Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 12:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 485

Marcel Claessen nieuwe CEO Schenk Tanktransport

Marcel Claessen

PAPENDRECHT – Schenk, een toonaangevend tanktransportbedrijf in Noord-West Europa, kondigt met trots de benoeming aan van Marcel Claessen (57) als de nieuwe Chief Executive Officer. Marcel Claessen, een ervaren leidinggevende met een bewezen staat van dienst in de transport en logistiek, trad in dienst van Schenk op 1 december 2023 en zal de functie van CEO op 1 april 2024 officieel overnemen van Harry en Arjan Schenk.

Marcel Claessen volgt daarmee de gebroeders Schenk op, die als minderheidsaandeelhouders naast investeerder Argos Wityu, zullen toetreden tot de RvC. Met het aantreden van Marcel Claessen als CEO is het nieuwe leadership team van Schenk, waartoe in juni 2022 Carlien Siebelt al toetrad als CFO en eerder dit jaar Folkert Tjebbes aantrad als COO, compleet.

“Met Marcel Claessen zijn we erin geslaagd het leadership team te completeren met een bevlogen en ervaren CEO”, aldus Harry en Arjan Schenk. “Met zijn achtergrond als ingenieur en een sterk commercieel en operationeel profiel, is Marcel bedreven in het op- en uitbouwen van organisaties en teams tot succesvolle en innovatieve bedrijven. Hij is een executive met visie en diepgaande ervaring in het ontwikkelen van bedrijven op internationaal niveau, het verwerven van nieuwe bedrijven en het bouwen van hoogwaardige klantproposities.” “Wij zijn ervan overtuigd dat Marcel met zijn bewezen staat van dienst bijzonder goed is toegerust om Schenk door het volgende hoofdstuk te leiden.”

De afgelopen 30 jaar heeft Marcel in verschillende directiefuncties gewerkt voor verschillende internationale bedrijven in de transport en logistieke sector. Dat betrof onder andere internationaal transport en Value Added Logistics bij TDG, grote logistieke operaties bij Royal FloraHolland en complexe container-verscheping van bijvoorbeeld medicijnen van India naar diverse landen in Afrika voor the Medical Export Group.

Marcel Claessen, CEO Schenk: “Schenk Tanktransport is een krachtige onderneming met een rijke historie. De manier van samenwerken met collega’s en klanten, de professionele pragmatische aanpak en de strategische focus van Schenk passen goed bij mijn kijk op de business. Ik kijk er naar uit om het bedrijf, samen met alle Schenk-collega’s, duurzaam verder te laten groeien.”

Om de continuïteit te bewaken en de overdracht vlot te laten plaatsvinden is per 1 december de intensieve overgangsperiode van 4 maanden van de huidige Co-CEO’s Harry en Arjan Schenk naar Marcel Claessen gestart.

Klimaattop Dubai: eerste Afrikaanse landen tekenen Nederlands initiatief voor meer schone vrachtwagens

DUBAI/DEN HAAG – Zes nieuwe landen scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaar wegverkeer. Het gaat om Colombia, Ghana, IJsland, Israël, Kaapverdië en Papoea Nieuw-Guinea. Het is voor het eerst dat ook Afrikaanse landen zich scharen achter dit Nederlandse initiatief.

Vandaag op de klimaattop in Dubai zetten de zes nieuwe landen hun handtekening onder de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land rijden zonder uitlaatgassen. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Het is een volgende stap op weg naar volledig schoon en uitstootvrij wegvervoer in 2050. Het totaal aantal landen dat heeft getekend, staat nu op 33.

Schoner en gezonder

Vrachtwagens en bussen zijn erg belangrijk voor vervoer van goederen en personen. Nederland is een echt transportland. Maar het zwaar vervoer brengt ook veel vervuiling met zich mee. Het zorgt voor ruim een derde van de CO2-uitstoot en zo’n 70 procent van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd, en produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen.

Nederland heeft in het Klimaatakkoord afgesproken dat het al het zware wegverkeer in 2050 schoon wil hebben. Om dat te halen, moet je uiterlijk vanaf 2040 zorgen dat alle nieuwe vrachtwagens op de weg schoon zijn. Nederland lanceerde daar in 2021, op de klimaattop in Glasgow, een akkoord voor. Inmiddels doen 33 landen mee.

Steeds meer landen doen mee

Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Op de klimaattop van vorig jaar schaarde de VS zich achter het Nederlandse doel. Dat was een grote stap, omdat de VS het tweede land in de wereld is als je kijkt naar de hoeveelheid vrachtwagens die er rondrijden. Dit jaar sluiten onder meer Ghana en Kaapverdië zich aan. Dat vind ik belangrijk, omdat klimaatverandering een mondiale transitie is en de vraag naar mobiliteit de komende decennia hard gaat groeien in veel Afrikaanse landen. Ik vind het mooi om te zien dat steeds meer landen meedoen. Daarmee stimuleren we de wereldwijde markt voor uitstootvrije vrachtwagens. Dat leidt uiteindelijk tot meer en goedkoper aanbod voor andere transportondernemers die over willen stappen op elektrische vrachtwagens of vrachtwagens op waterstof. We zijn inmiddels met 33 landen die meedoen, maar ik blijf andere landen zoeken om zich aan te sluiten, want hoe meer vrachtwagens niet meer op fossiele brandstoffen rijden, hoe beter.”

Kwaku Ofori Asiamah, minister van transport in Ghana: “Het goederenvervoer op het Afrikaanse continent zal vóór 2050 verdubbelen. Daarom moeten we wereldwijde samenwerking zoeken om ervoor te zorgen dat deze groei duurzaam is. Overheden moeten de particuliere sector aanmoedigen en ondersteunen met de juiste mix van beleid en regelgeving om ervoor te zorgen dat we onze klimaatdoelstellingen in het komende decennium bereiken. Ghana is er trots op een van de eerste Afrikaanse landen te zijn die zich bij dit wereldwijde initiatief aansluit en dat het klaar is om samen te werken met spelers uit de industrie om de overgang mogelijk te maken”.

Wereldwijde samenwerking belangrijk

Naast 33 landen doen 115 deelstaten, banken, bedrijven en vrachtwagenbouwers mee. Zoals Californië en Quebec, DHL, Heineken, Scania, BYD, Siemens en sinds vandaag ook onder andere EVBox, VDL Bus & Coach, Fountain Fuel en het Zuid-Afrikaanse KDG Logistics. Landen, deelstaten en bedrijven die zich achter dit initiatief scharen, maken deel uit van een netwerk waarin veel kennis wordt uitgewisseld.

Controles ILT op vervoer afvalstoffen in regio Winterswijk

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft eind vorige week samen met de Nederlandse en Duitse politie afvaltransportcontroles uitgevoerd in Winterswijk. Daarnaast zijn er bedrijfscontroles uitgevoerd bij zeven afvalverwerkingsbedrijven in de regio in samenwerking met de Omgevingsdienst Achterhoek en Omgevingsdienst Regio Arnhem. Tijdens de transportcontroles zijn 22 voertuigen gecontroleerd; bij deze controle zijn in totaal 23 overtredingen geconstateerd.

Gelijk speelveld

Mattheus Wassenaar, inspecteur-generaal van de ILT: “Het vervoer van afvalstoffen binnen Europa is gebonden aan regels. Door samen te werken binnen de verschillende ILT-teams en met nationale en internationale ketenpartners houden we zicht op de route van het transport. Het was mooi om te zien hoe deze gezamenlijke controle met de verschillende partners als een geoliede machine liep. En hoewel het voor oponthoud zorgde, zag ik dat de meeste chauffeurs begrip hadden voor de controle. Een gelijk speelveld in de branche is in ieders belang.”

Resultaten transportcontroles

Ten aanzien van het transport van afvalstoffen zijn er acht overtredingen vastgesteld. Deze overtredingen hebben voornamelijk betrekking op het niet invullen van relevante gegevens op het transportdocument en/of de overbrenging van afval zonder documenten. De afzenders van het afval moesten ter plekke de overtreding herstellen door een correct ingevuld document aan te leveren. Omdat het in de meeste gevallen ging om een Duitse afzender, dient de ILT een verzoek tot handhaving in bij het Duits bevoegd gezag.

Transport begeleid naar bedrijf

In verband met de onduidelijkheid van de transportdocumenten en de lading heeft in één geval een ILT-team een afvaloverbrenging begeleid naar de ontvanger. Bij dit bedrijf werden diverse tekortkomingen geconstateerd, zoals bijvoorbeeld het vooraf tekenen c.q. het niet tekenen voor ontvangst, een administratie die niet op orde was en een overtreding van de Weeelabex. Afgedankt apparatuur moet wordt verwerkt volgens de Weeelabex Standard. Dit is een norm voor de kwalitatief hoogwaardige verwerking van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur. Het bedrijf kreeg hiervoor een waarschuwing en over een paar maanden volgt er een hercontrole door de ILT. Ten aanzien van de onjuiste documentatie bij de overbrenging heeft de politie proces-verbaal opgemaakt.

“Een gelijk speelveld in de branche is in ieders belang.”

Mattheus Wassenaar, Inspecteur-Generaal ILT

Technische overtredingen

De politie constateerde 15 overtredingen van technische aard zoals: banden, ladingzekering, hoogte, lengte en verlichting. Naast een boete, legde de politie vijf keer een maatregel op. Het ging om vrachtwagens die te hoog en/of te lang waren. Dit moest ter plekke worden opgelost voordat het transport verder mocht.

Bedrijfsbezoeken

Bij één bedrijf is een transport gecontroleerd dat zonder de juiste vervoersdocumenten was verricht. Het betreft dus een illegale overbrenging. Het transport is teruggestuurd naar de afzender in Duitsland. Bij 4 van de 7 bedrijven wordt er voor meerdere onderwerpen bestuursrechtelijk opgetreden en/ of nader onderzoek ingesteld. Het gaat hier om overtredingen of ontbrekende informatie inzake de EVOA, Weeelabex en bodemactiviteiten.

Gemeenschappelijk optreden tegen milieucriminaliteit

Doel van de actie is om afvalverwerkingsbedrijven beter in beeld te krijgen, ze te informeren over actuele wet- en regelgeving en om het illegaal overbrengen van afval van en naar het buitenland tegen te gaan. Belangrijk bij dit soort controles is om milieucriminaliteit op afvalgebied en de daaruit voortvloeiende schade voor mens en milieu te voorkomen. Door hierbij samen te werken met andere teams en netwerkpartners wordt de kennis en ervaring gedeeld. Gemeenschappelijk optreden wordt daarbij gemakkelijker. De controles worden onaangekondigd uitgevoerd.

Aan de controle in Winterswijk deden ILT-inspecteurs afval logistiek, afval circulair, bodem en bouwstoffen en leefomgeving afvalstoffen mee. Ze werden hierbij ondersteund door inspecteurs meet- en monstername en aerosensing (drones). Bij de voorbereiding van de controle is er informatie aangeleverd door de afdeling informatie.

Toezicht ILT

De ILT ziet erop toe dat afvalstoffen op de juiste manier worden ingezameld, verwerkt en vervoerd. De circulaire verwerking is gericht op het voorkomen van milieuschade voor mens en milieu en op de nuttige toepassing van afval. Bij dit laatste ligt de nadruk op het hergebruik van materialen en producten en op de optimalisatie van afvalbeheer. Het transport moet veilig en correct georganiseerd worden. Bij de uit- of invoer van afval gelden de Europese voorschriften voor het vervoer van afval. Deze voorschriften staan beschreven in de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA).

Stakingsacties tegen Tesla breiden zich uit naar Denemarken

Foto: ANP

KOPENHAGEN – Havenarbeiders en chauffeurs in Denemarken gaan zich aansluiten bij de stakingsacties in Zweden tegen autofabrikant Tesla. De grootste vakbond van Denemarken zegt binnen ongeveer twee weken te stoppen met het lossen en transporteren van Tesla-auto’s die zijn bestemd voor de Zweedse markt.

De bond wil daarmee zijn solidariteit tonen met de stakingsacties in Zweden. De grootste vakbond van Zweden is verwikkeld in een conflict met Tesla om een collectieve arbeidsovereenkomst te krijgen voor zijn monteurs. Eind oktober legden zo’n 130 medewerkers van tien Tesla-werkplaatsen in Zweden het werk neer. Leden van andere vakbonden, waaronder postbodes, havenarbeiders en schoonmakers, hebben zich uit sympathie aangesloten bij de actie. Zo blokkeren havenmedewerkers het laden en lossen van Tesla-auto’s.

Tesla probeert via Denemarken die blokkade te omzeilen, maar Deense havenmedewerkers gaan dus ook stoppen met het lossen van auto’s van het merk die zijn bestemd voor Zweden. Ook chauffeurs die de auto’s naar Zweden rijden leggen het werk neer. De levering van Tesla’s voor Deense klanten gaat wel gewoon door.

Rechtszaak

Vakbonden in Noorwegen zijn zich aan het beraden of ze zich gaan aansluiten bij de acties tegen Tesla.

Inmiddels heeft Tesla een rechtszaak aangespannen tegen het Transportagentschap van de Zweedse overheid. Door de staking bij postbedrijf Postnord krijgt Tesla ook geen kentekenplaten meer van de Zweedse Transportorganisatie. Die worden namelijk alleen via Postnord afgeleverd, doordat alle Zweedse overheidsinstanties op grond van een aanbestedingscontract verplicht zijn dat postbedrijf te gebruiken.

Topman Elon Musk van Tesla omschreef de gevolgen van de staking in Zweden een tijdje terug nog als “krankzinnig”.

Nieuwe DAF FAN WSG bakwagen voor MAAT Transport

MAAT Transport

ALBLASSERDAM – MAAT Transport heeft recentelijk weer een krachtpatser toe mogen voegen aan het wagenpark. Dit keer een nieuwe DAF FAN WSG bakwagen.

De auto is uitgerust met een 450pk motor. De combinatie heeft een 6×2 chassis wat zorgt voor een uiterst wendbaar een praktisch voertuig. Beschikkend over een GVW van 30.500 kg en een netto laadvermogen van 10.853 kg.

De opbouw is een Hiab X-HiPro 558 EP-6 kraan met een totaal bereik van 16,5 meter. Met die lengte til je zelfs nog 2.550 kg.

“De open laadbak is geleverd door Carrosseriewerk van de Weijer wat het geheel compleet maakt tot een fantastische auto”, aldus MAAT.

Twee Deense transportbedrijven en medewerker veroordeeld voor transporteren zonder vergunning

Politie Denemarken

KOLDING – De rechtbank in het Deense Kolding heeft op maandag 4 december 2023 uitspraak gedaan in een zaak tegen een transportbedrijf, een medewerker van het transportbedrijf en een eigenaar van een ander transportbedrijf, allen uit Denemarken afkomstig.

Het transportbedrijf is veroordeeld voor het in november en december 2020 uitvoeren van vrachtvervoer voor rekening van iemand anders zonder vergunning. De werknemer en de eigenaar van het andere transportbedrijf werden veroordeeld voor medeplichtigheid aan deze strafbare zaak.

Het transportbedrijf beschikte niet over vergunningen om goederenvervoer voor anderen te verrichten. De werknemer maakte niettemin een afspraak met een expediteur om vrachtvervoer voor rekening van iemand anders te verrichten en reed vervolgens zelf dagelijks de transporten.

De eigenaar van het andere transportbedrijf, die over een vergunning beschikte om in opdracht van anderen goederenvervoer te verrichten, liet zich benoemen tot directeur van het transportbedrijf en leende de vergunningen van zijn eigen bedrijf uit.

Volgens de Goederenvervoerwet (sectie 1, lid 1, 1e punt) is toestemming vereist om goederenvervoer voor rekening van iemand anders uit te voeren, en volgens Verordening 1072/2009 van het Europees Parlement en de Raad, artikel 4, onderafdeling 6, 1e punt de vergunning wordt afgegeven aan het transportbedrijf en kan niet worden overgedragen aan een derde partij.

De boete bedroeg DKK 140.000, omgerekend bijna 19.000 euro, voor elk van de drie beklaagden. Vanwege de verwerkingstijd werd het bedrag teruggebracht tot DKK 67.500, omgerekend ruim 9.000 euro. Alle drie de beklaagden pleitten niet schuldig. Hun standpunt over het vonnis is niet bekend.

Nieuwe afspraken over geluid tussen Rotterdamse haven en omgeving

ROTTERDAM – Maandag 4 december ondertekenden de provincie Zuid-Holland, havenondernemersorganisatie Deltalinqs, DCMR Milieudienst Rijnmond, Havenbedrijf Rotterdam en de betrokken gemeenten* de actualisatie van het Ruimtelijk Afsprakenkader Geluid en Ruimtelijke Ontwikkeling (RAK).

Het RAK is een bijzondere samenwerking rondom de Rotterdamse haven die al sinds 2015 bestaat, waarin partijen in een vroeg stadium met elkaar overleggen over nieuwe ontwikkelingen in en rondom de haven die gevolgen hebben voor geluid. Op deze manier proberen partijen elkaar niet te verrassen met woningbouw in de buurt van de haven én ontwikkelingen in het havengebied die geluidshinder kunnen veroorzaken. Dit is belangrijk voor zowel bedrijfsleven als bewoners.

In deze actualisatie van afspraken uit 2015 herbevestigen partijen dat de haven en omgeving voor het realiseren van opgaven rond haven, woningbouw en leefomgeving van elkaar afhankelijk zijn. De haven heeft o.a. vanwege de arbeidsvraag behoefte aan een regio met een aantrekkelijk en gezond woon- en leefklimaat, terwijl de regio behoefte heeft aan de werkgelegenheid en economische impuls van een goed functionerende, duurzame en zich verder binnen de afgesproken kaders ontwikkelende haven.

Onderdeel van de actualisatie van het RAK is een nieuwe werkwijze voor nestgeluid. Nestgeluid is het geluid van afgemeerde schepen, voor zover dat niet door laad-/losactiviteiten wordt veroorzaakt, of door werkzaamheden aan (boord van) het schip. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het geluid van generatoren om elektrische installaties aan boord te kunnen laten draaien.

De Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben, vooruitlopend op de Omgevingswet, in het provinciaal Omgevingsbeleid opgenomen dat bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw, rekening gehouden moet worden met nestgeluid van afgemeerde schepen.  In de werkwijze zijn werkafspraken gemaakt hoe wordt omgegaan met deze verplichting. Door op de juiste manier om te gaan met het nestgeluid bij nieuwe woningen, kunnen zo indien nodig geluidwerende maatregelen worden uitgevoerd. Bewoners zijn daardoor beter beschermd tegen geluid van de haven.

Flink bedrag aan tipgeld beschikbaar gesteld in zoektocht naar gestolen containers met kobalt

ROTTERDAM – Op 31 augustus 2023 zijn twee containers, geladen met kobalt, door middel van pincodefraude vanaf de ECT terminal in Rotterdam gestolen.

De eerste container is diezelfde dag in de Waalhaven in Rotterdam gelost en weer leeg ingeleverd. De tweede container is op 5 september leeg ingeleverd.

Door de politie zijn meerdere aanhoudingen verricht. De lading kobalt uit beide containers is helaas nog niet teruggevonden.

Door belanghebbenden is een beloning van 20.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip die resulteert in het terugvinden van de lading.

Heeft u informatie over deze diefstal? Neem dan per e-mail contact op via info@ttexperts.nl. Uw informatie zal uiteraard vertrouwelijk worden behandeld.

Sligro Food Group neemt deel activiteiten van Simon Loos over

EGHEL – Sligro Food Group N.V., Simon Loos Transport B.V. en Koninklijke Euser B.V. maken bekend dat verwacht mag worden dat overeenstemming zal worden bereikt over de verkoop van de bestaande transportactiviteiten van Simon Loos Transport B.V. voor Sligro Food Group, naar Sligro Food Group Transport B.V. en Koninklijke Euser B.V.

Dit houdt in dat de transportactiviteiten ten behoeve van de Sligro Bezorgservice locaties in Amsterdam, Berkel en Rodenrijs en Drachten overgaan naar Sligro Food Group Transport B.V. De transportactiviteiten voor de Sligro Bezorgservice locaties in Vianen, Vlissingen en Sluis zullen aan Koninklijke Euser B.V. worden overgedragen.

Bij deze transactie zijn circa 260 medewerkers betrokken, waarvan ongeveer drie vierde overgaat naar Sligro Food Group Transport B.V. en ongeveer een vierde naar Koninklijke Euser B.V. Het voorgenomen besluit heeft geen gevolgen voor de arbeidsvoorwaarden, werkgelegenheidssituatie of standplaats van de betrokken medewerkers. De ondernemingsraden hebben inmiddels positief geadviseerd met betrekking tot deze voorgenomen transactie.

Peter Appel, CEO Simon Loos Transport: “Voor ons komt dit besluit voort uit een strategische heroriëntatie richting de toekomst. Met deze overdracht geven wij een duurzame invulling aan onze ambitie om te groeien en maximaal in te zetten op de andere bedrijfsactiviteiten. We hebben er alle vertrouwen in dat onze medewerkers bij onze overnamepartners in goede handen zijn.”

Simon Loos

Bas Euser, CEO Koninklijke Euser: “Een mooie en krachtige uitbreiding om als ‘partner in business’ samen met onze opdrachtgever Sligro Food Group de handen ineen te slaan en de uitdaging aan te gaan. Samen sterk!”

Koen Slippens, CEO Sligro Food Group: “Hiermee zetten wij een geweldige stap voorwaarts in onze ambitie om met Sligro Food Group Transport een deel van onze transportactiviteiten zelf uit te voeren. Onze chauffeurs hebben het waardevolle laatste contact met onze klanten in het dagelijkse bestel- en leverproces. Met de overname van deze activiteiten leggen wij een belangrijk fundament onder Sligro Food Group Transport.”

Schiphol wordt eigenaar van luchthavenretailer Kappé

SCHIPHOL – Schiphol en luchthavenretailer Kappé hebben een principeovereenkomst bereikt over een overname door Schiphol. Schiphol verwerft per 1 januari 2024 honderd procent van de aandelen en wordt volledig eigenaar van de familieonderneming. Met de overname zet Schiphol een volgende stap richting de vernieuwing van het winkelaanbod op de luchthaven.

Kappé verkoopt parfums, cosmetica, zonnebrillen en drogisterijartikelen in vijftien winkels op Schiphol. Schiphol wil met de overname het bedrijf voortzetten en verder investeren in deze winkels en vooruitkijken naar nieuwe winkels en concepten. Continuïteit voor de winkels en medewerkers staat centraal. Daarnaast zet Schiphol in op de reeds ingezette professionalisering van Kappé en de samenwerking met commerciële partners. De overname stelt Schiphol op de lange termijn in staat om de beschikbare vierkante meters flexibel in te richten, met ruimte voor innovatie en een betere winkelervaring voor passagiers.

“Kappé is al sinds 1950 een van onze commerciële partners op de luchthaven, en maakt echt deel uit van het erfgoed van Schiphol. De parfum-, cosmetica-, en zonnebrillenwinkels zijn een essentieel onderdeel van het winkelaanbod op Schiphol. Met deze overname willen we de winkels versterken en vernieuwen, zodat we de passagiers nog beter van dienst kunnen zijn met een aantrekkelijk aanbod”, zegt Arthur Reijnhart, Directeur Commercial bij Schiphol.

“Met gepaste tevredenheid en trots kijk ik terug op de 36 jaar die ik leiding heb gegeven aan Kappé. De medewerkers stonden en staan voor mij altijd centraal. Hun inzet en loyaliteit hebben Kappé gemaakt tot wat het nu is: een niet weg te denken begrip op Schiphol. Ik ben blij dat we in Schiphol een partij hebben gevonden die de toekomst van medewerkers en de onderneming veiligstelt”, aldus Jacques Parson, eigenaar Kappé.

Kappé is sinds 1950 een commerciële retailer op Schiphol en daarmee een belangrijke partner, met de volgende bekende winkelconcepten Perfumes & Cosmetics, Drugstore en Sunglasses. Kappé heeft ruim driehonderd medewerkers in dienst. Het is momenteel een familiebedrijf dat jaren werd geleid door Jacques Parson.

De overname is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt en adviezen van de ondernemingsraden van zowel Kappé als Schiphol.

Bijna acht op de tien mensen deden online aankopen in 2023

Webwinkel

DEN HAAG – In de eerste helft van 2023 zei 78 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder iets online gekocht te hebben. Dat is meer dan een jaar eerder, en vergelijkbaar met 2021. De verkoop van digitale producten en diensten nam vergeleken met 2022 licht toe, terwijl de verkoop van goederen nauwelijks is veranderd. Van de online shoppers had 43 procent klachten over de aanschaf. In 2021, toen er ook naar klachten werd gevraagd, was dat 56 procent. Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen van het CBS.

Deze enquête wordt jaarlijks van april tot juli gehouden. Er doen ongeveer 6 duizend mensen van 12 jaar of ouder met het onderzoek mee. In 2023 zeiden ongeveer 12,1 miljoen 12-plussers iets online gekocht te hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vooral 25- tot 35-jarigen kopen via internet (93 procent), van de 75-plussers deed 36 procent online aankopen.

Meer kaartjes voor concert, film of theater via internet verkocht

Online kaartjes kopen voor de bioscoop, een concert of een cultureel evenement nam toe van 38 procent in 2022 naar 42 procent in 2023. Van de 12-plussers kocht 48 procent films of series via een streamingdienst, of als download. Dat is vergelijkbaar met 2022. Ook kochten meer mensen een abonnement voor internet of mobiele telefoon, of muziek via een streamingsdienst of download dan een jaar eerder.

Online aankoop goederen niet veranderd

57 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder kocht via internet kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze artikelen bovenaan de lijst van meest gekochte online producten. Dat was ook zo in 2022, maar toen werden deze producten minder vaak online aangeschaft dan in 2023. Iets meer dan 40 procent van de mensen bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen, of cateraar. Dat was ook zo in 2022.

Verder kocht ongeveer een kwart van de 12-plussers via internet cosmetica, sportartikelen, meubels, woonaccessoires of etenswaren, ook vergelijkbaar met een jaar eerder.

In 2023 was de online aankoop van meubels, computers, elektronica, gedrukte boeken, maaltijden en etenswaren lager dan in 2021, tijdens de coronapandemie.

Meeste klachten over te late levering, maar minder dan twee jaar eerder

Van degenen die online winkelden, had 43 procent klachten hierover. In 2021, toen dit – anders dan in 2022 – wel werd gevraagd, gaf nog 56 procent aan problemen te ervaren met online winkelen. De meest genoemde klacht was te late levering van de bestelde producten: 33 procent klaagde hierover, tegen 40 procent in 2021.

Andere veel genoemde klachten waren technische problemen bij bestellen of betalen, moeilijkheden bij het vinden van informatie over garantie en wettelijke rechten, en probleem bij het indienen van een klacht of de klacht niet goed afgehandeld werd.

Youtuber die vliegtuigje bewust liet neerstorten moet de cel in

YouTube

LOS ANGELES – De Amerikaan Trevor Jacob, die opzettelijk zijn vliegtuigje liet neerstorten om het aantal kijkers op zijn YouTube-kanaal op te krikken en daarover vervolgens tegenover onderzoekers loog, is veroordeeld tot zes maanden celstraf. Die straf is onderdeel van een deal die Jacob met de openbare aanklagers sloot, waarbij hij schuld bekende.

In een video met de titel ‘I crashed my airplane’ lijkt Jacob in november 2021 motorproblemen te krijgen, terwijl hij in zijn eentje in een eenmotorig vliegtuig over een gebergte in het zuiden van Californië vliegt. Op de beelden, die miljoenen keren op YouTube werden bekeken, is te zien hoe Jacob, een voormalig olympisch snowboarder van nu dertig jaar, met een parachute en een selfiestick in de hand uit het neerstortende vliegtuigje springt.

Camera’s die op de vleugels zijn gemonteerd leggen vervolgens vast hoe het vliegtuigje crasht in de dichte begroeiing van het Los Padres National Forest. Ook filmt Jacob zelf hoe hij, na de landing met zijn parachute, via een moeizame wandeltocht een veilig heenkomen weet te vinden.

In de weken na het incident startten onderzoekers van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA een onderzoek naar de crash. Op basis van de video gaven veel experts al aan dat Jacob de veiligheidsprocedures, die gelden bij een ongeluk, niet lijkt op te volgen en dat hij het vliegtuigje ook zonder motor best veilig had moeten kunnen landen. Bovendien was het zeer uitzonderlijk, stelden zij, dat hij met een parachute om in het vliegtuig zat.

Jacob kreeg de opdracht de wrakstukken te bewaren. Maar hij beweerde dat hij niet wist waar zijn vliegtuigje precies was neergestort. Dat bleek een leugen. Niet lang na de crash vloog hij er samen met een vriend heen in een helikopter, om de wrakstukken weg te halen. Zij dumpten die, nadat ze het wrak in kleine stukken hadden gesneden, in afvalbakken bij een vliegveld, in een poging om zo bewijsmateriaal te verduisteren.

Want Jacob had de crash bewust veroorzaakt. Het betrof geen ongeluk waarbij de motor het had begeven, zoals hij in zijn officiële rapport over de crash beweerde. “Jacob heeft deze overtreding hoogstwaarschijnlijk begaan om sociale media- en nieuwsaandacht voor zichzelf te genereren, om daar financieel gewin uit te halen”, stellen de federale aanklagers maandag in een verklaring. “Dit soort waaghalzerig gedrag kan niet worden getolereerd.”

De video ‘I crashed my airplane’ is inmiddels van YouTube verwijderd. Maar daarop is nog wel altijd een kopie van het origineel te bekijken.

Negen gemeenten krijgen 26 miljoen euro om winkelgebied aan te pakken

Winkelstraat

DEN HAAG – Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt. In veel gemeenten neemt de leegstand van winkels toe, waardoor winkelgebieden minder aantrekkelijk worden voor bewoners en bezoekers. “Met deze bijdrage kunnen gemeenten dit aanpakken. Winkelgebieden worden bijvoorbeeld aantrekkelijker door gevelrenovatie, betere looproutes en meer openbare zitplekken. Ook zorgt meer groen voor een winkelgebied waar mensen graag boodschappen doen”, zo stelt de minister. “Op deze manier houden we dorpen en steden levendig”.

De negen gemeenten die een bijdrage ontvangen zijn: Apeldoorn (Gelderland), Emmen (Drenthe), Enschede (Overijssel), Nissewaard (Zuid-Holland), Sluis (Zeeland), Someren (Noord-Brabant), Terneuzen (Zeeland), Waalwijk (Noord-Brabant) en Westervoort (Gelderland).

De toekenning van 26 miljoen euro aan negen gemeenten vormt de derde ronde van de zogenoemde Impulsaanpak Winkelgebieden. Voor deze regeling is in totaal 100 miljoen euro beschikbaar. Naast gemeenten hebben private investeerders een belangrijk aandeel in de uitvoering van de projecten.

In september 2022 ontvingen elf andere gemeenten al een Rijksbijdrage van 22 miljoen euro (Alkmaar, Bunschoten, Den Helder, Hardenberg, Heerlen, Hengelo, Het Hogeland, Hilversum, Oldambt, Roosendaal en Sittard-Geleen). In maart 2023 kende het kabinet 18 miljoen euro toe aan negen gemeenten (Heerenveen, Dokkum, Beekdaelen, Tilburg, Uithoorn, Oldenzaal, Dordrecht, Nissewaard en Rijswijk).

De regeling kent in totaal vier openstellingsperiodes. Voor de vierde en laatste ronde kunnen gemeenten een aanvraag indienen tussen 20 mei en 1 juli 2024. In deze ronde is 22 miljoen euro beschikbaar.

Meeste vluchten tussen Schiphol en München opnieuw geschrapt door winterweer

SCHIPHOL – De meeste vluchten tussen Schiphol en München zijn dinsdag geannuleerd, meldt een woordvoerder van de luchthaven. Het gaat om in totaal zestien vluchten van en naar de Zuid-Duitse plaats. Volgens de zegsman vervallen woensdag vooralsnog twee vluchten. Aanleiding is het winterweer in München, waardoor het vliegverkeer op de luchthaven al enkele dagen stilligt.

Vanwege voorspelde ijzel kunnen vliegtuigen dinsdag tussen 06.00 uur en 12.00 uur niet landen of opstijgen in München. Daardoor kunnen zeker 150 starts en minstens 160 landingen niet doorgaan. Maandag was vliegen van en naar München ook zeer beperkt mogelijk.

Lufthansa verwacht dat de beperkingen ook na dinsdag nog zullen aanhouden. Dat vertelt een woordvoerder van de Duitse luchtvaartmaatschappij aan persbureau dpa. Klanten van Lufthansa kunnen hun geboekte tickets van en naar München kosteloos annuleren. Dat geldt voor alle tickets met een reisdatum tot 9 december.

Verschillende passagiers zitten als gevolg van het winterweer al dagen vast op het op een na grootste vliegveld van Duitsland. Internationale passagiers doen hun beklag daarover op socialmediaplatform X. Zo zou hun al meerdere keren een vlucht zijn beloofd, maar ook die werden uiteindelijk geannuleerd.

EU-landen eisen dat Polen eind maakt aan blokkade vrachtwagens Oekraïne

BRUSSEL – Nederland en andere EU-landen hebben Polen aangesproken op de grensblokkades voor Oekraïense vrachtwagenchauffeurs. Die moeten “zo snel mogelijk” uit de weg, vinden demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) en “een groot aantal” medestanders.

Harbers besprak de kwestie maandag in Brussel met zijn collega’s van de 26 andere EU-lidstaten. Polen en een aantal andere Oost-Europese landen vinden dat er sprake is van oneerlijke concurrentie tussen de goedkope Oekraïense truckers hun eigen chauffeurs. Ze mogen sinds de Russische invasie bijna twee jaar geleden vrijwel zonder extra voorwaarden in de Europese Unie werken om de Oekraïense export en economie nog enigszins op gang te houden. Boze Poolse vrachtwagenchauffeurs versperren Oekraïense collega’s aan de grens al weken de doorgang.

Polen moet ervoor zorgen dat die blokkades zo snel mogelijk verdwijnen, hebben de Europese Commissie en veel lidstaten volgens Harbers gezegd. “De commissie was heel vastberaden om geen millimeter te wijken.” Het dagelijks bestuur van de EU zinspeelde ook al eens op juridische stappen tegen de regering in Warschau.

De soepele doorgang voor Oekraïense vrachtwagens is er nu eenmaal niet voor niks, memoreert Harbers. Het wegvervoer is volgens hem “van levensbelang om überhaupt de economie nog overeind te houden”. Ook is de aanvoer van hulpgoederen en wapens nodig voor het in oorlog verkerende land.

LAATSTE NIEUWS

Derde overname in twee maanden: BD Logistics neemt Dymar over

BD Logistics, specialist in logistiek met toegevoegde waarde, heeft de overname van Dymar Transport uit Mechelen aangekondigd. Deze overname betekent een belangrijke vooruitgang binnen...