Clicky

dinsdag 24 september 2024 - 18:44 uur
Home Blog Pagina 51

Poolparty to go: leerlingen Daimler bouwen samen met ‘The Real Life Guys’ mobiel XXL-zwembad

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MANNHEIM – In een gezamenlijk project werkten ongeveer 30 leerlingen van de Daimler Truck-vestiging in Mannheim samen met de bekende YouTubers “The Real Life Guys” om op een creatieve en onconventionele manier hun technische vaardigheden te demonstreren. Binnen slechts drie weken transformeerden ze een oude vrachtwagenkiepwagen in een mobiel XXL-zwembad.

Het volledig functionele zwembad bevat ongeveer 22 kubieke meter water en biedt plaats aan meer dan 20 badgasten tegelijk. Naast moderne zwembadtechniek werden een houtkachel met doorstroomwaterverwarmer, comfortabele zitplaatsen en een gigantische douchekop met een diameter van ongeveer een meter geïnstalleerd.

Het bad kan aan een trekker worden gekoppeld en worden bestuurd als een gewone vrachtwagentrailer.

De mobiele badkuip werd op vrijdag 26 augustus 2024 voor het eerst gevuld met water door de Daimler Truck-fabrieksbrandweer op de locatie Mannheim en ingehuldigd in de vorm van een poolparty. Daarna reisde de mobiele badkuip naar Gräfenhainichen (bij Leipzig, Duitsland), waar hij van 22 tot 25 augustus 2024 beschikbaar was voor bezoekers op het “MACHER Festival”.

“The Real Life Guys” documenteerden het bouwproject op film en publiceerden het op hun YouTube-kanaal . Na één week was de video al meer dan 1,6 miljoen keer bekeken.

Britta Beiling, Hoofd Beroepsopleiding bij de vestiging van Daimler Truck in Mannheim: “Door een oude kiepwagen om te bouwen tot een mobiele XXL-badkuip, hebben onze leerlingen niet alleen op indrukwekkende wijze hun technische vaardigheden laten zien, maar ook de diversiteit en innovatieve kracht van onze beroepsopleidingen bij Daimler Truck en Daimler Buses in Mannheim benadrukt. De creatieve samenwerking met de influencers ‘The Real Life Guys’ stelt ons in staat om de huidige generatie sollicitanten op sociale media te bereiken. Het project laat op een levendige manier zien wat er mogelijk is met een passie voor techniek en een innovatieve aanpak.”

In totaal ronden ongeveer 350 jongeren momenteel een beroepsopleiding of duale studie af bij Daimler Trucks in Mannheim, dat over het algemeen beroepsopleidingen aanbiedt in vijf technische beroepen en zes duale studies. De beroepsopleiding wordt aangeboden voor magazijnlogistiekspecialisten, productiemonteurs, automechatronicatechnici, mechatronicatechnici en snijmachinebedieners. Daarnaast zijn de volgende duale studies beschikbaar: Bachelor of Science Computer Science/Cyber ​​Security, Bachelor of Engineering Electrical Engineering and Information Technology, Bachelor of Engineering Mechanical Engineering, Bachelor of Engineering Mechatronics en Bachelor of Engineering Industrial Engineering.

Daimler Truck biedt ook veel stageplaatsen voor scholieren en stages of scripties voor studenten.

De nieuwe lichting leerlingen en duale studenten start respectievelijk in september en oktober 2024; de oproepen voor sollicitaties in 2025 staan ​​al online.

Bergen op Zoom en Roosendaal onderzoeken doorstroom goederenvervoer

BERGEN OP ZOOM/ROOSENDAAL – De gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal lanceren een innovatief project voor de goederenvervoertransitie in West-Brabant West. In een triple helix samenwerking met de kennisstellingen betrokken bij Logistics Community Brabant (LCB) en innovatiebedrijf Argaleo (DigiTwin) wordt het komend jaar gezocht naar nieuwe inzichten en antwoorden op de vrachtverkeer gerelateerde opgaven.

Dit initiatief heeft als doel de vrachtautobewegingen in de regio West-Brabant West inzichtelijker, efficiënter en duurzamer te maken. Door gebruik te maken van geavanceerde digitale technologieën en data-analyse krijgt de regio West-Brabant West niet alleen beter inzicht in de huidige mobiliteitsuitdagingen, maar legt het ook de basis voor een toekomstbestendig beleid en infrastructuur. Daarbij wordt de groei van bedrijventerreinen en sectoren afgezet tegen de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. Als onderdeel van het onderzoek wordt er ook gekeken naar het gebruik van truckparkings en de mogelijkheden deze in de regio te plaatsen. De uitkomsten van dit project kunnen als blauwdruk dienen voor andere regio’s in Noord-Brabant. Voor dit onderzoek heeft de regio West-Brabant (RWB) een subsidie uit het O&O-fonds beschikbaar gesteld.

Het project zet in op drie innovatiegebieden:

  1. Inzicht in goederenvervoerbewegingen: Samen met publieke en private partijen worden logistieke stromen en vervoersbewegingen in kaart gebracht. Dit leidt tot standaardisatie van informatie-uitwisseling, wat veilige en efficiënte datadeling mogelijk maakt. Het resultaat moet bijdragen aan een monitoring- en evaluatiesysteem voor vrachtverkeer dat vergelijkbaar is met bestaande instrumenten voor personenmobiliteit.
  2. Inzicht in regionale verkeersdrukte: In samenwerking met bedrijven zoals Bridgestone wordt GPS-data van lichte bedrijfswagens en zware vrachtauto’s omgezet naar beleidsrelevante inzichten. Dit helpt bij het identificeren van knelpunten en het verbeteren van de verkeersdoorstroming in de regio Bergen op Zoom en Roosendaal.
  3. Inzicht in transitiemogelijkheden: Door de inzichten van de goederenvervoerbewegingen te combineren met herkomst- en bestemmingsdata kunnen scenario’s ontwikkeld worden om de toekomstige groei van goederenmobiliteit te beheren en de keuzes in modaliteiten te optimaliseren. Dit helpt de gemeenten om proactief te sturen op economische ontwikkeling.

Digital Twin

De resultaten van de drie deelinnovaties worden geïmplementeerd in een Digital Twin toepassing. Een Digital Twin is een digitale visualisatie van de werkelijkheid en kan worden gebruikt voor praktische toepassingen, analyses en beleidsbeslissingen. De Digital Twin waarin de onderzoeksresultaten worden ondergebracht, is een bestaande tool die al in de regio wordt toegepast en nu wordt uitgebreid met actuele inzichten in lokale en regionale goederenvervoerbewegingen in West-Brabant West.

Twee partijen cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

ROTTERDAM – Tijdens reguliere controles heeft de Douane vorige week twee partijen cocaïne aangetroffen in verschillende containers. In totaal werd er 205 kilo cocaïne onderschept, met een straatwaarde van ruim 15 miljoen euro.

Containers met bananen

In een container met bananen, die afkomstig was uit Peru, werd in de constructie 65 kilo cocaïne ontdekt. De bananen waren onderweg naar een bedrijf in Duitsland. In een andere container met bananen, die afkomstig was uit Ecuador, vond de Douane nog eens 140 kilo cocaïne. De container had als eindbestemming een bedrijf in Polen.

De bedrijven in Duitsland en Polen lijken niets met de smokkel van de verdovende middelen te maken te hebben.

HARC-team

Het HARC-team, een inmiddels 28 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de twee zaken verder in onderzoek. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Eurovisie Songfestival volgend jaar in Basel

BASEL – Het Eurovisie Songfestival wordt in 2025 in de Zwitserse stad Basel gehouden. Dat heeft de European Broadcasting Union (EBU) bekendgemaakt. De stad werd verkozen boven Genève. Ook de steden Zürich en Bern waren in de race om gaststad te worden, maar die steden vielen al eerder af. Het songfestival vindt volgend jaar plaats van 13 tot en met 17 mei.

De beoogde locatie voor het songfestival in Basel is concertzaal St. Jakobshalle. Songfestivalbaas Martin Österdahl zegt het “fantastisch” te vinden dat Basel is gekozen als gaststad. “Met zijn unieke mix van traditie en innovatie weerspiegelt Basel de geest van het Eurovisie Songfestival”, aldus Österdahl in een persverklaring.

In mei dit jaar won de Zwitserse deelnemer Nemo het songfestival met het lied The Code. Doorgaans organiseert het winnende land de volgende editie. Tweemaal eerder vond het internationale muziekevenement plaats in Zwitserland, in 1956 in Lugano en in 1989 in Lausanne. Het songfestival wordt in 2025 voor de 69e keer georganiseerd.

Het is nog altijd niet zeker of Nederland meedoet aan de editie volgend jaar. Na de veelbesproken diskwalificatie van Joost Klein tijdens het songfestival in mei dit jaar botste AVROTROS met de EBU. De omroep moet nog een besluit nemen over deelname volgend jaar. De deadline voor aanmelding is half september.

Marechaussee kan opnieuw geen noodpaspoorten verstrekken

DEN HAAG – De marechaussee kan vrijdagochtend opnieuw geen noodpaspoorten uitgeven, vermoedelijk vanwege dezelfde problemen op het netwerk van Defensie als woensdag. Dat meldt een woordvoerder van de marechaussee.

Woensdag was er een storing in het defensienetwerk, waarop ook vele ministeries en overheidsdiensten zijn aangesloten. Door de grote computerstoring, volgens defensieminister Ruben Brekelmans veroorzaakt door een fout in de softwarecode, kampten onder meer Eindhoven Airport, hulpdiensten en gemeenten met problemen. De marechaussee kon toen ook geen noodpaspoorten uitgeven.

De moeilijkheden bij de marechaussee waren opgelost, maar vrijdagochtend werden opnieuw problemen geconstateerd, zegt de woordvoerder. “Waarschijnlijk door hetzelfde probleem als woensdag op het defensienetwerk.”

De problemen met de uitgifte van noodpaspoorten spelen in het hele land. “We gaan er alles aan doen om in ieder geval weer noodpaspoorten te kunnen uitgeven, maar tot nader order kan dit dus niet.”

Volgens de zegsman worden in deze periode maandelijks tweeduizend noodpaspoorten uitgegeven, om “allerlei redenen”. Het gaat vooral om mensen die een reis moeten maken die niet uitgesteld kan worden, maar die er achter komen dat hun paspoort verlopen of kwijt is.

Maarten den Dekker ook Chief Digital Officer binnen bestuur North Sea Port

Foto: North Sea Port

Chief Sustainability Officer Maarten den Dekker neemt vanaf 1 september bij het havenbedrijf North Sea Port ook de positie van Chief Digital Officer in. Hiermee krijgen de stevige digitale ambities een plaats in de bestuurskamer.

Chief Sustainability Officer Maarten den Dekker neemt vanaf 1 september bij het havenbedrijf North Sea Port ook de positie van Chief Digital Officer in. Hiermee krijgen de stevige digitale ambities een plaats in de bestuurskamer.

Het havenbedrijf zet hard in op de verdere digitalisering van North Sea Port. Om de digitale ambities in functie van de bedrijven en de daaraan gekoppelde nautische keten waar te maken, worden die voortaan verankerd in de bestuurskamer.

Maarten over zijn nieuwe rol: “We hebben er bewust voor gekozen om het onderwerp ‘digital’ te verankeren in ons bestuur. Op die manier onderstrepen we het belang van onze digitale strategie. Voor mij persoonlijk is het zeer boeiend om twee voor ons bepalende transities, verduurzaming en digitalisering, mee vorm te geven en ook aan elkaar te kunnen koppelen. Gedurende de afgelopen maanden hebben we de strategische aanpak voor onze IT-technologie, de ontwikkeling van de haven en de behoeften van de bedrijven scherp gesteld. Deze ‘Enterprise Architecture’ stelt ons in staat om de juiste keuzes te maken. De komende maanden gaan we onze digitaliseringsreis met onze partner ‘In The Pocket’ voortzetten en stap voor stap werken aan een digitaal North Sea Port. Een reis die we als haven gezamenlijk met onze partners afleggen. Ik kijk er enorm naar uit om hier mee mijn schouders onder te zetten. Together. Smarter”.

Musk en Tesla winnen zaak tegen Dogecoin-beleggers

NEW YORK – Tesla en topman Elon Musk hebben een rechtszaak gewonnen rond socialemediaberichten die Musk plaatste over cryptomunt Dogecoin. Beleggers in Dogecoin hadden Musk en de fabrikant van elektrische auto’s in 2022 aangeklaagd, omdat ze door die opmerkingen tienduizenden dollars zouden hebben verloren.

Ze stopten geld in de cryptomunt nadat Musk die volgens hen op X had gepromoot. De cryptobeleggers vonden dat Musk hen had misleid door bijvoorbeeld “One word: Doge”, te tweeten, waarna de prijs van de Dogecoin steeg.

De prijs ging verder omhoog toen hij zei dat Tesla de cryptomunt accepteerde als betaalmiddel. Zij zagen de berichten als een manier om de prijs van Dogecoin op te drijven en vervolgens de koers te laten crashen. De beleggers eisten een schadevergoeding van 258 miljard dollar.

Een rechter in New York gaat niet mee in de beschuldigingen. De opmerkingen van Musk waren volgens hem eerder “ambitieus” dan “feitelijk en vatbaar voor vervalsing”. Ook vond hij dat “geen enkele redelijke investeerder erop kan vertrouwen”.

Schiphol boekt flinke winst door stijgende passagiersaantallen

SCHIPHOL – Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden.

In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

Volgens Schiphol-topman Pieter van Oord zijn de goede cijfers voor een deel te danken aan een “succesvolle meivakantie en zomervakantie.”

De winst van het staatsbedrijf komt daardoor uit op 224 miljoen euro, terwijl die in dezelfde periode een jaar eerder nog 15 miljoen was. Toch blijft op de bankrekening van Schiphol geen geld over, omdat de komende vijf jaar 6 miljard euro moet worden geïnvesteerd in de verbetering van de infrastructuur, arbeidsomstandigheden, dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

Economisch beeld negatiever

DEN HAAG – Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok van het CBS was in augustus negatiever dan in juli, meldt het CBS. In de Conjunctuurklok van augustus presteerden 11 van de 13 indicatoren slechter dan hun langjarige trend. Per saldo is het conjunctuurbeeld de afgelopen 4 maanden redelijk stabiel.

De conjunctuurklok is een hulpmiddel voor het bepalen van de stand en het verloop van de Nederlandse conjunctuur. In de Conjunctuurklok komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS tijdens de afgelopen maand c.q. het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd. Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok betreft een macro-economisch beeld en het gaat niet in gelijke mate op voor alle huishoudens, bedrijven of regio’s.

Consumenten even negatief, producenten minder negatief

Consumenten waren in augustus even negatief als in juli. Producenten waren echter minder negatief. Consumenten- en producentenvertrouwen lagen onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.

Consumptie huishoudens, export en investeringen krimpen

In juni 2024 hebben huishoudens 0,7 procent minder besteed aan consumptie dan in in juni 2023 (voor koopdagen en prijsveranderingen gecorrigeerd). Ze kochten meer diensten, maar minder goederen.

Het volume (werkdaggecorrigeerd) van de goederenexport was in juni 1,0 procent kleiner dan in juni 2023. Vooral de uitvoer van machines, aardolieproducten, voedings- en genotmiddelen en transportmiddelen was lager dan een jaar eerder.

In juni 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 10,3 procent kleiner dan een jaar eerder. Dat komt vooral doordat er minder is geïnvesteerd in gebouwen, infrastructuur, vliegtuigen, personenauto’s en machines. Juni 2024 heeft twee werkdagen minder dan juni 2023.

Productie industrie bijna 5 procent lager in juni

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in juni 4,9 procent lager dan in juni 2023. Ook in de voorgaande elf maanden kromp de productie op jaarbasis. Voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerd steeg de productie in juni 0,8 procent ten opzichte van mei.

Meer faillissementen in juli

In juli zijn, voor zittingsdagen gecorrigeerd, 24 meer bedrijven failliet verklaard dan in juni. Dat is een stijging van 6 procent. In de eerste zeven maanden van 2024 zijn er ongeveer 43 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Prijzen koopwoningen bijna 11 procent hoger in juli

In juli 2024 waren de prijzen van bestaande koopwoningen gemiddeld 10,6 procent hoger dan in juli 2023. Dat is de grootste stijging in bijna 2 jaar. Ten opzichte van juni 2024 stegen de prijzen in juli met 1,4 procent.

Meer gewerkte uren, minder vacatures en evenveel werklozen

Werknemers en zelfstandigen werkten in het tweede kwartaal van 2024 in totaal ruim 3,7 miljard uur. Dat is, gecorrigeerd voor seizoensinvloeden, 0,3 procent meer dan een kwartaal eerder.

In juli 2024 waren 370 duizend mensen van 15 tot 75 jaar werkloos, evenveel als in juni. Het werkloosheidspercentage was, net als in mei en juni, 3,6 procent.

Aan het einde van het tweede kwartaal stonden er 401 duizend vacatures open, bijna 10 duizend minder dan een kwartaal eerder. Het aantal vacatures daalt nu twee jaar vrijwel onafgebroken, alleen in het eerste kwartaal van 2024 was nog een lichte toename.

De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2023.

Bbp stijgt 1 procent in tweede kwartaal 2024

Volgens de eerste berekening van het CBS steeg het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2024 met 1,0 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

De stijging van het bbp in het tweede kwartaal is vooral toe te schrijven aan de export van goederen. Ook de investeringen en de overheidsconsumptie droegen positief bij aan de groei. De stijging van de export van goederen hangt samen met de groei van de industrie.

Afzetprijzen industrie bijna 1 procent hoger in juli

Industrie
Image by freepik

DEN HAAG – De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in juli gemiddeld 0,9 procent hoger dan in juli 2023, meldt het CBS. Een maand eerder was de prijsverandering 0,7 procent.

Kleinere stijging olieprijzen jaar op jaar

De prijsontwikkeling van ruwe aardolie heeft in de regel een sterke invloed op de afzetprijzen van de industrie. In juli kostte een vat ruwe North Sea Brent ruim 77 euro. Dat was bijna 7 procent meer dan een jaar eerder. In juni kostte een vat ruwe North Sea Brent olie ruim 77 euro, ruim 11 procent meer dan een jaar eerder.

Producten van de aardolie-industrie waren in juli 4,0 procent goedkoper dan in juli 2023. In juni lagen de prijzen 0,3 procent hoger dan een jaar eerder. Ook in de chemische industrie hangt de afzetprijs over het algemeen samen met de olieprijs. De afzetprijzen van de chemische industrie waren in juli 1,6 procent hoger dan een jaar eerder. In juni lagen de prijzen 1,2 procent lager dan in juni 2023.

Afzetprijzen industrie dalen in juli

De afzetprijzen van de industrie zijn in juli ten opzichte van juni met 0,3 procent gedaald. De prijzen op de binnenlandse markt bleven gelijk, terwijl de prijzen op de binnenlandse markt daalden met 0,5 procent.

Inflatie in augustus 3,6 procent bij snelle raming

DEN HAAG – Bij de snelle raming was de inflatie in augustus 3,6 procent, meldt het CBS. Deze raming is berekend op basis van nog onvolledige brongegevens. In juli was de inflatie 3,7 procent. De inflatie wordt elke maand gemeten als de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar. De reguliere cijfers van de CPI van augustus worden op 10 september gepubliceerd.

Prijsontwikkeling productgroepen

Bij de snelle raming maakt het CBS naast het inflatiecijfer ook de prijsontwikkeling van een aantal productgroepen bekend. Deze productgroepen zijn samentellingen van bestedingscategorieën op een bepaald thema, zoals alle diensten. Op 10 september wordt van alle categorieën in de CPI de prijsontwikkeling gepubliceerd.

Politietopman Kraag maakt overstap naar Europol

DEN HAAG – Politietopman Andy Kraag stapt over naar Europol. Kraag, nu plaatsvervangend politiechef van een van de twee landelijke eenheden van de politie, begint op 1 oktober als hoofd van het European Serious and Organised Crime Centre (ESOCC) bij Europol, meldt de politie.

Kraag was vanaf januari dit jaar plaatsvervangend politiechef van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) en ging daarnaast aan de slag met het ontwikkelen en inrichten van het nieuwe domein Bewaken, Beveiligen en Beschermen. Daarvoor was hij vijf jaar lang hoofd van de Dienst Landelijke Recherche, en daarvoor was hij operationeel commandant binnen de Dienst Speciale Interventies.

De politie roemt de successen die hij in die tijd boekte in de aanpak van de internationaal georganiseerde criminaliteit. “Zo was hij betrokken bij veel arrestaties van grote kopstukken uit het criminele milieu. Een belangrijke doorbraak was het EncroChat-onderzoek. Dit onderzoek leidde tot vele veroordelingen en het oprollen van de spraakmakende martelcontainer. Ook was hij verantwoordelijk voor de aanpak van communicatiediensten van criminelen, zoals Exclu.”

‘Belangrijke post’

Het European Serious and Organised Crime Centre bij Europol biedt ondersteuning aan onderzoeken van EU-lidstaten naar ernstige en georganiseerde misdaad, zoals internationaal georganiseerde drugscriminaliteit, corruptie en mensenhandel. Kraag stelt dat hij de kans bij Europol niet aan zich voorbij kon laten gaan. “In mijn nieuwe functie blijf ik onverminderd werken aan de veiligheid van Nederland en Europa.”

“Het is ook mooi dat deze belangrijke post gericht op de gezamenlijke bestrijding van de internationale misdaad nu door Nederland wordt bezet”, zegt LX-politiechef Inge Godthelp-Teunissen in een reactie op het vertrek van Kraag.

Meer personen in de bijstand

DEN HAAG – Eind juni 2024 ontvingen 405 duizend personen tot de AOW-leeftijd een algemene bijstandsuitkering. Dit is een stijging van 6 duizend personen (ruim 1 procent) vergeleken met vorig jaar juni. De toename komt vooral doordat meer mannen een bijstandsuitkering ontvingen. Het aantal mannen in de bijstand steeg met 5 duizend (3 procent). Dit blijkt uit nieuwe kwartaalcijfers van het CBS.

Het is het vierde kwartaal op rij dat het aantal bijstandsgerechtigden hoger is dan een jaar eerder. Daarvoor was het aantal mensen met een bijstandsuitkering juist negen kwartalen achter elkaar lager.

Toename onder alle leeftijden

Het aantal personen tot 27 jaar met een bijstandsuitkering kwam in het tweede kwartaal uit op 40 duizend, 9 procent meer dan een jaar eerder. Van het totaal aantal personen met een bijstandsuitkering is 10 procent een jongvolwassene. Het is het zesde kwartaal op rij dat er sprake was van een toename in deze leeftijdsgroep, ten opzichte van een jaar eerder.

Bij 27- tot 45-jarigen nam het aantal bijstandsgerechtigden eind juni 2024 met duizend personen toe, waarmee het aantal bijstandsontvangers uitkwam op 136 duizend. Het is het tweede kwartaal op rij dat het aantal bijstandsgerechtigden in deze groep hoger was dan een jaar eerder.

Ook het aantal bijstandsgerechtigde 45-plussers was in het tweede kwartaal van 2024 hoger dan een jaar eerder, en kwam uit op 229 duizend personen.

Meer mannen in de bijstand, aantal vrouwen bleef gelijk

Eind juni 2024 waren er 3 procent meer mannen in de bijstand dan een jaar eerder. Het aantal mannen met een bijstandsuitkering kwam daarmee uit op 177 duizend. Het is het vijfde kwartaal op rij dat er meer mannen in de bijstand zaten dan een jaar eerder.

Het aantal vrouwen in de bijstand was met 228 duizend eind juni 2024 ongeveer hetzelfde als een jaar eerder. De verdeling van vrouwen en mannen in de bijstand is sinds 2013 vrijwel onveranderd: ongeveer 57 procent is vrouw en 43 procent man.

Afname uitstroom bijstand

De nieuwste cijfers over uitstroom uit de bijstand gaan over het eerste kwartaal van 2024. In dat kwartaal stroomden meer mensen de bijstand in dan uit. Er waren 22,1 duizend instromers en 17,9 duizend uitstromers. Dit is het zesde kwartaal op rij dat er meer personen de bijstand instromen dan uitstromen, vergeleken met een kwartaal eerder. Dit komt onder meer doordat de uitstroom al twee jaar een dalende trend heeft.

De uitstroom door het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd zit niet in de cijfers. In het eerste kwartaal van 2024 ging het om ongeveer 0,5 duizend mensen. Dit zijn minder personen dan gebruikelijk omdat de AOW-leeftijd per 1 januari 2024 is verhoogd naar 67 jaar.

Identiteit vermiste Filipijnse zeeman na jaren achterhaald

ROTTERDAM – De identiteit van een vermiste zeeman uit de Filipijnen is na vele jaren alsnog achterhaald, meldt de politie vrijdag op de Internationale Dag van de Vermiste Personen. Na veertien jaar kreeg de onbekende dode een naam: Andrew Dona.

Bemanningslid Dona op de Filipijnse tanker Aegen Myth raakte vermist op 28 mei 2010, op dat moment 130 mijl boven Texel. De Duitse en Nederlandse kustwacht deden een zoekactie met meerdere schepen en twee helikopters, maar hij werd niet gevonden. De kapitein liet persoonlijke spullen van Dona, waaronder een tandenborstel en een kam, verzegelen. Die gingen naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) om een DNA-profiel op te stellen.

Een jaar later, op 6 juni, vond de bemanning van een vissersboot een schedel in hun netten. Die overhandigde deze aan de politie in Rotterdam. Het NFI deed onderzoek, maar uit het bot was geen volledig DNA-profiel vast te stellen. Van wie de schedel was, bleef jarenlang onbekend.

Een politieteam dat openstaande zaken nog eens naloopt, stuitte in januari van dit jaar op de schedel. Daarop werd het NFI nog eens gevraagd onderzoek te doen. Door sterk verbeterde technieken rond DNA wist het instituut een match te krijgen met Dona. Zijn familie vinden bleek niet makkelijk, maar het lukte toch. Door wangslijm af te nemen van de ouders, werd een 100 procent match vastgesteld met de zoon.

De overblijfselen zijn naar de Filipijnen overgebracht. “De familie kan het eindelijk achter zich laten en om Andrew rouwen”, aldus Erik Zwanepol, de operationeel specialist die de ouders opspoorde. Hij noemt het belangrijk “dat we deze onbekende dode weer zijn naam konden geven en dat hij eindelijk thuis is”.

Investeringsplan van 6 miljard euro om Schiphol te verbeteren

SCHIPHOL – Schiphol gaat de komende vijf jaar 6 miljard euro investeren in de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening. Naar eigen zeggen is dit de grootste investering ooit voor de luchthaven. Volgens Schiphol is het nodig omdat “de algehele tevredenheid onder passagiers niet op het gewenste niveau” is.

“Goede infrastructuur is het fundament van onze dienstverlening aan passagiers, maar het is op dit moment verre van wat we als kwaliteitsluchthaven in Nederland willen bieden”, stelt topman Pieter van Oord in het halfjaarbericht.

Schiphol kampte na de coronacrisis met grote verstoringen door drukte en een personeelstekort, maar de mei- en zomervakantie van dit jaar liepen volgens de luchthaven weer “soepel”. Toch is Schiphol niet helemaal tevreden, omdat de service aan passagiers minder goed was dan gewenst.

Schiphol investeert het geld onder meer in pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties en taxibanen. Zo wil de luchthaven de infrastructuur verbeteren en de faciliteiten voor passagiers en medewerkers vernieuwen. Vorig jaar kondigde Schiphol voor een deel van deze projecten al investeringen aan van 3 miljard euro tot 2027, maar die worden nu dus uitgebreid.

Volgens financieel directeur Robert Carsouw zijn de investeringen ook nodig om Schiphol financieel gezonder te maken, ondanks een winst over het eerste halfjaar van 224 miljoen euro tegenover 15 miljoen een jaar eerder.

“Hoewel het bemoedigend is om te zien dat onze financiële resultaten verbeteren, zijn onze algehele financiële prestaties nog niet naar onze tevredenheid. Het realiseren van onze ambities vereist een aanzienlijke toename en versnelling van onze operationele kasstromen, zonder de focus op onze concurrentiepositie te verliezen”, aldus Carsouw.

De luchtvaartmaatschappijen vreesden eerder al voor de begin dit jaar aangekondigde investeringen van Schiphol te moeten opdraaien. Ook nu lijken de kosten, in ieder geval deels, te worden opgehaald met een nieuwe verhoging van de havengelden. Maatschappijen waren het er na de coronacrisis niet mee eens dat zij de gestegen kosten moesten betalen en stapten naar de rechter, maar die oordeelde eerder dit jaar dat Schiphol geen onredelijke tarieven vraagt.

LAATSTE NIEUWS

Ministerie verwachtte al dat Lelylijn veel duurder zou worden

DEN HAAG - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat...
×