Clicky

donderdag 7 november 2024 - 09:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 51

STEF Nederland voltooit rebranding na integratie Bakker Logistiek

BODEGRAVEN – STEF Nederland kondigt vandaag de succesvolle voltooiing aan van de rebranding na de overname van Bakker Logistiek. Deze rebranding markeert een belangrijke mijlpaal in de groeistrategie van STEF Nederland en benadrukt de volledige integratie van beide bedrijven. Dankzij deze gerichte uitbreiding heeft STEF Nederland haar marktpositie verder versterkt en dienstenportfolio uitgebreid.

Alle bedrijfspanden en vrachtwagens van Bakker Logistiek dragen nu de naam STEF. Ook de digitale kanalen zijn overgezet. Naast de visuele veranderingen ondergaat de organisatie een interne herstructurering: STEF Nederland zal voortaan opereren in vier business units: Supply Chain, Nationaal Transport, Internationaal Transport en Winkeldistributie.

“Met deze overname brengen we twee complementaire bedrijven samen. Bakker Logistiek excelleert in opslag, verpakking en internationale distributie van voedingsmiddelen, terwijl STEF Nederland toonaangevend is in het transport daarvan. Door deze krachten te bundelen kunnen we klanten een totaaloplossing bieden: vanaf het moment dat hun producten de productiehal verlaten tot aan de levering bij de eindgebruiker, nemen wij hen alle logistieke zorgen uit handen”, aldus Jan Prins, Algemeen Directeur van STEF Nederland.

STEF Nederland richt zich op de logistieke en transportsector, met een focus op de voedselvoorziening in Nederland en daarbuiten. Als onderdeel van de STEF Groep, een internationaal opererend bedrijf, kan STEF Nederland gebruikmaken van lokale kennis en wereldwijde middelen. Hierdoor kan het bedrijf oplossingen aanbieden die aansluiten bij de diverse eisen van de voedingsindustrie. Met een breed pakket aan transport-, logistiek- en verpakkingsdiensten, ondersteund door technologische systemen, richt STEF Nederland zich op het leveren van producten waarbij aandacht is voor kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Gelderse coalitie wil nu tempo maken met doortrekken A15 naar A12

A15

ARNHEM – Nu de Raad van State na een jarenlange juridische procedure toestemming heeft gegeven, moet de snelweg A15 “zo snel mogelijk” worden doorgetrokken naar de A12.

Ook is het de bedoeling dat beide snelwegen in de buurt van Arnhem worden verbreed. Vier van de vijf coalitiepartijen in de provincie Gelderland roepen het college op om het kabinet en Rijkswaterstaat tot spoed te manen.

“We moeten vaart maken, want de regio raakt dichtgeslibd. De verbreding van de A12 en het doortrekken van de A15 tussen Bemmel en de A12 zijn voorwaardelijk voor de 60.000 woningen die in de regio gebouwd moeten worden”, aldus VVD, SGP, BBB en CDA. “Wij geven dit al jaren aan en zijn blij dat er nu groen licht is.” Die vier partijen vormen samen met de ChristenUnie de coalitie in Gelderland. In hun coalitieakkoord hadden ze vorig jaar al uitgesproken achter het doortrekken van de A15 en het verbreden van zowel de A15 als A12 te staan.

Begin deze maand werd het tracébesluit definitief, nadat de zaak zeven jaar bij de Raad van State had gelegen. Omdat het nieuwe stuk snelweg van 12 kilometer door beschermd natuurgebied gaat, waren er veel protesten in Gelderland. Wanneer de werkzaamheden beginnen, is nog onduidelijk. Rijkswaterstaat, de beheerder van de snelwegen, moet een nieuwe planning maken.

De vier coalitiepartijen willen weten wat het college van Gedeputeerde Staten “een reële termijn” vindt voor de voorbereidingen. Ze vragen ook “hoe en wanneer” het college bij het kabinet gaat pleiten om tempo te maken. Binnen het dagelijks bestuur van de provincie zit bereikbaarheid in de portefeuille van SGP-gedeputeerde Klaas Ruitenberg.

Zorgmedewerkers voelen zich niet optimaal voorbereid op pandemie

UTRECHT – Zorgmedewerkers voelen zich maar net paraat genoeg om een toekomstige pandemie het hoofd te kunnen bieden. Ze geven zichzelf in een onderzoek van het Nivel maar een krappe voldoende. Over het eigen kennisniveau over infectieziekten zijn de meesten kritisch: slechts een derde van de 580 ondervraagden voelt zich hier zeker over. Iets minder dan driekwart (74 procent) zou bereid zijn om tijdens een volgende pandemie in de directe patiëntenzorg te werken.

Slechts een op de vier ondervraagden heeft het gevoel dat de eigen organisatie “erg goed” is voorbereid op een nieuwe wereldwijde epidemie. Uit het onderzoek komt een verschil naar voren tussen zorgverleners die tijdens de coronapandemie patiënten hielpen en collega’s die dat niet deden. Die laatste groep geeft de eigen ‘pandemische paraatheid’ maar een 5,2. Zorgprofessionals met corona-ervaring beoordelen hun paraatheid met een 6,1.

“In de toekomst kan een nieuwe pandemie zich zomaar voordoen. Daarom is het van belang dat zorgprofessionals vertrouwen hebben in hun eigen ‘pandemische paraatheid’ en die van anderen binnen hun organisatie”, legt het onderzoeksinstituut het belang van het onderwerp uit.

Stress

“Als ik denk aan een toekomstige pandemie, dan heb ik vertrouwen in mijn vermogen om met stress om te kunnen gaan tijdens de uitbraak”, luidde een andere stelling waar de ondervraagden op mochten reageren. Ook daar waren drie op de vier deelnemers aan de peiling het mee eens.

Het onderzoek werd gehouden onder verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners.

China kijkt naar FrieslandCampina in onderzoek EU-zuivelsubsidies

FrieslandCampina

AMERSFOORT – China kijkt naar FrieslandCampina in een onderzoek naar subsidies van de Europese Unie voor zuivelproducten die in China worden geïmporteerd. Het Nederlandse zuivelconcern is samen met twee andere Europese zuivelexporteurs door China op een onderzoekslijst gezet en moet mogelijk informatie aanleveren.

Het is de nieuwste zet van China in een oplopend handelsconflict met Brussel. Vorige week heeft Beijing al stappen gezet om tijdelijke heffingen op te leggen aan brandy uit de EU, nadat die laatste eerder had besloten tot extra importheffingen op Chinese elektrische auto’s.

FrieslandCampina laat weten dat het bedrijf “desgevraagd en in overeenstemming met de wet- en regelgeving, de benodigde informatie met betrekking tot het onderzoek zal verstrekken”.

In augustus kondigde China het onderzoek naar de EU-subsidies voor zuivelproducten al aan. Toen zei de Europese Commissie van plan te zijn om “de belangen van de EU-zuivelindustrie krachtig te verdedigen”.

Het Chinese onderzoek richt zich op Europese subsidies voor een reeks zuivelproducten, waaronder verse en bewerkte kaas, blauwe kaas, melk en room, werd eerder bekend.

Een woordvoerder van FrieslandCampina wil niet zeggen wat het kan betekenen voor het concern als China strengere importregels invoert voor zuivelproducten uit de EU. “Het is te prematuur om daarop vooruit te lopen”, zegt hij. Wel benadrukt hij dat er vrije handel tussen landen mogelijk moet zijn. “Wij zijn voor een gelijk speelveld.”

In het jaarverslag over 2023 meldt FrieslandCampina dat de stijging van de melkaanvoer in China vorig jaar met 3,5 procent “beduidend lager” was dan in de voorgaande jaren, “die gekenmerkt werden door groeipercentages van 8 procent”. De daling kwam door tegenvallende economische groei in het land, volgens FrieslandCampina. China is een belangrijk zuivelland: volgens het concern is het land verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de wereldzuivelhandel.

RDW gunt contract hoofddienstaanbieder vrachtwagenheffing aan Triangle

Foto: E. van der Wal

GRONINGEN – De RDW heeft Triangle gecontracteerd als hoofddienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing op het Nederlandse wegennet, na afronding van een Europese aanbesteding. Triangle, een samenwerking van Via Verde Portugal, Ascendi O&M en Yunex GmbH, bundelt de krachten van deze organisaties voor hun rol in de vrachtwagenheffing. De samenwerking met de RDW is vastgelegd in een overeenkomst voor 10 jaar, met mogelijkheden tot verlenging. De gunning aan Triangle is een belangrijke mijlpaal op weg naar de geplande start van de vrachtwagenheffing in 2026.

Dienstaanbieders

Dienstaanbieders spelen een belangrijke rol bij de vrachtwagenheffing. Zij voorzien vrachtwagenhouders van de benodigde boordapparatuur en zijn verantwoordelijk voor de inning van de heffing en de afdracht aan de overheid. Voordat vrachtwagenhouders gebruik kunnen maken van deze diensten, moeten zij eerst een contract afsluiten bij een dienstaanbieder.

Keuze

Nationale en internationale vrachtwagenhouders hebben straks de keuze uit verschillende dienstaanbieders. Zij kunnen voor het betalen van de vrachtwagenheffing in Nederland terecht bij Triangle of bij een van de Europees opererende dienstaanbieders (EETS-aanbieders).

Toegankelijk en duurzaam

“Met de gunning aan Triangle zetten we een belangrijke stap op weg naar de geplande start van de vrachtwagenheffing in 2026. Het is belangrijk dat de diensten van Triangle en zijn partners eenvoudig te gebruiken en toegankelijk zijn voor alle vrachtwagenhouders. In Triangle hebben we een partner gevonden die dit kan waarmaken,” aldus Jantina Woudstra, algemeen directeur van de RDW.

“Nederland loopt al jaren voorop in duurzame en efficiënte mobiliteitsoplossingen. Het contract dat we via een Europese aanbesteding hebben gewonnen voor de vrachtwagenheffing op het Nederlandse wegennet, zal een voorbeeld zijn voor andere landen die kiezen voor slimme en duurzame mobiliteit. We zijn volledig toegewijd aan het uitvoeren van dit contract en het dienen van het publieke belang”, zegt Eduardo Ramos, CEO van Via Verde en leider van Triangle.

Vrachtwagenheffing

Bij de invoering van de vrachtwagenheffing gaan vrachtwagenhouders per gereden kilometer betalen op snelwegen, een aantal N-wegen en enkele gemeentelijke wegen. Tegelijkertijd vervalt het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot het minimum verlaagd. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer. Meer informatie, ook over dienstaanbieders, is te vinden op de website vrachtwagenheffing.nl.

RDW is centrale uitvoerder vrachtwagenheffing

De RDW, het Centraal Justitieel Incassobureau, Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport realiseren in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het heffingssysteem voor de vrachtwagenheffing. Daarbij is de RDW de centrale uitvoerder.

Rapport: ON! mocht PVV, BBB, NSC en VVD niet bekritiseren

HILVERSUM – Arnold Karskens heeft als voorzitter-hoofdredacteur van Ongehoord Nederland (ON!) politieke partijen willen bevoordelen. Dat zeggen medewerkers van de omroep anoniem in een rapport dat in opdracht van de raad van toezicht werd opgesteld. Maandag werd het rapport openbaar gemaakt. Karskens zou “expliciete instructies hebben gegeven” de huidige regeringspartijen PVV, BBB, NSC en VVD niet kritisch te bejegenen. Dezelfde instructies zouden gelden voor individuen als PVV-leider Geert Wilders en premier Dick Schoof.

Karskens, die vrijdag naar aanleiding van het rapport werd ontslagen, zei eerder dat “het rapport aan alle kanten rammelt” en het “slecht onderbouwd” is. Volgens hem is een aantal (positieve) meningen over hem niet meegenomen. Daarnaast zou hij niet genoeg kans gekregen hebben om zijn kant van het verhaal te delen. Hij beraadt zich dan ook op juridische stappen.

In het rapport, gemaakt door het bureau SVision, is te lezen dat medewerkers van ON! “politieke druk” ervoeren tijdens hun werk. Volgens hen werden gedurende het televisieseizoen meerdere keren instructies gegeven “om geen kritiek te leveren op specifieke politieke partijen”.

Koerswijziging

Karskens zou begin dit jaar een “significante wijziging in de koers” van ON! hebben aangekondigd, waarbij de toen formerende partijen niet langer kritisch benaderd mochten worden. Ook kritiek op Israël en het uitnodigen van gasten “die bekendstaan om hun kritische opvattingen over de Israëlische politiek” zou door Karskens verboden zijn.

Verder zou er sprake zijn geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag door Karskens. Zo zou hij over een medewerker gezegd hebben dat zij “een lekker kontje” had en zou hij vaak grappen maken over het uiterlijk en kleding van vrouwen. “Het werd altijd gebracht als een grap, maar het voelde niet goed”, aldus een medewerker. De medewerkers hadden niet het gevoel dat hun meldingen over dergelijke misstanden serieus genomen werden.

De onderzoekers spraken met achttien medewerkers, die allen anoniem wilden blijven.

21-jarige man overleden door verkeersongeluk in Bladel

BLADEL – Een 21-jarige man uit Bladel is overleden door een verkeersongeluk in die Noord-Brabantse plaats, meldt de politie maandag.

In de nacht van zondag op maandag rond 04.10 uur botste hij op de Rondweg/Europalaan met zijn auto tegen een andere auto.

De man werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, maar overleed daar aan zijn verwondingen.

De bestuurder van de andere auto is een 28-jarige man uit Reusel. Hij raakte lichtgewond en ging ter controle naar het ziekenhuis. De politie onderzoekt hoe het ongeluk kon gebeuren.

Verdachte moord Gino: nooit gedacht ‘wat ben ik aan het doen’

MAASTRICHT – Donny M., de man die verdacht wordt van het ontvoeren, misbruiken en doden van de 9-jarige Gino heeft geen moment gedacht “wat ben ik eigenlijk aan het doen?” Dat zei hij in de rechtbank in Maastricht, waar maandag de strafzaak tegen de 24-jarige Limburger is begonnen.

Gino verdween op 1 juni 2022 tijdens het buitenspelen in Kerkrade. M. had die dag veel drugs gebruikt en reed wat doelloos rond in zijn auto toen hij Gino zag. “Het was alsof er een knop omging. Mijn focus was vanaf dat moment op hem. Ik wilde iets met hem doen, op seksueel gebied.” Hij achtervolgde de jongen een tijdje en is later met hem en andere kinderen gaan voetballen op een speelveldje. “Op het moment dat Gino zei dat hij naar huis moest, heb ik gezegd dat ik hem thuis zou brengen.”

Gino raakte in paniek toen hij merkte dat M. hem niet thuis ging afzetten. M. vertelde de rechter, die de fatale dag zeer gedetailleerd met de verdachte besprak, dat hij na verloop van tijd niet wist wat hij met de jongen aan moest. Hij dwong het kind, dat volgens M. huilde en schreeuwde, voor de bijrijdersstoel op de grond te gaan zitten, zodat het niet zichtbaar was.

Stepje

M. wilde Gino in Landgraaf uit de auto zetten, maar zag daar vanaf omdat hij dacht dat mensen hem zagen. Wel liet hij het stepje van de jongen daar achter. Gino nam hij mee naar zijn huis in Geleen. Daar bedacht hij opnieuw dat hij seks wilde met het jongetje.

M. werd drie dagen na de verdwijning van Gino aangehouden. De politie was hem op het spoor gekomen door sporen op het stepje. Aanvankelijk ontkende hij, maar later heeft hij toegegeven dat hij de jongen heeft gedood. Bij aanvang van het proces maandag, gaf zijn advocaat aan dat M. zo goed als mogelijk vragen zou beantwoorden.

Voor de strafzaak zijn vier dagen uitgetrokken. De uitspraak wordt verwacht op 27 november.

Borghese Logistics verkoopt b:logic Zwolle aan Westerman Multimodal Logistics

Foto: Egbert de Boer

ZWOLLE – Borghese Logistics verkoopt haar state-of-the-art ontwikkeling b:logic® in Zwolle aan Westerman Multimodal Logistics

b:logic® Zwolle betreft een logistieke nieuwbouwontwikkeling gelegen op bedrijvenpark H2O, direct langs snelweg A28. Het object behelst in totaal ca. 22.000 m² state-of-the-art bedrijfs- en kantoorruimte en bestaat uit twee units, waarvan één unit is verhuurd aan Verhoek Europe en de andere unit is inmiddels door Westerman Multimodal Logistics zelf in gebruik genomen.

Het object is gelegen op eigen grond en is niet alleen modern maar ook duurzaam, met een BREEAM Very Good certificering. Bedrijvenpark H2O is ideaal gelegen op het kruispunt van de A28 en A50, waardoor het perfect bereikbaar is vanuit alle richtingen. Bovendien ligt het in de economisch bloeiende Regio Zwolle, op slechts een uur rijden van steden als Amsterdam, Arnhem, Utrecht, Enschede en Groningen.

De verkoop werd zorgvuldig begeleid door een team van experts, waarbij Westerman Multimodal Logistics juridisch advies kreeg van Construct advocaten en Borghese Logistics commercieel werd geadviseerd door Cushman & Wakefield en juridisch door CMS.

Borghese Logistics is ontwikkelaar van hoogwaardig logistiek vastgoed en legt de focus altijd op de specifieke wensen van de eindgebruiker, met oog voor de omgeving. Met een pipeline van meer dan 250.000 m2 nieuwbouw verdeeld over Nederland worden uiteenlopende opdrachtgevers bijgestaan met hun plannen.

Met deze overname versterkt Westerman Multimodal Logistics haar positie in de logistieke sector en zet het een stap vooruit naar een nog efficiëntere en duurzame toekomst.

Eerste megaschip door Nieuwe Sluis Terneuzen gevaren

Foto: North Sea Port

TERNEUZEN – Het bulkschip ‘Bregaglia’, was vrijdag 11 oktober het eerste megaschip dat gebruikmaakte van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Het schip verliet de nieuwe zeesluis nadat Koning Willem Alexander en Koning Filip samen de officiële openingshandeling verrichtten.

Het bulkschip, dat vaart onder Zwitserse vlag, had als eindbestemming ArcelorMittal in Gent. De ‘Bregaglia’ heeft een lengte van 240 meter, een breedte van 38 meter en een diepgang van 11 meter. Het schip gaat niet alleen de geschiedenisboeken in als het eerste zeeschip dat gebruikmaakte van de Nieuwe Sluis, maar ook als het grootste schip tot nu toe op het Kanaal Gent-Terneuzen.

Met de Nieuwe Sluis krijg North Sea Port er een tweede, grotere zeesluis bij. De sluis is geschikt voor megaschepen met een breedte van 49 meter, een lengte van 366 meter en een diepgang van 14,5 meter. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en een snellere doorstroming voor scheepvaart vanaf de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen en verder. Ook de capaciteit van de Noordzeesluizen neemt toe: er kunnen meer schepen tegelijk door de drie sluizen, waardoor de wachttijd voor zeevaart en binnenvaartschepen afneemt.

Het bulkschip ‘Bregaglia’ vervoert ijzererts voor ArcelorMittal, dat gevestigd is in het Gentse deel van North Sea Port. ArcelorMittal is een van de grootste staalbedrijven ter wereld. Het bedrijf heeft vestigingen in zestig landen en productielocaties in 16 landen. Het bedrijf produceert al staal in Gent sinds 1968.

Tijdens de openingsceremonie lag het schip ‘Primula Seaways’ in de Westsluis. Dit schip is van de Deense rederij DFDS. Samen met twee andere roll-on-roll-offschepen van DFDS vaart de ‘Primula Seaways’ zes op zeven dag heen en weer tussen Gent en Göteborg. In totaal zijn dit ruim 300 scheepsbewegingen per jaar. De schepen van DFDS vervoeren onder andere lading voor de fabrieken van Volvo Car in Göteborg en Gent, maar ook producten voor andere bedrijven.

Ruim 1.000 bekeuringen tijdens controleweek ‘Afleiding in het Verkeer’

Tijdens de Europese actieweek ‘afleiding in het verkeer’ (gehouden van 8 t/m 11 oktober) heeft het team verkeer van de Eenheid Limburg wederom een touringcar ingezet om het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer terug te dringen. In 2022 en 2023 werd de touringcar ook al succesvol ingezet.

Samen met de Provincie en het ROVL (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg) werd deze controle op touw gezet. En met succes. Er werden deze week 1069 bekeuringen uitgeschreven. 290 staandehoudingen voor het gebruik van mobiele appraten tijdens het rijden. 690 bekeuringen die geconstateerd werden door de monocam. Daarnaast werden er nog 89 bekeuringen uitgeschreven voor onder andere te hard rijden, onnodig gebruik van de vluchtstrook, het gebruik van het verdrijvingsvlak en het inhaalverbod. Een bestuurder maakte het zelfs zo bont dat hij op één dag twee maal bekeurd werd voor het gebruik van zijn mobiele telefoon.

Gevaar

Afleiding is een van de grootste oorzaken waardoor ongevallen in het verkeer ontstaan. In de meeste gevallen is de bestuurder afgeleid door met name het gebruik van zijn mobiele telefoon. Het is gevaarlijk voor jezelf en voor je medeweggebruikers om tijdens het rijden je smartphone te bedienen. Je mag geen telefoontoestel vasthouden als je rijdt. Als je stilstaat mag je wel een apparaat vasthouden en gebruiken.

Verkeersdoden

In Limburg ligt het aantal verkeersongevallen met zwaar letsel of dodelijke afloop hoog. In 2023 vielen er 57 doden in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers was in Nederland vorig jaar hoger dan in de jaren ervoor. Afleiding in het verkeer is een belangrijke oorzaak van ongevallen. Met name het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur kan leiden tot (levens)gevaarlijke situaties. Om mensen hiervan bewust te maken werd hier een week lang extra op gecontroleerd door Team Verkeer in samenwerking met verschillende basisteams.

Steeds meer mensen worden betrapt op het rijden met een telefoontoestel in de hand. De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat bij 20 tot 30 procent van de ongevallen afleiding van- of gebrek aan aandacht voor het verkeer een belangrijke rol speelt. Jaarlijks belanden circa 600 slachtoffers (doden en gewonden) in het verkeer door bellen of appen tijdens het rijden.

Touringcar

De politie zie je doorgaans niet in een touringcar rondrijden. Voor deze actieweek bleek de inzet van een touringcar zeer effectief. Vanuit de touringcar hadden agenten een duidelijk zicht op met name de chauffeurs van vrachtwagens. Vanuit een touringcar gaat dat gemakkelijker dan vanuit een gewone auto of een motor. Vanaf grotere hoogte kun je beter in cabines van vrachtwagens en bestelauto’s kijken.

Rondom de touringcar reden meerdere onopvallende politieauto’s en motoren. Wanneer er vanuit de bus een overtreding werd geconstateerd werden de bestuurders door de politieagenten in de onopvallende auto’s direct staande gehouden. Behalve een bekeuring werden de bestuurders ook aangesproken op hun gedrag. Dit om meer bewustwording te creëren bij de weggebruikers. Tijdens de controle werden ook andere overtredingen geconstateerd. Hiervoor werden ook bekeuringen uitgeschreven.

Monocam

Tijdens de actieweek werden ook twee monocams ingezet. De monocam is een grotendeels door de politie zelf ontwikkelde camera voorzien van software die bestuurders ‘herkent’ die een apparaat in de hand hebben. Deze camera’s werden deze week op meerdere locaties op de Limburgse snelwegen in gezet. Wanneer deze camera ‘ziet’ dat iemand achter het stuur mogelijk een camera in de hand heeft wordt deze ‘hit’ doorgegeven.

De focus ligt specifiek op het vasthouden; er is geen noodzaak om aan te tonen dat de bestuurder daadwerkelijk belt, appt, een navigatiesysteem bedient, of een muziek-afspeellijst doorscrolt. Wanneer via het ‘vierogen principe’ door politieagenten geconstateerd is dat het daadwerkelijk een telefoon is, die de bestuurder in de hand heeft volgt er een bekeuring. Via het Centraal Justitieel Incasso Bureau wordt de bekeuring verstuurd.

Het aanzienlijke aantal staandehoudingen en bekeuringen bevestigt de noodzaak om deze actie voort te zetten in 2025, zegt de politie.

Overleden man aangetroffen in Zaandijk

ZAANDIJK – Maandagochtend rond 07.25 uur is in het water aan het Guishof in Zaandijk een dode man aangetroffen.

Het slachtoffer is een 20-jarige man uit Zaandam.

De politie startte direct een onderzoek om vast te stellen hoe hij is overleden. Politieonderzoek wijst uit dat het om een noodlottig ongeval gaat.

Uit respect voor de nabestaanden worden er verder geen mededelingen gedaan, meldt de politie.

Dode en gewonde bij verkeersongeval in Velden

VELDEN – Bij een verkeersongeval op de Schandeloseweg in Velden is zondagavond rond 23.30 uur een automobilist om het leven gekomen. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan de verwondingen, meldt de politie.

Een andere inzittende raakte gewond en is naar het ziekenhuis vervoerd voor medische behandeling.

Bij het ongeval waren geen andere voertuigen betrokken. Wat er precies gebeurd is, wordt door de politie onderzocht.

Vanaf 2028 walstroom voor zeeschepen bij APMT MVII

Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) en Tiemo Arkesteijn (RSP) | Foto: Marc Nolte

ROTTERDAM – APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) zal zijn terminal vanaf 2028 voorzien van walstroom. Dat is een belangrijke stap in de verduurzaming van de Rotterdamse haven. Daarvoor heeft het bedrijf een overeenkomst ondertekend met Rotterdam Shore Power, een samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco. Hierdoor kunnen zeeschepen vanaf 2028 tijdens hun verblijf in de haven van schone energie worden voorzien.

De CO2-uitstoot wordt met bijna 7000 ton per jaar verminderd door het aansluiten van schepen op het elektriciteitsnet bij APMT MVII. Ook de uitstoot van stikstof en fijnstof zal hierdoor dalen. In totaal zullen schepen jaarlijks zo’n 13.000 MWh gaan gebruiken bij de terminal.

Het ondertekenen van de overeenkomst met Rotterdam Shore Power volgt op jaren van voorbereiding en partnerschap. Rotterdam Shore Power en APMT MVII geven samen vorm aan de verdere ontwikkeling en implementatie van walstroomvoorzieningen op de terminal. Naar verwachting zullen de eerste schepen vanaf 2028 gebruik kunnen maken van de walstroomfaciliteiten. Dat is ruim op tijd voor de Europese regelgeving die walstroom verplicht stelt voor containerschepen in 2030.

Gezamenlijke ambitie

De aanleg van walstroom past binnen het doel van APMT MVII om de meest duurzame en efficiënte toegangspoort van Europa te worden. “Het aanbieden van walstroom aan onze klanten is een logische volgende stap in onze wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te minimaliseren”, aldus Harold Kunst, CEO van APMT MVII. “Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power is een belangrijke stap in onze gezamenlijke ambitie om de haven van Rotterdam een voorloper in de wereld te maken op het gebied van duurzaamheid.”

Ook Rotterdam Shore Power sluit zich aan bij die boodschap. “Met deze samenwerking voegen we een derde deepsea terminal toe aan ons walstroomportfolio”, laten directeuren Ina Barge en Tiemo Arkesteijn weten. “Dit is een belangrijke stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en het verminderen van de uitstoot.”’

Flinke stap in duurzamer maken haven

“Walstroom is een effectieve manier om de uitstoot van de scheepvaart terug te dringen, en zorgt er ook nog eens voor dat schepen aan de kade geen herrie maken”, zegt Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Het is mooi om te zien dat de Rotterdamse haven nu weer een flinke stap neemt om de haven duurzamer te maken.”

APMT MVII is nu al een CO2-emissievrije terminal, met gebouwen en terreinen die energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. Het gros van de gebruikte apparatuur, waaronder de volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s), draagt bij aan dit duurzame karakter. Deze voertuigen, die containers vervoeren, rijden op groene stroom opgewekt door windenergie en zorgen voor minimale geluidsoverlast.

Pluimveesector vreest honderden faillissementen door mestplan

DEN HAAG – Honderden pluimveebedrijven in Nederland dreigen failliet te gaan als gevolg van het mestplan van landbouwminister Femke Wiersma, waarschuwt Bart-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP). Volgens hem worden boeren door de voorgenomen maatregelen juist verder in de problemen geduwd.

De problemen draaien om het stapsgewijs afbouwen van een uitzonderingspositie binnen de Europese Unie, waardoor boerenbedrijven voorheen meer mest mochten uitrijden. Nu deze zogeheten derogatie verdwijnt, is er een overschot aan mest. “Er is te weinig land, of een teveel aan koeien”, stelt Oplaat.

De maatregelen zijn bedoeld om het grondwater te beschermen. “Maar pluimveemest komt nauwelijks op Nederlandse bodem terecht. De rundveesector weet heel goed dat het probleem bij hen ligt”, zegt de voorzitter. Volgens hem wordt het grootste deel van de pluimveemest gebruikt in een biomassacentrale in Moerdijk, waar het wordt omgezet in groene stroom.

LAATSTE NIEUWS