Clicky

donderdag 20 maart 2025 - 11:21 uur
Truckdrivers4you
Home Blog Pagina 5

Ambassade waarschuwt Nederlanders in Spanje voor extreem weer

MADRID – Nederlanders in Zuid-Spanje moeten oppassen voor hevige regenbuien en overstromingen, waarschuwt de Nederlandse ambassade in Madrid dinsdag. De Spaanse weerdienst verwacht tot donderdag zware regenval, die “gepaard kan gaan met rukwinden of onweer aan de Spaanse costa”.

Mensen moeten daarom het lokale nieuws in de gaten houden en aanwijzingen opvolgen van de lokale overheid, stelt de ambassade. Inmiddels zijn meerdere wegen en spoorlijnen afgesloten. De rivieren treden op sommige plaatsen buiten hun oevers en daardoor zijn er overstromingen. Met name Andalusië en Murcia hebben last van het extreme weer.

Ook in het midden van het land kan er behoorlijk wat regen vallen. “En de dooi in berggebieden kan leiden tot sneeuwverschuivingen.” Daarnaast kan het flink regenen en waaien op de Canarische Eilanden, op La Palma.

De huidige regenval en overstromingen worden veroorzaakt door storm Laurence. Honderden huishoudens in de regio Malaga zijn al geëvacueerd.

Spanje kreeg afgelopen jaar nog te maken met enorme overstromingen door weerfenomeen DANA. Dit was vooral in de regio Valencia, in het oosten van Spanje. Er vielen meer dan tweehonderd doden en de schade was enorm. Ook de regio’s Andalusië, Castilla la Mancha en Murcia hadden te maken met wateroverlast.

Wetenschappers hebben in meerdere onderzoeken de connectie aangetoond tussen extreem weer en klimaatverandering. Met de opwarming van oceanen is er meer water dat in de lucht verdampt. Dat kan vervolgens naar beneden komen als hevige regenbui. Ook na de overstromingen in Valencia zagen wetenschappers dat de regenbuien extra hevig waren, mede door klimaatverandering.

Grote stroomstoring in Den Haag

DEN HAAG – Het centrum van Den Haag kampt dinsdagmiddag met een stroomstoring.

Trams staan in het centrum stil en verkeerslichten hebben geen stroom. Ook strandtenten in Scheveningen hebben geen stroom, aldus een ANP-verslaggever.

Op alarmeringsdienst P2000 worden meerdere opsluitingen in liften genoemd. Via een andere site worden sinds 16.00 uur stroomstoringen bij Stedin gemeld.

Siemens wil 6000 banen schrappen, bijna de helft in Duitsland

MÜNCHEN – Het Duitse industrieconcern Siemens wil wereldwijd ongeveer 6000 banen schrappen, waarvan 2850 in Duitsland. Vooral de automatiseringsafdeling en de tak voor laadsystemen van elektrische auto’s worden getroffen, zo maakte het bedrijf bekend.

Topman Roland Busch gaf in het najaar al aan dat er banen geschrapt zouden worden. De aantallen waren toen nog niet bekend. Het industriële conglomeraat kampt met hoge voorraden bij klanten en dealers, wat heeft geleid tot een zwakke vraag en een lage productie.

De omzet in de automatiseringssector is recentelijk aanzienlijk gedaald. Siemens waarschuwde in augustus al voor moeilijke marktomstandigheden bij zijn divisie automatisering.

Het bedrijf is ook actief in Nederland. Of er ook in ons land banen verdwijnen, is nog niet bekend.

Von der Leyen hekelt geaas op Groenland

KOPENHAGEN – De voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft in Denemarken kritiek geuit op de “voortdurende strijd om invloed in de Arctische regio, inclusief Groenland”.

Ze verzekerde alle inwoners van Groenland en Denemarken dat Europa staat voor soevereiniteit en territoriale integriteit. Dat zei ze dinsdag tijdens een toespraak over de Europese defensie bij de Koninklijke Deense Militaire Academie in Kopenhagen.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft meermaals gedreigd Groenland in te lijven, desnoods met militaire middelen. Von der Leyen noemde de VS in haar toespraak niet expliciet. Het is de eerste keer dat de Europese Commissie reageert op de dreigementen van Trump.

Zwaartransport met rotorbladen blokkeert afrit op Duitse A61 richting B9

WÖRTH – In de nacht van maandag 17 maart op dinsdag 18 maart 2025 ontstond rond 02.00 uur een probleem met een zwaartransport op de Duitse snelweg A61, ter hoogte van de afslag naar de B9 richting Wörth.

Het transport, bestaande uit drie voertuigen die elk beladen waren met rotorbladen voor windturbines, kwam stil te staan doordat het rotorblad van het voorste voertuig in de bocht te ver uitzwenkte. Hierdoor dreigde het rotorblad in aanraking te komen met de begroeiing naast de rijbaan.

De bestuurder besloot het transport onmiddellijk stil te zetten om schade te voorkomen. De snelwegbeheerder heeft daarop de betreffende afrit afgesloten en is gestart met het terugsnoeien van het struikgewas, zodat het transport zijn weg kan vervolgen.

Omdat dergelijke uitzonderlijke transporten normaal gesproken alleen ‘s nachts mogen rijden, om het overige verkeer overdag niet te hinderen, zocht de bevoegde instantie nog naar een oplossing om het transport alsnog veilig te vervolgen.

Rond 14:30 uur dinsdagmiddag mocht het transport zijn weg vervolgen.

Renault Trucks viert productie van de miljoenste vrachtwagen in Bourg-en-Bresse

BOURG-EN-BRESSE – Eén miljoen geproduceerde trucks. Miljoenen transportverhalen. Miljoenen uitdagingen overwonnen over de hele wereld. De Renault Trucks-fabriek in Bourg-en-Bresse, sinds 1964 de bakermat van de productie van langeafstands- en bouwvoertuigen, heeft een symbolische mijlpaal bereikt. Deze prestatie onderstreept de industriële expertise en het innovatievermogen van de productielocatie sinds de opening. Het miljoenste voertuig, een Renault Trucks T, wordt geleverd aan de Portugese transporteur TJA, een trouwe partner van het merk. Dit speciale moment volgt op de viering van de 60e verjaardag van de fabriek in september 2024.

Al zes decennia lang speelt de Renault Trucks-fabriek in Bourg-en-Bresse een sleutelrol in de Franse automotive-industrie. Hier zijn iconische modellen geboren, van de Berliet GBC, GLR en CBH tot de Renault Trucks T, alsmede de legendarische Renault Magnum. Sinds 2023 is de fabriek begonnen met de overgang naar emissievrij transport met de start van de serieproductie van de elektrische Renault Trucks E-Tech T en C modellen.

In tegenstelling tot autofabrieken, waar voertuigen in grote aantallen worden geproduceerd, wordt elke truck die in Bourg-en-Bresse wordt geassembleerd op maat gebouwd om aan de specifieke eisen van de klant te voldoen. Vandaag de dag produceert de productielocatie gemiddeld 25.000 voertuigen per jaar.

Renault Trucks T: de benchmark voor het langeafstandstransport

De miljoenste vrachtwagen die in Bourg-en-Bresse is geproduceerd, is een Renault Trucks T. Dit model, dat sinds 2013 wordt geproduceerd, is ontworpen om efficiëntie, comfort en brandstofbesparing te bieden. De truck heeft zich als benchmark gevestigd voor Europese transporteurs. Sinds de lancering heeft het model talrijke technologische verbeteringen ondergaan, waardoor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk zijn verminderd. De 100% elektrische versie, de Renault Trucks E-Tech T die in 2023 werd geïntroduceerd, wordt op dezelfde productielijn geassembleerd.

Deze truck met productienummer 1.000.000, is tevens de 126.600ste Renault Trucks T die in Bourg-en-Bresse is geassembleerd. De truck wordt binnenkort geleverd aan de Portugese transporteur TJA.

TJA, al jarenlang partner van Renault Trucks

Deze miljoenste vrachtwagen wordt toegevoegd aan de vloot van TJA, een belangrijke speler in het Iberische transport. Het bedrijf is opgericht in 1985 en heeft zich ontwikkeld rond multimodale transportdiensten voor zowel nationale als internationale distributie. TJA is sterk betrokken bij de energietransitie en investeert in brandstofefficiëntere en milieuvriendelijkere voertuigen. Deze Renault Trucks T, met een geoptimaliseerd brandstofverbruik, maakt deel uit van een grote order van 120 Renault Trucks-voertuigen.
“De productie van onze miljoenste vrachtwagen in de fabriek in Bourg-en-Bresse getuigt van het innovatievermogen van Renault Trucks, de uitmuntendheid van onze industriële faciliteiten en de toewijding van onze teams”, aldus Bruno Blin, president van Renault Trucks. “We zijn bijzonder trots dat we deze vrachtwagen kunnen overhandigen aan TJA, een partner waarmee we al jaren samenwerken en die dezelfde ambitie deelt: het bouwen van efficiënter en duurzamer transport.”

Eén miljoen trucks die het transport door de jaren heen hebben gevormd

De fabriek in Bourg-en-Bresse speelt al 60 jaar een sleutelrol in de ontwikkeling van het wegtransport en produceert iconische modellen die innovatie, prestaties en duurzaamheid combineren:

  • Berliet range voor zware constructie: TL8, T25, T45 en T60 dumpers (1964-1972)
  • Berliet bouwrange: Berliet GLM (1964-1974), Berliet GBO (1964-1974), Berliet TLM (1965-1982), Berliet TBH (1967-1990)
  • Berliet militaire range: Berliet TBU (1964-1975), Berliet GBU (1964-1975), Berliet GBC (1965-1976), Berliet GCH (1965-1971), Berliet GBD (1973-1981)
  • Berliet speciale voertuigen: Berliet kraanuitvoering (1965-1971), Berliet VIMP (luchthavenbrandbestrijdingsvoertuig, 1968-1972), Berliet FF (bosbrandbestrijdingsvoertuig, 1968-1972), Berliet VXB (gepantserd amfibievoertuig, 1972-1976)
  • Vanaf 1970: Berliet TR 300: Met een van de eerste kantelbare cabines op een zware vrachtwagen, viel hij op door zijn bestuurderscomfort en royale ruimte. De Berliet GR/TR range introduceerde een volledig nieuwe frontstuurcabine, onthuld op de Autosalon van Parijs in oktober 1970. In Frankrijk werd de GLR (1971-1986) verkozen tot Truck van de 20e eeuw.
  • Vanaf 1983: Productie van de Renault R Major uit het topsegment voor het internationale transport, de Renault C-bouwrange en de lichtere G range (1983-1990) en G Manager (1988-1993).
  • 1990-2013: Renault AE Magnum: Een ware revolutie, de eerste truck met een vlakke vloer en een verhoogde cabine gescheiden van de motor. Dit gedurfde ontwerp won in 1991 de International Truck of the Year award.
  • 1996-2013: Renault Premium Route: Ontworpen om de winstgevendheid van transporteurs te optimaliseren en alom erkend voor zijn brandstofefficiëntie.
  • 2004-2013: Renault Premium Lander: Deze bouwgerichte versie van de Premium Route combineert het comfort van een langeafstandstruck met de robuustheid van een bouwvoertuig.
  • 1997: Renault Kerax: Ontworpen voor extreme omstandigheden en de zwaarste terreinen, verlegde hij de grenzen van betrouwbaarheid en levensduur.
  • Sinds 2013: Renault Trucks T, C en K: Met de invoering van de Euro VI-normen heeft Renault Trucks zijn range volledig vernieuwd – een primeur in de branche. Deze nieuwe generatie trucks is geoptimaliseerd voor langeafstandstransport (Renault Trucks T), bouw- en constructie gerelateerde toepassingen (Renault Trucks C) en de meest veeleisende toepassingen (Renault Trucks K). De Renault Trucks T werd uitgeroepen tot International Truck of the Year 2015.
  • Sinds 2023: Renault Trucks E-Tech T en C: een nieuwe stap in de transformatie van de fabriek. Deze modellen, ontworpen voor regionale distributie en stedelijke bouw, maken het 100% elektrische gamma van de fabrikant compleet.

TJA – Transportes J. Amaral, opgericht in 1947, is een toonaangevend Portugees bedrijf in de goederentransportsector. Met een team van meer dan 2000 hooggekwalificeerde medewerkers staat het bedrijf bekend om zijn vermogen geïntegreerde oplossingen te leveren, waarbij veiligheid en efficiëntie altijd gewaarborgd zijn. Hoewel TJA vooral actief is in Portugal en Spanje, is het zonder beperkingen werkzaam in heel Europa.

TJA was een pionier op het gebied van nieuwe mobiliteits- en energieoplossingen in de sector en toont sterke betrokkenheid bij de energietransitie. Met een vloot van meer dan 1.300 voertuigen en meer dan 1.400 trailers is TJA het meest veelzijdige transportbedrijf op het Iberisch schiereiland.

Waarschuwing voor levensgevaarlijke nep-pijnstiller na sterfgeval

UTRECHT – In Nederland gaan levensgevaarlijke nagemaakte oxycodonpillen rond. In de pillen zit geen oxycodon, maar de potentieel dodelijke stof isotonitazepyne. Het Trimbos-instituut, dat onderzoek doet naar drugsgebruik, heeft dinsdag een waarschuwing verstuurd, een Red Alert. Dat doet het instituut niet vaak. Ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) waarschuwt voor de pillen.

Afgelopen vrijdag is iemand overleden die mogelijk een dergelijke nep-pijnstiller had gebruikt. Het gaat om iemand bij wie “namaak-oxycodonpillen zijn aangetroffen”, meldt Trimbos. Dat middel was online gekocht, zonder recept van een dokter. Het onderzoek naar de doodsoorzaak loopt nog, maar de pil is zo gevaarlijk dat Trimbos besloten heeft te waarschuwen. “We weten niet zeker of deze persoon de pil heeft genomen, we weten alleen dat die de pil heeft gekocht. Het gaat ons om het middel. We willen voorkomen dat er potentieel meer slachtoffers vallen”, zegt coördinator Laura Smit-Rigter van Trimbos. Isotonitazepyne is volgens haar “duizend keer sterker dan morfine. Als je het neemt is, de kans groot dat je een overdosis krijgt. Het kan nooit veilig gebruikt worden.”

De IGJ heeft ook enkele meldingen gekregen over mensen die op de spoedeisende hulp zijn binnengebracht na gebruik van dit soort tabletten. De inspectie wijst erop dat de pillen “bijna niet te onderscheiden” zijn van echte oxycodon. Ze zien er vergelijkbaar uit en worden vaak zelfs verpakt in de originele verpakkingen. Dat de gevaarlijke stof erin zit, is duidelijk geworden in het lab van het Nederlands Forensisch Instituut.

Laatste Red Alert in 2023

Volgens Smit-Rigter van Trimbos waren eerder wel zulke pillen in Nederland in beslag genomen, maar die waren bestemd voor het buitenland. “Dit is voor het eerst dat we in Nederland zo’n pil bij iemand aantreffen.”

Trimbos verstuurde in december 2023 voor het laatst een Red Alert. Dat was voor xtc-pillen met een gevaarlijke hoeveelheid MDMA erin.

Turkije noemt aanvallen Israël nieuwe fase van genocide

ANKARA/CAÏRO – De nieuwe Israëlische aanvallen op de Gazastrook zijn volgens het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken “een nieuwe fase in het beleid voor de volkerenmoord gepleegd door de Israëlische regering-Netanyahu”.

Premier Benjamin Netanyahu “daagt de mensheid uit met zijn ernstige schendingen van universele waarden en van internationaal en humanitair recht”, aldus het ministerie.

Egypte noemt de luchtaanvallen in de nacht van maandag op dinsdag “een flagrante schending van de wapenstilstand die 19 januari is ingegaan”. Egypte is een van de bemiddelaars die het bestand tussen Israël en Hamas hebben bewerkstelligd. Netanyahu voert als reden voor de aanvallen aan dat er geen schot zou zitten in de uitvoering van de bestandsakkoorden.

Jordanië heeft de aanvallen “barbaars” genoemd. VN-chef António Guterres is “geschokt” door de luchtaanvallen. Daarbij vielen volgens lokale medische hulpverleners 404 doden en ruim 560 gewonden. Onder de doden zouden circa 130 kinderen zijn.

Protesten in meerdere steden na nieuwe aanval Israël op Gaza

DEN HAAG – In meerdere steden in het land zijn protesten aangekondigd na de nieuwe Israëlische aanvallen op Gaza. Zo zijn er pro-Palestijnse acties in Nijmegen, Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Gouda en Wageningen, is te zien op accounts op sociale media.

In Wageningen is om 12.30 uur een demonstratie bij Forum, onderdeel van de universiteit, meldt wageningenforpalestine op Instagram. Utrecht4palestine kondigt voor dinsdag een “emergency protest” aan om 17.00 uur bij het stadskantoor in Utrecht onder de noemer “enough is enough”. Op het Instagram-account van amsterdam.encampment staat dat er dinsdag om 16.00 uur een demonstratie is bij het station in Rotterdam en woensdag om 16.00 uur op de Dam in Amsterdam. Ook in Gouda komen actievoerders dinsdag in actie, om 17.30 uur bij het station, aldus free.palestine.nl en in Amsterdam staat dinsdagavond om 19.30 uur een sit-in gepland op het Centraal Station.

Op de Radboud Universiteit in Nijmegen is dinsdagmiddag een “emergency demo” nu het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas is verbroken. Het protest is om 15.30 uur, meldt nijmegenencampment op Instagram. “We kunnen niet stil blijven zitten, terwijl de Israëlische genocidale slachtpartijen in Gaza doorgaan: het bloedbad van gisteravond is nog meer bewijs dat een ‘staakt-het-vuren’ niets betekent”, schrijven zij bij de oproep tot protest.

Geschokt, maar niet verbaasd

De pro-Palestijnse studentenactivisten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) reageren geschokt op de heftigheid van de aanvallen. “We zijn helaas niet verbaasd”, zegt een woordvoerder. “Vanuit de onderhandelingen was al duidelijk dat Israël geen definitief einde aan de oorlog wilde. Dat zien we nu terug, tezamen met de uithongering van Gaza.”

Israël voerde in de nacht van maandag op dinsdag opnieuw zware luchtaanvallen uit op de Gazastrook. Hierbij kwamen meer dan 330 mensen om het leven. Israël zegt dit te doen omdat Hamas weigerde meer gijzelaars vrij te laten. Daarmee is het staakt-het-vuren voorbij dat sinds 19 januari van kracht was.

Beleggers verplaatsen meer geld naar Europa, zegt Euronext-topman

AMSTERDAM – Investeerders verplaatsen steeds meer geld naar Europa door de vooruitzichten van hogere overheidsuitgaven in de Europese Unie.

Ook door de onzekerheid rond het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump verkiezen steeds meer beleggers Europese aandelen boven Amerikaanse aandelen, zegt topman Stéphane Boujnah van beursuitbater Euronext in een interview met persbureau Bloomberg.

“Trumps beleid heeft enorme schommelingen in de markten veroorzaakt, met name door de dagelijkse wispelturigheid over de importheffingen”, aldus de baas van de beurzen in Amsterdam, Parijs, Milaan, Brussel en Lissabon. Volgens hem heroverwegen Europese bedrijven hun investeringsplannen in de Verenigde Staten, omdat het onder Trump een fundamenteel ander land dreigt te worden.

Ook onder beleggers zorgt het beleid van de regering Trump wereldwijd voor een versnelling van de stroom van kapitaal naar Europese fondsen, waar de koerswaarderingen volgens de topman lager zijn dan in de VS.

Europese aandelen hebben het dit jaar tot nu toe ook beter gedaan dan Amerikaanse aandelen. Dat komt mede door de vrees dat de grootste economie ter wereld in een recessie zal belanden door de importheffingen van Trump. Hoewel een handelsoorlog met de VS ook nadelig zal zijn voor Europa, zorgen de investeringen in defensie en infrastructuur volgens Boujnah voor een enorme stimulans in Europa.

De topman is ook optimistisch over het aantal beursgangen op de Euronext-markten dit jaar, mede doordat sommige bedrijven hun plannen voor een Amerikaanse beursnotering nu opnieuw bekijken.

Derde Moffett E4 voor Transportbedrijf Verhoef

MAARSSEN – Op een zonnige zaterdagochtend heeft Quickstra wederom een nieuwe Moffett E4 aan de firma Verhoef uit Maarssen mogen leveren.

Deze meeneemheftruck is geheel conform de specificatie van de klant geleverd.

Dit is de derde elektrische machine en zal ingezet worden voor het leveren van Stiho door heel Nederland.

De gehele combinatie is stil en emissieloos, want de Moffett hangt achter een elektrische Volvo die werd geleverd door Van Dijk Trucks.

Hamas meldt dood premier en familie bij Israëlische aanvallen

CAÏRO – De Palestijnse beweging Hamas heeft gemeld dat haar premier in de Gazastrook, Essam al-Daalis, onder de doden is die zijn gevallen bij de meest recente Israëlische aanvallen. Ook familieleden zijn gedood, volgens Hamas.

Anderen die zijn gedood zijn volgens de beweging de chef binnenlandse veiligheid Bahjat Abu Sultan en een topman van Binnenlandse Zaken, Mahmud Abu Watfa.

De dood van al-Daalis is bij eerdere luchtaanvallen ook weleens gemeld. Hij was sinds 2021 hoofd van het regeringscomité van Hamas voor de civiele administratie en is in die functie ook vaak regeringsleider en premier genoemd.

Gesprek Poetin en Trump gepland vanaf 14.00 uur Nederlandse tijd

MOSKOU – Het telefoongesprek tussen de Amerikaanse president Donald Trump en zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin moet tussen 14.00 en 16.00 uur (Nederlandse tijd) plaatsvinden, meldt het Kremlin. De leiders bepalen zelf hoe lang ze het nodig vinden om te praten, aldus een woordvoerder. Ze gaan het hebben over onderwerpen als “de normalisering van onze betrekkingen en de kwestie Oekraïne”.

Trump zei maandag op zijn platform Truth Social uit te kijken naar het gesprek met Poetin over de oorlog in Oekraïne. Hij stuurt aan op een einde aan het conflict. “Veel onderdelen van een definitief akkoord zijn overeengekomen, maar er moet nog veel gebeuren”, aldus de Amerikaanse president. “Duizenden jonge soldaten, en anderen, worden gedood. Elke week sneuvelen er 2500 militairen, aan beide kanten. Dit moet NU stoppen.”

Het is nog de vraag welke concessies Trump de Russen in het vooruitzicht kan stellen. Nieuwssite Semafor berichtte dat de Amerikaanse regering overweegt om de Russische annexatie van het schiereiland de Krim te erkennen als onderdeel van een vredesdeal. De VS zouden daarnaast de Verenigde Naties kunnen aansporen om dat ook te doen. Semafor, dat zich baseert op ingewijden, schreef dat Trump nog geen besluit heeft genomen.

Rusland stuurt ondertussen aan op contacten met Elon Musk, de techmiljardair die optreedt als rechterhand van de Amerikaanse president. Kirill Dmitriëv, door Poetin aangewezen als speciale gezant, zei dat hij verwacht snel met Musk te gaan overleggen over een missie naar Mars. Hij stelde dat Rusland hoge verwachtingen heeft van samenwerking met de VS, onder meer op ruimtevaartgebied.

TLN adviseert transporteurs CO2-emissieklasse goed te controleren vanwege nieuw Eurovignet

ZOETERMEER – Vanaf 25 maart treedt de nieuwe tariefstructuur voor het Eurovignet in werking. Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept transporteurs op om hun voertuigen goed te controleren op de juiste CO2-emissieklasse voordat ze het nieuwe Eurovignet aanvragen. Volgens TLN klopt deze informatie niet altijd in het RDW-kentekenregister, wat mogelijk leidt tot hogere kosten voor transportbedrijven.

De nieuwe tariefstructuur is gebaseerd op Europese regelgeving en wordt medio 2026 ook toegepast bij de Nederlandse Vrachtwagenheffing (VWH). Duitsland en Oostenrijk maken eveneens gebruik van deze methode voor hun tolheffingen. De tarieven zijn verdeeld over vijf CO2-emissieklassen, waarbij schonere voertuigen profiteren van een korting. Zo geldt er een oplopende korting van klasse 2 tot en met klasse 5 (emissieloos).

Voor Nederlandse voertuigen bepaalt de RDW de CO2-emissieklasse aan de hand van gegevens zoals de datum van eerste registratie, de VECTO-score (specifieke CO2-emissie per kilometer), voertuiggroep en brandstofsoort. Deze gegevens staan in het kentekenregister onder code V.7 bij ‘Motor & Milieu’. Ontbreken gegevens, dan plaatst de RDW het voertuig automatisch in klasse 1, wat betekent dat er geen korting van toepassing is.

TLN meldt dat er vooral problemen ontstaan bij voertuigen die via versnelde inschrijving (zonder aparte keuring) in het register zijn gekomen. Hierdoor zijn mogelijk honderden tot ruim duizend voertuigen ten onrechte ingedeeld in een te lage emissieklasse, wat jaarlijks bijna €300 per voertuig extra kan kosten.

Na overleg met TLN heeft de RDW aangegeven de ontbrekende gegevens spoedig aan te vullen, waarvoor fabrikanten en importeurs via de Rai-Vereniging gevraagd worden deze alsnog aan te leveren. TLN adviseert voertuigeigenaren om zelf ook goed te controleren via het Certificaat van Overeenstemming (CVO) en de RDW Kentekencheck (OVI). Bij twijfel of onjuistheden is het verstandig eerst contact op te nemen met de fabrikant of importeur, en daarna eventueel met de RDW.

Voor voertuigen die individueel gekeurd zijn, kunnen transporteurs rechtstreeks contact opnemen met het RDW Klantencontactcentrum via telefoonnummer 088-0087447.

Van Spreuwel Transport breidt wagenpark uit met acht nieuwe IVECO’s

EINDHOVEN – Van Spreuwel Transport uit Eindhoven heeft zijn wagenpark uitgebreid met acht nieuwe IVECO’s van Truckland, waardoor het totale aantal IVECO’s op veertig komt.

De nieuwe bedrijfswagens versterken de betrouwbaarheid en efficiëntie van het familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in het vervoer van goederen met afwijkende afmetingen.

Betrouwbare keuze voor groei

Sinds 1992 biedt Van Spreuwel Transport flexibele en klantgerichte logistieke oplossingen binnen de Benelux. “Onze chauffeurs verdienen een comfortabele en veilige werkplek, en met deze investering maken we dat mogelijk”, zegt Frank van Spreuwel, mede-eigenaar.

De IVECO’s 40C18 zijn voorzien van geavanceerde technologieën voor de veiligheid en het gemak van de chauffeurs. Verder zijn de IVECO’s ideaal voor korte én lange afstanden dankzij hun krachtige motor, comfortabele cabine en efficiënte automatische versnellingsbak. Bovendien zorgen de ruime laadcapaciteit en stabiele wegligging ervoor dat ze perfect geschikt zijn voor verschillende transporttaken.

Sterke samenwerking met Truckland

De recente aankoop is weer een mooi voorbeeld van de duurzame samenwerking tussen Van Spreuwel Transport en Truckland. Die gaat al meer dan dertig jaar terug. “We zitten letterlijk bij elkaar om de hoek. De lijnen zijn kort en we weten wat we aan elkaar hebben”, aldus Van Spreuwel. Naast de levering van de voertuigen verzorgt Truckland ook het onderhoud.

“Dankzij de expertise en service van Truckland kunnen wij onze betrouwbaarheid richting klanten blijven waarborgen.”

Account Manager Marc Meeuwissen van Truckland vult aan: “Van Spreuwel Transport is een echt betrouwbare partner. Onze relatie is hecht en een solide basis voor de toekomst.”

×