Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 07:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 49

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor veroorzaken dodelijk verkeersongeluk op A12

Foto: Persbureau Heitink

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 37-jarige vrachtwagenchauffeur voor het veroorzaken van dodelijk verkeersongeluk in Ede. Hij krijgt een taakstraf van 180 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van 1 jaar.

De vrachtwagenchauffeur veroorzaakte op 25 juli 2023 een dodelijk verkeersongeluk op de vluchtstrook van de A12 in de buurt van Ede. Zijn bergingsvrachtwagen was beladen met drie auto’s. Het slachtoffer stond stil op de vluchtstrook met zijn auto met de alarmlichten aan. De man week in het half uur voor de fatale botsing al meerdere malen van de rijstrook naar rechts af. Hij passeerde daarbij de doorgetrokken lijn van de vluchtstrook. Op de vluchtstrook kwam de chauffeur in botsing met de stilstaande auto. Het slachtoffer was op dat moment bezig met zijn fietsendrager en hij stond aan de linkerkant van de auto. Door de botsing kwam het slachtoffer te overlijden Volgens de rechtbank was er geen sprake van alleen maar een moment van onoplettendheid.

De rechtbank oordeelt dat de vrachtwagenchauffeur aanmerkelijk onoplettend en onachtzaam is geweest. De chauffeur verklaarde nog dat hij vlak voor de aanrijding een black-out zou hebben gehad. Volgens de rechtbank zijn hiervoor onvoldoende aanknopingspunten in het dossier. De verklaring van de vrachtwagenchauffeur is ook niet verder onderbouwd.

De man heeft spijt betuigd en wilde graag in contact komen met de nabestaanden, maar dat bleek niet mogelijk te zijn.

Voorwaardelijke rijontzegging

De rechtbank houdt bij de strafoplegging rekening met straffen die in vergelijkbare zaken worden opgelegd en ook met de persoonlijke omstandigheden van de man. Zo is er bij de man mogelijk sprake van een licht verstandelijke beperking. Verder heeft hij zijn rijbewijs nodig voor zijn werk. Met een onvoorwaardelijke rijontzegging zou de man in hevige mate in zijn persoonlijke belangen worden getroffen.

Rederij Anthony Veder plaatst als eerste rederij VentoFoils zeilen op gastanker

Foto: BLRT Western Shipyard

ROTTERDAM – Anthony Veder kondigde vandaag, vrijdag 11 oktober, met trots de lancering aan van twee VentoFoils zeilen aan boord van de Ethylene carrier Coral Patula, geleverd door Econowind. Met deze installatie is Anthony Veder de eerste ter wereld die zeilen installeert aan boord van een gastanker. Later dit jaar zal zusterschip Coral Pearl worden uitgerust met twee vergelijkbare zeilen.

Door bestaande gastankers te moderniseren ontsluit het bedrijf het potentieel van windvoortstuwing als duurzame oplossing voor de maritieme industrie.

Björn van de Weerdhof, Commercial and Sustainability Director bij Anthony Veder, vertelt: “In onze duurzame routekaart hebben we het ambitieuze doel gesteld om in 2035 een netto-nul-uitstoter te worden. Om dit doel te bereiken, moeten we nu actie ondernemen. Terwijl we ons richten op het optimaliseren van het ontwerp van nieuwbouwschepen en het laten draaien van die schepen op (bio-)LNG, zetten we ons ook in om de efficiëntie van onze bestaande vloot te verbeteren. Hierdoor kunnen we onze CO2-voetafdruk onmiddellijk verkleinen. Windondersteunde voortstuwing is een belangrijke stap in deze inspanning en onze samenwerking met Econowind weerspiegelt de kracht van onze partnerschappen. Daarnaast onderzoeken we andere oplossingen, zoals optimalisatie van voortstuwingstreinen en gezamenlijke acties die we kunnen ondernemen met onze klanten, zoals lagere snelheden door Just in Time-aankomst en het gebruik van walstroom.”

Foto: BLRT Western Shipyard

Rens Groot, Chief Operations Officer bij Econowind, is trots op dit project: “Anthony Veder heeft een grondige analyse uitgevoerd voordat hij de VentoFoils selecteerde, inclusief een geavanceerde businesscaseberekening waarin voordelen en realistische kosten in evenwicht werden gebracht. Hierdoor konden we belangrijke voordelen zien, zoals snelheidsverhogingen voor gastankers, waarbij VentoFoils helpen om de beperkingen van het motorvermogen te compenseren. Het halen van de strakke planning was mogelijk dankzij het ervaren team van Anthony Veder in projectuitvoering en droogdokken. Ze toonden leiderschap door als eerste windondersteunde voortstuwing op een gastanker te implementeren. Dit schip zal naar verwachting aanzienlijke brandstofbesparingen en CO2-reducties opleveren met een aantrekkelijke terugverdientijd.”

Foto: BLRT Western Shipyard

Door twee Ethylene-carriers in zijn vloot te voorzien van Econowind VentoFoils, zal Anthony Veder windenergie gebruiken om het brandstofverbruik van schepen aanzienlijk te verminderen. Het systeem is ontworpen om samen te werken met bestaande motoren en biedt een boost in voortstuwing door de kracht van wind. Op basis van IMO-windomstandigheden verwachten we een brandstofbesparing van ongeveer 5%, met een potentieel van meer dan 10% bij optimale windomstandigheden. Door minder brandstof te gebruiken, verlaagt het bedrijf niet alleen de energierekening, maar belangrijker nog, de uitstoot van broeikasgassen.

Kabinetsplan geen garantie voor betaalbaar warmtetarief, zegt ACM

DEN HAAG – De door het kabinet voorgestelde tarieflimiet voor kleinverbruikers bij stadsverwarming biedt geen garantie op een betaalbaar warmtetarief voor consumenten. Daarvoor waarschuwt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Warmtenetten maken onderdeel uit van de energietransitie. Het is een manier om huizen van het gas af te krijgen. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat het aantal aansluitingen op het warmtenet in 2030 met een half miljoen moet zijn gestegen. Op dit moment zijn er 600.000 aansluitingen. Maar de ontwikkeling van warmtenetten stagneert, onder meer door onzekerheid bij huishoudens over de warmtetarieven.

Als het aan minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) ligt, moet het mogelijk worden om een tarieflimiet in te stellen. “Deze bevoegdheid kan worden uitgeoefend als er naar verwachting onaanvaardbare hoge leveringstarieven ontstaan”, schreef ze enkele dagen terug aan de Tweede Kamer. Ze moet nog wel kijken naar de bekostiging.

Maar daarmee worden volgens de ACM alleen excessen voorkomen. “Aanvullende maatregelen voor een betaalbare warmterekening zijn noodzakelijk.” Volgens de toezichthouder zou het verwarmen van je huis via het warmtenet niet duurder moeten zijn dan elektrisch verwarmen. Anders neigen veel mensen waarschijnlijk naar elektrisch, en dan blijven er minder mensen over om gezamenlijk de kosten van de warmtenetten te dragen. “Dit is nu nog niet geregeld”, aldus de ACM.

Schiphol waarschuwt voor extra geluidshinder vanwege baanonderhoud

SCHIPHOL – Schiphol vraagt het kabinet weer om goedkeuring om komende zomer andere start- en landingsbanen extra te gebruiken omdat de Buitenveldertbaan dan groot onderhoud ondergaat.

“We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen”, staat in een verklaring op de website van Schiphol.

Volgens Het Parool is het alternatief dat Schiphol zo’n 10.000 zomervluchten moet schrappen. “In de ingediende ontheffingsaanvraag lichten we ook toe dat Schiphol verplicht is het vastgestelde aantal vliegbewegingen te faciliteren. Dat heeft in dit geval te maken met de slotregelgeving”, reageert een woordvoerster van Schiphol daarop.

Normaal probeert Schiphol het banenonderhoud in de winter te doen, maar dat kan in dit geval niet omdat een naastgelegen platform dan wordt gebruikt om de vliegtuigen ijsvrij te maken. Het geplande onderhoud valt nu ook samen met de NAVO-top van eind juni in Den Haag, waarvan Schiphol de gevolgen voor de luchthaven nog in kaart brengt. Daar wordt later meer over duidelijk.

Nieuw type blauwtong in Nederland, nog geen vaccin beschikbaar

DEN HAAG – In Nederland is een nieuw type blauwtongvirus aangetroffen, meldt het ministerie van Landbouw. Het gaat om twee gevallen van het zogeheten serotype 12. Het virus is gevonden bij een schaap in Kockengen en een koe met kalf in Harmelen, beide in de provincie Utrecht.

Er is nog geen vaccin beschikbaar voor deze variant, meldt landbouwminister Femke Wiersma. Zij onderzoekt of dat nodig is, aangezien voor een andere variant al wel gevaccineerd kan worden.

Ook wordt onderzocht waar het type vandaan is gekomen. Nederland is tot dusver het enige land in Europa waar deze variant is vastgesteld. De komende periode onderzoekt Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) ruim 1400 monsters op aanwezigheid van serotype 12. De eerste resultaten van dit onderzoek worden volgende week verwacht.

Meldplicht

Wiersma spreekt bovendien met de Deskundigengroep Dierziekten. Die groep adviseert de landbouwminister hoe dergelijke ziekten bestreden moeten worden.

Het ministerie raadt dierhouders aan alert te blijven op ziekteverschijnselen bij hun vee. Voor blauwtong geldt een meldplicht.

De ziekte gaat sinds september vorig jaar rond in Nederland. Het virus wordt verspreid door knutten, kleine vliegjes die steken. Blauwtong is niet gevaarlijk voor de mens, maar kan voor herkauwers zoals koeien en schapen dodelijk zijn.

Zaterdagavond in kustgebied code geel voor zware windstoten

Storm

DE BILT – Aan de Nederlandse kust komen vanaf zaterdagavond zware windstoten voor. Het KNMI heeft voor de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland, Groningen en voor het IJsselmeergebied en de Waddenzee code geel afgegeven.

In de loop van zondagochtend neemt de wind weer af. De waarschuwing geldt tot zondagmiddag 14.00 uur.

Vooral bij buien is er kans op windstoten van zo’n 75 tot 95 kilometer per uur. Verkeer, evenementen en buitenactiviteiten kunnen hier hinder van ondervinden.

Ook is er door de harde wind een kleine kans op schade aan huizen en andere gebouwen.

EU-voorzitter Charles Michel: China moet zijn gedrag aanpassen

VIENTIANE – China moet “zijn gedrag aanpassen” om een escalerend handelsconflict met Europa op te lossen, heeft EU-voorzitter Charles Michel vrijdag gezegd tegen het Franse persbureau AFP. Hij waarschuwde voor de gevaren als het geschil zou uitgroeien tot een volledige handelsoorlog.

De handelsspanningen zijn sterk toegenomen sinds de Europese Commissie vorige week besloot door te gaan met het opleggen van heffingen op in China geproduceerde elektrische voertuigen. Dat heeft geleid tot de grootste handelsruzie met Beijing in tien jaar. China reageerde al met maatregelen om het dumpen van brandy uit de Europese Unie op de Chinese markt tegen te gaan. Ook in andere sectoren in Europa wordt gevreesd voor vergeldingsmaatregelen.

De voorzitter van de Europese Raad ontmoette de Chinese premier Li Qiang in de marge van een Zuidoost-Aziatische top in Laos. Volgens Michel heeft hij “openhartige en eerlijke” gesprekken gehad met Li. Ook zei hij te hopen dat in de komende dagen of weken een overeenkomst kan worden bereikt. Wel waarschuwde hij dat dit niet gemakkelijk zal zijn.

“Ik heb de indruk dat de deur niet gesloten is, maar het is een zeer moeilijke situatie, het is een enorme uitdaging”, stelde de Belg. “We rekenen erop dat China zijn gedrag aanpast en begrijpt dat we de economische relaties in evenwicht moeten brengen voor meer eerlijkheid, eerlijke concurrentie en een gelijker speelveld.”

Celstraffen opgelegd aan Roemenen voor slachten schapen in de wei

ARNHEM – De rechtbank in Arnhem heeft een 46-jarige man uit Roemenië een celstraf van zes maanden opgelegd voor het doden en slachten van twee schapen in weilanden in het Gelderse Wilp. Zijn 38-jarige vrouw is veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf maanden voor hulp bij de slacht van een schaap. De straffen die de rechtbank heeft opgelegd aan de voormalige inwoners van Deventer zijn gelijk aan de eis van de officier van justitie, die de slachtpartijen eerder luguber noemde.

Tussen februari 2020 en maart 2022 troffen schapenhouders in de plaatsen Aalten, Olst, Wilp, Deventer, Holten en Bathmen resten van schapen aan. Er zouden in totaal meer dan twintig schapen zijn geslacht, maar deze strafzaak ging alleen over gedode schapen in Wilp in juli 2020 en de gemeente Deventer in maart 2022.

Een DNA-spoor op een achtergebleven pootje van een ram in Wilp leidde de politie naar de vrouw. Haar DNA zat in de databank na een eerdere veroordeling voor diefstal. Volgens de rechtbank is daarmee bewezen dat de vrouw bij de slacht aanwezig was. “Het schaap was hoogstwaarschijnlijk niet verdoofd en het kan niet anders dan dat dit bij het schaap veel angst en pijn veroorzaakte. Ook had de slachting een grote impact gehad op de schapenhouders”, stelt de rechtbank in het vonnis.

In de vriezer bij de verdachten thuis vond de politie in maart 2022 achttien stukken schapenvlees. Een van de stukken vlees bevatte hetzelfde DNA als een restant van een gedood schaap in de gemeente Deventer. De man bekende na zijn arrestatie in een politieverhoor dat hij in een weiland twee schapen had geslacht. Hij is daarnaast schuldig bevonden aan de diefstal van messenslijpers bij een slager in Kootwijkerbroek. De politie vond de zogeheten slijpstalen bij de doorzoeking van zijn woning.

Beide verdachten waren niet bij de strafzaak aanwezig. Ze staan niet meer in Nederland ingeschreven en zijn onvindbaar voor justitie. Ze moeten allebei schadevergoedingen betalen aan de eigenaren van de schapen.

Agema zwakt woorden over ‘stoer doen’ af: moest ik niet doen

DEN HAAG – PVV-vicepremier Fleur Agema komt terug van haar uitspraak dat ze nog wel wil zien wie “zo stoer is” om het staatsnoodrecht tegen te houden. “Dat had ik niet moeten doen”, zei Agema. De PVV-bewindsvrouw benadrukt juist respect te hebben voor het parlement. Ze sprak hierover na de ministerraad met premier Dick Schoof.

“Als het staatsnoodrecht ingaat, dan wil ik nog wel eens zien wie zo stoer is om het tegen te houden”, zei Agema op vrijdagochtend nog tegen de pers. Na afloop benadrukt ze dat ze niet op een als-dan-vraag had moeten ingaan. “Ik heb het grootst mogelijke respect voor beide Kamers.” Ze had willen zeggen rotsvast geloof te hebben in haar collega-minister Marjolein Faber, die tot een ‘dragende motivering’ moet komen die een greep naar het noodrecht rechtvaardigt.

Hoewel Agema haar uitspraak afzwakt, zegt ze dat deze niet dreigend bedoeld was. “Ik ben niet het type dat dreigementen uit.” Ze vindt alleen dat de Eerste Kamer voorbarig is met de oproep om af te zien van de route via het noodrecht. De senaat benadrukte juist zich genoodzaakt te zien om met de motie te komen, omdat premier Dick Schoof aangaf hiervoor al te hebben gekozen en vooralsnog geen alternatief te onderzoeken.

Leider Frans Timmermans van de grootste oppositiepartij GroenLinks-PvdA greep de uitspraken aan om spoedvragen te stellen aan Schoof. “Ik verwacht dat de premier namens het kabinet afstand neemt van dit dreigement.”

75 Mercedes-Benz eActros 600 trucks voor Simon Loos

WOGNUM – Een enorme mijlpaal voor Simon Loos op het gebied van elektrisch rijden. Binnenkort vergroot de West-Friese logistiek dienstverlener namelijk het elektrisch wagenpark met maar liefst 75 Mercedes-Benz eActros 600 trucks. Dit is een ruime verdubbeling van de huidige elektrische vloot van 60 elektrische trucks.

Deze aankoop werd op de IAA Transportation in Hamburg afgerond en is ook Europees gezien één van de grootste orders tot nu toe. Simon Loos heeft straks, met het totale aantal van 135 elektrische vrachtwagens, het grootste elektrische wagenpark in Nederland, die nu al voor het grootste deel uit Mercedes-Benz bestaat. Tjeerd Tromp, Head of Sales bij Daimler Truck Nederland, is trots op de samenwerking tussen Simon Loos en Daimler Truck Nederland.

Hij vertelt: “Sinds tientallen jaren is er sprake van een echt partnership tussen beide bedrijven. Simon Loos heeft -door het uitvoeren van praktijktesten- ook een significante bijdrage geleverd aan de optimalisatie van de eActros 600, zoals hij binnenkort in serieproductie gaat. Het is dan ook mooi om te zien hoe deze samenwerking opnieuw bekrachtigd wordt door een order van deze omvang. Dit geeft niet alleen blijk van vertrouwen in ons product, maar ook van het feit dat elektrische trucks op dit moment volop ingezet kunnen worden in de dagelijkse praktijk.”

Naar verwachting gaat de eerste eActros 600, in de herkenbare Simon Loos uitstraling, in het eerste kwartaal volgend jaar de weg op. Het grootste gedeelte wordt ingezet in de winkeldistributie waarbij het opladen van de wagens plaatsvindt bij de opdrachtgevers zelf.

Volwaardig alternatief

Wim Roks is wagenparkbeheerder bij Simon Loos en erg enthousiast over de komst van de trucks. “De eActros 600 is een gamechanger. Waar we tot op heden elektrisch zo’n 250 tot 300 kilometer veilig in konden plannen per rit, gaan we met deze trucks de 500 kilometer aantikken. Daarmee is voor onze operatie de ritafstand geen planrestrictie meer en maken we een enorme sprong voorwaarts met het integreren van elektrisch vervoer.”

Naast de standaard CCS laadaansluiting, waarmee de truck kan worden opgeladen met maximaal 400 kW, worden de trucks ook geleverd met een voorbereiding voor MCS-laden (MegaWatt Charging System; megawatt laden). Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, wordt het mogelijk om met 1.000 kW op te laden. Hierdoor kan de truck in minder dan een half uur van 20% naar 80% opgeladen worden. Tot slot krijgen de trucks een e-PTO om de koelmachine op de trailer elektrisch te laten koelen. Dit alles maakt de eActros 600 een meer dan volwaardig alternatief voor de dieseltruck.

Beloftes waargemaakt

Deze zomer startte Simon Loos, als eerste bedrijf buiten Duitsland, met het testen van de eActros 600. Hiervoor zijn drie beroepschauffeurs speciaal opgeleid door testingenieurs van Daimler Truck AG. Deze testtrekker heeft in een paar maanden tijd 25.000 kilometer gereden tussen leveranciers en de regionale en landelijke distributiecentra van Albert Heijn.

Roks vertelt: “De testtrekker heeft de beloftes van rijcomfort, veiligheid, verbruik én rij-afstand absoluut waargemaakt. Simon Loos is er dan ook trots op om mee te helpen met het perfectioneren van de eActros 600 voordat de serieproductie in 2025 wordt gestart.”

Chauffeurs opleiden

Nu de elektrische vloot meer dan verdubbelt, gaat Simon Loos ook meer medewerkers opleiden om elektrisch te rijden. In samenwerking met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is er aanvulling gemaakt op de bestaande interne code-95 trainingen die Simon Loos voor haar medewerkers geeft. Ook dit is uniek, want geen enkel ander bedrijf is gecertificeerd om deze training aan te bieden.

DHL start bouw duurzame CityHub voor regio Nieuw-Vennep

UTRECHT – Met een stevige schop in de grond is de bouw gestart van de duurzame DHL CityHub voor de regio Nieuw-Vennep. Deze gaat als uitvalsbasis dienen voor de bezorging van pakketten in het gebied rond Nieuw-Vennep met inbegrip van Lisse, Hillegom en Hoofddorp. De ingebruikname staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025. De nieuwe CityHub wordt gebouwd aan de Oosterdreef, gunstig gelegen bij de autosnelweg A4 en de N207. Ruim 80 medewerkers sorteren er straks dagelijks 10.000 pakketten die met elektrische auto’s worden bezorgd. De nieuwe CityHub zorgt voor extra werkgelegenheid in de omtrek.

Charlotte van der Meij, wethouder van Klimaat en Energie voor de gemeente Haarlemmermeer sprak haar waardering uit voor de ambitie van DHL om de CityHub zo duurzaam mogelijk te bouwen: “De komst van bedrijven zoals DHL draagt bij aan verduurzaming van Nieuw-Vennep. Om de start van de bouw te markeren, steek ik graag symbolisch deze spade in de grond.”

Hugo de Ridder, Senior Director CityHubs DHL eCommerce: “Met de bouw van deze CityHub hebben we een meer dan uitstekende uitvalsbasis in deze voor ons belangrijke regio, die we binnenkort nog duurzamer kunnen beleveren.”

De CityHub wordt gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Excellent 2020. De vestiging wordt gasloos en voorzien van zonnepanelen. De korte afstanden, de slimme routes, de hoge beladingsgraad en het geëlektrificeerde wagenpark optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook de DHL servicepunten en pakketautomaten afgehaald en beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze punten, de zogenaamd out-of home leveringen, worden gezien als nog duurzamer, zeker als dit lopend of op de fiets gebeurt. Rondom de CityHub komt een brede groenstrook waarin een wadi het overtollige regenwater opvangt en zuivert.

CityHub Nieuw-Vennep is de zeventiende van 27 nieuw te bouwen CityHubs in het Nederlandse netwerk van in totaal 130 lokale vestigingen. In dezelfde gemeente bevindt zich ook een vestiging van de exprestak van DHL gericht op tijdkritische zendingen met aansluiting op het wereldwijde netwerk van DHL.

Arnold Karskens ontslagen bij Ongehoord Nederland

HILVERSUM – Arnold Karskens is ontslagen als bestuursvoorzitter en lid van het bestuur bij omroep Ongehoord Nederland (ON!). Dat heeft de raad van toezicht (rvt) van ON! vrijdag gemeld.

Oprichter en voorzitter Karskens was op 3 augustus al op non-actief gesteld. Dat werd gedaan naar aanleiding van een “aantal serieuze klachten vanuit de eigen organisatie over zijn functioneren”. Karskens werd vervolgens op 27 augustus geschorst als bestuursvoorzitter.

“Dit besluit is genomen op basis van het op maandag 7 oktober 2024 uitgebrachte onafhankelijke externe onderzoeksrapport van SVision, dat eerdere bevindingen bevestigt”, aldus ON!. Het onderzoeksrapport is vanaf maandag te raadplegen. De hoofdlijnen en conclusies van het rapport worden op dinsdag in de uitzending van Ongehoord Nieuws toegelicht door de voorzitter van de rvt, Bauke Geersing.

De 70-jarige Karskens reageert in een persverklaring ontzet op zijn ontslag. “Dit is een belediging voor mij en alle leden van het eerste uur”, stelt hij. Karskens vindt dat de toezichthouders zelf moeten opstappen en zegt dat het rapport “rammelt aan alle kanten”. Karskens beraadt zich daarnaast op juridische stappen. Op dinsdag 22 oktober wil de advocaat van Karskens bij de politie aangifte doen met een verzoek tot vervolging wegens smaad en laster tegen de leden van de rvt en het bestuur van de omroep.

Vlaams Parlement en Belgisch persbureau plat door cyberaanval

BRUSSEL – Het Vlaams Parlement en het Belgische persbureau Belga liggen plat door een DDoS-aanval. Volgens de Belgische omroep VRT is het voor de vijfde dag op rij dat de pro-Russische hackersgroep ‘NoName057’ cyberaanvallen in België uitvoert. “Wij blijven DDoS-groeten sturen naar België”, schrijft de groep op Telegram, meldt de VRT.

Volgens VRT waren vrijdag ook de websites van Belgische kranten De Standaard en Het Nieuwsblad getroffen door de cyberaanval. Tegen 11.00 uur waren deze sites weer bereikbaar.

Zondag zijn er gemeenteraadsverkiezingen in België. Het is niet bekend of die cyberaanvallen daarmee te maken hebben.

De Belgische minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden kon donderdag geen uitspraak doen over een mogelijke link. “Wat we wel gezien hebben is dat de aanvallen hebben plaatsgevonden net nadat we opnieuw steun voor Oekraïne hebben uitgesproken. Er zou een link kunnen zijn tussen die twee”, zei de politica op een bijeenkomst met EU-ministers in Luxemburg.

Volgens de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits vormen de cyberaanvallen geen gevaar voor de verkiezingen van zondag. “De stemcomputers zijn op geen enkele wijze verbonden met het internet en kunnen dus niet gehackt worden”, zei ze eerder deze week tegen VRT. Er zou ook geen gevaar zijn voor het doorsturen van de stemresultaten. In tegenstelling tot in Nederland wordt in België via een stemcomputer gestemd.

Sinds begin deze week hebben verschillende Belgische gemeenten, provincies en overheidsdiensten te maken met “hinderlijke DDoS-aanvallen”, meldt het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) op zijn website. Een tijdlang waren openbare websites niet bereikbaar. Ook het centrum zelf werd slachtoffer van de cyberaanvallen.

De aanvallen zijn volgens CCB gericht op Europese en NAVO-gerelateerde doelen. “De groep richt zich met name op overheidsinstanties, de media en particuliere bedrijven, met als doel media-aandacht te trekken.”

Het federaal parket is een onderzoek gestart naar de cyberaanvallen.

Russische tankers eerste helft van dit jaar al ruim 400 keer langs Nederlandse kust

In de eerste helft van dit jaar is 437 keer een tanker met Russische olie de Nederlandse Noordzeekust gepasseerd, meldt Zembla vrijdag.

Dat zijn twee tot drie schepen per dag, waarmee Vladimir Poetin de door het Westen opgelegde oorlogssancties omzeilt, blijkt uit maandenlang dataonderzoek van Zembla, dat de omvang van deze zogenaamde schaduwvloot in kaart heeft gebracht.

Volgens Zembla gaat het om veelal oude en slecht onderhouden schepen met schimmige eigendomsconstructies waarvan onduidelijk is of ze verzekerd zijn.

“Het is een ramp in wording. Het is niet de vraag of er iets misgaat, maar wanneer”, aldus de Rus Vladimir Milov, dissident en in 2002 een half jaar lang viceminister van Energie onder Poetin. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu noemt de situatie ‘onwenselijk’ maar stelt op open zee niet te kunnen ingrijpen.

Ook Ewout van Galen van Stichting de Noordzee reageert bezorgd op het dataonderzoek van Zembla. Hij maakt zich vanwege de toenemende drukte op de Noordzee al langer zorgen over de veiligheid op zee.

Olietanker ‘Annika’ staat in brand voor Duitse kust, bemanning gered

Foto: Havariekommando

KÜHLUNGSBORN – Op een olietanker op de Baltische Zee voor de kust van Duitsland heeft een explosie plaatsgevonden en is brand uitgebroken, melden reddingsdiensten. Het gaat om de tanker Annika die 640 ton olie vervoert.

De zeven opvarenden zijn van het schip gehaald en in veiligheid gebracht.

Nooddiensten proberen het schip van 73 meter momenteel te blussen. Er zijn nog extra reddingswerkers met schepen en helikopters onderweg naar het brandende schip.

Het schip ligt voor de Duitse kust ter hoogte van de stadjes Kühlungsborn en Warnemünde. De zwarte rookwolk die van het schip komt is vanaf de kust te zien.

LAATSTE NIEUWS

KNMI waarschuwt voor dichte mist in Zeeland en Noord-Brabant

DE BILT - Het KNMI waarschuwt maandagavond voor plaatselijk dichte mist in Zeeland en Noord-Brabant. Het verkeer en buitenactiviteiten kunnen van de dichte mist hinder...