STRAATSBURG – De Europese Unie moet haar plan herzien om nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 te verbieden, waarschuwde de centrumrechtse EVP, de grootste fractie in het Europees Parlement. Volgens de christendemocratische Europese Volkspartij kan het plan autorijden te duur maken voor veel mensen en banen in de auto-industrie naar China verplaatsen.
“We moeten ervoor zorgen dat autorijden voor iedereen betaalbaar blijft, niet alleen voor degenen die dure elektrische auto’s kunnen betalen”, zei een parlementslid van de partij. De EVP pleit voor een “technologisch neutrale” benadering van de EU, waarbij er meer ruimte komt voor milieuvriendelijkere synthetische brandstoffen en andere oplossingen dan elektrificatie.
De Europese Commissie beoordeelt in 2026 de voortgang richting het doel van 2035 om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren af te schaffen. Maandag riepen autodealers van Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, de EU al op de invoering van strengere CO2-uitstootregels uit te stellen. Ze voerden aan dat er te weinig vraag is naar elektrische auto’s en dat strengere regels de hele auto-industrie schaden.
Vertegenwoordigen
De oproep kwam van vier brancheverenigingen die de Europese distributeurs van automerken van Stellantis vertegenwoordigen. “Wij hebben dagelijks contact met consumenten die vaak elektrische voertuigen afwijzen vanwege zorgen over de prijs, het bereik en de toegankelijkheid”, schreven de organisaties in een brief aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. In de brief, die persbureau Bloomberg inzag, vragen de verenigingen om uitstel van de regels die op 1 januari ingaan.
Vorige maand riepen Europese autofabrikanten Brussel al op de strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s te versoepelen. Zonder ingrijpen riskeren autoproducenten miljarden euro’s aan boetes als ze de gestelde doelen niet halen, waarschuwde de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA).
De verkoop van elektrische auto’s in Europa is de afgelopen maanden sterk afgenomen. Dit is vooral het geval in Duitsland, de grootste automarkt van het continent. Door de gedaalde vraag heroverwegen autofabrikanten hun strategieën en plannen om over te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen.