Clicky

zaterdag 5 oktober 2024 - 03:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 5

Kosten wegvervoer blijven stijgen in 2025: loonkosten drijvende factor

ZOETERMEER – De verwachte kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, voor 2025 ten opzichte van 2024 varieert tussen de plus 3,6 procent en plus 5,1 procent. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025” van onderzoeksbureau Panteia.

De gerealiseerde kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2024 varieert tussen de plus 3,0 procent en plus 5,2 procent. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele specifieke marktomstandigheden. De verwachte kostenstijging over 2025 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2024 varieert van 3,7 procent tot 5,0 procent, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten.

Loonkostenontwikkeling

De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2024 ten opzichte van 2023 is plus 5,47 procent. De verwachte loonkostenontwikkeling voor 2025 is plus 5,52 procent. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4 procent per 1 januari 2024, 2 procent per 1 juli 2024 en 4 procent per 1 januari 2025.

Brandstofkostenontwikkeling

De brandstofkosten zijn in 2024 ten opzichte van 2023 met gemiddeld met 0,8 procent gestegen. De gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2024 varieert tussen de plus 4,1 procent en plus 5,2 procent. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om fluctuaties in de prijs van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Realisatie 2024 in lijn met de raming 2024

De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2024 wijkt nauwelijks af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van oktober vorig jaar.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2025

De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 25,2 procent toe en de verzekeringskosten met 5,6 procent. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 3,8 procent toe. Voor bestelauto’s rijdend op diesel neemt de aanschafprijs fors toe als gevolg van het vervallen van de vrijstelling BPM in 2025.

Specifieke marktomstandigheden

Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke marktomstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling bijvoorbeeld duurzaamheidsverplichtingen (CSRD), Smart tacho 2 en cybersecurity. Deze ontwikkelingen worden in de rapportage uitvoerig beschreven. Bedrijven nemen diverse maatregelen die leiden tot verbetering van de efficiency en wat resulteert in kostenbesparing, denk hierbij aan maatregelen gericht op brandstofkostenbesparing of investeringen in ICT.

Tolkosten

In de wijziging van de tolkosten zien we differentiatie naar CO2-emissieklassen waardoor de tolkosten voor zero emissie voertuigen en euro 6 voertuigen steeds meer verschillen. In Nederland zal met de introductie van de vrachtwagenheffing dit vanaf 2026 ook gaan spelen.

Lonen bijna 7 procent hoger dan jaar eerder, na inflatie nog zo’n 3 procent

DEN HAAG – De stijging van de Nederlandse cao-lonen evenaarde afgelopen kwartaal de sterkste toename in meer dan veertig jaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kregen werknemers gemiddeld 6,8 procent meer salaris dan in het derde kwartaal van vorig jaar.

In de laatste drie maanden van vorig jaar werd ook al een loonstijging van die omvang gemeten. Eerder rekende het CBS voor die periode zelfs op een plus die nog net iets sterker was, maar dat cijfer werd later naar beneden bijgesteld.

Dat de lonen hard blijven oplopen, komt onder meer door de eerder flink gestegen inflatie. De vakbonden grijpen dat aan om forse loonsverhogingen af te dwingen, en dat lukt ze ook.

Inhaalslag

Vooral in de bedrijfstak verhuur en handel van onroerend goed zijn medewerkers er flink op vooruitgegaan, namelijk meer dan 12 procent. Dat zijn de woningcorporaties, legt CBS-econoom Frank Notten uit. Personeel daar had eerder nog niet zoveel loonstijging ontvangen. Volgens Notten is dit dus een soort inhaalslag.

De horeca behoort met een plus van bijna 11 procent ook tot de grootste stijgers van het derde kwartaal. Dat is vooral te danken aan het opgeschroefde minimumloon, stelt Notten.

Stevige looneisen

Werkgevers uitten onlangs hun zorgen over het feit dat de lonen hard omhoog blijven gaan. “De sterk stijgende loonkosten kunnen de concurrentiepositie en gezondheid van Nederlandse bedrijven verzwakken”, waarschuwde werkgeversvereniging AWVN.

De vakbonden kwamen recent weer met stevige looneisen voor het komende cao-seizoen. FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha voerde daarbij aan dat er nog steeds koopkrachtherstel nodig is. “Terwijl de rijken rijker worden, zijn er grote groepen mensen die amper kunnen rondkomen.”

Inflatie

Wanneer de loonstijging van afgelopen kwartaal wordt gecorrigeerd voor de inflatie, bedraagt de gemiddelde toename overigens maar 3,1 procent. Volgens Notten is het flinke oplopen van de prijzen na de Russische inval in Oekraïne ook nog steeds niet helemaal met hogere lonen gecompenseerd. Vanaf het eerste kwartaal van 2022 lopen de lonen in die vergelijking nog zo’n 2 procent achter op de inflatie.

Een sterke loongroei zou de inflatie mogelijk weer kunnen aanwakkeren, is ook een zorg die geregeld klinkt. Notten heeft evenwel niet de indruk dat er sprake is van een dergelijke loon-prijsspiraal. “Dan zou het echt uit de hand moeten lopen”, zegt hij. “Wat we wel zien is dat sommige diensten in prijs zijn gestegen nadat in die sector de lonen sterk zijn verhoogd.”

Vrachtwagenchauffeur rijdt zich vast in smal dorpsstraatje en moet twee dagen op kraan wachten [+foto’s&video]

FORDER – Een dorp in het Bitse Cornwall kampte een paar dagen met verkeerschaos nadat een vrachtwagen vast kwam te zitten in een smal straatje.

Inwoners van Forder, vlak bij Saltash, vertelden dat de vrachtwagen die zaad vervoerde maandagochtend een verkeerde afslag nam en vast kwam te zitten tussen een huis en een muur.

De vrachtwagenchauffeur kon slechts één ding doen: wachten op een kraan die de combinatie uit zijn benarde positie kwam bevrijden.

De Britse politie meldde woensdag dat de omliggende wegen waren afgesloten terwijl de hulpdiensten het voertuig probeerden te bergen.

Woensdagmiddag lukte het om middels een kraan de vrachtwagen uit het straatje te tillen.

Eerst werd de lading van 40 ton zaad uit de vrachtwagen verwijderd. De trekker werd weggereden en er werd een kraan ingezet om de acht ton wegende oplegger op te tillen, terwijl de weg werd afgesloten.

Bij ongeveer 30 huizen in het dorp werd de stroom afgesloten toen de werkzaamheden begonnen.

Omwonenden keken met ingehouden adem toe hoe de trailer werd opgetild door de kraan.

Een buurtbewoonster zei: “Het staat zo dicht bij het huis dat ze ontzettend bedreven moeten zijn om te voorkomen dat het tegen het huis aan botst als ze het optillen. Er zit maar ongeveer dertig centimeter tussen de trailer en het huis, dat waarschijnlijk niet helemaal loodrecht staat, omdat het oud is.”

In 2007 kwam op dezelfde plek een vrachtwagen vast te zitten. Er was toen ook een kraan nodig om de, wat kleinere, vrachtwagen eruit te hijsen.

Twee doden bij ongeval op A50

HERVELD – Twee mensen zijn in de nacht van woensdag op donderdag om het leven gekomen bij een ernstig verkeersongeluk bij het knooppunt Valburg op de A50, meldt de Politie Gelderland op X. Eén persoon raakte zwaargewond.

Volgens de politie waren de inzittenden van het voertuig mogelijk betrokken bij een misdrijf. Bij de auto is een vermoedelijk gestolen kluis gevonden en in de omgeving is volgens de politie iemand gezien “die mogelijk bij het ongeval betrokken was”. Het kan gaan om een vierde inzittende van de auto, zegt een woordvoerster van de politie. “We hebben geen signalen dat er een vierde inzittende was, maar kunnen dat ook niet uitsluiten.”

Het ongeluk gebeurde op de toerit naar de A15 nabij Herveld. Deze is sinds het ongeval afgesloten.

De politie is een onderzoek gestart naar de toedracht en kan nog geen verdere details delen, ook niet over de identiteit van de slachtoffers. Die moeten nog worden geïdentificeerd en daarna wordt eerst de familie ingelicht.

Samenwerking Spijkstaal en Ayvens om stadslogistiek te verduurzamen

HOOGVLIET – Het oer-Hollandse Spijkstaal gaat elektrische voertuigen leveren aan Ayvens, de grootste leasemaatschappij van Nederland. Spijkstaal, uitvinder van de iconische rijdende supermarkt ‘de SRV-wagen’, bouwt elektrische vervoers- en transportmiddelen voor onder andere bloemenveilingen, supermarkten en luchthavens.

Door de samenwerking met Spijkstaal kunnen klanten van Ayvens kiezen uit meerdere licht elektrische voertuigen (LEV’s). Dat is interessant voor ondernemers die vanaf 2025 te maken krijgen met zero-emissie zones. Met deze voertuigen kan je eenvoudig en snel grote ladingen vervoeren en kun je – zonder boetes – de stadscentra met zero-emissie zones bereiken. Met dit soort last mile delivery lease-oplossingen probeert Ayvens de veranderende wereld van stadslogistiek toegankelijker en duurzamer te maken.

Zero-emissie zones

Op 1 januari 2025 voeren de eerste ongeveer dertig steden – waaronder Rotterdam, Utrecht en Amsterdam – zero-emissie zones in om de CO2-uitstoot in de stad terug te dringen. Voertuigen die voldoen aan de Euro 6-norm mogen nog tot 2028 in deze steden blijven rijden. Ondernemers die regelmatig in binnensteden opereren en afhankelijk zijn van een vracht- of bestelwagen moeten uiteindelijk de overstap maken naar elektrische alternatieven. De e-cargo voertuigen van Spijkstaal hebben veel laadvolume en zijn handig in de stad door de gunstige afmetingen die het laden, lossen en parkeren makkelijk maken, zonder dat er opstoppingen ontstaan.

Geoffrey Jacobs, adjunct-directeur Spijkstaal: ”Wij helpen binnenstedelijke ondernemers om zich voor te bereiden op de nieuwe zero-emissiezones die vanaf 2025 ingaan. Met onze elektrische voertuigen zorgen we ervoor dat bedrijven klaar zijn voor een schonere toekomst.”

Sander Pleij, Managing Director van Ayvens: “Ondernemers moeten ook na de start van de zero-emissie zones hun werk goed kunnen blijven uitoefenen, zoals ze dat gewend zijn. Om die reden denken we bij Ayvens mee met oplossingen die de binnensteden ook na 1 januari 2025 bereikbaar houden en tegelijkertijd emissievrij maken.”

Overstap naar elektrische stadsmobiliteit

De overstap van een traditionele bedrijfswagen naar een elektrisch voertuig kan om meerdere redenen groot zijn. Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers nog niet klaar zijn voor de invoering van zero-emissie zones. Bedrijven willen wel maar moeten flink investeren in wagens en laadinfrastructuur. Ook komen er logistieke vraagstukken bij kijken zoals laadmogelijkheden en laadtijd.

Dit heeft een groot effect op de bedrijfsvoering. Ayvens Consultancy adviseert en begeleidt bedrijven die de overstap willen maken van traditionele naar elektrische bedrijfswagens (e-LCV’s) en zelfs LEV’s, om een passende oplossing te vinden.

Israëlisch bombardement in centrum van Beiroet

BEIROET – Bij een Israëlische luchtaanval op het centrum van Beiroet zijn volgens de plaatselijke autoriteiten zeker zes doden en zeven gewonden gevallen. Israël spreekt van een luchtaanval gericht op een appartement.

De aanval was in de wijk Bashoura even ten zuiden van het Libanese parlementsgebouw en niet ver van het historische Martelarenplein en de haven.

Israël voerde ook weer luchtaanvallen uit op het zuiden van de stad, waar veel sjiieten wonen. De strijd tussen Israël en de Libanese sjiitische beweging Hezbollah is in alle hevigheid opgelaaid sinds de Israëlische aanvallen op de Gazastrook na de terreuraanval van de Palestijnse Hamasbeweging op Israël.

Hezbollah-leider Hassan Nasrallah werd vorige week door Israël gedood in het zuiden van Beiroet. Het land heeft ook troepen het zuiden van Libanon ingestuurd.

De speciale coördinator van de Verenigde Naties voor Libanon, Jeanine Hennis-Plasschaert, beschreef donderdag de situatie in het land.”Weer een slapeloze nacht in Beiroet, de explosies tellend. Geen luchtalarm, niemand weet wat er staat te gebeuren, alleen dat onzekerheid heerst en spanning en angst overal aanwezig zijn”.

Vliegverkeer Iran hervat na raketaanval op Israël

TEHERAN – Het vliegverkeer in Iran is donderdagochtend hervat na de raketaanval op Israël. Binnenlandse en internationale vluchten gingen om veiligheidsredenen tijdelijk niet door.

Iran vuurde dinsdagavond tweehonderd raketten af op Israël, waarna het vliegverkeer werd beperkt. Israël dreigt sindsdien met een vergeldingsaanval, maar die heeft vooralsnog niet plaatsgevonden. Onder meer Nederland, Duitsland en Frankrijk hebben hun burgers opgeroepen Iran te verlaten.

De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft woensdag alle Europese luchtvaartmaatschappijen geadviseerd om het Iraanse luchtruim te mijden. Eerder werden vergelijkbare waarschuwingen afgegeven voor Israël en Libanon. Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, vliegen voorlopig niet boven Iran, Libanon en Israël.

Vijf aanhoudingen voor ladingdiefstallen uit dezelfde vrachtwagen [+foto]

Foto: Politie

ZEVENHUIZEN – In twee afzonderlijke nachten wist de politie afgelopen weekend in totaal vijf verdachten aan te houden voor ladingdiefstallen uit dezelfde vrachtwagen.

In de nacht van zaterdag op zondag reden agenten tijdens hun surveillance over het Nijverheidscentrum te Zevenhuizen toen hun aandacht getrokken werd door een personenauto welke daar met verlichting aan bij de vrachtwagenparkeerplaats stond.

Daar aangekomen zagen zij ineens diverse personen wegrennen die bij een opengebroken oplegger stonden. Na een korte achtervolging te voet vluchtten de verdachten de sloot in.

In de sloot wisten de agenten een 18-jarige Rotterdammer aan te houden. Een tweede verdachte wist via diezelfde sloot te ontkomen. Een derde verdachte, een 27 jarige Rotterdammer, werd later in de directe omgeving aangehouden.

Na onderzoek bleek dat naast de opengebroken oplegger een bestelbus voorzien van valse kentekenplaten stond met daarin een deel van de lading uit de oplegger. Zowel de bestelbus als de personenauto welke afkomstig bleken van de 27-jarige Rotterdammer zijn in beslag genomen.

In de nacht van zondag op maandag belde de chauffeur van dezelfde vrachtwagen dat er mensen rondom zijn vrachtwagen liepen welke bezig waren met de lading van zijn vrachtwagen.

Toegesnelde agenten troffen wederom een personenauto op de parkeerplaats aan en zagen een bestelauto die ernaast stond wegrijden. Op de Zuidplasweg zagen andere agenten de bus rijden en konden de bestuurder een stopteken geven. Ook in deze bestelbus werd een deel van de lading aangetroffen. De 40-jarige bestuurder uit Rotterdam werd hierop aangehouden.

Vanwege betrokkenheid bij de diefstal werd ook de bestuurder van de personenauto, een 23-jarige Rotterdammer, aangehouden. Na een korte zoektocht werd in de bosjes nog een 27-jarige Rotterdammer aangehouden welke zich daar had verstopt.

Alle verdachten zitten momenteel nog vast en de recherche heeft de zaak in onderzoek.

KLM treft ‘stevige’ maatregelen om kosten terug te dringen

AMSTELVEEN – KLM heeft donderdag een aantal maatregelen gepresenteerd om de kosten terug te dringen en de financiën van de luchtvaartmaatschappij structureel te verbeteren. Op korte termijn moeten deze maatregelen al leiden tot een verbetering van het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro. “Het is een stevig pakket, maar de maatregelen zijn echt nodig”, legt KLM-topvrouw Marjan Rintel uit.

De maatregelen hebben onder meer betrekking op het terugdringen van het personeelstekort onder vliegers en technici. Zo kijkt KLM naar het verkorten of versnellen van opleidingen. Ook wordt onderzocht hoe onderhoud efficiënter gedaan kan worden. Tegelijkertijd wil de maatschappij de organisatie vereenvoudigen, waarbij KLM kijkt naar dubbele functies en in hoeverre deze samengevoegd kunnen worden. Of daarbij ook banen op het spel staan, is nu nog niet duidelijk.

Verder wil de maatschappij het aanbod van producten aan boord van vliegtuigen verbeteren, om op die manier de inkomsten met jaarlijks 100 miljoen euro te verhogen. Daarvoor wordt onder meer een nieuw cateringaanbod getest. Daarnaast verkent KLM de mogelijkheden om activiteiten die niet direct bijdragen aan het uitvoeren van vluchten, uit te besteden of te stoppen. Welke activiteiten dat kunnen zijn, is nu nog niet bekend.

Impact

De omzet en operationele winst van KLM stegen in het tweede kwartaal nog, toch waren de kosten nog altijd hoog. Volgens Rintel heeft dit een behoorlijke impact op de financiën van de luchtvaartmaatschappij. “De inkomsten zijn goed, maar niet voldoende hoog om alle kosten te dekken. Daarom nemen we nu aanvullende maatregelen”, aldus de topvrouw. “Wij willen onze 105-jarige pioniersrol in de luchtvaart behouden en Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld.”

De kosten moeten onder meer omlaag om te blijven investeren, vooral in vliegtuigen. “In de komende jaren vervangt KLM oudere toestellen door een stillere, schonere en zuinigere vloot”, legt financieel topman Bas Brouns uit. “Hiermee voldoen we ook aan de afspraken met het kabinet en verminderen we de geluidshinder voor omwonenden van Schiphol.”

Steeds meer vrachtschepen wachten voor havens VS door staking

NEW YORK – Vrachtschepen in de Verenigde Staten krijgen steeds meer last van de grote havenstaking in dat land. Zeker 45 containerschepen wachten nu totdat ze een van de havens aan de oostkust van het land en in de Golf van Mexico kunnen binnenvaren. Voordat de staking van havenarbeiders dinsdag begon, lagen volgens dataleverancier Everstream Analytics drie schepen te wachten.

Door de actie kunnen vrachtschepen met bijvoorbeeld bananen of auto-onderdelen niet worden uitgeladen in de havens en dreigen tekorten te ontstaan. Tegen het einde van de week kan het aantal wachtende schepen zijn verdubbeld en het kan nog maanden duren voordat de opstoppingen zijn opgelost, denkt Jena Santoro van Everstream. Veel schepen lijken volgens haar te hebben besloten de staking af te wachten en niet uit te wijken, mogelijk omdat ze hopen dat de staking snel voorbij is.

In 36 Amerikaanse havens hebben ongeveer 45.000 havenarbeiders het werk neergelegd, onder meer in New York, Houston en Baltimore. Schepen kunnen omvaren naar havens aan de westkust. Ze moeten dan waarschijnlijk via het Panamakanaal varen in Midden-Amerika. Dat zal echter zorgen voor hogere kosten en schepen die weken langer onderweg zijn.

Hoger loon

Via de havens waar wordt gestaakt, wordt ongeveer de helft van de zeevracht van de VS verwerkt. Het gaat om de eerste grote havenstaking sinds 1977. De staking is het gevolg van een conflict over een hoger loon om de inflatie te compenseren. Onderhandelingen tussen werkgevers en de vakbond voor havenarbeiders International Longshoremen’s Association (ILA) waren eerder vastgelopen. De bond eist onder meer een forse loonsverhoging, maar het bod van de rederijen was volgens de ILA te laag.

De haveneigenaren hebben wel aangegeven weer open te staan voor onderhandelingen, nadat het Witte Huis de druk had opgevoerd om een hoger bod te doen en een deal te sluiten. Nieuwe onderhandelingen zijn echter nog niet gepland.

President Joe Biden voerde die druk verder op voordat hij begon aan een reis vanwege de schade door orkaan Helene. “Het laatste wat we daarbovenop nodig hebben is een ramp die is gemaakt door mensen”, zei hij over de havenstaking. Hij riep de werkgevers nogmaals op weer te onderhandelen. De haveneigenaren hebben “ongelooflijke” winsten gemaakt, beredeneerde hij.

Ook contactgegevens partners van politie gestolen bij politiehack

DEN HAAG – Ook contactgegevens van partners van de politie als officieren van justitie, reclasseringsmedewerkers en advocaten zijn bij de recente computerinbraak bij de politie in verkeerde handen gevallen. Die stonden in het buitgemaakte adresboek van e-mailprogramma Outlook, laat justitieminister David van Weel weten.

De diefstal van contactgegevens van alle 62.000 politiemedewerkers maakte vorige week veel los. Agenten vrezen gevaar te lopen nu hun identiteit bekend kan worden.

Bij de hack zijn ook “vaste contactgegevens van ketenorganisaties” bemachtigd, zei Van Weel woensdag in debat met de Tweede Kamer. Dat is volgens de minister wel “zeer beperkt”.

ICT- of beveiligingsproblemen lijken bij de roof geen rol te hebben gespeeld, aldus de minister.

Hamas eist verantwoordelijkheid terreuraanslag Jaffa op

GAZA – De militaire tak van de Palestijnse Hamas heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de terreuraanslag in de Israëlische plaats Jaffa in de buurt van Tel Aviv.

Twee mannen, een gewapend met een geweer en de ander met een mes, doodden daar dinsdag zeven mensen. Meerdere mensen raakten gewond, van wie een aantal ernstig.

De aanslag vond vlak voor de Iraanse raketaanval op Israël plaats.

De twee Palestijnse daders van rond de twintig zijn gedood. De twee kwamen volgens de politie uit Hebron op de Westelijke Jordaanoever.

BuZa waarschuwt voor gesloten luchtruim en grenzen in Jordanië

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt woensdag dat door de spanningen in het Midden-Oosten mogelijk het luchtruim en grensovergangen van Jordanië kunnen worden gesloten.

Een deel van de maandag door Iran afgevuurde raketten op Israël, werd onderschept boven Jordanië. In Jordanië kwamen ook brokstukken neer en raakten mensen gewond. “Een eventuele aanval kan opnieuw tot schade in Jordanië leiden. Ook kan het luchtruim van Jordanië tijdelijk worden gesloten. Dit kan leiden tot omleiding of annulering van vluchten”, waarschuwt het ministerie.

Het reisadvies voor het land blijft hetzelfde; in het hele land geldt code geel, behalve bij het grensgebied van Jordanië naar Syrië en Irak. Het ministerie waarschuwt voor mogelijke sluiting van drie grensovergangen tussen Jordanië en Israël en de Westelijke Jordaanoever. De kleurcodes van Israël en de Palestijnse gebieden blijven op rood staan.

Het ministerie roept Nederlanders in Jordanië verder op waakzaam te blijven en het lokale nieuws te volgen. “Blijf bij een (aangekondigde) aanval binnen en weg bij de ramen”, schrijft het ministerie op zijn website.

KLM liet dinsdagavond al weten voorlopig niet meer boven Libanon, Israël, Jordanië, Irak en Iran te vliegen.

PostNL krijgt van kabinet extra dag om brieven te bezorgen

DEN HAAG – Als het aan het kabinet ligt, mag PostNL er straks een dag langer over doen om brieven te bezorgen. De termijn gaat van maximaal 24 uur naar 48 uur. Een brief die op maandag op de bus gaat, moet – waarschijnlijk vanaf 2026 – uiterlijk op woensdag worden bezorgd, staat in het voorstel van minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken. De bewindsman verbindt daar wel voorwaarden aan. PostNL moet zich verder wel aan de wettelijke regels houden, en krijgt geen financiële steun van de overheid. Voor medische post en rouwpost blijft gelden dat ze binnen een dag bezorgd moeten zijn.

PostNL heeft het al langer zwaar: er worden minder brieven gestuurd en de kosten van onder meer arbeid zijn hoog voor het bedrijf. Eerder dit jaar vroeg PostNL dan ook al om de wettelijke termijnen op te rekken naar twee dagen, en het bedrijf heeft al besloten om vanaf volgend jaar maximaal 48 uur te doen over zakelijke post. Het liefst wil het bedrijf uiteindelijk naar een termijn van drie dagen voor post. Daar wil Beljaarts nu nog niet aan, laat hij weten.

Beljaarts is, net als zijn voorganger, niet te spreken over de slechte kwaliteit van postbezorging. Deze is “niet langer acceptabel”, vindt hij. Het plan om PostNL voor brieven wat meer tijd te geven, kan erbij helpen de kwaliteit te verbeteren.

Betrouwbaarheid

Hij wijst op onderzoek van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) waaruit blijkt dat consumenten en bedrijven betrouwbaarheid belangrijker vinden dan bezorgsnelheid. Volgens de ACM accepteert een meerderheid van consumenten en bedrijven het als niet-urgente post er twee dagen over doet om op de eindbestemming te komen, maar drie dagen gaat een meerderheid te ver.

De ACM houdt toezicht op de zogeheten Universele Postdienst, waar bijvoorbeeld brieven die in oranje brievenbussen gaan onder vallen. De overheid wees PostNL aan als uitvoerder van dat basispakket aan postdiensten, goed voor ongeveer 15 procent van de nationale postmarkt.

Daarbij moet PostNL onder de eis voldoen dat minimaal 95 procent van deze post binnen een dag bezorgd moet zijn, maar het postbedrijf haalt die norm sinds 2019 niet meer. De minister stelt als voorwaarde voor de langere bezorgtermijn dat PostNL weer genoeg post op tijd bezorgt.

Ierse vrachtwagenchauffeur krijgt 2,5 jaar cel na drugssmokkel van Nederland naar Noord-Ierland

Foto: NCA

LONDEN – Een Ierse vrachtwagenchauffeur die cannabis ter waarde van £ 620.000 (744.622 euro) van Nederland naar Noord-Ierland probeerde te smokkelen, is na een onderzoek van de National Crime Agency (NCA) veroordeeld tot tweeënhalf jaar gevangenisstraf.

De 42-jarige Sergei Nicola Bacajanov woonachtig in Blanchardstown in de Republiek Ierland, reisde op 4 mei 2023 per veerboot van Nederland naar de haven van Killingholme in Lincolnshire met een lading verse kip in zijn trailer.

Namens de NCA hielden Border Force-agenten Bacajanov aan in de haven. Bij een zoektocht in zijn trailer werden nieuwe las- en verflagen gevonden, wat erop duidde dat er pogingen waren gedaan om twee compartimenten onder de vloer te verbergen.

Elk compartiment bevatte drie schuifladen, elk met vijf metalen laden gevuld met 31 kilo cannabis met een straatwaarde van £ 620.000, omgerekend € 744.622.

Bacajanov ontkende dat hij iets wist van de drugs toen hij door NCA-agenten werd ondervraagd. Hij hield vol dat hij legitieme ladingen ophaalde en afleverde.

Onderzoekers vonden echter DNA-bewijs dat erop wees dat hij op de hoogte was van de drugs en dat hij had geholpen bij het verladen ervan.

Hij bekende schuldig te zijn aan drugssmokkel bij tijdens de rechtszaak in Grimsby Crown Court op 25 september, en vertelde de rechtbank dat hij enige kennis had van de drugs, maar niet van de omvang van de operatie. Hij werd vandaag (2 oktober) door dezelfde rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van tweeënhalf jaar en zal aan het einde van zijn straf worden gedeporteerd.

De commandant van de NCA Belfast-afdeling, David Cunningham, zei: “Sergei Bacajanov was zich niet alleen bewust van de illegale lading die hij smokkelde, maar was ook betrokken bij het laden van de drugs in een geavanceerde schuilplaats onder de vloer van zijn trailer om ontdekking bij de grens te voorkomen.”

“Wij zijn van mening dat deze drugs bestemd waren voor verdere doorvoer naar Noord-Ierland en de Ierse Republiek, waar ze op straat zouden worden verkocht en dat de opbrengsten daarvan zouden worden gebruikt om nog meer ernstige en georganiseerde criminaliteit te plegen.”

“De NCA werkt nauw samen met partners in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten om criminele transporteurs aan te pakken die hun legitieme lading, vaak levensmiddelen, gebruiken om hun illegale goederen naar het Verenigd Koninkrijk te vervoeren.”

“De boodschap aan degenen die ervoor kiezen om betrokken te raken bij dit soort criminaliteit is simpel: de NCA en onze partnerhandhavingsinstanties zullen alle beschikbare tactieken gebruiken om u te identificeren, uw voertuigen in beslag te nemen en u voor de rechter te brengen.”

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen met horizontale boormachine gestolen [+foto]

VERL - Tussen zaterdag 28 september 14:30 uur en maandag 30 september 07:00 uur werd in de Industriestrasse in het Duitse Verl een vrachtwagen...
×