Clicky

zaterdag 1 maart 2025 - 01:10 uur
Truckdrivers4you
Home Blog Pagina 55

Spaanse minister: eenheid EU tegen dreiging heffingen Trump

MADRID – De Europese Unie moet eenheid tonen tegen de dreigende importheffingen op goederen uit Europa door de Amerikaanse president Donald Trump. Dat heeft de Spaanse minister van Economische Zaken Carlos Cuerpo gezegd. Afgelopen weekend legde Trump invoerheffingen op voor producten uit Canada, Mexico en China en hij zei dat de EU snel als volgende aan de beurt zal komen.

Cuerpo zei op de Spaanse radio dat de EU niet naïef moet zijn en eigen bedrijven moet beschermen door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat ze op gelijke voet kunnen concurreren met buitenlandse rivalen. De EU is volgens hem voorstander van een open wereldmarkt.

De president van de Franse centrale bank noemt de heffingen van Trump “zorgwekkend” en “bruut” en stelt dat die de economische onzekerheid voor Europa vergroten. Volgens François Villeroy de Galhau moet de EU kalm blijven en zijn er handelsmaatregelen beschikbaar als dat nodig is.

Ook waarschuwde hij voor een mogelijke handelsoorlog. “Protectionisme kan aan het begin aardig zijn omdat het je economie beschermt. Maar ervaring leert dat iedereen uiteindelijk verliest”, aldus de Fransman.

Nederlandse vrouw omgekomen door skiongeluk in Val Thorens

VAL THORENS – Een 21-jarige Nederlandse vrouw is zondagochtend overleden na een val tijdens het skiën in het Franse  in het zuidoostelijke departement Savoie, meldt de Franse zender Ici op haar website.

De vrouw kwam even voor 11.00 uur zwaar ten val op een blauwe piste, schrijft de zender.

Na die val gleed zij door en kwam ze terecht op een nabijgelegen wedstrijdpiste. Er werd onmiddellijk alarm geslagen, schrijft Ici. Toen hulpverleners arriveerden, was de vrouw al bewusteloos. Ze werd naar een ziekenhuis in Grenoble gebracht, maar overleed daar.

Afgelopen woensdag kwamen in het departement Savoie ook al vier Noren om het leven door een lawine.

Boeren en autosector in Mexico roepen op tot dialoog met VS

MEXICO-STAD – Boeren en producenten van auto-onderdelen in Mexico hebben opgeroepen tot dialoog met de Verenigde Staten om een handelsoorlog te voorkomen. Dit gebeurde nadat de Amerikaanse president Donald Trump besloot een importheffing van 25 procent in te voeren op producten uit Mexico en Canada.

De Mexicaanse president Claudia Sheinbaum zei dat ze wacht op een reactie van Trump op een voorstel om te praten over migratie en drugshandel. Die zaken spelen volgens Trump een rol in zijn beslissing om de tarieven op te leggen. Sheinbaum kondigde aan maandag meer bekend te maken over wat haar regering gaat doen naar aanleiding van Trumps maatregel.

De agrarische sector en de auto-industrie zijn naar verwachting de sectoren die het hardst worden getroffen. Vertegenwoordigers van deze sectoren vrezen dat de tarieven Noord-Amerika’s concurrentiepositie zullen ondermijnen. Volgens de Nationale Industrie voor Auto-onderdelen (INA) in Mexico werken er in de drie landen ongeveer elf miljoen mensen in de sector. De kosten van een gemiddelde auto kunnen volgens de INA ongeveer 3000 dollar (een kleine 2930 euro) hoger worden.

Export naar VS

De Nationale Landbouwraad (CNA) zei dat de helft van alle avocado’s, tomaten, chilipepers en bessen die in de Verenigde Staten worden geconsumeerd uit Mexico komt. Het land exporteert ook rundvlees en varkensvlees naar de VS ter waarde van 1,5 miljard dollar (ruim 1,46 miljard euro). De CNA riep op tot “eenheid en dialoog”.

Zowel Canada als Mexico hebben aangekondigd als vergeldingsmaatregel ook importbelasting op Amerikaanse goederen te gaan heffen.

Quickstra viert 25 jarig jubileum met unieke gouden Moffett

CULEMBORG – In samenwerking met Hiab en MOFFETT viert Quickstra haar 25-jarig jubileum met de productie van een unieke gouden meeneemheftruck.

Deze exclusieve Moffett E4, volledig elektrisch en duurzaam, symboliseert niet alleen de mijlpaal van 25 jaar Quickstra maar ook de sterke samenwerking met haar partners.

De gouden Moffett wordt een bijzondere blikvanger op de Nederlandse wegen en zal beschikbaar worden gesteld aan klanten voor demonstraties en verhuur.

Quickstra, opgericht op 1 februari 2000, is een service-organisatie in Nederland op het gebied van Kooi-Aap. Voor koop, huur, onderhoud, reparaties en onderdelen voor alle meeneemheftrucks kunt u bij hen terecht. Quickstra is officieel erkend dealer voor de merken Kooi-Aap, Moffett, Terberg en Palfinger.

Rhenus Logistics – Home Delivery: Een nieuw hoofdstuk in het verhaal van Jos Dusseldorp Transport

LICHTENVOORDE – Rhenus Logistics kondigt aan dat de rebranding van Jos Dusseldorp Transport naar Rhenus Logistics – Home Delivery nu officieel is afgerond. Sinds 2025 opereren zij volledig onder de nieuwe naam. Deze stap markeert een nieuw hoofdstuk voor het bedrijf, dat sinds de overname door Rhenus Logistics in 2018, zijn diensten heeft uitgebreid en geprofessionaliseerd.

Opererend vanuit het pittoreske Lichtenvoorde, dicht bij de Duitse grens, bedient het bedrijf de gehele Benelux en richten ze zich op de levering van kwetsbare artikelen en zware of omvangrijke goederen binnen de productcategorie Home & Living. Denk hierbij aan witgoed, bruingoed, meubels en bijbehorende installatie. Naast het bieden van een uitstekende thuisleveringsservice, waarbij niet alleen de goederen worden afgeleverd, maar ook op verzoek worden gemonteerd en geïnstalleerd, biedt Rhenus tevens B2B-logistieke oplossingen aan in heel Europa.

“Met de voltooiing van de reorganisatie heeft ons bedrijf een nieuwe adem gevonden. Deze frisse energie is voelbaar in elke vezel van onze organisatie, waardoor we nu en in de toekomst klaar zijn om onze klanten een fantastische dienstverlening te bieden”, aldus Arjan Mooij, Algemeen Directeur.

Rhenus Logistics, een familiebedrijf met meer dan 40.000 medewerkers, heeft in 2018 Jos Dusseldorp Transport de gelegenheid geboden om hun dienstverlening te versterken en uit te breiden, terwijl zij trouw blijven aan de kernwaarden en bedrijfscultuur die hen altijd hebben gekenmerkt.

Deze overname heeft hen in staat gesteld om te profiteren van de ervaring en middelen van een groter wereldwijd netwerk, waardoor zij beter kunnen inspelen op de behoeften van hun klanten. Uiteindelijk is deze samenwerking een groot succes gebleken, en mag Jos Dusseldorp zich nu Rhenus Logistics – Home Delivery noemen.

Rhenus Logistics – Home Delivery is er trots op dat zij nu volledig operationeel zijn onder deze nieuwe vlag en kijkt ernaar uit om zowel bestaande als nieuwe klanten te verwelkomen in 2025 en verder.

Dode door verkeersongeluk in Arnhem

ARNHEM – Door een verkeersongeluk op de Westervoortsedijk in Arnhem is in de nacht van zondag op maandag rond 02.00 uur een persoon overleden, meldt de politie.

Een tweede slachtoffer is gewond naar het ziekenhuis gebracht.

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van het ongeval was. De politie zegt daar nog onderzoek naar te doen.

Allianz: Risico’s zakendoen nemen wereldwijd af

‘S-HERTOGENBOSCH – De risico-rating van bijna vijftig landen is verbeterd in 2024. Dat is meer dan een verdubbeling van de upgrades in 2023. De risico’s van wereldwijd zakendoen nemen af. Dat blijkt uit de Country Risk Atlas die kredietverzekeraar Allianz Trade vandaag publiceert.

Allianz Trade publiceert vandaag zijn tweede Country Risk Atlas, een publicatie over het landenrisico, een expertise die de wereldleider in kredietverzekering in de loop van tientallen jaren heeft opgebouwd. De landenrisicoatlas is gebaseerd op een eigen risicobeoordelingsmodel dat elk kwartaal wordt bijgewerkt met de nieuwste economische ontwikkelingen en eigen gegevens van Allianz Trade. Het biedt uitgebreide analyses en inzichten in economische, politieke, zakelijke en duurzaamheidsfactoren die van invloed zijn op trends in het wanbetalingsrisico voor bedrijven op macro-economisch niveau.

30% meer faillissementen

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “ Een AA-status betekent dat de omstandigheden om zaken te doen met een land, zoals Nederland, optimaal zijn. Denk aan de lokale betalingsgewoonten in Nederland, de infrastructuur, de finance-omgeving en het fiscaal beleid dat zorgt voor een ondernemingsvriendelijk klimaat. Wat ook meespeelt is de beperkte staatsschuld in relatie tot het bbp. Dit stelt de overheid in staat meer publieke investeringen te doen. Maar dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat er geen risico’s zijn. Je hebt altijd conjunctuur-effecten. Het CBS meldde onlangs dat er vorig jaar in ons land ruim 4.200 bedrijven failliet gingen. Dertig procent meer dan in 2023. Dat moet voor elke ondernemer een alarmsignaal zijn. Maar dat doet verder niks af van onze AA-status.”

Het landenrisico is aanzienlijk verbeterd, maar er liggen nog uitdagingen in het verschiet
In 2024 is het wereldwijde landenrisico aanzienlijk verbeterd, met 48 opgewaardeerde en slechts 5 afgewaardeerde economieën. De positieve trend die we in 2023 zagen, is nu nog duidelijker: de upgrades zijn meer dan verdubbeld (+27) en de downgrades zijn stabiel gebleven (+1).

“De economieën waarvan de ratings werden opgewaardeerd, vertegenwoordigen ongeveer 17% van het wereldwijde BBP. De opwaarderingen waren vooral verspreid over de opkomende markten: Latijns-Amerika kreeg de meeste (13), gevolgd door opkomend Europa (10) en Azië-Pacific (9). Ondertussen werden de meeste verlagingen gezien in het Midden-Oosten, waaronder Bahrein, Israël en Koeweit, als gevolg van aanhoudende spanningen in de toeleveringsketen en prijzen voor ruwe olie die onder het fiscale break-even liggen ,” zegt Luca Moneta, Senior Economist for Emerging Markets bij Allianz Trade.
Het landenrisico blijft echter sterk onderhevig aan de geopolitieke en financiële spanningen die de komende maanden worden verwacht. Deze zouden kunnen verergeren door de verdere materialisatie van neerwaartse risico’s.

“Hoewel de wereldwijde economische vooruitzichten zijn verbeterd, dankzij de afnemende inflatie, herstellende kredietstromen en verbeterde liquiditeitsomstandigheden, zijn de bedrijfsomstandigheden in veel lage-inkomenslanden nog steeds minder gunstig, terwijl hoge-inkomenslanden te maken hebben met aanhoudende politieke onzekerheid. Bovendien moeten we in gedachten houden dat twee derde van de landenrisico-upgrades die we vorig jaar hebben gemaakt, gebaseerd zijn op kortetermijnindicatoren, wat erop wijst dat deze verbeteringen cyclisch en mogelijk omkeerbaar zijn. Tegen deze achtergrond moeten bedrijven waakzaam zijn in hun groeistrategieën tegen de achtergrond van geopolitieke spanningen en het toenemende protectionisme. Toeleveringsketens zullen waarschijnlijk nog complexer worden, waardoor het des te belangrijker wordt om het landenrisico in de gaten te houden” , aldus Aylin Somersan Coqui, CEO van Allianz Trade.

Ana Boata, hoofd economisch onderzoek bij Allianz Trade, eindigt: “Een volledige handelsoorlog is een grote zorg: het daaruit voortvloeiende verlies aan economische activiteit en de terugkeer van inflatiedruk zou het vertrouwen van beleggers waarschijnlijk ondermijnen, waardoor ze in een langdurige ‘afwachtende’ modus blijven. Tegelijkertijd brengt de toenemende polarisatie, die in veel landen al duidelijk zichtbaar is, aanzienlijke economische kosten met zich mee, terwijl de sociale verdeeldheid toeneemt. De frequentie en ernst van burgerlijke onrust neemt ook toe, onder invloed van factoren zoals inflatie, fiscale aanpassingen en achterblijvende productiviteitsgroei. Tegen deze achtergrond moeten beleidsmakers het groeiende vertrouwensdeficit overbruggen en de polarisatierisico’s beperken.”

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EEMSHAVEN – EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

Gasunie en Vopak zeggen dat vanaf maandag marktpartijen zijn uitgenodigd om hun interesse te tonen om ook in de nabije toekomst lng te importeren in de Eemshaven, de zogenoemde Open Season. Afgelopen zomer werd al aangekondigd dat Gasunie en Vopak samen met de overheid naar mogelijkheden zouden gaan zoeken om de exploitatie van EemsEnergyTerminal na 2027 te verlengen.

De terminal werd in september 2022 in gebruik genomen om het wegvallen van gasstromen uit Rusland door de oorlog in Oekraïne te compenseren. Met die terminal moest de energiezekerheid in Nederland en Noordwest-Europa worden vergroot. Zo wordt er lng door tankers uit onder meer de Verenigde Staten via de terminal geïmporteerd. De capaciteit bedraagt ongeveer 8 miljard kubieke meter per jaar.

Gasunie en Vopak gaan daarnaast ook de mogelijkheden onderzoeken voor het realiseren van een waterstofimportterminal en de ontwikkeling van een CO2-hub voor transport in de Eemshaven.

In een verklaring stelt Gasunie dat gas nog steeds een belangrijke rol speelt voor bijvoorbeeld de productie van elektriciteit, de verwarming van huishoudens en voor de industrie. “Daarom is het hebben van voldoende lng-importcapaciteit, gaswinning in Nederland en voldoende toevoer van gas via pijpleidingen en grensoverschrijdende netwerkverbindingen (interconnecties) belangrijk voor het in stand houden van energiezekerheid”, aldus Gasunie.

Meeste problemen op het spoor voorbij

UTRECHT – De meeste problemen die zich maandagochtend voordeden op het spoor zijn voorbij. Wel rijden er tot 21.15 uur nog minder sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders door een seinstoring.

Eerder op de ochtend reden er urenlang minder treinen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam door een seinstoring. Rond 11.30 uur meldde NS dat de problemen voorbij zijn.

Ook tussen Schiphol en Amersfoort waren er maandagochtend problemen door een seinstoring. Een wisselstoring leidde tot minder treinen tussen Utrecht en Rotterdam, en datzelfde probleem deed zich voor tussen Rotterdam en Dordrecht. Verder kampte het treinverkeer tussen Amersfoort en Zwolle met problemen door een seinstoring.

Musk: we gaan USAID sluiten

WASHINGTON – De regering van Donald Trump is bezig om de Amerikaanse buitenlandse hulporganisatie USAID te sluiten, zei Elon Musk maandag. “Het is niet meer te repareren” zei de miljardair in een gesprek op zijn eigen medium X.

Musk voegde eraan toe dat president Trump het met hem eens is dat het gesloten moet worden. Trump zei zondag dat USAID wordt geleid door “radicale gekken”.

De topman van Tesla en SpaceX is door Trump aangesteld om bezuinigingen op de overheid door te voeren. Hij deed zijn uitspraken over USAID in een gesprek, waaraan ook de voormalige Republikeinse presidentskandidaat Vivek Ramaswamy en de Republikeinse senatoren Joni Ernst en Mike Lee deelnamen.

USAID heeft bijna 43 miljard dollar in beheer. Dat geld is bedoeld voor humanitaire hulp en ontwikkelingshulp over de hele wereld.

Olie- en benzineprijzen in VS stijgen al door importheffingen Trump

NEW YORK – De olieprijzen zijn gestegen nadat president Donald Trump forse tarieven heeft ingesteld op een reeks importproducten, waaronder ruwe olie uit Canada en Mexico. Dit dreigt te leiden tot hogere kosten voor Amerikaanse consumenten.

Een vat Amerikaanse olie steeg maandagochtend tot 3,7 procent, al zakte de koersstijging later wel terug tot zo’n 2 procent. Brentolie, de olie uit onder meer het Midden-Oosten en de Noordzee, werd ongeveer 1 procent duurder. Op de brandstofmarkt in New York gingen de benzineprijzen daarnaast tot meer dan 6 procent omhoog.

Trump maakte afgelopen weekend zijn eerdere dreigementen waar met de aankondiging vanaf dinsdag heffingen van 25 procent op Canadese en Mexicaanse import en 10 procent op Chinese goederen in te voeren. Voor energie uit Canada geldt een verlaagd tarief van 10 procent. Daarmee lijkt de door economen gevreesde handelsoorlog werkelijkheid te worden. Vanuit Canada en Mexico zijn al vergeldingsmaatregelen aangekondigd.

Buurlanden

Canada en Mexico zijn belangrijke olieleveranciers van de Verenigde Staten. De noorderbuur is zelfs goed voor het grootste deel van de Amerikaanse olie-import. Dit gaat om ongeveer 4 miljoen vaten per dag. Ook komen er dagelijks voor ongeveer 500.000 vaten olie uit Mexico. De importheffingen betekenen dat bij het importeren van de betreffende producten een extra heffing moet worden betaald.

De olieprijzen waren in januari al opgelopen tot het hoogste niveau in maanden. Dat kwam mede door nieuwe Amerikaanse sancties tegen Rusland. Ook bij tankstations in Nederland zijn de prijzen vorige maand gestegen, al zakten ze vorige week wel weer wat terug. Volgens de laatste cijfers van consumentencollectief UnitedConsumers bedraagt de landelijke adviesprijs voor een liter Euro95 2,172 euro. Dat is enkele centen meer dan rond de jaarwisseling. De adviesprijzen worden doorgaans alleen langs de snelweg gevraagd. Elders kun je vaak goedkoper tanken.

Weer krimp bedrijvigheid Nederlandse industrie

ZEIST – De bedrijvigheid in de Nederlandse industrie is aan het begin van 2025 opnieuw gekrompen. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (Nevi) op basis van haar maandelijkse inkoopmanagersindex. De industrie worstelt al langer met een zwakkere vraag uit binnen- en buitenland, waaronder de belangrijke afzetmarkt Duitsland.

Volgens de Nevi ging de index die de bedrijvigheid weergeeft in januari licht omlaag tot een stand van 48,4, vergeleken met een niveau van 48,6 in december. Als de graadmeter op 50 of meer staat, is er sprake van groei. Daaronder gaat het om krimp van de industriële activiteit.

De Nevi zegt dat de “matte vraag” en onzekerheid bij klanten een negatieve impact hadden op het aantal nieuwe orders in januari, waaronder de nieuwe exportorders. Nederlandse fabrikanten bleven als reactie op de kleinere instroom van de orders aan het begin van dit jaar hun productievolume verlagen.

Optimisme

Verder was er een duidelijke toename te zien van de kosten voor bedrijven door hogere kosten van grondstoffen, loon en transport. Om die kosten op te vangen verhoogden bedrijven hun verkoopprijzen in het sterkste tempo in twee jaar, aldus de Nevi.

De vereniging stelt wel dat bedrijven positiever zijn geworden over de toekomstige productie en dat dit vertrouwen zelfs het hoogste niveau sinds april vorig jaar heeft bereikt. Dat optimisme is volgens de Nevi het gevolg van verwachtingen over betere economische omstandigheden, nieuwe klantenwinning en uitbreidingsplannen.

ASML

“Ondernemers zijn vrij optimistisch geworden over het komende jaar; maar liefst 45 procent verwacht herstel. Dankzij de felle concurrentiestrijd om kunstmatige intelligentie kan de chipmarkt dit jaar aantrekken. ASML bevestigde eind januari de eerder afgegeven groeiprognoses voor 2025. Rond kunstmatige intelligentie woedt een felle concurrentiestrijd tussen de Verenigde Staten, China en Europa, die voorlopig nog niet beslecht is. Het lijkt erop dat de vraag naar chipmachines de komende jaren sterk blijft groeien. De Nederlandse industrie loopt daarin voorop en zal daar dus van profiteren”, aldus sectoreconoom industrie Albert Jan Swart van ABN AMRO.

Nederlandse inflatie koelde af naar 3,3 procent in januari

DEN HAAG – Het dagelijks leven is in januari gemiddeld 3,3 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van een snelle raming. Daarmee was de inflatie lager dan de 4,1 procent in december vorig jaar.

Ten opzichte van de voorgaande maand daalden de prijzen voor consumenten in januari met 0,3 procent. De snelle raming is volgens het CBS berekend op basis van nog onvolledige gegevens. De definitieve inflatiecijfers van januari worden op 13 februari gepubliceerd.

De inflatie werd afgelopen maand vooral veroorzaakt door de ontwikkeling van de prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak. Die werden in januari 7 procent duurder, na een stijging van 6,7 procent in december. De prijzen in de dienstensector stegen met 4,4 procent, na een toename van 5,8 procent in december. Energie werd 1,4 procent goedkoper. In december stegen de energieprijzen nog met 1,5 procent. In dat cijfer zijn ook motorbrandstoffen meegenomen.

Eurozone

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode kwam vorige maand uit op 2,9 procent. In december was dat 3,9 procent. De Europese rekenmethode is iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

Later op de dag worden ook inflatiecijfers van de eurozone gepubliceerd door statistiekbureau Eurostat. De inflatie in het eurogebied was in december nog 2,4 procent. De inflatie in Nederland ligt al geruime tijd boven het gemiddelde van de eurozone. Volgens het CBS komt het vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone.

Trump: zeer snel importheffingen voor Europese Unie

WASHINGTON – De Europese Unie is “zeer snel” als volgende aan de beurt voor importheffingen. Dat zei de Amerikaanse president Donald Trump zondag.

“Ze profiteren echt van ons, weet u. We hebben een tekort van 300 miljard dollar (een kleine 293 miljard euro). Ze nemen noch onze auto’s, noch onze agrarische producten, bijna niks, en wij nemen alles, miljoenen auto’s, enorme hoeveelheden landbouwproducten”, verklaarde hij tegen de pers.

Dinsdag gaan de importheffingen voor Canada, Mexico en China in. Maandag heeft Trump gesprekken met Canada en Mexico hierover. Voor de Europese Unie zei de Amerikaanse president nog geen datum te hebben.

Een woordvoerder van de Europese Commissie zei zondag dat importheffingen het handelsverkeer verstoren en inflatie de hoogte in drijven. “Ze beschadigen alle betrokken partijen.” De EU “zal reageren op elke handelspartner die oneerlijke of willekeurige invoerrechten heft. De handelsbetrekkingen met en de investeringen in de VS zijn de grootste ter wereld en daarom staat er veel op het spel”, aldus de woordvoerder.

Snelheidsbeperking door schade op verbindingsweg A10 Zuid en A4 richting Schiphol

SCHIPHOL – Tijdens werkzaamheden bij de verbindingsweg A10 Zuid en de A4 richting Schiphol is dit weekend schade ontstaan aan de rijbaan. Komende week geldt daarom een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur op het traject, meldt Rijkswaterstaat. De maximumsnelheid geldt totdat de schade volgend weekend kan worden hersteld.

De schade ontstond tijdens het aanbrengen van damwanden voor de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer door projectorganisatie Zuidasdok.

Het was al bekend dat er door de specifieke grondsamenstelling risico op beschadiging van de snelweg bestond. Dit weekend was er niet genoeg tijd om het wegdek volledig te herstellen.

Rijkswaterstaat verwacht dat de snelheidsbeperking tot maandagochtend 10 februari om 05.00 uur geldt.

×