DONAUWÖRTH – De Mercedes-Benz eEconic tankt voor het eerst helikopters bij. Airbus Helicopters in Donauwörth gebruikt de volledig elektrische truck van Mercedes-Benz Special Trucks al enkele weken. De eerste ervaringen van Airbus Helicopters laten zien dat de tankwagen met de geïnstalleerde batterijcapaciteit ongeveer een week in normale omstandigheden kan worden gebruikt zonder tussentijds opladen.
De tankopbouw voor de vliegtuigbrandstof met SAF (Sustainable Aviation Fuel) is afkomstig van ROHR Spezialfahrzeuge GmbH. De experts van ROHR en Mercedes-Benz Special Trucks hebben gezamenlijk de integratie van het tank- en basisvoertuig uitgevoerd. De bedoeling achter de toevoeging van het volledig elektrische tankvoertuig aan het wagenpark is om de emissies van het afhandelingspark te verminderen en de directe voertuigomgeving een aangenamere werkplek te maken voor werknemers.
Het basisvoertuig: de eEconic van Mercedes-Benz Special Trucks
Dankzij de bewezen veiligheidsvoorzieningen is de Mercedes-Benz eEconic ideaal voor gebruik in dynamische werkomgevingen. De kijkhoek van de bestuurder is breder dan bij veel andere vrachtwagenmodellen dankzij het lage panoramavenster. De lage zitpositie stelt de bestuurder bovendien in staat om op ooghoogte met collega’s op het vliegveld te observeren wat er gebeurt en oogcontact met hen te houden.
Ondanks de lange wielbasis van 5,5 meter heeft de eEconic een relatief krappe bochtstraal dankzij de gestuurde achteras. Hierdoor kan het ongeveer 11 meter lange basisvoertuig gemakkelijk manoeuvreren tussen grondpersoneel, andere voertuigen, landende helikopters en zelfs de roterende bladen van startende helikopters.
Het veiligheidsconcept wordt aangevuld met trainingen voor grondpersoneel, die zijn ontworpen door experts van Mercedes-Benz Special Trucks, ROHR Spezialfahrzeuge GmbH en Airbus.
De eEconic heeft een elektrische as met een geïntegreerde aandrijfeenheid en twee elektromotoren die een continu vermogen van 330 kW genereren. De accupakketten van de eEconic kunnen worden opgeladen met een vermogen van maximaal 160 kW. Omdat de pomp in de tankbehuizing ook de accu’s van het voertuig gebruikt, zorgt één laadproces voor de energievoorziening voor zowel het rijden als het tanken.
Elektrische energie kan ook worden teruggewonnen door recuperatie, wat de bedrijfstijd van het tankvoertuig verlengt zonder tussentijds opladen. Een ander voordeel van de elektrische aandrijving: de uitlaatgas-, geur-, hitte- en geluidsoverlast voor medewerkers op het vliegveld is aanzienlijk lager.
De tank van Rohr Spezialfahrzeuge GmbH
Het voertuig is uitgerust met een speciale tankopbouw met een nuttige capaciteit van 16.500 liter. De pomp wordt hydraulisch aangestuurd via een elektrisch aftakassysteem (ePTO). Omdat de pomp in de tankopbouw ook energie uit de in de voertuigaccu’s opgeslagen energie haalt, is één enkel laadproces voldoende om de energievoorziening voor zowel het rijden als het tanken te garanderen.
Voor deze voertuigoplossing hebben de specialisten van ROHR zich gericht op het aanpassen van gestandaardiseerde componentonderdelen en -assemblages van een conventioneel verbrandingsvoertuig aan een elektrisch voertuig. Dit betekent dat de bediening van het voertuig weinig gewenning vereist.
Mercedes-Benz Special Trucks en de tankspecialist ROHR Spezialfahrzeuge GmbH maken gebruik van een gemeenschappelijke gebruikersinterface om alle relevante informatie, zoals de laadtoestand van de accu’s, de resterende actieradius, het tankniveau of het energieverbruik, op het display in de bestuurderscabine weer te geven.
De klant: Airbus Helicopters
Airbus heeft zichzelf ten doel gesteld om haar CO2-uitstoot tegen 2050 terug te brengen tot netto nul. Het ziet het gebruik van bewezen, duurzaam geproduceerde vliegtuigbrandstoffen als een belangrijke hefboom hierbij. Vandaag de dag kunnen alle Airbus-vliegtuigen en -helikopters al op een 50 procent SAF-mengsel worden ingezet. Tegen 2030 zullen alle Airbus-helikopters gecertificeerd zijn om op 100 procent SAF te vliegen.
Airbus gebruikt op haar vestiging in Beiers Zwaben sinds 2023 meer brandstof met SAF-inhoud en stapt geleidelijk over op volledig elektrische voertuigen om in de toekomst haar bedrijfswagenpark volledig elektrisch te kunnen laten rijden. De aanschaf van de elektrische tankwagen, die ter plaatse zoveel mogelijk wordt opgeladen met groene energie, is een verdere stap in de uitvoering van dit project.