Clicky

donderdag 16 januari 2025 - 00:00 uur
Home Blog Pagina 52

Bakker Internationaal Koeltransport draagt transportactiviteiten over aan Deij Transport, Gam Bakker Transport en Rietvink Transport

BOVENKARSPEL – Per 31 december 2024 draagt Bakker Internationaal Koeltransport gevestigd te Bovenkarspel haar transportactiviteiten over om de continuïteit te waarborgen. Dit omdat er binnen de onderneming zelf geen bedrijfsopvolging is.

Bakker is sinds 1998 actief in groupage vervoer van bloemen, planten en bloembollen met een specialisatie op Italië en Frankrijk. De onderneming is uitgegroeid tot een bekende naam in de sector met circa 45 trekkende eenheden die dagelijks de belangrijkste transportroutes naar de beide Zuid-Europese landen verzorgen.

Per 31 december 2024 heeft Bakker haar vervoersactiviteiten naar Italië overgedragen aan Deij Transport te Geldermalsen. Deij is net als Bakker gespecialiseerd in groupage vervoer van bloemen, planten, bloembollen en versproducten naar Italië.

Beide partijen zien in de overname door het gedeelde specialisme een grote kans om grotere schaalvoordelen te creëren voor betrokken klanten in de Sierteelt en AGF-keten voor geconditioneerd groupage vervoer van en naar Italië.

Met de overname gaat een groot gedeelte van het wagenpark en werknemers over naar Deij, de werkzaamheden worden vanaf januari 2025 uitgevoerd vanaf de bedrijfslocaties in Geldermalsen en Aalsmeer.

De overige transportactiviteiten worden opgesplitst en inclusief klanten en personeel overgedragen naar Gam Bakker Transport (Middenmeer) en Rietvink Transport (Julianadorp). Beide zijn bekende spelers in de markt op Frankrijk en gespecialiseerd in groupage vervoer van agrarische producten.

Met de overdracht worden de bedrijfsactiviteiten van de West-Friese transporteur afgebouwd en vinden zowel de klanten zoals kwekers, expediteurs en groothandelaren als de werknemers van de onderneming opvolging in overnamepartijen met een sterke reputatie.

Gerard Bakker blijft voor een warme overdracht betrokken bij Deij Transport, Gam Bakker Transport en Rietvink Transport.

PVV en NSC pleiten voor lagere stijging middenhuur

DEN HAAG – Coalitiepartijen PVV en NSC vinden dat de maximale huurstijging in de middensector volgend jaar lager moet zijn dan 7,7 procent.

Geert Wilders (PVV) en Pieter Omtzigt (NSC) delen op X oproepen aan minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting om de huurverhogingen te matigen.

Kamerleden van de twee partijen vragen Keijzer bijvoorbeeld om met verhuurders een “overgangsmaatregel” af te spreken, of andere “aanvullende maatregelen” om de huurstijging te beperken. Een woordvoerder van de minister kan nog niet vooruitlopen op de beantwoording van de Kamervragen.

Tot 1 juli volgend jaar zullen er geen huurstijgingen van 7,7 procent zijn, zegt de woordvoerder. Dat komt doordat de middensector pas sinds juli 2024 wettelijk bestaat, en doordat huurprijzen pas een jaar na ingang van een contract verhoogd mogen worden. Het gaat dus om een “relatief kleine groep” van alle huurders voor wie het maximum van 7,7 procent geldt. Een exact aantal is niet bekend.

Twee aanhoudingen in onderzoek naar explosie Maasstraat Purmerend

PURMEREND – De politie heeft woensdagavond twee mannen aangehouden in het politieonderzoek naar de explosie aan de Maasstraat in Purmerend. Het gaat om twee mannen van 19 en 20 jaar uit Purmerend.

Op zondag 15 december vond er rond 04:00 uur een heftige brand plaats in een woning aan de Purmerendse Maasstraat. Door de brand moesten er zes woningen ontruimd worden. Bij de brand raakte een bewoner zwaargewond. Hij ligt nog altijd in het ziekenhuis, meldt de politie.

De afgelopen dagen heeft intensief onderzoek geleid naar de twee verdachten. De 19-jarige verdachte is woensdag aangehouden rond 21.30 uur in Purmerend. Hij wordt verdacht van directe betrokkenheid bij de explosie aan de Maasstraat. Eerder die avond is de 20-jarige verdachte aangehouden in Purmerend op verdenking van voorbereiding van een latere vergeldingsactie.

De afgelopen dagen waren er nog twee incidenten in Purmerend. In de Karnstraat was ook een brand, na zwaar vuurwerk, en aan de Oeverlanderstraat was dinsdagavond een kortstondige woningbrand. Daar was echter geen sprake van zwaar vuurwerk. De politie heeft geen aanwijzingen dat deze incidenten samenhangen met de explosie aan de Maasstraat.

De verdachten zijn voor verhoor ingesloten en zitten in volledige beperkingen. Dit betekent dat zij alleen contact mogen hebben met hun advocaat. Dat maakt dat politie en OM terughoudend zijn met het delen van verdere inhoudelijke informatie over de zaak. Vrijdag worden beide verdachten voorgeleid voor de rechter-commissaris. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Kamer blokkeert gebruik Lelylijn-geld voor Nedersaksenlijn

DEN HAAG – Het geld dat klaarstaat voor de aanleg van de Lelylijn, mag niet aan andere dingen worden besteed. Dat staat in een motie die donderdag steun heeft gekregen van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer.

De twee spoorlijnen moeten de verbinding met en in het noorden van Nederland verbeteren. De Lelylijn, tussen Lelystad en Leeuwarden en Groningen, komt nog zo’n 10 miljard euro tekort.

Voor de Nedersaksenlijn van Emmen naar Groningen is het tekort met 1,7 miljard euro flink kleiner. Met een deel van de 3 miljard euro die al voor de Lelylijn klaarstaat, kan de Nedersaksenlijn dus op gang worden geholpen, maar die mogelijkheid wil de Tweede Kamer uitsluiten.

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) wilde de mogelijkheid om geld van de ene naar de andere spoorlijn te schuiven vrijdag juist overleggen met vertegenwoordigers van de noordelijke provincies. Hij vroeg de Kamer dan ook met klem om tegen de motie te stemmen. “Als deze optie wordt geblokkeerd, maakt dat de oplossing een stuk ingewikkelder.”

Voertuiggegevens sjoemeldiesels binnenkort uit database RDW

VEENDAM – Mensen die in het bezit zijn van een zogeheten sjoemeldiesel kunnen de gegevens van hun voertuig binnenkort niet meer raadplegen in de database van de RDW. Daarvoor waarschuwt de Consumentenbond.

De dienst bewaart de voertuiggegevens negen jaar. De gegevens zijn mogelijk van belang als bezitters van zo’n auto een schadeclaim hebben lopen tegen fabrikanten. Die kwamen in 2015 in opspraak nadat was gebleken dat er was geknoeid met de uitstootwaarden van dieselauto’s.

Zo bleek dat Volkswagen verboden software in auto’s had geïnstalleerd, waardoor die schoner leken in tests dan ze in werkelijkheid waren. De manipulatie werd bekend als het sjoemeldieselschandaal.

Ook andere merken als Audi, Seat, Škoda, Mercedes-Benz, Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS en Opel kregen claims van kopers over hun dieselwagens.

Faber: te vroeg om conclusies te trekken over grenscontroles

DEN HAAG – Het is te vroeg om conclusies te trekken over grenscontroles, vindt asielminister Marjolein Faber. De Koninklijke Marechaussee (KMar) is hier tien dagen geleden mee begonnen om illegale migranten tegen te houden, maar verschillende bonden zijn zeer kritisch over het effect hiervan. Bij een asieldebat dringen oppositiepartijen erop aan dat Faber al in januari de eerste cijfers hierover deelt, maar dat ziet de bewindsvrouw niet zitten.

In plaats daarvan stelde de minister voor om in maart een overzicht te geven van het aantal illegale migranten dat staande is gehouden. De grenscontroles zijn volgens haar niet lang genoeg bezig om conclusies te trekken.

Joost Eerdmans (JA21) vindt dat antwoord weinig overtuigend. Hij weet zeker dat Faber trots op de foto was gegaan als in de eerste dagen vijftig tot honderd mensen bij de grens waren tegengehouden.

De KMar herkent zich volgens Faber niet in de kritiek van de Nederlandse Politiebond (NPB), de Marechausseevereniging en de Europese vakbondskoepel voor politie, grenspolitie en militaire politie (Eu.Pol). Die zeggen dat de controles weinig effectief zijn en zelfs ten koste gaan van andere controles die wel een bewezen effect hebben. De bewindsvrouw houdt evenwel vol dat de controles “geen significant effect op de andere taken van de KMar” hebben.

Verborgen wapen ontdekt in cabine bij vrachtwagencontrole in Lörrach [+foto’s]

Foto: Hauptzollamt Lörrach

LÖRRACH – Tijdens een vrachtwagen controle heeft de Duitse politie medio november een als kaartendoosje vermomd vuurwapen in beslag genomen. Dat meldt de Duitse politie donderdag.

Op 13 november werd een 37-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur onderworpen aan een routinecontrole door de douane op de parkeerplaats van Autohof Bremgarten. Naast het inspecteren van de laadruimte met behulp van een mobiele röntgenscanner, controleerden de douanebeambten ook de cabine van de vrachtwagen.

Boven de bestuurdersstoel troffen ze een schoudertas aan. Op het eerste gezicht leek daarin een eenvoudig kaartendoosje te zitten. Bij nader onderzoek bleek het echter een verborgen wapen te zijn: een klein kaliber een-schots pistool zonder serienummer.

Foto: Hauptzollamt Lörrach

De chauffeur beschikte niet over de vereiste vergunningen en verklaarde dat hij het wapen via internet had gekocht.

De douane heeft de man een strafrechtelijke procedure opgelegd wegens het overtreden van de wapenwet. Het vuurwapen is in beslag genomen.

Poetin ziet doel ‘speciale militaire operatie’ in Oekraïne naderbij komen

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin heeft op zijn jaarlijkse persbijeenkomst gezegd dat het doel van de inval in Oekraïne wordt bereikt. Hij zei dat de militaire situatie ingrijpend verandert en de Russische troepen langs de hele frontlinie oprukken in wat Poetin “de speciale militaire operatie” noemt.

Rusland viel Oekraïne in februari 2022 binnen naar aanleiding van de gevechten in de Oekraïense regio Donbas die in 2014 waren uitgebroken.

Poetin wil voorkomen dat Oekraïne lid van de NAVO wordt en aast op grote stukken van het zuiden en oosten van Oekraïne. Hij heeft al vier provincies geannexeerd zonder deze helemaal veroverd te hebben. In 2014 werd het schiereiland de Krim bij Rusland gevoegd.

Over de Oekraïense inval in de Russische regio Koersk zei Poetin dat hij niet wist wanneer het grensgebied bevrijd wordt, maar dat gaat volgens hem “beslist gebeuren”. In augustus vielen Oekraïense troepen Koersk binnen. De aanval was een complete verrassing voor de relatief kleine Russische troepenmacht in de provincie. De gevechten in Koersk houden nog steeds aan. Rusland claimt dat de Oekraïners worden teruggedreven.

Vrachtwagenchauffeur tijdens koppelen door eigen trekker overreden

SAARBRÜCKEN – In de nacht van 18 op 19 december 2024, rond 00:02 uur, vond in de Untertürkheimer Straße in het Duitse Alt-Saarbrücken een dodelijk ongeval plaats. Een 46-jarige vrachtwagenchauffeur uit Saarbrücken was bezig zijn geparkeerde oplegger aan een trekker te koppelen toen het misging.

Tijdens het koppelen bevond de chauffeur zich korte tijd voor zijn vrachtwagen. Op dat moment begon de trekker, door nog onbekende oorzaak, onverwacht te rijden. Hierdoor raakte de chauffeur bekneld tussen zijn trekker en de achterkant van een vrachtwagen die direct ervoor geparkeerd stond.

De man liep zeer zware verwondingen op en overleed ter plaatse, ondanks de direct gestarte hulpverlening.

De politie van Saarbrücken-Stadt is onmiddellijk gestart met een onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Om zowel de oorzaak als de technische staat van het betrokken voertuig nauwkeurig te onderzoeken, heeft het Openbaar Ministerie van Saarbrücken een deskundigenrapport laten opstellen.

Schoof zwijgt over vredestroepen, ook al brengt Oekraïne het op

BRUSSEL – Premier Dick Schoof weigert in te gaan op het ooit sturen van Europese vredestroepen naar Oekraïne, ook al zegt het land dat met bijvoorbeeld Frankrijk te bespreken. Daarover praten speelt enkel Rusland in de kaart, houdt Schoof ook bij overleg in Brussel met internationale collega’s vol.

Vredesonderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland en het bewaken van een eventueel bestand zijn bij het overleg woensdagavond bij de NAVO “nadrukkelijk” niet besproken, verzekert Schoof. Hij was daarvoor uitgenodigd door NAVO-topman Mark Rutte. Schoof sprak er met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en leiders van de EU-instellingen en van grote Europese landen.

Uitsluiten dat ooit Nederlandse troepen naar Oekraïne gaan, wil Schoof ook niet. “Maar het is gewoon te vroeg om daar vragen over te beantwoorden.” Hij is dan ook niet blij met landen die dat wel doen. “Ik vind dat op dit moment niet opportuun. We moeten nu niet praten over: onder welke condities kunnen we onderhandelen.”

Extra effort

Zelensky besprak woensdag met de Franse president Emmanuel Macron diens “initiatief over de aanwezigheid van troepen in Oekraïne die zouden kunnen bijdragen aan het stabiliseren van het pad naar vrede”. Rond de aankomende Amerikaanse president Donald Trump klinkt het dat zulke troepen uit Europa moeten komen.

Zodra het van een vredesoverleg komt, “zullen we bekijken wat er nodig is aan veiligheidsgaranties”, zei Schoof donderdagochtend bij aankomst op de EU-top in Brussel. Nu telt alleen dat Oekraïne zo sterk mogelijk aan die onderhandelingen kan beginnen. Dat vraagt om een “extra effort” met meer wapentuig en munitie, en de EU-leiders zullen ook bijvoorbeeld het trainen van Oekraïense militairen bespreken.

Vijf Scania P460 6×2 trucks voor Van den Noort

DONGEN – Van den Noort in Dongen heeft vijf Scania P460 6×2 trucks in gebruik genomen. De voertuigen, voorzien van haakarmsystemen, zijn gekeurd als LZV, waardoor ze meerdere containers tegelijkertijd kunnen vervoeren.

“Scania sluit niet alleen qua configuratie perfect aan bij onze dienstverlening, ook het brandstofverbruik is heel gunstig,” zegt Cees van den Noort, die samen met zijn nichten Joyce en Babs sinds 2014 de directie vormt.

Van den Noort is gespecialiseerd in afvalinzameling en recycling. Met veertig voertuigen in de opvallende rood/witte bedrijfskleur wordt er in een straal van zeventig kilometer rond Dongen dagelijks allerlei soorten afval bij zowel bouw- en industriële bedrijven als particulieren opgehaald. Sinds 2006 is Scania onderdeel van het wagenpark en inmiddels bestaat de helft van de vloot uit de P-serie.

Lage instap

Dit keer werd opnieuw de ideale match gevonden in de Scania P-serie. “Met ritten waarbij dagelijks tien tot twaalf containers worden vervoerd en dus veel in- en uitgestapt moet worden, is de lage instap van de P-cabine perfect,” vertelt Cees van den Noort. “Daarnaast zit de chauffeur hoog, waardoor hij goed zicht rondom heeft. Dit biedt vooral voordelen in stedelijke gebieden.”

Hij prijst Scania tevens vanwege het lage brandstofverbruik. “Ze rijden gemiddeld minimaal 1 op 3. Dat is in ons werk bijzonder weinig. Zeker als je bedenkt hoe vaak we per dag met de voertuigen optrekken en remmen.”

Duidelijke wens

De voertuigen zijn uitgerust met Scania’s intuïtieve digitale dashboard Smart Dash. Om de veiligheid te vergroten, koos Van den Noort voor diverse camerasystemen, waaronder een achteruitrijcamera en zijzichtcamera’s.

Het zijn de eerste haakarmauto’s van het Brabantse familiebedrijf die voorzien zijn van een afnetsysteem. “Dit was een duidelijke wens van de chauffeurs,” zegt Joyce van den Noort. “Hiermee kunnen de containers op een veilige en ergonomische manier worden afgenet, waardoor de lichamelijke belasting voor de chauffeurs afneemt.”

Scania BEV

Naast deze vijf nieuwe Scania trucks heeft van den Noort ook een volledig elektrische P-serie (BEV) besteld. Deze wordt in 2025 geleverd en is de eerste stap naar een fossielvrije toekomst voor het bedrijf. Cees van den Noort: “De transitie is ingezet en niet meer te stoppen, daar ontkomen we niet aan. Met deze aanschaf komen we tegemoet aan de groeiende vraag naar zero-emissie vervoer van onze klanten en laten we zien dat we voortdurend streven naar het reduceren van onze CO2-uitstoot.”

Full-service afvalinzamelaar

In de afgelopen tachtig jaar is Van den Noort, opgericht in 1944, uitgegroeid van zand- en grindhandelaar tot full-service afvalinzamelaar en recyclebedrijf met meer dan honderd medewerkers. Vanuit de hoofdvestiging in Dongen en de nevenvestigingen in Waalwijk, Breda, Veghel en Sprundel worden met een gemoderniseerd wagenpark containers van klein tot groot geplaatst in Midden- en Zuid-Nederland. Wanneer de containers vol zijn, worden ze opgehaald om de inhoud te recyclen. Met een uitgebreide en geavanceerde sorteerlijn is het bedrijf in staat om nog meer afvalstromen uit te sorteren, volledig in het verlengde van de missie ‘Afval voor vernieuwing’.

Als bedrijf staat Van den Noort aan het begin van een nieuwe productlevenscyclus en transformeert zich naast afvalinzamelaar tot een onderneming die ervoor zorgt dat er nieuwe grondstoffen met het afval kunnen worden genereerd, waarbij het meewerkt aan een circulaire economie.

Modelovereenkomsten voor goederenvervoer verlengd tot eind 2029

ZOETERMEER/DEN HAAG – De huidige modelovereenkomst voor goederenvervoer zou maar geldig zijn tot 15 oktober 2025. Dit zorgde voor veel onrust bij zowel zzp’ers (eigen rijders) als hun opdrachtgevers, vooral omdat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 weer streng gaat controleren op schijnzelfstandigheid. TLN heeft daarom gepleit voor een verlenging van de modelovereenkomst, omdat deze regeling goed werkt voor de transportsector.

Verlenging tot 31 december 2029

Een motie van staatssecretaris Van Oostenbruggen, gesteund door de VVD en SGP, heeft dit probleem opgelost. Alle goedgekeurde modelovereenkomsten worden automatisch verlengd tot en met 31 december 2029. Dit betekent dat bedrijven en zelfstandigen zonder zorgen kunnen blijven werken volgens de modelovereenkomst. Als de afspraken uit de modelovereenkomst in de praktijk worden nageleefd, hoeven opdrachtgevers geen loonheffingen te betalen.

Vanaf 1 januari 2030 kan de modelovereenkomst nog steeds gebruikt worden, maar vervalt de vrijstelling van loonheffingen.

Wat doet TLN verder?

TLN blijft in gesprek met de Belastingdienst om meer duidelijkheid te krijgen over de regels rond schijnzelfstandigheid. Zo willen we helderheid over wanneer een zzp’er écht zelfstandig is en wanneer niet. Dit is belangrijk, omdat de overheid weer wil gaan handhaven om schijnzelfstandigheid te bestrijden, eerlijke concurrentie te bevorderen en het sociale zekerheidssysteem te beschermen.

Overgangsperiode van één jaar

Vanaf 2025 start de handhaving, maar er geldt een overgangsperiode van één jaar. In deze periode krijgen bedrijven en werkenden geen boete als ze kunnen aantonen dat ze stappen zetten om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

Met deze verlenging tot eind 2029 is er voorlopig duidelijkheid en rust voor de transportsector. TLN blijft zich inzetten voor praktische oplossingen en duidelijke regels.

Transportbedrijven in de kou bij prioritering stroomaansluitingen: TLN strijdt voor aanpassing regels

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER/DEN HAAG – Op 18 april publiceerde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een besluit in de Staatscourant dat op 1 oktober is ingegaan. Dit zogenoemde “Codebesluit Prioriteringsruimte bij Transportverzoeken” bepaalt welke sectoren voorrang krijgen bij nieuwe of zwaardere stroomaansluitingen, essentieel nu de stroomnetten kampen met beperkte capaciteit. Helaas vallen transport- en logistiekbedrijven buiten deze voorrangsregeling, tot grote zorg van ondernemers in de sector.

Waarom is dit belangrijk?

Transportbedrijven staan voor grote uitdagingen vanwege de invoering van zero-emissiezones in 2025, zoals vastgelegd in het klimaatakkoord. Om elektrisch vervoer mogelijk te maken, zijn zwaardere stroomaansluitingen noodzakelijk. Zo zijn er tegen 2030 minimaal 12.000 elektrische vrachtwagens nodig, goed voor een geschatte stroombehoefte van 1,5 miljoen megawattuur. Zonder prioriteit bij stroomaansluitingen dreigt de sector niet op tijd klaar te zijn, wat zowel de verduurzamingsdoelen als de continuïteit van de logistiek in gevaar brengt.

De rechtszaak tegen ACM

Transport en Logistiek Nederland (TLN), gesteund door andere organisaties, heeft de ACM voor het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) gedaagd. Tijdens de zitting stelde TLN dat de ACM onvoldoende rekening heeft gehouden met de belangen van transportbedrijven. Dit terwijl netbeheerders de komende jaren grote investeringen doen in het uitbreiden van de capaciteit van het stroomnet. Zonder aanpassing van het prioriteringsbeleid dreigt de sector alsnog achter het net te vissen.

TLN benadrukte dat transportbedrijven te maken hebben met wettelijke verplichtingen, maar dat de benodigde stroomvoorzieningen vaak ontbreken. Daarom is het cruciaal dat deze bedrijven ook prioriteit krijgen bij stroomaansluitingen.

Wat nu?

De rechters verwachten medio maart 2025 een uitspraak te doen. TLN hoopt dat de regeling van de ACM wordt aangepast, zodat transportbedrijven wél de kans krijgen om tijdig te verduurzamen en de continuïteit van hun operaties te waarborgen.

Nieuwe Pacton schuifzeilenoplegger voor groeiend RWC uit Ommen

OMMEN – Een thuiswedstrijd voor zowel Pacton Trailers als RWC Logistic Services. Eigenaar Ruerd Wiersma van RWC wandelde op een goede dag gewoon naar binnen bij ‘buurman’ Pacton om eens te praten over de engineering en levering van een nieuwe schuifzeilenoplegger voor zijn multidisciplinaire transportbedrijf. Hij kreeg meteen een rondleiding door het bedrijf van de trailerbouwer en ging met hen om tafel.

“Ik heb niet geshopt”, zegt Wiersma. “Als Ommenaar lag Pacton voor de hand en al kan het altijd goedkoper, qua kwaliteit en service zit je bij Pacton altijd goed.”

Wiersma is een goedlachse, maar serieuze ondernemer, die van aanpakken weet. Hij behaalde het groot rijbewijs in 2021 en startte zijn transportbedrijf tijdens de Corona-periode. Hij vertelt al handsfree bellend dat hij op dit moment met de trailer rijdt en er de eerste vier weken veel gemak van heeft ondervonden.

RWC Logistic Services is gespecialiseerd in onder meer lengtetransport, business to consumer leveringen, stukgoed, FTL-transport, machine-transport en spoedleveringen. De onderneming beschikt over een jong wagenpark en een eigen warehouse in Ommen. Het transportbedrijf van Wiersma heeft inmiddels drie vaste medewerkers en een invalkracht. Met twee trekkers, een bakvrachtwagen en twee grote bestelbussen als wagenpark.

De nieuwe Pacton-schuifzeilenoplegger is ter uitbreiding aangeschaft. De andere schuifzeilenoplegger wordt momenteel nog gehuurd, maar de volgende stap is om ook deze door een nieuwe Pacton te vervangen. Wiersma vertelt: “Ik reed aanvankelijk veel in opdracht, maar ben sinds ruim een jaar zelf vrachten aan gaan nemen. Dan heb je natuurlijk ook goed materieel nodig. Zonder blikken of blozen koos ik vol vertrouwen voor Pacton. Ik werd daarin wel gesteund door mensen uit de buurt, die zeiden ‘een Pacton, dan heb je een goede trailer’.”

Complete uitvoering

Die goede trailer van RWC Logistic Services (www.rwc.nu) bestaat uit een Pacton drieassige, gestuurde schuifzeilenoplegger van het type TBD.342.T-BELP1. Met een koppelingdruk van 15.000 kg en een asdruk totaal van 27.000 kg ontstaat een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg.

De achterzijde van het chassis is aangepast voor montage van de onderschuivende laadklep. De koppelingssectie beschikt over een demontabele 2” kingpin in een 12 mm dikke koppelingsplaat, samen met de stuurwig op een draaikrans gemonteerd. Er is voorzien in Jost mechanische trailersteunen met een capaciteit van 12 ton elk, met 2 snelheden en met schuif/kantelvoeten

Het SAF Intradisc luchtveerstel heeft drie starre assen, met een technisch draagvermogen per as van 9 ton, met Integral schijfremmen. De achteras is gemonteerd op een draaikrans en wordt gestuurd door een stang vanaf de koppeling. De voorste as is voorzien van een volautomatische aslift via het EBS, met een wipschakelaar aan het chassis voor gedwongen zakken. De aslasten zijn uit te lezen in de truckcabine, mits het trekkende voertuig hiervoor geschikt is.

De trailer is voorzien van zes stalen velgen – 22.5 x 11.75 – met 385/65 R 22.5 banden. De volledig hardhouten vloer – 28 mm – is gerealiseerd in ship-lap uitvoering. Er zijn aan beide zijden drie schuifrongen met vier rijen plankendragers en zijbordaanslagen, in vaste ronghouders in het randprofiel. Aan weerszijden zijn er vier aluminium zijborden van 60 cm hoogte. De vier rijen houten huifplanken zijn te plaatsen op 860 mm, 1.240 mm, 1.620 mm en 2.000 mm vanuit de vloer. Links en rechts in de wielbasis zijn er kunststof gereedschapkisten.

LED en schuifkap

LED-verlichting is er rondom, met onder meer achterlampen, zijlampen onder het randprofiel, een mistlamp, steellampen, breedtelichten, toplichten en achteruitrijd/werklampen. De oplegger is uitgevoerd met een stalen Pacton strongline XL achterportaal met 2 vlakke aluminium opdek-achterdeuren, met dubbelscharnieren en 2 inbouwsluitstangen per deur. De Dhollandia heavy-duty onderschuivende laadklep, type DH-SM.30, heeft een hefvermogen van 2 ton.

De schuifkap van de nieuwe oplegger kan naar voren (met meeschuivende klapbare achterbalk) en naar achteren opengeschoven worden, afgesloten met een wit dakzeil. De schuifzeilen zijn van 2 x 2 dubbeldraads PVC zeildoek, 890 g/m2. De zeilen lopen met nylon rollers in de aluminium dakrails. Ze kunnen aan de achterzijde horizontaal gespannen worden door een ratelspanmechanisme en aan de voorzijde door een snelspansluiting. Pacton leverde de oplegger compleet met beletterde schuifzeilen, volgens huisstijl van RWC.

Het complete chassis is na het laswerk met grit gestraald en geschoopeerd. De afwerking in donkerblauw onstond door te spuiten met een tweecomponenten primer en af te werken tweecomponenten chassislak. Het geheel afgeleverd door Pacton met Ladungssicherung-certificaat type XL voor 27.000 kg. Hiertoe is de trailer uitgevoerd met een versterkte carrosserie (kopschot, achterportaal, achterdeuren, rongen), extra horizontale spanbanden in de schuifzeilen en een versterkt dakzeil.

In beweging

Wiersma vertelt op navraag hoe de C in de bedrijfsnaam RWC belandde. Hij begint al te lachen: “Toen ik me inschreef bij de KvK was ik nog niet geheel zeker welke kant ik op wilde met mijn bedrijf. De medewerker daar stelde voor om dan gewoon ‘consultancy’ te hanteren, want ‘daar kon je alles onder vangen’. Zo is het gekomen. Tegenwoordig grap ik wel eens dat RWC staat voor Ruerd Waterhouse & Coopers.”

Met de uitstraling van zijn nieuwe Pacton-trailer is Wiersma zeer tevreden. “De bedrijfsuiting, kant-en-klaar door Pacton afgeleverd, komt heel goed tot zijn recht. De trailer is echt een visitekaartje geworden.”

De oplegger wordt multifunctioneel ingezet door het jonge transportbedrijf. “We rijden onder meer FTL-zendingen, big bags met kunststof, maar ook machines die gemakkelijk door het schuifdak geladen worden. Ons werkgebied is momenteel Noordoost Nederland, alsook het noordwesten van Duitsland. Maar we zijn letterlijk een bedrijf in beweging en ik sta open voor elke uitdaging en nieuwe ontwikkeling.”

EU-Hof: Opvang derdelanders in Nederland mag eerder stoppen

DEN HAAG – De opvang van zogeheten derdelanders mag eerder stoppen dan die van andere vluchtelingen uit Oekraïne. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaald. De uitspraak sluit aan bij een advies dat het hof eerder kreeg van de advocaat-generaal.

Het gaat om mensen die voor de oorlog naar Oekraïne waren gekomen en daar een tijdelijke verblijfsvergunning hadden, maar na de Russische inval naar Nederland vluchtten. Ze kregen in Nederland tijdelijke bescherming samen met andere Oekraïense vluchtelingen, maar het kabinet wilde die bescherming voor hen in maart weer intrekken. Meerdere derdelanders spanden daarop rechtszaken aan.

Omdat de zaken van de derdelanders erg ingewikkeld waren, stapte de Raad van State naar het Hof in Luxemburg. Dat Hof heeft het Nederlandse kabinet nu de ruimte gegeven om de bescherming van de groep eerder op te heffen. Daarmee verliezen de mensen het recht op werk, onderwijs en opvang van de gemeente.

×