Clicky

zaterdag 28 december 2024 - 17:49 uur
Home Blog Pagina 552

ING: Nederlanders wonen Europees gezien ruim maar relatief wel duur

AMSTERDAM – Nederlanders wonen in Europa relatief ruim met gemiddeld 2,1 kamer per persoon. Daarmee delen we de kopgroep met Belgen en Ieren, terwijl Polen en Italianen over het minste aantal kamers per persoon beschikken. Daarbij vinden Nederlandse jongeren in vergelijking met Europese leeftijdsgenoten met 23,6 jaar nog steeds gemiddeld vroeg een eigen woonruimte. Ten opzichte van andere Europese landen is wonen in Nederland wel relatief duur. Ons land is in vergelijking ook enorm dichtbevolkt en kan daardoor meer problemen met voldoende ruimte voor nieuwbouw hebben. Toch blijft Nederland, in vergelijking met andere landen, niet ver achter met de volumes van nieuwe woningbouw.

Een prettige woning die aansluit bij de woonbehoeften is belangrijk voor een fijn en gelukkig leven. In Nederland maar ook in veel andere Europese landen is er echter een groep mensen die lastig een huis kan vinden dat goed past bij hun situatie of wensen. In een vandaag gepubliceerd internationaal rapport heeft ING Research onderzocht aan de hand van zes criteria hoe de woonsituatie er in tien EU-landen voor staat. We vinden dat woningschaarste zich bijna in ieder land anders manifesteert.

“In vergelijking met andere Europeanen wonen we ruim en Nederlandse jongeren vinden relatief jong een eigen woonruimte. Daartegenover staat dat wonen in ons land wel relatief duur is.” Aldus Maurice van Sante, Senior econoom bij ING Research, “Door de hoge bevolkingsdichtheid kan nieuwbouw ook complexer zijn door minder direct beschikbare bouwgrond. Desondanks blijven de nieuwbouwvolumes in Nederland niet ver achter bij die van andere landen.”

Nederlandse jongeren verlaten ouderlijk huis relatief jong

Vooral jongeren worden getroffen bij woningschaarste. Zij kunnen moeilijk een eigen huis vinden en blijven daardoor vaak noodgedwongen langer bij hun ouders wonen. In vergelijking met andere Europese landen verlaten Nederlandse jongeren (met 23,6 jaar) echter relatief jong het ouderlijk huis. Alleen Zweden zijn jonger. Waarschijnlijk betrekken Nederlandse jongeren niet direct hun droomhuis en spelen er ook culturele verschillen, maar ondanks alle problemen op de woningmarkt, vinden velen van hen toch relatief jong een eigen woonruimte. In Spanje en Italië is de gemiddelde leeftijd dat kinderen het ouderlijk huis verlaten met circa 30 jaar veel hoger.

We hebben gemiddeld veel kamers per persoon

Een ander kenmerk van de Nederlandse woningmarkt is dat we relatief veel kamers per inwoner hebben, gemiddeld 2,1 kamer per persoon. Alleen Belgen en Ieren hebben ook een dusdanig aantal kamers tot hun beschikking. Vooral Polen wonen krap, met slechts net iets meer dan één kamer per persoon en ook de Italianen en Oostenrijkers hebben in huis relatief weinig privacy.

Maar wonen is relatief duur in Nederland

Ondanks dat Nederlandse jongeren relatief jong de woningmarkt kunnen betreden en we betrekkelijk ruim wonen, is wonen in Nederland wel relatief duur. Alleen Duitse en Zweedse huishoudens besteden (inclusief gas en licht) nog een groter deel van hun inkomen aan wonen.

Nederland is dichtbevolkt

Om verdere bevolkingsgroei op te vangen is nieuwe woningbouw belangrijk. Nederland is echter veruit het dichtstbevolkte land van de tien EU-landen die wij vergeleken. Hierdoor kan nieuwe projectontwikkeling relatief lastig zijn omdat veel grond (voor allerlei verschillende doeleinden) al in gebruik is. Landen die hier veel minder mee te kampen hebben zijn Zweden, Ierland en Spanje.

Nieuwbouwvolumes blijven internationaal vergeleken niet heel ver achter

Ondanks dat Nederland dichtbevolkt is, blijft Nederland niet ver achter met nieuwbouwvolumes. Ook andere landen kampen namelijk met ingewikkelde juridische processen bij projectontwikkeling, financiering en voldoende geschikte bouwgrond. In de periode 2014-2022 werd de Nederlandse woningvoorraad met gemiddeld circa 0,8 procent per jaar uitgebreid door nieuwbouwwoningen. Nederland is hiermee geen verre achterblijver maar zit wel achter in het peloton.

Het doel van 100.000 nieuwe woningen per jaar wordt er echter niet mee gehaald. Andere landen hebben ook woningbouwdoelen die vaak niet gehaald worden. Zo wil Duitsland 400.000 woningen per jaar bouwen maar haalt dit niet. In Duitsland (0,6 procent), maar vooral in Italië en Spanje (0,3 procent) zijn de relatieve woningbouwvolumes ook veel lager. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Polen, maar ook Oostenrijk, Zweden en Frankrijk voegen jaarlijks relatief meer nieuwbouw toe aan de voorraad.

IVECO S-WAY wint begeerde iF DESIGN AWARD 2024

TURIJN – De nieuwe IVECO S-Way MY24 overtuigde de prestigieuze jury met zijn dynamische uiterlijke verbeteringen en ergonomische restyling van het interieur, waarbij de bestuurder centraal staat. De IVECO S-Way MY24 heeft de felbegeerde iF DESIGN AWARD 2024 in de zeer competitieve categorie Product Design Automobiles/Vehicles gewonnen.

iF International Forum Design GmbH werd in 1953 opgericht in Duitsland en is ‘s werelds oudste onafhankelijke design organisatie. Met één van de grootste en belangrijkste designwedstrijden ter wereld, richt de organisatie zich op het belonen van excellentie in design en innovatie in alle denkbare disciplines.

Na een concurrentiestrijd tussen meer dan 11.000 deelnemers uit 72 landen, die allemaal hoopten het prestigieuze kwaliteitslabel te ontvangen, riep een onafhankelijke jury van 132 internationale designexperts de IVECO S-Way uit tot winnaar.

Het vernieuwde design en het gloednieuwe dashboard zijn de speerpunten van het bekroonde IVECO S-Way project, ontworpen en ontwikkeld met IVECO’s sterke focus op de bestuurder. De grille – een direct herkenbaar kenmerk van deze truck – bestaat uit meerdere elementen die tezamen een breed scala aan aanpassingsopties mogelijk maken. Naast het nieuwe IVECO-logo, verkrijgbaar in mat chroom en brons, kan de grille zelf in acht verschillende stijlen en kleuren worden besteld. Hierbij zijn glanzende afwerkingen, metallic elementen en zelfs de carrosseriekleur een optie.

Het volledig aanpasbare dashboard is het resultaat van een diepgaande UX-studie en is onderverdeeld in drie segmenten, die zich onderscheiden door materialen en kleuren. De hightech bestuurderszone maximaliseert het rijplezier. Een uitnodigend en vloeiend ontworpen passagiersruimte biedt de inzittenden een echte lounge ervaring, terwijl extra centrale opbergvakken de praktische bruikbaarheid vergroten.

Belangrijke interieur-upgrades resulteren in een indrukwekkende “auto-achtige” ergonomie. Denk hierbij aan de introductie van een verbeterde zitpositie, een kleiner, meer verticaal stuurwiel en een veel bredere stuurwielverstelling.

De nieuwe S-Way biedt niet alleen een oogstrelend design, maar ook nieuwe geavanceerde functies zoals de krachtige maar efficiënte nieuwe xCursor 13 motor, verbeterde aerodynamica, state-of-the-art GPS predictive driving en nog veel meer comfort. De nieuwe functies en diensten zijn ontwikkeld om de productiviteit van bedrijven te verhogen en het leven aan boord comfortabeler, veiliger en meer verbonden te maken, waardoor dit de meest kundige IVECO Way-Range tot nu toe mag worden genoemd.

Marco Armigliato, Hoofd Industrieel Ontwerp, Iveco Group, licht toe: “We zijn erg trots op het feit dat de nieuwe IVECO S-Way is bekroond met de iF DESIGN AWARD. We zijn van mening dat deze truck de meest indrukwekkende IVECO S-Way in de geschiedenis van het model is, waarbij een sterke esthetiek wordt gecombineerd met een indrukwekkende ergonomie. Met meer aanpassingsmogelijkheden dan ooit tevoren kunnen klanten dit uiterst capabele voertuig volledig personaliseren.”

OVV start onderzoek naar ongeluk met brug in aanbouw bij Lochem

DEN HAAG -De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) start een formeel onderzoek naar het ongeval bij een brug in aanbouw in Lochem.

Op 21 februari viel tijdens de opbouw van de brug een van de brugbogen uit de takels van een kraan. Twee mensen kwamen om het leven en twee anderen raakten gewond. De OVV had direct al een verkennend onderzoek ingesteld.

Drie onderzoekers zijn die dag ter plaatse gegaan om de eerste onderzoeksinformatie te verzamelen. De OVV doet nu verder onderzoek naar de directe oorzaak van het ongeluk en naar de achterliggende factoren. Door het onderzoek wil de onderzoeksraad ook lessen trekken om te voorkomen dat dit soort ongevallen gebeuren. De OVV hoopt het onderzoek binnen een jaar klaar te hebben.

Een Belg en een Pool kwamen om het leven. Twee anderen, beiden met de Belgische nationaliteit, raakten gewond. De vier slachtoffers werkten voor onderaannemers die BAM assisteerden bij de bouw van de brug. Een woordvoerder van BAM zegt dat het werk op de bouwlocatie nog niet is hervat.

Bij de Arbeidsinspectie zijn ongeveer tien tips binnengekomen. Veel mensen hebben het ongeluk zien gebeuren omdat ze kwamen kijken naar de vorderingen van de bouw.

28 nieuwe tankautospuiten voor Brandweer Groningen

Brandweer Groningen

GRONINGEN – Op woensdag 6 maart 2024 werd het contract voor de aanschaf van nieuwe tankautospuiten voor Brandweer Groningen officieel ondertekend. In totaal worden er 28 tankautospuiten vervangen in de periode van 2026 – 2030.

Officieel tekenmoment

Op woensdag 6 maart 2024 werd het contract ondertekend door Jaap Kuin, als Bestuurlijk portefeuillehouder brandweerzorg van Veiligheidsregio Groningen en Erik Tillema, projectleider Brandweer Groningen. Jaap Kuin zei: “Wat mij trots maakt is dat jullie je voor onze veiligheid inzetten. Het bestuur beseft dat jullie het werk veilig uit moeten voeren. Daarbij is het van belang dat jullie goed materieel en goede huisvesting hebben. Wat is het toch mooi dat de nieuwe tankautospuiten in Groningen worden gebouwd en dat het bijdraagt aan de regionale economie.”

Daarnaast waren Roelf Knoop, commandant en de leden van het projectteam aanwezig. “Er zijn weloverwogen keuzes gemaakt. Daar hebben de ambassadeurs in samenwerking met de projectgroep een grote rol ingespeeld. Daar ben ik enorm trots op”, aldus Roelf Knoop.

De opdracht is gegund aan Ziegler Brandweertechniek B.V. Van dit bedrijf waren de directeur en een aantal vertegenwoordigers aanwezig, die eveneens hun handtekening hebben gezet.

Vervanging tankautospuiten

Brandweer Groningen heeft op dit moment 52 tankautospuiten in gebruik. In totaal worden er 28 tankautospuiten vervangen in de periode van 2026-2030. De huidige tankautospuiten zijn aan vervanging toe. De afschrijvingstermijn van zo’n wagen is 18 jaar. Door de aanschaf van meerdere tankautospuiten kunnen we ook het vakbekwaamheidsprogramma eenduidig en efficiënt inrichten.

Op naar 2026

Mélarno Kraan, accountmanager Ziegler: “Ziegler is zeer verheugd met de opdracht voor de levering van 28 nieuwe tankautospuiten voor onze “thuis” regio. De nieuwe Groningse Ziegler tankautospuit is ontwikkeld volgens de nieuwste inzichten en biedt een goede basis om in de toekomst deskundig en daadkrachtig op te kunnen treden. De voertuigen worden volledig geëngineerd en geproduceerd bij onze vestiging in Winschoten.”

Recordwinst voor Boskalis, opent tweede kantoor in Abu Dhabi

Boskalis

PAPENDRECHT – Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis heeft 2023 afgesloten met een recordwinst van 601 miljoen euro, vergeleken met 241 miljoen een jaar eerder. Ook de omzet steeg tot recordhoogte. Het concern kondigde ook aan dat er een tweede kantoorpoot komt in Abu Dhabi, als aanvulling op het hoofdkantoor in Nederland.

“Inmiddels zijn hier al bijna driehonderd collega’s met twintig verschillende nationaliteiten werkzaam. Naar verwachting zal dit aantal de komende jaren verdubbelen”, staat in een persverklaring. De Telegraaf meldde eerder na een gesprek met bestuursvoorzitter Peter Berdowski dat later dit jaar een beslissing valt over een definitieve verhuizing uit Nederland. Een woordvoerder van Boskalis kon dit niet bevestigen.

Het concern behaalde vorig jaar een omzet van 4,3 miljard euro, 20 procent meer dan in 2022. Ook dit is een record. “2023 was een bijzonder succesvol jaar voor Boskalis, waarin we vele records hebben verbroken”, aldus Berdowski. Volgens hem hebben alle bedrijfsonderdelen bijgedragen aan de groei.

Windparken

Boskalis was afgelopen jaar betrokken bij de aanleg van 29 offshore windparken wereldwijd, goed voor 50 procent van de offshore-omzet van het concern. “We voltooiden ons eerste windproject in de Verenigde Staten en waren met verschillende windprojecten druk in Taiwan en Europa”, zegt de bestuursvoorzitter.

Afgelopen augustus rondde de maritieme dienstverlener een grote klus af op het verouderde olieschip FSO Safer, die voor de kust van Jemen een natuurramp dreigde te veroorzaken. Het bedrijf pompte zo’n 1,1 miljoen vaten olie uit de voormalige tanker. “We zijn blij dat deze operatie op tijd was afgerond, voordat er onrust uitbrak in de regio”, aldus het bedrijf.

Berdowski wil geen concrete winstverwachting voor dit jaar geven. “We denken een stabiele, goede prestatie te kunnen neerzetten.”

Lufthansa verwacht niet dat winst dit jaar toeneemt

Lufthansa

KEULEN – [update 09:40 uur] Lufthansa denkt niet dat de winst van het Duitse luchtvaartconcern dit jaar toeneemt. Het bedrijf verwacht bovendien dat het verlies in het eerste kwartaal groter zal zijn dan in dezelfde periode vorig jaar door de impact van stakingen op de inkomsten van het bedrijf. Ook profiteert de logistieke tak van het concern niet langer aanzienlijk van de hoge vraag naar luchtvrachtverkeer tijdens de coronapandemie.

Dat meldt Lufthansa bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Het was het derde beste jaar voor het luchtvaartconcern ooit, onder meer door de grote vraag naar vliegreizen. Het bedrijf vervoerde 20 procent meer passagiers, 120 miljoen in totaal. De nettowinst van het bedrijf is ruim verdubbeld en groeide naar 1,7 miljard euro.

Donderdag en vrijdag staakt het grondpersoneel van Lufthansa, waardoor de reisplannen van meer dan 200.000 passagiers in de war worden gestuurd, kondigde het bedrijf eerder aan. De vakbond Verdi eist een loonsverhoging van 12,5 procent en inflatiecompensatie. De staking is de nieuwste in een reeks stakingen bij Lufthansa dit jaar. Ook nu zal Lufthansa veel vluchten schrappen, onder meer in Amsterdam en Brussel.

Lufthansa-bestuurder Michael Niggemann veroordeelt de stakingen van vakbond Verdi. “Wij willen groeien. Dit is echter alleen mogelijk als we over het algemeen concurrerend zijn, ook op het gebied van arbeidskosten. De compromisloze stakingen van vakbond Verdi schaden onze gasten, het bedrijf en uiteindelijk onze medewerkers”, verklaart hij bij de jaarcijfers. Volgens Niggemann moet Verdi de stakingsacties opschorten en “constructieve onderhandelingen” voeren met Lufthansa, “zonder voorwaarden”.

De luchthaven van Frankfurt, de thuisbasis van de luchtvaartmaatschappij, is daarnaast donderdag gesloten voor vertrekkende passagiers door een staking van luchthavenbeveiligers. Dat heeft exploitant Fraport woensdag bekendgemaakt. De actie van de beveiligers is ook uitgeroepen door vakbond Verdi. Toestellen zouden nog wel kunnen landen op Frankfurt.

Duitse spoorstaking begonnen, ook internationale treinen gehinderd

Deutsche Bahn

DEN HAAG – Het spoorpersoneel in Duitsland heeft in de nacht van woensdag op donderdag opnieuw het werk neergelegd. Het is alweer de vijfde staking in het maandenlange durende cao-conflict tussen de Duitse machinistenvakbond GDL en staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Ook het internationale treinverkeer tussen Nederland en Duitsland wordt daardoor de komende dagen ernstig verstoord.

De staking is donderdag om 02.00 uur gestart en duurt 35 uur, tot vrijdagmiddag 13.00 uur. Ook in het goederenspoorvervoer hebben machinisten het werk neergelegd; hun staking begon al eerder op woensdag. Bij eerdere stakingen in het slepende arbeidsconflict werd het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland ook ernstig verstoord.

DB heeft ook nu weer een nooddienstregeling ingesteld waardoor ongeveer een vijfde van de langeafstandstreinen zal rijden. De gevolgen voor het regionale treinverkeer zullen per regio verschillen, verwacht DB. Het spoorbedrijf gaat er bovendien van uit dat treinen in Duitsland zaterdag pas weer volgens hun normale dienstregeling zullen rijden.

Tussen Nederland en Duitsland is geen treinverkeer in de periode van de staking, liet een woordvoerster van de NS eerder weten. Zo rijden de ICE International en de intercity naar Berlijn niet. Ook de nachttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland vertrekken donderdag niet. NS raadt reizigers aan om de informatie en reisplanner goed in de gaten te houden. “We blijven afhankelijk van de situatie over de grens”, aldus de NS.

Daarnaast liet een woordvoerder van Arriva weten dat die vervoerder ook treinen van en naar Duitsland schrapt. De Arriva-sneltrein van Maastricht naar Aken rijdt tijdens de staking tot Heerlen.

Vakbondsleden van GDL willen met de staking een hoger loon afdwingen, om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen ze een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. Vandaar dat het spoorpersoneel 35 uur het werk neerlegt, “zodat iedereen in het land beseft waar we het over hebben”, aldus GDL-voorzitter Claus Weselsky.

De laatste grootschalige spoorstaking eind januari, die zes dagen duurde, kon bij de meeste Duitsers op weinig steun rekenen, bleek toen uit een peiling.

Chinese export stijgt veel sterker dan verwacht

China Export

BEIJING – De Chinese export is in de eerste twee maanden van het jaar veel sterker gestegen dan verwacht. De stijging van de uitvoer is een opsteker voor de kwakkelende Chinese economie. In 2023 zag China de export nog stevig dalen door de zwakke vraag naar Chinese goederen. Dat kwam doordat consumenten wereldwijd voorzichtiger waren met hun uitgaven door de hoge inflatie en hogere rentetarieven.

De export nam in de periode januari-februari, uitgedrukt in dollars, met 7,1 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, volgens officiële gegevens van de overheid. De handelscijfers voor de eerste twee maanden van het jaar worden samengevoegd om verstoringen door de lange vakantieperiode rond de viering van het Chinees Nieuwjaar te voorkomen.

De exportgroei lag ruim boven de 1,9 procent die economen hadden voorspeld. In december steeg de export met 2,3 procent. In heel 2023 nam de uitvoer van de op een na grootste economie ter wereld af met 4,6 procent op jaarbasis. Dat was de eerste krimp sinds 2016.

Vastgoedcrisis

De import groeide in de periode met 3,5 procent, na een stijging van 0,2 procent in december. De invoer zakte vorig jaar nog met 5,5 procent door de afnemende binnenlandse vraag. Dat was de eerste krimp sinds het begin van de coronapandemie in 2020. Het handelsoverschot kwam in januari-februari uit op een record van 125 miljard dollar.

De sterke Chinese exportgroei aan het begin van 2024 biedt enige steun aan de economie. China kampt namelijk met een flinke crisis in de vastgoedsector, waar bedrijven onder hun grote schuldenlast dreigen te bezwijken, een laag consumentenvertrouwen en een afkoelende wereldeconomie.

De Chinese regering liet eerder deze week weten voor dit jaar te mikken op een economische groei van 5 procent. Economen noemden dit een ambitieuze doelstelling, die China alleen kan bereiken door meer steunmaatregelen te nemen. Die maatregelen zijn tot nu toe echter uitgebleven. Vorig jaar was de groei 5,2 procent, de laagste in decennia.

Kind overleden en kind zwaargewond, van vrouw die omkwam bij ongeval Wilbertoord, na steekincident

Ambulance

BOEKEL – [update 19:58 uur] Het dodelijke slachtoffer in een woning in Boekel is een kind, meldt de politie. Ook de zwaargewonde die moest worden overgebracht naar het ziekenhuis, is een kind. Het incident in de Brabantse gemeente is “een mogelijk steekincident”, aldus de politie in een verklaring.

De twee kinderen van 10 en 12 jaar werden aangetroffen in het huis van een 42-jarige vrouw aan de Dotterbloem. Over wie van de twee het dodelijke slachtoffer is, doet de politie geen uitspraken. Of de zwaargewonde in levensgevaar is, kan de politie niet zeggen.

De vrouw, de moeder van de kinderen, kwam eerder op woensdag om het leven als gevolg van een auto-ongeluk. Dat ongeval gebeurde rond 12.45 uur op de Noordstraat in Wilbertoord. De vrouw kwam met haar auto in botsing met een vrachtwagen.

Over de toedracht van beide incidenten kan de politie niets zeggen, dat wordt onderzocht. Er is niemand aangehouden. Eerder op woensdag sprak de politie nog van een steekpartij, maar dat is aangepast naar “mogelijk steekincident”. Een politiewoordvoerder licht toe dat er een melding binnenkwam over een steekincident maar dat nu onderzocht wordt of daar ook echt sprake van is geweest.

Het onderzoek in de woning gaat de hele avond en een deel van donderdag door. Tot het onderzoek is afgerond, worden geen mededelingen meer gedaan door de politie.

In de raadzaal van het gemeentehuis van Boekel is woensdagavond om 20.00 uur een besloten bijeenkomst voor direct betrokkenen en omwonenden. “Het incident heeft een grote impact op onze gemeenschap”, aldus de gemeente, die haar medeleven betuigt aan nabestaanden en andere betrokkenen. Slachtofferhulp is bij de bijeenkomst aanwezig voor steun en opvang.

Bemanning verlaat bulkcarrier True Confidence na raketaanval bij Jemen

LONDEN – De bemanning van het schip True Confidence is van boord gegaan na een raketaanval bij Jemen, waarschijnlijk door Houthi-rebellen. De bulkcarrier vloog in brand.

Het cargoschip wordt geëxploiteerd door een Griekse rederij en vaart onder de vlag van Barbados. Op het schip waren een bemanning van twintig personen en drie bewakers. Enkele matrozen zouden vermist zijn, vier anderen zouden zware brandwonden hebben opgelopen.

De Houthi’s vallen regelmatig schepen aan als vergelding voor de Israëlische invasie in de Palestijnse Gazastrook en uit solidariteit met de Palestijnen. De Verenigde Staten en bondgenoten reageren met tegenaanvallen op stellingen van de Houthi’s.

FNV-ultimatum Arriva Twente verlopen, acties op komst

Arriva

UTRECHT – Op dinsdag 5 maart om 17.00 uur liep het ultimatum dat FNV heeft gesteld aan Arriva, af. Arriva heeft niet aan de eisen die FNV gesteld had in een ultimatumbrief voldaan.

Acties op komst

“De eisen in onze ultimatumbrief hebben betrekking op het verlagen van de enorme werkdruk waar werknemers mee te maken hebben. Nu Arriva niet aan de eisen heeft voldaan, zullen er acties volgen”, meldt FNV woensdag.

“Hierbij houden wij rekening met het publiek. Daarom kondigen we de acties minimaal 48 uur van tevoren aan. Ook bieden we de werkgever daarmee nog extra tijd om het overleg met ons aan te gaan.”

OVV zet onderzoek naar ongeluk aanvaring Botlek met vermiste door

Botlek

ROTTERDAM – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zet het onderzoek voort naar een incident in de Botlek op 21 februari. Daarbij raakte een 59-jarige man uit Rotterdam-Hoogvliet te water na een aanvaring tussen een schip en een boorplatform.

De man is nog altijd vermist. Een aantal uren na het incident, vermoedde de Veiligheidsregio al dat de vermiste hoogstwaarschijnlijk is overleden.

Op de dag van het voorval zelf is de OVV meteen gestart met een verkennend onderzoek.

Twee teams met onderzoekers zijn de volgende dag ter plaatse gegaan om de eerste onderzoeksinformatie te verzamelen. Zij hebben betrokkenen geïnterviewd en beeldmateriaal veilig gesteld.

De OVV hoopt het onderzoek binnen een jaar na het voorval af te ronden.

Dode bij aanrijding met vrachtwagen in Wilbertoord [+foto]

Ongeval Wilbertoord

WILBERTOORD – [update 19:23 uur] Aan de Noordstraat in Wilbertoord is woensdagmiddag een 42-jarige vrouw om het leven gekomen nadat deze in botsing kwam met een vrachtwagen.

De weg is afgesloten voor verkeer.

Vanavond werd bekend dat twee van de kinderen van de vrouw in Boekel door een steekpartij zwaargewond raakten. Eén van de kinderen is overleden. De kinderen zouden 10 en 12 jaar oud zijn, meldt de politie.

Duitse export neemt sterker toe dan verwacht

Export Duitsland

WIESBADEN – De export van Duitsland is in januari sterker toegenomen dan verwacht, na de daling van de uitvoer in 2023. De stijging werd vooral veroorzaakt door een heropleving van de uitvoer van Duitse goederen naar China. Ook de import van de grootste economie van Europa en belangrijkste handelspartner van Nederland steeg sterker dan voorzien.

Volgens het Duitse statistiekbureau Destatis groeide de goederenexport met 6,3 procent op maandbasis tot een waarde van bijna 136 miljard euro. Economen hadden gerekend op een veel kleinere stijging met 1,5 procent. In 2023 zakte de export van goederen ‘Made in Germany’ nog met 1,4 procent door de afzwakkende wereldeconomie.

De import steeg in de eerste maand van het jaar met 3,6 procent tot 108 miljard euro. Economen gingen uit van een groei met 2,3 procent. Op jaarbasis nam de export met 0,3 procent toe, terwijl de import met 8,3 procent daalde ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit resulteerde in een overschot op de Duitse handelsbalans van 27,5 miljard euro. In december was dat nog dik 23 miljard euro.

‘Sprankje hoop’

Volgens econoom Robin Winkler van Deutsche Bank biedt vooral de heropleving van de Duitse export naar China een “sprankje hoop”. “Ondanks alle somberheid is de buitenlandse handel van Duitsland op weg naar een sterke start in 2024”, zei hij. Als die trend zich voortzet, zou dit de zorgen over een recessie in Duitsland kunnen wegnemen.

De Duitse economie kromp in het laatste kwartaal van vorig jaar namelijk met 0,3 procent. Naar verwachting komt er in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een krimp, waarmee Duitsland officieel in een recessie zal belanden. Ook verlaagde de Duitse regering onlangs de groeiverwachting voor dit jaar naar 0,2 procent. Bij een eerdere raming werd nog uitgegaan van een economische groei van 1,3 procent.

ATAG Benelux vaart duurzame koers met nieuwe transportmethodes

Atag

DUIVEN – Om de voetafdruk van haar transport verder te verkleinen, werkt ATAG Benelux met nieuwe transportmethodes. Inkomende en uitgaande goederen die voorheen met regulier vrachtverkeer werden vervoerd, gaan nu veelal per boot, trein en vrachtwagens die op biologische diesel rijden naar de plaats van bestemming. Dit vermindert de CO2-uitstoot per transport met minimaal 50 procent. Het uiteindelijke doel is om een energieneutraal transportnetwerk te realiseren.

Inkomende goederen worden nu vanaf de haven in Rotterdam met een binnenvaartschip naar Doesburg vervoerd, wat een CO2 reductie van 60 procent oplevert. Vanaf daar worden de goederen, zoals koelkasten en ovens, met een vrachtwagen naar het ATAG Benelux transportcentrum in Duiven gebracht.

Multimodaal transport

Producten die vanuit de ATAG fabrieken in Slovenië en Italië komen, worden nu voor het grootste deel van de afstand per trein in plaats van vrachtwagen vervoerd. Dit betekent dat er iedere dag twee tot drie minder vrachtwagens op de weg zijn, naar en in Nederland. Vanaf de fabrieken worden de producten op de trein naar Duisburg, Duitsland, gezet. Vervolgens komen de goederen per vrachtwagen naar Nederland. Hiermee wordt de CO2 uitstoot per rit met 50 procent verminderd. Dit traject zal nog verder verduurzaamd gaan worden door vrachtwagens op biologische (HVO) diesel te laten rijden.

Outbound transport

Voor langere afstanden worden vrachtwagens ingezet die op biologische diesel rijden. Bij uitgaande transporten binnen Nederland hiervan is de uitstoot van CO2 met maar liefst 90 procent verlaagd. Daarnaast werkt ATAG Benelux samen met transportbedrijven op het naburige bedrijventerrein, om onnodige kilometers te besparen. Kortere afstanden zullen in 2024 overbrugd worden met elektrische vrachtwagens. Het verduurzamen van het transport blijft de komende jaren een belangrijk speerpunt voor ATAG Benelux, dat naast kantoren en distributiecentra in Nederland en België, ook fabrieken in o.a. Slovenië en Italië heeft.

×