Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 04:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 53

Waakhonden: kinderen herkennen reclame van influencers niet goed

TILBURG – Digitale toezichthouders willen meer maatregelen voor minderjarigen om reclames van influencers te herkennen. Volgens onderzoek van Centerdata in opdracht van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) schieten de huidige regels voor influencermarketing tekort in het beschermen van kinderen en jongeren. Deze groep heeft moeite om deze vorm van reclame te herkennen.

Als influencers producten aanprijzen, moeten ze in veel gevallen bij hun bericht benoemen dat ze daarvoor een vergoeding of ander voordeel ontvangen. Kinderen en jongeren herkennen reclame minder goed en als ze het herkennen, kijken ze er minder kritisch naar, volgens het onderzoek. Dit kan problematisch zijn en hen gevoeliger maken voor beïnvloeding, stellen de digitale toezichthouders.

Voorzitter Amma Asante van het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil dat ook kleinere influencers onder de Mediawet, en daarmee onder het toezicht van het CvdM, gaan vallen. “Uit het onderzoek blijkt dat sponsorvermeldingen zeker ook van belang zijn bij berichten van influencers met een kleiner bereik.” Ook stelt ze voor dat op scholen aandacht wordt besteed aan media-educatie.

Het samenwerkingsplatform bestaat naast het CvdM uit de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.

Arriva bestelt 157 elektrische bussen bij VDL

Foto: VDL

EINDHOVEN – Personenvervoerder Arriva heeft 157 nieuwe elektrische bussen besteld bij VDL Bus & Coach, de divisie Bussen van VDL Groep. Deze bussen, de nieuwe generatie VDL Citea, zijn bestemd voor de nieuwe concessie West-Brabant, die start per 6 juli 2025.

VDL Bus & Coach start vanaf de eerste helft van 2025 met het leveren van 58 nieuwe generatie VDL Citea’s type LE-122 en 99 bussen van het type LE-135. Deze voertuigen worden ingezet voor het openbaar vervoer in West-Brabant.

Eerder heeft Arriva, samen met provincie Noord-Brabant, voor Oost-Brabant 64 nieuwe generatie Citea’s in verschillende uitvoeringen besteld. Deze voertuigen worden binnenkort ingezet voor openbaar vervoer in de stad Tilburg en op de hoogwaardig openbaarvervoerlijnen (HOV) tussen Uden-Veghel-Eindhoven en Uden-Veghel-Den Bosch.

Alle 157 nieuwe voertuigen zijn voorzien van zowel links als rechts geplaatste laadaansluiting voor optimale laadflexibiliteit op depotlocaties. Daarnaast zijn de voertuigen uitgerust met camera monitoringsystemen in plaats van conventionele spiegels, zijn ze volledig emissievrij en uitgerust met een innovatief klimaatsysteem.

De ergonomische chauffeursomgeving ondersteunt de chauffeur maximaal, waarbij de chauffeurscabine is voorzien van een elektrisch verstelbare, geklimatiseerde chauffeursstoel met geheugenfunctie. Alle voertuigen hebben aanvullende interieurverlichting en kenmerken zich verder door het grote aantal luxe stoelen voorzien van extra dikke zit- en rugkussens met voornamelijk vooruitrijdende zitplaatsen voor optimaal reizigerscomfort.

Naast comfort en huisstijl, is veiligheid een centraal thema in de verdere uitvoering. Zo krijgen alle bussen een elektrische rolstoeloprijplaat, Isofix (systeem voor de bevestiging van kinderzitjes) en een AED. De voertuigen beschikken over diverse veiligheidssystemen en chauffeur-ondersteuningssystemen, zoals: cruise control inclusief snelheidsbegrenzer, bandenspanningscontrolesysteem, cameraspiegels inclusief dode hoek camera, licht- en regensensor, dode hoek waarschuwing, verkeersbord- en snelheidsherkenning, achteruitrijcamera en diverse detectie- en waarschuwingssystemen.

“Met deze uitbreiding zetten we opnieuw een belangrijke stap in onze zero emissie-ambities”, legt Jan Pieter Been, regiodirecteur Arriva Zuid uit. “Ruim 90 procent van het openbaar vervoer in West-Brabant, wat door Arriva verzorgd wordt, is straks elektrisch. Daar zijn we bijzonder trots op. Dat past bij ons doel om in Brabant in 2027 volledig CO2-neutraal te werken.”

“Arriva en VDL zijn al jarenlang partners en trekken gezamenlijk op om de zero-emissie doelstelling van Europa te realiseren. Door de goede samenwerking hebben we samen al vele succesvolle projecten volbracht. Het terugkerende vertrouwen van Arriva in ons product en ons bedrijf, bestempelt deze samenwerking en we zetten ons 100 procent in om naar tevredenheid van Arriva en de provincie onze producten te leveren en in operatie te stellen”, aldus Rob Mol, directeur VDL Bus & Coach Nederland. “Met deze order van Arriva versterken we onze positie verder op het gebied van elektrisch openbaarvervoer.”

Hoge boetes voor chauffeur en werkgever na gebarsten voorruit, versleten banden en rij- en rusttijdovertredingen

Foto: Duitse Politie

BICKENDORF – Tijdens controles op het goederenvervoer, met speciale focus op het zondagsrijverbod door Duitse agenten werd zondagmiddag op de Duitse A60 een koelwagen beladen met kip gestopt, waarbij vier banden op de aandrijfas versleten waren.

Bij controle van de koelwagen ontdekten de agenten een gebarsten voorruit en vier versleten banden op de aandrijfas van de trekker. Twee banden bereikten niet de vereiste minimale profieldiepte van 1,6 mm en bij één van de vier banden was het ijzergaas (karkas) al over het gehele loopvlak zichtbaar. Dat de band nog niet was gesprongen, was waarschijnlijk slechts een gelukkige omstandigheid.

Verder rijden werd onmiddellijk verboden en alle vier de banden moesten worden vervangen. Deze moeten in de loop van maandag ter plaatse worden vervangen.

Foto: Duitse Politie

De koeling van de lading is nog steeds gegarandeerd.

Tegen de chauffeur en het bedrijf is een administratieve overtredingsprocedure gestart, die voor beiden waarschijnlijk een hoge boete zal opleveren. Er wordt zelfs gekeken naar een procedure waarbij de vrachtopbrengsten kunnen worden geïnd.

Pas nadat alle vier de banden zijn vervangen, mag de chauffeur weer verder rijden.

Bij verdere controle kwamen ook nog enkele overtredingen van de rij- en rusttijden aan het licht.

Röhlig Logistics en Hapag-Lloyd gaan strategisch partnerschap aan voor biobrandstof om scheepvaartemissies te verminderen

BREMEN – Röhlig Logistics en Hapag-Lloyd, een van ‘s werelds grootste containerrederijen, zijn een strategisch partnerschap aangegaan om scheepvaartemissies te verminderen door de integratie van biobrandstoffen.

Onder de overeenkomst zal Röhlig het geavanceerde biobrandstofproduct “Ship Green” van Hapag-Lloyd gebruiken voor emissiearm zeetransport. Door biobrandstof te kopen die is afgeleid van afval- en reststoffengebaseerde grondstoffen, zorgt Röhlig ervoor dat emissies gelijk aan 100% van de well-to-wake*-voetafdruk van zijn zendingen worden vermeden binnen de Hapag-Lloyd-vloot.

Deze samenwerking is afgestemd op de voortdurende inspanningen van beide bedrijven om duurzame logistieke oplossingen te bieden en bij te dragen aan wereldwijde klimaatbescherming.

“Bij Röhlig Logistics is duurzaamheid een integraal onderdeel van onze bedrijfscultuur en leidt het ons bij alles wat we doen. Daarom zijn we verheugd om samen te werken met Hapag-Lloyd voor dit belangrijke initiatief. Door biobrandstoffen op te nemen in onze zeevrachtoplossingen, stellen we onze klanten in staat om hun duurzaamheidsdoelen te behalen en ondersteunen we tegelijkertijd de transitie naar groenere toeleveringsketens. Dit hernieuwbare alternatief voor traditionele brandstoffen zal beschikbaar zijn voor alle klanten van Sea Freight”, zegt Simon Albrecht, Global Sea Freight Director bij Röhlig Logistics.

“We zijn er trots op om samen te werken met Röhlig Logistics om duurzame transportoplossingen te bevorderen via ons Ship Green-product. Deze samenwerking benadrukt onze gedeelde toewijding om emissies te verminderen en is een belangrijke stap in de reis van Hapag-Lloyd om netto-nul scheepsoperaties te bereiken tegen 2045”, zegt Tom De Wilde, Senior Director Global Account Management bij Hapag-Lloyd.

*Well-to-wake (WTW): Alle directe emissies van scheepsoperaties, inclusief upstream emissies van de productie, het transport en de distributie van brandstoffen.

OM eist boete tegen FVD’er Van Houwelingen om hakenkruis-tweet

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie heeft een boete van 450 euro geëist tegen FVD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen voor een “onnodig grievende” tweet over voormalig ministers Ernst Kuipers en Karien van Gennip. Hierop is een bewerkte foto te zien van de toenmalige bewindspersonen met een hakenkruisvlag.

In de tweet uit 2022 is ook de originele, onbewerkte foto te zien, waarop Kuipers een vlag hijst over de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Dit zijn zeventien doelen, zoals het uitbannen van armoede, die de lidstaten proberen te behalen.

Van Houwelingen vindt deze doelen “totalitair” en “utopisch” en heeft hiertegen willen waarschuwen, zei hij tijdens een zitting van de meervoudige kamer in van de rechtbank Den Haag. Dat vindt hij zijn taak als Kamerlid en vallen onder vrijheid van meningsuiting. Zijn advocaat verdedigt dat het bericht niet op de man is gericht, maar op de bal.

Daar is de officier van justitie het niet mee eens. Op de fotobewerking is namelijk te zien dat Kuipers de vlag met een hakenkruis hijst, met Van Gennip ernaast. Op deze manier worden de ministers geassocieerd met het “dood en verderf” van het naziregime, redeneert ze.

De officier gaat niet mee in de uitleg van Van Houwelingen dat het hem om de SDG’s en niet de ministers te doen was, omdat hij de doelen expliciet benoemt in het twitterbericht. Op het toenmalige Twitter – inmiddels X – zullen de meeste mensen het bericht maar vluchtig hebben gezien, denkt ze. Daarom gaat deze bedoeling van het Kamerlid naar haar inschatting aan de meesten voorbij.

Achteraf gezien vindt Van Houwelingen het “politiek gezien een onhandige tweet”, omdat deze zijn politieke tegenstanders “een stok om mee te slaan” gaf. Hij bedoelde het hakenkruis niet als een “letterlijke gelijkstelling” met de ministers, maar als een symbool van het kwaad gericht op de VN-doelen. Aanhangers van Van Houwelingen waren ook aanwezig, van wie een tot stilte werd gemaand door de rechter.

Een dag na plaatsing heeft hij het bericht overigens verwijderd en vervangen door een bewerking van dezelfde foto, maar dan met een communistenvlag.

“Het was een beetje dom, of onhandig misschien. Maar dat wil niet zeggen dat het daarmee strafbaar is”, sprak zijn advocaat.

Het OM heeft vorig jaar hetzelfde boetebedrag van 450 euro tegen Van Houwelingen gevraagd voor de tweet. Daartegen kwam hij in verzet en daarom is er een rechtszaak. De rechtbank doet op 21 oktober een uitspraak.

Hamas ziet in aanval 7 oktober overwinning voor zelfbehoud

DUBAI/GAZA-STAD – De aanval van Hamas op Israëlisch grondgebied rond de Gazastrook van een jaar geleden heeft Israël volgens een topman van de Palestijnse beweging “terug naar af” gebracht.

De voormalige leider van Hamas, Khaled Meshaal, stelt dat “de operatie Vloed van al Aqsa” voor de bezettingsmacht een enorme klap is geweest die een bedreiging vormt voor het bestaan van Israël.

De aanval van 7 oktober 2023 was naar het zich laat aanzien een verrassing voor de Israëlische strijdkrachten en inlichtingendiensten, ondanks waarschuwingen uit eigen gelederen en uit onder meer Egypte. In de kleine Gazastrook zitten de Palestijnen sinds 2007 over het algemeen opgesloten, maar er zijn maar weinig aanvallen van betekenis door de versperringen en afrasteringen heen geweest.

De beweging Hamas ziet de aanvallen van een jaar geleden daarom als een groot succes. De beweging stelt maandag om het succes te vieren tientallen raketten te hebben afgevuurd op centraal Israël, inclusief Tel Aviv. Er ging ook een luchtalarm af in centraal Israël.

Volgens Hamas was de aanval van 7 oktober “een noodzakelijke reactie op de Israëlische plannen om de Palestijnen en hun eigendommen te elimineren en alle Palestijnse grond en heiligdommen inclusief het complex van moskee al Aqsa Joods te maken”. Eind 2022 kreeg Israël een nieuwe coalitieregering onder leiding van premier Benjamin Netanyahu die te boek staat als de meest rechtse regeringsploeg ooit in het land.

Henk van Harn nieuwe Commercieel directeur PLUS

UTRECHT – PLUS benoemt Henk van Harn tot nieuwe Commercieel directeur. Met deze benoeming worden de directiegebieden Commercie en Klant & Formule samengevoegd, een belangrijke stap op weg naar een slagvaardiger servicekantoor. Henk start per 1 november 2024 bij PLUS.

De laatste jaren was Henk binnen het management team van Albert Heijn verantwoor- delijk voor Merchandising & Sourcing. Naast zijn commerciële verantwoordelijkheid gaf hij leiding aan de sourcing afdeling.

Hij heeft veel ervaring met data driven omnichannel categorie management en retail media en heeft vernieuwing gebracht op het gebied van formule propositie, campagnes en digitalisering. Zijn strategische kwaliteiten en zijn onderliggende financiële achtergrond geven hem een stevige basis. Gedurende twintig jaar heeft hij diverse managementfuncties vervuld, maar ook waardevolle ervaring opgedaan in de operatie.

Aart van Haren, algemeen directeur PLUS: “Met Henk hebben we iemand aangetrokken die alles in huis heeft om deze commerciële rol succesvol vorm te geven. Hij heeft een rijke ervaring, een passie voor transformatieprojecten en brengt energie en ondernemerschap. Ik kijk enorm uit naar onze samenwerking en heet hem van harte welkom bij PLUS.”

Eieren van hobbykippen via regenwormen vervuild met PFAS

DORDRECHT – Regenwormen lijken de belangrijkste oorzaak te zijn van de hoge concentraties PFAS in de eieren van hobbykippen uit de buurt van de Chemours-fabriek in Dordrecht. Dat concludeert advies- en ingenieursorganisatie Arcadis na onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Dordrecht, Molenlanden, Papendrecht en Sliedrecht. In kippeneieren uit de regio Zuid-Holland Zuid is vooral PFOS aangetroffen, een stof die onder de verzamelnaam PFAS valt, maar voor zover bekend nooit is gebruikt door chemiebedrijf Chemours en voorganger DuPont.

De GGD en het RIVM adviseerden eind vorig jaar om uit voorzorg geen eieren te eten van hobbykippen uit deze regio. Dat advies geldt nog steeds. Eieren uit de supermarkt kunnen volgens experts wel veilig worden gegeten, omdat ze worden gecontroleerd voordat ze in de winkel terechtkomen. Dat geldt niet voor de eieren van kippen die door mensen op kleine schaal in de tuin of op het erf worden gehouden.

Arcadis heeft onderzocht wat de mogelijke oorzaken zijn van de hoge concentraties PFOS. De onderzoekers keken onder meer naar diverse soorten voer, het water, de grond, bodembedekking, vitaminen en medicijnen, maar vonden hierin geen verklaring. Tijdens het onderzoek kwamen ook regenwormen in beeld.

“Een van de kippenhouders zei: ik spit regelmatig de grond om, zodat de kippen lekker wormen kunnen eten. Zo zijn we op dit spoor gezet”, aldus een van de Arcadis-onderzoekers. Metingen bij tientallen regenwormen wezen uit dat sprake is van bioaccumulatie: ophoping van chemische stoffen in een organisme. Wormen eten van alles op wat ze in de grond vinden. Zelf worden ze weer opgegeten door scharrelende kippen. De gemeten hoeveelheden in de wormen kunnen het grootste deel van de schadelijke stoffen in de eieren verklaren, aldus de betrokken partijen.

“PFOS zit in heel Nederland in lage gehaltes in de grond, maar dat kon de hoge concentraties in de eieren niet verklaren. De regenwormen bevatten echter dusdanige concentraties, dat wel sprake is van een duidelijk verband”, aldus Arcadis. “Maar we weten niet of dit de enige oorzaak is, mogelijk zijn er meer bronnen.” Het RIVM, dat eerder al onderzoek deed naar de eieren die worden gelegd door kippen uit de buurt van Chemours, voert nu een landelijk onderzoek uit.

Eén keer opladen, een week lang tanken: de eEconic als helikoptertankvoertuig bij Airbus

DONAUWÖRTH – De Mercedes-Benz eEconic tankt voor het eerst helikopters bij. Airbus Helicopters in Donauwörth gebruikt de volledig elektrische truck van Mercedes-Benz Special Trucks al enkele weken. De eerste ervaringen van Airbus Helicopters laten zien dat de tankwagen met de geïnstalleerde batterijcapaciteit ongeveer een week in normale omstandigheden kan worden gebruikt zonder tussentijds opladen.

De tankopbouw voor de vliegtuigbrandstof met SAF (Sustainable Aviation Fuel) is afkomstig van ROHR Spezialfahrzeuge GmbH. De experts van ROHR en Mercedes-Benz Special Trucks hebben gezamenlijk de integratie van het tank- en basisvoertuig uitgevoerd. De bedoeling achter de toevoeging van het volledig elektrische tankvoertuig aan het wagenpark is om de emissies van het afhandelingspark te verminderen en de directe voertuigomgeving een aangenamere werkplek te maken voor werknemers.

Het basisvoertuig: de eEconic van Mercedes-Benz Special Trucks

Dankzij de bewezen veiligheidsvoorzieningen is de Mercedes-Benz eEconic ideaal voor gebruik in dynamische werkomgevingen. De kijkhoek van de bestuurder is breder dan bij veel andere vrachtwagenmodellen dankzij het lage panoramavenster. De lage zitpositie stelt de bestuurder bovendien in staat om op ooghoogte met collega’s op het vliegveld te observeren wat er gebeurt en oogcontact met hen te houden.

Ondanks de lange wielbasis van 5,5 meter heeft de eEconic een relatief krappe bochtstraal dankzij de gestuurde achteras. Hierdoor kan het ongeveer 11 meter lange basisvoertuig gemakkelijk manoeuvreren tussen grondpersoneel, andere voertuigen, landende helikopters en zelfs de roterende bladen van startende helikopters.

Het veiligheidsconcept wordt aangevuld met trainingen voor grondpersoneel, die zijn ontworpen door experts van Mercedes-Benz Special Trucks, ROHR Spezialfahrzeuge GmbH en Airbus.

De eEconic heeft een elektrische as met een geïntegreerde aandrijfeenheid en twee elektromotoren die een continu vermogen van 330 kW genereren. De accupakketten van de eEconic kunnen worden opgeladen met een vermogen van maximaal 160 kW. Omdat de pomp in de tankbehuizing ook de accu’s van het voertuig gebruikt, zorgt één laadproces voor de energievoorziening voor zowel het rijden als het tanken.

Elektrische energie kan ook worden teruggewonnen door recuperatie, wat de bedrijfstijd van het tankvoertuig verlengt zonder tussentijds opladen. Een ander voordeel van de elektrische aandrijving: de uitlaatgas-, geur-, hitte- en geluidsoverlast voor medewerkers op het vliegveld is aanzienlijk lager.

De tank van Rohr Spezialfahrzeuge GmbH

Het voertuig is uitgerust met een speciale tankopbouw met een nuttige capaciteit van 16.500 liter. De pomp wordt hydraulisch aangestuurd via een elektrisch aftakassysteem (ePTO). Omdat de pomp in de tankopbouw ook energie uit de in de voertuigaccu’s opgeslagen energie haalt, is één enkel laadproces voldoende om de energievoorziening voor zowel het rijden als het tanken te garanderen.

Voor deze voertuigoplossing hebben de specialisten van ROHR zich gericht op het aanpassen van gestandaardiseerde componentonderdelen en -assemblages van een conventioneel verbrandingsvoertuig aan een elektrisch voertuig. Dit betekent dat de bediening van het voertuig weinig gewenning vereist.

Mercedes-Benz Special Trucks en de tankspecialist ROHR Spezialfahrzeuge GmbH maken gebruik van een gemeenschappelijke gebruikersinterface om alle relevante informatie, zoals de laadtoestand van de accu’s, de resterende actieradius, het tankniveau of het energieverbruik, op het display in de bestuurderscabine weer te geven.

De klant: Airbus Helicopters

Airbus heeft zichzelf ten doel gesteld om haar CO2-uitstoot tegen 2050 terug te brengen tot netto nul. Het ziet het gebruik van bewezen, duurzaam geproduceerde vliegtuigbrandstoffen als een belangrijke hefboom hierbij. Vandaag de dag kunnen alle Airbus-vliegtuigen en -helikopters al op een 50 procent SAF-mengsel worden ingezet. Tegen 2030 zullen alle Airbus-helikopters gecertificeerd zijn om op 100 procent SAF te vliegen.

Airbus gebruikt op haar vestiging in Beiers Zwaben sinds 2023 meer brandstof met SAF-inhoud en stapt geleidelijk over op volledig elektrische voertuigen om in de toekomst haar bedrijfswagenpark volledig elektrisch te kunnen laten rijden. De aanschaf van de elektrische tankwagen, die ter plaatse zoveel mogelijk wordt opgeladen met groene energie, is een verdere stap in de uitvoering van dit project.

Grafische mediabranche willen gereguleerde zakelijke postmarkt

SCHIPHOL-RIJK – De belangengroep voor de grafische industrie KVGO wil dat de politiek de zakelijke postmarkt reguleert en er toezicht op houdt. Volgens de organisatie, die onder meer drukkers vertegenwoordigt, lijkt de minister geen oog te hebben voor de zakelijke postmarkt, die volgens de KVGO 94 procent van de gehele markt omvat.

“Bedrijven en maatschappelijke organisaties die post willen versturen zijn overgeleverd aan de grillen van een monopolist”, zegt Mark Bonenkamp van de KVGO over PostNL.

Als het aan het kabinet ligt, mag PostNL er straks een dag langer over doen om brieven te bezorgen, maakte minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) onlangs bekend. De termijn gaat van maximaal 24 uur naar 48 uur. In de Tweede Kamer wordt woensdag gedebatteerd hierover. Dinsdag biedt de KVGO een petitie aan in de Tweede Kamer.

Volgens Bonenkamp zou de minister zich grote zorgen moeten maken over de problemen die veroorzaakt worden doordat de zakelijke postmarkt nu niet gereguleerd is. “De exponentieel gestegen prijzen, de steeds slechtere service en de onbetrouwbare bezorging brengen veel van deze bedrijven en maatschappelijke organisaties in de problemen.”

“De minister erkent dat PostNL zich stelselmatig niet aan de wettelijke normen houdt, maar lost dit op door de normen dan maar naar beneden bij te stellen”, voegt KVGO-directeur Brecht Grieten toe. “Maar daarmee los je natuurlijk niets op. Dit gaat volledig voorbij aan het maatschappelijke en economische belang van een goede postvoorziening.”

PostNL heeft het al langer zwaar. Er worden steeds minder brieven gestuurd en de kosten van onder meer arbeid zijn hoog voor het bedrijf. Beljaarts was vorige week niet te spreken over de slechte kwaliteit van postbezorging en zei dat deze “niet langer acceptabel” was. Het plan om PostNL voor brieven wat meer tijd te geven, kan erbij helpen de kwaliteit te verbeteren.

FNV Spoor blij met oproep vervoerders aan kabinet: ‘Stop geweld in OV’

UTRECHT – Vakbond FNV is blij met de oproep van vervoerders aan het kabinet om agressie in het OV aan te pakken. Voor de FNV is dit al langer een speerpunt en de bond heeft al vaker bij het kabinet aangedrongen op maatregelen. Afgelopen jaar was er sprake van in totaal 1042 agressie-incidenten tegen OV-personeel. De FNV vindt dat er echt iets moet gebeuren.

“Geweld in het openbaar vervoer is een veelkoppig monster”, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. “Niet alleen conducteurs, maar al het OV-personeel kan ermee te maken krijgen. Agressie en geweld in het openbaar vervoer raakt bovendien ook de passagiers. Wij vinden dat alles op alles gezet moet worden om het aantal gevallen van agressie naar beneden te krijgen.”

Verklaring conducteur moet zwaarder wegen

De vakbond heeft meerdere malen bij het kabinet gepleit voor maatregelen om agressie en geweld tegen te gaan. Zo wil de FNV dat de verklaring die conducteurs over incidenten afgeven aan de politie zwaarder gaat wegen en dat NS-medewerkers van Veiligheid en Service makkelijker de identiteit van personen kunnen vaststellen.

Ook vervoerders moeten meer doen

Volgens vakbond FNV moeten de vervoerders zelf echter ook in de spiegel kijken: “Naast onze oproep aan regering voor meer bevoegdheden voor de OV-boa’s sporen wij ook al jaren de vervoerders aan om meer veiligheidspersoneel aan te nemen”, legt Janssen uit. “Zij zijn er voor de veiligheid van het OV personeel en reizigers en we zien dat ze met te weinigen zijn.”

Morgen debat in de kamer

Morgen bespreekt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waar het Openbaar Vervoer onder valt.

Pro-Palestijnse demonstranten blokkeren ingang bestuursgebouw UU

UTRECHT – Pro-Palestijnse demonstranten blokkeren de ingang van een gebouw van de Universiteit Utrecht (UU), bevestigen een woordvoerster van de universiteit en de actievoerders zelf na berichtgeving van RTV Utrecht. Het gaat om het bestuursgebouw aan de Heidelberglaan bij Utrecht Science Park. De UU heeft mensen die in het gebouw werken geadviseerd om thuis te werken.

Op de Instagrampagina Utrecht Student Encampment worden beelden gedeeld van de blokkade. Daarop is een groep van enkele mensen te zien. Ze zitten voor de ingang van het bestuursgebouw. Een aantal heeft het hoofd bedekt met een keffiyeh, een sjaal die veel gedragen wordt bij pro-Palestijnse protesten. Ook zijn Palestijnse vlaggen te zien en op een video van de blokkade roepen mensen “free Palestine”.

De woordvoerster van de UU laat weten dat de studenten er rond 07.00 uur al zaten. Tegen die tijd waren er ook al een aantal medewerkers in het gebouw. Die zijn nog steeds binnen. “We kijken het rustig aan”, aldus de woordvoerster. Ze kan niet inschatten hoelang de situatie gaat duren en wil “niet vooruitlopen” op de vraag of de universiteit de demonstranten gaat wegsturen.

‘Doel behaald’

Een demonstrant zegt tegen het ANP dat de groep vooral uit studenten van de UU bestaat. Ze willen dat de universiteit alle banden verbreekt met Israël vanwege “de genocide in Gaza. We willen dat de universiteit begrijpt wat de impact is van de banden met Israël.” De demonstranten hebben maandag gekozen als actiedag omdat het 7 oktober is, een jaar na de aanval van Hamas op Israël en het begin van de nieuwe oorlog van Israël in de Gazastrook. De actievoerders willen duidelijk maken dat volgens hen het geweld tegen de Palestijnen niet op 7 oktober vorig jaar begon, maar al decennia duurt.

De UU werkt aan een evaluatie van de samenwerkingen met Israëlische instellingen. De universiteit denkt volgens de woordvoerster “niet dat het beëindigen of bevriezen van alle contacten met onderwijsinstellingen van een land een oplossing biedt. We vinden het van belang om in contact te blijven met studenten en collega’s uit conflictgebieden, omdat juist zij kunnen bijdragen aan verandering.”

De demonstranten zijn niet van plan maandag lang actie te voeren voor het bestuursgebouw. Doordat de universiteit medewerkers thuis laat werken “is het doel voor vandaag al behaald”.

De toekomst van stadsdistributie: ‘ondernemers moeten zich zorgen maken’

Foto: MichielTon.com

UTRECHT – In aanloop naar de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next staat zero emissie stadslogistiek hoog op de agenda. Vanaf 2025 zullen zeker 25 gemeenten in Nederland zero emissie zones voor stadslogistiek invoeren.

Corien den Ouden, beursmanager: “Dit onderwerp is van cruciaal belang voor de toekomst van stadsdistributie en staat centraal tijdens onze logistieke vakbeurzen. Experts, zoals de bekende lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel en beleidsmakers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, bespreken tijdens de beurzen de kansen en uitdagingen voor zowel ondernemers als bewoners.”

Spoed: tijd van koplopers is voorbij

De invoering van zero emissie zones in steden betekent dat alleen voertuigen die geen uitstoot produceren, zoals elektrische vrachtwagens en vrachtfietsen, toegang hebben tot deze zones.

Walther Ploos van Amstel: “Het is al jaren bekend dat de logistieke sector moet overstappen op duurzame mobiliteit. Het verminderen van uitstoot en het optimaliseren van energieverbruik kunnen op de lange termijn kostenbesparingen opleveren en zijn belangrijk voor zowel het milieu als de toekomst van de sector. Echter, ondernemers zijn zich vaak niet bewust van de mogelijke gevolgen van de invoering van de zero emissie zones. Sommige ondernemers steken hun kop in het zand. De tijd van koplopers op dit gebied is nu echt voorbij. Iedereen moet aan de bak.”

Grootste zorg: ondernemers denken soms te eenvoudig

Lector Walther Ploos van Amstel gaat tijdens de vakbeurzen in op de noodzaak van slimme stedelijke planning, de integratie van elektrische voertuigen en waterstoftechnologie en de mogelijkheden van ‘last-mile’ logistiek zonder uitstoot.

“De stad van de toekomst is een stad zonder CO2 emissies. De technologie is er, nu moeten we de implementatie versnellen en daar moeten alle ondernemers in veel binnensteden in Nederland mee aan de slag. Mijn grootste zorg is dat veel ondernemers soms te eenvoudig denken. We ontdekken nu dat de invoering van de zero emissie zones veel gecompliceerder is. Veel ondernemers denken alleen na over het voertuig en niet over bijvoorbeeld de laadinfrastructuur, financiering, de chauffeurs en het uitbesteden van een logistiek concept”, aldus Walther Ploos van Amstel.

Voor het realiseren van transitie- en innovatie is fysiek ontmoeten een cruciaal begin
Walther Ploos van Amstel pleit voor een gezamenlijke inspanning van bedrijven, overheden en consumenten. “De overheid heeft in deze een regulerende taak en moet stimuleren, faciliteren, experimenteren en coördineren. Het leveren van goede verkeersdata is hierbij essentieel.”

Tobia Potters, senior adviseur ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Het ministerie werkt aan een concurrerend, veilig, efficiënt veerkrachtig, duurzaam multimodaal goederenvervoer. Digitalisering, sterkere digitale samenwerking in logistieke ketens is hiervoor essentieel. Dat begint met samenwerking tussen de verantwoordelijke partijen: wij als overheid, u als bedrijfsleven. We gaan op de beurs graag met ondernemers in gesprek over de invulling van deze samenwerking. We presenteren verhalen waarmee we hopen ondernemers te inspireren en waar we hen ook concreet uitnodigen tot samenwerking aan specifieke projecten. Voor het realiseren van innovatie is fysieke ontmoeting een cruciaal begin. Daarom faciliteren we een ontmoetingsplaats op ICT&Logistiek: de “Netwerkfoyer IenW & Friends” waarin we graag luisteren naar ervaringen. Hoe denkt men over de digitale transitie? Wat is de volgende stap?”

Van 5 tot en met 7 november 2024 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats in Koninklijke Jaarbeurs. Duizenden beslissers, experts, keynotes en influencers komen samen om kennis te delen en concrete oplossingen te vinden voor de vraagstukken van vandaag en morgen. “The Future Starts Here!”

De vakbeurzen vinden gelijktijdig plaats; digitalisering, robotisering en datagedreven zijn dé trends in de (intra) logistiek. De effecten daarvan zijn in ieder warehouse zichtbaar: slim met technologie, energie, ruimte en mensen.

Halsema op dag van herdenking en protest: ‘houd elkaar heel’

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam roept op “elkaar heel” te houden op de dag dat de slachtoffers van de terreuraanval van Hamas op Israël een jaar geleden worden herdacht. “Ik vraag alle Amsterdammers vandaag: houd elkaar heel. Rouwen om onschuldige slachtoffers is niet politiek, verdriet is niet politiek. Geef elkaar de ruimte”, schrijft Halsema op Instagram.

In Amsterdam is maandagavond een herdenking met onder anderen premier Dick Schoof. Ook staat er een manifestatie gepland op de Dam als steunbetuiging aan Israël. Op sociale media wordt opgeroepen tot een pro-Palestijnse tegendemonstratie in de hoofdstad. Ook willen pro-Palestijnse actiegroepen op meerdere stations een sit-in houden.

“Demonstreren is een grondrecht en daar moeten we niet aan willen tornen”, zegt Halsema. “Juist in een periode van onrust is het van groot belang dat mensen de straat op kunnen en hun stem kunnen laten horen. Zolang dat vreedzaam en binnen de kaders van het demonstratierecht gebeurt.”

De burgemeester spreekt van een “beladen en emotionele dag, met name voor Joodse Amsterdammers”. “Ik denk aan de nabestaanden en leef mee met al die mensen die in grote angst en onzekerheid al een jaar wachten op de vrijlating van hun geliefden die door Hamas zijn gegijzeld.” Halsema zegt ook te denken aan de “vele onschuldige Palestijnse slachtoffers”, die sinds het uitbreken van oorlog tussen Israël en Hamas zijn gevallen.

Op 7 oktober 2023 kwamen ongeveer 1200 mensen in Israël om door aanvallen van Hamas en andere Palestijnse militanten. Ook namen ze zo’n 250 mensen gevangen, die ze wegvoerden naar Gaza. De aanval was het begin van een verwoestende oorlog in Gaza, die inmiddels aan bijna 42.000 mensen het leven heeft gekost.

Explosies en raketinslagen te horen bij begin herdenking Israël

TEL AVIV – De herdenking van de terreuraanval door Hamas in Israël is maandagochtend vroeg begonnen met op de achtergrond het geluid van explosies en raketinslagen, meldt een verslaggever van The New York Times.

Bezoekers van de herdenking, op de plek waar precies een jaar geleden het festival Nova plaatsvond, moesten ook even plat op de grond gaan liggen om raketten die Hamas vanuit de Gazastrook afvuurde.

Het Israëlische leger zegt dat Hamas maandagochtend om 06.31 uur (lokale tijd) vier raketten afvuurde, waarvan er drie werden onderschept door de luchtafweer. Een raket kwam volgens het leger in onbewoond gebied terecht. De gewapende tak van Hamas zegt de raketten te hebben afgevuurd op het zuiden van Israël.

Bij het festival, even ten oosten van de Gazastrook bij de plaats Re’im, werden vorig jaar op 7 oktober meer dan 380 mensen om het leven gebracht. Om 06.25 uur maandagochtend begon de herdenking, meldt de Amerikaanse krant. De organisatie speelde onder meer het laatste nummer dat festivalgangers hoorden voordat de aanval van Hamas begon.

Eerder op de ochtend klonk het luchtalarm bij Tel Aviv. Het Israëlische leger onderschepte twee drones.

LAATSTE NIEUWS

Schiphol vreest geen concurrentieachterstand na tariefsverhoging

SCHIPHOL - Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van...