Clicky

woensdag 27 november 2024 - 23:48 uur
BAS World
Home Blog Pagina 5

Scholen in Almere en Lelystad bedreigd via Snapchat

ALMERE – Via Snapchat gaan dreigingen rond aan het adres van scholen in Almere en Lelystad, bevestigt de politie na berichtgeving van Omroep Flevoland.

De scholen gaan dinsdag gewoon open, wel houdt de politie “een oogje in het zeil” bij de onderwijsinstellingen.

De politie houdt contact met de scholen. Op screenshots, die Omroep Flevoland heeft bijgevoegd van de dreigingen via sociale media, wordt onder meer gesproken over een bom en een schietpartij.

Maandagavond gingen ook dreigberichten rond aan het adres van scholen in Den Bosch. De politie onderzoekt de herkomst van de berichten.

Vrachtwagen tussen de bomen in Doesburg

Foto: LDGFotografie

DOESBURG – Op de Zomerweg in Doesburg heeft de vrachtwagenchauffeur van een volgeladen vrachtwagen vanochtend de controle over het stuur verloren. De vrachtwagen reed rechtdoor over een rotonde en belandde vervolgens in de berm, waar het voertuig tot stilstand kwam tegen een boom.

De toestand van de chauffeur is op dit moment onbekend, aangezien deze nog in de ambulance wordt behandeld.

De weg is deels afgesloten voor het verkeer. Het is nog onduidelijk hoe lang de afsluiting zal duren.

ABB-topman: Europa riskeert meer banenverlies door energiekosten

LONDEN – Europa loopt het risico investeringen en industriële banen te verliezen aan landen als de Verenigde Staten, als de energiekosten en bureaucratie niet worden teruggedrongen. Hiervoor waarschuwt de topman van de Zwitserse ingenieursgroep ABB Morten Wierod.

In Europa betalen fabrikanten meer voor elektriciteit dan in de VS en China, waar de regels over het algemeen ook gunstiger zijn, zei Wierod tijdens een interview in Londen. “De kosten voor energie-intensieve industrieën zoals chemie, staalproductie en cement zijn een uitdaging en investeringen zullen buiten Europa plaatsvinden als dit zo doorgaat.” Dit kan de werkgelegenheid in de regio onder druk zetten, “wat een duidelijke zorg is”.

De zorgen van de topman van ABB, dat onder andere elektrificatie- en robotica-apparatuur produceert, worden bevestigd door recent slecht nieuws van Europese industriële bedrijven. Zo maakte het Duitse Thyssenkrupp maandag bekend dat het van plan is duizenden banen te schrappen bij zijn staaldivisie, die worstelt met overcapaciteit, lage staalprijzen en hoge kosten, waaronder voor energie.

Woensdag in groot deel van het land code geel vanwege zware windstoten

DE BILT – Het KNMI heeft voor meer provincies code geel afgekondigd op woensdagmiddag en -avond wegens verwachte zware windstoten. Maandagavond werd de waarschuwing afgegeven voor onder meer de kustprovincies, inmiddels is het gebied uitgebreid.

De code geldt voor Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, de Wadden, het IJsselmeergebied, Flevoland, Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel. Het gebied met de windstoten verplaatst zich woensdag van het zuidwesten naar het noordoosten.

In het westen en het noorden komen woensdag zware windstoten voor, aan de kust tot ongeveer 100 kilometer per uur. Verder landinwaarts tot ongeveer 80 kilometer per uur.

De zware windstoten kunnen lastig zijn voor het verkeer. Ook heeft de wind misschien invloed op het vliegverkeer.

Trump komt met invoerheffing van 10 procent voor China

MAR-A-LAGO – Donald Trump wil een invoerheffing van 10 procent rekenen voor Chinese producten die in de VS geïmporteerd worden. Die heffing gaat gelden bovenop al bestaande invoertarieven voor Chinese producten.

In een post op zijn medium Truth Social schrijft de aankomend president van de Verenigde Staten dat er “enorme hoeveelheden” drugs vanuit China via Mexico naar de VS gestuurd worden. Volgens Trump gaat het met name om fentanyl, een synthetische vervanger van heroïne die in de VS jaarlijks tienduizenden dodelijke overdosissen veroorzaakt. Trump zegt het invoertarief in stand te houden zolang de drugssmokkel “niet stopt”.

De Chinese ambassade in Washington reageert kritisch op het plan van Trump. “Niemand wint een handelsoorlog”, zegt woordvoerder Liu Pengyu in een verklaring. En: “China gelooft dat zowel de Verenigde Staten als China baat hebben bij economische handel en samenwerking”. Liu benadrukt verder dat China stappen heeft gemaakt om het drugsprobleem aan te pakken, “en dat de VS van die vooruitgang op de hoogte zijn gebracht”.

In zijn verkiezingscampagne beloofde Trump een invoerheffing tot wel 60 procent op goederen uit China. Een voormalig topfunctionaris bij de Chinese centrale bank zei eerder deze maand dat China zo’n enorme tariefsverhoging “zou vergelden”, zonder verder in details te treden.

Tijdens het vorige presidentschap van Trump legde de Republikein ook al veel strafheffingen op aan China, die grotendeels gehandhaafd bleven onder de regering-Biden.

Naast China maakte Trump maandag ook de invoerheffingen voor Canada en Mexico bekend. Deze buurlanden van de VS gaan 25 procent betalen voor alle producten die de grens over gaan.

Twee doden bij politieachtervolging Oss: auto geschept door trein

Foto: SQVision

BERGHEM – In het Brabantse Berghem bij Oss zijn in de nacht van maandag op dinsdag twee inzittenden van een auto om het leven gekomen toen ze tijdens een politieachtervolging op een spoorwegovergang werden geraakt door een passagierstrein.

De botsing was even voor 01.00 uur aan de Burgemeester van Erpstraat.

Een politiewoordvoerder laat weten dat de achtervolging was ingezet vanwege een verdacht voertuig. De auto ging met hoge snelheid over de overweg en kwam daarbij in botsing met de trein.

Voor zover bekend raakte in de trein niemand gewond. De identiteit van de twee inzittenden is niet bekend.

De Rijksrecherche onderzoekt de rol van de politie bij het ongeval.

Biden gaat naar beëdiging Trump

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden gaat in januari naar de beëdiging van zijn opvolger Donald Trump. Hij komt daarmee een belofte na, zegt een woordvoerder van het Witte Huis.

Het is gebruikelijk dat presidenten aanwezig zijn bij de beëdiging van hun opvolger. Dat symboliseert de vreedzame overdracht van de macht. Trump brak na de verkiezingen in 2020 met die traditie toen hij weigerde naar de inauguratie van zijn rivaal Biden te gaan.

De 82-jarige Biden wil dat nu anders doen. “De president beloofde dat hij de beëdiging zou bijwonen van de verkiezingswinnaar, ongeacht wie dat zou worden”, zei de woordvoerder. “De first lady en hijzelf gaan die belofte nakomen.”

De Republikein Trump won eerder deze maand de verkiezingen en ging daarna aan de slag met het samenstellen van zijn kabinet. Hij treedt op 20 januari officieel aan als president. Biden ontving hem onlangs al in het Witte Huis.

ProRail begint dinsdag herstelwerk aan verzakt Gronings spoor

Foto: Adobe Stock

GRONINGEN – ProRail begint dinsdagochtend met werken aan een “tijdelijke oplossing” die ervoor moet zorgen dat de treinen tussen de stations Groningen en Groningen Europapark zo snel mogelijk weer kunnen rijden.

De spoorbeheerder gaat er vooralsnog van uit dat treinverkeer donderdagmiddag weer mogelijk is. Het treinverkeer tussen de twee stations ligt sinds zondagochtend stil door meerdere verzakkingen aan het spoor.

De verzakkingen zijn volgens ProRail ontstaan door werkzaamheden aan een nieuwe fietstunnel. Daarbij zijn damwanden geplaatst en is er zand afgegraven, maar er is veel zand onder het spoor weggespoeld. Maandag zijn de lekkages in de damwand afgedicht.

De volgende stap is dat de plekken waar verzakkingen zijn vastgesteld, worden opgevuld met zand. Daarna wordt aan de bovenkant het ballastgrind aangevuld. Dit moet met een zogenoemde stopmachine op zijn plaats worden gedrukt, legt de spoorbeheerder uit.

Als dit werk gedaan is, wordt er eerst een testrit gereden voordat het spoor weer begaanbaar is. “Om de veiligheid te blijven garanderen wordt het spoor elke dag ter plaatse gecontroleerd”, aldus ProRail.

Kamer wil doorgaan met verbreding sluis Kornwerderzand

DEN HAAG (ANP) – De verbreding van de sluis bij Kornwerderzand moet doorgaan, vindt de Tweede Kamer. In een debat over infrastructuur zei een Kamermeerderheid dat niet alleen de bruggen, maar óók de sluis moet worden aangepakt.

Vorige maand meldde minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) dat het project in de Afsluitdijk honderden miljoenen duurder wordt dan eerder geschat. Prijsstijgingen, verzilting en een meningsverschil met de provincie Friesland spelen mee. Madlener legde verschillende mogelijkheden op tafel, waarvan twee inhouden dat alleen de bruggen worden vervangen, en niet de sluis. In de goedkoopste optie laten de nieuwe bruggen geen ruimte voor een grotere sluis.

Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) ziet de grotere sluis als een belofte van het kabinet, zei hij in het debat. “En belofte maakt schuld.” Hidde Heutink (PVV) voegde zich bij hem: “Als je het doet, moet je het ook goed doen.” Olger van Dijk (NSC) noemde de aanpak van zowel de sluis als de bruggen “noodzakelijk”.

“Ik sta positief tegenover verbreding van die sluis”, reageerde Madlener. “Maar er zit gewoon een enorme kostenstijging op, en daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.” De opties zonder sluisverbreding wilde hij nog niet uitsluiten.

Het kabinet moet het project bij Kornwerderzand “blijven behandelen als integraal project”, staat in een motie waar een meerderheid van de Kamer zich achter schaart. Werken aan zowel de sluizen als de snelweg bij die sluizen vindt de Kamer “de meest duurzame oplossing”.

Madlener wijst alternatief plan A27 nogmaals af om veiligheid

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – Het alternatieve plan van de regio Utrecht om een verbreding van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen, is volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur) “absoluut onverantwoord”. In een debat met de Tweede Kamer bleef hij bij het oorspronkelijke kabinetsplan. De belangrijkste reden is de veiligheid, zei hij.

Een reeks Kamerleden drong er in het debat op aan dat Madlener nog eens goed naar het alternatieve plan van de regio zou kijken. “Wat een teleurstelling”, zei Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) over de afwijzing van de minister. Hij vindt dat het alternatief niet op waarde is geschat en verweet de minister een “asfaltfetish”. Ook Ines Kostić (Partij voor de Dieren) en Mpanzu Bamenga (D66) namen het op voor het regioplan.

“Het is gewoon niet veilig als je in zo’n tunnelbak tien rijstroken creëert, en een hele smalle vluchtstrook waar je niet eens kunt uitstappen”, aldus Madlener. Het regioplan behelst niet tien, maar twaalf rijstroken. “Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als daar een ernstig ongeluk plaatsvindt, of een brand of iets dergelijks.” Utrecht zegt dat het plan wel aan de veiligheidseisen voldoet, omdat de maximumsnelheid zou worden verlaagd naar 80 kilometer per uur.

Eerder op maandag herhaalde Madlener deze boodschap ook al in een brief aan de Kamer. “De teleurstelling bij de regio over het afwijzen van hun alternatief is begrijpelijk”, schreef hij. “De inhoud laat echter geen andere keuze.”

“Ronduit teleurstellend”, noemde Olger van Dijk (NSC) het verhaal van de minister. Hij vroeg Madlener om nog eens met de regio in gesprek te gaan, om “al die zaken die over en weer niet duidelijk zijn” op te lossen. Dat wilde de minister wel beloven. Madlener: “Praten is altijd goed. Maar ik verwacht niet een andere uitkomst.”

Forse aanrijding op N863: bestuurder bekneld in auto onder vrachtwagen

Foto: Persbureau Meter / Klaas Lunshof

SCHOONEBEEK – Maandagavond rond 17.45 uur heeft een ernstige aanrijding plaatsgevonden op de N863 tussen Schoonebeek en Nieuw-Schoonebeek. Bij het ongeval raakte een auto vast onder de trailer van een vrachtwagen, waardoor de bestuurder van de auto bekneld kwam te zitten.

De brandweer moest ter plaatse komen om de bestuurder uit zijn voertuig te bevrijden. Het slachtoffer is vervolgens met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

De vrachtwagenchauffeur kwam met de schrik vrij.

Als gevolg van het incident is de N863 tijdelijk afgesloten voor verkeer. De politie doet ter plaatse onderzoek om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.

Gevel dreigt in te storten na aanrijding met vrachtwagen in Boskoop [+foto’s]

Foto: ASMedia

BOSKOOP – Maandagmiddag 25 november rond 17.55 uur dreigde een deel van de gevel van een loods aan de Lansing in Boskoop in te storten.

De brandweer kwam snel ter plaatse om de situatie te onderzoeken en maatregelen te nemen om het gevaar te beperken.

Foto: ASMedia

Volgens de brandweer is eerder op de dag een vrachtwagen tegen het pand aangereden, wat mogelijk de schade heeft veroorzaakt.

Er zijn geen meldingen van gewonden.

Foto: ASMedia

De brandweer blijft ter plekke om de situatie verder te beoordelen en een veilige oplossing te vinden.

Scholz: geen EU-boetes voor autofabrikanten die CO2-doelen missen

BERLIJN – De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil dat er binnen de Europese Unie geen boetes worden opgelegd aan autofabrikanten die gestelde doelen op het gebied van CO2-uitstoot niet halen. “Het geld moet binnen de bedrijven blijven voor de modernisering van hun eigen industrie, hun eigen onderneming”, verklaarde Scholz maandag.

Eerder op de dag gaf minister van Economische Zaken Robert Habeck aan dat hij bereid is om boetes die autofabrikanten volgend jaar zouden krijgen tijdelijk uit te stellen, als zij in 2026 en 2027 extra inspanningen leveren om hun CO2-doelen te overtreffen.

Volgens Habeck zou deze aanpak bedrijven meer flexibiliteit bieden en hen stimuleren verdere vooruitgang te boeken op het vlak van klimaat, zonder hen te dwingen miljarden aan boetes te betalen.

Volgens de regelgeving van de Europese Unie moeten de gemiddelde uitstootcijfers van nieuw geregistreerde auto’s volgend jaar 15 procent lager liggen dan in 2021. De scherpe daling in de verkoop van elektrische auto’s heeft het behalen van dit doel echter aanzienlijk bemoeilijkt.

Montea investeert in twee nieuwe toplocaties waaronder een nieuw dc voor Vos Logistics

DIEMEN/OSS – Montea investeert 29,7 miljoen euro in twee toplocaties in Nederland. In Diemen heeft Montea een zeer gewilde bedrijfslocatie van bijna 28.000 m² verworven, die langjarig wordt verhuurd aan de huidige gebruiker. In Oss gaat Montea een distributiecentrum ontwikkelen voor Vos Logistics naast twee bestaande dc’s van dat bedrijf.

Montea verwacht van de investering een gemiddeld aanvangsrendement van 6,9 procent over de twee investeringen. De aankoop in Diemen vlakbij Amsterdam betreft een bebouwd plot gelegen tussen vier van de belangrijkste autosnelwegen van het land. Montea koopt het gebouw en de grond van Cocon Vastgoed, waarvan het ook het langlopende huurcontract overneemt.

Het pand op de locatie wordt gehuurd door Cooper Consumer Health B.V., een van de grootste ondernemingen in Nederland op het gebied van zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten, farmaceutische grondstoffen en ongediertebestrijdingsmiddelen (bekend van merken als Sinaspril, Roter, Natterman en Valdispert).

Geweldige locaties

“Een uitstekende locatie met een geweldige bereikbaarheid. In de regio Groot-Amsterdam komen er geen grote bedrijventerreinen meer bij en op deze schaal komt er daarnaast vrijwel niets te koop” zegt Cedric Montanus, directeur van Montea Nederland.

“Omdat steden steeds meer vanuit de randen bevoorraad gaan worden, is dit op de lange termijn ook een geweldige locatie voor bijvoorbeeld stadsdistributie. Daarbij: het interessante aan het investeren in een bestaand gebouw is, gezien de congestie problematiek, dat er al een grote stroomaansluiting aanwezig is. De locatie is nu langjarig verhuurd en mocht de huurder er ooit voor kiezen om weg te gaan dan kunnen we hier herontwikkelen.”

In Oss in Nederlands Brabant gaat Montea een duurzaam nieuws distributiecentrum realiseren voor Vos Logistics. De nieuwbouw van 16.000 m², die straks op BREEAM-certificaat van de graad ‘Excellent’ kan rekenen, komt naast het bestaande dc van Vos Logistics, dat in 2015 in gebruik werd genomen. Het nieuwe dc wordt gerealiseerd op Vollenhovermeer 39 op industrieterrein De Geer.

Oss is strategisch gelegen in het achterland van de havens van zowel Rotterdam als Antwerpen en beschikt over een multimodale containerterminal. Het nieuwe distributiecentrum is uitstekend bereikbaar zowel over de weg, via het water (Maashaven) en per spoor.

De distributiehal beslaat straks 14.300 m² warehouse, 1600 m² mezzanine en 300 m² aan kantoorruimte. Het pand wordt uitgerust met 15 docks voor het laden en lossen van vrachtwagens.

De oplevering staat gepland voor eind 2025, waarna Vos Logistics een huurovereenkomst van tien jaar heeft met Montea.

Duurzaam waarde toevoegen

Hylcke Okkinga, mededirecteur van Montea Nederland: “Er is veel vraag naar moderne logistieke distributiecentra in Brabant die voldoen aan de hoogste duurzaamheidseisen, maar het aanbod is beperkt. We zijn blij dat we met deze oplossing onze relatie goed kunnen bedienen en duurzaam waarde kunnen toevoegen aan onze portefeuille.”

Bij de ontwikkeling van het nieuwe pand voor Vos Logistics komt volgens Okkinga wel een uitdaging kijken. “We moeten creatief omgaan met de reeds aanwezige aansluitingen op de locatie, eventueel in combinatie met een batterij en zonnepanelen op het dak om voldoende stroom te hebben. We houden er daarbij rekening mee dat bij dit distributiecentrum in de toekomst ook accu’s van elektrische vrachtwagens worden opgeladen.”

Montea zet met de twee toekomstbestendige investeringen opnieuw een mooie stap zet naar het realiseren van groeiplan richting 2027. Door uitbreiding, ontwikkeling en verduurzaming van het portfolio in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland moet de waarde daarvan met 50 procent groeien tot een bedrag van 3,5 miljard euro tegen eind 2027.

Waarom foto’s bij nieuwsberichten over ernstige ongevallen meer zijn dan sensatie

ongevallen
Foto: Stockphotoo

DAMWÂLD – Bij nieuwsberichten over ernstige ongevallen zie je vaak foto’s van de plaats van het incident. Voor sommigen kan dit gevoelig liggen en zelfs de indruk wekken dat het om sensatie draait. Maar de keuze om beelden te gebruiken is zelden oppervlakkig. Het doel reikt verder dan enkel het trekken van aandacht. Omdat wij zien op sociale media dat daar nog al eens verontwaardiging over ontstaat leggen we hieronder uit waarom het plaatsen van foto’s bij dit soort berichten juist een belangrijke rol speelt.

Visuele context geeft betekenis

Een foto vertelt vaak meer dan woorden kunnen. Een afbeelding van een ongevalslocatie geeft de lezer direct een beeld van de ernst en impact van de gebeurtenis. Dit helpt lezers beter te begrijpen wat er is gebeurd en waarom het nieuwswaardig is. Het draagt bij aan een completere en visueel ondersteunde verslaggeving.

Waarschuwend effect

Beelden van verkeersongevallen kunnen tevens een waarschuwende functie hebben. Ze laten zien wat de gevolgen kunnen zijn van gevaarlijk rijgedrag, zoals te hard rijden, afleiding, stoppen op de vluchtstrook of rijden onder invloed. Door deze realiteit te tonen, hopen wij bij te dragen aan bewustwording en het stimuleren van veiliger gedrag op de weg.

Zorgvuldige afwegingen

Het publiceren van foto’s gebeurt niet zomaar. Nieuwsredacties maken bij elke afbeelding een zorgvuldige afweging. Het gaat erom de ernst van de situatie te illustreren zonder sensatiezucht of het tonen van schokkende beelden die nabestaanden onnodig kwetsen. Meestal worden foto’s zodanig door ons bewerkt dat bedrijfsnamen, personen, kentekens of andere identificerende details niet zichtbaar zijn, uit respect voor de privacy van de betrokkenen.

Het belang van transparantie

Een transparante nieuwsverslaggeving is essentieel voor het vertrouwen van het publiek. Foto’s laten zien dat het om feiten gaat, niet om speculaties. Ze geven een duidelijk beeld van wat fotografen ter plaatse hebben waargenomen, wat de geloofwaardigheid van het nieuwsbericht vergroot.

Geen sensatie, maar betrokkenheid

Hoewel foto’s emotie kunnen oproepen, is dat niet hetzelfde als sensatiezucht. Mediaorganisaties plaatsen deze beelden niet om leed te vergroten, maar om de realiteit te laten zien. De beelden dragen bij aan het doel van journalistiek: informeren, bewust maken en soms zelfs het publiek activeren om stil te staan bij belangrijke onderwerpen zoals verkeersveiligheid.

Tot slot

Foto’s bij nieuwsberichten over ernstige ongevallen zijn een krachtig hulpmiddel om een nieuwsbericht betekenis te geven, bewustwording te creëren en het publiek te informeren. Hoewel het altijd belangrijk is om rekening te houden met gevoeligheden, is het tonen van de realiteit soms nodig om de boodschap over te brengen.

×