Clicky

donderdag 7 november 2024 - 11:21 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 51

COA tegen Westerwolde: we sprinten al, er zit geen rek meer in

GRONINGEN – De gemeente Westerwolde vindt dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) te weinig doet om te zorgen dat het aanmeldcentrum in Ter Apel niet overvol raakt. “Ze lopen hard, maar we menen dat er af en toe een sprint bijgetrokken kan worden”, aldus de gemeenteadvocaat tijdens het kort geding in Groningen maandag. Het COA zegt al alles te doen om zich aan de afspraak te houden niet meer dan 2000 asielzoekers op het terrein te hebben. “We zitten in volle sprint, er zit geen rek meer in.”

Een nieuwe, mogelijk veel hogere dwangsom opleggen dan de rechter begin dit jaar deed, zal volgens het COA niets veranderen aan de werkwijze van het orgaan dat verantwoordelijk is voor de asielopvang. Het nieuwe boetebedrag dat Westerwolde vraagt, 75.000 euro per keer dat er meer dan de afgesproken 2000 mensen op het terrein zijn, zal er niet voor zorgen dat het COA “iets anders gaat doen”.

De organisatie wijst de rechter onder meer op de veertig extra opvanglocaties die er de laatste jaren bijgekomen zijn en een “verdrievoudiging” van het personeelsaantal. Door de vastgelopen huizenmarkt houdt een hoog aantal statushouders plekken in de asielopvang bezet. Ook de onduidelijkheid vanuit het kabinet over het behoud van de spreidingswet werkt niet mee aan bereidheid van gemeenten om opvang te organiseren.

De gemeente Westerwolde meent dat het COA andere keuzes kan maken over de bezetting in Ter Apel. Die is al “een jaar lang 120 tot 140 procent”, terwijl andere locaties in het land op zo’n 100 procent zitten, zei burgemeester Jaap Velema. Ook zijn in het noorden “bovenmatig” veel kansarme asielzoekers op het terrein, “dat doet wat met het veiligheidsgevoel van omwonenden en is zichtbaar in de incidenten”, haalde de burgemeester aan.

De aanklacht van de gemeente richt zich ook op de samenwerking tussen het COA-bestuur en het ministerie van Asiel en Migratie om meer opvangplekken te vinden. Na afloop van het kort geding zei Velema dat hij hoopte asielminister Marjolein Faber als opdrachtgever van het COA “ook in beweging te krijgen en niet alleen aandacht te hebben voor het beperken van de asielinstroom, maar evengoed voor de crisissituatie in de opvang”.

De rechter doet 30 oktober uitspraak over de geëiste dwangsom voor het COA.

Herstructurering en herpositionering moet Floriway winstgevend gaan maken

AALSMEER – De afgelopen maanden heeft Royal FloraHolland samen met Floriway en externe experts een strategisch onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van Floriway. Hierin zijn diverse scenario’s doorgerekend en afgewogen vanuit financieel, commercieel en operationeel perspectief. Harde randvoorwaarde is het realiseren van winstgevendheid op de kortst mogelijke termijn.

Conclusie vanuit het onderzoek is dat het gekozen scenario voor herstructurering en herpositionering het meest optimale scenario is. Besloten is dat naast een verdere herstructurering ook een hernieuwde positionering van Floriway plaatsvindt met focus op nauwere samenwerking en synergiemogelijkheden met Royal FloraHolland.

De afgelopen maanden heeft nieuw management tal van concrete ingrepen en verbeteringen doorgevoerd die nu al de eerste vruchten afwerpen. Resultaat van het onafhankelijke onderzoek is dat de strategische relevantie van Floriway voor Royal FloraHolland en de sierteeltsector bevestigd is. Bovendien is er nu een helder plan naar een financieel gezonde toekomst.

Betere resultaten

Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland, benadrukt dat Floriway weer op de juiste route is. “In het derde kwartaal van 2024 zijn onder leiding van nieuw management al forse stappen gezet in verbetering van de dienstverlening aan klanten en verbetering van de kostenstructuur. Dat was één van de grootste pijnpunten. Klanten staan centraal en er is echt focus op de operationele uitvoering. Dat zorgt voor merkbaar betere dienstverlening en verbeterde financiële resultaten. We hebben de overtuiging dat Floriway met het toekomstplan een structureel gezonde toekomst voor zich heeft. In die plannen is ook ruimte voor de nodige investeringen in IT en wagenpark om ook op dat vlak klaar te zijn voor de toekomst. Hoewel Floriway nog niet direct winstgevend is, is nu de basis gelegd voor een stabiele en gezonde toekomst. Dat vertrouwen is mede gebaseerd op de resultaten van het afgelopen kwartaal. Vanuit de directie zullen wij de prestaties en implementatie van het plan continu bewaken en periodiek bespreken met de directie van Floriway.”

Waarnemend directeur Marc Goudzwaard van Floriway voegt daaraan toe: “Onze focus ligt volledig op onze klanten en onze medewerkers, naast het verbeteren van onze resultaten, zoals dat hoort. Onze chauffeurs en andere medewerkers zetten elke dag stappen voor onze klanten. Onze klanten en medewerkers zijn weer onze topprioriteit. Daarnaast zetten we de laatste stappen in de integratie van de drie bedrijven.”

Herstructurering en herpositionering

De herstructurering bestaat uit het voortzetten van een significante productiviteitsverhoging met gerichte maatregelen vanuit een helder toekomstplan. Hiermee is gekozen voor een aangescherpte focus op klanten en procesverbetering met als doel verbetering van de dienstverlenende en financiële performance. Het eerste resultaat is al zichtbaar; de productiviteit stijgt en het aantal klantklachten neemt af.

Belangrijk onderdeel van dit besluit is ook de herpositionering waarbij het doel is om maximale samenwerking en synergie tussen Royal FloraHolland en Floriway te realiseren. Dit zal onder andere worden gerealiseerd door de interne logistiek van Floriway te integreren met die van Royal FloraHolland voor efficiëntere, betrouwbare en duurzame distributie binnen de RFH-hubs.

Verbeteringen en maatregelen

In de afgelopen periode is gestart met het terugbrengen van het aantal indirecte medewerkers en het terugbrengen van de overige vaste kosten. Zo is afscheid genomen van gehuurde ruimtes en docks in Aalsmeer en Naaldwijk en worden de boxen van Floriway daar samengevoegd voor meer efficiënt ruimtegebruik.

Daarnaast zijn de productiviteit en beladingsgraad van vrachtwagens en de productiviteit in de box aanzienlijk verhoogd door het aanscherpen van de dagelijkse sturing. Gezamenlijk zorgen deze maatregelen voor een financieel stabiele basis, waarmee de klantbeloftes gerealiseerd kunnen worden. Meerdere individuele klantgesprekken bevestigen het toenemende vertrouwen in de nieuwe koers van Floriway.

OPEC stelt verwachting vraag naar olie opnieuw neerwaarts bij

WENEN – Oliekartel OPEC heeft de verwachting voor de groei van de wereldwijde vraag naar olie dit jaar voor de derde keer op rij naar beneden bijgesteld, vooral door een zwakkere oliebehoefte in China. Maar ook de overgang naar elektrisch rijden heeft impact op de olievraag, omdat dit leidt tot minder brandstofverbruik.

Volgens de organisatie van olie-exporterende landen zal de olievraag dit jaar met 1,93 miljoen vaten (van 159 liter) per dag groeien. Vorige maand werd nog op een toename met 2,03 miljoen vaten per dag gerekend. Ook voor volgend jaar heeft de in Wenen gevestigde OPEC de prognose voor de wereldwijde olievraag neerwaarts bijgesteld.

China is ‘s werelds grootste olie-importeur en kampt al langere tijd met een zwakke economie en ook een crisis op de vastgoedmarkt. Dit leidt onder meer tot een lagere vraag naar diesel voor bouwmachines. Daarnaast neemt in China het elektrisch rijden toe. Wel kan de Chinese olievraag steun krijgen van de omvangrijke economische steunmaatregelen die de overheid heeft aangekondigd, aldus de OPEC.

De OPEC+, met bondgenoten als Rusland en Kazachstan, stelde in september een plan voor een geleidelijke productieverhoging uit onder druk van de lagere olieprijzen. Het was de bedoeling de productie in oktober te verhogen, maar dat zou zijn uitgesteld tot december. De OPEC+ had eerder zijn productie flink verlaagd om de olieprijzen aan te jagen.

De laatste tijd zijn de olieprijzen wel weer gestegen door de toenemende spanningen in het Midden-Oosten en zorgen over een mogelijke Israëlische aanval op Iraanse oliefaciliteiten als vergelding voor de recente Iraanse raketaanval op Israël. Sinds begin oktober gaat het om een prijsstijging van ongeveer 9 procent. Maandag was er overigens wel een daling te zien.

Die hogere prijzen zijn ook geleidelijk terug te zien aan de pomp. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers is de adviesprijs voor een liter Euro95 nu 2,10 euro. Dat was eind september nog 2,06 euro. In april bereikte die adviesprijs van de grote oliemaatschappijen het hoogste niveau van dit jaar, met ongeveer 2,28 euro per liter Euro95.

Dodelijke aanrijding met vrachtwagen in het centrum van Amsterdam [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Robby Hiel

AMSTERDAM – In het centrum van Amsterdam is een voetganger omgekomen door een aanrijding met een vrachtwagen. Het betreft een 69-jarige vrouw uit de Verenigde Staten die als toerist in de stad was.

Het ongeluk vond plaats rond 13.00 uur op de Passeerdersgracht. Verschillende hulpdiensten kwamen op het ongeval af, maar het slachtoffer was al overleden, maakte de politie bekend.

De bestuurder van de vrachtwagen is aangehouden. Dat is een gebruikelijke procedure.

De politie onderzoekt verder wat er precies gebeurd is en vraagt getuigen zich te melden. Veel mensen hebben de heftige gebeurtenis gezien, aldus de politie. Voor hen was ter plaatse slachtofferhulp geregeld.

Ook kunnen getuigen die daar behoefte aan hebben, contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland.

China wil gebruik geweld bij inname Taiwan nooit uitsluiten

BEIJING – China gaat het gebruik van geweld bij de toekomstige inname van Taiwan nooit uitsluiten, stelt het ministerie van Defensie. De uitspraak volgt na een dag van militaire oefeningen rondom het eiland.

De Chinese regering beschouwt Taiwan, dat een zelfstandig bestuur heeft, als een afvallige provincie die ooit weer bij de rest van het land zal horen. Het ministerie van Defensie zei dat Beijing “oprecht streeft naar een vreedzame hereniging”, maar nooit zal beloven geweld uit te sluiten en geen ruimte biedt voor de “onafhankelijkheid van Taiwan”. De acties van het Chinese leger “worden opgevoerd bij elke provocatie van ‘Taiwanese onafhankelijkheid’ totdat de kwestie-Taiwan volledig is opgelost”, aldus Defensie.

Taiwan wordt sinds 1949 onafhankelijk van de regering in Beijing bestuurd. Chinese nationalisten vestigden zich daar nadat ze de burgeroorlog van de communisten hadden verloren. Taiwan wordt door slechts een klein aantal landen erkend.

Ook Stellantis-topman vreest voor sluiting Europese fabrieken

DEN HAAG – Ook de topman van Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, sluit niet uit dat fabrieken moeten sluiten door groeiende concurrentie uit China.

Bestuursvoorzitter Carlos Tavares verwacht dat Chinese autofabrikanten de geplande invoerheffingen van Europa gaan omzeilen door fabrieken in Europa te bouwen.

“Als dat gebeurt, moet men niet verbaasd zijn dat productieplaatsen gesloten moeten worden om de overcapaciteit te verminderen”, zei Tavares tegen de Franse financiële krant Les Échos. Hij berekende dat als Chinese autoproducenten straks een marktaandeel van 10 procent in Europa hebben, er 1,5 miljoen Chinese auto’s verkocht worden. “Dat komt overeen met de productie van zeven assemblagefabrieken. Europese fabrikanten zouden die dan moeten sluiten”, stelde de topman.

Het Duitse autoconcern Volkswagen waarschuwde onlangs ook voor mogelijke fabriekssluitingen, onder meer door concurrentie uit China en een tegenvallende vraag naar elektrische auto’s.

Automobilist reed over hand na verkeersruzie op A4

A4

BERGEN OP ZOOM – Een automobilist is over de hand van een man gereden op de A4 richting Rotterdam, meldt de politie.

Op die weg was op de vluchtstrook een verkeersruzie gaande tussen twee mannen, vermoedelijk vanwege bumperkleven. Daarbij duwde de een de ander op de weg. Vervolgens reed een voorbijgaande auto over de hand, dat gebeurde rond 07.00 uur net voor de afslag Dinteloord.

De man wiens hand is overreden ligt momenteel in het ziekenhuis. Degene die hem duwde is vermoedelijk een Pool. Hij ging er na het incident vandoor in een donkere Audi.

De politie is op zowel op zoek naar hem als naar de bestuurder van auto die over de hand reed en roept getuigen op zich te melden.

Vier jaar cel voor chauffeur die oud-renner Rebellin doodreed

Foto: Adobe Stock

VICENZA – Een vrachtwagenchauffeur uit Duitsland is in Italië veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf voor de dood van de voormalige Italiaanse wielrenner Davide Rebellin. De regionale rechtbank in de Noord-Italiaanse stad Vicenza heeft de 64-jarige man schuldig bevonden voor de aanrijding met fatale gevolgen. De officier van justitie had vijf jaar gevangenisstraf geëist.

Rebellin werd op 30 november 2022 aangereden door een vrachtwagen met oplegger tijdens een training nabij de stad Montebello Vicentino. De 51-jarige Italiaan had kort daarvoor zijn professionele carrière beëindigd.

De vrachtwagenchauffeur wordt beschuldigd van doodslag en het niet verlenen van hulp. Na de aanrijding verliet hij de plaats van het ongeval en keerde terug naar Duitsland. De man werd vervolgens op grond van een Europees arrestatiebevel gearresteerd en overgebracht naar Italië.

Parijs-Nice

Tijdens zijn carrière zegevierde Rebellin onder meer in de rittenkoersen Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice. In 1996 won hij een etappe in de Giro d’Italia. Rebellin was een specialist in eendagskoersen. In 2004 won hij binnen een week de klassiekers Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik voor het Duitse team Gerolsteiner.

Later kwam Rebellin negatief in het nieuws. Zijn zilveren medaille op de Olympische Spelen van 2008 in Beijing werd hem ontnomen om het bloeddopingmiddel Cera. Hij kreeg een schorsing van twee jaar, maar ontkende tot het laatst dopingovertredingen en bedrog.

Verdachte moord Gino: jongen gedood om hem tot zwijgen te brengen

MAASTRICHT – Donny M., verdacht van het ontvoeren, misbruiken en doden van de 9-jarige Gino van der Straeten, heeft maandag bij de rechtbank in Maastricht verklaard dat hij de jongen om het leven heeft gebracht door hem te smoren met een kussen. M. (24) zei dat hij “gek” werd van het geschreeuw en gehuil van de jongen, die hij kort daarvoor had geprobeerd seksueel te misbruiken.

Gino verdween op 1 juni 2022, toen hij aan het voetballen was op een veldje in Kerkrade. Hij verbleef destijds bij zijn oudere zus. Drie dagen na de verdwijning arresteerde de politie M., waarna het lichaam van de jongen op zijn aanwijzing werd gevonden.

M. heeft maandag, op de eerste dag van het vierdaagse proces, verklaard dat hij op de bewuste dag veel drugs had gebruikt en min of meer doelloos in zijn auto rondreed, totdat hij in het begin van de avond Gino in het vizier kreeg. Hij vatte het plan op de jongen te misbruiken. Hij wist Gino in zijn auto te praten en nam hem mee naar zijn appartement in Geleen.

MDMA

In de woning gebruikte M. nog meer drugs en diende hij ook Gino zowel MDMA als een erectiepil toe. Hij deed dat in de hoop dat dit de jongen in de stemming zou brengen, zei hij tegen de rechter. M. vertelde dat pogingen het slachtoffer te misbruiken niet slaagden, door zijn eigen drugsgebruik.

Gino moest overgeven door het MDMA-gebruik. M. dwong de jongen een douche te nemen en het braaksel op de badkamervloer op te ruimen. Om Gino tot zwijgen te brengen nam M. hem naar eigen zeggen in een houdgreep. Uiteindelijk pakte M. een kussen, dat hij op het gezicht van de jongen drukte, totdat hij niet meer bewoog.

Telefoon

Daarna besloot M. dat het lichaam van Gino weg moest. Hij heeft de polsen en benen van de jongen met tape aan elkaar gebonden en de mond dichtgeplakt. Hij dumpte het in vuilniszakken verpakte lichaam op nog geen honderd meter van zijn huis, bij twee afgebrande huizen. Op de telefoon van M. heeft de politie foto’s aangetroffen van met touw en tape vastgebonden kinderen. M. ontkende dat hij Gino vóór diens dood heeft bewerkt met tape.

Het Openbaar Ministerie sluit niet uit dat M. de jongen meer drugs heeft laten innemen dan hij zegt. Het OM lijkt te twijfelen aan de juistheid van de verklaring van M., over het seksueel misbruik. De officier van justitie wees hem erop dat hij vaag blijft als het hier over gaat, terwijl zijn geheugen op tal van andere punten niet of nauwelijks hapert.

STEF Nederland voltooit rebranding na integratie Bakker Logistiek

BODEGRAVEN – STEF Nederland kondigt vandaag de succesvolle voltooiing aan van de rebranding na de overname van Bakker Logistiek. Deze rebranding markeert een belangrijke mijlpaal in de groeistrategie van STEF Nederland en benadrukt de volledige integratie van beide bedrijven. Dankzij deze gerichte uitbreiding heeft STEF Nederland haar marktpositie verder versterkt en dienstenportfolio uitgebreid.

Alle bedrijfspanden en vrachtwagens van Bakker Logistiek dragen nu de naam STEF. Ook de digitale kanalen zijn overgezet. Naast de visuele veranderingen ondergaat de organisatie een interne herstructurering: STEF Nederland zal voortaan opereren in vier business units: Supply Chain, Nationaal Transport, Internationaal Transport en Winkeldistributie.

“Met deze overname brengen we twee complementaire bedrijven samen. Bakker Logistiek excelleert in opslag, verpakking en internationale distributie van voedingsmiddelen, terwijl STEF Nederland toonaangevend is in het transport daarvan. Door deze krachten te bundelen kunnen we klanten een totaaloplossing bieden: vanaf het moment dat hun producten de productiehal verlaten tot aan de levering bij de eindgebruiker, nemen wij hen alle logistieke zorgen uit handen”, aldus Jan Prins, Algemeen Directeur van STEF Nederland.

STEF Nederland richt zich op de logistieke en transportsector, met een focus op de voedselvoorziening in Nederland en daarbuiten. Als onderdeel van de STEF Groep, een internationaal opererend bedrijf, kan STEF Nederland gebruikmaken van lokale kennis en wereldwijde middelen. Hierdoor kan het bedrijf oplossingen aanbieden die aansluiten bij de diverse eisen van de voedingsindustrie. Met een breed pakket aan transport-, logistiek- en verpakkingsdiensten, ondersteund door technologische systemen, richt STEF Nederland zich op het leveren van producten waarbij aandacht is voor kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Gelderse coalitie wil nu tempo maken met doortrekken A15 naar A12

A15

ARNHEM – Nu de Raad van State na een jarenlange juridische procedure toestemming heeft gegeven, moet de snelweg A15 “zo snel mogelijk” worden doorgetrokken naar de A12.

Ook is het de bedoeling dat beide snelwegen in de buurt van Arnhem worden verbreed. Vier van de vijf coalitiepartijen in de provincie Gelderland roepen het college op om het kabinet en Rijkswaterstaat tot spoed te manen.

“We moeten vaart maken, want de regio raakt dichtgeslibd. De verbreding van de A12 en het doortrekken van de A15 tussen Bemmel en de A12 zijn voorwaardelijk voor de 60.000 woningen die in de regio gebouwd moeten worden”, aldus VVD, SGP, BBB en CDA. “Wij geven dit al jaren aan en zijn blij dat er nu groen licht is.” Die vier partijen vormen samen met de ChristenUnie de coalitie in Gelderland. In hun coalitieakkoord hadden ze vorig jaar al uitgesproken achter het doortrekken van de A15 en het verbreden van zowel de A15 als A12 te staan.

Begin deze maand werd het tracébesluit definitief, nadat de zaak zeven jaar bij de Raad van State had gelegen. Omdat het nieuwe stuk snelweg van 12 kilometer door beschermd natuurgebied gaat, waren er veel protesten in Gelderland. Wanneer de werkzaamheden beginnen, is nog onduidelijk. Rijkswaterstaat, de beheerder van de snelwegen, moet een nieuwe planning maken.

De vier coalitiepartijen willen weten wat het college van Gedeputeerde Staten “een reële termijn” vindt voor de voorbereidingen. Ze vragen ook “hoe en wanneer” het college bij het kabinet gaat pleiten om tempo te maken. Binnen het dagelijks bestuur van de provincie zit bereikbaarheid in de portefeuille van SGP-gedeputeerde Klaas Ruitenberg.

Zorgmedewerkers voelen zich niet optimaal voorbereid op pandemie

UTRECHT – Zorgmedewerkers voelen zich maar net paraat genoeg om een toekomstige pandemie het hoofd te kunnen bieden. Ze geven zichzelf in een onderzoek van het Nivel maar een krappe voldoende. Over het eigen kennisniveau over infectieziekten zijn de meesten kritisch: slechts een derde van de 580 ondervraagden voelt zich hier zeker over. Iets minder dan driekwart (74 procent) zou bereid zijn om tijdens een volgende pandemie in de directe patiëntenzorg te werken.

Slechts een op de vier ondervraagden heeft het gevoel dat de eigen organisatie “erg goed” is voorbereid op een nieuwe wereldwijde epidemie. Uit het onderzoek komt een verschil naar voren tussen zorgverleners die tijdens de coronapandemie patiënten hielpen en collega’s die dat niet deden. Die laatste groep geeft de eigen ‘pandemische paraatheid’ maar een 5,2. Zorgprofessionals met corona-ervaring beoordelen hun paraatheid met een 6,1.

“In de toekomst kan een nieuwe pandemie zich zomaar voordoen. Daarom is het van belang dat zorgprofessionals vertrouwen hebben in hun eigen ‘pandemische paraatheid’ en die van anderen binnen hun organisatie”, legt het onderzoeksinstituut het belang van het onderwerp uit.

Stress

“Als ik denk aan een toekomstige pandemie, dan heb ik vertrouwen in mijn vermogen om met stress om te kunnen gaan tijdens de uitbraak”, luidde een andere stelling waar de ondervraagden op mochten reageren. Ook daar waren drie op de vier deelnemers aan de peiling het mee eens.

Het onderzoek werd gehouden onder verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners.

China kijkt naar FrieslandCampina in onderzoek EU-zuivelsubsidies

FrieslandCampina

AMERSFOORT – China kijkt naar FrieslandCampina in een onderzoek naar subsidies van de Europese Unie voor zuivelproducten die in China worden geïmporteerd. Het Nederlandse zuivelconcern is samen met twee andere Europese zuivelexporteurs door China op een onderzoekslijst gezet en moet mogelijk informatie aanleveren.

Het is de nieuwste zet van China in een oplopend handelsconflict met Brussel. Vorige week heeft Beijing al stappen gezet om tijdelijke heffingen op te leggen aan brandy uit de EU, nadat die laatste eerder had besloten tot extra importheffingen op Chinese elektrische auto’s.

FrieslandCampina laat weten dat het bedrijf “desgevraagd en in overeenstemming met de wet- en regelgeving, de benodigde informatie met betrekking tot het onderzoek zal verstrekken”.

In augustus kondigde China het onderzoek naar de EU-subsidies voor zuivelproducten al aan. Toen zei de Europese Commissie van plan te zijn om “de belangen van de EU-zuivelindustrie krachtig te verdedigen”.

Het Chinese onderzoek richt zich op Europese subsidies voor een reeks zuivelproducten, waaronder verse en bewerkte kaas, blauwe kaas, melk en room, werd eerder bekend.

Een woordvoerder van FrieslandCampina wil niet zeggen wat het kan betekenen voor het concern als China strengere importregels invoert voor zuivelproducten uit de EU. “Het is te prematuur om daarop vooruit te lopen”, zegt hij. Wel benadrukt hij dat er vrije handel tussen landen mogelijk moet zijn. “Wij zijn voor een gelijk speelveld.”

In het jaarverslag over 2023 meldt FrieslandCampina dat de stijging van de melkaanvoer in China vorig jaar met 3,5 procent “beduidend lager” was dan in de voorgaande jaren, “die gekenmerkt werden door groeipercentages van 8 procent”. De daling kwam door tegenvallende economische groei in het land, volgens FrieslandCampina. China is een belangrijk zuivelland: volgens het concern is het land verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de wereldzuivelhandel.

RDW gunt contract hoofddienstaanbieder vrachtwagenheffing aan Triangle

Foto: E. van der Wal

GRONINGEN – De RDW heeft Triangle gecontracteerd als hoofddienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing op het Nederlandse wegennet, na afronding van een Europese aanbesteding. Triangle, een samenwerking van Via Verde Portugal, Ascendi O&M en Yunex GmbH, bundelt de krachten van deze organisaties voor hun rol in de vrachtwagenheffing. De samenwerking met de RDW is vastgelegd in een overeenkomst voor 10 jaar, met mogelijkheden tot verlenging. De gunning aan Triangle is een belangrijke mijlpaal op weg naar de geplande start van de vrachtwagenheffing in 2026.

Dienstaanbieders

Dienstaanbieders spelen een belangrijke rol bij de vrachtwagenheffing. Zij voorzien vrachtwagenhouders van de benodigde boordapparatuur en zijn verantwoordelijk voor de inning van de heffing en de afdracht aan de overheid. Voordat vrachtwagenhouders gebruik kunnen maken van deze diensten, moeten zij eerst een contract afsluiten bij een dienstaanbieder.

Keuze

Nationale en internationale vrachtwagenhouders hebben straks de keuze uit verschillende dienstaanbieders. Zij kunnen voor het betalen van de vrachtwagenheffing in Nederland terecht bij Triangle of bij een van de Europees opererende dienstaanbieders (EETS-aanbieders).

Toegankelijk en duurzaam

“Met de gunning aan Triangle zetten we een belangrijke stap op weg naar de geplande start van de vrachtwagenheffing in 2026. Het is belangrijk dat de diensten van Triangle en zijn partners eenvoudig te gebruiken en toegankelijk zijn voor alle vrachtwagenhouders. In Triangle hebben we een partner gevonden die dit kan waarmaken,” aldus Jantina Woudstra, algemeen directeur van de RDW.

“Nederland loopt al jaren voorop in duurzame en efficiënte mobiliteitsoplossingen. Het contract dat we via een Europese aanbesteding hebben gewonnen voor de vrachtwagenheffing op het Nederlandse wegennet, zal een voorbeeld zijn voor andere landen die kiezen voor slimme en duurzame mobiliteit. We zijn volledig toegewijd aan het uitvoeren van dit contract en het dienen van het publieke belang”, zegt Eduardo Ramos, CEO van Via Verde en leider van Triangle.

Vrachtwagenheffing

Bij de invoering van de vrachtwagenheffing gaan vrachtwagenhouders per gereden kilometer betalen op snelwegen, een aantal N-wegen en enkele gemeentelijke wegen. Tegelijkertijd vervalt het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot het minimum verlaagd. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer. Meer informatie, ook over dienstaanbieders, is te vinden op de website vrachtwagenheffing.nl.

RDW is centrale uitvoerder vrachtwagenheffing

De RDW, het Centraal Justitieel Incassobureau, Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport realiseren in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het heffingssysteem voor de vrachtwagenheffing. Daarbij is de RDW de centrale uitvoerder.

Rapport: ON! mocht PVV, BBB, NSC en VVD niet bekritiseren

HILVERSUM – Arnold Karskens heeft als voorzitter-hoofdredacteur van Ongehoord Nederland (ON!) politieke partijen willen bevoordelen. Dat zeggen medewerkers van de omroep anoniem in een rapport dat in opdracht van de raad van toezicht werd opgesteld. Maandag werd het rapport openbaar gemaakt. Karskens zou “expliciete instructies hebben gegeven” de huidige regeringspartijen PVV, BBB, NSC en VVD niet kritisch te bejegenen. Dezelfde instructies zouden gelden voor individuen als PVV-leider Geert Wilders en premier Dick Schoof.

Karskens, die vrijdag naar aanleiding van het rapport werd ontslagen, zei eerder dat “het rapport aan alle kanten rammelt” en het “slecht onderbouwd” is. Volgens hem is een aantal (positieve) meningen over hem niet meegenomen. Daarnaast zou hij niet genoeg kans gekregen hebben om zijn kant van het verhaal te delen. Hij beraadt zich dan ook op juridische stappen.

In het rapport, gemaakt door het bureau SVision, is te lezen dat medewerkers van ON! “politieke druk” ervoeren tijdens hun werk. Volgens hen werden gedurende het televisieseizoen meerdere keren instructies gegeven “om geen kritiek te leveren op specifieke politieke partijen”.

Koerswijziging

Karskens zou begin dit jaar een “significante wijziging in de koers” van ON! hebben aangekondigd, waarbij de toen formerende partijen niet langer kritisch benaderd mochten worden. Ook kritiek op Israël en het uitnodigen van gasten “die bekendstaan om hun kritische opvattingen over de Israëlische politiek” zou door Karskens verboden zijn.

Verder zou er sprake zijn geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag door Karskens. Zo zou hij over een medewerker gezegd hebben dat zij “een lekker kontje” had en zou hij vaak grappen maken over het uiterlijk en kleding van vrouwen. “Het werd altijd gebracht als een grap, maar het voelde niet goed”, aldus een medewerker. De medewerkers hadden niet het gevoel dat hun meldingen over dergelijke misstanden serieus genomen werden.

De onderzoekers spraken met achttien medewerkers, die allen anoniem wilden blijven.

LAATSTE NIEUWS

GLP tekent twee nieuwe huurovereenkomsten voor G-Park Lelystad

AMSTERDAM - GLP, een toonaangevende wereldwijde investeerder, ontwikkelaar, bouwer, eigenaar en exploitant van logistiek vastgoed, digitale infrastructuur, hernieuwbare energie en aanverwante technologieën, kondigt vandaag...