Clicky

vrijdag 31 januari 2025 - 01:00 uur
Truckdrivers4you
Home Blog Pagina 48

Biden schenkt Oekraïne op valreep nog half miljard aan wapens

RAMSTEIN – Oekraïne krijgt nog eens omgerekend bijna 500 miljoen euro aan wapens van de Amerikaanse regering, voordat die over anderhalve week plaatsmaakt voor een nieuwe. Het gaat vooral om luchtafweerraketten, vliegtuigmunitie en benodigdheden voor F-16’s.

Het hoogstwaarschijnlijk laatste militaire hulppakket van de scheidende regering-Biden werd donderdag gepresenteerd door defensieminister Lloyd Austin. Die beklemtoonde bij een bijeenkomst met bondgenoten over militaire bijstand aan Oekraïne dat de Amerikaanse steun zal doorgaan.

Ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en NAVO-topman Mark Rutte waren bij het overleg op de Duitse legerbasis Ramstein. Zij hamerden op meer steun voor Oekraïne, juist nu er voorzichtig aanstalten lijken te worden gemaakt voor besprekingen over een wapenstilstand. De onderhandelingspositie van Oekraïne moet als het zover komt volgens hen zo sterk mogelijk zijn.

Onderzoek: hoog aantal faillissementen zorgt voor meer leegstand

UTRECHT – Het hoge aantal faillissementen vorig jaar had een aanzienlijke impact op de leegstand in de Nederlandse winkelstraten. Dat stelt marktonderzoeker Locatus, die wijst op het omvallen van winkelketens als Bristol, Blokker en Esprit.

Volgens cijfers van het bureau stond eind vorig jaar 6,7 procent van de winkelpanden leeg. Dat was begin 2024 nog 6,2 procent. In absolute aantallen steeg de leegstand met bijna 900 panden tot bijna 14.000 leegstaande winkelpanden. Maar het aantal daadwerkelijk actieve winkeliers nam nog verder af, waardoor ook nog ruim 2000 panden een andere functie, zoals een woning, hebben gekregen.

Locatus concludeert ook dat er steeds minder winkelmeters zijn in Nederland. Hoewel er jarenlang steeds minder winkels bijkwamen, werden de overgebleven winkels aanzienlijk groter, stelt het bureau. Hierdoor bleef het totale aantal winkelmeters lange tijd gelijk. Maar in 2024 was, net zoals een jaar eerder, sprake van een daling. Lang telde Nederland ongeveer 27,5 miljoen vierkante meter aan winkels, inmiddels is dat minder dan 27 miljoen, aldus de marktonderzoeker.

Drukte

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit december werd in de eerste elf maanden van 2024 ongeveer een derde meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De marktonderzoeker merkt wel op dat de drukte in de winkelstraten afgelopen voor- en najaar “aanzienlijk” hersteld is. Ook breidden winkelketens als Wibra en van oorsprong webshops als sieradenmerk My Jewellery juist uit.

In de laatste maanden van 2024 liep de leegstand bovendien minder hard op, signaleert Locatus. “Alleen zorgde het faillissement van Blokker nog voor een toename van de leegstand in december.” Het bureau verwacht dat de leegstand dit jaar stabiliseert en misschien zelfs iets daalt. Wel kunnen factoren zoals de stijging van de energieprijzen of de effecten van een mogelijke handelsoorlog met de Verenigde Staten nog van invloed zijn.

NVM: grotere kansen huizenkoper zetten mogelijk niet door in 2025

UTRECHT – Dat huizenzoekers in de laatste drie maanden van vorig jaar meer kans maakten een woning te kunnen kopen, betekent niet per se dat dit in 2025 ook zo zal zijn. Dat zegt Lana Gerssen van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag. Eerder op de dag meldde de NVM dat huizenzoekers het afgelopen kwartaal meer kans maakten, omdat veel meer huizen te koop zijn gezet op de krappe huizenmarkt dan een jaar eerder.

Daarmee was de dynamiek op de huizenmarkt volgens de NVM erg hoog. Zo’n 60 procent van de huizen die in het vierde kwartaal in de verkoop stond, werd datzelfde kwartaal verkocht. “Ik denk dat de kansen alleen maar kunnen toenemen als er meer dynamiek komt op de woningmarkt. 60 procent is heel mooi, maar dat heeft te maken met het feit dat meer woningen te koop zijn gezet en met de korte verkooptijden”, aldus Gerssen, de voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen, bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers. Daarbij benadrukt ze dat ook in 2025 meer huizen te koop moeten worden gezet.

De toename in de nieuwbouw biedt volgens haar ook kansen voor kopers. De NVM meldt dat in 2024 meer nieuwbouwhuizen werden aangeboden dan in voorgaande jaren. Mensen met een bestaande koopwoning kunnen dan vaker doorstromen naar een nieuwbouwhuis, waardoor meer bestaande huizen beschikbaar komen. Makelaars verwachten volgens Gerssen dat er op korte termijn meer nieuwbouw bijkomt, maar de NVM betwijfelt of dat er meer zullen zijn dan vorig jaar. Verder zijn de kansen voor kopers volgens de organisatie afhankelijk van macro-economische ontwikkelingen, zoals de hypotheekrente.

Goed jaar

Vorig jaar was een goed jaar voor mensen die hun eerste huis kochten, vindt NVM-dochteronderneming brainbay na onderzoek. In 2024 werden 64.000 huizen gekocht door koopstarters. Dat is ongeveer 5000 meer dan in 2023 en ook meer dan in het jaar daarvoor. Starters kochten het vaakst een grondgebonden woning.

Starters profiteren volgens onderzoeker Rogier Weck vooral van het toegenomen aantal te koop gezette appartementen. Ook pakt het vaker verkopen van huurappartementen door beleggers gunstig voor hen uit, het zogenoemde uitponden. Verhuurders verkopen hun huurhuizen vaker als een huurcontract afloopt, omdat nieuwe wetten het minder aantrekkelijk hebben gemaakt om een huis opnieuw te verhuren. Gerssen denkt dat ook in 2025 mogelijk veel huizen worden uitgepond.

Rutte waarschuwt: dure vrede voor Oekraïne moedigt China aan

RAMSTEIN – NAVO-topman Mark Rutte waarschuwt dat een voor Rusland voordelige afloop van de oorlog tegen Oekraïne China en andere tegenstanders van de Verenigde Staten zal aanmoedigen. Oekraïnes bondgenoten moeten het land daarom in een sterke uitgangspositie aan eventueel vredesoverleg laten beginnen, zei Rutte anderhalve week voor de terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis.

Bij aankomst op de Duitse legerbasis Ramstein voor overleg over militaire hulp aan Oekraïne met een vijftigtal bondgenoten, noemde hij Trump niet. Maar anders dan Trump die keer op keer zegt in een ommezien vrede af te kunnen dwingen in de drie jaar slepende oorlog, onderstreept Rutte dat het cruciaal is dat Oekraïne er goed uitkomt. De wereld “zal kijken of het een goede deal is of niet”, zei Rutte. “Als het geen goede deal is, zal dat gezien worden door de Chinezen, de Noord-Koreanen, Iran, Rusland natuurlijk”, hield de NAVO-chef zelfverklaard dealmaker Trump voor.

“Als we het hebben over Oekraïne gaat het niet om Oekraïne alleen”, benadrukt Rutte. “Er is ook de mondiale context.” De NAVO wijst de laatste tijd steevast op de banden tussen Rusland en vooral Amerika’s grote rivaal China in de hoop zo Trumps twijfels aan het nut van het bondgenootschap weg te nemen.

Herverzekeraar: schade natuurrampen 320 miljard dollar in 2024

MÜNCHEN – Natuurrampen hebben vorig jaar wereldwijd voor ongeveer 320 miljard dollar, omgerekend ruim 310 miljard euro, aan schade veroorzaakt. Dat meldt de grote Duitse herverzekeraar Munich Re, die deze cijfers jaarlijks meet. Daarmee lag de schade beduidend hoger dan in 2023, toen het ging om 268 miljard dollar.

Het verzekerde schadebedrag lag vorig jaar op 140 miljard dollar, tegen 106 miljard dollar een jaar eerder. Volgens Munich Re is dat de op twee na grootste kostenpost voor verzekeraars sinds 1980. Er kwamen vorig jaar ongeveer 11.000 mensen om als gevolg van natuurgeweld, aldus de herverzekeraar.

De grootste schadeposten werden veroorzaakt door de orkanen Helene en Milton die in september en oktober de Verenigde Staten troffen. Daarna volgt de zware aardbeving in Japan op 1 januari van vorig jaar. In Europa waren de grote overstromingen in de regio van de Spaanse stad Valencia van afgelopen najaar zeer kostbaar. Ook overstromingen in Duitsland en Centraal-Europa zorgden voor grote schade.

Yagi

De dodelijkste natuurramp was de zware tyfoon Yagi die in september grote delen van Azië trof. Daarbij kwamen ongeveer 850 mensen om het leven door onder meer overstromingen en aardverschuivingen. Yagi behoorde ook tot de meest kostbare natuurrampen van afgelopen jaar, hoewel slechts een klein deel van die schade was verzekerd.

Munich Re stelt in het rapport dat klimaatverandering steeds meer zijn “klauwen” laat zien en de “handschoenen uitdoet” en dat de aarde almaar verder opwarmt.

Bosbranden

“De weermachine van onze planeet gaat in een hogere versnelling. Iedereen betaalt de prijs voor de verslechterde weersextremen, maar vooral mensen in landen met weinig verzekeringsbescherming of overheidssteun voor wederopbouw”, zegt het hoofd klimaatwetenschappen Tobias Grimm van Munich Re. “De wereldwijde gemeenschap moet nu eindelijk actie ondernemen om de weerbaarheid van alle landen te versterken, vooral van landen die het meest kwetsbaar zijn.”

De grote bosbranden die momenteel woeden bij Los Angeles dreigen tot de meest kostbare natuurrampen in de VS ooit te behoren, met naar schatting tientallen miljarden aan schade.

Honderden passagiers van intercity geëvacueerd tussen Breda en Rotterdam

Foto: NS

UTRECHT – De inzittenden van een kapotte intercity die stilstaat net ten zuiden van de Moerdijkbrug (tussen Breda en Rotterdam) worden geëvacueerd. Het gaat om een Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). De trein staat stil op het traject van de hogesnelheidstrein, evenwijdig aan de A16. Er rijden dan ook geen treinen op dat spoor, meldt de NS.

Volgens een ANP-verslaggever in de trein moeten de inzittenden overstappen in een andere trein, die parallel aan de kapotte trein op een naastgelegen spoor komt te staan. Volgens hem gaat het om een relatief korte trein, met enkele honderden passagiers.

Het gebeurt vaker dat passagiers een kapotte trein moeten verlaten, maar meestal kunnen ze dan overstappen in vervangende bussen. Die kunnen moeilijk worden ingezet bij het hsl-traject, zegt een NS-woordvoerder.

Oorzaak van de storing is vermoedelijk het verschil in voltage op het gewone treintraject en het hsl-traject. De trein moet bij de overgang van het ene naar het andere traject schakelen in een zogeheten spanningssluis en is precies daar gestrand.

Ook op het traject van Rotterdam naar Den Haag zijn problemen. Door een defect spoor rijden tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal van 11.30 tot ongeveer 15.30 uur geen treinen.

APM Terminals Maasvlakte II sluit samenwerkingscontract met Embotech en Terberg voor 30 elektrische automatische terminal trucks

RROTTERDAM – APM Terminals Maasvlakte II (MVII) heeft samen met Embotech AG, een toonaangevende leverancier van technologie voor autonome voertuigen, en het Nederlandse familiebedrijf Terberg een samenwerkingscontract getekend voor de levering én de gehele implementatie van 30 elektrische automatische terminal trucks (ATT’s). Dat is uniek in deze sector.

Met deze tripartite samenwerking benadrukken Embotech, Terberg en APM Terminals hun gezamenlijke toewijding om deze vooroplopende innovatie in haventechnologie ook betrouwbaar inzetbaar te krijgen. De nieuwe vloot automatische terminal trucks zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2027 in gebruik worden genomen. Dit project volgt op een succesvolle pilot en uitgebreide testen bij APM Terminals MVII, waarna de geheel nieuwe autonome technologie klaar is bevonden voor veilige en solide grootschalige implementatie.

Over de autonome technologie De ATT’s zijn uitgerust met de Level 4 AV-Kit van Embotech, waarmee ze volledig automatisch kunnen opereren in complexe en gemengde verkeerssituaties. Dankzij precisie tot op 5 cm bij achteruitrijden en geavanceerde obstakeldetectie, ongeacht de weersomstandigheden, zorgen de voertuigen voor soepele en veilige operaties. Dit project belooft nieuwe standaarden te zetten op het gebied van geautomatiseerd horizontaal transport in containerterminals.

Harold Kunst CEO APM Terminals MVII: “Deze unieke driepartijensamenwerking met Embotech en Terberg markeert een belangrijke stap in onze ambitie om Maasvlakte II niet alleen de grootste, maar ook de meest efficiënte, meest duurzame en meest veilige volautomatische terminal van Europa te maken. Met deze innovatieve autonome technologie zetten we een nieuwe standaard in havens.”

Andreas Kyrtatos, CEO van Embotech, reageert enthousiast: “Dit contract met APM Terminals onderstreept de kracht en efficiëntie van onze autonome voertuigoplossingen. Onze ATT’s hebben bewezen uitstekend te presteren in complexe havensituaties. We zijn trots dat deze technologie een revolutie zal ontketenen in de operaties op Maasvlakte II.”

Rob van Hove, CEO van de divisie Speciale Voertuigen van Terberg: “We zijn verheugd over deze samenwerking tussen APM Terminals, Embotech, en Terberg bij dit innovatieve uitbreidings- en automatiseringsproject in de haven van Rotterdam. Samen introduceren we de eerste geautomatiseerde vloot van voertuigen in gemengd verkeer. Terberg levert zijn unieke Drive by Wire elektrische terminaltrekkers, beheert de externecertificering van de veiligheidsfuncties van de trekkers, ondersteunt de integratie van de automatiseringskit en houdt toezicht op de volledige montage van de totaaloplossing. Het resultaat is een geautomatiseerde oplossing voor toekomstbestendig horizontaal transport van containers”, aldus Rob van Hove, CEO van Terberg Special Vehicles.

Vijf doden bij frontale botsing tussen vrachtwagen en bestelbus in Noord-Duitsland [+foto’s]

Foto: Adobe Stock

Bij een frontale aanrijding tussen een vrachtwagen en een bestelbus zijn in het noorden van Nedersaksen woensdagavond vijf mensen om het leven gekomen. De chauffeur van de vrachtwagen en alle vier inzittenden van de bestelbus, een voertuig van een klusbedrijf, zijn bij het ongeval op de B401, ten westen van Bremen, overleden. Dat heeft een woordvoerster van de politie bevestigd. Alle slachtoffers zijn mannen.

Ongeluk bij inhalen

Uit eerste onderzoeken blijkt dat de bestuurder van de bestelbus een tegemoetkomende vrachtwagen over het hoofd zag tijdens een inhaalmanoeuvre. De botsing vond plaats in de avonduren nabij de plaats Sedelsberg in de Landkreis Cloppenburg. Beide voertuigen vlogen door de impact in brand, wat de situatie in eerste instantie onoverzichtelijk maakte, aldus de politie.

Geen overlevenden

Kort na het incident werd duidelijk dat geen van de betrokkenen het ongeval heeft overleefd. Over de exacte leeftijden en herkomst van de slachtoffers kon de politie nog geen informatie geven. Andere voertuigen waren volgens de politie niet betrokken bij het ongeluk, dat plaatsvond tijdens de avondspits op de druk bereden weg.

Onderzoek naar de oorzaak

Rond 17.30 uur ontving de politie meerdere noodoproepen over het ongeval. De eerste aanwijzingen over de toedracht zijn afkomstig van ooggetuigen. De exacte omstandigheden van het ongeluk worden nog onderzocht. Het Openbaar Ministerie in Oldenburg is inmiddels bij het onderzoek betrokken.

Advocaten Taghi wraken gerechtshof in Marengo-zaak

AMSTERDAM – De advocaten van Marengo-hoofdverdachte Ridouan Taghi hebben donderdag het gerechtshof gewraakt. Het hof wees hun verzoek af om zestien maanden voorbereidingstijd te krijgen om het omvangrijke dossier te bestuderen. Het hof oordeelde dat de inhoudelijke behandeling eind dit jaar kan beginnen. Volgens de advocaten van Taghi is daarmee de schijn van vooringenomenheid gewekt en daarop wraakten ze het hof.

Het is nog niet duidelijk wanneer de wrakingskamer zich over dit verzoek gaat buigen. Als het wrakingsverzoek terecht blijkt, moeten nieuwe rechters de strafzaak gaan behandelen. Als het wordt afgewezen, kan de zaak verder.

Advocaten Vito Shukrula en Carlo Crince le Roy namen eind vorig jaar de verdediging over. Zij vroegen toen tijd om het “gigantische dossier, dat meer dan 80.000 pagina’s beslaat” in deze strafzaak over meerdere moorden, tot zich te nemen.

Taghi (47) zat sinds half juli zonder rechtsbijstand nadat zijn toenmalige raadsman Michael Ruperti de verdediging had neergelegd. Hij had in 2023 met twee collega’s de verdediging van Taghi op zich genomen na de arrestatie van diens advocaat Inez Weski.

Taghi en twee medeverdachten zijn begin vorig jaar door de rechtbank veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. De strafzaak Marengo is momenteel in de voorbereidende fase van het hoger beroep.

Thomas Hiemer is de nieuwe Chief Financial Officer bij Dachser

KEMPTEN – Thomas Hiemer is sinds 1 januari 2025 Chief Financial Officer (CFO) bij logistieke dienstverlener Dachser. Als lid van de Raad van Bestuur is hij verantwoordelijk voor Finance, Controlling, Tax & Treasury (FCT). Hiemer nam de functie over van Dachser-CEO Burkhard Eling, die deze bestuursfunctie de afgelopen 18 maanden eveneens vervulde.

Hiemer werkt al twaalf jaar op de financiële afdeling van Dachser. Gedurende deze periode heeft de 41-jarige zich bewezen als een high-profile manager met expertise in corporate finance, accounting en controlling. Aanvankelijk gaf hij met succes leiding aan Group Controlling voordat hij in december 2021 de functie van Head of Corporate Finance op zich nam. In juli 2023 werd Hiemer benoemd tot Deputy Director van de afdeling Finance, Controlling, Tax & Treasury en fungeerde daarmee als Deputy Head of Finance.

Voordat hij bij Dachser in dienst trad, werkte de afgestudeerde econoom in de financiële sector bij het DAX-genoteerde bedrijf Heidelberg Materials en deed hij relevante ervaring op in het buitenland, onder andere in de Verenigde Staten en China.

Continuïteit waarborgen

“Het feit dat we deze positie intern kunnen invullen, is een groot voordeel voor ons,” legt Bernhard Simon, voorzitter van de Raad van Commissarissen bij Dachser, uit. “Als CFO bekleedt Thomas Hiemer een vertrouwenspositie in de communicatie met aandeelhouders en speelt hij een belangrijke rol in de Raad van Bestuur. Zijn sterke netwerk binnen het bedrijf is daarbij een groot pluspunt.”

“Duurzame groei die gericht is op de lange termijn – dat is wat Dachser als familiebedrijf drijft in zijn denken en doen. Een sterke en goed georganiseerde financiële afdeling speelt hierbij een belangrijke rol”, zegt CEO Burkhard Eling. “Thomas Hiemer heeft de rol van CFO bij Dachser al uitgebreid leren kennen. Hij zal de functie naadloos overnemen en zo de continuïteit in het management waarborgen.”

Dachser, een familiebedrijf met hoofdkantoor in Kempten, Duitsland, biedt transportlogistiek, warehousing en op maat gemaakte diensten binnen twee bedrijfsgebieden Dachser Air & Sea Logistics en Dachser Road Logistics.

Deze laatste is onderverdeeld in de twee business lines Dachser European Logistics en Dachser Food Logistics. Uitgebreide warehousing diensten en industrie specifieke oplossingen maken het aanbod compleet. Een naadloos netwerk – zowel in Europa als daarbuiten – en volledig geïntegreerde IT-systemen zorgen wereldwijd voor intelligente logistieke oplossingen.

Dankzij zo’n 34.000 werknemers op 377 locaties wereldwijd genereerde Dachser behaalde in 2023 een geconsolideerde netto-omzet van ongeveer 7,1 miljard euro. In hetzelfde jaar verwerkte de logistieke dienstverlener in totaal 77,4 miljoen zendingen met een gewicht van 40 miljoen ton. Dachser wordt vertegenwoordigd door eigen landenorganisaties in 42 landen.

Dachser is sinds 1975 actief in Nederland en heeft 10 vestigingen in Nederland met ongeveer 1500 werknemers.

Lancering innovatief project ‘De gevaarlijke stoffen keten van de toekomst’ voor een veiligere en duurzamere chemische keten

Branchevereniging voor de chemische logistiek VNCW kondigt de start aan van het onderzoeksproject ‘De gevaarlijke stoffen keten van de toekomst’. Dit grootschalige, wereldwijde onderzoek richt zich op het ontwikkelen van een toekomstbestendige chemische keten waarin veiligheid, innovatie en duurzaamheid centraal staan.

Het project loopt tot medio februari 2026 en zal een grote bijdrage leveren aan de manier waarop gevaarlijke stoffen in de toekomst vervoerd, verwerkt en opgeslagen worden.

Het project heeft als doel diepgaand inzicht te verkrijgen in de toekomstige ontwikkelingen die van invloed zijn op de volledige chemische keten. Centraal staan vragen als: Hoe zien gevaarlijke stoffen in de toekomst eruit? Welke rol speelt de mens in deze veranderende keten? En hoe kunnen we veiligheid proactief definiëren en waarborgen?

Technologie en innovatie als drijvende kracht

Technologische vooruitgang in sectoren zoals chemie, robotica en kunstmatige intelligentie (AI) biedt kansen voor verbetering van veiligheid, efficiëntie en arbeidsomstandigheden. Dit project onderzoekt hoe deze innovaties kunnen bijdragen aan een veiligere en efficiëntere omgang met gevaarlijke stoffen, zowel binnen opslaglocaties als in het (intermodale) transport.

Kennisdeling via een centraal platform

Naast het uitvoeren van grondig onderzoek, zal het project resulteren in de oprichting van een gespecialiseerde website. Dit platform zal gaan fungeren als een centraal kenniscentrum waar Best practices, nieuwe richtlijnen en onderzoeksresultaten worden gedeeld. Doel van het platform is om alle betrokken partijen binnen de chemische keten – van logistieke dienstverleners tot overheidsinstanties – te voorzien van actuele kennis over veiligheid en innovatie.

E-learning voor kennisverbreding en praktijktoepassing

Een ander belangrijk onderdeel van het project is de ontwikkeling van een op maat gemaakte e-learningmodule. Deze interactieve leeromgeving zal theorie én praktijkoefeningen bieden, gericht op verschillende rollen binnen de chemische keten. Het doel is om medewerkers op te leiden in de toepassing van nieuwe technologieën, veiligheidsnormen en Best practices, zodat zij optimaal voorbereid zijn op de uitdagingen en kansen van de toekomst.

Samen bouwen aan een verantwoorde chemische keten

Op de lange termijn beoogt het project een proactieve chemische keten te creëren, waarin veiligheid, menselijk welzijn en duurzaamheid centraal staan. Door in te spelen op nieuwe risico’s en technologische kansen, wordt gewerkt aan een keten die niet alleen veiliger is, maar ook innovatiever en duurzamer.

Over het project

Het project “De gevaarlijke stoffen keten van de toekomst” is een Nederlands initiatief dat wordt uitgevoerd met betrokkenheid van diverse stakeholders binnen de chemische industrie, logistiek, wetenschap en technologie met een financiële ondersteuning door de Nederlandse overheid in het kader van de SVO-regeling. Het project loopt tot medio februari 2026.

Huizenprijzen eind 2024 opnieuw flink gestegen, wel minder hard

Koopwoning

UTRECHT – De huizenprijzen in Nederland zijn in het laatste kwartaal van 2024 opnieuw flink gestegen, meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Een woning kostte in oktober, november en december 11,5 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2023, gemiddeld ruim 483.000 euro. Daarmee hebben de huizenprijzen opnieuw een record bereikt, maar zijn ze minder hard gestegen dan in de twee kwartalen daarvoor.

Vooral in de kleinste gemeenten moesten huizenkopers meer geld neerleggen. Daar zijn de prijzen met gemiddeld 13,5 procent toegenomen, aldus de NVM. Kopers in grote gemeenten met meer dan 100.000 inwoners zagen de kleinste stijging, 11,4 procent en in middelgrote gemeenten ruim een procentpunt meer dan dat.

Met de stijging is het volgens de makelaarsvereniging de vraag wanneer de gemiddelde landelijke huizenprijs de vijf ton aantikt. In meer dan vier op de tien gemeenten is dit al het geval, ziet de NVM. Van alle 342 gemeenten kostte een bestaande koopwoning in 144 gemeenten in het laatste kwartaal van vorig jaar gemiddeld meer dan 500.000 euro. In elf gemeenten was dit zelfs meer dan zeven ton.

Overbieden

Vergeleken met het derde kwartaal van 2024 ziet de NVM naar verhouding een “gematigde” stijging van 2,5 procent. De afgelopen jaren was de toename in een vierde kwartaal meestal hoger, verklaart de makelaarsvereniging.

Meer dan zeven op de tien keer moesten kopers overbieden. Dat is veel, maar de stijging is aan het afvlakken, aldus de organisatie. Ook houden NVM-makelaars minder bezichtigingen per woning en ontvangen zij minder biedingen per huis.

Aanbod

Huizenzoekers maakten afgelopen maanden meer kans op succes volgens Lana Gerssen, de voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen. Dat komt volgens haar ook doordat het aanbod vorig kwartaal veel groter is geworden. Eind december stonden net geen 26.000 huizen te koop bij een NVM-makelaar, ongeveer net zoveel als in het tweede en derde kwartaal. Daartegenover stonden in het vierde kwartaal ruim 43.000 verkopen, ongeveer een vijfde meer dan een jaar eerder. Dat komt volgens de NVM door de dalende hypotheekrente en de stijgende lonen. Ook hebben meer verhuurders een huurwoning te koop gezet.

Verder meldt NVM dat het in 2024 beter ging met de nieuwbouw. Aangesloten makelaars hebben vorig jaar 32.000 nieuwbouwhuizen te koop gezet, het hoogste aantal sinds 2020. De gemiddelde prijs een nieuwbouwhuis is volgens de NVM al twee jaar stabiel rond de 470.000 euro, dankzij de focus op betaalbare bouw.

Branden Los Angeles mogelijk een van de duurste natuurrampen VS

LOS ANGELES – De bosbranden in en bij Los Angeles dreigen voor de VS een van de duurste natuurrampen te worden met een geschatte schade van zeker 50 miljard euro.

De grootste brand aan de noordwestrand van Los Angeles woedt tussen Santa Monica en Malibu, waar volgens het particuliere meteorologische medium AccuWeather Inc. een woning gemiddeld 2 miljoen dollar kost.

Het onroerend goed in de streek behoort tot de duurste in de Verenigde Staten. Het wemelt er van de villa’s en landhuizen van beroemdheden met een loopbaan in het oostelijker gelegen Hollywood. Aan de rand van Hollywood is woensdag ook een bosbrand uitgebroken.

AccuWeather gaat ervan uit dat de schade minimaal 52 miljard dollar (50 miljard euro) zal bedragen. Dinsdagmorgen brak een bosbrand uit in Pacific Palisades ten noorden van Santa Monica die inmiddels al ongeveer 70 vierkante kilometer in de as heeft gelegd, aangewakkerd door de harde wind.

In de metropool Los Angeles zijn voor zover bekend rond de 2000 panden verwoest of beschadigd. Vijf mensen zijn door de branden om het leven gekomen.

FT: Musk bespreekt hoe Britse Starmer kan worden afgezet

LONDEN – Elon Musk heeft in besloten kring met bondgenoten gesproken over de vraag hoe de Britse premier Keir Starmer voor de volgende algemene verkiezingen als premier van het Verenigd Koninkrijk kan worden afgezet, meldt de Financial Times op donderdag.

De krant baseert zich op bronnen die bekend zijn met de zaak. Musk, een bondgenoot van de aanstaande Amerikaanse president Donald Trump, heeft de afgelopen tijd kritiek geuit op Starmer en de Duitse bondskanselier Olaf Scholz. Hij heeft onder meer opgeroepen tot het vertrek van de Britse premier, die volgens hem in de gevangenis zou moeten zitten.

De ingewijden zeggen dat Musk informatie heeft ingewonnen over het vergroten van de steun voor andere politieke bewegingen om een regeringswissel af te dwingen. “Zijn standpunt is dat de westerse beschaving wordt bedreigd”, zegt een van hen tegen de Britse zakenkrant. De rijkste man ter wereld eist ook de vrijlating van de uiterst rechtse activist Tommy Robinson.

Stedin na test thuisbatterij: minder belasting voor vol stroomnet

SEROOSKERKE – Thuisbatterijen zorgen voor veel minder belasting van het stroomnet als ze worden gebruikt op piekmomenten. Dit melden netbeheerder Stedin en Fractal Energy, dat batterijen levert, na een proef bij twintig huishoudens in het Zeeuwse dorp Serooskerke. Op veel plekken in Nederland is het stroomnet vol en als in een bepaalde regio veel stroom wordt geleverd op momenten dat er ook veel wordt verbruikt, kan het net overbelast raken.

Tijdens de proef werden de batterijen opgeladen op het moment van de dag waarop de meeste zonne-energie werd teruggeleverd aan het net. Op momenten dat het energieverbruik naar verwachting een piek zou bereiken werd juist stroom uit de batterijen gehaald. Dit zorgde ervoor dat de pieken in de teruglevering gemiddeld met een achtste afnamen en de consumptiepieken van energie met gemiddeld een vijfde, aldus Stedin en Fractal Energy.

Ook werd een digitale test uitgevoerd waarbij de bedrijven keken wat er gebeurt als 140 huishoudens een thuisbatterij op deze manier zouden gebruiken. Daaruit komt volgens Stedin en Fractal Energy naar voren dat de pieken nog kleiner worden. Terugleverpieken zijn dan ruim de helft kleiner en afnamepieken zullen dan bijna zijn verdwenen. Daarbij benadrukken de bedrijven dat deze test in de zomer is uitgevoerd, waardoor de pieken in de teruglevering vaak hoog waren en de afnamepieken laag. De piekmomenten zijn volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vaak tussen 06.00 uur en 09.00 uur en tussen 16.00 en 20.00 uur.

Batterijen die geen rekening houden met piekmomenten kunnen de problemen op het stroomnet juist erger maken, stellen Stedin en Fractal Energy. Daarom pleiten ze voor betere regelgeving voor thuisbatterijen en om ze alleen toe te laten op het net als ze piekmomenten verminderen.

×