Clicky

woensdag 25 december 2024 - 08:03 uur
BAS World
Home Blog Pagina 558

Twee Deense transportbedrijven en medewerker veroordeeld voor transporteren zonder vergunning

Politie Denemarken

KOLDING – De rechtbank in het Deense Kolding heeft op maandag 4 december 2023 uitspraak gedaan in een zaak tegen een transportbedrijf, een medewerker van het transportbedrijf en een eigenaar van een ander transportbedrijf, allen uit Denemarken afkomstig.

Het transportbedrijf is veroordeeld voor het in november en december 2020 uitvoeren van vrachtvervoer voor rekening van iemand anders zonder vergunning. De werknemer en de eigenaar van het andere transportbedrijf werden veroordeeld voor medeplichtigheid aan deze strafbare zaak.

Het transportbedrijf beschikte niet over vergunningen om goederenvervoer voor anderen te verrichten. De werknemer maakte niettemin een afspraak met een expediteur om vrachtvervoer voor rekening van iemand anders te verrichten en reed vervolgens zelf dagelijks de transporten.

De eigenaar van het andere transportbedrijf, die over een vergunning beschikte om in opdracht van anderen goederenvervoer te verrichten, liet zich benoemen tot directeur van het transportbedrijf en leende de vergunningen van zijn eigen bedrijf uit.

Volgens de Goederenvervoerwet (sectie 1, lid 1, 1e punt) is toestemming vereist om goederenvervoer voor rekening van iemand anders uit te voeren, en volgens Verordening 1072/2009 van het Europees Parlement en de Raad, artikel 4, onderafdeling 6, 1e punt de vergunning wordt afgegeven aan het transportbedrijf en kan niet worden overgedragen aan een derde partij.

De boete bedroeg DKK 140.000, omgerekend bijna 19.000 euro, voor elk van de drie beklaagden. Vanwege de verwerkingstijd werd het bedrag teruggebracht tot DKK 67.500, omgerekend ruim 9.000 euro. Alle drie de beklaagden pleitten niet schuldig. Hun standpunt over het vonnis is niet bekend.

Nieuwe afspraken over geluid tussen Rotterdamse haven en omgeving

ROTTERDAM – Maandag 4 december ondertekenden de provincie Zuid-Holland, havenondernemersorganisatie Deltalinqs, DCMR Milieudienst Rijnmond, Havenbedrijf Rotterdam en de betrokken gemeenten* de actualisatie van het Ruimtelijk Afsprakenkader Geluid en Ruimtelijke Ontwikkeling (RAK).

Het RAK is een bijzondere samenwerking rondom de Rotterdamse haven die al sinds 2015 bestaat, waarin partijen in een vroeg stadium met elkaar overleggen over nieuwe ontwikkelingen in en rondom de haven die gevolgen hebben voor geluid. Op deze manier proberen partijen elkaar niet te verrassen met woningbouw in de buurt van de haven én ontwikkelingen in het havengebied die geluidshinder kunnen veroorzaken. Dit is belangrijk voor zowel bedrijfsleven als bewoners.

In deze actualisatie van afspraken uit 2015 herbevestigen partijen dat de haven en omgeving voor het realiseren van opgaven rond haven, woningbouw en leefomgeving van elkaar afhankelijk zijn. De haven heeft o.a. vanwege de arbeidsvraag behoefte aan een regio met een aantrekkelijk en gezond woon- en leefklimaat, terwijl de regio behoefte heeft aan de werkgelegenheid en economische impuls van een goed functionerende, duurzame en zich verder binnen de afgesproken kaders ontwikkelende haven.

Onderdeel van de actualisatie van het RAK is een nieuwe werkwijze voor nestgeluid. Nestgeluid is het geluid van afgemeerde schepen, voor zover dat niet door laad-/losactiviteiten wordt veroorzaakt, of door werkzaamheden aan (boord van) het schip. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het geluid van generatoren om elektrische installaties aan boord te kunnen laten draaien.

De Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben, vooruitlopend op de Omgevingswet, in het provinciaal Omgevingsbeleid opgenomen dat bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw, rekening gehouden moet worden met nestgeluid van afgemeerde schepen.  In de werkwijze zijn werkafspraken gemaakt hoe wordt omgegaan met deze verplichting. Door op de juiste manier om te gaan met het nestgeluid bij nieuwe woningen, kunnen zo indien nodig geluidwerende maatregelen worden uitgevoerd. Bewoners zijn daardoor beter beschermd tegen geluid van de haven.

Flink bedrag aan tipgeld beschikbaar gesteld in zoektocht naar gestolen containers met kobalt

ROTTERDAM – Op 31 augustus 2023 zijn twee containers, geladen met kobalt, door middel van pincodefraude vanaf de ECT terminal in Rotterdam gestolen.

De eerste container is diezelfde dag in de Waalhaven in Rotterdam gelost en weer leeg ingeleverd. De tweede container is op 5 september leeg ingeleverd.

Door de politie zijn meerdere aanhoudingen verricht. De lading kobalt uit beide containers is helaas nog niet teruggevonden.

Door belanghebbenden is een beloning van 20.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip die resulteert in het terugvinden van de lading.

Heeft u informatie over deze diefstal? Neem dan per e-mail contact op via info@ttexperts.nl. Uw informatie zal uiteraard vertrouwelijk worden behandeld.

Sligro Food Group neemt deel activiteiten van Simon Loos over

EGHEL – Sligro Food Group N.V., Simon Loos Transport B.V. en Koninklijke Euser B.V. maken bekend dat verwacht mag worden dat overeenstemming zal worden bereikt over de verkoop van de bestaande transportactiviteiten van Simon Loos Transport B.V. voor Sligro Food Group, naar Sligro Food Group Transport B.V. en Koninklijke Euser B.V.

Dit houdt in dat de transportactiviteiten ten behoeve van de Sligro Bezorgservice locaties in Amsterdam, Berkel en Rodenrijs en Drachten overgaan naar Sligro Food Group Transport B.V. De transportactiviteiten voor de Sligro Bezorgservice locaties in Vianen, Vlissingen en Sluis zullen aan Koninklijke Euser B.V. worden overgedragen.

Bij deze transactie zijn circa 260 medewerkers betrokken, waarvan ongeveer drie vierde overgaat naar Sligro Food Group Transport B.V. en ongeveer een vierde naar Koninklijke Euser B.V. Het voorgenomen besluit heeft geen gevolgen voor de arbeidsvoorwaarden, werkgelegenheidssituatie of standplaats van de betrokken medewerkers. De ondernemingsraden hebben inmiddels positief geadviseerd met betrekking tot deze voorgenomen transactie.

Peter Appel, CEO Simon Loos Transport: “Voor ons komt dit besluit voort uit een strategische heroriëntatie richting de toekomst. Met deze overdracht geven wij een duurzame invulling aan onze ambitie om te groeien en maximaal in te zetten op de andere bedrijfsactiviteiten. We hebben er alle vertrouwen in dat onze medewerkers bij onze overnamepartners in goede handen zijn.”

Simon Loos

Bas Euser, CEO Koninklijke Euser: “Een mooie en krachtige uitbreiding om als ‘partner in business’ samen met onze opdrachtgever Sligro Food Group de handen ineen te slaan en de uitdaging aan te gaan. Samen sterk!”

Koen Slippens, CEO Sligro Food Group: “Hiermee zetten wij een geweldige stap voorwaarts in onze ambitie om met Sligro Food Group Transport een deel van onze transportactiviteiten zelf uit te voeren. Onze chauffeurs hebben het waardevolle laatste contact met onze klanten in het dagelijkse bestel- en leverproces. Met de overname van deze activiteiten leggen wij een belangrijk fundament onder Sligro Food Group Transport.”

Schiphol wordt eigenaar van luchthavenretailer Kappé

SCHIPHOL – Schiphol en luchthavenretailer Kappé hebben een principeovereenkomst bereikt over een overname door Schiphol. Schiphol verwerft per 1 januari 2024 honderd procent van de aandelen en wordt volledig eigenaar van de familieonderneming. Met de overname zet Schiphol een volgende stap richting de vernieuwing van het winkelaanbod op de luchthaven.

Kappé verkoopt parfums, cosmetica, zonnebrillen en drogisterijartikelen in vijftien winkels op Schiphol. Schiphol wil met de overname het bedrijf voortzetten en verder investeren in deze winkels en vooruitkijken naar nieuwe winkels en concepten. Continuïteit voor de winkels en medewerkers staat centraal. Daarnaast zet Schiphol in op de reeds ingezette professionalisering van Kappé en de samenwerking met commerciële partners. De overname stelt Schiphol op de lange termijn in staat om de beschikbare vierkante meters flexibel in te richten, met ruimte voor innovatie en een betere winkelervaring voor passagiers.

“Kappé is al sinds 1950 een van onze commerciële partners op de luchthaven, en maakt echt deel uit van het erfgoed van Schiphol. De parfum-, cosmetica-, en zonnebrillenwinkels zijn een essentieel onderdeel van het winkelaanbod op Schiphol. Met deze overname willen we de winkels versterken en vernieuwen, zodat we de passagiers nog beter van dienst kunnen zijn met een aantrekkelijk aanbod”, zegt Arthur Reijnhart, Directeur Commercial bij Schiphol.

“Met gepaste tevredenheid en trots kijk ik terug op de 36 jaar die ik leiding heb gegeven aan Kappé. De medewerkers stonden en staan voor mij altijd centraal. Hun inzet en loyaliteit hebben Kappé gemaakt tot wat het nu is: een niet weg te denken begrip op Schiphol. Ik ben blij dat we in Schiphol een partij hebben gevonden die de toekomst van medewerkers en de onderneming veiligstelt”, aldus Jacques Parson, eigenaar Kappé.

Kappé is sinds 1950 een commerciële retailer op Schiphol en daarmee een belangrijke partner, met de volgende bekende winkelconcepten Perfumes & Cosmetics, Drugstore en Sunglasses. Kappé heeft ruim driehonderd medewerkers in dienst. Het is momenteel een familiebedrijf dat jaren werd geleid door Jacques Parson.

De overname is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt en adviezen van de ondernemingsraden van zowel Kappé als Schiphol.

Bijna acht op de tien mensen deden online aankopen in 2023

Webwinkel

DEN HAAG – In de eerste helft van 2023 zei 78 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder iets online gekocht te hebben. Dat is meer dan een jaar eerder, en vergelijkbaar met 2021. De verkoop van digitale producten en diensten nam vergeleken met 2022 licht toe, terwijl de verkoop van goederen nauwelijks is veranderd. Van de online shoppers had 43 procent klachten over de aanschaf. In 2021, toen er ook naar klachten werd gevraagd, was dat 56 procent. Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen van het CBS.

Deze enquête wordt jaarlijks van april tot juli gehouden. Er doen ongeveer 6 duizend mensen van 12 jaar of ouder met het onderzoek mee. In 2023 zeiden ongeveer 12,1 miljoen 12-plussers iets online gekocht te hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vooral 25- tot 35-jarigen kopen via internet (93 procent), van de 75-plussers deed 36 procent online aankopen.

Meer kaartjes voor concert, film of theater via internet verkocht

Online kaartjes kopen voor de bioscoop, een concert of een cultureel evenement nam toe van 38 procent in 2022 naar 42 procent in 2023. Van de 12-plussers kocht 48 procent films of series via een streamingdienst, of als download. Dat is vergelijkbaar met 2022. Ook kochten meer mensen een abonnement voor internet of mobiele telefoon, of muziek via een streamingsdienst of download dan een jaar eerder.

Online aankoop goederen niet veranderd

57 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder kocht via internet kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze artikelen bovenaan de lijst van meest gekochte online producten. Dat was ook zo in 2022, maar toen werden deze producten minder vaak online aangeschaft dan in 2023. Iets meer dan 40 procent van de mensen bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen, of cateraar. Dat was ook zo in 2022.

Verder kocht ongeveer een kwart van de 12-plussers via internet cosmetica, sportartikelen, meubels, woonaccessoires of etenswaren, ook vergelijkbaar met een jaar eerder.

In 2023 was de online aankoop van meubels, computers, elektronica, gedrukte boeken, maaltijden en etenswaren lager dan in 2021, tijdens de coronapandemie.

Meeste klachten over te late levering, maar minder dan twee jaar eerder

Van degenen die online winkelden, had 43 procent klachten hierover. In 2021, toen dit – anders dan in 2022 – wel werd gevraagd, gaf nog 56 procent aan problemen te ervaren met online winkelen. De meest genoemde klacht was te late levering van de bestelde producten: 33 procent klaagde hierover, tegen 40 procent in 2021.

Andere veel genoemde klachten waren technische problemen bij bestellen of betalen, moeilijkheden bij het vinden van informatie over garantie en wettelijke rechten, en probleem bij het indienen van een klacht of de klacht niet goed afgehandeld werd.

Youtuber die vliegtuigje bewust liet neerstorten moet de cel in

YouTube

LOS ANGELES – De Amerikaan Trevor Jacob, die opzettelijk zijn vliegtuigje liet neerstorten om het aantal kijkers op zijn YouTube-kanaal op te krikken en daarover vervolgens tegenover onderzoekers loog, is veroordeeld tot zes maanden celstraf. Die straf is onderdeel van een deal die Jacob met de openbare aanklagers sloot, waarbij hij schuld bekende.

In een video met de titel ‘I crashed my airplane’ lijkt Jacob in november 2021 motorproblemen te krijgen, terwijl hij in zijn eentje in een eenmotorig vliegtuig over een gebergte in het zuiden van Californië vliegt. Op de beelden, die miljoenen keren op YouTube werden bekeken, is te zien hoe Jacob, een voormalig olympisch snowboarder van nu dertig jaar, met een parachute en een selfiestick in de hand uit het neerstortende vliegtuigje springt.

Camera’s die op de vleugels zijn gemonteerd leggen vervolgens vast hoe het vliegtuigje crasht in de dichte begroeiing van het Los Padres National Forest. Ook filmt Jacob zelf hoe hij, na de landing met zijn parachute, via een moeizame wandeltocht een veilig heenkomen weet te vinden.

In de weken na het incident startten onderzoekers van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA een onderzoek naar de crash. Op basis van de video gaven veel experts al aan dat Jacob de veiligheidsprocedures, die gelden bij een ongeluk, niet lijkt op te volgen en dat hij het vliegtuigje ook zonder motor best veilig had moeten kunnen landen. Bovendien was het zeer uitzonderlijk, stelden zij, dat hij met een parachute om in het vliegtuig zat.

Jacob kreeg de opdracht de wrakstukken te bewaren. Maar hij beweerde dat hij niet wist waar zijn vliegtuigje precies was neergestort. Dat bleek een leugen. Niet lang na de crash vloog hij er samen met een vriend heen in een helikopter, om de wrakstukken weg te halen. Zij dumpten die, nadat ze het wrak in kleine stukken hadden gesneden, in afvalbakken bij een vliegveld, in een poging om zo bewijsmateriaal te verduisteren.

Want Jacob had de crash bewust veroorzaakt. Het betrof geen ongeluk waarbij de motor het had begeven, zoals hij in zijn officiële rapport over de crash beweerde. “Jacob heeft deze overtreding hoogstwaarschijnlijk begaan om sociale media- en nieuwsaandacht voor zichzelf te genereren, om daar financieel gewin uit te halen”, stellen de federale aanklagers maandag in een verklaring. “Dit soort waaghalzerig gedrag kan niet worden getolereerd.”

De video ‘I crashed my airplane’ is inmiddels van YouTube verwijderd. Maar daarop is nog wel altijd een kopie van het origineel te bekijken.

Negen gemeenten krijgen 26 miljoen euro om winkelgebied aan te pakken

Winkelstraat

DEN HAAG – Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt. In veel gemeenten neemt de leegstand van winkels toe, waardoor winkelgebieden minder aantrekkelijk worden voor bewoners en bezoekers. “Met deze bijdrage kunnen gemeenten dit aanpakken. Winkelgebieden worden bijvoorbeeld aantrekkelijker door gevelrenovatie, betere looproutes en meer openbare zitplekken. Ook zorgt meer groen voor een winkelgebied waar mensen graag boodschappen doen”, zo stelt de minister. “Op deze manier houden we dorpen en steden levendig”.

De negen gemeenten die een bijdrage ontvangen zijn: Apeldoorn (Gelderland), Emmen (Drenthe), Enschede (Overijssel), Nissewaard (Zuid-Holland), Sluis (Zeeland), Someren (Noord-Brabant), Terneuzen (Zeeland), Waalwijk (Noord-Brabant) en Westervoort (Gelderland).

De toekenning van 26 miljoen euro aan negen gemeenten vormt de derde ronde van de zogenoemde Impulsaanpak Winkelgebieden. Voor deze regeling is in totaal 100 miljoen euro beschikbaar. Naast gemeenten hebben private investeerders een belangrijk aandeel in de uitvoering van de projecten.

In september 2022 ontvingen elf andere gemeenten al een Rijksbijdrage van 22 miljoen euro (Alkmaar, Bunschoten, Den Helder, Hardenberg, Heerlen, Hengelo, Het Hogeland, Hilversum, Oldambt, Roosendaal en Sittard-Geleen). In maart 2023 kende het kabinet 18 miljoen euro toe aan negen gemeenten (Heerenveen, Dokkum, Beekdaelen, Tilburg, Uithoorn, Oldenzaal, Dordrecht, Nissewaard en Rijswijk).

De regeling kent in totaal vier openstellingsperiodes. Voor de vierde en laatste ronde kunnen gemeenten een aanvraag indienen tussen 20 mei en 1 juli 2024. In deze ronde is 22 miljoen euro beschikbaar.

Meeste vluchten tussen Schiphol en München opnieuw geschrapt door winterweer

SCHIPHOL – De meeste vluchten tussen Schiphol en München zijn dinsdag geannuleerd, meldt een woordvoerder van de luchthaven. Het gaat om in totaal zestien vluchten van en naar de Zuid-Duitse plaats. Volgens de zegsman vervallen woensdag vooralsnog twee vluchten. Aanleiding is het winterweer in München, waardoor het vliegverkeer op de luchthaven al enkele dagen stilligt.

Vanwege voorspelde ijzel kunnen vliegtuigen dinsdag tussen 06.00 uur en 12.00 uur niet landen of opstijgen in München. Daardoor kunnen zeker 150 starts en minstens 160 landingen niet doorgaan. Maandag was vliegen van en naar München ook zeer beperkt mogelijk.

Lufthansa verwacht dat de beperkingen ook na dinsdag nog zullen aanhouden. Dat vertelt een woordvoerder van de Duitse luchtvaartmaatschappij aan persbureau dpa. Klanten van Lufthansa kunnen hun geboekte tickets van en naar München kosteloos annuleren. Dat geldt voor alle tickets met een reisdatum tot 9 december.

Verschillende passagiers zitten als gevolg van het winterweer al dagen vast op het op een na grootste vliegveld van Duitsland. Internationale passagiers doen hun beklag daarover op socialmediaplatform X. Zo zou hun al meerdere keren een vlucht zijn beloofd, maar ook die werden uiteindelijk geannuleerd.

EU-landen eisen dat Polen eind maakt aan blokkade vrachtwagens Oekraïne

BRUSSEL – Nederland en andere EU-landen hebben Polen aangesproken op de grensblokkades voor Oekraïense vrachtwagenchauffeurs. Die moeten “zo snel mogelijk” uit de weg, vinden demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) en “een groot aantal” medestanders.

Harbers besprak de kwestie maandag in Brussel met zijn collega’s van de 26 andere EU-lidstaten. Polen en een aantal andere Oost-Europese landen vinden dat er sprake is van oneerlijke concurrentie tussen de goedkope Oekraïense truckers hun eigen chauffeurs. Ze mogen sinds de Russische invasie bijna twee jaar geleden vrijwel zonder extra voorwaarden in de Europese Unie werken om de Oekraïense export en economie nog enigszins op gang te houden. Boze Poolse vrachtwagenchauffeurs versperren Oekraïense collega’s aan de grens al weken de doorgang.

Polen moet ervoor zorgen dat die blokkades zo snel mogelijk verdwijnen, hebben de Europese Commissie en veel lidstaten volgens Harbers gezegd. “De commissie was heel vastberaden om geen millimeter te wijken.” Het dagelijks bestuur van de EU zinspeelde ook al eens op juridische stappen tegen de regering in Warschau.

De soepele doorgang voor Oekraïense vrachtwagens is er nu eenmaal niet voor niks, memoreert Harbers. Het wegvervoer is volgens hem “van levensbelang om überhaupt de economie nog overeind te houden”. Ook is de aanvoer van hulpgoederen en wapens nodig voor het in oorlog verkerende land.

Omtzigt: niet de bedoeling dat aantekeningen zichtbaar waren

Foto: ANP

DEN HAAG – De aantekeningen waarmee NSC-voorman Pieter Omtzigt is gefotografeerd, had hij voorafgaand aan het gesprek met verkenner Ronald Plasterk al opgepend. Dat zegt Omtzigt op X, nadat media hadden bericht over de zichtbare notities. Dat ze te zien waren, “was niet de bedoeling”, stelt Omtzigt.

“Ondergrens” en “niet in PVV/NSC/BBB” was te lezen op een vel papier dat Omtzigt onder zijn arm hield. Veel mensen dachten daarbij al snel aan de verkenning van 2021, waarbij toenmalige verkenner Kajsa Ollongren werd gefotografeerd met een blad waarop de tekst “positie Omtzigt – functie elders” te lezen was. De aantekeningen van Omtzigt zijn “trouwens gewoon in lijn met de inzet van de brief die ik vorige week namens Nieuw Sociaal Contract aan de verkenner overhandigd heb”, benadrukt hij.

De NSC-leider gaf toen aan dat zijn partij de grondwet als ondergrens ziet. Ook wil hij nu niet onderhandelen met de PVV, zo lang onduidelijkheid bestaat over plannen van die partij, die ongrondwettelijk zijn of in strijd met de rechtsstaat. In die brief schrijft Omtzigt “nu geen basis” te zien om te onderhandelen met de PVV over een meerderheids- of minderheidskabinet. Maar specifiek over de variant PVV/NSC/BBB wordt niet gerept in de brief.

“De aantekeningen hebben ondertussen wel een bestemming elders gekregen”, eindigt Omtzigt zijn verklaring op sociale media, verwijzend naar de notities over hem uit 2021.

Negen mensen met link met Nederland verlaten Gazastrook

Foto: ANP

DEN HAAG – Negen mensen met een link met Nederland die in de Gazastrook verbleven zijn maandag via de grens met Rafah aangekomen in Egypte. Ze worden daar opgevangen door vertegenwoordigers van België en naar de Egyptische hoofdstad Caïro gebracht, meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De Nederlandse ambassade voorziet de groep van bijstand en begeleidt hen naar Nederland. Hoe die terugreis verloopt, wil BuZa om “privacyredenen” niet zeggen.

Het ministerie heeft nog met zestien mensen in Gaza contact. Het gaat om mensen met de Nederlandse nationaliteit, een verblijfsstatus of hun directe familie. “We hopen en spannen ons ervoor in dat ook zij Gaza zo snel mogelijk kunnen verlaten. We communiceren daarover als mensen veilig het gebied hebben verlaten”, aldus het ministerie.

Palestijns persbureau: 50 doden bij Israëlische aanval op scholen

Foto: ANP

RAMALLAH – Bij Israëlische aanvallen op het noorden van de Gazastrook zijn volgens het Palestijnse persbureau WAFA vijftig mensen gedood. De Israëlische bombardementen zijn volgens WAFA uitgevoerd op twee scholen. Het bericht kan niet worden geverifieerd.

De scholen liggen in de wijk Daraj in Gaza-Stad, meldt WAFA. De Israëlische krijgsmacht zegt onderzoek te doen naar de berichten.

Passagiers al dagen vast op luchthaven München

MÜNCHEN – Door plotseling winterweer afgelopen weekend met veel sneeuw zit een groep passagiers inmiddels al meer dan twee dagen vast op het vliegveld van München, de op een na grootste luchthaven van Duitsland. Internationale passagiers klagen op X dat hun beloofde verdere vlucht al meerdere keren werd geannuleerd.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa bevestigt dat honderden passagiers zijn gestrand in de terminals. Sommigen moesten er meerdere keren overnachten. Meerdere X-gebruikers zijn boos dat ze voor de derde dag op rij vastzitten, soms zonder bagage.

Vluchten op de luchthaven van München waren ook maandag zeer beperkt mogelijk. Lufthansa stelt gratis maaltijden en hotelkamers ter beschikking aan passagiers van wie de verdere vlucht is geannuleerd door het weer. Volgens Lufthansa kiest niet iedereen voor een hotelkamer en zouden er ook reizigers zijn zonder visum.

Militair veroordeeld voor onder andere voorbereiden cocaïnetransporten en wapenhandel

Militair

ARNHEM – De militaire kamer veroordeelt een militair van het Korps Commandotroepen (KCT) voor zijn betrokkenheid bij cocaïnetransporten, het optreden als wapenhandelaar, het verduisteren van militaire goederen, het beschikken over munitie en het delen van ambtsgeheimen met anderen. De militair krijgt een gevangenisstraf van 4 jaar.

Tussen 7 april 2020 en 26 mei 2020 was de man betrokken bij het treffen van voorbereidingshandelingen voor twee cocaïnetransporten vanuit Suriname naar Antwerpen en Hamburg. Daarnaast maakte de militair zich schuldig aan wapenhandel door op te treden als wapenmakelaar voor een internationale cocaïnehandelaar.

Naast een vriendschappelijke band onderhield de militair ook een zakelijke relatie met deze cocaïnehandelaar. Verder schond de militair zijn geheimhoudingsplicht door geheime informatie die betrekking hadden op zijn werk bij het KCT met dezelfde persoon te delen. Daarnaast verduisterde hij goederen van Defensie en had hij zonder toestemming rookgranaten en oefen- en scherpe munitie in huis.

Toerekenbaarheid

Volgens de advocaat was een zogenoemde Traumatic Brain Injury (TBI) mogelijk van invloed op het functioneren van de man tijdens het plegen van de delicten. De militaire kamer concludeert dat de man in de tenlastegelegde periode op alle vlakken, zowel werk als privé, uitstekend functioneerde. Verder zijn er geen aanwijzingen dat de bij de TBI horende klachten van invloed waren op het strafbare handelen van de man. De militaire kamer concludeert dat de vergrijpen aan de man kunnen worden toegerekend. 

Voorbeeldfunctie

De militaire kamer legt de militair een gevangenisstraf van 4 jaar op. Zij rekent het de militair zwaar aan dat hij tijdens het plegen van de bovengenoemde delicten als militair in dienst was bij Defensie. Hij werkt voor het KCT. Bovendien had hij een hoop kennis en ervaring en werd gezien als ‘elitecommando’. De militair bracht het imago van zowel het KCT als Defensie enorme schade toe. Hij had een voorbeeldfunctie en is daar alles behalve zorgvuldig mee omgegaan.

Vrijspraak verschillende punten

De officier van justitie verweet de militair ook 570 mitrailleurs te hebben verhandeld. De militaire kamer spreekt hem daarvan vrij. Wegens onvoldoende bewijs spreekt de militaire kamer de man ook vrij van het verduisteren van een (ballistische) helm.

Volgens de officier van justitie maakte de militair zich verder schuldig aan het schenden zijn ambtsgeheim door gegevens over zijn kennis, kunde en vaardigheden op het gebied van vuurwapengebruik met een crimineel te delen. Hoewel het delen van deze informatie bijzonder onwenselijk is, is dit niet strafbaar. Dat geldt ook voor het delen van informatie over het gebruik van een schietcontainer en een Special Forces-commandant in Italië.

Verder vindt de militaire kamer niet bewezen dat de man samen met anderen 260 kilo cocaïne vanuit de Dominicaanse Republiek – via Denemarken – naar Nederland bracht en spreekt hem daarvan vrij. De militaire kamer wijst vanwege deze vrijspraak de ontnemingsvordering ter hoogte van 453 duizend euro af.

×