Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 09:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 50

PVV boos over verwijt van dictatoriale trekken

DEN HAAG – De PVV in de Eerste Kamer reageert woedend op beschuldigingen dat haar pleidooi voor het asielnoodrecht riekt naar dictatuur. Dat verwijt van D66-senator Paul van Meenen is “smerig, buitengewoon vals en polariserend”, protesteert PVV’er Alexander van Hattem.

De PVV houdt vol dat er een asielcrisis is die het nodig maakt om de bestaande asielwet buiten werking te stellen en pas achteraf de goedkeuring van het parlement te vragen, zoals het kabinet van plan is. Maar in de Eerste Kamer, waar de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB geen meerderheid heeft, leeft daartegen veel weerstand.

Dat de PVV deskundigen en politici die het met haar oneens zijn liever aan de kant schuift “omdat het dan een stuk vlotter” gaat, “klinkt een beetje naar dictatuur”, zei D66-voorman Van Meenen dinsdag in het grote senaatsdebat waarin het kabinet zijn Prinsjesdagplannen verdedigt.

Dat is “smerig” en “absurd”, reageerde een gestoken Van Hattem. “Mij dictatuur in de schoenen schuiven is gewoon buitengewoon vals.” De mogelijkheid om de wet buiten werking te stellen staat nu eenmaal in de wet voor als de nood aan de man is, houdt hij vol. En hij zegt zeker te weten dat een gewone wet met strenge asielmaatregelen eindeloos vertraagd zou worden door tegenstanders.

Drie nepagenten verdacht van beroven toeristen blijven langer vastzitten

AMSTERDAM – De drie mannen die ervan verdacht worden acht toeristen in de omgeving van station Sloterdijk te hebben beroofd, waarbij zij zich voordeden als politieagent en ook donkerblauwe kleding droegen, blijven langer vastzitten. Dat heeft de Raadkamer van de Amsterdamse rechtbank maandag besloten, meldt het Openbaar Ministerie dinsdag.

De drie mannen (47, 51 en 53 jaar oud) werden op 27 september aangehouden. Ze worden ervan verdacht tussen 31 augustus en 20 september van dit jaar in totaal acht slachtoffers te hebben beroofd van hun geld. Het gaat bij elkaar om ruim elfduizend euro.

De slachtoffers werden allen beroofd in de omgeving van station Sloterdijk. De mannen deden zich voor als politieagent en lieten de slachtoffers een badge zien. Ze vroegen aan de slachtoffers of ze drugs of geld bij zich hadden en pakten dat vervolgens af. Verdachten en slachtoffers zijn op beeld vastgelegd.

De Raadkamer heeft maandag de gevangenhouding bevolen voor een periode van negentig dagen.

OM: verkeersruzie ging vooraf aan fatale schietpartij Eindhoven

Openbaar Ministerie

DEN BOSCH – De dodelijke schietpartij op zondagavond 23 juni in Eindhoven is volgens het Openbaar Ministerie het resultaat van een verkeersruzie. Bij de schietpartij op de Rode Kruislaan kwam een 41-jarige man uit Eindhoven om het leven.

De verkeersruzie kwam dinsdag aan de orde tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Den Bosch, in het bijzijn van veel nabestaanden. Het OM verdenkt drie 19-jarige verdachten en een 23-jarige verdachte van moord. De aanklachten worden later dit jaar mogelijk nog uitgebreid, omdat er naast de moord nog onderzoek plaatsvindt naar nog meer ernstige strafbare feiten, waarbij een vuurwapen is gehanteerd.

Het slachtoffer heeft eerder op de avond van 23 juni vermoedelijk ruzie gehad in het verkeer met twee 19-jarige verdachten zei de officier van justitie. Daarbij liep een van hen letsel op in het gezicht, omdat hij in zijn gezicht zou zijn geslagen met een glas. “Hierna zijn ze de medeverdachten gaan ophalen om zo een gewelddadige confrontatie aan te gaan”, zei de aanklager.

Volgens het OM heeft de 19-jarige Mohammad Ismail A. het slachtoffer direct neergeschoten zodra het groepje de man om 19.30 uur had gevonden. Het slachtoffer is in zijn hoofd geschoten. “In zijn hoofd is een kogel gevonden, daarvan kan worden gesteld dat die tot de dood heeft geleid”, zei de aanklager.

De verdachten hadden twee wapens in de auto en waren die dag op pad, omdat ze volgens hun advocaten een Rolex zouden willen stelen van de eigenaar van een telefoonwinkel.

De vier verdachten blijven vastzitten. De volgende zitting is op 13 december, dat wordt opnieuw een inleidende zitting. Het OM verwacht dan klaar te zijn met het onderzoek.

Rijksrecherche doet onderzoek naar overlijden arrestant

BREDA – De Rijksrecherche doet onderzoek naar het overlijden van een 38-jarige man die vorige week vastzat in een politiecellencomplex in Breda, meldt het Openbaar Ministerie dinsdag.

De man zat ingesloten en raakte onwel in een cel. Nadat hij werd gereanimeerd, bracht een ambulance de man naar een ziekenhuis waar hij twee dagen later overleed.

Dit weekend is sectie verricht op het lichaam van de man, maar dat heeft niet geleid tot een duidelijke verklaring voor het overlijden.

Zoals gebruikelijk in dit soort situaties doet de Rijksrecherche, onder het gezag van het OM, onderzoek om meer inzicht te krijgen in de doodsoorzaak. Er zijn geen aanwijzingen voor geweldsaanwendingen

Vakbond FNV wil concrete maatregelen na constateren stelselmatige overtredingen bij pakketdiensten

UTRECHT – Vakbond FNV wil dat pakketdiensten zoals PostNL, DHL, DPD, GLS, UPS en FedEx maatregelen nemen om te voorkomen dat werknemers fysiek overbelast raken. Zo wil de vakbond dat er lichtere pakketten worden aangeboden. Voor pakketten boven de 15 kilo, nu is dat 23 kilo, moet een robot of tilhulp worden ingezet. De koeriersdiensten belasten hun werknemers nu fysiek te zwaar en ook is de werkdruk te hoog.

“Onze eisen zijn noodzakelijk zodat werknemers veilig en gezond kunnen werken’” zegt Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Transport en Logistiek. “In onze eigen enquête noemen veel werknemers van koeriersbedrijven het tillen en dragen van pakketten als belangrijke oorzaak voor gezondheidsklachten. We hebben hier honderden klachten over gekregen van onze leden. Dit wordt nu bevestigd door de bevindingen van de Arbeidsinspectie.”

De arbeidsinspectie kwam vandaag met een rapport waaruit blijkt dat er bij alle koeriersbedrijven overtredingen worden geconstateerd als het gaat om fysieke overbelasting en wil maatregelen. Uit de FNV-enquête blijkt dat 70 procent van alle ondervraagden wil dat er maatregelen komen om zwaar werk voor koeriers te verlichten. Ook willen de werknemers dat de werkdruk wordt aangepakt

Maak zwaardere pakketten duurder

De FNV wil dat koeriersbedrijven ook het sturen van zware pakketten ontmoedigt door zware pakketten duurder te maken. Het moet voor klanten lonend worden om het gewicht over meerdere pakketten te verdelen.

Vorig jaar trok de FNV aan de bel na een enquête onder personeel van PostNL. Daarop kwam ook de Arbeidsinspectie in actie en constateerde dat werknemers in sorteercentra van PostNL fysiek te zwaar werden belast. Ze moesten vaak pakketten tillen die zwaarder waren dan 23 kilo; hierboven is altijd een tilhulp verplicht. PostNL wilde via de rechter uitstel van eventuele maatregelen, maar werd in het ongelijk gesteld.

“Wij roepen werkgevers op om concrete bindende afspraken vast te leggen”, vervolgt Lohle. “Het is onacceptabel dat er geconcurreerd wordt ten koste van de gezondheid van werknemers.”

Arbeidsinspectie eist maatregelen pakketdiensten: fysieke belasting werknemers moet omlaag

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Werknemers in de depots van de pakketdiensten – meestal uitzendkrachten en vaak arbeidsmigranten – werken onder te zware fysieke omstandigheden. Zo moeten mensen te zwaar tillen, veel bukken en hoog en diep reiken. Het werktempo ligt bovendien hoog. Door verkeerde werkhoudingen kan lichamelijke overbelasting en gezondheidsschade ontstaan.

Dit blijkt uit inspecties bij 35 depots van de zes grootste pakketdiensten die de Nederlandse Arbeidsinspectie het afgelopen jaar heeft bezocht. De Arbeidsinspectie inspecteerde vooral op fysieke belasting tijdens het handmatig verwerken van de pakketten.

Bij alle zes pakketdiensten is gehandhaafd. Zij dienen op de korte termijn tijdelijke, en op lange termijn structurele aanpassingen door te voeren om de lichamelijke overbelasting te verminderen.

De Arbeidsinspectie eist van de gehele sector een totaalpakket aan verbeteringen. Het gaat dan bijvoorbeeld om verbeterde ergonomische inrichting, het gebruik van hulpmiddelen, afspraken over maximale vulhoogte van karren, maximale gewichten van pakketten, herkenbaarheid van gewichtsklassen, taakroulatie en training op gezonde werkwijzen.

Samen oppakken

Bedrijven in deze branche staan allemaal voor dezelfde uitdaging. Concurrentie op veilig en gezond werk is onwenselijk. Het zou goed zijn als de bedrijven een gezamenlijke aanpak voor veilig en gezond werk tot stand brengen en dit bijvoorbeeld in een arbocatalogus tot norm maken.

De Arbowet geeft via de arbocatalogus werkgevers en werknemers ruimte om zelf invulling te geven aan de wijze waarop ze binnen hun branche aan de wet willen voldoen. Hierdoor kunnen ze rekening houden met de branchespecifieke kenmerken.

De Arbeidsinspectie gaat hierover in gesprek met betrokken bedrijven. Volgend jaar worden (her)inspecties uitgevoerd. Als er dan geen verbeteringen zijn, wordt (opnieuw) handhavend opgetreden.

Pakketsector

De laatste jaren is de pakketsector enorm gegroeid. De consument krijgt bestellingen snel en vaak gratis geleverd, en mag ze meestal gratis terugsturen. Dit veroorzaakt een keten aan handelingen met talloze pakketten; van leveranciers, via het pakketdepot en bezorgers naar de klant, en van bedrijf naar bedrijf.

Werknemers, veelal uitzendkrachten en vaak arbeidsmigranten, verplaatsen deze pakketten, meestal met de hand en onder hoge tijdsdruk. De werkzaamheden vinden de hele dag plaats in ploegendiensten, de meeste pakketten worden in de nacht gesorteerd.

Controles

De manier waarop de pakketten binnen de depots worden verplaatst en de snelheid van het verwerken van de pakketten maakt dat de werknemers onnodig zwaar worden belast.

De logistieke stromen zijn niet handig ingericht. Vrachtwagens, pallets en rolcontainers worden handmatig gelost en geladen. Hierbij wordt te zwaar getild, ook onder de knie en boven de schouders. Het werktempo is hoog.

Vrijwel alle handelingen worden met de hand uitgevoerd, er zijn geen hulp- of tilmiddelen beschikbaar. Inspecteurs zien dus overal een ernstig verhoogd risico op overbelasting.

Inventarisatie van risico’s

Vaak is de verplichte risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E), waarin het bedrijf beschrijft welke risico’s er zijn, niet op orde. Zo ontbreken in veel gevallen de data. De Arbeidsinspectie heeft deze aan de hand van een internationaal erkende methode (NIOSH) in kaart gebracht. Werkgevers moeten dit zelf ook doen.

Het komt ook voor dat gegevens onjuist zijn ingevoerd waardoor de uitkomsten een beoordeling geven met een onderschatting van het risico. De maatregelen die vervolgens genomen zouden moeten zijn, ontbreken of zijn niet effectief.

Arbowet

De Arbowet verlangt van de werkgever dat deze fysieke (over)belasting voorkomt of beperkt. Dat betekent dat de werkgever daarin zo ver moet gaan als maar mogelijk is om deze belasting te voorkomen.

De Arbeidsinspectie inspecteert op een goede naleving van de Arbowet, zodat werknemers gezond en veilig hun werk kunnen doen.

Voorzitter makelaarsorganisatie NVM onverwacht overleden

UTRECHT – Voorzitter Peter Brussel van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is zondagavond onverwacht overleden. Hij was herstellende van een medische ingreep, maar kreeg onverwachte complicaties, laat de makelaarsorganisatie weten.

Brussel (1957) werd in 2022 benoemd tot algemeen voorzitter van de NVM, als vaste opvolger van de dat jaar vertrokken Onno Hoes. Anders dan zijn voorganger trad Brussel minder op de voorgrond. De NVM noemde hem bij zijn aantreden een bestuurder met ruime ervaring in brancheorganisaties in diverse sectoren.

Brussel stond volgens de NVM bekend als “nuchtere Noord-Hollander en levensgenieter. Recht door zee en recht uit het hart”. Eerder vervulde hij ook managementposities in de retail, onder meer bij BCC en Blokker. Ook was Brussel sinds 2013 algemeen voorzitter van ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie HISWA-RECRON.

Over de mogelijke opvolging van Brussel bij de NVM en HISWA-RECRON is nog niets bekend. “We gaan Peter en zijn directe, duidelijke en daadkrachtige leiderschap missen als vereniging”, reageert NVM-vicevoorzitter Lana Gerssen. Ook autobrancheclub BOVAG reageert geschokt. Brussel was de laatste voorzitter van de eerdere brancheorganisatie voor schadeherstelbedrijven FOCWA en stond aan de wieg van de fusie tussen FOCWA en BOVAG Schadeherstelbedrijven.

Euro Fresh Foods, dochteronderneming van Heylen Group, neemt Konings-Zuivel over

HERENTALS – Euro Fresh Foods, een toonaangevende internationale partner in sourcing en distributie van zuivelproducten en dranken binnen de Benelux, en Heylen Group, hebben de acquisitie aangekondigd van Konings-Zuivel. Dit is een prominente speler binnen de zuivelimport en -distributie in Nederland, alsook de internationale distributie van specifieke FMCG-merken (A-merken) in Europa.

Deze strategische overname is een cruciale stap in de bredere groeistrategie van beide ondernemingen, gericht op het versterken van hun internationale footprint en het realiseren van operationele synergiën. Beide bedrijven zullen nauw gaan samenwerken en onder eigen naam blijven opereren.

“De overname van Konings-Zuivel sluit naadloos aan bij onze ambitie om de ‘best deal’ te blijven bieden voor zowel onze klanten als producentenpartners,” zegt Kristof Van Lommel, Group CEO.

“Door schaalvoordelen te benutten en onze expertise te bundelen, kunnen we concurrerend blijven en onze partners de optimale prijs-kwaliteitverhouding bieden. Deze ambitie wordt ondersteund door een sterk en efficiënt distributienetwerk.”

Konings-Zuivel, een onafhankelijke zuiveldistributiepartner, met sterke relaties in de Europese retail-, foodservice- en groothandelsector, voegt waarde toe door diepgaande marktinzichten en een breed portfolio van FMCG-producten. In combinatie met de activiteiten van Euro Fresh Foods, hebben de bedrijven een 800-tal referenties op de markt.

Boudewijn Meurs, momenteel Business Unit Director, wordt aangesteld als CEO van Konings-Zuivel. Hij zal zich richten op de optimalisatie van de operationele efficiëntie en de versnelling van de groei. Otto Miltenburg blijft aan als co-CEO en zal zich toeleggen op business development en het aanboren van nieuwe marktsegmenten om de expansie van het bedrijf verder te versnellen.

“De focus op het leveren van de ‘best deal’ voor onze ketenpartners blijft de kern van onze strategie. Door deze overname kunnen we schaalvoordelen realiseren en onze supply chain optimaliseren. Dat resulteert dan weer in meerwaarde voor alle betrokken partijen,” aldus Meurs.

Euro Fresh Foods en Konings-Zuivel blijven zich richten op duurzame groei en innovatie. De overname versterkt niet alleen de marktpositie in Europa, maar draagt ook bij aan de verdere verduurzaming en innovatie binnen de keten.

De transactie, onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt, zal naar verwachting tegen het einde van 2024 worden afgerond.

Amsterdamse VVD wil Halsema bevragen over pro-Palestijns protest

AMSTERDAM – De Amsterdamse VVD gaat woensdag tijdens de gemeenteraadsvergadering vragen stellen aan burgemeester Femke Halsema over de pro-Palestijnse demonstratie, waarbij maandag meer dan driehonderd mensen werden opgepakt.

Fractievoorzitter Daan Wijnants wil onder meer weten waarom de betogers zo dicht bij de manifestatie voor Israël op de Dam konden komen. “De burgemeester had ook hier bestuurlijk lef moeten tonen en de tegendemonstranten, die nota bene met gezichtsbedekking en antisemitische flyers daar stonden, verder weg moeten houden.”

Wijnants deelde maandag al beelden op X waarop is te zien hoe mensen met Israëlische vlaggen, die vermoedelijk op weg waren naar de Dam, dwars door de tegendemonstratie op het Damrak liepen. Hun vlaggen werden door de pro-Palestijnse betogers afgepakt en de mobiele eenheid moest eraan te pas komen. “De plek van de tegendemonstratie, door de burgemeester aangewezen, lijkt erg onhandig te zijn gekozen”, schreef de VVD’er bij de beelden. “Beide groepen lopen dwars door elkaar heen.”

De burgemeester had vooraf een plek op het Damrak aangewezen als locatie voor de tegendemonstratie. Desondanks probeerden de betogers toch naar de Dam te gaan. Dat lukte uiteindelijk niet doordat ze werden ingesloten door de politie en zijn aangehouden.

NVWA waarschuwt voor producten met mogelijk kankerverwekkend ingrediënt tongkat ali

Foto: NVWA

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt consumenten om verboden kruidenpreparaten met het ingrediënt tongkat ali niet te gebruiken omdat deze mogelijk kankerverwekkend kunnen zijn. Producten met dit ingrediënt worden vaak verkocht als middel voor een beter seksleven. De NVWA heeft de verkopers opgedragen te stoppen met de verkoop en de middelen uit de handel te halen. Daarnaast heeft de NVWA boetes opgelegd aan de verkopers.

Tongkat ali is een plant die wordt gebruikt in kruidenpreparaten. Kruidenpreparaten met tongkat ali waren voor 15 mei 1997 niet of nauwelijks verkrijgbaar op de Europese markt. Daarom zijn het wettelijk gezien ‘nieuwe voedingsmiddelen’ of ‘novel foods’. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft geconcludeerd dat tongkat ali genotoxisch is en daarmee mogelijk kanker kan veroorzaken. Daarom zijn kruidenpreparaten op basis van deze plant verboden in de Europese Unie. Naar aanleiding van meldingen van andere lidstaten over de verkoop van producten met tongkat ali in Nederland startte de NVWA een onderzoek.

Controles verkopers en online

In juni en juli voerde de NVWA controles uit op de verkoop van producten met tongkat ali in Nederland. In totaal inspecteerde de NVWA 16 bedrijven. Bij 10 van deze bedrijven troffen inspecteurs producten met tongkat ali aan. In totaal ging het om 11 verschillende producten. Deze zijn in bewaring genomen en vernietigd.

Daarnaast bleek uit het onderzoek dat er ook een aantal buitenlandse bedrijven producten met tongkat ali verhandelden in Nederland. Bij 2 online winkels werden 4 verschillende producten verkocht met tongkat ali. Bij 3 online platforms ging het om ruim 230 verschillende producten. De namen van deze bedrijven zijn door de NVWA gemeld aan de landen waar deze bedrijven gevestigd zijn, zodat zij de handel in deze producten konden stoppen.

Gebruik tongkat ali niet

Via buitenlandse webshops is het mogelijk om producten met tongkat ali te kopen. Omdat deze producten mogelijk kankerverwekkend zijn raadt de NVWA consumenten af deze middelen te gebruiken. Check daarom altijd de ingrediëntenlijst op de verpakking.

Daarnaast vraagt de NVWA aan consumenten om melding te maken wanneer tongkat ali wordt aangeboden in een Nederlandse winkel of webshop. Melding maken kan via dit formulier. Bijwerkingen van dergelijke producten kunnen gemeld worden bij Bijwerkingencentrum Lareb. Dat is het meld- en kenniscentrum voor bijwerkingen van onder meer geneesmiddelen, vaccins en voedingssupplementen.

Goede samenwerking

De NVWA controleert regelmatig of producten met tongkat ali worden verkocht via Nederlandse websites. Daarin werkt de NVWA nauw samen met andere handhavingspartners. Zo is aan de Douane doorgegeven welke producten met tongkat ali door de NVWA zijn aangetroffen en wat de namen van deze producten waren, zo kunnen beide toezichthouders er voor zorgen dat deze producten minder makkelijk Nederland binnenkomen.

CDA in Eerste Kamer: deals sluiten met dit kabinet moeilijk

DEN HAAG – Het kabinet hoeft er niet op te hopen deals met het CDA te kunnen sluiten om een meerderheid te vinden voor zijn plannen, waarschuwt de oppositiepartij in de Eerste Kamer.

Het CDA zal slechts voorstellen kunnen steunen die goed zijn op zichzelf, zei CDA-senator Theo Bovens bij het grote debat over de Prinsjesdagplannen in de senaat. En een groot deel van die plannen is waarschijnlijk onuitvoerbaar, vreest hij.

Bovens mist een “overkoepelende visie” op de samenleving van het kabinet, dat vooral wensen van de vier afzonderlijke regeringspartijen zou hebben opgesomd. Was minister-president Dick Schoof dinsdag wel met een bezielend verhaal gekomen dat het CDA zou aanstaan, dan had de oppositiepartij makkelijker deals kunnen sluiten, “wat geven en nemen, onderhandelen over dossier-grenzen heen”, zei Bovens. “Maar die weg kunnen én gaan we dus ook niet bewandelen.”

Het kabinet heeft bij lange na geen meerderheid in de Eerste Kamer en hoopt op steun van partijen als CDA en SGP. Maar dan moet het wel met uitvoerbaar beleid komen, stelt Bovens. Zo is voor sommige infrastructuurplannen nog geen geld, voor stikstof- en migratievoorstellen nog lang geen Europese steun. Voor “wellicht driekwart van de voornemens” is het kabinet ook nog eens “sterk afhankelijk” van gemeenten en andere mede-overheden. En die heeft het volgens de CDA-voorman nog zeker niet voor zich gewonnen.

Voorwaardelijke boete voor vrachtwagenchauffeur die vrachtwagen met gevaarlijke stoffen binnen bebouwde kom parkeerde

DEN HAAG – Het gerechtshof Den Haag heeft vandaag, dinsdag 8 oktober 2024, een vrachtwagenchauffeur veroordeeld die een gevaarlijke stof vervoerde en in strijd met de regelgeving zijn voertuig binnen de bebouwde kom parkeerde.

Het Haagse hof heeft een geheel voorwaardelijke geldboete van € 250,- opgelegd.

De chauffeur had gezocht naar een parkeerplek op één van de daartoe geschikte parkeerplaatsen, maar die waren vol. Hij was vermoeid en vond het niet verantwoord verder over de snelweg te rijden. Daarom parkeerde hij op een bedrijventerrein en ging ervan uit dat dit buiten de bebouwde kom gelegen was.

Onder vrachtwagenchauffeurs, en hun belangenbehartigers, wordt al langere tijd geklaagd over het grote tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs, waar zij kunnen slapen als zij vermoeid zijn of vanwege de rust- en rijtijdenwet niet mogen rijden.

Onder deze omstandigheden had de chauffeur geen keus, zo betoogde hij, en hij stelde dat het parkeren binnen de bebouwde kom niet strafbaar was en dat hij geen schuld had aan de overtreding. Mocht er toch een veroordeling volgen, dan zou slechts schuldigverklaring zonder oplegging moeten volgen.

Het hof toont begrip voor de situatie, maar legt toch, geheel voorwaardelijk, een boete op. Het hof oordeelt dat gezien de potentiële veiligheidsrisico’s het niet zo kan zijn dat deze regelgeving minder consequent wordt nageleefd of gehandhaafd.

Schoof: kabinet steunt burgemeesters, ook Halsema

DEN HAAG – Het kabinet staat achter burgemeester Femke Halsema van Amsterdam. Dat heeft minister-president Dick Schoof gezegd tegen RTL Nieuws en de NOS. Hij wilde niet nader ingaan op een uitspraak van PVV-leider Geert Wilders, die maandag tweette dat Halsema wat hem betreft “het land uit” zou mogen.

Wilders reageerde met de tweet op een pro-Palestijnse demonstratie in Amsterdam. Hij vindt dat Halsema die had moeten verbieden, omdat op dat moment de terroristische aanval van Hamas op Israël op 7 oktober vorig jaar werd herdacht. Schoof is dat niet met hem eens. “Wij steunen burgemeesters in de ingewikkelde keuzes en afwegingen die ze elke dag moeten maken, dat geldt ook voor burgemeester Halsema.”

De premier vindt het wel “onkies” om uitgerekend op 7 oktober te demonstreren voor de Palestijnse zaak. “Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes.” Die zijn niet de burgemeester te verwijten, vindt hij. “Demonstreren is een grondrecht, ook op 7 oktober.”

Minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) sluit zich bij de woorden van Schoof aan. “Ik vind dat wij als politici het goede voorbeeld moeten geven”, voegt zij eraan toe. Over de uitspraak van Wilders wil zij het niet hebben. “Het kabinet gaat over zijn eigen woorden, niet die van de heer Wilders.”

IRU: Nieuw Europees Parlement steunt wegvervoer

Het Europees Parlement heeft de wegtransportsector gesteund in een belangrijke stemming en onderhandelingen gestart over hervormingen op het gebied van rijbewijzen en vergroening.

In een belangrijke stap richting hervorming van de regelgeving voor wegvervoer heeft de commissie Transport en Toerisme (TRAN) van het Europees Parlement gestemd om onderhandelingen te starten over de herziening van de richtlijnen voor rijbewijzen en gewichten en afmetingen.

De twee richtlijnen zijn bedoeld om kritieke uitdagingen voor de industrie aan te pakken, zoals het tekort aan chauffeurs en de overgang naar groener, efficiënter commercieel wegvervoer.

Raluca Marian, directeur belangenbehartiging bij de EU van de IRU , zei: “Deze stemming markeert een cruciale stap in de richting van het in evenwicht brengen van de behoeften van de transportsector en de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU.”

“We worden aangemoedigd door de inzet van het Europees Parlement om deze belangrijke richtlijnen af ​​te stemmen op de realiteit van de industrie en tegelijkertijd de groene transitie te ondersteunen. We hopen dat de Raad deze pragmatische lijn ook zal steunen”, voegde ze toe.

Het rapport van het Europees Parlement over de herziening van de richtlijn inzake rijbewijzen is gericht op het moderniseren van het huidige kader voor het verlenen van vergunningen aan beroepschauffeurs. Het verwijdert belangrijke barrières voor het beroep van chauffeur, wat kansen biedt om de krimpende groep chauffeurs met jonge chauffeurs te vergroten en chauffeurs uit derde landen aan te trekken om de groeiende kloof van niet-ingevulde posities te dichten.

Het rapport over de herziening van de richtlijn afmetingen en gewichten richt zich op het bieden van prikkels voor emissievrije voertuigen door middel van bijgewerkte regels, het toestaan ​​van een breder gebruik van het Europees modulaire systeem, het stimuleren van intermodaal en gecombineerd vervoer en het mogelijk maken van harmonisatie om efficiëntere bedrijfsvoering te bevorderen.

Naast de promotie van emissievrije voertuigen door het gewicht van batterijen te compenseren met een extra gewichtstoeslag, promoot de herziening ook onmiddellijke oplossingen om koolstofemissies te verminderen door het grensoverschrijdende gebruik van grotere vrachtwagens te ondersteunen. Grotere voertuigcombinaties zijn een beschikbare decarbonisatiemaatregel die uiteindelijk zal leiden tot minder voertuigen op de weg.

Dit besluit vormt het toneel voor de komende onderhandelingen tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie. Voor de richtlijn inzake rijbewijzen worden binnenkort gesprekken met de Raad verwacht, die zijn standpunt al heeft aangenomen. Voor de richtlijn inzake gewichten en afmetingen, terwijl we nog steeds wachten op de algemene benadering van de Raad, toont de stemming van het Parlement een duidelijke toewijding om de discussies vooruit te helpen.

De focus ligt nu op het bereiken van consensus tussen deze instellingen, met als doel het doorvoeren van wetswijzigingen die de vooruitgang in de wegtransportsector bevorderen.

De IRU blijft samenwerken met EU-instellingen om ervoor te zorgen dat het wetgevingsproces soepel verloopt en dat de belangrijkste zorgen van vervoerders in heel Europa worden aangepakt.

Jos Davidse versterkt bedrijfsleiding van HGK Shipping Rotterdam

Steffen Bauer, CEO van HGK Shipping (rechts), verwelkomt Jos Davidse.

DUISBURG/ROTTERDAM – Per 1 januari 2025 zal Jos Davidse (58) de functie van voorzitter van de directie van HGK Shipping Rotterdam BV overnemen. Samen met de directieleden Andreas Lemme en Egbert Schelhaas zal hij in de toekomst verantwoordelijk zijn voor de strategische doorontwikkeling van het dochterbedrijf van HGK Shipping, de Europese marktleider in de binnenvaart, op de gebieden duwvaart, containervaart en droge ladingvaart, evenals voor agentschap- en overslagdiensten in de grootste zeehaven van Europa. Het doel is om het potentieel van deze belangrijke logistieke hub in een dynamische en toekomstgerichte marktomgeving te benutten.

De creatie van de nieuwe functie benadrukt het groeipotentieel van HGK Shipping in Rotterdam. De focus ligt hierbij niet alleen op de uitbreiding van traditionele goederenstromen, maar ook op nieuwe bedrijfsactiviteiten die voortkomen uit de energietransitie.

“Rotterdam is één van de belangrijkste overslagplaatsen ter wereld. Het is mijn doel om samen met ons ervaren team en de ondersteuning van het gehele HGK-concern het volledige potentieel van de binnenvaart en de logistieke activiteiten van de groep te benutten”, aldus Jos Davidse.

Doorontwikkeling van de strategisch belangrijke locatie Rotterdam

Jos Davidse beschikt over meer dan drie decennia ervaring in de binnenvaartsector en bekleedde tijdens zijn carrière leidinggevende functies bij meerdere gerenommeerde rederijen. In zijn laatste functie was hij als Senior General Manager bij thyssenkrupp Veerhaven voor alle operationele activiteiten zoals de duwvaartactiviteiten en zeevaartagenturen verantwoordelijk. Dankzij deze uitgebreide branchekennis in combinatie met een groot inzicht in operationele processen en de commerciële vereisten, is hij de ideale man voor de verdere ontwikkeling van de strategisch belangrijke locatie Rotterdam.

Als onderdeel van de zogenoemde ARAG-range, waartoe naast Rotterdam ook de havens in Antwerpen, Amsterdam en Gent behoren, speelt de locatie een sleutelrol voor de Europese binnenlandse en buitenlandse handel.

“Met de benoeming van Jos Davidse geven wij een duidelijk signaal af voor onze ambities in Rotterdam. De toekomstige bedrijfsleiding zal zich ook met duurzame en innovatieve transportoplossingen gaan bezighouden die door de energietransitie en de hiermee gepaard gaande nieuwe productgroepen noodzakelijk worden. Hierin zal ook de duwvaart een doorslaggevende rol spelen”, aldus Steffen Bauer, CEO van HGK Shipping.

LAATSTE NIEUWS

Boeing opnieuw akkoord met bonden over mogelijk einde staking

ARLINGTON - Vliegtuigbouwer Boeing heeft met vakbonden opnieuw een voorlopig akkoord bereikt over een forse loonsverhoging en daarmee mogelijk definitief een einde aan de...