Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 23:00 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 56

Onderzoek naar aanrijding onbeveiligde spoorovergang bij Hooge Zwaluwe

Foto: Eye4Images

DEN HAAG – De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de aanrijding tussen een vrachtwagen en een goederentrein op een onbeveiligde spoorwegovergang bij het Brabantse Hooge Zwaluwe op 28 augustus 2024.

De aanrijding in het kort

Op 28 augustus 2024 reed een vrachtwagen over de onbewaakte spoorwegovergang tussen Lage Zwaluwe en het industrieterrein in Oosterhout. Op dit spoor rijden alleen goederentreinen. De vrachtwagen en de goederentrein kwamen met elkaar in botsing.

Van de drie medewerkers op de locomotief is er één overleden en één lichtgewond geraakt. De chauffeur van de vrachtwagen bleef ongedeerd.

De Onderzoeksraad en railonderzoek

De Onderzoeksraad doet onderzoek naar voorvallen op het spoor als daarbij structurele veiligheidswinst te verwachten is. Het onderzoek richt zich nadrukkelijk niet op schuld of aansprakelijkheid.

Kort geding van Groningse boeren tegen Wiersma vanwege mestregels

GRONINGEN – Tientallen Groningse boeren hebben een kort geding aangespannen tegen minister Femke Wiersma, met als doel strengere mestregels van tafel te krijgen. De boeren willen dat de rechter voor 1 januari uitspraak doet, omdat ze vanaf dan nog minder mest mogen uitrijden over hun grond. Het gaat om agrariërs die met hun bedrijf in zogeheten NV-gebieden liggen: plekken waar te veel stikstof en fosfaat in het water zit.

Het Rijk heeft in de afgelopen jaren diverse ‘met nutriënten verontreinigde gebieden’ (NV-gebieden) aangewezen. Hiervoor is gekeken naar de verontreiniging van het grond- en oppervlaktewater. In zulke gebieden geldt een lagere stikstofgebruikersnorm, wat betekent dat er minder mest uitgereden mag worden. Dit jaar is dat 5 procent, volgend jaar 20 procent.

Volgens het Rechtskundig Bureau voor de Landbouwer, een vereniging die zich al ruim honderd jaar inzet voor Groningse boeren, bevat het water in het gebied langs de Waddenzee van nature meer fosfaat dan elders. “Dat kun je de boeren niet aanrekenen” zegt voorzitter Albrechtus Tebbens Torringa. De vereniging verzocht het ministerie van Landbouw en Natuur dit voorjaar per brief om af te zien van de ‘korting’. “Maar we kregen nul op het rekest. Daarom proberen we nu op een andere manier ons gelijk te halen, via de rechter.”

Het bureau spant namens ongeveer veertig boeren een kort geding aan. De deelnemers moeten allemaal 250 euro bijdragen aan de proceskosten. “De uitspraak is onvoorspelbaar. Voor ons, maar ook voor de minister” zegt Tebbens Torringa. “Als we winnen, kan het zijn dat de hele regeling op de schop moet.” Volgens het Rechtskundig Bureau voor de Landbouwer verdienen de boeren minder geld aan hun gewassen als ze minder mest kunnen gebruiken. Ze willen via het kort geding dan ook een financiële compensatie.

PreZero zet 32 Volvo FM Electric-trucks in voor efficiënte, stille en uitstootvrije afvalinzameling

Afvalverwerkings- en recyclingbedrijf PreZero heeft 32 Volvo FM Electric-trucks in diverse configuraties aan het wagenpark toegevoegd. De onderneming streeft ernaar de CO2-voetafdruk in de hele keten te verkleinen.

“We bekijken continu hoe we onze dienstverlening met zo min mogelijk vervoersbewegingen en een zo laag mogelijke CO2-uitstoot kunnen uitvoeren. De verduurzaming van ons wagenpark door de aanschaf van elektrische trucks past goed bij onze ambities op dit gebied”, zegt Richard Bierhuizen, Fleetmanager bij PreZero.

Het wagenpark van PreZero opereert veelal in stedelijke gebieden. En daarom zet het bedrijf in op de meest duurzame vormen van logistiek. Vanaf 2025 zullen de eerste grote steden zero-emissiezones hebben.

“Met dit in het verschiet, kan je eigenlijk niet meer investeren in voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen. We hebben daarom 32 elektrische Volvo-trucks aangeschaft. De Volvo FM Electric is zeer geschikt voor de verschillende werkzaamheden die wij uitvoeren. Doordat de truck in heel veel verschillende configuraties leverbaar is, hebben wij voor iedere toepassing een geschikte variant kunnen samenstellen”, licht Richard Bierhuizen de keuze toe.

“Onze voertuigen rijden over het algemeen regionaal, waardoor de gemiddelde afstand tussen de 150 en 200 kilometer per dag is. Daarnaast gebruikt de opbouw energie om de containers te kunnen legen, afval te kunnen persen of containers op- en af te kunnen zetten”, zegt Bierhuizen. Alle vrachtwagens zijn daarom voorzien van een e-PTO voor de aandrijving van de opbouw. “De af-fabriek-oplossing van Volvo Trucks biedt hierin uitgebreide mogelijkheden om de verschillende opbouwtypes te kunnen voorzien van energie. De leverbare accucapaciteiten, plaatsingsmogelijkheden aan het chassis en de motorvermogens sluiten ook goed aan bij onze behoeftes. Daarnaast hebben we gekeken naar de goede instap voor de chauffeur en veel zicht rondom, en hebben we gekozen voor de meest uitgebreide veiligheidssystemen voor zowel de chauffeurs, als voor andere weggebruikers.”

Een circulaire economie met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot

“Waar anderen afval zien, zien wij nieuwe grondstoffen. Wij zorgen ervoor dat er steeds meer wordt hergebruikt van wat we met z’n allen weggooien. Zo maken we de weg vrij voor een samenleving die minder grondstoffen nodig heeft. En dus meer circulair wordt”, vertelt Bierhuizen.

“Onze duurzame gedachte gaat verder dan het verwerken van afvalstromen tot grondstoffen. Het strekt zich ook uit naar de logistieke processen van het bedrijf”, vervolgt hij. “We bekijken continu hoe we onze dienstverlening met zo min mogelijk vervoersbewegingen en een zo laag mogelijke CO2-uitstoot kunnen uitvoeren. De verduurzaming van ons wagenpark door aanschaf van elektrische vrachtwagens past goed bij onze ambities op dit gebied.”

Nauwe samenwerking in bepalen juiste configuratie van de technisch complexe voertuigen
Voor de verduurzaming van de vloot heeft PreZero een inventarisatie gemaakt van alle locaties, de routes en afstanden die de voertuigen rijden en het energieverbruik. Daarnaast is gekeken welke netwerkaansluiting er is en welke mogelijkheden er zijn om de capaciteit te vergroten. Op basis hiervan is in samenspraak met Volvo Trucks een keuze gemaakt welke configuraties geschikt zijn voor elektrificatie. Bierhuizen: “De verschillende chassis- en opbouwuitvoeringen zijn in nauw overleg opgesteld, in goed onderling overleg tussen de sales engineer van Volvo en de verschillende opbouwers. Bij deze technisch complexe voertuigen is deze afstemming vooraf essentieel om problemen bij de montage en aandrijving van de opbouw te voorkomen.”

De 32 Volvo’s FM Electric zijn opgebouwd als kraakpersvoertuigen voor de inzameling van rolcontainers met bedrijfsafval, papier en pd (plasticverpakkingen en drankenkartons), portaal- en haakarmvoertuigen voor het vervoer van afzet-/perscontainers en een trekker voor afvalinzameling met een oplegger.

Voor iedere inzet is een andere specificatie gekozen, op basis van de beschikbare én benodigde batterijcapaciteit, ruimte aan het chassis en asconfiguratie. Dit varieert van 6×2-chassis met een gestuurde naloopas en 360 kWh-accucapaciteit voor de kraakpersvoertuigen, 4×2-chassis met 360 kWh-accucapaciteit voor de portaalvoertuigen en 6×2 chassis met 540 kWh-accucapaciteit en 490 kW motorvermogen voor de haakarmopbouw, die ook voorzien is van een aanhangwagenkoppeling, zodat deze met een aanhanger kan rijden.

Verdere elektrificatie van het wagenpark

In 2021 startte PreZero in Duiven met de aanleg van het eerste laadplein en de eerste elektrische trucks zijn daar in 2022 gaan rijden. “Hier hebben wij al veel ervaring opgedaan en van geleerd. Het is gebleken dat na de eerste gewenning iedereen zeer enthousiast is. De chauffeurs zijn blij met de rust en souplesse van deze trucks en ervaren nauwelijks problemen met de actieradius. Mochten de trucks ’s avonds extra moeten rijden voor bijvoorbeeld de inzameling van papier, dan is er altijd nog de mogelijkheid van snelladen. Maar voor de dagelijkse inzet is dit met onze werkzaamheden in veel gevallen nog niet nodig gebleken. Hierdoor is de impact op onze dagelijkse operatie zeer beperkt”, aldus Bierhuizen.

PreZero is vastberaden om nu door te pakken met de verdere elektrificatie van het wagenpark. “In 2030 verwachten wij dat minimaal 33% van de vloot emissievrij is. Voor veel van onze toepassingen volstaat de huidige accucapaciteit. De komende jaren zal dit ongetwijfeld toenemen, zodat we ook de voertuigen kunnen elektrificeren die een grotere energiebehoefte en weinig chassisruimte voor accu’s hebben. Uiteraard moet er dan met name op het gebied van netcapaciteit nog wel het nodige gebeuren om op al onze locaties voldoende laadinfra te kunnen installeren”, zegt Bierhuizen.

Tot slot heeft hij nog een advies: “Andere ondernemers willen we meegeven dat het belangrijk is om te starten en ervaringen op te doen met deze energietransitie. Vaak blijkt dat er al veel mogelijk is als je ermee aan de slag gaat; maak gebruik van de ervaring die de leveranciers van zowel de trucks als de laadinfrastructuur inmiddels hebben opgedaan.”

Oegandaplan is niet voorbarig, bezweren ministers Faber en Klever

DEN HAAG – Het plan om Afrikaanse asielzoekers die zijn afgewezen in Nederland op te vangen in Oeganda is vorige week niet voorbarig naar buiten gebracht, bezwoeren PVV-ministers Reinette Klever (Ontwikkelingshulp) en Marjolein Faber (Asiel en Migratie) maandag voordat de ministerraad begon. Klever kreeg veel kritiek te verduren uit de oppositie toen ze dit plan vorige week aankondigde na een bezoek aan het Afrikaanse land. Het plan bleek namelijk niet uitgewerkt en niet of in elk geval amper te zijn besproken met de Oegandese regering.

Ministers van vooral de PVV krijgen de laatste weken veelvuldig het verwijt dat ze plannen voordat die zijn uitgedacht en afgestemd naar buiten brengen, anders dan gebruikelijk is met kabinetsbeleid. Een aantal weken eerder klonk bijvoorbeeld vergelijkbare kritiek nadat Faber opperde om bij asielzoekerscentra waarschuwingsborden te plaatsen waarop stond dat werd gewerkt aan de terugkeer van de bewoners. Ze zei inspiratie te hebben gehaald uit een werkbezoek aan Denemarken, waar zulke borden helemaal niet staan. Bovendien stuitte haar idee tot in de coalitie op veel weerstand. Uiteindelijk verdween het plan naar de achtergrond nadat een Kamermeerderheid, inclusief coalitiepartij NSC, opriep ervan af te zien.

De Oegandese minister van Buitenlandse Zaken zei vrijdag in de uitzending van het NPO Radio 1-programma Bureau Buitenland dat tijdens het bezoek van Klever helemaal niet is gesproken over dit plan. Klever blijft dat tegenspreken.

Pril idee

“Het is een heel pril idee, het is even heel kort aan de orde geweest, het moet allemaal uitgezocht worden. Maar het is het onderzoeken waard, en dat is wat we gaan doen”, aldus Klever over haar Oegandaplan. Ze ging herhaaldelijk niet in op de vraag of ze het plan beter had moeten afstemmen in de coalitie, het kabinet en met Oeganda.

Vooral Faber moet het plan gaan uitwerken en zij sprak van een “verkennende fase” en “geen symboolpolitiek”. Zij zei hier de vrijdag van tevoren over te zijn ingelicht. Ze vindt het niet gek dat Klever het idee opperde voordat premier Dick Schoof hierover op de hoogte werd gesteld. Want in het regeerprogramma stonden zulke “terugkeerhubs” genoemd, redeneert ze. Daarin wordt Oeganda overigens niet genoemd.

Lhbti’ers

Tegenstanders van het plan maken zich onder meer zorgen om de behandeling van lhbti’ers in Oeganda. Klever noemt dat “een van de zaken die natuurlijk aandacht verdienen”.

Vrachtwagen aanhanger met chips in slootje [+foto]

Foto: Persbureau Drenthe

GIETEN – Maandagochtend rond 06.00 uur ging het mis voor een Servische vrachtwagenchauffeur in Gieten.

De chauffeur moest zijn vracht met chips lossen bij een distributiecentrum in Gieten. Bij de afslag Gieten wees de navigatie hem de Gieterveldweg op, deze loopt parallel aan de N34 richting Gasselte. Niet wetende dat de asfaltweg later zou overgaan in een zandpad.

Normaliter zou dat geen probleem opleveren, zij het niet dat hij in de laatste bocht een tegenligger tegenkwam en daardoor moest uitwijken. De truck van de combinatie bleef op het zandpad staan maar de aanhanger zakte weg.

Met groot materiaal wist een berger de aanhanger weer op het pad te krijgen. Rond 10.15 uur was de klus geklaard.

Boskalis voltooit overname van Smit Lamnalco

PAPENDRECHT – Koninklijke Boskalis B.V. (Boskalis) maakt bekend dat de overname van Smit Lamnalco is afgerond.

Boskalis is sinds 1963 voor 50 procent aandeelhouder van Smit Lamnalco en verwerft met deze transactie alle resterende aandelen.

Smit Lamnalco levert terminaldiensten en had in 2023 een jaaromzet van circa 275 miljoen dollar en een EBITDA van 100 miljoen dollar.

Rutte: Noord-Koreaanse troepen in Oekraïne zou escalatie zijn

BRUSSEL – Mark Rutte, de secretaris-generaal van de NAVO, zegt op X dat het een “aanzienlijke escalatie” zou zijn als Noord-Korea troepen stuurt naar Oekraïne om samen met de Russen te vechten. Hij heeft met de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol gebeld over de samenwerking met het Oost-Aziatische land en de veiligheidssituatie in de Indo-Pacific.

Zuid-Korea zei afgelopen vrijdag dat de noorderbuur 1500 militairen naar Rusland heeft gestuurd voor een training. Eerder werd al gewaarschuwd voor militaire samenwerking en ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei dat Rusland Noord-Koreaanse troepen wil gebruiken bij de oorlog tegen Oekraïne.

De Zuid-Koreaanse regering heeft de Russische ambassadeur Georgi Zinovjev ontboden om te protesteren tegen de militaire samenwerking met Noord-Koreaanse troepen. Zinovjev zei dat de samenwerking in lijn is met het internationaal recht en dat de veiligheid van Zuid-Korea daarmee niet ondermijnd wordt.

Zuid-Korea is een bondgenoot van de Verenigde Staten en de NAVO en steunt Oekraïne, terwijl de dictatuur Noord-Korea de laatste jaren de banden met Rusland heeft aangehaald. Zinovjev heeft tijdens het gesprek in Seoul benadrukt dat Rusland en Zuid-Korea tegengestelde opvattingen hebben over de oorzaken van de spanningen op het Koreaanse schiereiland.

ICT-storing Eneco leidt tot onterecht uitkeren geld aan klanten

ROTTERDAM – Door een ICT-storing is bij ongeveer 22.000 klanten van Eneco ten onrechte een groot bedrag op hun rekening gestort. Dat moeten zij weer aan de energieleverancier terugbetalen. Het gaat om een deel van de klanten met een aansluiting op een warmtenet, verspreid over het hele land.

De meeste klanten betalen via een automatische incasso. Zij zien volgens Eneco op hun rekening dat er eerst een bedrag tot honderden euro’s wordt bijgeschreven, dat na een paar dagen weer wordt geïncasseerd door het concern.

De mensen die geen automatische incasso hebben ingesteld moeten het bedrag handmatig overschrijven, meldt Eneco. “Daarnaast is er een kleinere groep klanten waarvan betalingsregelingen werden afgebroken, maar dat is inmiddels weer rechtgezet”, laat de energieleverancier ook nog weten.

Het probleem is inmiddels verholpen, volgens Eneco. Klanten die de dupe zijn van de storing worden deze week schriftelijk op de hoogte gesteld.

De onregelmatigheid met de incasso speelt niet bij klanten die gas en/of stroom afnemen van Eneco, benadrukt de energieleverancier. “Eneco werkt er hard aan om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen en betreurt de onregelmatigheden zeer.”

Boete van 500.000 euro voor invasie publiek op circuit Austin

AUSTIN – De mondiale autosportbond FIA heeft de organisatie van de Grote Prijs van de Verenigde Staten een boete van 500.000 euro opgelegd. Het is de straf voor het betreden van de racebaan van het circuit van Austin door toeschouwers.

Ongeveer tweehonderd mensen klommen na afloop van de race over hekken om vanaf de tribunes op het rechte stuk van start en finish te komen. Op dat moment waren de coureurs van de Formule 1 nog bezig aan hun uitrijrondje. Volgens de stewards die het incident beoordeelden was hier sprake van een onveilige situatie.

Een deel van de boete, 350.000 euro, is voorwaardelijk en hoeft niet te worden betaald als er tot eind 2026 geen ‘invasies’ van het publiek meer voorkomen. De organisatie heeft verder de opdracht gekregen ervoor te zorgen dat toeschouwers voortaan niet meer via klauterpartijen op de racebaan kunnen komen.

Charles Leclerc won de race in Austin in zijn Ferrari. Drievoudig wereldkampioen Max Verstappen eindigde als derde en liep in het kampioenschap van dit jaar enkele punten uit op zijn rivaal Lando Norris. De coureur van McLaren werd vierde.

PostNL verhoogt opnieuw prijs van postzegel

DEN HAAG – PostNL gaat de prijs van een postzegel opnieuw verhogen. Vanaf 1 januari gaat een postzegel voor brieven binnen Nederland 1,21 euro kosten. Dat is nu nog 1,14 euro. In mei maakte PostNL nog een tussentijdse verhoging bekend die per 1 juli inging. PostNL zegt dat de hogere prijs door de dalende postvolumes onvermijdelijk is.

Ook het versturen van brieven naar het buitenland wordt duurder. Daarvoor geldt vanaf 1 januari een basistarief van 1,90 euro in plaats van 1,80 euro.

“We hebben al een aantal jaren te maken met een daling van de hoeveelheid post. Vooral in consumentenpost, waarvoor deze nieuwe tarieven gelden. Onze postbezorgers hebben daardoor steeds minder post in de tas. Waar we twintig jaar geleden drie brieven per dag op ieder huisadres bezorgden, zijn dat er nu drie per week. Tegelijkertijd zijn de kosten fors gestegen, waardoor een prijsverhoging noodzakelijk is”, aldus Maurice Unck, directeur Mail bij PostNL.

Extra dag

Eerder deze maand liet minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) weten voorlopig af te zien van een voorstel om PostNL een dag extra te geven voor de bezorging van brieven en kaarten van consumenten. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer ziet in deze maatregel namelijk geen oplossing voor de al jaren dalende betrouwbaarheid van de postbezorging.

Beljaarts benadrukte wel dat hij nog geen besluit heeft genomen, maar slechts een oplossing aan de Kamer wilde voorleggen voor een urgent probleem. Volgens PostNL komt de bezorging van post verder onder druk te staan als het kabinet niet akkoord gaat met een verruiming van de bezorgtijd van consumentenpost.

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

Foto: Inter Visual Studio

IJMUIDEN – De politie is bezig met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. De actievoerders worden vervolgens meegenomen in een touringcar.

De gemeente Velsen meldt dat de activisten zich in de “rode zone” bevinden en daar het scheepvaartverkeer “ernstig belemmeren”. Daarom worden ze verwijderd door de politie en daarna “bestuurlijk verplaatst”. Dat is een maatregel die wordt genomen nadat actievoerders de tijd is gegeven om zelf te vertrekken. Sommige betogers verzetten zich hevig, ziet een verslaggever van het ANP.

XR wilde met de actie het cruiseschip MSC Virtuosa tegenhouden. Cruiseschepen hebben volgens de actiegroep een “schadelijke impact op het klimaat”. Het schip is inmiddels de sluis in gevaren, maar kan nog niet verder, ziet de verslaggever. Daarvoor moet eerst de sluisdeur dicht waarop de betogers zitten. Toen het schip langskwam, zong XR ‘hey hey, ho ho, cruiseships have got to go’. Sommige opvarenden van het schip zwaaiden.

Bij de actie is ook een groep tegendemonstranten aanwezig. De sluizen en schepen zijn hun broodwinning, zeggen ze. Een woordvoerder van de tegenstanders noemde het eerder “een flater van de politie” dat die de actievoerders niet heeft tegengehouden. Het eerste busje met daarin XR-demonstranten is inmiddels onder boegeroep vertrokken. Tegenstanders sloegen op de bus en staken hun middelvinger op.

Omstreden Turkse geestelijke en politicus Gülen overleden

SAYLORSBURG/ISTANBUL – De omstreden Turkse geestelijke en politicus Fethullah Gülen is op 83-jarige leeftijd overleden. Familie van hem heeft dit op sociale media bekendgemaakt en ook de Turkse staatsomroep meldt zijn overlijden. Gülen die in 1999 naar de VS uitweek, verwierf miljoenen aanhangers in Turkije en elders met zijn beweging. Hij gold lange tijd als een rivaal van de Turkse president en eerdere premier Recep Tayyip Erdogan en diens partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AK).

Gülen was ook als prediker een gematigd en sociaal alternatief voor de boodschap van extremistische islamisten. Gülens beweging is wereldwijd actief geweest en zou dankzij talrijke donors vermogens hebben vergaard. Erdogan opende na een mislukte poging tot staatsgreep in 2016 de jacht op Gülen en diens aanhang, omdat zij in zijn ogen achter de bloedige couppoging zaten. Hij noemt de Gülen-beweging terroristisch.

Na de mislukte staatsgreep ontstonden ook binnen de Turkse gemeenschap in Nederland spanningen, tussen Gülens aanhangers en die van de Turkse president Erdogan. Die spanningen kwamen tot uiting in een paar demonstraties, vechtpartijen maar ook aangiftes van tientallen bedreigingen. Vanuit verschillende scholen in Rotterdam kwamen signalen dat daar mogelijk ook spanningen konden ontstaan. Het kabinet gaf aan “zeer alert” te zijn en blijven.

Hizmet-beweging

De soennitische beweging stamt uit de jaren vijftig en was eerder bondgenoot van Erdogans islamitische conservatieve politiek. Ze wordt ook de Hizmet hareketi of Gemeenschap van dienstbaarheid genoemd. Ze opereert in veel aspecten geheimzinnig met volgens critici het karakter van een sekte. Er zijn branches in talrijke landen met onder meer liefdadigheidsstichtingen, onderwijsinstellingen, klinieken, media en financiële bedrijven. In de jaren vlak voor de mislukte staatsgreep in Turkije zou de beweging goed zijn voor minstens 20 miljard dollar.

In Nederland bestaat anno 2024 nog steeds een beweging die het gedachtegoed van Gülen hoog in het vaandel heeft staan: de Hizmet-beweging. “De Hizmet-beweging verwijst naar de sociaal betrokken mensen die zich dienstbaar aan hun medemens willen opstellen en verzameld zijn rondom de ideeën van vooruitstrevende islamgeleerde Fethullah Gülen”, staat op de site.

DHL Pakketautomaat bij bouwmarkten GAMMA en Karwei

Pieter de Vree (Director Retail, DHL eCommerce, op foto links) en Harold van de Scheur (Director winkelformules bij Intergamma) nemen samen de DHL pakketautomaat in gebruik bij Karwei Leusden

UTRECHT – Vrijwel alle bouwmarkten van Intergamma krijgen een DHL Pakketautomaat voor het verzenden en afhalen van pakjes. Zowel bij Karwei als bij GAMMA komt de pakketautomaat buiten te staan op de parkeerplaats. De pakketautomaat, die de consument voor al zijn zendingen kan gebruiken, heeft plek voor pakketten van verschillende formaten.

Het plaatsen van een DHL pakketautomaat bij nagenoeg alle 293 winkels van Intergamma bouwt verder op de samenwerking die ruim tien jaar geleden begon. De Karwei-vestiging in Leusden (Klokhoek 4) is de eerste bouwmarkt met deze extra service. In de komende maanden zullen zo’n 70 eerste GAMMA- en Karweivestigingen worden voorzien van DHL-pakketautomaten. Streven is de verdere uitrol in 2025 af te ronden over zoveel mogelijk van de 293 Nederlandse GAMMA- en Karweibouwmarkten.

Intergamma, de organisatie achter bouwmarktketens GAMMA en Karwei, ziet in de DHL-pakketautomaten een manier om de consument nog beter van dienst te zijn. “Door dienstverlening van partners toe te voegen die aansluit op de behoeften van steeds meer consumenten, vergroten we het gemak voor bestaande en nieuwe klanten van onze bouwmarkten”, zegt Harold van de Scheur, bij Intergamma verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de winkelformules van GAMMA en Karwei.

“De combinatie met zelf een pakketje afhalen of retourneren via de automaat bespaart klanten waardevolle tijd en moeite, en er is bijna altijd wel een GAMMA- of Karwei-bouwmarkt in de buurt te vinden.”

Pieter de Vree, Director Retail Network bij DHL eCommerce: “Steeds meer mensen kiezen voor aflevering op een DHL servicepunt om zo zelf het moment van ophalen en verzenden te bepalen. Pakketautomaten zijn de doe-het-zelf variant van deze punten. Daarom zien we de Intergamma -keten als een mooie toevoeging aan ons netwerk dat daarmee over de 5000 punten groeit in 2025.”

Pakket in en uit de automaat: hoe het werkt

DHL kan inmiddels 175.000 pakjes verwerken via zijn pakketautomaten. Met een unieke toegemailde of in-app afhaalcode gaat de pakketautomaat alleen open voor de ontvanger van het bewuste pakket. Het retourneren of versturen van pakketten gaat met hetzelfde gemak.

Steeds meer mensen maken gebruik van aflevering op een servicepunt of in een pakketautomaat als alternatief voor levering op het thuisadres. In een jaar tijd is het gebruik ervan meer dan verdubbeld. Gebruikers noemen flexibiliteit, gemak en duurzaamheid als pluspunten. De pakketautomaat bij GAMMA en Karwei kan ook als standaard bezorgoptie vastgelegd worden in de Mijn DHL-app, die inmiddels ruim 5 miljoen keer gedownload is.

Bedrijven in Noord-Limburg krijgen tot 2.000 euro subsidie op proefperiode zero-emissie vrachtwagen

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

VENLO – Trendsportal geeft bedrijven in Noord-Limburg tot € 2.000 subsidie op een proefperiode van een zero-emissie truck. Hierdoor kunnen zij laagdrempelig een zero-emissie trekker of bakwagen uitproberen. Zo ervaren ze wat het betekent om een zero-emissie vrachtwagen te gebruiken. “Handig, gezien de komst van een zero-emissiezone in Venlo in 2027”, aldus Trendsportal.

Er zijn wel voorwaarden verbonden aan de Subsidie zero-emissie truck experience:

  • Het bedrijf huurt de uitstootvrije vrachtwagen voor een periode van minimaal drie weken en maximaal vier weken.
  • Het bedrijf heeft een onderneming in de gemeente Venlo, Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Horst aan de Maas, Beesel of Peel en Maas.
  • De onderneming staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • Het bedrijf is op dit moment in het bezit van een vrachtwagen in categorie N2 of N3.
  • Stuur de subsidieaanvraag minimaal twee weken voor de huur van de uitstootvrije vrachtwagen op.

    Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 2.000, tot vijftig procent van de totale huurkosten.

    Hoe werkt de zero-emissie truck experience?

1. Kies zelf een zero-emissie truck bij een dealer of verhuurbedrijf.
2. Vraag hiervoor een offerte op voor de huur van drie of vier weken.
3. Vraag de subsidie aan.
4. Huur een emissieloze truck voor drie of vier weken.
5. Vul binnen zes weken na de huurperiode het gereedmeldingsformulier in.

Welke zero-emissie vrachtwagen?

Het bedrijf bepaalt zelf welk type emissieloze vrachtwagen het wil uitproberen – of het nu een trekker of bakwagen is. Er zijn verschillende truckleveranciers die proefperiodes aanbieden.

Trendsportal helpt organisaties in Noord-Limburg bij het verduurzamen van hun mobiliteit en logistiek.

Aidsfonds: stijging hiv-diagnoses is zorgwekkend

AMSTERDAM – Aidsfonds-Soa Aids Nederland maakt zich zorgen over nieuwe cijfers van Stichting HIV Monitoring. Die laten zien dat de daling in het jaarlijks aantal nieuwe hiv-diagnoses in Nederland niet doorzet. Ook valt op dat het aandeel jonge mannen die seks hebben met mannen (MSM) met een nieuwe hiv-diagnose toeneemt. “Zorgwekkend”, vindt Aidsfonds-directeur Mark Vermeulen.

Tussen 2008 en 2020 daalde het aantal nieuwe hiv-diagnoses in Nederland van zo’n 1200 naar 434 per jaar, daarna stagneerde de daling. In 2023 zijn tot nu toe 424 nieuwe diagnoses geregistreerd, maar dat aantal zou volgens de stichting nog kunnen oplopen naar bijna 500 door een achterstand in de administratie. Het aandeel jongere MSM (15 tot 30 jaar oud) met een nieuwe hiv-diagnose is gestegen van 15 procent in 2002 naar 29 procent in 2023.

“Dit vraagt om intensivering van preventiecampagnes, zoals het promoten van condoomgebruik en betere toegang tot PrEP”, zegt Vermeulen. PrEP is een medicijn dat voorkomt dat je hiv oploopt. “Denk hierbij aan het gratis verstrekken van PrEP aan kwetsbare groepen die het niet kunnen betalen. Jongeren moeten de informatie en middelen krijgen om zichzelf te beschermen tegen hiv.”

Middelen

Ondanks de “zorgelijke cijfers onder jongeren”, verkeert Nederland volgens Aidsfonds nog steeds in een goede uitgangspositie om het aantal nieuwe hiv-infecties omlaag te krijgen. “De middelen zijn voorhanden, maar moeten effectief worden ingezet.” Dat kan volgens Vermeulen onder andere door meer campagne te voeren. Hij ziet hierin een grote taak weggelegd voor de overheid. “Onze oproep is dan ook om juist hier niet op te bezuinigen. We vrezen dat als er juist op preventie bezuinigd wordt de stijging in hiv-infecties verder zal doorzetten, en we weer vijftien jaar teruggaan in de tijd.”

Stichting HIV Monitoring heeft maandag twee hoofdstukken gepubliceerd van het HIV Monitoring Report 2024. Op 21 november volgt de rest van het rapport.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...