Het Europees Parlement heeft de wegtransportsector gesteund in een belangrijke stemming en onderhandelingen gestart over hervormingen op het gebied van rijbewijzen en vergroening.
In een belangrijke stap richting hervorming van de regelgeving voor wegvervoer heeft de commissie Transport en Toerisme (TRAN) van het Europees Parlement gestemd om onderhandelingen te starten over de herziening van de richtlijnen voor rijbewijzen en gewichten en afmetingen.
De twee richtlijnen zijn bedoeld om kritieke uitdagingen voor de industrie aan te pakken, zoals het tekort aan chauffeurs en de overgang naar groener, efficiënter commercieel wegvervoer.
Raluca Marian, directeur belangenbehartiging bij de EU van de IRU , zei: “Deze stemming markeert een cruciale stap in de richting van het in evenwicht brengen van de behoeften van de transportsector en de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU.”
“We worden aangemoedigd door de inzet van het Europees Parlement om deze belangrijke richtlijnen af te stemmen op de realiteit van de industrie en tegelijkertijd de groene transitie te ondersteunen. We hopen dat de Raad deze pragmatische lijn ook zal steunen”, voegde ze toe.
Het rapport van het Europees Parlement over de herziening van de richtlijn inzake rijbewijzen is gericht op het moderniseren van het huidige kader voor het verlenen van vergunningen aan beroepschauffeurs. Het verwijdert belangrijke barrières voor het beroep van chauffeur, wat kansen biedt om de krimpende groep chauffeurs met jonge chauffeurs te vergroten en chauffeurs uit derde landen aan te trekken om de groeiende kloof van niet-ingevulde posities te dichten.
Het rapport over de herziening van de richtlijn afmetingen en gewichten richt zich op het bieden van prikkels voor emissievrije voertuigen door middel van bijgewerkte regels, het toestaan van een breder gebruik van het Europees modulaire systeem, het stimuleren van intermodaal en gecombineerd vervoer en het mogelijk maken van harmonisatie om efficiëntere bedrijfsvoering te bevorderen.
Naast de promotie van emissievrije voertuigen door het gewicht van batterijen te compenseren met een extra gewichtstoeslag, promoot de herziening ook onmiddellijke oplossingen om koolstofemissies te verminderen door het grensoverschrijdende gebruik van grotere vrachtwagens te ondersteunen. Grotere voertuigcombinaties zijn een beschikbare decarbonisatiemaatregel die uiteindelijk zal leiden tot minder voertuigen op de weg.
Dit besluit vormt het toneel voor de komende onderhandelingen tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie. Voor de richtlijn inzake rijbewijzen worden binnenkort gesprekken met de Raad verwacht, die zijn standpunt al heeft aangenomen. Voor de richtlijn inzake gewichten en afmetingen, terwijl we nog steeds wachten op de algemene benadering van de Raad, toont de stemming van het Parlement een duidelijke toewijding om de discussies vooruit te helpen.
De focus ligt nu op het bereiken van consensus tussen deze instellingen, met als doel het doorvoeren van wetswijzigingen die de vooruitgang in de wegtransportsector bevorderen.
De IRU blijft samenwerken met EU-instellingen om ervoor te zorgen dat het wetgevingsproces soepel verloopt en dat de belangrijkste zorgen van vervoerders in heel Europa worden aangepakt.