Clicky

donderdag 26 december 2024 - 18:26 uur
BAS World
Home Blog Pagina 49

Bijna 300.000 familiebedrijven in Nederland

DEN HAAG – Begin 2022 waren er bijna 300.000 familiebedrijven actief in Nederland. Bijna driekwart hiervan opereert in het niet-financiële bedrijfsleven, zoals de detailhandel, horeca en industrie. Deze bedrijven genereerden gezamenlijk een omzet van 595 miljard euro en droegen ruim 152 miljard euro bij aan de Nederlandse economie, aldus cijfers van het CBS.

Een familiebedrijf wordt gedefinieerd als een onderneming waar één familie direct of indirect de meerderheid van de zeggenschap heeft (bij beursgenoteerde bedrijven minstens 25 procent). De familie moet formeel betrokken zijn bij het bestuur en het bedrijf moet juridisch overdraagbaar zijn. Zelfstandigen zonder personeel worden door het CBS in een aparte categorie geplaatst.

14 procent van de bedrijven is een familiebedrijf

Van de ruim 2 miljoen bedrijven in Nederland was in 2022 14 procent een familiebedrijf met meer dan één werkzaam persoon. Deze bedrijven hadden samen ruim 378.000 vestigingen. In Zeeland (23 procent) en Overijssel (22 procent) is het aandeel familiebedrijven het grootst, terwijl Noord-Holland het laagste aandeel kent.

Kleinere bedrijven zijn vaker familiebedrijven: 71 procent van de bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen is familiebezit. Naarmate bedrijven groter worden, neemt het aandeel familiebedrijven af. Ze zijn vooral goed vertegenwoordigd in sectoren zoals landbouw, bosbouw en visserij (47 procent), horeca (40 procent) en autohandel en -reparatie (30 procent).

Werkgelegenheid en contracten

In 2022 boden familiebedrijven bijna 2,8 miljoen banen aan, goed voor 31 procent van alle werknemersbanen in Nederland. Niet-familiebedrijven hadden ruim 4,5 miljoen werknemersbanen, terwijl de overheid, onderwijs en zzp’ers samen de rest vulden.

Familiebedrijven bieden vaker contracten voor bepaalde tijd (41 procent tegenover 33 procent bij niet-familiebedrijven). Ook werken meer mensen bij familiebedrijven parttime: 19 procent heeft een baan van 12 uur of minder per week, vergeleken met 10 procent bij niet-familiebedrijven. Dit verschil wordt deels verklaard door de grote rol van sectoren zoals de horeca en detailhandel, waar kortere werkweken gangbaarder zijn.

Sectoren en toegevoegde waarde

Familiebedrijven spelen een prominente rol in de toegevoegde waarde van de economie. In de autohandel en -reparatie is hun bijdrage bijna 60 procent. Ook in de horeca en bouw zijn familiebedrijven sterk vertegenwoordigd. Daarentegen is hun aandeel in sectoren zoals informatie en communicatie relatief klein, met slechts 15 procent. In de sector vervoer en opslag is 28,1 procent een familiebedrijf.

Met hun sterke aanwezigheid in diverse sectoren en hun bijdrage aan werkgelegenheid en economische waarde, blijven familiebedrijven een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie.

Drukke ochtendspits met veel ongelukken

file
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De ochtendspits van dinsdag is met veel ongelukken “drukker dan gebruikelijk”, meldt de ANWB.

Rond 08.25 uur staat er ruim 1000 kilometer file op de snelwegen en provinciale wegen.

De meeste dagelijkse files staan op de gebruikelijke plekken in de Randstad, Noord-Brabant en Gelderland, zegt de verkeersdienst. Zo staat het verkeer op de A4 van Amsterdam naar Rotterdam stil tussen knooppunt Prins Clausplein en knooppunt Kethelplein, wat een vertraging van zo’n anderhalf uur oplevert.

Ook rond Rotterdam is het druk. Daar gebeurde dinsdagochtend op de A16 een ongeluk met vier voertuigen. Een persoon kwam door het ongeval om het leven.

Dode door zwaar ongeluk op A16 bij Rotterdam

ROTTERDAM – Een van de slachtoffers van een zwaar ongeluk op de A16 bij Rotterdam dinsdagochtend, is overleden. De bestuurder van een van de vier betrokken voertuigen is aangehouden, meldt de politie.

Door het ongeluk vielen meerdere gewonden.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het incident. Rijkswaterstaat verwacht dat de afhandeling van het ongeluk de hele spits gaat duren.

Weggebruikers kunnen omrijden via de Beneluxtunnel (A20, A4, A15).

Twee personen gewond bij steekincident in Tholen

THOLEN – Bij een steekincident in een woning aan de Burgemeester Baerendshof in Tholen (Zeeland) zijn zondagmiddag twee personen gewond geraakt, meldt de politie maandagavond.

De politie trof zondagmiddag kort voor 14.00 uur na een melding twee gewonde mannen aan in de woning.

De aanleiding van het steekincident is nog niet bekend. Inmiddels is een 23-jarige Belgische man aangehouden als verdachte, meldt de politie op X.

Karremans ergert zich kapot aan (top)sporters die zich misdragen

DEN HAAG – Sportstaatssecretaris Vincent Karremans ergert zich “kapot” aan sporters die zich misdragen, vooral op het voetbalveld. Dat geldt met name voor topsporters op televisie. Zij hebben een voorbeeldfunctie, die ze volgens de bewindsman lang niet altijd vervullen.

“De agressie richting de scheidsrechter en richting elkaar. Dan praten we met zijn allen een beetje goed dat sport emotie is. Ja, de groeten, je hebt je maar gewoon te gedragen”, zei Karremans tijdens een sportdebat.

De bewindsman kan zich dan ook goed vinden in de hardere aanpak van de KNVB bij incidenten. Hij steunt de maatregel dat voetballers direct geel krijgen als ze protesteren bij de scheidsrechter, als ze geen aanvoerder zijn. Vaak worden misdragingen “heel makkelijk” met de mantel der liefde bedekt dat het om emotie gaat en dat is niet goed, stelt hij. “Dat gedrag wordt gekopieerd op de amateurvelden en zeker door jongeren.”

Hij verwees ook naar zijn ervaringen met agressieve ouders langs de lijn, toen hij ooit als scheidsrechter floot bij de jongste voetballers – “de F’jes die in kluitjes achter elkaar aan hollen. Dan sta je daar met je goede gedrag zaterdagochtend om 8 uur met je beste bedoelingen te fluiten.” Hij hekelde ouders “die je de huid volschelden, ongelooflijk en beschamend”. Karremans denkt dat veel mensen dit ervaren bij voetbalverenigingen. Hij weet niet of dit ook gebeurt bij andere sporten, maar hij vindt het “onacceptabel”.

Trump zegt hard in te grijpen als gijzelaars Gaza niet vrijkomen

PALM BEACH – Aankomend Amerikaans president Donald Trump eist dat de gijzelaars in de Gazastrook nog voor zijn aantreden worden vrijgelaten. “Anders barst de hel los in het Midden-Oosten”, waarschuwt hij in een bericht op zijn platform Truth Social.

Trump schrijft dat “iedereen de mond vol heeft” over de gijzelaars. “Maar er wordt alleen gepraat, geen actie ondernomen”, vervolgt de Republikein. Hij wil dat de gijzelaars nog voor zijn aantreden op 20 januari vrijkomen.

Gebeurt dat niet, dan “worden degenen die verantwoordelijk zijn harder getroffen dan iemand ooit is getroffen in de lange geschiedenis van de Verenigde Staten”, aldus Trump. Hij treedt verder niet in detail over wat hij van plan is.

Palestijnse strijders van groepen als Hamas namen zo’n 250 gijzelaars mee toen ze op 7 oktober 2023 een bloedige aanval uitvoerden op Israël. Er vielen toen ook ongeveer 1200 doden.

Een deel van de gijzelaars is later omgekomen, gered of geruild. Trump noemde de Gazastrook niet, maar sprak over de gijzelaars in het Midden-Oosten.

Britse politie meldt oprollen grote drugsbende met Nederlanders [+foto’s]

Foto: NCA

MANCHESTER – De Britse nationale recherche (NCA) heeft trots melding gemaakt van het oprollen van een van de grootste drugssmokkelnetwerken ooit, met bases in Nederland. Het netwerk wordt verantwoordelijk gehouden over de jaren voor circa 8,4 miljard euro aan drugs het Verenigd Koninkrijk binnengesmokkeld te hebben.

Na twee zeer lange strafprocessen zijn achttien beklaagden tot celstraffen veroordeeld onder wie ook Nederlanders. Twee door ons land uitgeleverde Nederlandse leden van een betrokken bende kregen celstraffen van achttien en van twintig jaar.

Het onderzoek naar de drugssmokkelaars is gedaan samen met de Nederlandse politie, meldt de NCA. Een van de twee processen duurde volgens justitie 23 maanden en is daarmee voor zover bekend een van de langste strafprocessen ooit gehouden in Engeland en Wales.

Foto: NCA

De 59-jarige spil in het drugsnetwerk, Paul Green, kreeg 32 jaar gevangenisstraf. Hij was meer coördinator dan bendeleider. Hij was volgens justitie een coördinator voor meerdere drugsbendes en organiseerde hun smokkelpraktijken. Verscheidene bendes smokkelden zo tonnen heroïne, cocaïne, cannabis en amfetamine naar de Britse Eilanden.

Foto: NCA

Het politieonderzoek begon in de zomer van 2015. Het criminele centrum van het netwerk was in het noordwesten van Engeland en had veel contacten in Nederland. De drugs werden over het algemeen in ladingen riekende waar verscheept, zoals uien, knoflook en gemberplanten.

In de rechtbank in Manchester oordeelde rechter Paul Lawton dat de bendeleden “verslaving, sociale misère, ellende en dood hebben verspreid”. De nummer twee en de financiële man van de bende kreeg 28 jaar gevangenisstraf.

Wel milieuzone maar geen zero-emissiezone voor haven Scheveningen

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De gemeente Den Haag zondert de haven van Scheveningen uit van de geplande zero-emissiezone in het kustgebied van de stad, die daar in 2026 wordt ingevoerd.

Volgens Den Haag zou een zero-emissiezone tot problemen leiden voor bedrijven in de haven, omdat deze veel gebruikmaken van bijvoorbeeld koel- en vriestransport en voertuigen met veel trekkracht.

In het havengebied gaat vanaf 2026 wel een milieuzone gelden, waardoor oudere voertuigen uit het havengebied geweerd worden. Vrachtwagens kunnen de stad in en uit via een ‘corridor’, die via de Hubertustunnel loopt.

“Met het nieuwe voorstel is een balans gevonden tussen de belangen van de bedrijven in de haven en de noodzaak van schone lucht voor onze gezondheid en die van de natuur”, zegt verantwoordelijk wethouder Robert Barker. VNO-NCW regio Den Haag zegt blij te zijn met het besluit om de haven uit te zonderen.

In het centrum van Den Haag geldt vanaf 1 januari een zero-emissiezone voor bedrijfswagens die op fossiele brandstoffen rijden. Die wordt in 2026 uitgebreid naar de stadsdelen Loosduinen, Segbroek en Scheveningen.

Er geldt wel een overgangsregeling voor bestaande bestel- en vrachtauto’s. Vanaf 2030 moeten alle zakelijk gebruikte bestelauto’s en vrachtwagens die de zero-emissiezone in willen uitstootvrij zijn.

Vrachtschip dreigde te zinken in Industriehaven Zutphen [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

ZUTPHEN – In de Industriehaven in Zutphen zijn vier bemanningsleden van een binnenvaartschip gehaald omdat het aan het zinken was, meldt de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland. Ze zijn ongedeerd.

Het schip was lek geraakt en maakte flinke slagzij, maar nadat er achthonderd ton erts van het schip gelost was, kwam het langzaamaan weer omhoog.

“Na volledig lossen zal het schip zelfstandig naar een werf varen”, aldus de veiligheidsregio.

Foto: Rens Hulman

Hoe de boot lek kon raken is nog niet bekend. Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn ingelicht en handelen het incident verder af.

China zegt zich te verzetten tegen nieuwe exportbeperkingen VS

BEIJING – China zegt zich “hevig” te verzetten tegen de exportbeperkingen van de Verenigde Staten tegen de Chinese chipindustrie. Daarmee reageert China op de exportbeperkingen die ingewijden eerder maandag naar buiten brachten.

Het Chinese ministerie van Handel meldt dat het land “de nodige stappen” zal zetten om “zijn rechten te beschermen”.

De Amerikaanse beperkingen gaan over 140 Chinese bedrijven en bevatten onder meer limieten op het versturen van geavanceerde chips. Die kunnen worden gebruikt voor toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI).

Daarnaast beperken de VS de export van bepaalde technologie en software voor de productie van chips. Washington wil met deze exportbeperkingen voorkomen dat China de nieuwste chips kan gebruiken voor militaire doeleinden.

Het Chinese ministerie beschuldigt de VS van “economische dwang” en stelt dat de maatregelen de wereldwijde toeleveringsketens bedreigen.

Lockwood Group investeert in 50 nieuwe Schmitz Cargobull opleggers voor groei en efficiëntie

De Britse transporteur Lockwood Group heeft 50 nieuwe Schmitz Cargobull S.CS FIXED ROOF semi-trailers toegevoegd aan haar wagenpark. Deze opleggers, gebouwd in de Schmitz Cargobull-fabriek in Manchester, ondersteunen de ambitieuze groeistrategie van het bedrijf en zullen worden ingezet voor algemene transporttaken in het Verenigd Koninkrijk.

Innovatie en duurzaamheid centraal

Jason Lockwood, Group Operations Director van Lockwood Group, is enthousiast over de nieuwe aanwinst: “Dit zijn onze eerste trailers van Schmitz Cargobull, en de eerste indrukken zijn zeer positief. De lichte constructie helpt ons om meer laadvermogen te realiseren, en de schijfremmen bieden voordelen ten opzichte van de trommelremmen op onze bestaande vloot.”

De trailers zijn uitgerust met een volledig gegalvaniseerd MODULOS-chassis met een garantie van 10 jaar tegen doorroesten. Daarnaast beschikken ze over ROTOS-assen, die worden gedekt door een garantie van 1.000.000 kilometer of zes jaar.

Geavanceerde technologie voor veiligheid en efficiëntie

De opleggers zijn voorzien van XL-ladingzekering, anti-diefstalbescherming en een aluminium dak dat een zijlaadhoogte tot 3.100 mm biedt. Met de standaard TrailerConnect® telematica van Schmitz Cargobull kunnen trailers 24/7 worden gemonitord op locatie, bandenslijtage, snelheid en asbelasting. Het geïntegreerde Elektronisch Remprestatie Monitoring Systeem (EBPMS) helpt mogelijke problemen vroegtijdig te identificeren en voorkomt ongelukken en ongeplande stilstand.

Duurzaamheid en lokale productie

De keuze om de trailers in het Verenigd Koninkrijk te laten produceren, ondersteunt de duurzaamheidsdoelen van Lockwood Group. “We doen veel transporten in Manchester, dus het ophalen van trailers tijdens een reguliere rit werkte perfect,” aldus Lockwood.

Lockwood Haulage werd in 1965 opgericht door Frank en Doug Lockwood. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Ambergate, Derbyshire, heeft zich ontwikkeld tot een multi-depot organisatie met meer dan 200 medewerkers, 150 vrachtwagens en 350 trailers.

De samenwerking met Schmitz Cargobull markeert een nieuwe fase van innovatie en efficiëntie voor Lockwood Group, waarbij technologie en duurzaamheid hand in hand gaan.

BBB botst met partijen en minister na kritiek op NOS

DEN HAAG – De BBB is maandag in aanvaring gekomen met andere partijen, nadat mediawoordvoerder Claudia van Zanten de NOS ervan betichtte onevenwichtig te berichten, en daarmee mogelijk zelfs antisemitisme aan te wakkeren.

Zij vindt dat de NOS eenzijdig verslag doet van de oorlog tussen Israël en Hamas, en dat Joodse mensen in Nederland daar last van hebben. Het BBB-Kamerlid vroeg eerder al of minister Eppo Bruins (Media) bereid was onderzoek te laten doen naar de berichtgeving van de NOS, maar Bruins benadrukt de onafhankelijkheid ervan.

Van Zanten zegt tijdens een mediadebat “zo veel geluiden over gekleurde berichtgeving” te horen, dat ze vindt dat er onderzoek moet komen. “Ik vind dat we die signalen serieus moeten nemen.” Een opmerking van Van Zanten dat onevenwichtige berichtgeving over Israël bijdraagt aan antisemitisme, viel verkeerd bij onder meer het CDA en GroenLinks-PvdA. “Ik vind dit gewoon te ver gaan om het zo aan te pakken”, zei CDA’er Harm Krul tegen Van Zanten. Mohammed Mohandis van GroenLinks-PvdA, sluit zich daarbij aan. Verder zegt hij juist veel mails te krijgen dat de NOS te rechts zou zijn.

Bruins concludeert dat de NOS dan kennelijk iets goed doet, als vanuit alle politieke groepen kritiek komt. Bovendien heeft de journalistiek volgens Bruins een “zelfreinigend vermogen” om misstanden aan te pakken. Hij vindt dan ook niet dat de politiek zich verder moet bemoeien met de inhoud van journalistieke programma’s. “Hier moeten wij eigenlijk niets over te vinden hebben.”

Maersk bestelt twintig nieuwe containerschepen met dual-fuel motoren

KOPENHAGEN – A.P. Moller – Maersk heeft overeenkomsten getekend met drie scheepswerven voor de bouw van 20 containerschepen met dual-fuel motoren. Deze schepen, met een totale capaciteit van 300.000 TEU, maken deel uit van het vlootvernieuwingsprogramma van het bedrijf en ondersteunen hun streven naar decarbonisatie.

Flexibele inzet binnen het netwerk

De nieuwe schepen, variërend in grootte van 9.000 tot 17.000 TEU, zullen uitgerust zijn met dual-fuel motoren die vloeibaar gas kunnen gebruiken. Volgens Anda Cristescu, hoofd Chartering & Newbuilding bij Maersk, bieden deze schepen door hun uiteenlopende groottes flexibiliteit voor verschillende functies binnen het toekomstige netwerk. Zodra ze in de vloot zijn opgenomen, zullen ze bestaande schepen vervangen.

Levering tussen 2028 en 2030

De eerste schepen worden in 2028 geleverd, en de laatste levering staat gepland voor 2030. De orders zijn geplaatst bij drie scheepswerven:

  • 2 schepen van 9.000 TEU bij Yangzijiang Shipbuilding (China)
  • 12 schepen van 15.000 TEU (6 bij Hanwha Ocean in Zuid-Korea en 6 bij New Times Shipbuilding in China)
  • 6 schepen van 17.000 TEU bij Yangzijiang Shipbuilding (China)

Aanvullende chartercapaciteit

Naast de bestellingen van nieuwe schepen heeft Maersk ook chartercontracten afgerond voor methanol- en dual-fuel schepen met een totale capaciteit van 500.000 TEU. Deze schepen zullen eveneens bestaande capaciteit vervangen en bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.

Met deze investeringen onderstreept Maersk zijn inzet voor duurzame groei en een toekomst met minder uitstoot binnen de maritieme sector.

Graafmachine onveilig vervoerd: Duitse politie stopt vrachtwagenchauffeur

Foto: Duitse Politie

HAGEN – Op vrijdag 29 november 2024 heeft de Duitse politie een vrachtwagenchauffeur aangehouden op de Verbandsstraße in het Duitse Hagen wegens het onveilig vervoeren van een zes ton zware graafmachine.

De 49-jarige chauffeur uit München reed met een snelheid van ongeveer 70 km/u vanuit Hohenlimburg richting Boele toen hij door de politie werd gestopt.

Bij controle bleek dat de graafmachine volledig ongezekerd op de laadbak van de vrachtwagen stond. Vanwege het ernstige risico voor de verkeersveiligheid werd de chauffeur de verdere rit verboden. Hij kan een boete van meer dan €300 en een strafpunt op zijn rijbewijs verwachten.

Deel van winkels The Body Shop maakt doorstart in Nederland

WEESP – Een deel van de filialen van cosmeticawinkelketen The Body Shop maakt een doorstart. Dat meldt curator Cedric de Breet. De Duitse ondernemer Stefan Herzberg neemt met zijn bedrijf SHG Retail ten minste vijf vestigingen over. Ook zelfstandige ondernemers, die buiten het faillissement vielen, kunnen verder met hun zaak.

De keten heeft in Nederland 27 vestigingen, met zo’n honderd werknemers inclusief oproepkrachten. Onder de doorstart vallen de vestigingen in Batavia Stad, Roermond, Roosendaal, Rotterdam en de locatie aan de Kinkerstraat in Amsterdam. SHG wil mogelijk nog meer vestigingen overnemen. Volgens de curator wordt daarover op korte termijn meer duidelijk.

De Duitse onderneming zal daarnaast ook de verkoop via de Nederlandse webshop van The Body Shop voortzetten. Die werkt al enige tijd niet, wat volgens een verklaring op de site te maken zou hebben met geplande updates. Maar die situatie duurt inmiddels al maanden. The Body Shop laat weten dat Nederlandse klanten vanaf maandag producten kunnen bestellen via de Duitse website. Deze zullen dan binnen enkele dagen worden bezorgd, aldus de keten.

Faillissement

Herzberg is al bekend met The Body Shop. Zo heeft hij halverwege dit jaar een doorstart gerealiseerd voor 21 winkels van de keten in Duitsland.

The Body Shop werd in Nederland begin vorige maand failliet verklaard. De Britse tak van het bijna vijftig jaar oude cosmeticabedrijf, dat bekendstaat om zijn duurzame haar- en huidproducten, werd eerder dit jaar failliet verklaard. Ook in België was al sprake van een faillissement.

Oprichting in 1976

De keten werd in 1976 in het Engelse Brighton opgericht door Anita Roddick. Het concern had ooit 3000 winkels in zeventig landen. In 2006 verkocht Roddick de keten aan de Franse cosmeticareus L’Oréal. Zij overleed een jaar later.

×