belastingdienst, de Douane en de Nederlandse Arbeidsinspectie, twee dagen lang controles uit. Dit deden zij in samenwerking met de toezichthouders van de gemeenten Westland, Katwijk, Aalsmeer en Uithoorn, Royal FloraHolland, RIEC Den Haag en RIEC Amsterdam-Amstelland.

Controles

Tijdens de controles zijn negen bedrijven bezocht. Daarbij zijn in een aantal gevallen signalen van mogelijke betrokkenheid bij georganiseerde criminaliteit en/of overtreding van het reglement van Royal FloraHolland vastgesteld. In totaal werden 140 vrachtwagens volledig onderzocht, waarbij onder andere alle papieren en op de rij- en rusttijden werd gecontroleerd. Met speciale speurhonden werd gezocht naar eventueel verboden vracht. Meer dan 10 processen-verbaal zijn opgemaakt vanwege overtredingen van de Arbeidstijdenwet en/of de Wet Wegvervoer Goederen. Bij een aantal bedrijven zal nog nader onderzoek volgen, omdat er twijfels zijn over de arbeidsomstandigheden en mogelijk sprake is van slecht werkgeverschap. Tot slot werd een gestolen trailer teruggevonden en een partij Poolse sigaretten in beslag genomen waarover geen accijns betaald werd. Van de controles zijn 100 informatiemutaties opgemaakt.

Bewustwording risico’s criminele inmenging

Naast de uitgevoerde controles waren de acties met name gericht op het vergroten van de bewustwording over de risico’s van criminele inmenging in de sierteeltsector. Tijdens de bedrijfsbezoeken werden gesprekken gevoerd met werknemers en werkgevers van bedrijven op de terreinen van Royal Floraholland. Omdat deze werknemers en werkgevers zelf in de sierteeltsector actief zijn, kunnen zij als geen ander signaleren wanneer er dingen afwijken van het normale en mogelijk een indicatie zijn van criminele activiteiten. Door de gevaren te bespreken en tips te geven over het herkennen en melden van signalen, worden bedrijven in de sector niet alleen bewuster, maar ook weerbaarder. De bedrijfsbezoeken zorgen er zo voor dat de sector en de overheid nog beter samenwerken om criminele inmenging te bestrijden.

Weerbare Sierteeltsector en TFOC

Georganiseerde criminaliteit probeert de sierteeltsector en de mensen die daarin werken, te misbruiken. Bijvoorbeeld voor smokkel van verdovende middelen en arbeidsuitbuiting. Deze kleurrijke sector is aantrekkelijk voor criminele inmenging door het internationale karakter en haar fijnmazige logistiek. Daarom werken onder andere Politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst, Douane, Royal FloraHolland, RIEC Den Haag en RIEC Amsterdam-Amstelland, de gemeenten Westland, Katwijk, Aalsmeer en Uithoorn samen om ondermijnende criminaliteit en misstanden aan te pakken.

“Met elkaar willen we criminelen dwarsbomen en bedrijven in de sector weerbaar maken. Dit doen we onder meer door het delen van kennis, het bevorderen van toezicht, controle en handhaving, vergroten van meldingsbereidheid en het opwerpen van barrières. Het programma Transport Facilitated Organized Crime (TFOC) van de Landelijke Eenheid van de politie richt zich op het bestrijden en voorkomen van georganiseerde criminaliteit in de transportbranche in Nederland en sluit om die reden naadloos aan op het doel van het programma Weerbare Sierteelsector. Voor de controleweek zijn daarom de handen ineengeslagen om chauffeurs, ondernemers en andere belangrijke spelers in de branche zo effectief mogelijk weerbaar te maken tegen criminele inmenging”, aldus de deelnemende instanties.

Slowaakse vrachtwagenchauffeurs sluiten zich aan bij Poolse blokkade aan grens met Oekraïne

BRATISLAVA – Slowaakse vrachtwagenchauffeurs hebben vrijdag de belangrijkste grensovergang met Oekraïne geblokkeerd. De Slowaakse demonstranten sluiten zich daarmee aan bij Poolse collega’s die al langer protesteren tegen volgens hen oneerlijke concurrentie van Oekraïense vrachtwagenchauffeurs.

Tijdens de blokkade laten de vrachtwagenchauffeurs maar vier voertuigen per uur de grens over. Door de blokkade in Polen reed veel verkeer tussen Oekraïne en de Europese Unie al om via Slowakije. Voordat Slowaakse vrachtwagenchauffeurs hun actie begonnen zorgde de Poolse blokkade al voor een kilometerslange rij vrachtwagens voor de Slowaakse grens.

Oekraïense vervoerders hebben normaal gesproken een vergunning nodig om de EU in te rijden, maar door de inval van Rusland in Oekraïne werd dat vereiste tijdelijk opgeschort door de EU. De Poolse en Slowaakse vrachtwagenchauffeurs eisen nu dat die regels weer worden ingevoerd. Oekraïense vrachtwagenchauffeurs zouden goedkoper kunnen werken waardoor de Slowaakse en Poolse vervoerders benadeeld worden.

Vrachtwagens met militaire en humanitaire hulp voor Oekraïne worden wel doorgelaten, zei een woordvoerder van een Slowaakse vakbond.

Tweede en laatste weekend zonder treinen van en naar Rotterdam CS

ROTTERDAM – Voor het tweede weekend op rij kunnen mensen die naar Rotterdam Centraal willen reizen dat niet per trein doen. Het treinverkeer van en naar het station ligt stil door werkzaamheden van ProRail. De stremming vormt het sluitstuk van werkzaamheden rond Rotterdam Centraal van ProRail die op 23 oktober zijn begonnen.

Voor bezoekers aan de voetbalwedstrijd Feyenoord-PSV, zondag om 12.15 uur in De Kuip, zet regiovervoerder RET extra trams in. De NS adviseert supporters die reizen vanuit regio Rotterdam om zoveel mogelijk lopend, met de (deel)fiets, (deel)scooter of tram naar het stadion te reizen.

Ook adviseert de NS mensen die zondag tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport willen reizen, te kijken naar ander vervoer, omdat die dag er ook werkzaamheden zijn bij Leiden Centraal. “Er is wel een alternatieve treinroute mogelijk, maar deze heeft een zeer lange reistijd van ongeveer anderhalf uur”, meldt de vervoerder. Ook zaterdag zijn er geen rechtstreekse treinen naar Schiphol, maar de alternatieve route duurt die dag een uur.

Gratis openbaar vervoer

Net als afgelopen weekend is er gratis openbaar vervoer voor bezoekers die parkeren op de vijf grootste P+R-terreinen nabij de stad.

De afgelopen weken zijn enkele perrons verlengd, wissels en sporen vernieuwd en de bovenleidingen en treinbeveiliging opgeknapt. Deze werkzaamheden moeten ervoor zorgen dat er in de toekomst meer treinen tussen Rotterdam en Den Haag kunnen rijden. De stremming leverde afgelopen weekeinde weinig problemen op. Reizigers leken over het algemeen goed op de hoogte te zijn van het ongemak.

Volgende week weer treinstaking in België

BRUSSEL – Reizigers die volgende week naar of in België met de trein willen reizen, moeten rekening houden met een nieuwe spoorstaking. Er zullen tussen 5 en 7 december wel een aantal treinen rijden, maar hoe de dienstregeling er precies uitziet, is pas op het laatst bekend.

De Nederlandse Spoorwegen melden vast op hun website dat de intercity van Breda naar Brussel met een aangepast schema zal rijden en dat de overige grenstreinen, zoals die tussen Roosendaal en Antwerpen “niet of zeer beperkt” zullen vertrekken. Die voorspelling doen de NS ook voor de treinen in België zelf.

Net als vorige maand duurt de staking 48 uur. Ze begint op dinsdagavond 5 december vanaf 22.00 uur en duurt tot donderdag 22.00 uur. Twee grote vakbonden zijn het nog altijd niet eens met plannen van de Belgische spoorleiding om het personeel “productiever” te laten zijn.

Bezuiniging

Zo krijgen conducteurs straks maar tien minuten in plaats van twintig minuten “opstarttijd”, bedoeld voor omkleden en dergelijke, voordat hun eigenlijke werk op de trein begint. De voorgenomen bezuiniging op personeel op de stations zet eveneens kwaad bloed; ook in België heeft het spoorpersoneel te maken met agressie en hoge werkdruk. Daarbovenop zorgen de verouderde spoorstructuur en systemen voor extra ergernis bij het personeel.

In een reactie op de aangekondigde staking zegt de spoorleiding de actie “onverantwoord en onaanvaardbaar” voor de reizigers te vinden.

×