Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 11:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 52

Dijksma: kabinet moet afstand nemen van post Wilders over Halsema

UTRECHT – De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma heeft het op sociale media opgenomen voor haar collega Femke Halsema na een post van Geert Wilders. Ze roept het kabinet op afstand te nemen van de uitspraak van Wilders, die maandag op X bij een foto van een pro-Palestijnse demonstratie zei dat “dat tuig” het land uit moet. “En Halsema mag mee”, aldus de PVV-leider.

“Ik vind het volstrekt onverantwoord dat Geert Wilders dit statement maakt ten koste van onze collega Femke Halsema en ten koste van ons als ambtsdragers die naar eer en geweten hun werk doen binnen de grenzen van de rechtsstaat”, schrijft Dijksma. “Dit is ondermijnend voor het gezag van burgemeesters en buiten elke proportie.”

Het was maandag precies een jaar geleden dat Hamas een grote terreuraanval uitvoerde op Israël. Dat werd onder meer herdacht op de Dam in Amsterdam. In de buurt was onder voorwaarden ook een pro-Palestijnse tegendemonstratie toegestaan.

Volgens Dijksma moeten alle partijen in het parlement “pal staan voor de rechtstaat en onze grondwettelijke vrijheden”. Ze zegt dat burgemeesters elke dag daarin balans zoeken en dat de wet leidend is in het faciliteren van demonstraties. “Zelfs als dit tot veel emoties leidt.”

Halsema zei maandag in reactie op de pro-Palestijnse demonstratie dat tegendemonstraties onder het grondrecht vallen om te demonstreren, binnen zicht- en gehoorafstand van het doel van hun betoging. “Of je het daarmee eens bent of niet: het zijn de regels die we in dit land met elkaar hebben afgesproken. Zo lang het vreedzaam gebeurt.” Dat gebeurde uiteindelijk niet, waarop de ME heeft ingegrepen, zo gaf ze aan.

De groep pro-Palestijnse demonstranten verplaatste zich op een gegeven moment richting het station. Veel van hen zijn uiteindelijk aangehouden.

Nederlanders hebben steeds vaker hbo of universiteit gevolgd

DEN HAAG – Van alle 15- tot 75-jarigen in Nederland had 37 procent in 2023 een mbo- (niveau 2, 3 of 4), havo- of vwo-diploma. Een bijna even groot deel (36 procent) had een opleiding aan het hbo of de universiteit afgemaakt. Verder had 26 procent het vmbo, mbo-1 of alleen basisonderwijs gevolgd. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van Nederland in cijfers.

Nederlanders gingen in de afgelopen tien jaar steeds vaker naar het hbo of de universiteit. In 2013 had 28 procent van de mensen van 15 tot 75 jaar een diploma van het hbo of de universiteit. In 2023 was dat 36 procent. Het deel met een havo-, vwo- of mbo-diploma nam in dezelfde periode af. Beide groepen waren hierdoor in 2023 ongeveer even groot.

Meer hbo- en wo-opgeleide vrouwen dan mannen

In 2023 waren er meer vrouwen dan mannen met een diploma van het hbo of de universiteit. Vrouwen hadden in 2023 het vaakst een diploma van de universiteit of het hbo (37 procent), terwijl dat onder mannen het vaakst een mbo-, havo- of vwo-diploma was (38 procent).

Tien jaar eerder waren er nog meer mannen dan vrouwen met een diploma van het hbo of de universiteit. Toen hadden vrouwen nog het vaakst een diploma van het mbo, de havo of het vwo. Vrouwen hadden in 2013 ook vaker alleen basisonderwijs gevolgd of een diploma in het vmbo of mbo niveau 1 dan in 2023.

Meer jongeren op het hbo en de universiteit dan vroeger

Vroeger was het heel gewoon om na de basisschool te stoppen met school. Van de 65- tot 75-jarigen heeft 41 procent alleen de basisschool afgemaakt of een opleiding die je kunt vergelijken met het vmbo of mbo-1.

Nu is het juist belangrijk om een opleiding in het vervolgonderwijs te volgen en hebben meer Nederlanders een diploma van het hbo of de universiteit. Van de 25- tot 35-jarigen heeft 54 procent een hbo-opleiding of de universiteit afgemaakt.

Bij de 15- tot 25-jarigen is dat 14 procent. Dat komt omdat zij vaak nog bezig zijn met een opleiding.

Consumptie huishoudens groeit met bijna 1 procent in augustus

DEN HAAG – In augustus 2024 hebben huishoudens 0,7 procent meer besteed aan consumptie dan in augustus 2023, meldt het CBS. Ze kochten zowel meer goederen als meer diensten.

De consumptiecijfers betreffen volumecijfers. Dat wil zeggen dat ze zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen. Daarnaast is ook voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen gecorrigeerd.

Meer goederen en diensten

Consumenten hebben 2,7 procent meer duurzame goederen gekocht dan in augustus 2023. Ze schaften vooral meer kleding, schoenen, spullen voor de woning en elektrische apparaten aan. Ook kochten ze 2 procent meer overige goederen, zoals energie en spullen voor persoonlijke verzorging. Aan voedings- en genotmiddelen hebben ze, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 1,6 procent minder uitgegeven.

Consumenten hebben in augustus 0,5 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben vooral meer besteed aan vervoer en communicatie. Consumenten gaven echter minder uit, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, aan horeca-, recreatie- en cultuurdiensten dan een jaar eerder. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.

Omstandigheden consumptie in september gunstiger

Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.

Volgens de consumptieradar van september waren de omstandigheden voor de consumptie in september gunstiger dan in augustus. Dat komt vooral doordat de jaar-op-jaarstijging van de aandelenkoersen groter was. Ook waren industriële ondernemers positiever over hun toekomstige personeelssterkte en consumenten positiever over hun financiële situatie in de komende 12 maanden.

Lagere prijzen brandstof drukken inflatie, kleding wel duurder

DEN HAAG – Het dagelijks leven is in september 3,5 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. Daarmee was de inflatie iets lager dan de 3,6 procent in augustus.

De lichte afkoeling van de inflatie kwam vooral door de ontwikkeling van de prijzen van motorbrandstoffen. Die waren in september 11,3 procent lager dan een jaar eerder. In augustus waren brandstoffen 5,6 procent goedkoper dan in dezelfde maand vorig jaar. Een liter benzine kostte in september gemiddeld 1,88 euro, in augustus was dat 1,95 euro. De prijs van een liter diesel daalde van 1,67 euro in augustus naar 1,61 euro in september.

De prijsontwikkeling van kleding had daarentegen een opwaarts effect op de ontwikkeling van de inflatie. Kleding was in september 2,1 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. In augustus waren prijzen van kleding nog 3,5 procent lager dan in augustus 2023.

Eurozone

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode kwam in september uit op 3,3 procent, gelijk aan een maand eerder. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

De inflatie in Nederland ligt daarmee boven het gemiddelde van de eurozone. De inflatie in het eurogebied daalde van 2,2 procent in augustus naar 1,8 procent in september. Volgens het CBS komt het vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone.

Miljoenen van regio voor voorbereidingen Lely- en Nedersaksenlijn

Foto: Adobe Stock

MEPPEL – De provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland willen 15 miljoen euro bijdragen aan verdere voorbereidingen van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. 10 miljoen is bedoeld voor de Lelylijn en 5 miljoen voor de Nedersaksenlijn. Dat is maandag bekendgemaakt tijdens het Deltaplancongres in Meppel.

“Als je investeert in zaken als de Lelylijn en de Nedersaksenlijn, geef je het Noorden perspectief op een goede toekomst. En je helpt heel Nederland”, zei René Paas, de Groningse commissaris van de Koning en voorzitter van het Deltaplan Noordelijk Nederland.

“We investeren in bereikbaarheid, gebiedsontwikkeling en woningbouw, economie en leefbaarheid, zodat onze regio een plek blijft waar het goed wonen, werken en leven is. Ook in de toekomst.”

De noordelijke regio wil graag dat beide spoortrajecten er komen, maar het Rijk moet nog over een volgende stap een besluit nemen, melden de provincies. Zij wijzen op onderzoeken die het nut en de meerwaarde van de spoorlijnen aantonen. Op basis daarvan moeten de trajecten verder doorgang vinden, vinden ze.

Vorige maand werd bekend dat het kabinet miljarden tekortkomt om de Lelylijn en de Nedersaksenlijn aan te leggen. Voor de Lelylijn – tussen Groningen en Lelystad – is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. Voor de Nedersaksenlijn – tussen Enschede en Groningen – heeft de landelijke overheid 85 miljoen euro opzijgezet, terwijl het project naar verwachting 1,7 miljard euro kost.

PVO: E-learning helpt ondernemers om te gaan met toenemende agressie en geweld

Platform Veilig Ondernemen (PVO) lanceert een gratis e-learning ‘Omgaan met agressie en geweld’ voor ondernemers en hun personeel. Steeds vaker krijgen ondernemers te maken met agressief gedrag van klanten. Denk aan een klant bij de servicebalie die met agressief gedrag zijn zin probeert te krijgen, een dronken of ontevreden horecagast die dreigende taal uitslaat of klanten die hun frustratie botvieren tijdens een bezoek. De e-learning helpt om verschillende soorten agressie beter te herkennen en hiermee om te gaan.

“De toename van agressie is iets wat we al langer signaleren,” zegt Martijn Wildeboer, landelijk themaspecialist geweld & vermogenscriminaliteit bij PVO. “Sinds het einde van de coronaperiode zien ondernemers in verschillende branches een stijging in het aantal incidenten waarbij klanten zich agressief gedragen. Of het nu gaat om schelden, fysiek intimiderend gedrag of zelfs seksuele intimidatie.”

Beter voorbereid

In de e-learning leren deelnemers op interactieve wijze welke soorten agressie er zijn, hoe je deze kunt herkennen en wat je kunt doen als je hiermee te maken krijgt. “Het is een laagdrempelige manier om de kennis over te brengen”, vertelt Wildeboer.

“We laten situaties uit de dagelijkse praktijk in een winkel en horecazaak zien, waarbij deelnemers vervolgens zelf keuzes maken hoe te handelen en zien wat het effect daarvan is. Ook gaan we in op de STOP-methode, die je inzet als de agressie persoonlijk wordt. En natuurlijk geven we tips om agressie zoveel mogelijk te voorkomen. Zo helpen we ondernemers en hun medewerkers om beter voorbereid op de werkvloer te staan.”

De e-learning is gratis te volgen via www.pvo-nl.nl. Na het volgen van de e-learning ontvangen de deelnemers een certificaat.

Week van de Veiligheid

De lancering van de e-learning vond plaats op maandagavond 7 oktober in Emmen tijdens de openingsbijeenkomst van de Week van de Veiligheid (7 t/m 15 oktober), waarin dit jaar het thema ‘Agressie en geweld tegen ondernemers en medewerkers’ centraal staat.

Tijdens de Week van de Veiligheid organiseren zowel publieke als private partijen in het hele land diverse activiteiten rondom het thema ‘Agressie en geweld’. Zo organiseren de tien regionale PVO’s veiligheidsontbijtjes en trainingen voor ondernemers. Hierbij wordt ook een nieuwe VR-game ingezet, waarin deelnemers van dichtbij meemaken hoe het voelt om met agressie geconfronteerd te worden.

Joulz levert laadinfrastructuur voor Renault Trucks Nederland

DELFT – Renault Trucks Nederland en Joulz, experts op het gebied van energie-infrastructuur, bundelen de krachten om bedrijven te helpen bij de overstap naar emissievrije vrachtwagens en bestelwagens. De samenwerking biedt Renault Trucks-klanten een complete oplossing voor de groeiende behoefte aan elektrische laadinfrastructuur en energiebeheer.

Renault Volgens Erik Lenssen, E-Mobility Product & Charging Manager bij Renault Trucks Nederland, vormt beperkte energiecapaciteit vaak een obstakel voor bedrijven: “Het huidige net is vaak overbelast, en nieuwe aansluitingen kunnen jaren duren. Dit remt de transitie naar elektrisch rijden en beïnvloedt de verkoop van elektrische voertuigen.”

Dankzij de samenwerking met Joulz kunnen Renault Trucks-klanten nu gebruikmaken van een breed scala aan laad- en energiesystemen, zoals batterijopslag, zonnepanelen en slim energiebeheer.

Erik: “Samen kunnen we bedrijven nog beter ondersteunen om hun wagenpark klaar te maken voor de toekomst met duurzame, op maat gemaakte oplossingen.”

Volledig aanbod aan E-Tech voertuigen en laadoplossingen

Renault Trucks biedt een uitgebreide range van elektrische voertuigen, van cargo bikes tot zware trucks. Het doel is om vanaf 2040 100% fossielvrije voertuigen te leveren en tegen 2050 Net Zero te bereiken.

Jerome Berthelet, Managing Director van Renault Trucks Nederland, benadrukt de keuze voor Joulz als strategische partner: “Joulz heeft ons eerder geholpen met complexe vraagstukken rondom laadinfrastructuur. Onze klanten vertrouwen op onze elektrische voertuigen en kunnen het zich niet veroorloven te worstelen met laadcapaciteit. In Joulz hebben we een partner gevonden die grootschalige, op maat gemaakte laadoplossingen kan leveren.”

Geïntegreerde energieoplossingen voor emissievrij transport

Sytse Zuidema, CEO van Joulz, licht het belang van een geïntegreerde aanpak toe: “De druk op het elektriciteitsnet is groot, en veel bedrijven kunnen niet rekenen op een uitbreiding van hun stroomcapaciteit op korte termijn. Joulz biedt oplossingen waarmee bedrijven lokaal energie kunnen opwekken en slim kunnen beheren, zodat zij minder afhankelijk zijn van de beperkingen van het net.”

Deze samenwerking tussen Renault Trucks en Joulz zorgt ervoor dat elk bedrijf, met zijn unieke energiebehoeften, een op maat gemaakte oplossing krijgt om de transitie naar emissievrij transport te versnellen.

“Onze klanten hebben slechts één aanspreekpunt voor de installatie, monitoring en het onderhoud van laadvoorzieningen. Dit geeft hen de zekerheid dat ze hun voertuigen probleemloos kunnen inzetten,” voegt Erik Lenssen toe.

De overstap naar emissievrij transport

Sinds 2010 biedt Renault Trucks elektromobiliteitsoplossingen. Samen met Joulz zorgen ze voor de installatie, het onderhoud en de optimalisatie van laadinfrastructuur, afgestemd op de specifieke behoeften van elk bedrijf.

Erik Lenssen concludeert: “Deze samenwerking is een succes als we onze klanten volledig kunnen ondersteunen bij hun energietransitie en de overstap naar emissievrij transport soepel kunnen laten verlopen.”

Aanrijding auto en twee vrachtwagens op N9 [+foto’s]

Foto: RVP Media

SCHOORL – Op de N9 ter hoogte van Schoorl zijn dinsdagochtend een personenauto en een vrachtwagen op elkaar gereden. De vrachtwagen die achter de vrachtwagen reed botste op zijn voorligger.

De personenauto kwam uit de richting van Den Helder en probeerde, volgens een getuige, steeds een andere auto in te halen. Bij een inhaal poging zag hij de tegemoet komende vrachtwagens niet aankomen. De auto reed frontaal tegen een van de vrachtwagens aan. De vrachtwagen die daar achter reed botste op zijn voorganger.

Foto: RVP Media

De bestuurder van de personenauto is zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht

De N9 is voorlopig afgesloten voor hulp en onderzoek. De ravage is groot.

Situatie Ter Apel weer spannend, Oldambt stelt hal beschikbaar

TER APEL – Opnieuw dreigden in Ter Apel asielzoekers bij het aanmeldcentrum buiten te moeten slapen omdat er geen plek meer was.

De Groningse gemeente Oldambt heeft maandagavond laat een sporthal ter beschikking gesteld. Daar zijn 75 asielzoekers naartoe gebracht, bevestigt een woordvoerster van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) berichtgeving van RTV Noord.

Het gaat om alleen mannen. Zij keren dinsdagochtend weer terug naar Ter Apel. De asielzoekers arriveerden even voor 22.30 uur bij de hal.

Het COA meldt dat het elke dag spannend blijft wat betreft de situatie in Ter Apel. De komende week is er behoefte aan enkele honderden extra opvangplekken. Ook laat het COA nog altijd eerst alleen vrouwen, kinderen en kwetsbare personen toe.

Zwaargewonde door steekincident bij station in Dordrecht

DORDRECHT – Door een steekincident bij het station van Dordrecht is maandagavond laat een persoon zwaargewond geraakt. De politie meldt dat een verdachte is aangehouden.

Het steekincident vond even na 22.45 uur plaats op het Stationsplein. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis vervoerd. De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd voorafgaand aan de steekpartij.

Ook op de Coolhaven in Rotterdam was maandagavond laat een steekincident. Daarbij raakten twee mensen gewond. Zij zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Het incident gebeurde rond 22.55 uur bij een metrostation aan de rand van het centrum. De politie is nog op zoek naar de verdachte.

Russische raket raakt vrachtschip in haven Oekraïne, één dode, vijf gewonden

ODESA – Oekraïne meldt dat een Russische raket een vrachtschip heeft geraakt in de haven van Odesa aan de Zwarte Zee. Een Oekraïner aan boord kwam om het leven.

Volgens de autoriteiten was er onlangs al een vergelijkbare aanval. Ze verwijten de “Russische terroristen” de export van graan te willen verstoren.

Het schip voer onder de vlag van Palau.

Het slachtoffer was werknemer van een bedrijf dat vracht afhandelt. Vijf buitenlanders raakten gewond.

Verkeershinder door afrondende werkzaamheden A7 bij Purmerend

A7

HOORN/AMSTERDAM – Automobilisten die gebruikmaken van de A7 tussen Amsterdam en Hoorn moeten vanaf vrijdagavond rekening houden met ernstige verkeershinder. Tot woensdagochtend 16 oktober zijn overdag minder rijstroken beschikbaar en ‘s nachts gaat de weg helemaal of gedeeltelijk dicht.

De extra reistijd kan op drukke momenten oplopen tot een uur, waarschuwt Rijkswaterstaat.

De komende periode worden de werkzaamheden aan de Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug bij Purmerend afgerond. Aan de brug werd al sinds april aan gewerkt.

Rijkswaterstaat adviseert mensen die dagelijks daar de A7 gebruiken om de dagen van de werkzaamheden thuis te werken, samen te reizen of op een andere manier te reizen, als dat kan.

TMA Multimodal breidt uit met overname containerterminals in Utrecht en Lelystad

AMSTERDAM – TMA Multimodal BV heeft maandag 7 oktober aangekondigd dat het per 3 oktober 2024 de containerterminals van Container Terminal Utrecht BV (locatie Utrecht) en CTU Flevokust BV (locatie Lelystad) overneemt.

“Deze strategische uitbreiding van ons multimodale netwerk stelt ons in staat om onze positie in het containertransport verder te versterken. De terminals in Utrecht en Lelystad liggen op belangrijke strategische locaties, waar we dagelijks meerdere malen varen. De overname biedt ons de mogelijkheid om onze ambitie om een leidende rol in de logistieke keten te spelen, verder te realiseren”, aldus TMA.

“In Lelystad verwachten we een enorme groei van bedrijvigheid en nieuwe logistieke activiteiten, met de recente vestiging van diverse interessante partijen. Daarnaast willen we in Lelystad een agri-hub voor aardappelen en uien opzetten.”

De terminal in Utrecht is gelegen op een belangrijk industrieterrein, ook hier is het potentieel van de omliggende bedrijven groot.

“Door de toevoeging van deze terminals aan ons netwerk kunnen we de frequentie tussen onze inlandterminals en Rotterdam verder verhogen, waardoor de dienstverlening voor onze huidige locaties en klanten verbetert. Bovendien geeft het ons de mogelijkheid om verder te optimaliseren in ons netwerk en beter in te spelen op uitdagingen als digitalisering, verduurzaming en arbeidstekorten.”

“We zijn verheugd dat we samen met de Theo Pouw Groep tot deze transactie zijn gekomen,” aldus Rens Rohde, Directeur van TMA Multimodal BV.

“We kijken uit naar de toekomst en de kansen die deze uitbreiding van ons multimodale netwerk met zich meebrengt.”

TMA Multimodal BV is een toonaangevende aanbieder van multimodale logistieke oplossingen in Nederland. Met een uitgebreid netwerk van binnenvaart-, rail- en wegvervoer, bieden zij de klanten een efficiënt en duurzaam logistiek aanbod.

Militaire tak Hamas dreigt met lange uitputtingsslag tegen Israël

GAZA – De gewapende vleugel van de Palestijnse beweging Hamas zegt een “lange uitputtingsslag” te willen voeren tegen Israël. Het dreigement van de Al Qassam-brigades komt een jaar na de bloedige aanval van 7 oktober op Israël, die de oorlog in de Palestijnse Gazastrook ontketende.

“Onze keuze is om de confrontatie voort te zetten in een uitputtingsslag die lang, pijnlijk en duur zal zijn voor de vijand”, aldus een woordvoerder van de brigades in een video-opname.

Hij noemde de aanval van een jaar geleden een “preventieve aanval”, gericht op het verijdelen van een Israëlisch plan voor “een grote aanval tegen het verzet in Gaza”. De voorbereiding daarvan had volgens hem “de laatste stadia” bereikt.

De zegsman benadrukte ook de gevaren voor de 97 gijzelaars die inmiddels een jaar worden vastgehouden in Gaza. Van hen zijn 34 dood verklaard door het Israëlische leger. “Na de dood van vele vijandelijke gijzelaars door hun leger en hun regering, is voor de overgebleven gijzelaars de situatie erg moeilijk geworden, psychologisch en wat hun gezondheid betreft. De risico’s voor hen nemen met de dag toe.”

Air France schort vluchten Israël en Libanon langer op

PARIJS – Air France heeft vluchten van en naar Tel Aviv in Israël en de Libanese hoofdstad Beiroet langer opgeschort door de aanhoudende spanningen tussen die twee landen.

Daarmee volgt het Franse bedrijf onder meer zustermaatschappij KLM en dochtermaatschappij Transavia.

Air France had eerder de vluchten op Israël en Libanon tot 8 oktober geschrapt. Nu meldt de vliegmaatschappij tot 26 oktober niet naar Beiroet te vliegen en tot 15 oktober niet naar Tel Aviv.

Vorige week besloot Transavia tot zeker eind maart 2025 niet naar Beiroet en de hoofdstad van Jordanië, Amman, te vliegen. Eerder maakte die luchtvaartmaatschappij bekend niet naar Tel Aviv te gaan tot eind maart volgend jaar.

KLM meldde eerder in ieder geval tot het einde van dit jaar de Israëlische stad te mijden. Op Beiroet vliegt KLM niet.

LAATSTE NIEUWS

Minder treinen rond Schiphol door kapotte trein in Schipholtunnel

SCHIPHOL - Mensen die vrijdagochtend met de trein rond Schiphol reizen moeten rekening houden met hinder op het spoor omdat er een kapotte trein...