Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 15:38 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 49

Opnieuw krimp economische bedrijvigheid in eurozone

Foto: Adobe Stock

LONDEN – De economische bedrijvigheid in de eurozone is in oktober voor de tweede maand op rij gekrompen, meldt marktonderzoeker S&P Global. Dat komt door een aanhoudende krimp in de industrie en een vertraging van de groei in de dienstensector. Vooral Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, laten weinig tekenen van herstel zien.

De index van S&P Global die de algehele bedrijvigheid in de eurozone meet, nam deze maand wel iets toe naar een stand van 49,7, van 49,6 een maand eerder. De bedrijvigheid bleef daarmee net onder het niveau van 50, dat het verschil tussen groei of krimp aangeeft. De groei van de dienstensector nam af tot het laagste niveau in acht maanden tijd. De activiteit in de industrie kromp iets minder sterk dan in september en de mate van activiteit kwam daar uit op het hoogste niveau in vijf maanden.

“De economie van de eurozone zit een beetje vast”, zei econoom Cyrus de la Rubia van Hamburg Commercial Bank in een toelichting. “De aanhoudende inzinking in de industrie wordt grotendeels gecompenseerd door een kleine groei in de dienstensector, maar het is voorlopig niet duidelijk of we in de nabije toekomst een verdere verslechtering of een verbetering zullen zien.”

De zwakte in de eurozone heeft ook de alarmbellen doen rinkelen bij de Europese Centrale Bank, die vorige week voor de derde keer dit jaar de rente verlaagde om de economie te stimuleren. De economie van het eurogebied groeide in het tweede kwartaal met slechts 0,2 procent en groeide daarmee minder hard dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Doordat de economie sneller afzwakte dan gedacht besloot de ECB de rente met een kwart procentpunt te verlagen tot 3,25 procent. Bij de rentevergadering in december wordt opnieuw een renteverlaging voorzien.

CityLink breidt Duitse logistieke last-mile portefeuille verder uit met aankoop in Haan

CityLink breidt haar Europese last-mile portfolio verder uit door de aankoop van een nieuw pand aan de Siemensstrasse 7 in Haan, bestaande uit ongeveer 9.500 m². Het logistieke gebouw is volledig verhuurd en brengt de vastgoedportefeuille van CityLink in Europa op een totaal van 121 assets.

Het single-tenant gebouw, gelegen aan de Siemensstrasse 7 in Haan, omvat een totale verhuurbare oppervlakte van 9.488 m², bestaande uit 7.097 m² bedrijfsruimte, 2.391 m² kantoorruimte en 15 parkeerplaatsen op het terrein.

Het pand is volledig verhuurd voor een lange termijn aan een van Duitslands grootste leveranciers en dienstverleners voor kantoorproducten met een jaaromzet van meer dan €1 miljard.

Deze aankoop brengt de Europese logistieke portefeuille van CityLink op een totaal van 121 assets in Nederland, Duitsland en Denemarken, wat de voortdurende groei van haar Europese footprint benadrukt.

CityLink werd bij deze transactie geadviseerd door Greenberg Traurig, Realogis, TA Europe en TAUW.

Ministerie bezuinigt 6,6 miljoen euro extra op publieke omroep

DEN HAAG – Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bezuinigt 6,6 miljoen euro extra op de Nederlandse Publieke Omroep, bovenop de 100 miljoen euro die hierop al wordt bezuinigd.

Dat is onderdeel van een pakket bezuinigingen van 360 miljoen euro op subsidies van het departement, bevestigen ingewijden na berichtgeving van RTL.

Daarin staat ook dat het Regionaal Investeringsfonds Mbo wordt opgeheven in 2028. Dat levert de staatskas tientallen miljoenen euro’s op. Het fonds is in het leven geroepen om het mbo beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt.

Minister Eppo Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) maakt het hele bezuinigingspakket op subsidies donderdag bekend in een Kamerbrief.

Ebusco krijgt weer toegang tot bankrekeningen nadat beslag is opgeheven

Foto: Adobe Stock

DEURNE – Ebusco, kondigt aan dat vandaag de conservatoire beslagen op haar bankrekeningen zijn opgeheven.

Op 17 oktober 2024 werd conservatoir beslag gelegd op een aantal bankrekeningen van Ebusco door Qbuzz.

In overleg met Qbuzz zijn de beslagen vandaag, donderdag 24 oktober, opgeheven.

Hierdoor heeft Ebusco weer toegang tot haar bankrekeningen.

Natuurorganisaties woedend dat Madlener Tracébesluit A27 ‘koste wat het kost’ doordrukt

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

UTRECHT – Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Utrecht zijn woedend over het voornemen van minister Madlener om het omstreden en schadelijke Tracébesluit voor de Ring Utrecht koste wat het kost door te drukken.

“Ondanks een breed gedragen en effectief alternatief plan, dat steun krijgt van zowel de gemeente, de provincie als de betrokken omwonenden, kiest de minister ervoor om een project door te drukken dat onherstelbare schade toebrengt aan een eeuwenoud en geliefd natuurgebied midden in de Randstad”, aldus de organisaties.

Meer asfalt lost fileprobleem niet op

“Het Tracébesluit is niet alleen schadelijk voor de natuur, maar ook gebaseerd op sterk verouderde inzichten. Extra asfalt gaat het fileprobleem in de regio niet oplossen; integendeel, het trekt alleen maar meer verkeer aan. Dit leidt niet alleen tot gefrustreerde automobilisten, maar ook tot veel luchtvervuiling en stikstofneerslag voor de stad Utrecht”, waarschuwen de milieuorganisaties.

Smijten met belastinggeld

“Daarnaast kost dit project de schatkist ruim twee miljard euro. Dat is een onverantwoordelijke uitgave van belastinggeld, zeker in tijden van begrotingstekorten. Bovendien is de uitvoerbaarheid van het project uiterst onzeker.”

Alternatief plan spaart natuur en beter voor leefbaarheid Randstad

De organisaties benadrukken dat er al een toekomstbestendig alternatief voorhanden is: het Alternatief Ring Utrecht. Dit plan, dat in samenwerking met de regio is ontwikkeld, biedt een duurzamere oplossing voor de verkeersproblematiek. Het zorgt voor minder geluidsoverlast, een betere luchtkwaliteit en een verbeterde bereikbaarheid van de stad voor auto’s, fietsers en openbaar vervoer. Daarbij blijft het waardevolle natuurgebied Amelisweerd, één van de drukstbezochte groene oases in de regio, volledig intact. Bovendien zou dit alternatief de belastingbetaler een miljard euro minder kosten.

Breed gedragen plan moet terug op tafel

“Het is bitter dat een toekomstbestendig, goed doordacht en breed gedragen plan, nu opzij wordt geschoven voor een achterhaald en schadelijk project”, concluderen de organisaties.

Arbeidsmarkt merkt dat economie is verslechterd, meldt UWV

DEN HAAG – De verslechterende economie heeft in de eerste negen maanden van dit jaar impact gehad op de arbeidsmarkt, meldt het UWV na een analyse. Zo zei ruim een kwart meer werkgevers lonen niet meer te kunnen betalen dan in de eerste negen maanden van vorig jaar. Veel van die bedrijven zijn daarop volgens de uitkeringsinstantie failliet gegaan.

Ook zei 36 procent meer werkgevers tegen het UWV een collectief ontslag te willen doorvoeren om organisatorische veranderingen, technologische ontwikkelingen of een verslechterde financiële situatie. Van een collectief ontslag is sprake als een werkgever minstens twintig werknemers binnen drie maanden ontslaat in een bepaalde regio. Verder vroeg 21 procent meer werkgevers aan de uitkeringsinstantie of ze een of meer werknemers mochten ontslaan om bedrijfseconomische redenen. Hierbij ging het volgens het UWV over veel meer werknemers dan een jaar eerder, namelijk 45 procent meer.

Het UWV ziet wel een paar lichtpuntjes. 10 procent minder werknemers waren betrokken bij betalingsproblemen van hun werkgever dan een jaar eerder. Het aantal werkloosheidsuitkeringen lag eind september 11 procent hoger dan een jaar eerder, maar de stijging bleef relatief beperkt door de aanhoudende personeelskrapte. “Er zijn immers veel vacatures elders en ontslagen werknemers weten veelal snel weer een nieuwe baan te bemachtigen”, meldt Rob Witjes, hoofd Arbeidsmarktinformatie van UWV.

Winkelstraat

Over heel 2024 ligt het aantal meldingen van werkgevers van een collectief ontslag hoger dan vorig jaar, verwacht het UWV. “Tegelijkertijd zijn we nog ver verwijderd van het aantal uit de jaren 2012-2014. Toen hadden we te maken met een hoge werkloosheid en het aantal meldingen voor een collectief ontslag lag gemiddeld 40 procent hoger dan nu”, schetst Witjes. Daaraan voegt hij toe dat een personeelstekort voor veel werkgevers verreweg het belangrijkste knelpunt voor hun bedrijf is. Hij verwacht ook dat de werkloosheid in 2024 op een van de laagste niveaus van de afgelopen 50 jaar zal uitkomen. Alleen in 2022 en 2023 lag die volgens hem lager.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde onlangs dat het aantal faillissementen in september was toegenomen. Dat bedrijven het moeilijk hebben is bijvoorbeeld ook te merken in de winkelstraat. Dit jaar gingen onder meer gamewinkelketen Game Mania en het Nederlandse deel van schoenenwinkelketen Bristol failliet.

Noord-Hollandse havens Amsterdam en Den Helder onderzoeken samenwerking om energietransitie te versnellen

Koen Overtoom (links), CEO Port of Amsterdam en Kees Turnhout (rechts), Algemeen Directeur Port of Den Helder tekenen de MoU.

AMSTERDAM – Port of Amsterdam en Port of Den Helder hebben woensdag 23 oktober een intentieverklaring (MoU) ondertekend om de toegevoegde waarde van intensievere samenwerking tussen beide havens verder te onderzoeken. De energietransitie en de offshore wind activiteiten in beide havens kunnen hiervan profiteren en daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de nationale klimaatdoelstellingen.

Energietransitie verder aanjagen

De beide Noord-Hollandse havens hebben een goede uitgangspositie voor offshore wind en de opwek van hernieuwbare energie op de Noordzee. Door intensiever samen te werken, op gebied van commercie, operatie, techniek en projectontwikkeling, beogen zij de energietransitie verder aan te jagen. Door de ligging van beide havens kunnen zij als draaischijf fungeren voor de aanlanding, opslag, doorvoer en verdeling van duurzame energie en richten zij zich met name op de ontwikkeling van een waterstofhub (H2-hub).

Toegevoegde waarde vergroten

Beide havens hebben hun eigen karakteristieken en zijn diepgeworteld in de lokale ecosystemen. Toch is de urgentie en de wens van beide havenbedrijven om als katalysator de energietransitie te versnellen.

Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: “De rol van havenbedrijven als facilitator voor de energietransitie, zorgt ervoor dat we verder dan ons lokale belang moeten kijken en nieuwe  samenwerkingsverbanden onderzoeken. We willen de transitie versnellen. Intensievere samenwerking tussen onze havens zou een middel kunnen zijn om onze toegevoegde waarde te vergroten.”

Port of den Helder is afgelopen zomer lid geworden van de Offshore Energy Association AYOP.  Kees Turnhout, algemeen directeur van Port of Den Helder: “Door dit lidmaatschap onderstrepen wij het grote belang van offshore windactiviteiten voor onze haven en onze klanten. De energietransitie is een belangrijke pijler in de havenontwikkeling van het Noordzeekanaalgebied en het Maritiem Cluster Den Helder. Beide havens willen de energietransitie versnellen door samenwerking te bewerkstelligen. Het kan daarbij gaan over het opzetten van gezamenlijke projecten, waarbij de krachten van beide gebieden worden gebundeld, met behoud van het eigene en de lokale verankering van de beide havens.”

Snel effectiever klimaatbeleid nodig, waarschuwt Raad van State

DEN HAAG – De klimaatdoelen voor 2030 en verder dreigen uit zicht te raken als het kabinet niet snel met effectieve maatregelen komt, en daarna ook koers houdt. Daarvoor waarschuwt de Raad van State in een advies. Tot dusver laat het kabinet op veel terreinen stilstand zien, of zelfs verslechtering. Met name de landbouw en industrie lopen nog ver achter met plannen om de CO2-uitstoot te verminderen.

In de donderdag gepresenteerde klimaatnota erkent het kabinet dat het huidige beleid tekortschiet en belooft het komend voorjaar met extra maatregelen te komen. De Raad van State is niet overtuigd dat dit pakket wel voldoet en op tijd komt om het klimaatdoel voor 2030 alsnog te halen. Nederland loopt al zo’n vijf jaar achter. Daarmee dreigt uiteindelijk ook het doel om in 2050 klimaatneutraal te zijn uit zicht te raken.

Het vorige kabinet was “wellicht wat optimistisch” toen het vorig jaar vaststelde dat met het toen ingezette beleid de klimaatdoelen binnen bereik waren, aldus staatsraad Marijke Vos. Het doel voor 2030 (55 procent minder CO2-uitstoot dan in 1990) lag toen nipt binnen de ramingen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Nu niet meer, en dat komt ook doordat het huidige kabinet maatregelen schrapt, uitstelt of verzacht.

‘Jojobeleid’

Behalve voor het directe effect daarvan op de haalbaarheid van de klimaatdoelen, waarschuwt de Raad van State ook voor “jojobeleid”. Zowel burgers als bedrijven zijn bereid te verduurzamen, maar dat draagvlak is mede afhankelijk van consistent beleid. Investeringen komen niet van de grond als de overheid onvoldoende zekerheid biedt dat die ook op de langere termijn iets opleveren.

Net als vorig jaar adviseert de Raad van State het kabinet om met “absolute prioriteit” het overvolle stroomnet aan te pakken. Netcongestie vormt een “belangrijke belemmerende factor” bij de verduurzaming van zowel de elektriciteitsproductie als de industrie. Mede daardoor komen de maatwerkafspraken waarmee het kabinet grote vervuilers wil helpen verduurzamen, nog niet van de grond.

De landbouw is wat het klimaatbeleid betreft al jaren een zorgenkindje. Het ontbreekt daar nog aan concreet beleid om de uitstoot terug te dringen. Met het schrappen van de stikstofplannen en het bijbehorende miljardenfonds van het vorige kabinet, is de onzekerheid alleen maar toegenomen. Ook op het gebied van mobiliteit (rekeningrijden) en de gebouwde omgeving (de verplichte warmtepomp) neemt het kabinet gas terug ten opzichte van het vorige.

Oplegger kantelt op rotonde over A15, inhoud komt op onderdoor rijdende vrachtwagen terecht [+foto’s]

Foto: JBMedia

SPIJKENISSE – Op de rotonde Het Hartelkruis over de A15 bij Spijkenisse is een oplegger met slib gekanteld.

De, volgens Rijkswaterstaat, onfrisse inhoud belandde op de weg en op een vrachtwagen en auto die onder de rotonde doorreden.

Foto: Rijkswaterstaat | X

De rijbaan via de Botlektunnel richting Europoort is dicht, omrijden kan via de Botlekbrug.

Foto: Rijkswaterstaat | X

Ook de afrit Spijkenisse is dicht, neem afrit Hoogvliet, adviseert Rijkswaterstaat.

Containerschip ramt spoorbrug Gouda en vaart daarna door [+foto]

Foto: MediaTV

GOUDA – Volgens getuigen heeft een containerschip de spoorbrug bij Gouda geramd. Het schip is hierna doorgevaren.

De politie heeft de schipper staande gehouden bij de Julianasluis.

Er is beperkt treinverkeer tussen Gouda en Alphen. ProRail gaat de spoorbrug inspecteren op schade.

NSC-fractie kan leven met compromis over asielmaatregelen

DEN HAAG – De NSC-fractie in de Tweede Kamer gaat akkoord met het compromis dat is bereikt met de PVV over asielmaatregelen. De fractie is unaniem in haar oordeel, liet een woordvoerder van de fractie weten. Tijdelijk fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven hoeft ook niet terug naar de coalitiepartijen met aanvullende vragen.

Van Vroonhoven en PVV-leider Geert Wilders kwamen deze week na lang onderhandelen tot een akkoord. Ze kwamen overeen geen asielnoodrecht toe te passen waarmee het parlement omzeild zou worden. Daar wilde de NSC niet aan en was ook in de Eerste Kamer, waar de coalitie geen meerderheid heeft, geen steun voor.

De PVV wilde wel asielnoodrecht en Wilders leek zelf een crisis hierover niet uit te sluiten. Uiteindelijk heeft hij een draai gemaakt en kreeg in ruil daarvoor enkele extra maatregelen toegeschoven om het aantal asielzoekers in te dammen. De vier coalitieleiders spreken later deze middag verder over het bereikte compromis.

VVD

Bij de VVD is geen fractievergadering over het nieuwe pakket maatregelen. De liberalen hebben nog aanvullende vragen die partijleider Dilan Yeşilgöz in wil brengen bij het overleg dat ze donderdagmiddag heeft met BBB-leider Caroline van der Plas, Van Vroonhoven, Wilders en met premier Dick Schoof. Daarna pas is de VVD van plan om uitsluitsel te geven over de vraag of de partij akkoord gaat met het pakket maatregelen.

De fractie van de BBB heeft woensdagavond al over de voorgestelde maatregelen van PVV en NSC gesproken en was hier volgens Van der Plas “best wel positief” over.

Deepsea-rederijen van start met aansluiten Verre Oosten en Oceanië op de Vertrouwensketen

Foto: Vertrouwensketen

ROTTERDAM – Bedrijven met importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië zijn als volgende aan de beurt om in de Rotterdamse haven mee te doen in de Vertrouwensketen. De rederijen en hun cargadoors zijn inmiddels gestart met hen aan te sluiten. Vanaf 3 februari 2025 gebeurt het vrijstellen van containers uit beide vaargebieden alleen nog op de nieuwe veilige en betrouwbare manier. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt.

Het Verre Oosten en Oceanië zijn de laatste twee intercontinentale vaargebieden waarvoor de deepsea-rederijen/-cargadoors overstappen op de Vertrouwensketen. Het aansluiten van bedrijven met importcontainers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is per 1 oktober succesvol afgerond. Eerder gebeurde dit al voor importlading uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika. Na 3 februari 2025 willen de rederijen/cargadoors ook nog hun intra-Europese en feederlading via de Vertrouwensketen gaan leiden.

Deelnemende rederijen

Sinds de start van de Vertrouwensketen zijn in de haven van Rotterdam al meer dan 630.000 importcontainers op de nieuwe veilige en betrouwbare manier afgehandeld. Zo’n 1475 verladers / expediteurs en 960 vervoerders hebben inmiddels de overstap gemaakt.

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Actief aansluiten

Het initiatief voor het aansluiten van bedrijven op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen en hun cargadoors. Zij benaderen elk apart hun klanten met de mededeling dat het vrijstellen van containers via pincodes stopt en de vraag om op de kortst mogelijke termijn over te stappen. Bedrijven die niet op deze vraag willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens.

In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerders kunnen hun komst bij de deepsea-terminal voormelden en daar vervolgens terecht.

Veel meer Nederlands loon stroomt naar het buitenland

DEN HAAG – Vanuit Nederland stroomt veel meer loon naar het buitenland dan tien jaar geleden. Het gaat onder andere om mensen die in ons land werken, maar over de grens met Duitsland of België wonen. Maar ook is er een toename van het aantal tijdelijke arbeidsmigranten uit andere lidstaten van de Europese Unie, zoals Roemenië, Bulgarije en Polen.

In het tweede kwartaal van 2024 ging 3,3 miljard euro aan loon uit Nederland naar het buitenland. Dat is 73 procent meer dan in dezelfde periode van 2014, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Die toename is niet alleen toe te schrijven aan de algehele stijging van lonen, want de totale som van alle lonen in Nederland steeg met 54 procent.

Vooral de toename van Nederlandse lonen richting Roemenië en Bulgarije valt op. Waar het in het tweede kwartaal van 2014 nog om 19 miljoen euro ging, was dat tien jaar later opgelopen tot 451 miljoen euro. Die stijging valt samen met een wetswijziging waardoor Roemenen en Bulgaren na 1 januari 2014 zonder werkvergunning aan de slag konden in Nederland.

De grootste bedragen gingen naar België, Polen en Duitsland. Werknemers met een Nederlands loon en een Belgische of Duitse woonplaats zijn vaak zogeheten grenspendelaars, die dagelijks voor hun werk naar Nederland reizen. Polen zijn vaker seizoenswerkers.

Boeing-werknemers vegen loonbod van tafel, stakingen gaan door

SEATTLE – Een meerderheid van ruim 30.000 Boeing-medewerkers in de Verenigde Staten heeft tegen een nieuw loonbod gestemd. Daardoor gaan de stakingen bij Boeing-fabrieken in de regio Seattle de komende tijd door. Al weken ligt de productie in de fabrieken stil, omdat werknemers en Boeing het niet eens worden.

Vakbond International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) meldt dat 64 procent van de werknemers tegen het loonbod heeft gestemd. Volgens het aanbod van Boeing, dat dus nu van tafel is geschoven, zouden de werknemers 35 procent loonsverhoging tegemoetzien in een periode van vier jaar.

Woensdag werd bekend dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer, mede door de stakingen, het grootste kwartaalverlies heeft geleden sinds de coronacrisis. In het derde kwartaal kwam het verlies uit op 6,2 miljard dollar (een kleine 6 miljard euro). In het tweede kwartaal draaide Boeing een verlies van 1,4 miljard dollar.

Eerder deze maand kondigde de nieuwe topman van het vliegtuigbedrijf, Kelly Ortberg, de slechte cijfers al aan. Toen werd ook bekend dat 17.000 banen bij Boeing geschrapt worden. Naast de stakingen hebben ook kostenoverschrijdingen bij tal van opdrachten bijgedragen aan de slechte cijfers.

Sinds begin dit jaar kampt Boeing met problemen rond de kwaliteit van vliegtuigen die het bouwt. Een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines verloor in januari een deurpaneel, waarna het een noodlanding moest maken. Daarna kwamen meer technische problemen bij Boeing-toestellen aan het licht. Ortberg zei eerder dat het bedrijf “nog een paar flinke hobbels” te overwinnen heeft voor het weer beter zal gaan.

Intercontinentale vlucht van KLM voor The Aviation Challenge naar Singapore

Foto: KLM

AMSTELVEEN – Dinsdag vertrok een KLM-vlucht vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Singapore als onderdeel van The Aviation Challenge. Deze uitdaging, geïnitieerd door SkyTeam, daagt luchtvaartmaatschappijen uit om hun operaties zo efficiënt en met zo weinig mogelijk milieu-impact uit te voeren. De resultaten van deze tests worden gedeeld onder de deelnemende maatschappijen, met het doel om kennis te delen en elkaar te helpen de vliegoperatie met een lagere milieu-impact uit te voeren.

KLM erkent haar impact op het milieu en klimaat en ziet dat er grenzen zijn aan wat onze planeet aankan. Actie is nodig om binnen deze grenzen te blijven opereren. Door diverse innovaties tijdens de vliegoperatie en aan boord te testen, kijkt KLM wat deze opleveren, met als doel om ze op te schalen en standaard te implementeren.

Voorafgaand aan de vlucht

Zowel tijdens de voorbereiding als tijdens de vlucht heeft KLM initiatieven getest. Op het gebied van vrachtvervoer wil KLM uiteindelijk alle cargopallets vervangen door lichtgewicht kartonnen alternatieven. Deze verandering bespaart 150kg aan materiaal per vlucht dat nodig is voor het vervoer van vracht. Hiermee hoopt KLM op jaarbasis bijna 0,05% CO2 (6 kiloton) te besparen (Scope 1 en 3).

Daarnaast wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van elektrische grondprocessen en wordt het vliegtuig naar de startbaan gesleept, dit bespaart 400 kg brandstof. KLM test hiermee hoe het werkt om in een operationele omgeving een vliegtuig verder richting de startbaan te slepen, zodat de motoren later gestart kunnen worden.

Optimalisatie van de belading kan ook helpen bij het verminderen van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Door het gewicht aan boord zo optimaal mogelijk te verdelen ontstaat er een kleine lift onder de neus, waardoor het vliegtuig minder weerstand heeft in de lucht en daardoor efficiënter vliegt.

Passagiers in de World Business Class worden gevraagd om hun maaltijd vooruit te bestellen. Dit helpt KLM om de precieze hoeveelheid eten die nodig is voor de vlucht mee te nemen en voedselverspilling tegen te gaan. Ook worden passagiers aangespoord licht in te pakken.

Daarnaast adviseert KLM passagiers al langer om hun boardingpassen niet meer uit te printen. Dit heeft geleid tot een vermindering van 84% aan geprinte boardingpassen sinds mei 2024.

Initiatieven aan boord

Tijdens de vlucht wordt in de World Business Class lichter servies gebruikt, een resultaat uit de Challenge in 2022. Hiermee wordt per vlucht 5 kg bespaard, resulterend in een jaarlijkse besparing van 150 ton CO2-uitstoot voor de hele vloot van KLM. Bovendien ontvangen World Business Class-passagiers een lichter 3D-geprint KLM-huisje in plaats van de reguliere KLM-huisjes van porselein.

Passagiers kunnen daarnaast aan boord van de vlucht alternatieve brandstof (SAF) kopen, dit kan normaal gesproken alleen van tevoren. De SAF die extra aangeschaft wordt zit dan niet aan boord van de vlucht naar Singapore, maar zal later alsnog gebruikt worden door KLM. Het cabinepersoneel draagt een nieuw uniform van een duurzamere stof van gerecycled PET en met meer stretch, dit levert meer comfort op tijdens het werk aan boord. Ook draagt het cabinepersoneel de eerder geïmplementeerde KLM-sneakers van Filling Pieces.

The Aviation Challenge

The Aviation Challenge is geïnspireerd door de historische World’s Greatest Air Race, deze ging van London naar Melbourne in 1934. De race was bedoeld om de wereld toegankelijker te maken en mensen met elkaar te verbinden. Tegenwoordig liggen de uitdagingen voor de luchtvaart niet meer in het overbruggen van afstanden, maar in het verduurzamen van operaties. SkyTeam daagt de deelnemende luchtvaartmaatschappijen uit om reguliere, commerciële lijnvluchten uit te voeren met zo min mogelijk impact op het milieu.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...