Clicky

maandag 18 november 2024 - 05:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 51

Intercontinentale vlucht van KLM voor The Aviation Challenge naar Singapore

Foto: KLM

AMSTELVEEN – Dinsdag vertrok een KLM-vlucht vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Singapore als onderdeel van The Aviation Challenge. Deze uitdaging, geïnitieerd door SkyTeam, daagt luchtvaartmaatschappijen uit om hun operaties zo efficiënt en met zo weinig mogelijk milieu-impact uit te voeren. De resultaten van deze tests worden gedeeld onder de deelnemende maatschappijen, met het doel om kennis te delen en elkaar te helpen de vliegoperatie met een lagere milieu-impact uit te voeren.

KLM erkent haar impact op het milieu en klimaat en ziet dat er grenzen zijn aan wat onze planeet aankan. Actie is nodig om binnen deze grenzen te blijven opereren. Door diverse innovaties tijdens de vliegoperatie en aan boord te testen, kijkt KLM wat deze opleveren, met als doel om ze op te schalen en standaard te implementeren.

Voorafgaand aan de vlucht

Zowel tijdens de voorbereiding als tijdens de vlucht heeft KLM initiatieven getest. Op het gebied van vrachtvervoer wil KLM uiteindelijk alle cargopallets vervangen door lichtgewicht kartonnen alternatieven. Deze verandering bespaart 150kg aan materiaal per vlucht dat nodig is voor het vervoer van vracht. Hiermee hoopt KLM op jaarbasis bijna 0,05% CO2 (6 kiloton) te besparen (Scope 1 en 3).

Daarnaast wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van elektrische grondprocessen en wordt het vliegtuig naar de startbaan gesleept, dit bespaart 400 kg brandstof. KLM test hiermee hoe het werkt om in een operationele omgeving een vliegtuig verder richting de startbaan te slepen, zodat de motoren later gestart kunnen worden.

Optimalisatie van de belading kan ook helpen bij het verminderen van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Door het gewicht aan boord zo optimaal mogelijk te verdelen ontstaat er een kleine lift onder de neus, waardoor het vliegtuig minder weerstand heeft in de lucht en daardoor efficiënter vliegt.

Passagiers in de World Business Class worden gevraagd om hun maaltijd vooruit te bestellen. Dit helpt KLM om de precieze hoeveelheid eten die nodig is voor de vlucht mee te nemen en voedselverspilling tegen te gaan. Ook worden passagiers aangespoord licht in te pakken.

Daarnaast adviseert KLM passagiers al langer om hun boardingpassen niet meer uit te printen. Dit heeft geleid tot een vermindering van 84% aan geprinte boardingpassen sinds mei 2024.

Initiatieven aan boord

Tijdens de vlucht wordt in de World Business Class lichter servies gebruikt, een resultaat uit de Challenge in 2022. Hiermee wordt per vlucht 5 kg bespaard, resulterend in een jaarlijkse besparing van 150 ton CO2-uitstoot voor de hele vloot van KLM. Bovendien ontvangen World Business Class-passagiers een lichter 3D-geprint KLM-huisje in plaats van de reguliere KLM-huisjes van porselein.

Passagiers kunnen daarnaast aan boord van de vlucht alternatieve brandstof (SAF) kopen, dit kan normaal gesproken alleen van tevoren. De SAF die extra aangeschaft wordt zit dan niet aan boord van de vlucht naar Singapore, maar zal later alsnog gebruikt worden door KLM. Het cabinepersoneel draagt een nieuw uniform van een duurzamere stof van gerecycled PET en met meer stretch, dit levert meer comfort op tijdens het werk aan boord. Ook draagt het cabinepersoneel de eerder geïmplementeerde KLM-sneakers van Filling Pieces.

The Aviation Challenge

The Aviation Challenge is geïnspireerd door de historische World’s Greatest Air Race, deze ging van London naar Melbourne in 1934. De race was bedoeld om de wereld toegankelijker te maken en mensen met elkaar te verbinden. Tegenwoordig liggen de uitdagingen voor de luchtvaart niet meer in het overbruggen van afstanden, maar in het verduurzamen van operaties. SkyTeam daagt de deelnemende luchtvaartmaatschappijen uit om reguliere, commerciële lijnvluchten uit te voeren met zo min mogelijk impact op het milieu.

50.000 transformatorhuisjes en nieuwe tarieven om vol stroomnet

DEN HAAG – Klimaatminister Sophie Hermans komt met een pakket maatregelen dat de problemen van een overvol stroomnet moet tegengaan, bevestigen ingewijden na berichtgeving van De Telegraaf. Zo is ze van plan om zo’n 50.000 transformatorhuisjes te laten bijbouwen.

Ook wil de bewindsvrouw gaan sleutelen aan het systeem van nettarieven, zodat huishoudens en kleinverbruikers worden gestimuleerd om elektriciteit te verbruiken op momenten waarop het net dat beter aankan.

De plannen staan in de jaarlijkse klimaatnota die Hermans donderdagochtend presenteert aan de Tweede Kamer. Door de opkomst van duurzame energiebronnen als zonne-energie wordt het elektriciteitsnet de laatste jaren steeds intensiever gebruikt. Dat zorgt voor overbelasting, waardoor bedrijven in delen van het land zelfs niet meer worden aangesloten op elektriciteit.

Netbeheerders benoemen al langer dat in Nederland circa 50.000 transformatorhuisjes nodig zijn. Hermans gaat hierin mee en heeft daarbij ook een plan om ervoor te zorgen dat deze snel kunnen worden gebouwd.

Gemeenten en netbeheerders krijgen de opdracht om locaties te vinden, te zorgen dat de huisjes worden gebouwd en dat af te stemmen in de buurt. Zij krijgen hierbij ondersteuning van een ‘vliegende brigade’, om problemen door personeelstekorten te voorkomen.

Dode bij woningbrand in Ede

EDE – Door een brand in een portiekflat aan de Ernst Casimirlaan in het Gelderse Ede is een persoon omgekomen. Volgens de brandweer ging het om een korte, felle brand in twee woningen in de straat in Ede-West. Er was ook een explosie. Of die de oorzaak is geweest van de brand, wordt nog onderzocht.

Een woordvoerder van de brandweer spreekt van een “flinke ravage”. Door de explosie zijn de voor- en achtergevel van de flatwoning naar buiten geblazen.

Alle 24 woningen in het blok werden ontruimd, waardoor zeker dertig mensen hun huis uit moesten. Zij zijn opgevangen in een nabijgelegen verzorgingshuis. De eerste twaalf woningen zijn inmiddels weer vrijgegeven. Drie huizen zijn voor langere tijd onbewoonbaar.

Over de identiteit van het slachtoffer is nog niets bekend. Twee bewoners van een naastgelegen appartement werden door de brandweer van hun balkon gehaald.

Werkzaamheden lopen uit door mist, lange file op A1 bij Deventer

DEVENTER – Weggebruikers op de A1 bij Deventer hadden donderdagochtend veel last van wegwerkzaamheden, die door de dichte mist later klaar waren dan gepland.

Tussen Deventer-Oost en Apeldoorn-Zuid had het verkeer in de richting van Amersfoort meer dan een uur vertraging, meldde de ANWB.

Inmiddels is de weg weer open en neemt de vertraging af. Rond 08.15 uur was de vertragingstijd nog een half uur.

Douane vindt 600 kilo cocaïne tussen bananen in Vlissingen

Foto: Douane

VLISSINGEN – De douane heeft woensdagavond tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 600 kilo cocaïne gevonden.

De drugs werden aangetroffen in een pallet met bananen die gecontroleerd werd met behulp van speurhonden.

De partij bananen was afkomstig uit Ecuador en had Denemarken als eindbestemming.

De cocaïne, met een straatwaarde van 45 miljoen euro, is inmiddels opgehaald door het Team Bijzondere Bijstand en vernietigd.

De politie en Koninklijke Marechaussee hebben ondersteuning verleend bij het beveiligen van het terrein.

Ook diabetespatiënt moet als piloot kunnen werken, vindt vakbond

BADHOEVEDORP – Nederland moet een einde maken aan het verbod voor mensen met diabetes om als piloot of luchtverkeersleider te werken, vindt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). De pilotenvakbond wijst erop dat onder andere Ierland, Canada, de Verenigde Staten en Oostenrijk al jaren geleden zijn gestopt met het weren van diabetespatiënten die piloot willen worden. Sindsdien zijn er geen aan diabetes te linken incidenten geweest tijdens vluchten met piloten uit die landen, dus moet Nederland volgens de VNV dat voorbeeld volgen.

Tot 2002 was het in geen enkel land toegestaan om met insuline-afhankelijke diabetes als piloot te werken, omdat die aandoening een hypoglykemie kan veroorzaken waardoor de patiënt duizelig of versuft kan raken. Dat zou de veiligheid van passagiers in de luchtvaart in gevaar kunnen brengen. Maar nadat Canada als eerste land mensen met diabetes had toegelaten in de cockpit, volgden meer landen.

Op dit moment is de Europese luchtvaartautoriteit EASA bezig met een jarenlange proeffase waarbij piloten en luchtverkeersleiders met insuline-afhankelijke diabetes aan het werk kunnen als ze zich aan een vast protocol houden. VNV wil dat Nederland daar ook zo snel mogelijk aan meedoet.

“Er is ook regelgeving in de maak bij EASA op basis van de pilotfase. Maar wij vinden het zonde om daarop te wachten, want daar gaan jaren overheen. En tegelijkertijd zitten mensen thuis die met de arbeidskrapte in de luchtvaart een goede toevoeging zouden zijn”, zegt een woordvoerder van de VNV. Bij de pilotenbond zijn op dit moment zestien piloten en één luchtverkeersleider bekend die dit beroep door diabetes niet meer kunnen uitoefenen in Nederland, terwijl ze dit wel willen.

Noodlijdende bussenmaker Ebusco voert miljoenenbesparingen door

DEURNE – Het noodlijdende Ebusco treft maatregelen om de bussenfabrikant te behoeden voor een faillissement. In Nederland blijft er één productielocatie over, omdat de vestigingen in Deurne en Venray worden samengevoegd. De eerste mensen zijn al ontslagen en uiteindelijk moet er jaarlijks 30 miljoen euro worden bespaard.

Volgens een woordvoerder worden er “minimaal” honderd banen geschrapt. “Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen.” Bij Ebusco werken ongeveer 770 mensen.

Onlangs werd bekend dat Ebusco de productie grotendeels had stilgelegd uit kostenoverwegingen. Woensdag verloor de fabrikant een rechtszaak, waardoor het een belangrijke order van 45 bussen door Qbuzz definitief geannuleerd zag worden. Ook had de vervoerder het recht om beslag te leggen op de rekeningen van Ebusco, waardoor de fabrikant in acute geldnood terechtkwam.

De bussenfabrikant laat weten dat de geannuleerde bussen worden doorgeschoven naar andere klanten. “Dit zal echter waarschijnlijk pas omzet genereren in 2025 en niet in 2024. Daarnaast zal het bedrijf kosten moeten maken voor het opnieuw aanpassen van deze bussen om aan de specificaties van de vervangende klant te voldoen”, aldus de onderneming.

Als onderdeel van de herstructurering gaat Ebusco zijn productie verder uitbesteden. “De bussen worden door het bedrijf ontworpen en ontwikkeld, maar door contractfabrikanten geassembleerd, in plaats van in eigen huis te worden geproduceerd”, meldde de onderneming. Het bedrijf, dat het aantal productielocaties vermindert van zeven naar vijf, verwacht dat de herstructurering eind 2025 is afgerond.

Het bedrijf heeft achterstallige rekeningen en boetes voor te late leveringen van bussen, ter waarde van 33 miljoen euro. Ebusco is met “verschillende klanten” in gesprek over de verkoop van 61 geannuleerde bussen. In de eerste negen maanden van dit jaar heeft Ebusco 135 bussen geleverd, waarvan 37 in het laatste kwartaal.

“Ebusco gaat door een zeer moeilijke fase. Ondanks dat ik me bewust was van de problemen, besloot ik in september bij Ebusco te beginnen, gedreven door het potentieel van het bedrijf”, zegt de nieuwe topman Christian Schreyer in een toelichting.

Financieel directeur Jurjen Jongma kondigde aan het bedrijf uit Deurne te verlaten. Hij vertrekt na de voltooiing van een voorgenomen aandelenuitgifte, waarover donderdag wordt gestemd.

Turkije voert aanvallen uit op PKK-doelen in Syrië en Irak

ANKARA – Turkije heeft woensdag aanvallen uitgevoerd op doelen in Syrië en Irak.

Het gaat volgens het Turkse ministerie van Defensie om 32 doelen gelinkt aan de Koerdische beweging PKK. Het land houdt die beweging verantwoordelijk voor de aanslag woensdag op een defensiebedrijf bij de Turkse hoofdstad Ankara.

“In overeenstemming met ons recht op zelfverdediging krachtens artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties, werd op 23 oktober 2024 een luchtoperatie uitgevoerd tegen terroristische doelen in Noord-Irak en Syrië, en in totaal werden 32 doelen van terroristen met succes vernietigd,” meldt het ministerie in een verklaring. Het voegt toe dat de luchtoperaties worden voortgezet.

Bij de aanslag woensdag in Turkije vielen zeker vijf doden en 22 gewonden. De aanval vond plaats bij een fabriek van Turkish Aerospace Industries (TUSAS) in de buurt van Ankara. Twee aanvallers, een man een vrouw die na de aanval werden gedood, openden het vuur. Er waren meerdere schotenwisselingen te horen.

Code geel in het oosten van het land vanwege mist

DE BILT – In het midden en oosten van het land is code geel van kracht vanwege mist.

De waarschuwing geldt in de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland en Utrecht, meldt het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) woensdagavond.

Volgens het weerinstituut komt in die provincies plaatselijk dichte mist voor. Plaatselijk is het zicht minder dan 200 meter. Later in de nacht naar donderdag kan de mist zich verder uitbreiden, aldus het KNMI, dat zegt dat vooral verkeer er last van kan hebben.

De waarschuwing gold sinds woensdagavond 20.00 uur voor Overijssel en Gelderland, later op de avond werden Flevoland en Utrecht toegevoegd.

Madlener ziet niets in alternatief plan A27 bij Amelisweerd

A27 verkeersbord

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet niets in het plan van de regio Utrecht om de verbreding van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen. Op vrijwel alle vlakken scoort het slechter dan het tracébesluit van het kabinet, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

De gemeente en provincie Utrecht gaan uit van de invoering van de kilometerheffing, maar dat “past niet binnen de actuele beleidsuitgangspunten”, begint Madlener. Een variant van de regio zonder kilometerheffing doet volgens de minister minder om de doorstroming te verbeteren.

Ook als het gaat om verkeersveiligheid is het alternatief voor de verbreding “niet gelijkwaardig” aan het kabinetsplan. In een bijlage staat bovendien dat de verkeersveiligheidsanalyse door de regio Utrecht “methodisch gezien niet juist is uitgevoerd”.

Alternatief ‘kost tijd’

Het alternatieve plan zou goedkoper zijn, maar daar gaat de minister niet in mee. Hij vindt het ontwerp van de weg niet ver genoeg uitgewerkt en schrijft dat de kosten daardoor niet goed te beoordelen zijn.

Madlener erkent: “Het alternatief heeft een minder grote impact op het Landgoed Amelisweerd dan het tracébesluit.” Maar hij voegt eraan toe dat het verbredingsplan ook “de landschappelijke kwaliteit verbetert”, onder meer door een overkapping van de snelweg. “Er komt uiteindelijk meer natuur bij dan er verdwijnt. Dit kost echter wel tijd.”

Faber zegt dat ze ook verder kan zonder asielnoodwet

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber wil nog niet reageren op het compromis dat haar eigen PVV-leider Geert Wilders is overeengekomen met NSC om af te stappen van de asielnoodwet.

Faber was druk bezig met de voorbereidingen van een noodwet, maar het lukte haar niet om een “dragende motivering” op tafel te leggen. De minister zegt dat ze ook verder kan zonder noodrecht. “Ik kan altijd verder”.

De PVV hield tot dusver strikt vast aan een noodwet terwijl NSC grote twijfels had of dit staatsrechtelijk door de beugel kon. De twee coalitiefracties besloten af te stappen van de omstreden asielnoodwet en toch voor een gewone asielwet te gaan. Daarin komen wel strengere maatregelen te staan om het aantal nieuwe asielzoekers in te dammen.

Faber wilde na afloop van een debat in de Tweede Kamer niets kwijt over “de plannen omdat ze die nog niet goed bestudeerd heeft”. Ze wil die eerst bekijken voordat ze er commentaar op geeft, zei ze tegen journalisten. Ze wil verder niet spreken over een verlies voor de PVV, nu haar partij niet haar zin krijgt.

Brandstichting in Bergen op Zoom met dodelijke afloop: OM eist 20 jaar cel voor moord

BREDA – Het Openbaar Ministerie heeft 20 jaar gevangenisstraf en een gedragbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel geëist tegen de man die een woning in Bergen op Zoom in brand heeft gestoken. Hierbij kwam een vrouw (73) om het leven en raakten twee andere aanwezigen gewond.

Een langlopende ruzie tussen verdachte (47 jaar) en zijn ex-vriendin zou de onderliggende reden zijn geweest voor zijn woede. En een woordenwisseling, een week voorafgaand aan de brandstichting op haar woonwagen, was volgens verdachte de druppel.

Deze ruzie dreef hem tot zijn daad: het aansteken van de woonwagen van zijn ex-vriendin op 26 maart 2023 in Bergen op Zoom. Dit terwijl zij, hun gezamenlijke dochter, haar nieuwe partner en haar moeder nog in de woning aanwezig waren. De moeder (73) overleefde het incident niet en overleed enkele dagen later aan haar verwondingen.

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) heeft verdachte zich schuldig gemaakt aan de moord op zijn ex-schoonmoeder en aan de pogingen tot moord op zijn ex-partner, haar vriend en zijn dochter door brand te stichten in de woonwagen waar zij zich op dat moment bevonden.

Uit forensisch onderzoek is gebleken dat verdachte benzine is gaan kopen bij een tankstation en vervolgens naar de woonwagen in Bergen op Zoom is gereden. Hier aangekomen heeft verdachte de benzine bij de voordeur van de woonwagen gegoten, met de jerrycan nog meer benzine in de rondte gezwaaid en vervolgens heeft hij er een aansteker bij gehouden met een felle snelle brand tot gevolg. Dit heeft hij gedaan terwijl hij wist dat er meerdere mensen aanwezig waren in de woonwagen.

“Door op deze manier brand te stichten, bestaat de reële, niet onwaarschijnlijke mogelijkheid dat deze mensen als gevolg van die brandstichting zouden komen te overlijden. De verdachte moet, evenals ieder ander weldenkend mens, van dit risico op de hoogte zijn geweest”, aldus de officier van justitie. “Het was rond etenstijd en de familie zat gezellig samen aan tafel. Niet veel later zien ze hoe hun moeder en oma levend verbrand. De angst en pijn die zij hebben ervaren die avond is verschrikkelijk.”

De verdachte is onderzocht door onder andere een psychiater en een psycholoog. Zij komen tot de conclusie dat verdachte moeite heeft om zijn woede te reguleren en een borderline stoornis en een bipolaire stoornis heeft en dat de kans op herhaling laag is. Ook geven ze aan dat deze combinatie van stoornissen en problematiek niet goed te vangen is in tbs-behandelmogelijkheden.

Om de maatschappij ook in de toekomst te beschermen voor deze verdachte heeft het OM daarom, naast een langdurige gevangenisstraf van 20 jaar, geen tbs, maar een gedragsbeinvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel geëist. Deze maatregel zou dan in gaan wanneer de verdachte in de toekomst vrij komt en zorgt ervoor dat er ook dan nog toezicht is.

De rechtbank doet uitspraak op 26 november.

Medisch dossier hoeft niet aan vader te worden verstrekt na zelfdoding zoon in detentie

DEN HAAG – De Nederlandse Staat hoeft geen afschrift van het medisch dossier te verstrekken aan de vader van een man die in mei 2023 in het Justitieel Complex Zaanstad (JCZ) door zelfdoding om het leven is gekomen. Dat volgt uit een uitspraak in kort geding van de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag.

De hoofdregel is dat gegevens uit een medisch dossier van een overledene onder het medisch beroepsgeheim van de hulpverlener vallen. Hiermee worden niet alleen de gezondheids- en privacybelangen van individuele patiënten gewaarborgd maar dit is ook van belang voor de vrije toegang tot gezondheidszorg voor een ieder.

Iedere patiënt moet er immers op kunnen vertrouwen dat de informatie die hij met een hulpverlener deelt ook na zijn dood vertrouwelijk blijft. In de wet is geregeld in welke gevallen het medisch beroepsgeheim kan worden doorbroken.

Het overlijden van de zoon is een uiterst verdrietige gebeurtenis, die vanzelfsprekend nog altijd een grote weerslag heeft op de vader en de overige nabestaanden. Vanuit menselijk oogpunt valt goed te begrijpen dat de nabestaanden kennis willen nemen van alle beschikbare informatie over de detentieperiode.

De vordering moet echter aan de wet worden getoetst. In dit geval kan het medisch beroepsgeheim niet worden doorbroken. Ten eerste heeft de zoon bij leven geen toestemming gegeven om gegevens uit zijn medisch dossier met zijn vader te delen. Ten tweede heeft het JCZ aan de vader geen mededeling gedaan van een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de aan de zoon verleende zorg.

Tenslotte is niet gebleken dat de vader een zwaarwegend belang heeft bij het krijgen van een afschrift van het medisch dossier. De vader vermoedt weliswaar dat er fouten zijn gemaakt bij de medische behandeling van zijn zoon, maar de rechter oordeelt dat hij dit onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt. Zijn standpunt dat er een medische fout is gemaakt wordt niet ondersteund door de onderzoeksrapporten die naar aanleiding van het overlijden zijn opgesteld.

De voorzieningenrechter oordeelt dat de vordering van de vader moet worden afgewezen. Hij krijgt dus geen toegang tot het medisch dossier. Hij kan nog wel een onafhankelijk arts vragen het medisch dossier te beoordelen.

Bonden voelen zich gesteund in kritiek op loonoffer bij KLM

DEN HAAG – Vakbonden voelen zich gesteund door een rapport over de reddingsoperatie voor KLM tijdens de coronapandemie. De Nederlandse staat eiste in ruil voor 3,4 miljard euro aan financiële steun dat werknemers van de luchtvaartmaatschappij een loonoffer zouden doen. De bonden waren woedend dat ze daar niet vanaf het begin over mee mochten praten, en onderzoekers van consultancybureau EY geven ze nu gelijk.

In hun evaluatierapport over de redding van KLM schrijft EY dat het inderdaad beter was geweest als de vakbonden eerder betrokken zouden zijn geweest bij gesprekken over een versobering van de arbeidsvoorwaarden.

“We hebben ons jarenlang moeten verweren tegen de publieke en politieke kritiek op onze opstelling. Wij waren ervan overtuigd dat de werkwijze alsook de inhoud van bepaalde voorwaarden van het toenmalige kabinet onjuist waren. Wij voelen ons met de conclusies van de externe evaluatiecommissie en ook EY gesteund”, schrijven de vakbonden VNC (cabinemedewerkers), VNV (piloten) en NVLT (grondmedewerkers). Ook De Unie en de Vereniging voor KLM Professionals onderschrijven het statement.

Vakbonden dienden eind 2020 een klacht in bij de International Labour Organization (ILO). Ze vonden dat de Staat zich met de eis tot loonmatiging onterecht had bemoeid met onderhandelingen tussen vakbonden en een werkgever over arbeidsvoorwaarden. Ook de VN-organisatie oordeelde bijna anderhalf jaar later dat de Staat de bonden eerder had moeten betrekken bij die gesprekken over een loonoffer.

Het kabinet vond dat dit oordeel geen juridische gevolgen had voor de geldigheid van voorwaarden aan het miljardenpakket. Maar KLM zelf voelde zich wel gedwongen meer tegemoet te komen aan cao-eisen van vakbonden.

Druk vanuit de Staat op groepen werknemers om in te stemmen met een versobering van de arbeidsvoorwaarden zorgde ook voor spanningen, schrijft EY. Het zou hebben geleid tot polarisatie en “bedreigingen richting werknemers en werknemersorganisaties.”

AVROTROS doet mee aan Eurovisie Songfestival maar zonder Joost Klein

HILVERSUM – AVROTROS doet volgend jaar mee aan het Eurovisie Songfestival in Zwitserland. Dat maakte de omroep woensdagavond bekend. Na maandenlange gesprekken met de organiserende European Broadcasting Union (EBU) stelt de omroep dat er “voldoende garanties” zijn dat er structurele veranderingen worden doorgevoerd bij het muziekfestival. Joost Klein is de kans geboden om opnieuw mee te doen na zijn diskwalificatie eerder dit jaar, maar hij heeft hiervoor bedankt.

Na de editie van dit jaar in Malmö, waar Klein werd gediskwalificeerd na een incident achter de schermen, drong AVROTROS samen met andere landen aan op structurele veranderingen voor en achter de schermen van het songfestival. De EBU heeft bijvoorbeeld ingestemd met het aanstellen van een zogenoemde safety manager in de omgeving van de artiesten, het ernstig terugdringen van filmen achter de schermen en een ruimte achter de schermen waar artiesten niet gestoord kunnen worden.

“AVROTROS blijft dit proces nauwlettend volgen, maar is hoopvol en heeft vertrouwen in de vernieuwing van het grootste muziekfestival van Europa”, meldt de omroep in een verklaring. AVROTROS heeft de inschrijving voor deelname namens Nederland aan het songfestival geopend. Geïnteresseerde artiesten, componisten en tekstschrijvers kunnen zich tot en met vrijdag 22 november inschrijven.

De gesprekken die AVROTROS en de EBU afgelopen tijd voerden, gingen vooral over de “onnodige en disproportionele” diskwalificatie van Klein. De Nederlander mocht in mei niet meedoen aan de finale van het songfestival na een aanvaring met een cameravrouw. Half augustus werd bekend dat de Zweedse aanklager hem niet zal vervolgen voor bedreiging om een gebrek aan bewijs. Ook wilde AVROTROS het met de EBU hebben over de vele klachten over een onveilige sfeer achter de schermen van het muziekevenement. De Nederlandse delegatie wilde een nieuwe deelname pas toezeggen nadat de songfestivalorganisatie veranderingen had doorgevoerd.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...