Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 15:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 51

Gewelddadige overval op vrachtwagenchauffeur, flinke som geld gestolen

DETTELBACH – Zondagochtend vroeg vielen tot nu toe onbekende daders een vrachtwagenchauffeur aan en stalen geld. Bij de gewelddadige aanval raakte de 52-jarige man ernstig gewond. De Duitse recherche doet onderzoek.

Maandagochtend rond 11.15 uur ontving de Duitse politie een melding over een gewonde mannelijke persoon bij een benzinestation in het industriegebied “Mainfrankenpark” in het Duitse Kitzingen. Agenten troffen ter plaatse een 52-jarige vrachtwagenchauffeur met ernstige verwondingen aan zijn hoofd en bovenlichaam aan die medische behandeling kreeg van de hulpdiensten. Hij werd voor verdere behandeling naar een ziekenhuis gebracht.

De verwondingen van de man en de bevindingen van de politieagenten ter plaatse wezen al snel op een gewelddadige aanval op de beroepschauffeur.

Volgens de huidige informatie parkeerde de 52-jarige man zijn vrachtwagen met buitenlands kenteken dit weekend achter het gebouw van het tankstation. Zondag rond 05.00 uur zat de man in zijn cabine toen drie vreemden plotseling de deuren van het voertuig openden. Vervolgens sloegen de daders hun slachtoffer meerdere keren. Volgens eerdere bevindingen sloegen de onbekende verdachten de vrachtwagenchauffeur ook met een stomp voorwerp.

Na het incident belde de man maandagochtend zelf het noodnummer van de geïntegreerde meldkamer van de brandweer en reddingsdienst om medische zorg te krijgen.

De daders waren in staat een som geld van vier cijfers uit de cabine te stelen en na de misdaad onopgemerkt te ontsnappen.

FNV doet dringende oproep aan kabinet: Zorg voor parkeerplekken beroepschauffeurs

UTRECHT – FNV Transport en Logistiek doet een dringende oproep aan het kabinet om voldoende en fatsoenlijke parkeerplekken te regelen voor beroepschauffeurs. De laatste jaren zijn er steeds meer parkeerplekken verdwenen en chauffeurs kunnen dus geen plek vinden als ze even willen of moeten rusten. Dat moet echt anders vindt de FNV.

“We kunnen en mogen chauffeurs niet dwingen om doodmoe verder te rijden, alleen maar omdat er onvoldoende fatsoenlijke parkeerplaatsen zijn”, zegt Femke Janssen van de FNV. “Dat is niet alleen tegen de regels, maar ook levensgevaarlijk.”

Boete en een strafblad

Steeds meer chauffeurs uit binnen- en buitenland kiezen ervoor om de vrachtwagen te parkeren op een plek waar dat wettelijk niet mag. Ook Jan Slotboom uit Dordrecht kwam onlangs voor die keuze te staan. Op 23 maart vorig jaar kreeg hij een geldboete van €500 omdat hij parkeerde op een plek waar dat niet mag. Deze werd opgelegd door de politierechter en Jan kreeg tot overmaat van ramp ook een strafblad. Allemaal omdat er simpelweg geen parkeerplek was. De rechter heeft Jan vandaag schuldig verklaard, want de wet is nu eenmaal de wet.

Vraagtekens bij gerechtelijke uitspraak

FNV Transport en Logistiek is teleurgesteld over de uitspraak. “We begrijpen dat de wet gevolgd moet worden door de contolerende en rechterlijke macht. Echter, als de politiek het onmogelijk maakt om je aan de wet te houden dan kun je hier wel heel grote vraagtekens bij plaatsen”, reageert Janssen.

“Als er gewoon genoeg parkeerplekken waren dan kon Jan daar gewoon parkeren en was er dus geen sprake van een overtreding of zelfs een strafbaar feit. Hij werd nu bijna gedwongen om doodmoe verder te rijden en over zijn limiet in de vrachtwagen te gaan. Dat is ook niet wenselijk.”

Politiek aan zet

Volgens de FNV is de politiek nu aan zet. Er moet een structurele oplossing komen voor dit probleem. Er moeten simpelweg meer parkeerfaciliteiten komen voor beroepschauffeurs. Ook transportbedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Zo moeten ritten zo gepland worden dat chauffeurs niet in verleiding komen om op een onveilige manier te parkeren of de rij- en rusttijdenwet te overtreden.

Onmisbare schakel in economie

“Dit betekent dat er minder ritjes per chauffeur gereden moeten worden”, vervolgt Janssen. “Dat kan een direct gevolg hebben voor onze economie. Chauffeurs bevoorraden onze supermarkten en zorgen dat onze medicijnen in de apotheken liggen. Ze zijn een onmisbare schakel in onze economie. Tegelijkertijd moeten deze professionals hun vak goed kunnen uitvoeren. Zij mogen niet de dupe worden van een situatie die door anderen is veroorzaakt.”

Overlast door weghalen spitsstrook A15 blijft tot december

A15

ROTTERDAM – De problemen voor weggebruikers op de snelweg A15 bij Rozenburg door het verwijderen van de spitsstrook, kunnen op korte termijn niet worden opgelost en blijven naar verwachting bestaan tot begin december. Dat is de conclusie van een gesprek dat Rijkswaterstaat had met het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs, de ondernemersvereniging van de haven- en industriële bedrijven.

Laatstgenoemde organisatie beklaagde zich vorige week over “het dagelijkse verkeersinfarct” op en rond de A15 ter hoogte van Rozenburg. De spitsstrook is daar verwijderd om plaats te maken voor de toegang naar de Blankenburgtunnel, de nieuwe verbinding tussen de A4 en de A15. Rijkswaterstaat verwacht dat met de ingebruikname van de verbinding de ergste problemen zijn opgelost. Sinds het weghalen van de strook is het aantal files flink gegroeid en de vertraging voor weggebruikers in en rond de spits fors toegenomen.

“Tot die tijd lijken er weinig mogelijkheden voor Rijkswaterstaat om verzachtende maatregelen te nemen”, stelt Deltalinqs. “De spitsstrook kan bijvoorbeeld niet terug worden gebracht, zo begrepen wij, omdat hierdoor de verkeersveiligheid in het geding komt. Dit heeft met de ligging van de weg in een bocht en de nieuwe aansluiting te maken.” Een woordvoerder van Rijkswaterstaat bevestigt deze lezing.

Rijkswaterstaat heeft wel de maximumsnelheid in de spits tussentijds verlaagd om het verkeer beter te laten doorstromen. Ook staat in de spits een berger paraat om bij calamiteiten te zorgen voor een snelle oplossing.

Kraanwagen van de weg geraakt langs A12 [+foto’s]

Foto: WIS_William | X

UTRECHT – Op de A12 is dinsdagmiddag een kraanwagen van de weg geraakt. Dat meldt een weginspecteur van Rijkswaterstaat op X.

De kraan staat met de zes rechter wielen vast in de berm en met onder meer de trekhaak op het asfalt.

Er wordt nu een plan van aanpak gemaakt om dit erg zware voertuig weer op de weg te krijgen.

Foto: WIS_William | X

Hoe lang de berging van de 60 ton zware kraanwagen gaat duren is onbekend. Vanaf knooppunt Oudenrijn kom je in de file, waarschuwt Rijkswaterstaat.

Grootste partij Europarlement: herzie verbod verbrandingsmotoren

STRAATSBURG – De Europese Unie moet haar plan herzien om nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 te verbieden, waarschuwde de centrumrechtse EVP, de grootste fractie in het Europees Parlement. Volgens de christendemocratische Europese Volkspartij kan het plan autorijden te duur maken voor veel mensen en banen in de auto-industrie naar China verplaatsen.

“We moeten ervoor zorgen dat autorijden voor iedereen betaalbaar blijft, niet alleen voor degenen die dure elektrische auto’s kunnen betalen”, zei een parlementslid van de partij. De EVP pleit voor een “technologisch neutrale” benadering van de EU, waarbij er meer ruimte komt voor milieuvriendelijkere synthetische brandstoffen en andere oplossingen dan elektrificatie.

De Europese Commissie beoordeelt in 2026 de voortgang richting het doel van 2035 om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren af te schaffen. Maandag riepen autodealers van Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, de EU al op de invoering van strengere CO2-uitstootregels uit te stellen. Ze voerden aan dat er te weinig vraag is naar elektrische auto’s en dat strengere regels de hele auto-industrie schaden.

Vertegenwoordigen

De oproep kwam van vier brancheverenigingen die de Europese distributeurs van automerken van Stellantis vertegenwoordigen. “Wij hebben dagelijks contact met consumenten die vaak elektrische voertuigen afwijzen vanwege zorgen over de prijs, het bereik en de toegankelijkheid”, schreven de organisaties in een brief aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. In de brief, die persbureau Bloomberg inzag, vragen de verenigingen om uitstel van de regels die op 1 januari ingaan.

Vorige maand riepen Europese autofabrikanten Brussel al op de strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s te versoepelen. Zonder ingrijpen riskeren autoproducenten miljarden euro’s aan boetes als ze de gestelde doelen niet halen, waarschuwde de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA).

De verkoop van elektrische auto’s in Europa is de afgelopen maanden sterk afgenomen. Dit is vooral het geval in Duitsland, de grootste automarkt van het continent. Door de gedaalde vraag heroverwegen autofabrikanten hun strategieën en plannen om over te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen.

PVV-kabinetsleden geweerd bij VN-evenement voor vrouwenrechten

DEN HAAG – PVV-staatssecretarissen Vicky Maeijer en Ingrid Coenradie zijn volgende maand niet welkom op een bijeenkomst van een VN-organisatie voor vrouwenrechten in Enschede. Dat bevestigt de politiek assistent van Maeijer na berichtgeving door De Telegraaf.

Dat de staatssecretarissen van Langdurige Zorg en van Justitie geweerd worden, zou te maken hebben met hun partijkleur.

“Staatssecretarissen Coenradie en Maeijer vinden het ongehoord en onacceptabel dat uitgerekend een organisatie die staat voor vrouwelijk leiderschap en de rechten van vrouwen in het algemeen deze positie inneemt”, staat in een schriftelijke reactie namens de twee PVV-bewindslieden. “Welke politieke kleur je ook hebt; geweld tegen vrouwen is bij uitstek een onderwerp waar eensgezindheid ontzettend belangrijk is om dit hoog op de maatschappelijke agenda te krijgen en te houden.”

Het gaat om de Nederlandse start van Orange the World, een jaarlijkse campagne van de VN tegen geweld tegen vrouwen. De gemeente Enschede, die het evenement op 25 november samen met de VN-organisatie UN Women organiseert, is “voornemens” zich terug te trekken als UN Women haar standpunt niet aanpast.

Alle bewindslieden zijn volgens een woordvoerder van de gemeente welkom, ongeacht hun politieke kleur. Zij meldt ook dat de gemeente constant contact heeft met de VN-organisatie, maar zij kan niet zeggen wanneer er een besluit over de kwestie valt.

Milieuovertredingen bij controle autowrakken in Noord-Holland

Foto: ILT

DEN HAAG – Inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleerden negen bedrijven eind september op autowrakken en auto-onderdelen in De Liede (Noord-Holland). Samen met de RDW, het Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV), de politie Landelijke Eenheid, de politie Haarlemmermeer en de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied zijn diverse milieuovertredingen vastgesteld. Zo is bij een bedrijf schadelijke asbest geconstateerd.

De ILT controleerde op de import en export van auto’s en auto-onderdelen. Een van de negen bedrijven heeft een transport uit Duitsland illegaal overgebracht naar Nederland. Het materiaal zou zijn overgebracht als metaal. Na bemonstering bleek dat er ook een zeer schadelijke vorm van asbest in de metalen onderdelen voorkomt. Dan is er sprake van gevaarlijk afval en moet vooraf toestemming voor export worden aangevraagd. De ILT treedt nu in contact met de Duitse autoriteiten.

Er zijn ook andere overtredingen geconstateerd. Eén bedrijf wordt nog nader onderzocht vanwege het begaan van mogelijke strafbare feiten. Ook slaat een bedrijf vloeistoffen niet op de juiste manier op. Risico is dat schadelijke stoffen in de bodem terechtkomen. Op een autosloperij is het van belang dat stoffen zoals olie op de juiste wijze worden opgevangen en separaat worden afgevoerd.

Onaangekondigd

Een inspectie wordt vooraf met alle partners voorbereid. Bedrijven worden onaangekondigd bezocht. De ILT blijft acties op het gebied van autowrakken en auto-onderdelen uitvoeren.

Tweedehands auto’s voor export

Eerder al meldde de ILT over de slechte kwaliteit van afgedankte voertuigen die vanuit Nederland op transport gaan naar Afrika. Veel auto’s en busjes die vanuit Nederlandse havens naar Afrika op transport gaan, zijn sterk verouderd. Ze hebben een lage-emissieklasse, meestal een ongeldige APK en er zijn vaak problemen met de katalysator of het roetfilter. De karakteristieken van de geëxporteerde voertuigen kwamen sterk overeen met voertuigen die in Nederland worden gesloopt. In Nederland worden dergelijke oude voertuigen aangemerkt als afval.

Toezicht ILT

Doel van een inspectie op autowrakken is om de bedrijven die zich bezighouden met export van oude auto’s beter in beeld te krijgen en om het illegaal overbrengen van afval van en naar het buitenland tegen te gaan. De ILT bevordert dat afvalstoffen op een juiste manier worden verwerkt. De inspectie wil daarmee schade voor mens en milieu voorkomen of beperken.

Noorwegen verhoogt dreigingsniveau terreur naar hoog

OSLO – Noorwegen houdt rekening met meer terreur. De binnenlandse veiligheidsdienst PST heeft het dreigingsniveau verhoogd naar het op één na hoogste niveau door de voortdurende escalatie van het conflict in het Midden-Oosten.

Het terreurdreigingsniveau in Noorwegen gaat van gematigd naar hoog omdat vooral de dreiging tegen Joodse en Israëlische doelen verder is toegenomen, aldus de politie.

Drie Scania Quadro’s voor Van der Wiel Transport

DRACHTEN – Van der Wiel Transport uit Drachten rijdt sinds kort met drie Scania 460P Quadro trucks. De, door Veldhuizen Trucks, geleverde Scania’s doen het boven verwachting en zijn bovendien populair bij de chauffeurs.

Van der Wiel Transport heeft een vloot van 53 trekkende eenheden en is onder meer actief in het transport van bouwmaterialen en rondhout. Daarnaast heeft het bedrijf een vloot kippers voor losgestorte bouwmaterialen, waaronder asfalt. Specifiek voor het asfalttransport besloot Van der Wiel over te gaan tot de aanschaf van drie Scania 460P Quadro trucks. Mede door de invoer van milieuzones groeit vanuit de markt de vraag naar materieel met schone motoren.

Bedrijfsmanager Geert van der Ploeg van Van der Wiel: “Het concept van deze compacte 10×4 kippers sprak ons bijzonder aan. Veldhuizen Trucks heeft hiermee de optimale balans gevonden tussen laadvermogen, compacte afmetingen en wendbaarheid. Zo past met dit concept een vijf-asser met een hoog netto laadvermogen voor een dieplader-aanhangwagen binnen de wettelijke lengte. Dat is ideaal, want na de aanvoer van de machines wordt de truck zonder beperking van het laadvermogen ingezet voor de aanvoer van asfalt.”

Uitschakelbare vijfde as

De Scania 560P trucks zijn af fabriek 8×4 voertuigen met een wielbasis van 4,55 meter. Veldhuizen trucks heeft de trucks zodanig aangepast dat ze binnen de 8 meter lengte vallen. Daarbij is er gekozen voor een dubbel aangedreven bogie, waarvan de laatste as uitschakelbaar en liftbaar is. Dat betekent tractie als dat nodig is en minder rolweerstand bij lege ritten. Veldhuizen Trucks bouwde vervolgens een hefbare negen tons, luchtgeveerde originele Scania as op positie drie waardoor de 8×4 een 10×4 werd.

Hiermee is de truck nu voorzien van twee liftassen. Verder werden de trucks voorzien van hogere banden en werden de brandstoftanks vervangen door Y-vormige tanks. Ook werden allerlei zaken als luchtketels, accu’s en dergelijke verplaatst om de compacte asopstelling mogelijk te maken. Het resultaat is een truck met 46 ton op kenteken, een laadvermogen van netto 28,5 ton en de geïsoleerde Hyva asfaltkipper.

Volledig luchtgeveerd

De eerste Scania Quadro rijdt al enige tijd bij Van der Wiel en de resultaten stemmen tot tevredenheid.

“De trucks doen het opvallend goed qua verbruik. Dat is echt een groot verschil met de trucks die wij voorheen inzetten. Ook de chauffeurs zijn bijzonder tevreden over de trucks. Ze zijn erg blij met de ruime cabines, de lage instap en het comfort van volledige luchtvering.”

Eén truck rijdt vast voor KWS Wegenbouw met een asfaltset op de aanhangwagen. De andere twee rijden voor diverse opdrachtgevers, soms ook met een asfaltset erachter.

“De trucks zijn rechtstreeks gekocht bij Veldhuizen Wagenbouw, een bedrijf waar we uitstekend contact mee hebben. Zij denken mee in oplossingen. Voor service en onderhoud maken we gebruik van de diensten van Scania dealer Rinsma in Drachten. Zij staan volledig achter dit concept met een compleet onderhoud- en reparatie contract”, aldus Geert van der Ploeg.

PVV boos over verwijt van dictatoriale trekken

DEN HAAG – De PVV in de Eerste Kamer reageert woedend op beschuldigingen dat haar pleidooi voor het asielnoodrecht riekt naar dictatuur. Dat verwijt van D66-senator Paul van Meenen is “smerig, buitengewoon vals en polariserend”, protesteert PVV’er Alexander van Hattem.

De PVV houdt vol dat er een asielcrisis is die het nodig maakt om de bestaande asielwet buiten werking te stellen en pas achteraf de goedkeuring van het parlement te vragen, zoals het kabinet van plan is. Maar in de Eerste Kamer, waar de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB geen meerderheid heeft, leeft daartegen veel weerstand.

Dat de PVV deskundigen en politici die het met haar oneens zijn liever aan de kant schuift “omdat het dan een stuk vlotter” gaat, “klinkt een beetje naar dictatuur”, zei D66-voorman Van Meenen dinsdag in het grote senaatsdebat waarin het kabinet zijn Prinsjesdagplannen verdedigt.

Dat is “smerig” en “absurd”, reageerde een gestoken Van Hattem. “Mij dictatuur in de schoenen schuiven is gewoon buitengewoon vals.” De mogelijkheid om de wet buiten werking te stellen staat nu eenmaal in de wet voor als de nood aan de man is, houdt hij vol. En hij zegt zeker te weten dat een gewone wet met strenge asielmaatregelen eindeloos vertraagd zou worden door tegenstanders.

Drie nepagenten verdacht van beroven toeristen blijven langer vastzitten

AMSTERDAM – De drie mannen die ervan verdacht worden acht toeristen in de omgeving van station Sloterdijk te hebben beroofd, waarbij zij zich voordeden als politieagent en ook donkerblauwe kleding droegen, blijven langer vastzitten. Dat heeft de Raadkamer van de Amsterdamse rechtbank maandag besloten, meldt het Openbaar Ministerie dinsdag.

De drie mannen (47, 51 en 53 jaar oud) werden op 27 september aangehouden. Ze worden ervan verdacht tussen 31 augustus en 20 september van dit jaar in totaal acht slachtoffers te hebben beroofd van hun geld. Het gaat bij elkaar om ruim elfduizend euro.

De slachtoffers werden allen beroofd in de omgeving van station Sloterdijk. De mannen deden zich voor als politieagent en lieten de slachtoffers een badge zien. Ze vroegen aan de slachtoffers of ze drugs of geld bij zich hadden en pakten dat vervolgens af. Verdachten en slachtoffers zijn op beeld vastgelegd.

De Raadkamer heeft maandag de gevangenhouding bevolen voor een periode van negentig dagen.

OM: verkeersruzie ging vooraf aan fatale schietpartij Eindhoven

Openbaar Ministerie

DEN BOSCH – De dodelijke schietpartij op zondagavond 23 juni in Eindhoven is volgens het Openbaar Ministerie het resultaat van een verkeersruzie. Bij de schietpartij op de Rode Kruislaan kwam een 41-jarige man uit Eindhoven om het leven.

De verkeersruzie kwam dinsdag aan de orde tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Den Bosch, in het bijzijn van veel nabestaanden. Het OM verdenkt drie 19-jarige verdachten en een 23-jarige verdachte van moord. De aanklachten worden later dit jaar mogelijk nog uitgebreid, omdat er naast de moord nog onderzoek plaatsvindt naar nog meer ernstige strafbare feiten, waarbij een vuurwapen is gehanteerd.

Het slachtoffer heeft eerder op de avond van 23 juni vermoedelijk ruzie gehad in het verkeer met twee 19-jarige verdachten zei de officier van justitie. Daarbij liep een van hen letsel op in het gezicht, omdat hij in zijn gezicht zou zijn geslagen met een glas. “Hierna zijn ze de medeverdachten gaan ophalen om zo een gewelddadige confrontatie aan te gaan”, zei de aanklager.

Volgens het OM heeft de 19-jarige Mohammad Ismail A. het slachtoffer direct neergeschoten zodra het groepje de man om 19.30 uur had gevonden. Het slachtoffer is in zijn hoofd geschoten. “In zijn hoofd is een kogel gevonden, daarvan kan worden gesteld dat die tot de dood heeft geleid”, zei de aanklager.

De verdachten hadden twee wapens in de auto en waren die dag op pad, omdat ze volgens hun advocaten een Rolex zouden willen stelen van de eigenaar van een telefoonwinkel.

De vier verdachten blijven vastzitten. De volgende zitting is op 13 december, dat wordt opnieuw een inleidende zitting. Het OM verwacht dan klaar te zijn met het onderzoek.

Rijksrecherche doet onderzoek naar overlijden arrestant

BREDA – De Rijksrecherche doet onderzoek naar het overlijden van een 38-jarige man die vorige week vastzat in een politiecellencomplex in Breda, meldt het Openbaar Ministerie dinsdag.

De man zat ingesloten en raakte onwel in een cel. Nadat hij werd gereanimeerd, bracht een ambulance de man naar een ziekenhuis waar hij twee dagen later overleed.

Dit weekend is sectie verricht op het lichaam van de man, maar dat heeft niet geleid tot een duidelijke verklaring voor het overlijden.

Zoals gebruikelijk in dit soort situaties doet de Rijksrecherche, onder het gezag van het OM, onderzoek om meer inzicht te krijgen in de doodsoorzaak. Er zijn geen aanwijzingen voor geweldsaanwendingen

Vakbond FNV wil concrete maatregelen na constateren stelselmatige overtredingen bij pakketdiensten

UTRECHT – Vakbond FNV wil dat pakketdiensten zoals PostNL, DHL, DPD, GLS, UPS en FedEx maatregelen nemen om te voorkomen dat werknemers fysiek overbelast raken. Zo wil de vakbond dat er lichtere pakketten worden aangeboden. Voor pakketten boven de 15 kilo, nu is dat 23 kilo, moet een robot of tilhulp worden ingezet. De koeriersdiensten belasten hun werknemers nu fysiek te zwaar en ook is de werkdruk te hoog.

“Onze eisen zijn noodzakelijk zodat werknemers veilig en gezond kunnen werken’” zegt Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Transport en Logistiek. “In onze eigen enquête noemen veel werknemers van koeriersbedrijven het tillen en dragen van pakketten als belangrijke oorzaak voor gezondheidsklachten. We hebben hier honderden klachten over gekregen van onze leden. Dit wordt nu bevestigd door de bevindingen van de Arbeidsinspectie.”

De arbeidsinspectie kwam vandaag met een rapport waaruit blijkt dat er bij alle koeriersbedrijven overtredingen worden geconstateerd als het gaat om fysieke overbelasting en wil maatregelen. Uit de FNV-enquête blijkt dat 70 procent van alle ondervraagden wil dat er maatregelen komen om zwaar werk voor koeriers te verlichten. Ook willen de werknemers dat de werkdruk wordt aangepakt

Maak zwaardere pakketten duurder

De FNV wil dat koeriersbedrijven ook het sturen van zware pakketten ontmoedigt door zware pakketten duurder te maken. Het moet voor klanten lonend worden om het gewicht over meerdere pakketten te verdelen.

Vorig jaar trok de FNV aan de bel na een enquête onder personeel van PostNL. Daarop kwam ook de Arbeidsinspectie in actie en constateerde dat werknemers in sorteercentra van PostNL fysiek te zwaar werden belast. Ze moesten vaak pakketten tillen die zwaarder waren dan 23 kilo; hierboven is altijd een tilhulp verplicht. PostNL wilde via de rechter uitstel van eventuele maatregelen, maar werd in het ongelijk gesteld.

“Wij roepen werkgevers op om concrete bindende afspraken vast te leggen”, vervolgt Lohle. “Het is onacceptabel dat er geconcurreerd wordt ten koste van de gezondheid van werknemers.”

Arbeidsinspectie eist maatregelen pakketdiensten: fysieke belasting werknemers moet omlaag

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Werknemers in de depots van de pakketdiensten – meestal uitzendkrachten en vaak arbeidsmigranten – werken onder te zware fysieke omstandigheden. Zo moeten mensen te zwaar tillen, veel bukken en hoog en diep reiken. Het werktempo ligt bovendien hoog. Door verkeerde werkhoudingen kan lichamelijke overbelasting en gezondheidsschade ontstaan.

Dit blijkt uit inspecties bij 35 depots van de zes grootste pakketdiensten die de Nederlandse Arbeidsinspectie het afgelopen jaar heeft bezocht. De Arbeidsinspectie inspecteerde vooral op fysieke belasting tijdens het handmatig verwerken van de pakketten.

Bij alle zes pakketdiensten is gehandhaafd. Zij dienen op de korte termijn tijdelijke, en op lange termijn structurele aanpassingen door te voeren om de lichamelijke overbelasting te verminderen.

De Arbeidsinspectie eist van de gehele sector een totaalpakket aan verbeteringen. Het gaat dan bijvoorbeeld om verbeterde ergonomische inrichting, het gebruik van hulpmiddelen, afspraken over maximale vulhoogte van karren, maximale gewichten van pakketten, herkenbaarheid van gewichtsklassen, taakroulatie en training op gezonde werkwijzen.

Samen oppakken

Bedrijven in deze branche staan allemaal voor dezelfde uitdaging. Concurrentie op veilig en gezond werk is onwenselijk. Het zou goed zijn als de bedrijven een gezamenlijke aanpak voor veilig en gezond werk tot stand brengen en dit bijvoorbeeld in een arbocatalogus tot norm maken.

De Arbowet geeft via de arbocatalogus werkgevers en werknemers ruimte om zelf invulling te geven aan de wijze waarop ze binnen hun branche aan de wet willen voldoen. Hierdoor kunnen ze rekening houden met de branchespecifieke kenmerken.

De Arbeidsinspectie gaat hierover in gesprek met betrokken bedrijven. Volgend jaar worden (her)inspecties uitgevoerd. Als er dan geen verbeteringen zijn, wordt (opnieuw) handhavend opgetreden.

Pakketsector

De laatste jaren is de pakketsector enorm gegroeid. De consument krijgt bestellingen snel en vaak gratis geleverd, en mag ze meestal gratis terugsturen. Dit veroorzaakt een keten aan handelingen met talloze pakketten; van leveranciers, via het pakketdepot en bezorgers naar de klant, en van bedrijf naar bedrijf.

Werknemers, veelal uitzendkrachten en vaak arbeidsmigranten, verplaatsen deze pakketten, meestal met de hand en onder hoge tijdsdruk. De werkzaamheden vinden de hele dag plaats in ploegendiensten, de meeste pakketten worden in de nacht gesorteerd.

Controles

De manier waarop de pakketten binnen de depots worden verplaatst en de snelheid van het verwerken van de pakketten maakt dat de werknemers onnodig zwaar worden belast.

De logistieke stromen zijn niet handig ingericht. Vrachtwagens, pallets en rolcontainers worden handmatig gelost en geladen. Hierbij wordt te zwaar getild, ook onder de knie en boven de schouders. Het werktempo is hoog.

Vrijwel alle handelingen worden met de hand uitgevoerd, er zijn geen hulp- of tilmiddelen beschikbaar. Inspecteurs zien dus overal een ernstig verhoogd risico op overbelasting.

Inventarisatie van risico’s

Vaak is de verplichte risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E), waarin het bedrijf beschrijft welke risico’s er zijn, niet op orde. Zo ontbreken in veel gevallen de data. De Arbeidsinspectie heeft deze aan de hand van een internationaal erkende methode (NIOSH) in kaart gebracht. Werkgevers moeten dit zelf ook doen.

Het komt ook voor dat gegevens onjuist zijn ingevoerd waardoor de uitkomsten een beoordeling geven met een onderschatting van het risico. De maatregelen die vervolgens genomen zouden moeten zijn, ontbreken of zijn niet effectief.

Arbowet

De Arbowet verlangt van de werkgever dat deze fysieke (over)belasting voorkomt of beperkt. Dat betekent dat de werkgever daarin zo ver moet gaan als maar mogelijk is om deze belasting te voorkomen.

De Arbeidsinspectie inspecteert op een goede naleving van de Arbowet, zodat werknemers gezond en veilig hun werk kunnen doen.

LAATSTE NIEUWS

Bekeuringen voor overtredingen tijdens controle havengebied Moerdijk

MOERDIJK - De Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant hield donderdag 31 oktober samen met andere politieteams, Douane, Dienst Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst een verkeers- en transportcontrole...