Clicky

zondag 29 december 2024 - 12:41 uur
Home Blog Pagina 551

Van Hool kondigt 1.100 ontslagen aan

Van Hool

KONINGSHOOIKT – Van Hool, onafhankelijk producent van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft tijdens een bijzondere ondernemingsraad de krachtlijnen van haar ‘Herstelplan Van Hool’ voorgesteld aan de werknemersvertegenwoordigers. De uitvoering van het ‘Herstelplan Van Hool’ is zo opgesteld dat het een duurzame toekomst op eigen kracht voor het bedrijf mogelijk maakt.

“Helaas brengt de intentie tot heroriëntatie ook moeilijke ingrepen met zich mee. Om deze strategische koerswijziging te ondersteunen zullen organisatie, werkwijze en aantal medewerkers in lijn moeten gebracht worden. Het bedrijf betreurt dan ook ten zeerste dat zij, in de periode 2024-2027, een noodzakelijke herstructurering zou doorvoeren in de vestiging te Koningshooikt. Dit plan zou resulteren in het afscheid van ongeveer 1.100 gewaardeerde collega’s in die periode”, aldus een woordvoerder van het Belgische Van Hool.

Co-CEO Marc Zwaaneveld zegt hieromtrent: “We begrijpen de impact die dit plan heeft op medewerkers en hun families, en het valt ons zwaar om deze stap te zetten. Echter, gezien de hoogdringende situatie waarin het bedrijf zich bevindt, is het echt noodzakelijk om deze maatregelen te nemen om een duurzame toekomst van Van Hool veilig te stellen. Met dit ‘Herstelplan Van Hool’ blijven we een betekenisvolle werkgever in Vlaanderen.”

Het grootste aantal vertrekken, ongeveer 830, zou dit jaar plaatsvinden. Dit omvat verschillende vormen van afscheid zoals ontslagen, pensioenregelingen en natuurlijk verloop.

In de jaren 2025 en 2026 zouden, gebaseerd op de ervaringen uit het verleden, nog eens ruim 50 natuurlijke vertrekken gepland worden, waardoor de doelstellingen voor het herstelplan voor die periode kunnen bereikt worden.

In 2027 zouden nog eens ongeveer 220 medewerkers het bedrijf verlaten via ontslagen en pensioenregelingen. Het Herstelplan Van Hool voorziet op termijn een directe tewerkstelling van ongeveer 1.400 medewerkers en bijna 3.000 als je de indirecte werkgelegenheid, waarvan het overgrote deel in de regio, meetelt.

Het Herstelplan Van Hool en de daarmee gepaard gaande heroriëntatie van de activiteiten zijn het antwoord om de uitdagende financiële omstandigheden waarin Van Hool zich bevindt te keren. Deze omstandigheden werden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder de impact van het coronavirus, hoge energiekosten, sterke inflatie en wereldwijde toeleveringsproblemen van onderdelen.

De directie van Van Hool zegt vastbesloten te zijn om deze uitdagingen aan te pakken en door de uitvoering van het ‘Herstelplan Van Hool’ het bedrijf weer op het juiste spoor te brengen.

Van Hool zal in gesprek gaan met klanten uit diverse markten, waaronder het openbaar vervoer, om de gevolgen van deze mogelijke heroriëntatie te bespreken. Deze verandering betekent namelijk dat het bedrijf selectiever zal zijn in het accepteren van nieuwe opdrachten vanuit het openbaar vervoer.

De productie van bussen en touringcars zou voornamelijk plaats vinden in de fabriek in Skopje, Noord-Macedonië. In Koningshooikt zou de divisie IV (Industriële Voertuigen) zich toespitsen op opleggers waarvoor een hogere mate van kennis vereist is en die een hogere toegevoegde waarde bieden voor de klant én voor Van Hool. De divisie B&C (Bus & Coach) zou haar kenniscentrum, onderzoek & ontwikkeling, prototypebouw en na-verkoop in Koningshooikt behouden.

Van Hool is een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, gevestigd in Koningshooikt. Het bedrijf is opgericht in 1947. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Noord-Amerika. Van Hool telt circa 4.100 medewerkers wereldwijd, waarvan het grootste deel in de productievestigingen in Koningshooikt (België) en in Skopje (Noord-Macedonië).

XPO bestelt 165 elektrische Renault Trucks

XPO Logistics

PARIJS – XPO, een van de belangrijkste leveranciers van innovatieve en duurzame transport- en logistiekoplossingen in Europa, kondigde een nieuwe, grote bestelling van 165 elektrische vrachtwagens aan. Dat is meteen de grootste investering ooit in dit soort voertuigen in Frankrijk. De nieuwe elektrische vrachtwagens zullen de dieselvoertuigen van XPO vervangen voor korte afstanden.

De onderneming verwacht tegen 2030 ongeveer een kwart van zijn leveringen in Frankrijk te zullen uitvoeren met elektrische voertuigen, waardoor de CO2-uitstoot met meer dan 26.000 ton zal dalen. Samen met zijn partner Renault Trucks transformeert XPO zijn voertuigenpark om te voldoen aan de toekomstige regels voor leveringen in stadsgebieden en tegelijkertijd zijn klanten te helpen om hun eigen doelstellingen inzake koolstofneutraliteit te bereiken.

In het totaal wil XPO zijn broeikasgasuitstoot in Frankrijk tegen 2025 met 25 procent verminderen ten opzichte van 2019.

Deze elektrische voertuigen rijden zonder directe CO2-uitstoot en dringen de geluids- en geuroverlast gevoelig terug, waardoor ze zich perfect lenen voor leveringen in drukke stadsgebieden. Ze stoten ook minder fijn stof en trillingen uit, wat vermoeidheid tijdens het rijden tegengaat. Elke vrachtwagen is bovendien uitgerust met een 360°-camera die de dode hoeken verkleint om de veiligheid te optimaliseren.

Bruno Kloeckner, managing director France bij XPO Logistics, verklaarde: “Dit is onze tweede grote bestelling van elektrische vrachtwagens na die van januari 2023. Dat toont aan hoe sterk XPO zich inzet om zijn koolstofvoetafdruk te verkleinen. Onze strategie om over te stappen op een mix van diverse energiebronnen steunt op een reeks complementaire oplossingen en initiatieven, met name op het vlak van brandstoffen. Van bij onze eerste elektrische test in 2021 waren we onder de indruk van deze technologie, die ook erg in de smaak viel bij onze bestuursters en bestuurders. Daarnaast ontwikkelen we innovatieve oplossingen zoals multimodaal vervoer per spoor en over de binnenwateren en hebben we onlangs een waterstofproject gelanceerd. Deze aanpak maakt van XPO een aantrekkelijke partner, te meer omdat we onze klanten ook bijstaan in hun eigen transitie naar koolstofneutraliteit. Bovendien zijn onze medewerkers trots dat ze deel uitmaken van een onderneming die een voortrekkersrol speelt in de transformatie van onze sector.”

“Renault Trucks is erg trots om XPO te kunnen begeleiden in zijn ecologische transitie. Door massaal te investeren in elektrische transportoplossingen, die onontbeerlijk zijn om de logistieke stromen koolstofvrij te maken, geeft XPO blijk van een krachtig maatschappelijk engagement,” aldus Christophe Martin, algemeen directeur van Renault Trucks France. “Deze nieuwe samenwerking vormt een belangrijke stap in de duurzame ontwikkeling van de transportsector, die essentieel blijft voor de goede werking van de maatschappij.”

Deze bestelling is een van de recentste investeringen die XPO doet om zijn klanten te helpen meer verantwoorde toeleveringsketens op te zetten en zijn eigen milieu-impact te beperken. XPO heeft een van de modernste en veiligste vrachtwagenparken van Europa.

Renault Trucks beschikt van zijn kant over het ruimste gamma elektrische voertuigen op de markt, gaande van een bakfiets van 650 kilogram tot een elektrische trekker van 44 ton. Tegen 2030 wil Renault Trucks de helft van zijn verkoop realiseren met zuiver elektrische voertuigen.

Bitcoin zet opmars voort tot boven 71.000 dollar

NEW YORK – De bitcoin zette maandag de opmars voort en bereikte een nieuw recordniveau van meer dan 71.000 dollar. De koers van de grootste en bekendste cryptomunt ter wereld stijgt al zes dagen op rij en de bitcoin is dit jaar al bijna 70 procent in waarde gestegen. Vorige week wist de bitcoin al het oude record van 69.000 dollar uit 2021 te overtreffen.

Rond 10.15 uur noteerde de bitcoin 2,6 procent hoger op 71.321 dollar. Eerder op de ochtend tikte de digitale munt een hoogtepunt van 71.560 dollar aan. De opmars wordt gedreven door de aanhoudende sterke vraag onder beleggers naar Amerikaanse beursgenoteerde bitcoinfondsen. Ook het nieuws dat de Britse toezichthouder FCA naar verluidt goedkeuring zal geven voor de komst van zogeheten bitcoin-ETF’s zorgt voor optimisme.

De komst van bitcoinfondsen maakt de cryptomunt toegankelijker voor een grotere groep beleggers. Dat zorgt voor een toenemende vraag naar bitcoins en een stijging van de koers. Beleggers hoeven nu niet meer direct bitcoins te kopen en op te slaan in een digitale portemonnee, maar kunnen indirect investeren in bitcoinfondsen. Zo kan worden belegd in bitcoin zonder de cryptomunt zelf te bezitten.

thyssenkrupp Veerhaven plant de klimaatvriendelijke duwboot van de toekomst

Duwboot thyssenkrupp

ROTTERDAM – De plannen van thyssenkrupp Veerhaven voor de duwboot van de toekomst krijgen nader vorm: de logistieke dochteronderneming van thyssenkrupp Steel Europe, gevestigd in Rotterdam, heeft twee gespecialiseerde ontwerpbureaus opdracht gegeven om ontwerpen te maken voor een klimaatvriendelijke duwboot. Voor duwbootrederij thyssenkrupp Veerhaven is dit de volgende stap op weg naar de duurzame vloot van de toekomst: na de beoordeling zullen de huidige zeven duwboten, zodra hun technische levensduur is verstreken en naarmate de mogelijkheden zich voordoen, geleidelijk worden vervangen door milieu- en klimaatvriendelijker modellen.

Duurzame duwboten: thyssenkrupp Veerhaven is van plan methanol te gebruiken en de geschiktheid voor lage waterstand te optimaliseren

Met de nieuwe generatie duwboten wil thyssenkrupp Veerhaven zijn vloot klimaatvriendelijk maken. De zeven duwboten van thyssenkrupp Veerhaven vervoeren zo’n 18 miljoen ton grondstoffen per jaar tussen Europoort Rotterdam en het Ruhrgebied voor de hoogovenbedrijven. Het gebruik van methanol als brandstof kan op termijn ongeveer 80 procent van de huidige CO2-uitstoot besparen in vergelijking met fossiele diesel. Omdat de waterstand in de Rijn in de zomer door de voortschrijdende klimaatverandering steeds verder onder kritische waarden zakt, moet het geplande schip ook worden geoptimaliseerd voor lage waterstanden.

thyssenkrupp Veerhaven slaat met deze plannen nieuwe technologische wegen in. In deze klasse van grote duwboten is het vervangen van diesel door milieuvriendelijke brandstoffen nog toekomstmuziek en nog niet eerder geïmplementeerd. “In dit uitdagende gebied van de binnenvaart zijn er momenteel geen schepen die varen op milieuvriendelijke brandstoffen zoals methanol. We willen een voortrekkersrol spelen en leggen met onze geplande modernisering van de vloot de basis voor innovatieve technologieën die onze CO2-voetafdruk aanzienlijk zullen verkleinen”, zegt de CEO van thyssenkrupp Veerhaven, Frank Tazelaar.

CO2-reductie over de gehele leveringsketen

Voor thyssenkrupp Veerhaven zou de CO2-reductie bijdragen aan de eigen Scope 1-uitstoot, en als dienstverlener zou het bijdragen aan de Scope 3-uitstoot van zijn klanten. Ook het moederbedrijf thyssenkrupp Steel profiteert hiervan. In een poging om de Scope 3-uitstoot te minimaliseren, streeft de staalfabrikant ernaar zijn hele leveringsketen koolstofvrij te maken. Een voorbeeldproject in dit opzicht is de samenwerking met kalkproducent Lhoist Duitsland. Lhoist is van plan de komende jaren ongeveer een miljoen ton CO2 te besparen, om de productie van groen staal met klimaatneutrale kalk te ondersteunen.

Een ander voorbeeld van het terugdringen van klimaatschadelijke gassen in de leveringsketen is het gebruik van klimaatvriendelijke aanbiedingen van DB Cargo. Hoewel thyssenkrupp Steel al lange tijd gebruik maakt van milieuvriendelijk spoortransport tussen zijn locaties, zal het overschakelen van de treinverbindingen tussen de verschillende locaties naar DBeco solutions de CO2-uitstoot nog verder verminderen. De reden hiervoor is dat thyssenkrupp Steel voor de geëlektrificeerde trajecten gebruik maakt van DBeco plus, d.w.z. 100% groene stroom, terwijl DBeco fuel d.w.z. Hydrotreated Vegetable Oils (HVO), wordt gebruikt op de dieseltrajecten.

Ontwerpdiversiteit voor de volgende generatie duwboten

thyssenkrupp Veerhaven zet bij de planvorming in op innovatie. Normaal gesproken geeft thyssenkrupp Veerhaven de scheepswerven rechtstreeks de opdracht om een nieuw schip te bouwen. “Voor het nieuwe terrein van de duurzame brandstoffen kiezen we voor een vernieuwende aanpak en laten we drie ontwerpen maken door gespecialiseerde ontwerpbureaus”, zegt Tazelaar. Daartoe behoren zowel referentieschepen als laagwaterduwboten met Stage V motorisering en varianten die geschikt zijn voor dual-fuel/methanol. Na selectie heeft thyssenkrupp Veerhaven de ontwerpbureaus C-Job Naval Architects en Kooiman Marine Group de opdracht verleend om de genoemde ontwerpen te leveren.

Na ontvangst van de ontwerpen beoordeelt thyssenkrupp Veerhaven de technologische en economische haalbaarheid. Aangezien het oudste schip van de vloot binnenkort het einde van zijn technische levensduur zal bereiken, is thyssenkrupp Veerhaven van plan om in de nabije toekomst de eerste “duwboot van de toekomst” te bestellen als de investeringsbeslissing positief uitvalt.

Alexander Vlaskamp tekent vijf jaar bij als CEO van MAN Truck & Bus

Alexander Vlaskamp

LEUSDEN – Alexander Vlaskamp gaat zijn succesvolle werk als Chief Executive Officer van MAN Truck & Bus en lid van de Raad van Bestuur van de TRATON GROUP met nog eens vijf jaar voortzetten. De raden van commissarissen van MAN en TRATON hebben het contract van de Nederlander eerder dan gepland verlengd tot november 2029. Vlaskamp heeft sinds eind 2021 de leiding over MAN Truck & Bus.

Christian Levin, CEO van de TRATON GROUP en voorzitter van de Raad van Commissarissen van MAN Truck & Bus SE: “Alexander Vlaskamp en zijn team hebben indrukwekkend werk geleverd door MAN om te turnen en het merk weer succesvol te maken. Dankzij Vlaskamp is MAN bovendien uitgegroeid tot een belangrijke drijvende kracht binnen de TRATON GROUP als het gaat om de overgang naar hernieuwbare brandstoffen en elektrificatie. De nieuwe eTruck van MAN heeft een zeer succesvolle marktintroductie gehad en daarnaast heeft MAN zich onlangs geprofileerd als de Europese marktleider op het gebied van elektrische stadsbussen. Onder leiding van Alexander Vlaskamp is MAN een krachtige speler binnen de TRATON GROUP. Ik kijk er dan ook naar uit om samen te blijven werken aan de transformatie in de transportsector.”

Vlaskamp is sinds eind november 2021 Chief Executive Officer van MAN Truck & Bus SE en bestuurslid van de TRATON GROUP. Hij werkte voorheen onder andere voor Scania in Duitsland en Oostenrijk als Director After-Sales (2002 tot 2007) en Managing Director (2012 tot 2017). Tussen deze functies was de Nederlander Managing Director bij Scania Polska.

In 2017 verhuisde Vlaskamp naar het hoofdkantoor van Scania in Zweden, waar hij aanvankelijk verantwoordelijk was voor de wereldwijde truckactiviteiten. Later werd hij lid van de Raad van Bestuur van Scania, waar hij verantwoordelijk was voor Sales en Marketing.

Productie industrie 5,5 procent lager in januari

Industrie

DEN HAAG – De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in januari 5,5 procent lager dan in januari 2023, maakt het CBS bekend. Ook in de voorgaande negen maanden van 2023 kromp de productie op jaarbasis.

Daling in meeste branches

De meeste bedrijfsklassen van de industrie produceerden in januari minder dan in dezelfde maand een jaar eerder. Van de grotere branches noteerde de transportmiddelenindustrie de grootste productiedaling.

Productie daalt in januari

Voor het bepalen van de kortetermijnontwikkeling van de productie kan het beste worden gekeken naar voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerde cijfers. Van december op januari daalde de productie met 4,7 procent.

De voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerde productie fluctueert doorgaans aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. In het voorjaar van 2020 kromp de productie snel en in mei 2020 werd een dieptepunt bereikt. Daarna werd een stijgende lijn ingezet tot mei 2022. Sindsdien is de trend omgeslagen.

Producenten industrie iets minder negatief in februari

De producenten in de industrie waren in februari een fractie minder negatief dan in januari. Fabrikanten waren vooral positiever over de verwachte bedrijvigheid. Over de orderportefeuille waren ze echter negatiever.

Duitsland is een belangrijke afzetmarkt voor de Nederlandse industrie. Het vertrouwen van Duitse producenten was in februari negatiever dan in januari (Eurostat). De kalendergecorrigeerde productie van de Duitse industrie was in januari 5,4 procent lager dan een jaar eerder. Ten opzichte van december steeg de Duitse productie met 1,0 procent (Destatis).

Ook Eneco laat mensen met zonnepanelen meer betalen

Zonnepanelen

ROTTERDAM – Ook Eneco laat klanten met zonnepanelen voortaan extra betalen, zolang de salderingsregeling nog van kracht is in Nederland. Volgens de Rotterdamse energieleverancier zijn de kosten die gemoeid zijn met het terugleveren van stroom namelijk toegenomen. “Deze wil Eneco niet langer volledig verdelen over alle klanten, maar doorberekenen aan klanten met zonnepanelen.”

Net als andere energiebedrijven zit Eneco ermee dat klanten met zonnepanelen door de salderingsregeling teruggeleverde stroom mogen afstrepen tegen hun eigen verbruik. Zij ‘betalen’ zo met dure stroom op momenten van grote vraag en weinig aanbod, terwijl zonnepanelen vaak stroom terugleveren als er veel elektriciteit voorhanden is en de prijzen laag zijn.

Eneco heeft daarom besloten dat klanten met zonnepanelen die een nieuw stroomcontract afsluiten bij Eneco voortaan standaard 6 euro per maand meer gaan betalen aan zogeheten vastrecht. In de zomer wordt deze vastrechtverhoging vervangen door een tarief waarbij klanten per teruggeleverde kilowattuur stroom betalen. Ook bestaande klanten met een variabel contract krijgen zo met de verandering te maken. Volgens Eneco blijft het ondanks de extra kosten nog steeds interessant om in zonnepanelen te investeren.

Gefaseerde afbouw

Onlangs stemde een meerderheid in de Eerste Kamer tegen een voorstel om de salderingsregeling gefaseerd af te bouwen. Eneco reageerde toen meteen al teleurgesteld. “We behouden een regeling waarbij klanten met zonnepanelen een forse financiële vergoeding ontvangen voor de opgewekte stroom, maar die hen totaal niet stimuleert om de opgewekte stroom ook direct te verbruiken”, gaf het bedrijf toen aan. “Dit kan de overbelasting van ons elektriciteitsnet verder vergroten.”

Onder meer Greenchoice en Vandebron gingen Eneco al voor met het verhogen van de kosten voor bezitters van zonnepanelen. Prijsvergelijker Energievergelijk.nl zei vorige week dat zonnepaneelbezitters inmiddels “benadeeld” worden door vrijwel alle energiebedrijven in Nederland. Soms zijn er terugleverkosten bijgekomen, soms hogere vaste kosten. Ook gebeurt dit benadelen volgens Energievergelijk.nl door het ontbreken van klantenbonussen, de afwezigheid van meerjarige contracten, verhoogde tarieven en lage terugleververgoedingen.

Transportbedrijven zetten vijf procent minder om, meer faillissementen

DEN HAAG – De omzet van de transportsector was in het vierde kwartaal van 2023 5 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. In bijna alle deelbranches daalde de omzet. Over heel 2023 was de omzet 4 procent lager dan in 2022. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over bedrijven in de transportsector.

Voor het derde kwartaal op rij was de omzet van transportbedrijven lager dan een jaar eerder. Alleen post- en koeriersdiensten (+9,4 procent) en bedrijven in de luchtvaartsector (+4 procent) zetten meer om. In de bedrijfstak opslag en dienstverlening voor vervoer was de omzetdaling het sterkst (-13,4 procent).

Omzetstijging personenvervoer, omzetdaling goederenvervoer

In het personenvervoer was de omzet in alle deelbranches hoger. Dienstverleners voor de luchtvaart, zoals vliegvelden en bagage-afhandelaars, behaalden de grootste omzetstijging: bijna 23 procent. Maar ook in het personenvervoer over de weg, zoals taxibedrijven, bus, tram en metro, werd meer omzet geboekt.

In het goederenvervoer nam de omzet juist af, behalve bij bedrijven die zich bezighouden met opslag van goederen (+5,1 procent). Bij tussenpersonen in het vrachtvervoer zoals – expediteurs en bevrachters – nam de omzet het sterkst af (-22 procent).

Meer faillissementen

In het vierde kwartaal zijn 59 bedrijven in de transportsector failliet verklaard. In dezelfde periode van 2022 waren dat er 44. Na een flinke toename van het aantal failliet verklaarde bedrijven in het eerste kwartaal, bleef dat aantal in 2023 redelijk stabiel. Van alle uitgesproken faillissementen in het vierde kwartaal ging het in 6 procent van de gevallen om bedrijven die zich bezighouden met vervoer of opslag.

In het vierde kwartaal van 2023 maakten ruim 65 duizend bedrijven onderdeel uit van de bedrijfstak vervoer en opslag. Dat is 2,9 procent van alle Nederlandse bedrijven. Ruim driekwart van de bedrijven had één werkzame persoon.

Meer transportbedrijven negatief over economisch klimaat

Per saldo verwacht bijna 20 procent van de ondernemers in de transportsector aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 een verslechtering van het economisch klimaat voor de komende drie maanden. In het vierde kwartaal van 2023 was dit per saldo bijna 3 procent. Daarmee zijn ondernemers in de transportsectoren pessimistischer dan gemiddeld. Van alle ondernemers in Nederland is per saldo 7 procent negatief gestemd over het economisch klimaat in de komende drie maanden.

Reiskostenvergoeding: 4 dingen om te weten in 2024!

Een reiskostenvergoeding is bedoeld om werknemers terug te betalen voor de kosten die ze maken om van huis naar hun werk en terug te reizen. Als werkgever ben je niet altijd verplicht om deze kosten te vergoeden, behalve als dit in de cao staat, maar het is wel een net gebaar. Dit onderwerp zou eigenlijk besproken moeten worden tijdens een sollicitatiegesprek. In dit artikel leggen we je uit hoe reiskostenvergoeding werkt en wat je als werknemer en werkgever moet weten. Benieuwd? Hier zijn 4 dingen over reiskostenvergoeding die La Souris Scooters op een rijtje gezet. Lees verder!

Maximale vergoeding per kilometer

Als je in 2024 reiskostenvergoeding krijgt, is het handig om te weten dat je maximaal 23 cent per kilometer van je werkgever kunt krijgen. Dit geldt voor alle manieren van reizen: of je nu alleen rijdt, met anderen meerijdt of het ov pakt. Je kunt zelfs een motorscooter kopen en dat als vervoermiddel gebruiken. Dit bedrag krijg je belastingvrij, dus het is de ideale manier om je reiskosten terug te krijgen zonder dat je er belasting over hoeft te betalen.

Flexibiliteit bij gebruik van eigen vervoer

Goed nieuws voor iedereen die in 2024 met zijn eigen vervoer naar het werk gaat: sinds 1 januari kun je van je werkgever tot 23 cent per kilometer krijgen, helemaal belastingvrij. Maakt niet uit of je de auto, fiets of iets anders pakt, deze vergoeding kun je krijgen zonder dat je er belasting over hoeft te betalen, zolang je niet meer dan dat bedrag per kilometer vraagt. Dat willen we allemaal wel, toch?

Opties voor openbaar vervoer

Als je het liefst met het openbaar vervoer naar je werk gaat, zijn er verschillende manieren waarop je reiskosten vergoed kunnen worden. Je werkgever kan je de echte kosten die je maakt terugbetalen, of een vast bedrag per kilometer geven, tot 23 cent. Dit geeft jou de vrijheid om te kiezen wat het beste voor jou werkt en dat is weer afhankelijk van wat je uitgeeft aan reizen.

Carpooling regelingen

Samen rijden (carpoolen) naar het werk is goed voor het milieu en je portemonnee. In 2024 zijn er zelfs speciale afspraken voor mensen die carpoolen. Als je de bestuurder bent in een carpool, kan je werkgever je 23 cent per kilometer betalen. Dit geldt ook voor de extra kilometers die je rijdt om collega’s op te halen. Als je zelf met collega’s hebt afgesproken om te carpoolen, kun je ook 23 cent per kilometer krijgen voor de rechte weg van huis naar werk. Voor die extra stukjes omrijden om iemand op te halen, krijg je dan geen belastingvoordeel.

De reiskosten berekenen!

Om uit te rekenen hoeveel reiskostenvergoeding iemand krijgt, moet je best precies zijn. Je moet eerst vaststellen hoe ver iemand van het werk woont. De Belastingdienst kijkt naar de meest gebruikelijke route, die niet altijd de kortste is. Dus de afstand kan anders zijn dan je denkt. De formule om de vergoeding te berekenen neemt deze afstand, vermenigvuldigt het met 23 cent voor elke kilometer, telt de heen- en terugreis samen, vermenigvuldigt dat met het aantal werkdagen in een jaar (214) en deelt het door 12 voor het bedrag dat je elke maand krijgt. Met deze formule kunnen zowel werkgever als werknemer duidelijk zien hoe de vergoeding is opgebouwd.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Eerste demonstranten verzamelen zich op Waterlooplein Amsterdam

Demonstratie Holocaustmuseum Amsterdam

AMSTERDAM – Twee uur voor de opening van het Nationaal Holocaustmuseum door koning Willem-Alexander hebben de eerste demonstranten zich verzameld op het Waterlooplein in Amsterdam, ziet een verslaggever van het ANP.

Het gaat om een groepje van zo’n twintig mensen.

Ze demonstreren daar tegen de aanwezigheid van de Israëlische president Herzog bij de opening van het museum.

Een van de deelnemende organisaties is Erev Rav. Deze joodse organisatie was eerder betrokken bij sit-ins voor de Palestijnse slachtoffers in Gaza.

Auto botst achterop vrachtwagen in Eindhoven [+foto]

Ongeval Eindhoven

EINDHOVEN – Op de Javalaan in Eindhoven is zaterdagochtend een auto achterop een vrachtwagen gereden. Volgens de hulpdiensten is de bestuurder van de auto vermoedelijk in slaap gevallen.

Er kwamen vier ambulances ter plaatse om de inzittenden, vier arbeidsmigranten, te behandelen. Alle vier de inzittenden zijn overgebracht naar het ziekenhuis. De bestuurder van de auto liep ernstig hoofdletsel op.

De klap was zo hard dat de laadklep van de vrachtwagen afbrak en losschoot, daardoor lekte er veel olie op de weg.

De weg is nog deels afgesloten vanwege bergings- en schoonmaakwerkzaamheden

Ernstig ongeval met vier auto’s en een vrachtwagen op A1 [+foto]

Ongeval A1

VOORTHUIZEN- Door een ernstig ongeluk tussen meerdere personenauto’s en een vrachtwagen op de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort is ter hoogte van Voorthuizen de snelweg volledig afgesloten. Bij het ongeluk vielen meerdere gewonden.

Het ging rond 04.15 uur mis toen door nog onbekende oorzaak de voertuigen met elkaar in botsing kwamen. De zwaar beschadigde auto’s staan verspreidt over de snelweg, ook ligt de snelweg bezaaid met brokstukken.

De hulpdiensten rukten na het ongeval massaal uit. Naast meerdere brandweerwagens kwamen er ook vier ambulances ter plaatse om de inzittenden van de betrokken voertuigen na te kijken. De brandweerlieden hebben het ambulancepersoneel geassisteerd en de auto’s veilig gesteld.

Bij het ongeluk raakten meerdere mensen gewond. Zij zijn allen ter plaatse nagekeken en behandeld. Twee van hen zijn volgens de politie per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Over de ernst van hen verwondingen is niets bekend.

Bij het ongeluk zijn zeker vier personenauto’s betrokken. Alle vier de voertuigen raakten zwaar beschadigd. Ook zou er bij het ongeluk een vrachtwagen betrokken zijn. Deze zou echter na het ongeluk zijn doorgereden. Onduidelijk is nog of de chauffeur dit expres deed of niets van het ongeluk heeft meegekregen.

De verkeersongevallen van de politie komt ter plaatse om onderzoek te doen naar de toedracht van het ongeluk. De snelweg A1 is vanwege het ongeluk tussen Apeldoorn en Amersfoort volledig afgesloten. Vanaf knooppunt Beekbergen is een omleiding ingesteld. Rijkswaterstaat verwacht dat de weg tot 12:00 uur afgesloten blijft.

Grote brand in bedrijfsloods aan De Roede in Franeker [+foto’s]

FRANEKER – In een bedrijfsloods aan De Roede in Franeker is vrijdagmiddag brand uitgebroken.

Binnen korte tijd sloegen de vlammen uit het dak.

brand Franeker

De brandweer schaalde al snel op naar ‘grote brand’.

De brand zorgt voor dikke zwarte rookwolken die in de wijde omgeving te zien zijn.

brand De Roede Franeker

De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht.

Voor zover bekend raakte er niemand gewond.

Man en vrouw uit Arnhem aangehouden voor fraude met omzetbelasting

Belastingdienst

ARNHEM – De FIOD heeft op 6 maart een 54-jarige man uit Arnhem aangehouden en op 7 maart een 29-jarige vrouw eveneens uit Arnhem.

De vrouw wordt verdacht van het opzettelijk doen van onjuiste aangiften omzetbelasting en valsheid in geschrift. Ze worden beiden verdacht van witwassen. Tijdens de doorzoeking van de woning is beslag gelegd op fysieke en digitale administratie, alsook een auto en elektronica.

Daarnaast is een grote hoeveelheid vermoedelijk valse merkkleding aangetroffen en inbeslaggenomen.

Het strafrechtelijke onderzoek is gestart na een melding van de Belastingdienst. De verdachte vrouw heeft voor haar eenmanszaak voorbelasting geclaimd en eveneens suppleties omzetbelasting ingediend voor in totaal ongeveer 400.000 euro. Er wordt nagenoeg geen verschuldigde omzetbelasting aangegeven.

Het vermoeden is dat het bedrijf geen zakelijke uitgaven heeft gedaan, die de geclaimde voorbelasting kunnen onderbouwen en dat de vrouw valselijk opgemaakte suppleties heeft ingediend.

De Belastingdienst heeft bijna 100.000 euro uitbetaald, dat vermoedelijk direct is uitgegeven aan privébestedingen, zoals een auto, die op naam van de verdachte man is gezet, elektronica en een dure bril.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Groothandel zette zeven procent minder om in het vierde kwartaal 2023

Groothandel

DEN HAAG – In het vierde kwartaal van 2023 heeft de groothandel en handelsbemiddeling 6,8 procent minder omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetontwikkeling was daarmee voor het derde kwartaal op rij negatief. Over heel 2023 was de omzet 2,7 procent lager dan een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

De groothandel in olie en steenkool had het vierde kwartaal van 2023 een omzetkrimp van 15 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 nam de omzet van de oliehandel juist toe. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de hogere brandstofprijzen. Na het derde kwartaal van 2022 vlakte de omzetgroei af in vergelijking met voorgaande kwartalen. De omzet lag in het vierde kwartaal van 2023 vrijwel op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van 2022.

Ook omzetdaling handel in chemische producten

In de groothandel in chemische producten was de omzet bijna 13 procent lager dan een jaar eerder. Verder nam de omzet in de groothandel in ICT-apparatuur, non-food en industriemachines af in het vierde kwartaal van 2023. De omzet nam wel toe in de groothandel voedingsmiddelen (0,5 procent).

Aantal faillissementen blijft hoog in het vierde kwartaal 2023

In het vierde kwartaal van 2023 werden 71 bedrijven in de groothandel en handelsbemiddeling failliet verklaard. In het totale bedrijfsleven nam het aantal uitgesproken faillissementen toe in het vierde kwartaal.

Ondernemersvertrouwen negatief

Aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 kwam het ondernemersvertrouwen in de groothandel en handelsbemiddeling uit op -8,3 punten. Daarmee was het vertrouwen van ondernemers hetzelfde als een kwartaal eerder. Ook het ondernemersvertrouwen voor het totale bedrijfsleven was negatief (-7,7 punten), maar iets minder negatief dan een kwartaal eerder.

Onvoldoende vraag vaker genoemd als belangrijkste belemmering

Aan het begin van het eerste kwartaal 2024 noemde ruim 28 procent van de ondernemers in de groothandel en handelsbemiddeling onvoldoende vraag als belangrijkste belemmering in de bedrijfsvoering. Daarmee is het aandeel toegenomen ten opzichte van een kwartaal eerder, toen ruim 22 procent dit noemde.

De meest genoemde belemmering is nog steeds een tekort aan arbeidskrachten (ruim 31 procent). Dit aandeel is wel gedaald ten opzichte van het vorige kwartaal. Het aantal ondernemers met een tekort aan productiemiddelen als belangrijkste belemmering daalt sinds begin 2022 (ruim 15 procent begin 2024). Ruim 26 procent van de ondernemers gaf aan geen belemmeringen te ervaren.

×