Clicky

dinsdag 24 september 2024 - 06:31 uur
Home Blog Pagina 53

Van Kuijk Groep neemt deel Van Kemenade Transport over

HELVOIRT – Om ook in de toekomst optimale service te kunnen bieden, en de continuïteit te waarborgen heeft de Van Kuijk Groep ervoor gekozen om het mesttransport transportbedrijf Van Kemenade Transport BV over te nemen.

Mevrouw van Kemenade laat donderdagochtend aan de redactie weten dat het in tegenstelling tot eerdere berichtgeving alleen het mesttransport, twee containerauto’s en twee walking floor auto’s betreft en niet het volledige transportbedrijf.

“Door deze overname kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn en biedt het meer continuïteit, die hiermee gewaarborgd wordt”, aldus Van Kuijk.

De planning wordt gecentraliseerd in Helvoirt waar de nodige kennis en moderne automatisering aanwezig is.

Van Kemenade Transport is een transportbedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met container- en walking floor-transporten in mest.

Vakutrans BV en Van Kemenade BV hebben besloten om per 1 oktober de activiteiten over te dragen aan Vakutrans BV.

Vakutrans BV is al jaren actief in de mesthandel en in het transport van reststromen afkomstig van levensmiddelenfabrieken, die naar de feedsector gaan. Deze overname sluit aan bij de visie van de Van Kuijk Groep.

Van Kuijk Groep, waaronder Vakutrans BV en Koenen Transport Veghel BB, behoren, over de overname: “In alle feed-, food- en bemestingsproduct markten waarin wij actief zijn, willen wij blijven groeien. Het vasthouden aan onze kernwaarden, afspraak is afspraak, betrouwbaarheid, loyaliteit en het zoeken naar oplossingen om de dienstverlening efficiënter, klantgerichter en beter in te richten, moet het mogelijk maken deze groei te realiseren.”

“Door gebruik te maken van hightech transportmaterieel en automatisering onderscheiden wij ons van de concurrentie. Hierdoor kunnen wij ons verder specialiseren, zowel in de agri- als in de feedsector. Onze focus ligt dagelijks op de toekomst: waar liggen nog kansen en hoe kunnen we onze opdrachtgevers nog beter van dienst zijn?”

Grote storing komt bij Defensienetwerk vandaan

DEN HAAG – De grote storing waardoor veel diensten met grote problemen kampen is het gevolg van een storing op het Defensienetwerk. Dat bevestigt een woordvoerder van het departement aan het ANP. De systemen die gebruikmaken van dit netwerk liggen plat.

Hulpdiensten, Eindhoven Airport, gemeenten en andere organisaties kampen met problemen als gevolg van de storing. Het Nationaal Cyber Security Centrum sprak eerder op de ochtend van een “storing in een datacenter”. Niet alle diensten ondervinden hinder: het gaat dus alleen om organisaties die gebruikmaken van het Defensienetwerk. Het ministerie van Defensie werkt hard aan een oplossing, laat een woordvoerder weten.

De storing raakt ook het communicatiesysteem waarmee agenten met elkaar praten. Volgens minister David van Weel (Justitie) kunnen agenten wel op een andere manier met elkaar communiceren. Het meldkamersysteem en 112 werken wel gewoon naar behoren, aldus de bewindsman. Daarnaast ligt het vliegverkeer plat op Eindhoven, waar ook een militaire vliegbasis zit. Sommige loketten van de overheid zijn slecht te bereiken.

Minister van Defensie Ruben Brekelmans kan “op dit moment nog geen mededelingen” doen over de vraag of het over een storing gaat of mogelijk een aanval. “Dat is precies wat we aan het uitzoeken zijn.” Naar verluidt wordt niet uitgegaan van een cyberaanval.

“De marechaussee functioneert op dit moment gewoon”, verzekert Brekelmans.

Rechter verklaart Dinner Train failliet

BREDA – De rechtbank in Zeeland-West-Brabant heeft Dinner Train failliet verklaard. De onderneming, die luxe diners aanbood in een rijdende trein, kampte afgelopen weken al met problemen. Daarom waren alle ritten geschrapt. De rechter heeft een curator aangewezen, die moet kijken of er nog een doorstart voor het bedrijf in zit.

Dinner Train zette onlangs een streep door alle ritten omdat er technische problemen waren rond de rijtuigen waarvan gebruik werd gemaakt. Mensen die al hadden geboekt hoorden soms kort voor vertrek, en soms helemaal niet, dat hun trein niet meer zou rijden.

Het leek er meteen al op dat er ook financiële problemen speelden. Op sociale media klaagden veel gedupeerden dat ze het geld van hun reservering niet meteen terugkregen. Dinner Train liet klanten weten dat ze eerst een voucher zouden ontvangen en dat het bedrijf iedereen later gefaseerd wilde terugbetalen. Wanneer mensen daarover vervolgens vragen stelden, reageerde het bedrijf niet of nauwelijks.

Of de gedupeerden hun geld nog terug zullen zien, valt te betwijfelen. Bij faillissementen staan consumenten met hun claims doorgaans achteraan in de rij. Verzekeraar DAS heeft meerdere meldingen over Dinner Train binnengekregen. Maar op de vraag wat het bankroet precies voor consumenten betekent, wil een woordvoerster niet ingaan. “Wij hebben besloten om voorlopig even niks te zeggen om geen belangen te schaden van mensen die wij vertegenwoordigen.”

Volgens vakbond FNV werkte Dinner Train vooral met zzp’ers. Het gaat bijvoorbeeld om studenten die als bijbaan bijverdienden in de rijdende restaurants van het bedrijf. De bond had ook al van krachten te horen gekregen dat Dinner Train hun niet meer uitbetaalde. Sommige zzp’ers zouden nog duizenden euro’s tegoed hebben van het bedrijf.

Dinner Train ging in 2019 al eens failliet. Het materieel en de merknaam Dinner Train werden daarna met de hulp van een aantal investeerders overgenomen door Train Charter Events van ondernemer Tim Beltz. Onder de naam Train Events bood Beltz eveneens de mogelijkheid voor bijvoorbeeld bedrijven om een trein als rijdende evenementenlocatie te boeken. Ook die activiteiten zijn nu failliet.

Het bedrijf zelf en ook de curator waren woensdag niet bereikbaar voor commentaar.

Politiemedewerker aangehouden op verdenking van seksueel contact met minderjarigen

Politie
Foto: F. van der Wal | Transport Online

UTRECHT – Een politiemedewerker is woensdagmorgen aangehouden op verdenking van seksueel getint contact met minderjarigen en voor het in bezit hebben van kinderporno.

Het betreft een politievrijwilliger. Deze politiemedewerker is van rechtswege geschorst, meldt de politie.

Maandag 13 mei kwam er een melding bij de politie binnen over mogelijk seksueel getint contact tussen een minderjarige jongen en een politiemedewerker uit de politie-eenheid Midden-Nederland.

In opdracht van het Openbaar Ministerie is de afdeling zeden van de politie een strafrechtelijk onderzoek gestart tegen de 36-jarige man, waarvan gegevensdragers in beslag zijn genomen.

Na technisch onderzoek van die gegevensdragers is de man op 28 augustus aangehouden en van rechtswege geschorst.

Bobbytrans BV en De Korenaar Transport BV failliet verklaard

Faillissement
Foto: Adobe Stock

UTRECHT – Op dinsdag 27 augustus zijn voor de rechtbank van Midden-Nederland Bobbytrans BV en De Korenaar Transport BV failliet verklaard. ook de financiële holding achter de bedrijven Thijsgroep BV is failliet verklaard.

Eerder dit jaar, op 11 juni 2024, werd ook Bobbytrans Internationaal Transport BV failliet verklaard.

Alle bedrijven zijn van dezelfde eigenaar en op hetzelfde adres, Reactorweg 17 in Utrecht, gevestigd.

Wie het faillissement heeft aangevraagd, en waarom, is op dit moment nog niet bekend.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel zouden er bij Bobbytrans vijf werknemers werkzaam zijn geweest. Hoeveel personeel werkzaam was bij De Korenaar Transport is op dit moment niet duidelijk.

De Korenaar Transport werd opgericht in 2013, Bobbytrans in 2019 en handelde ook onder de naam Thijs Trans.

Het is op dit moment niet bekend of de bedrijven een doorstart zullen maken.

Landelijke storing in alarmeringssysteem hulpdiensten

DEN HAAG – Een storing treft momenteel het alarmerings- en communicatiesysteem van de hulpdiensten. Ze vallen terug op noodscenario’s, waardoor er geen gevolgen zijn voor de alarmering en inzet van de hulpdiensten. Noodnummer 112 is wel gewoon bereikbaar, meldt de Veiligheidsregio Utrecht op X.

Ook het nummer 0900-0904 van de brandweer, voor zaken die geen spoed hebben, is nog bereikbaar. De storing zou met name invloed hebben op de werkwijze in de meldkamer. Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Utrecht is de storing al uren gaande. “Het is een landelijke storing. In principe hebben alle hulpdiensten in Nederland hier last van. Gelukkig hebben we noodscenario’s waar we op terugvallen. Het gebeurt wel vaker, alleen niet vaker zo lang als nu”, zegt ze. De problemen zouden al sinds dinsdagavond 22.30 uur spelen.

De oorzaak is nog onbekend. “Dat is de grote vraag. Dat weten wij ook niet. Er wordt met man en macht gewerkt om het op te lossen”, zegt een andere woordvoerder van de Veiligheidsregio Utrecht. De problemen betreffen volgens hem vooral het alarmeringssysteem P2000. Ook C2000 heeft een storing, zegt hij. “Maar dat is redelijk eenvoudig te ondervangen. Nu moeten ze mondeling melden dat ze uitrukken bij een incident, in plaats van dat ze op een knopje drukken.”

Of er een relatie is met de andere storingen, weet hij niet. “Dat valt buiten onze scope. Daar hebben we geen zicht op.”

Rusland vindt dat atoomtoezichthouder objectiever moet worden

MOSKOU – Rusland zegt dat het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) een “objectievere en duidelijkere” positie moet innemen over nucleaire veiligheid.

Woordvoerster Maria Zacharova van het ministerie van Buitenlandse Zaken suggereerde dat de toezichthouder partijdig is, zonder concreet te maken waarom.

Dinsdag bracht het hoofd van het IAEA Rafael Grossi een bezoek aan een kerncentrale op Russisch grondgebied die beschadigd is door een drone. De regio Koersk, waar de centrale staat, wordt door Oekraïne aangevallen en Rusland beticht het land ervan ook de centrale beschadigd te hebben. Oekraïne heeft dat zelf niet bevestigd. Grossi wilde nog niet zeggen wie schuldig is.

Rusland vindt dat de IAEA duidelijker zou moeten zijn, zei Zacharova volgens staatspersbureau RIA. “Niet in het belang van ons land, niet om het standpunt van Moskou te bevestigen, maar in het belang van de feiten met een specifiek doel: de veiligheid garanderen en voorkomen dat we een catastrofale weg inslaan in een richting waarin het regime in Kyiv iedereen nu dwingt.”

KSN Transport BV failliet verklaard

VALKENSWAARD – Voor de rechtbank van Oost-Brabant werd op 27 augustus 2024 KSN Transport BV failliet verklaard. KSN Transport BV is gevestigd aan de Zeelbergseweg 31 in Valkenswaard.

Recentelijk, te weten op 20 augustus 2024, werd op hetzelfde adres ook al MNA Transport & Logistiek BV failliet verklaard. En op 3 juli 2024 werd ook KSN Transport & Logistiek BV failliet verklaard.

Het faillissement is aangevraagd door het bedrijfstakpensioenfonds vanwege niet-afgedragen pensioenpremies, laat de curator, mr. Beerens, desgevraagd weten

Volgens de curator was er geen personeel meer werkzaam bij de bedrijven.

Het bedrijf was, volgens eigen zeggen, al 12 jaar actief in zowel nationaal- als internationaal transport en pakketzendingen.

“De activiteiten bij het bedrijf lijken al enige tijd geleden gestaakt”, meldt de curator. Er zal dan ook geen doorstart worden gemaakt.

Meerdere diensten getroffen door grote computerstoring

DEN HAAG – Een grote computerstoring heeft woensdag ook de Kustwacht en de Koninklijke Marechaussee getroffen. De diensten zijn sinds de nacht van dinsdag op woensdag nauwelijks bereikbaar.

Ook DigiD kampt met een storing. Het is niet duidelijk of die dezelfde oorzaak heeft. Die storing heeft onder meer gevolgen voor het Centraal Justitieel Incassobureau. Ook kunnen mensen vaak niet online een afspraak maken voor een vaccinatie tegen het coronavirus. GGD GHOR Nederland zegt dat dit vooral gebeurt bij mensen die via de mobiele telefoon proberen in te loggen.

De Kustwacht laat weten dat het daar om zowel telefoonverbindingen als radioverbindingen gaat. Bij de marechaussee is het contactcentrum niet bereikbaar.

Air France-KLM rondt aankoop belang in noodlijdend SAS af

PARIJS – Air France-KLM heeft de aankoop van een aandelenbelang van bijna 20 procent in de noodlijdende Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS afgerond. De afronding volgt op goedkeuringen voor de deal in Europa en de Verenigde Staten.

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie liet vorig jaar al weten een belang te nemen in SAS, als onderdeel van een reddingsoperatie van de Scandinavische branchegenoot. De Deense overheid en de investeringsmaatschappijen Castlelake en Lind Invest staken ook geld in SAS. Samen met Air France-KLM investeerden de partijen in totaal 1,2 miljard dollar in de luchtvaartmaatschappij. Die van Air France-KLM bedroeg 144,5 miljoen dollar.

Naast de financiële transactie hebben Air France-KLM en SAS ook overeenkomsten getekend om hun hubs en netwerken met elkaar te verbinden. Deze overeenkomsten gelden vanaf 1 september. Op dezelfde dag treedt SAS toe tot de Skyteam-alliantie, waarvan Air France en KLM oprichters zijn.

Klanten van Air France-KLM krijgen dan toegang tot 33 bestemmingen in Noord-Europa buiten de hubs van SAS in Kopenhagen, Oslo en Stockholm. SAS-klanten krijgen toegang tot 33 bestemmingen in Europa buiten de hubs van Air France-KLM op de luchthavens Parijs Charles de Gaulle en Amsterdam Schiphol.

Topman Benjamin Smith van Air France-KLM stelt verheugd te zijn met de strategische stap, waarmee de luchtvaartcombinatie de positie op de Scandinavische markten vergroot. Onder de voorwaarden van de deal zou Air France-KLM na minimaal twee jaar ook het belang in SAS eventueel kunnen uitbreiden om zo controlerend aandeelhouder te worden.

Volvo introduceert nieuwe service voor het opladen van elektrische vrachtwagens

Volvo Trucks blijft nieuwe diensten introduceren voor het opladen van elektrische trucks. De meest recente, Charging Management, maakt efficiënt thuisladen mogelijk.

De nieuwe service Charging Management van Volvo Trucks helpt transportbedrijven bij het efficiënt monitoren van het laden van elektrische trucks op het eigen terrein. Het zorgt ervoor dat de trucks binnen de vloot voldoende opgeladen zijn voor geplande werkzaamheden en het vermindert het aantal ongeplande laadsessies. De dienst draagt daardoor bij aan een hogere productiviteit en uptime.

Met Charging Management kunnen oplaadsessies via het platform Volvo Connect worden gepland, beheerd en gerapporteerd. Het biedt een visueel overzicht van het laadproces van de vrachtwagens en inzicht in het accuniveau en de laadstatus.

Ook is het mogelijk om een laadplan te maken, waarbij berekend wordt wanneer de voertuigen moeten beginnen met opladen en wanneer de accu’s vol zijn. Afwijkingen van het plan worden aan de gebruiker gemeld, om een laag batterijniveau te voorkomen. Rapporten over laadsessies van zowel voertuigen als laders zijn beschikbaar voor follow-up.

“Opladen is een belangrijk aspect bij het gebruik van een elektrische vrachtwagen. Als transportbedrijf wil je er zeker van zijn dat je trucks opgeladen zijn en klaarstaan voor de volgende transportmissie. Het opvolgen van het laadproces is ook belangrijk, om te kunnen zien of er afwijkingen zijn. Deze service helpt de vervoerders hierbij,” zegt Johan Östberg, Electromobility Service Owner bij Volvo Trucks.

In drie stappen openbaar laden met Volvo Open Charge: vinden, boeken, laden
Vorig jaar introduceerde Volvo Trucks al Volvo Open Charge, een dienst die ontworpen is om het opladen onderweg voorspelbaarder en betrouwbaarder te maken. Volvo Open Charge helpt transportbedrijven bij het vinden van en toegang krijgen tot openbare laadstations, waaronder de laadstations van Milence.

Laadsessies bij de stations waar Volvo een partnerschap mee heeft kunnen worden gestart met de Volvo-laadpas, via de Truck Charging App of via Volvo Connect. Facturatie vindt achteraf plaats aan de hand van een gespecificeerde verzamelfactuur.

In de nabije toekomst zal het mogelijk zijn om een laadsessie te boeken via de tool, waardoor de laadplanning kan worden geoptimaliseerd. De Volvo Open Charge service is intussen uitgerold in Zweden en Nederland. Andere landen in Europa en andere delen van de wereld zullen volgen.

Charging Management en Volvo Open Charge zijn beide onderdeel van Volvo Connect, het online platform van Volvo Trucks voor digitale diensten.

Toezichthouder onderzoekt dodelijk ongeluk Delta Air Lines in VS [+foto’s&video]

ATLANTA – De Amerikaanse toezichthouder voor veiligheid op de werkplek onderzoekt een dodelijk ongeluk op een onderhoudsfaciliteit voor vliegtuigen van Delta Air Lines.

Bij dat ongeluk dinsdag bij de luchthaven van de stad Atlanta kwamen twee medewerkers om en raakte een werknemer zwaargewond.

Volgens Delta heeft het ongeluk te maken met wielcomponenten die voor onderhoud werden gedemonteerd en niet aan een toestel vastzaten. “Dit nieuws is hartverscheurend voor ons allemaal”, zegt de luchtvaartmaatschappij.

Niet alleen de U.S. Occupational Safety and Health Administration, zoals de toezichthouder voluit heet, bemoeit zich met de zaak. Ook luchtvaartautoriteit FAA heeft hierover contact met de vliegmaatschappij. Delta zegt samen te werken met de autoriteiten en uit te zoeken hoe het ongeluk kon gebeuren.

Managers krijgen hoogste bruto-uurloon, hulpkrachten transport en logistiek het laagste

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Managers productie en gespecialiseerde dienstverlening hadden in 2023 het hoogste bruto-uurloon van alle werknemers. De doorsnee (mediaan) lag op 44,20 euro bruto per uur. Werknemers die werken als hulpkrachten in de transport en logistiek hadden het laagste mediane uurloon, namelijk 12,00 euro bruto per uur. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Na de managers in de productie en gespecialiseerde dienstverlening hadden managers op administratief en commercieel gebied het hoogste mediane bruto-uurloon (41,00 euro).

De top vijf van beroepssegmenten met de hoogste uurlonen wordt gecompleteerd door juristen (37,40 euro), specialisten bedrijfsbeheer en administratie (34,20 euro) en docenten (32,90 euro).

Laagste bruto-uurloon bij hulpkrachten transport en logistiek

Hulpkrachten transport en logistiek hadden in 2023 van alle werknemers het laagste uurloon. Daarnaast ontvingen verkopers (15,10 euro), hulpkrachten bouw en industrie (15,20 euro), medewerkers persoonlijke dienstverlening (15,20 euro) en schoonmakers en keukenhulpen (15,50 euro) de laagste mediane bruto-uurlonen.

Relatief veel flexwerkers in laagbetaalde beroepen

In de beroepen met de laagste mediane bruto-uurlonen werkten werknemers vaker in een flexibel dienstverband dan in de hoogst betaalde beroepen. Zo werkte ruim 70 procent van de hulpkrachten in de transport en logistiek als flexwerker, waarvan de meesten als oproep- of invalkracht. Het ging hier vaak om bijbanen, aangezien 62 procent van de werknemers nog onderwijsvolgend was.

Ook bij de andere beroepen met een laag uurloon werkten relatief veel werknemers als flexwerker. Alleen bij de hulpkrachten bouw en industrie waren er iets meer werknemers met een vast dienstverband dan met een flexibel dienstverband. Ook ging het minder vaak om bijbanen, zo was 21 procent onderwijsvolgend. De gemiddelde leeftijd in deze groep lag hoger dan bij de andere beroepen met een laag uurloon.

In de beroepssegmenten met de hoogste uurlonen had ruim 90 procent van de twee segmenten met managersberoepen een vaste arbeidsrelatie, bij docenten was dit met 71 procent het minst vaak.

Managers vaker man

In de twee beroepssegmenten van managers met het hoogste mediane uurloon waren meer mannen dan vrouwen werkzaam in 2023. Bij de managers productie en gespecialiseerde dienstverlening was 68 procent van de werknemers man en bij managers op administratief en commercieel gebied 64 procent. Juristen en docenten waren daarentegen vaker vrouw, respectievelijk 59 en 66 procent.

Bij drie van de vijf beroepssegmenten met de laagste uurlonen werkten meer vrouwen dan mannen. Alleen bij hulpkrachten transport en logistiek waren meer mannen werkzaam (70 procent) en bij de hulpkrachten bouw en industrie was de verdeling nagenoeg gelijk.

Voetballer Juan Izquierdo (27) overleden na in elkaar zakken op veld

SÃO PAULO – De Uruguayaanse voetballer Juan Izquierdo is overleden nadat hij vorige week op het veld in elkaar was gezakt.

Volgens het Albert Einstein-ziekenhuis, waar de verdediger (27) op de intensive care werd behandeld, kon Izquierdo niet meer worden gered nadat hij afgelopen donderdag tijdens de Copa Libertadores-wedstrijd bij het Braziliaanse São Paulo naar de grond was gegaan als gevolg van hartritmestoornissen.

“Het is met het diepste verdriet en grootste schrik dat Club Nacional de dood van onze geliefde speler Juan Izquierdo aankondigt”, schrijft zijn Uruguayaanse club. Izquierdo speelde sinds begin dit jaar bij Nacional.

Het Braziliaanse voetbal heeft een minuut stilte afgekondigd bij de wedstrijden van woensdag naar aanleiding van het overlijden van Izquierdo.

Ruim 4 miljoen mensen geven geen toestemming voor orgaandonatie

DEN HAAG – Op 1 januari 2024 hadden 10,6 miljoen mensen van 18 jaar of ouder een keuze ingevuld in het Donorregister. In 2020, het jaar waarin de nieuwe donorwet werd ingevoerd, waren dat er 6,9 miljoen. 4,8 miljoen mensen gaven toestemming voor orgaandonatie, 1 miljoen meer dan in 2020. 4,3 miljoen mensen gaven geen toestemming voor orgaandonatie, 2 miljoen meer dan in 2020.

Volwassenen met herkomst buiten Nederland gaven bijna twee keer zo vaak aan geen donor te willen zijn als volwassenen met Nederlandse herkomst. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS en het Donorregister.

Voor het Donorregister moest tot 2020 expliciet een keuze worden gemaakt over donatie van organen en weefsels na overlijden. Degenen die geen keuze maakten, stonden niet geregistreerd in het Donorregister. In de donorwet van 1 juli 2020 is geregeld dat alle inwoners van Nederland van 18 jaar of ouder, wanneer zij zelf geen keuze vastleggen, in het Donorregister worden opgenomen met de registratie ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’. Zij worden sinds deze wetswijziging als potentiële orgaandonor gezien. In 2024 hadden – net als in 2022 – 3,3 miljoen mensen geen eigen keuze ingevuld in het Donorregister, en staan daardoor geregistreerd als ‘geen bezwaar’.

Anderhalf keer zoveel volwassenen hebben keuze gemaakt

Op 1 januari 2020 had – onder de oude donorwet – 49 procent van de bevolking van 18 jaar of ouder een eigen keuze ingevuld in het Donorregister. Dit betekent dat zij expliciet toestemming of juist geen toestemming gaven voor orgaandonatie, of dat een familielid of een aangewezen persoon beslist over eventuele orgaandonatie. Op 1 januari 2024 was dat 72 procent.

41 procent van de volwassenen die een eigen keuze hebben ingevuld in het Donorregister gaf geen toestemming voor orgaandonatie, tegen 34 procent in 2020.

Volwassenen met herkomst buiten Nederland vaker geen donor

34 procent van de volwassenen met een Nederlandse herkomst, die een eigen keuze hebben ingevuld in het Donorregister, gaf in 2024 geen toestemming voor orgaandonatie. Onder volwassenen met een herkomst buiten Nederland was dit 64 procent. 18-plussers met een Marokkaanse of Turkse herkomst gaven het vaakst geen toestemming voor orgaandonatie (96 en 89 procent), volwassenen met als herkomst Europa of Indonesië het minst vaak (45 procent).

Dat mensen met een niet-Nederlandse herkomst minder vaak donor zijn, leidt mogelijk tot een tekort aan donoren voor deze groep. De kans om een passend orgaan te vinden, dat niet wordt afgestoten door het lichaam, is het grootst als dit orgaan afkomstig is van iemand met dezelfde achtergrond.

Zelf of beide ouders geboren in buitenland, vaker geen toestemming

Volwassenen van alle herkomstgroepen buiten Nederland die zelf, of van wie beide ouders in het buitenland geboren zijn, geven vaker geen toestemming voor orgaandonatie dan degenen die zelf in Nederland geboren zijn en van wie één ouder in Nederland geboren is.

Zo geeft 78 procent van de mensen die geboren zijn in Suriname geen toestemming voor orgaandonatie; van degenen die wel in Nederland zijn geboren, maar waarvan beide ouders in Suriname zijn geboren, is dat 76 procent. Als een van beide ouders in Suriname is geboren, en de andere ouder in Nederland, is dit aandeel met 53 procent aanzienlijk lager.

20 duizend mensen switchen van wel naar geen toestemming

Mensen kunnen hun keuze in het Donorregister op elk moment veranderen. In de periode van 1 januari 2022 tot 1 januari 2024 hebben ruim 20 duizend volwassenen hun keuze gewijzigd van expliciete toestemming naar geen toestemming, terwijl 6 duizend mensen hun keuze veranderden in omgekeerde richting. Bijna 35 duizend mensen die in 2022 geregistreerd stonden als geen bezwaar tegen orgaandonatie, kozen in 2024 voor geen toestemming, 16 duizend voor expliciete toestemming.

Rotterdam en Den Haag hebben meeste inwoners die geen toestemming geven
In Rozendaal was het aandeel volwassenen dat een keuze heeft ingevuld in het Donorregister het hoogst (86 procent), in Amsterdam en Diemen het laagst (60 procent).

Het hoogste aandeel volwassenen dat geen toestemming gaf voor orgaandonatie woont in Rotterdam (57 procent), op de tweede plek komt Den Haag met 56 procent. In Hilvarenbeek en Rozendaal was het aandeel met 25 procent het laagst.

LAATSTE NIEUWS

A15

Botlekbrug ook dinsdagochtend paar uur dicht voor wegverkeer

ROTTERDAM - Weggebruikers moeten ook dinsdagochtend rekening houden met hinder op de A15 in het Rotterdamse havengebied. Rijkswaterstaat sluit de Botlekbrug over de Oude...
×