Clicky

vrijdag 27 december 2024 - 13:18 uur
BAS World
Home Blog Pagina 554

Grondpersoneel Lufthansa gaat opnieuw staken

FRANKFURT – Het grondpersoneel van luchtvaartmaatschappij Lufthansa gaat opnieuw staken. Aanstaande donderdag en vrijdag leggen ze het werk neer. De luchtvaartmaatschappij verwacht dat ongeveer 200.000 passagiers zullen worden getroffen.

De vakbond Verdi eist een loonsverhoging van 12,5 procent en inflatiecompensatie voor het jaar, maar Lufthansa biedt tot nu toe 10 procent verhoging voor een periode van 28 maanden voor het grondpersoneel. Volgens Lufthansa-bestuurder Michael Niggemann is Verdi bewust uit op escalatie. “Er zijn veel meer stakingen dan onderhandelingen.”

Verdi-onderhandelaar Marvin Reschinsky ziet dat anders. “Door niet in te gaan op ons verzoek om te onderhandelen, laat Lufthansa zien dat ze alleen in beweging komen als de druk wordt opgevoerd. Met een serieus bod zijn we klaar om oplossingen te bieden.”

De aangekondigde staking van het grondpersoneel volgt een langere reeks stakingen bij Lufthansa op. Zo werd er afgelopen zaterdag nog gestaakt bij de technische afdeling en de vrachtafhandelingsafdeling van Lufthansa. Daardoor was het bijvoorbeeld niet mogelijk voor het bedrijf om speciale vracht van de grond te krijgen. Vorige maand staakten er meer afdelingen van de maatschappij, waaronder het grondpersoneel, waardoor 90 procent van de Lufthansa-vluchten geschrapt moest worden.

Duitse vakbond kondigt weer nieuwe spoorstaking in Duitsland aan

Deutsche Bahn

BERLIJN -[update 12:34 uur] De Duitse machinistenvakbond GDL heeft een nieuwe staking aangekondigd op het spoor in Duitsland. Die zal in de nacht van woensdag op donderdag beginnen en 35 uur gaan duren, heeft GDL-voorzitter Claus Weselsky maandag gezegd. Het spoorpersoneel legde al vaker het werk neer om een cao-conflict met staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Die stakingen leidden ook tot verstoringen in het spoorvervoer tussen Nederland en Duitsland.

Het gaat alweer om de vijfde staking in het maandenlange durende conflict. Vakbondsleden van GDL willen met de werkonderbreking afdwingen dat ze van DB een hoger loon krijgen om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen zij een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. “Deze staking zal in totaal 35 uur duren, 35 uur zodat iedereen in het land beseft waar we het over hebben: namelijk de 35-urige werkweek”, legde Weselsky uit.

Deutsche Bahn verwacht dat de staking een “enorme impact” zal hebben op de dienstregeling. “Koppig en egoïstisch”, noemt Martin Seiler, hoofd personeelszaken bij DB, het stakingsbesluit. “Vele miljoenen mensen in ons land kunnen niet met de trein reizen omdat de GDL-leiding niet bereid is om compromissen te sluiten.” Volgens hem worden miljoenen verspild “omdat een paar mensen vechten voor hun eigen specifieke belangen”.

Ook in het goederenspoorvervoer leggen machinisten het werk neer, die staking begint woensdag. Tijdens de meest recente staking reden er onder meer geen ICE International-treinen naar Duitsland. Ook de intercity naar Berlijn reed niet, evenals treinen van Arriva tussen Heerlen en de Duitse stad Aken.

Limburg accepteert buschauffeurs die geen Nederlands spreken

Bus Arriva Limburg

MAASTRICHT – De provincie Limburg wil Arriva toestemming geven om Kroatische chauffeurs die geen Nederlands spreken achter het stuur van streekbussen te zetten.

Hoewel de provincie eist dat iedere buschauffeur “de Nederlandse taal verstaat en spreekt”, mag Arriva hier waarschijnlijk tijdelijk van afwijken. De streekvervoerder kampt met een personeelstekort, met als gevolg uitval van bussen.

Arriva wil daarom in een pilot drie of vier chauffeurs uit Kroatië inzetten op buslijnen in Venlo en omgeving. Deze chauffeurs spreken weliswaar Engels, maar geen Nederlands zoals de provincie wel heeft opgenomen in het programma van eisen.

“De provincie Limburg is, gezien de al langer bestaande uitdagingen van Arriva om voldoende personeel aan te trekken en de daaruit volgende rituitval, voornemens in te stemmen met deze voorgestelde tijdelijke oplossing”, aldus de woordvoerder van gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (openbaar vervoer). “De provincie Limburg vindt het namelijk van belang dat reizigers zo min mogelijk worden geconfronteerd met rituitval.”

Egypte onderzoekt uitbreiding Suezkanaal

Suez Kanaal

CAÏRO – Egypte onderzoekt de mogelijkheden om de capaciteit van het Suezkanaal uit te breiden, om zo de doorvoersnelheid te verhogen en risico’s op blokkades te verlagen. Delen van deze belangrijke vaarroute tussen Azië en Europa, die nu nog uit een enkele vaarstrook bestaan, moeten dubbele vaarstroken gaan worden om meer schepen door te laten voeren. Het gaat bij elkaar om 80 kilometer kanaal.

De eerste ideeën voor de uitbreiding ontstonden in 2021 nadat het containerschip Ever Given bijna een week lang het kanaal blokkeerde. De kosten van het project zijn nog niet duidelijk. Eerder deed Egypte al een uitbreiding van het kanaal ter waarde van ruim 7 miljard euro. Met de voorgestelde uitbreiding wordt het Suezkanaal volgens directeur Osama Rabie van de Suez Canal Authority (SCA) “100 procent veilig”.

De omzet van het Suezkanaal daalt al enige tijd omdat schepen de route mijden om de aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee. Containerrederij Maersk, de op één na grootste rederij ter wereld, vreest dat de verstoringen kunnen voortlopen tot in de tweede helft van dit jaar. De op twee na grootste ter wereld, de Franse containerrederij CMA CGM, vaart inmiddels wel weer via de Rode Zee.

Vrachtwagen van de weg langs A4 [+foto]

HEIJNINGEN – Op de A4 bij Heijningen is maandagochtend een vrachtwagen van de weggeraakt en volledig tot stilstand gekomen in de berm.

De Romeeense chauffeur raakte niet gewond.

Er zijn geen andere verkeersdeelnemers betrokken bij het incident.

Vanwege het ongeluk en bergingswerkzaamheden is één rijstrook afgesloten. Hierdoor staat een file richting Bergen op Zoom.

Bestelwagen botst achterop vrachtwagen [+foto’s]

HEERLEN – Maandagochtend rond 10.40 uur is op de Euregioweg in Heerlen een bestelwagen achterop een vrachtwagen gereden. De bestelwagen liep flinke schade op.

De bestuurder van de bestelwagen is nagekeken door ambulancepersoneel maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval. De weg is volledig afgesloten voor het verkeer.

Een berger zal de bestelwagen afslepen.

Overlast door vol stroomnet duurt nog zeker 10 jaar, zegt Alliander

Elektriciteit

AMSTERDAM – Particulieren en bedrijven hebben nog zeker tien jaar overlast door het volle stroomnet. Dat zei energienetwerkbedrijf Alliander bij de presentatie van de resultaten over 2023. Volgens het bedrijf komt dat door een tekort aan technisch personeel om meer ruimte op het net te maken, lange procedures, te weinig beschikbare locaties voor bijvoorbeeld nieuwe elektriciteitshuisjes en een gebrek aan keuzes van overheden.

Het stroomnet raakt op steeds meer plekken in Nederland vol omdat steeds meer mensen en bedrijven onder meer nieuwe zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen voor elektrische auto’s laten installeren. Komende jaren groeit dit nog verder door, verwacht Alliander. Een groot deel van de industrie moet nog verduurzamen door over te stappen op elektriciteit. Alle nieuwbouwwoningen moeten een plek krijgen op het stroomnet en bestaande woningen moeten van het gas af en worden verwarmd met bijvoorbeeld een warmtepomp. Deze ontwikkelingen gaan volgens het netwerkbedrijf nog vele jaren sneller dan het tempo waarin de netten uitgebreid kunnen worden.

Door het volle stroomnet moeten consumenten en bedrijven soms wachten totdat ze een nieuwe stroomaansluiting kunnen krijgen. Dat maakt het moeilijker om te verduurzamen. De brancheorganisatie voor ontwikkelaars en bouwondernemers WoningBouwersNL liet in januari weten dat het volle net ervoor zorgt dat de bouw van nieuwe huizen vertraging oploopt.

Geduld

Alliander hoopt dat consumenten en bedrijven geduld hebben en energie besparen om het net te ontlasten. Provincies en gemeenten moeten volgens topman Maarten Otto snellere en duidelijke keuzes maken over waar elektriciteitsstations, transformatorhuisjes en warmtenetten kunnen komen. Een nieuw kabinet moet wat Alliander betreft kijken naar de inzet van technici uit het buitenland voor de werkzaamheden aan het net. Ook is het belangrijk dat de overheid met bijvoorbeeld de industrie bepaalt waar alternatieven zoals waterstof en groen gas moeten worden gebruikt.

Afgelopen jaar investeerde Alliander ruim 1,4 miljard euro in het versterken van energienetten. Dat is een record, aldus Otto. De totale kosten voor het bedrijf kwamen uit op bijna 2,4 miljard euro, meer dan in 2022.

De opbrengsten waren vorig jaar ook hoger, bijna 2,8 miljard euro, tegen ruim 2,2 miljard euro het jaar daarvoor. Onder de streep bleef tevens een hogere nettowinst over van 267 miljoen euro, tegen 198 miljoen euro in 2022.

Landbouwexport bijna 124 miljard euro in 2023

eieren

DEN HAAG – In 2023 heeft Nederland voor 123,8 miljard euro aan landbouwgoederen uitgevoerd. Dat is 1,6 procent meer dan in 2022. In 2022 was de groei van de exportwaarde nog 18,2 procent, omdat de prijsstijging toen veel groter was dan in 2023. Dat melden Wageningen University & Research (WUR) en het CBS op basis van gezamenlijk onderzoek in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

In 2022 stegen vrijwel alle landbouwgoederen in prijs vanwege de doorberekening van hoge kosten voor grondstoffen, veevoer, kunstmest, aardgas, verpakking en transport. In 2023 stegen de prijzen ten opzichte van 2022 in de loop van het jaar steeds minder en voor sommige goederen zijn de prijzen zelfs gedaald. Over het hele jaar 2023 waren de exportprijzen in de landbouw wel hoger dan in 2022. De prijsstijging in 2023 was groter dan de gelijktijdige daling van het exportvolume in 2023, waardoor de landbouwexportwaarde licht groeide (met 1,6 procent).

De Nederlandse economie heeft in 2023 naar schatting 50,4 miljard euro verdiend aan de export van landbouwgoederen (4 procent hoger dan in 2022), waarvan 45,7 miljard euro dankzij de export van Nederlandse makelij en 4,7 miljard euro dankzij de wederuitvoer van landbouwgoederen die in het buitenland geproduceerd zijn.

Exportwaarde groente en fruit stijgt fors

In de ranglijst van meest uitgevoerde landbouwproducten is de top drie ten opzichte van 2022 ongewijzigd gebleven met de export van zuivel en eieren op één, de sierteeltexport op twee en de vleesexport op drie. De exportwaarde van zuivel en eieren (12,0 miljard euro) en van sierteelt (11,5 miljard euro) bleef tussen 2022 en 2023 nagenoeg onveranderd. De vleesexport nam met 2 procent toe van 11,0 miljard tot 11,2 miljard euro. Verderop in de lijst is de export van groenten (met 12 procent), van fruit (met 11 procent) en van bereidingen van groente en fruit (met 14 procent) sterk in waarde gestegen.

Aardappelen vallen hier onder groente en zijn in 2023 in prijs gestegen en daarnaast is ook het exportvolume toegenomen. Voor overige groente geldt enkel een prijsstijging. Weersomstandigheden, hogere bewaarkosten en concurrentie in landgebruik zorgden onder andere voor hogere aardappelprijzen.

De groei van de waarde van de fruitexport kwam door een prijsstijging, het exportvolume bleef ongeveer gelijk. Voor bijvoorbeeld fair trade bananen is er per 1 januari 2023 een hogere minimumprijs afgesproken in verband met hogere productiekosten. Een hogere importprijs voor bananen wordt doorberekend in de exportprijs.

Waarde landbouwexport naar Spanje groeit met 12 procent

Traditiegetrouw is Duitsland de belangrijkste afnemer van landbouwgoederen uit Nederland. Ook dit jaar gaat het om bijna een kwart van de totale Nederlandse landbouwexport (29,6 miljard euro in 2023). De procentuele groei van deze exportstroom was wel kleiner (+1 procent) in 2023 dan bij de export naar België (+5 procent) en Frankrijk (+6 procent). De export naar het Verenigd Koninkrijk is met 0,5 procent toegenomen in 2023.

Spanje is procentueel de grootste groeimarkt in de top tien van bestemmingen met een groei van de landbouwexport met 12 procent in 2023. Onder andere de exportwaarde van levende dieren, groente en fruit was in 2023 een stuk hoger dan in 2022. Spanje is nu de zesde exportbestemming. De landbouwexport naar China is in 2023 juist met 20 procent afgenomen. Dat heeft vooral te maken met een teruggelopen vraag naar Nederlands babymelkpoeder en Nederlands varkensvlees, door onder andere een toename van de productie in China zelf.

Italiaanse krant: Lufthansa ziet mogelijk af van aankoop ITA

Lufthansa

KEULEN – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa is er klaar voor om de aankoop van een belang in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA te staken. Volgens de Italiaanse krant La Repubblica komt dat door strenge eisen van de Europese Unie ten aanzien van de deal. De Europese Commissie opende vorige maand nog een onderzoek naar de overname, omdat die de concurrentie lijkt te schaden.

Een anonieme hoge ambtenaar van de Italiaanse regering heeft de krant verteld dat Lufthansa kritisch is over de kosten voor het nemen van maatregelen om aan de eisen van de EU te voldoen. Als die hoger zijn dan de voordelen van de deal, zou het Duitse luchtvaartbedrijf af willen zien van de overname, schrijft La Repubblica.

De overname gaat om een investering van 325 miljoen euro waarmee Lufthansa in eerste instantie 41 procent van ITA in handen zou krijgen. Het Duitse luchtvaartconcern heeft daarnaast een optie om op een later moment de rest van ITA in te lijven.

Kritiek

Maar Brussel heeft kritiek op de deal. Uit een eerste concurrentieonderzoek van de Europese Commissie kwam al naar voren “dat de transactie de concurrentie zou kunnen beperken op verschillende korte- en langeafstandsroutes van en naar Italië”. Het gaat dan onder meer om vluchten tussen Italië en Midden-Europa, waar Lufthansa en ITA nu nog vaak elkaars concurrenten zijn.

De Europese Commissie heeft tot 6 juni de tijd om te beslissen of ze de deal blokkeert of goedkeurt, al dan niet onder voorwaarden.

Heattreatment: de oplossing voor insecten in de transport- en logistieke sector

GENDRINGEN – In de dynamische wereld van transport en logistiek staat efficiëntie en veiligheid hoog in het vaandel. Eén van de meest onderkende uitdagingen waarmee bedrijven in deze sector worden geconfronteerd, is de aanwezigheid van insecten in vrachtwagens, containers en op pallets met goederen. Deze insecten kunnen niet alleen schade toebrengen aan de lading, maar ook een risico vormen voor de gezondheid van chauffeurs en de algehele veiligheid van de logistieke keten in gevaar brengen.

Drooghout Gendringen: Uw Partner in Heattreatment

Drooghout Gendringen biedt een innovatieve oplossing voor dit probleem: Heattreatment. Deze geavanceerde techniek maakt korte metten met insecten in vrachtwagens, containers en op pallets met goederen, en dat op een 100% effectieve en milieuvriendelijke manier. Deze techniek wordt al jaren succesvol gebruikt in het behandelen van verpakkingshout. Van origine is Drooghout Gendringen een houtdrogerij en dus goed bekend met deze methode.

Heattreatment

Door middel van Heattreatment wordt de vrachtwagen, container of lading voor minimaal 30 minuten aan 56 graden warmte blootgesteld, wat resulteert in een grondige eliminatie van insecten en hun eitjes, zonder schadelijke chemicaliën te gebruiken. Dit niet alleen zorgt voor een schone en veilige lading, maar draagt ook bij aan de duurzaamheid van uw bedrijfsactiviteiten.

Waarom Heattreatment?

Een veel voorkomende misvatting is dat de aanwezigheid van insecten afhankelijk is van de hygiëne van de chauffeur. Echter, insecten kunnen zelfs in de meest hygiënische omgevingen voorkomen, inclusief gerenommeerde hotels en restaurants. Ze zijn niet gevoelig voor rangen en standen, en kunnen zich snel verspreiden als ze eenmaal in een vrachtwagen, container of op een pallet met goederen terechtkomen.

Door te kiezen voor Heattreatment via Drooghout Gendringen, verzekert u zich van een effectieve oplossing tegen insecten, ongeacht de herkomst van uw lading. Deze techniek biedt niet alleen gemoedsrust voor uw chauffeurs door een schone en insectenvrije omgeving te garanderen, maar draagt ook bij aan een veiligere werkomgeving en vermindert het risico op gezondheidsproblemen die veroorzaakt kunnen worden door insectenbeten of allergische reacties.

Conclusie

In de competitieve wereld van transport en logistiek is het essentieel om vooruitstrevende oplossingen te omarmen die zowel de efficiëntie als de veiligheid bevorderen. Drooghout Gendringen biedt met zijn Heattreatment-technologie een effectieve en duurzame oplossing voor het bestrijden van insecten in vrachtwagens, containers en op pallets met goederen. Door te kiezen voor Heattreatment, investeert u niet alleen in de bescherming van uw lading, maar ook in de veiligheid en tevredenheid van uw chauffeurs. Investeer in Heattreatment en ervaar de voordelen van een insectenvrije logistieke operatie.

Heat Treatment Drooghout Gendringen

Drooghout Gendringen BV
Wiekenseweg 30-32
7081 HS Gendringen
T: 0315-695155
Email: info@drooghoutgendringen.nl
Website: https://drooghoutgendringen.nl/
Facebook: https://www.facebook.com/DrooghoutGendringen?fref=ts
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/25167315/


>Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Vice Media doekt website op

Vice Media

AMSTERDAM – Vice Media, ooit een sensatie in de mediawereld, stopt met de eigen website. Dat meldde het bedrijf in een bericht aan zijn werknemers op donderdag. In april was er nog een ontslagronde bij Vice.

Het bedrijf, dat vorig jaar in de faillissementsbescherming zat, herstructureert zijn activiteiten opnieuw. Vice Media gaat overstappen op een studiomodel en zijn producties, inclusief nieuws, verspreiden op andere mediaplatforms, met de nadruk op sociale media.

“Het is voor ons niet langer kostenefficiënt om onze digitale inhoud te distribueren op de manier waarop we dat voorheen deden”, aldus CEO Bruce Dixon in de memo aan het personeel.

Mediabedrijven hebben het moeilijk doordat adverteerders snoeien in hun uitgaven door de onzekere economische vooruitzichten en hun reclame-uitgaven verschuiven naar Facebook, Google en TikTok.

Weerwaarschuwing code oranje voorbij, code geel in noorden

DE BILT – Het KNMI heeft de weerwaarschuwing code oranje om zware windstoten door storm Louis in de nacht van donderdag op vrijdag rond 00.30 uur ingetrokken. In de provincies Noord-Holland, Groningen, Friesland en het Waddengebied geldt nog wel code geel.

In het noorden van het land kunnen nog zware windstoten voorkomen, van 75 tot 90 kilometer per uur boven land tot 90 tot 100 kilometer per uur aan de kust. In de loop van de nacht neemt vanuit het zuidwesten de wind geleidelijk in kracht af.

Storm Louis, die donderdagavond over het land raasde, heeft in onder meer Rotterdam, Vlaardingen en Drachten voor schade gezorgd. Het ging vooral om omgevallen bomen door de harde wind.

Verzekeringspremies vrachtschepen Rode Zee schieten omhoog

Rode Zee Verzekeringen

PARIJS – De verzekeringspremies voor vrachtschepen in de Rode Zee zijn de afgelopen maanden omhooggeschoten door de aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen. De kosten voor containervervoer over zee, die al onder druk stonden door de stijgende vrachttarieven en langere alternatieve handelsroutes, lopen daardoor verder op.

Vrachtschepen die door de Rode Zee willen varen, moeten hun verzekeringsmaatschappijen daar eerst van op de hoogte stellen. De verzekeraars kunnen dan zowel het schip als de reis beoordelen en een extra oorlogspremie bovenop de normale dekking vragen.

Volgens verschillende anonieme bronnen in de scheepvaartwereld, geciteerd door persbureau AFP, bedraagt de huidige premie voor oorlogsrisico’s tussen de 0,6 en 1,0 procent van de waarde van het schip. Dat kan neerkomen op een aanzienlijk bedrag aangezien sommige schepen meer dan 100 miljoen euro waard zijn. De Franse verzekeringsgroep Ascoma International schat dat de oorlogsverzekeringspremie vijf tot tien keer zo hoog is geworden voor schepen die de Rode Zee oversteken.

Veel rederijen laten hun schepen om de Houthi-aanvallen een omweg maken via zuidelijk Afrika. Dit duurt tien tot vijftien dagen langer dan de route via de Rode Zee, soms zelfs twintig dagen langer voor langzame schepen. Reders die dit doen, hoeven dan geen tol te betalen in de Rode Zee maar krijgen wel te maken met hogere brandstof- en arbeidskosten voor de langere reis.

Nieuwe elektrische Volvo voor Snelweg Transport

SCHIEDAM – Snelweg Transport uit Schiedam, heeft onlangs met trots de ontvangst aangekondigd van haar tweede elektrische Volvo truck. Dit markeert een belangrijke mijlpaal in de voortdurende inzet van Snelweg Transport voor duurzaam transport en milieuvriendelijke oplossingen.

Met de toevoeging van deze volledig elektrische Volvo FME (540kW) 6×2 bakwagen met Elektrische meeneem heftruck aan haar vloot, versterkt Snelweg Transport haar positie als een voorloper in de sector van duurzaam transport.

Deze stap volgt op de succesvolle integratie van hun eerste elektrische Volvo FHE 4×2 trekker welke vorig jaar is afgeleverd en bevestigt het engagement van het bedrijf om de CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan een schonere toekomst.

Met nog een elektrische Volvo FHE 4×2 trekker die binnenkort aan hun vloot wordt toegevoegd, blijft Snelweg Transport haar ambitie tonen om een voortrekker te zijn op het gebied van duurzaam transport. Het bedrijf blijft streven naar een schonere en meer duurzame transportindustrie, waarbij het milieu en de toekomstige generaties centraal staan.

Vrachtwagenchauffeur dut in en belandt in de berm [+foto’s]

ERFURT – Donderdagochtend rond 07.30 uur reed een 53-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur met zijn trekker met oplegger over de Duitse A4 in de richting van Frankfurt am Main.

De chauffeur dutte even in en reed zo de weg af de berm in. De vrachtwagen reed vervolgens 100 meter door de berm voordat hij in een greppel tot stilstand kwam.

De chauffeur bleef bij het ongeval ongedeerd maar was wel meteen wakker.

Op aanwijzing van het Duitse Openbaar Ministerie moest de chauffeur ter plaatse een borgsom betalen.

×