Clicky

woensdag 13 november 2024 - 21:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 48

Tot acht jaar cel voor betrokkenheid bij internationale drugshandel

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt vier mannen voor het vervoeren, het bezitten en verkopen van enorme hoeveelheden cocaïne. Drie van de vier mannen maakten zich daarbij ook nog schuldig aan het verkopen en bezitten van hennep. De rechtbank legt gevangenisstraffen van 8 jaar, 6 jaar en 4 jaar. De vierde man krijgt twee maximale taakstraffen en een voorwaardelijke gevangenisstraf van bijna 1 jaar, omdat uit het dossier blijkt dat dit het ‘hulpje’ was van de andere mannen en hij minder grote hoeveelheden (harddrugs) bezat dan wel verkocht.

De mannen maakten zich tussen februari 2020 en december 2021 op meerdere momenten schuldig aan het vervoeren, bezitten en verkopen van grote hoeveelheden cocaïne. Ook troffen twee van de vier de mannen voorbereidingshandelingen om grote hoeveelheden coke te importeren en te vervoeren.

Financieel gewin

Met hun activiteiten leverden de mannen een bijdrage aan de internationale drugshandel. Harddrugs vormen een gevaar voor de volksgezondheid. De handel in harddrugs gaat bovendien direct dan wel indirect gepaard met andere vormen van (zware) criminaliteit, met alle gevolgen van dien. Dit alles heeft de laatste jaren in ernstige en toenemende mate geleid tot gevoelens van onveiligheid in de samenleving. De mannen hebben kennelijk geen boodschap gehad aan deze gevolgen, maar zijn er alleen op uit geweest om er financieel beter van te worden.

Verschillende rollen en straffen

De mannen hadden allemaal een eigen rol bij de drugshandel. Een 46-jarige man uit Arnhem krijgt met een celstraf van 8 jaar de hoogste straf. Volgens de rechtbank had hij een coördinerende en sturende rol. Verder volgt uit het strafdossier dat een 51-jarige Arnhemmer een sturende en coördinerende rol had bij de hennephandel. Hij moet 6 jaar de cel in. Een 41-jarige man uit Arnhem verkocht – naast zijn betrokkenheid bij de cocaïnehandel – samen met zijn broer grote hoeveelheden hennep. Ook had hij hennep in bezit. Hij krijgt hiervoor een gevangenisstraf van 4 jaar.

Een andere 41-jarige man had een beperkte rol. Uit het dossier blijkt dat hij het hulpje was van de andere mannen en hij minder grote hoeveelheden drugs bezat dan wel verkocht. Hij krijgt voor twee bewezenverklaringen een taakstraf van 240 uur. Daar komt nog een taakstraf van 240 uur bovenop, omdat de man ook schuldig is aan witwassen. Verder legt de rechtbank een celstraf op van 360 dagen, waarvan 342 dagen voorwaardelijk. De man heeft zijn onvoorwaardelijke deel al uitgezeten.

Andere straffen dan eis

Bij de bepaling van de duur van de gevangenisstraf houdt de rechtbank rekening met straffen die in soortgelijke zaken worden opgelegd. Volgens de rechtbank is in dit geval het meermaals vervoeren, aanwezig hebben en verkopen van grote hoeveelheden cocaïne bewezen.

De rechtbank ziet dan ook geen aanleiding om een fors lagere straf op te leggen, zoals betoogd door de advocaten. De rechtbank komt in sommige zaken tot een andere straf dan geëist door de officier van justitie. Dit komt omdat de rechtbank tot minder bewezenverklaringen komt.

Export auto’s uit China bereikt piek aan vooravond importheffing

BRUSSEL – China heeft de afgelopen maand meer dan 60.000 elektrische voertuigen naar de Europese Unie verscheept, een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar.

Eind deze maand worden de extra importheffingen van kracht die de Europese Commissie op Chinese elektrische auto’s wil toepassen.

Uit de sterke toename van de verschepingen valt op te maken dat Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen hopen dat ze de nieuwe tarieven nog even kunnen ontlopen.

De EU voerde in juni al voorlopige heffingen in, maar functionarissen in Brussel zeiden dat deze niet met terugwerkende kracht geïnd zouden worden.

De lidstaten van de EU stemden onlangs voor het opleggen van nieuwe tarieven tot 35 procent. Hoewel China en de EU nog steeds onderhandelen over een alternatieve oplossing, wordt verwacht dat de tarieven eind deze maand van kracht worden.

Winst en omzet moederbedrijf DAF gedaald

BELLEVUE – Paccar, het Amerikaanse moederbedrijf van truckfabrikant DAF, heeft minder omzet en winst geboekt in het derde kwartaal van dit jaar. De nettowinst bedroeg ruim 972 miljoen dollar, vergeleken met meer dan 1,2 miljard dollar in het derde kwartaal van vorig jaar.

De omzet van Paccar, dat in de Verenigde Staten ook de merken Kenworth en Peterbilt heeft, kwam uit op ruim 8,2 miljard dollar. Een jaar eerder was dit 8,7 miljard dollar.

Eerder dit jaar werd bekend dat het in Eindhoven gevestigde DAF in Duitsland met tientallen bedrijven waaronder spoormaatschappij Deutsche Bahn een grote schikking had getroffen voor de jarenlange kartelfraude bij de verkoop van vrachtwagens.

De partijen maakten geen bedrag bekend, maar eerder was er een gerechtelijke eis van 500 miljoen euro in de zaak. In het eerste kwartaal van vorig jaar had Paccar al een vergelijkbaar bedrag opzijgezet, wat werd verwerkt in de resultaten over die periode.

President Oostenrijk slaat rechts-radicale FPÖ over bij formatie

WENEN – De Oostenrijkse president Alexander Van der Bellen heeft kanselier Karl Nehammer van de conservatieve ÖVP de opdracht gegeven om een coalitie te vormen. Daarmee slaat hij de winnaar van de verkiezingen, de rechts-radicale FPÖ, over.

Van der Bellen zei in een toespraak dat hij Nehammer heeft gevraagd om gesprekken te voeren met de sociaaldemocratische SPÖ. Die partijen werden tweede en derde bij de verkiezingen en hebben gezamenlijk 92 zetels, net genoeg voor een meerderheid. De FPÖ heeft 57 zetels.

De lijsttrekkers van de overige partijen hadden al voor de verkiezingen aangegeven niet te willen regeren met FPÖ-voorman Herbert Kickl. Hij is omstreden om zijn harde uitspraken over de islam en verwijzingen naar Adolf Hitler. De partij kwam de afgelopen jaren ook in het nieuws omdat die zich verzet tegen sancties voor Rusland en een complottheorie verspreidde over de ‘omvolking’ van de witte Europese bevolking die zou worden vervangen door niet-witte migranten.

Eerste besmetting nieuwe mpox-variant in Duitsland

BERLIJN – In Duitsland is een eerste besmetting vastgesteld met de nieuwe variant van mpox. Dat bericht de krant Bild, die zich baseert op informatie van het Robert Koch Instituut.

Het gaat om de variant clade Ib die al langer rondgaat in Afrikaanse landen. Het is nu voor het eerst opgedoken in een buurland van Nederland. Het RKI meldt volgens Bild dat de besmetting plaatsvond in het buitenland.

De snelle verspreiding van de virusvariant leidde dit jaar tot internationale bezorgdheid. De Wereldgezondheidsorganisatie merkte de uitbraak in augustus aan als internationale noodsituatie.

Gevangenisstraf voor voormalig medewerker Douane Rotterdam

DEN HAAG – Het gerechtshof in Den Haag heeft vandaag, dinsdag 22 oktober, een voormalig medewerker van de douane in Rotterdam veroordeeld, omdat hij zich heeft laten omkopen en omdat hij geld heeft witgewassen.

Ook zijn echtgenote is veroordeeld voor witwassen.

Deze strafbare feiten vonden plaats in de periode van 2012 tot begin 2016.

De man heeft een gevangenisstraf van 16 maanden gekregen. Deze straf valt lager uit dan passend zou zijn, omdat de procedure lang heeft geduurd.

De vrouw heeft een taakstraf gekregen.

Vanaf nu meer ligplaatsen voor langere periode in Amsterdamse haven

AMSTERDAM – Binnenvaartschippers kunnen vanaf nu een ligplaats aan de Sumatra- of Surinamekade aanvragen voor een langere periode, namelijk drie weken bovenop de standaardperiode van zeven dagen. In totaal dus voor een periode van vier weken.

Eerder was het alleen mogelijk langer af te meren in de IJhaven, maar na overleg met de bewoners is het vanaf nu ook mogelijk langer af te meren bij de Suriname- of Sumatrakade.

Extra ligplaats voor binnenvaart zonder seinvoering Afrikahaven

Nabij de monding van de Afrikahaven aan de zuidzijde van de autoafzetplaats is de coasterwachtplaats opgeheven. Deze wachtsteiger is nu in gebruik voor de binnenvaart en geschikt voor schepen:

  • anders dan duwvaart;
  • die geen blauwe kegels of lichten hoeven te voeren;
  • tot een lengte van 135 meter een breedte van 25 meter.

Tweedaagse staking legt veerboten Griekenland plat

PIRAEUS – Het varen met veerboten in Griekenland ligt dinsdag en woensdag plat door een landelijke staking van personeel van veerdiensten in een conflict om hoger loon. Dat betekent dat er geen veerboten varen van het Griekse vasteland naar de eilanden, wat ook het toerisme zal raken.

Omdat de veerboten in de havens blijven, zijn Griekse eilanden zonder vliegveld nu 48 uur grotendeels afgesneden van de buitenwereld. De vakbond voor personeel op Griekse veerboten eist een loonsverhoging van 12 procent, maar de werkgevers willen tot dusver niet meer bieden dan 3 procent. Er staan protesten gepland in de havenstad Piraeus.

De werkgevers hebben de vakbond opgeroepen om verder te onderhandelen en de staking af te blazen.

Afsluitingen Heinenoordtunnel/A29 vanwege renovatiewerkzaamheden

UTRECHT – Rijkswaterstaat renoveert de Heinenoordtunnel in de A29. De tunnel is hiervoor in oktober 2024 een aantal keer dicht. De renovatie duurt tot eind 2024. Het verkeer wordt omgeleid.

Afsluiting Heinenoordtunnel/A29 richting Bergen op Zoom

  • in de nacht van woensdag 9 op donderdag 10 oktober 2024 van 00.00 tot 05.00 uur
    van vrijdag 25 oktober 2024 22.00 tot maandag 28 oktober 05.00 uur

Afsluiting Heinenoordtunnel/A29 richting Rotterdam

  • in de nacht van donderdag 10 op vrijdag 11 oktober 2024 van 00.00 tot 05.00 uur

Omleidingsroute Heinenoordtunnel

Doorgaand (vracht)verkeer wordt omgeleid om via de A15, A16 en A17 en andersom.
Lokaal verkeer Hoeksche Waard in en uit wordt omgeleid via de A16 en N217 (Kiltunnel) en andersom.

Kaartje: Rijkswaterstaat

De Kiltunnel is tijdens deze afsluitingen tolvrij in dezelfde rijrichting waarin de Heinenoordtunnel dicht is.

Meer passagiers en vracht via Schiphol in september

Foto: Amsterdam Airport Schiphol

SCHIPHOL – Er reisden 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol in september 2024. Het is een toename van 4 procent ten opzichte van 2023. De meeste passagiers gingen op reis naar Spanje, Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 41.778. Dat is een stijging van bijna 3 procent ten opzichte van 2023.

Vrachtvervoer

Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 8 procent hoger dan in september 2023. In september 2024 waren er 1.391 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.291. Het totale vervoerde volume was in september 2024 129.351 ton. Dat is een toename van 10 procent ten opzichte van 2023.

Aantal passagiers

In september 2024 reisden er 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden bijna 3,9 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Vluchten

Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 41.778 in september 2024. Dat is een stijging van bijna 3 procent vergeleken met 2023. 33.180 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 8.598 naar intercontinentale bestemmingen.

Dodental luchtaanval bij ziekenhuis Libanon flink opgelopen

BEIROET – Het dodental door een Israëlische luchtaanval in de buurt van een belangrijk ziekenhuis in Libanon is verder opgelopen. De Libanese autoriteiten maken melding van dertien doden en 57 gewonden.

Israël voerde maandag meerdere luchtaanvallen uit op doelen in buitenwijken van Beiroet. De autoriteiten maakten eerder melding van vier doden en 24 gewonden door het bombardement bij het Rafik Hariri-ziekenhuis.

De Israëlische strijdkrachten verklaarden dinsdag dat het ziekenhuis niet het doelwit was en ook niet is getroffen. Er zou een doel van Hezbollah zijn aangevallen in de buurt van het hospitaal.

Tank in brand

Israël stelt dat in Beiroet onder meer een locatie is aangevallen waar Hezbollah militaire speedboten opslaat. Ook een trainingscentrum van de groep zou zijn bestookt.

Hezbollah maakt ondertussen melding van gevechten met Israëlische grondtroepen in het grensgebied. Daar zou ook een Israëlische tank zijn aangevallen en in brand zijn gevlogen.

Beschietingen over en weer

Hezbollah begon Israël ruim een jaar geleden te beschieten uit solidariteit met de Palestijnen in de Gazastrook. Dat escaleerde steeds verder. Israël voert inmiddels grootschalige luchtaanvallen uit en stuurde ook grondtroepen naar het buurland. Israël doodde daar onder anderen Hezbollahleider Hassan Nasrallah.

De Verenigde Staten proberen te bemiddelen. Gezant Amos Hochstein voerde maandag gesprekken in Libanon over de voorwaarden voor een bestand tussen Israël en Hezbollah. Dinsdag arriveerde minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken in Israël.

Blinken in Israël

Blinken heeft een ontmoeting met premier Benjamin Netanyahu. De VS sturen aan op een bestand in Gaza, maar er wordt niet gerekend op een doorbraak tijdens het bezoek van de minister. Die gaat het naar verwachting ook hebben over de verwachte Israëlische vergeldingsaanval op Iran.

Nieuwe Volvo FH 460 voor Looms Kraan- en Transportbedrijf

ALMELO – NK Trucks B.V. heeft onlangs een Volvo FH 460 Turbo-Compound afgeleverd aan Looms Kraan- en Transportbedrijf B.V. in Almelo.

Deze Volvo is compleet overgespoten in het “LOOMS ROOD” met zilveren striping en daarna voorzien van een blanke laklaag. Aansluitend is de truck compleet opgebouwd naar wens van de chauffeur met vele extra verlichting, grote luchthoorns en vele extra accessoires.

Af fabriek was deze truck voorzien van volledige luchtvering, de zuinige Volvo 460 Turbo-Compound motor en bijna alle veiligheidspakketten die af fabriek op een Volvo te bestellen zijn. Het eindresultaat in de Looms “huisstijl” is, volgens NK Trucks, ook werkelijk subliem geworden.

Looms Almelo verzorgt meerdere soorten transport in verschillende bedrijfstakken waaronder high-end transport, geconditioneerd transport, exceptioneel transport en het ADR transport van gevaarlijke stoffen.

Looms is sinds 1918 specialist in logistieke precisie waar kwaliteit en verantwoordelijkheid al meer dan 100 jaar op nummer 1 staan. Door het materieel af te stemmen op de vraag van de opdrachtgevers biedt Looms alle mogelijkheden. De wereld van paard en wagen waarmee zij tussen 1918 en 1945 werkten ligt uiteraard al jaren achter hen. Maar ondanks de indrukwekkende hoeveelheid zwaar materieel, pakken zij iedere vorm van transport nog net zo voorzichtig aan als in die beginjaren.

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

DEN HAAG – “De politiek van zijn slechtste kant” en “dit klopt gewoon niet”. Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto’s en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

“Veel ondernemers hebben zich al jarenlang voorbereid op de komst van de zero-emissiezones in de steden. Als de Tweede Kamer de invoering nu weer op de lange baan schuift, laat de politiek zich van zijn slechtste kant zien. Dat is volstrekt onbegrijpelijk en onwenselijk, want voor ondernemers die worstelen met de investering en meer tijd nodig hebben, is er al een overgangsregeling”, aldus voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland, waar onder anderen loodgieters bij zijn aangesloten.

Evofenedex, de ondernemersvereniging voor handel en logistiek, benadrukt dat voor veel ondernemers de datum van 1 januari helemaal geen harde overstapdatum was. 75 procent van de bestelauto’s voldoet volgens hem al aan de voorwaarden om ook volgend jaar nog de binnensteden in te mogen. Andere ondernemers kunnen bijvoorbeeld uit financiële overwegingen nog uitstel aanvragen.

“Dit is echt een heel verkeerd signaal. Dit uitstel treft ondernemers die juist wel hun best hebben gedaan. Straks gaan die ondernemers failliet, door mensen die claimen dat ze de overstap niet kunnen maken. Terwijl het hier al tien jaar over gaat en bijna niemand meer rijdt met een bus die op 1 januari al niet meer de binnensteden in zou mogen. Het klopt gewoon niet”, zegt Geert van Eijk, beleidsmedewerker bij evofenedex.

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) baalt vooral van de nieuwe onduidelijkheid door het uitstel. “We hopen nog steeds dat het er niet van komt. Er zijn genoeg uitzonderingen en regelingen en veel ondernemers hebben al stappen gezet”, laat een woordvoerder weten.

ONL voor Ondernemers denkt anders over de kwestie dan de andere belangenclubs. “De voorzitter van Techniek Nederland is de aansluiting met zijn achterban kennelijk kwijtgeraakt. Niemand is tegen schone lucht, maar eerst moet de infrastructuur op orde zijn voordat je met dit soort verstrekkende maatregelen op de proppen komt”, reageert voorman Erik Ziengs.

Asieloverleg naar volgende fase: 4 fractieleiders woensdag bijeen

DEN HAAG – De leiders van de vier regeringspartijen overleggen woensdag voor het eerst samen over het al dan niet inzetten van het noodrecht voor strengere asielmaatregelen. Na lange besprekingen over de splijtende kwestie tussen PVV en NSC, de voornaamste tegenpolen, lijkt met het gezamenlijke overleg een volgende fase aangebroken.

“Morgenmiddag” zijn ook VVD-leider Dilan Yeşilgöz en haar BBB-collega Caroline van der Plas uitgenodigd, zei Van der Plas dinsdag na afloop van een wekelijks overleg van de vier fractieleiders. “Met z’n vieren.” De besprekingen staan onder leiding van premier Dick Schoof. Wat er precies op tafel ligt, weten Van der Plas en Yeşilgöz nog niet, zeggen ze. “PVV en NSC zijn in de lead.”

Radiostilte na overleg

Maandagavond sprak Schoof op het Catshuis met PVV-leider Geert Wilders en waarnemend NSC-fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven over het asielbeleid. Wat daar uit kwam, is niet duidelijk. Volgens Van Vroonhoven ligt “alles op tafel” zonder daar nader op in te gaan. In antwoord op vragen zegt ze dat ze “zeker hoopvol is gestemd” en dat ze “er absoluut” uit zullen komen.

Yeşilgöz heeft naar eigen zeggen “geen idee” welke plannen op tafel liggen om woensdag te gaan bespreken met de coalitiepartners. Van der Plas zegt er ook niks over.

Alternatieve spoedwet

Schoof benadrukte maandag na de verschoven ministerraad nog dat er wordt gesproken over “diverse opties”. Maar wat mogelijke alternatieven zijn voor het noodrecht wilde Schoof niet kwijt.

Het noodrecht ligt politiek gevoelig omdat de invoering al gebeurt voordat het parlement zich erover heeft kunnen uitspreken. De Eerste Kamer, waar de coalitie geen meerderheid heeft, sprak zich er onlangs tegen uit via een motie. Bij een alternatief zoals de spoedwet, zijn de beide Kamers wel vooraf betrokken.

Stabiele groei goederenoverslag Port of Antwerp-Bruges

ANTWERPEN – Na negen maanden noteert Port of Antwerp-Bruges een totale goederenoverslag van 210,5 miljoen ton, een stijging van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een stabilisatie in vergelijking met het tweede kwartaal.

De toenemende vraag naar containervervoer zet zich door, terwijl de aanhoudende onstabiele geopolitieke en economische omstandigheden wel impact hebben op de overige goederenstromen. Ondanks de uitdagingen blijft de haven investeren in duurzame en innovatieve projecten die gericht zijn op de energietransitie en industriële groei.

De containeroverslag in ton stijgt met 8,9 procent, waarbij de aanvoer met 10,2 procent en de afvoer met 7,9 procent toeneemt. De groei van de eerste jaarhelft zette door in het derde kwartaal, met 12,3 procent meer verwerkte containers (TEU) dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over de eerste 9 maanden stijgt de totale containeroverslag in TEU met 6,8 procent tot 10.152.000 TEU.

In de eerste helft van dit jaar nam het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de containerbehandeling in de Hamburg – Le Havre Range in vergelijking met 2023 met 0,8 procentpunt toe tot 30,7 procent.

Bijna 1 op de 10 van de behandelde containers is een koelcontainer. In de eerste 9 maanden van 2024 stijgt het aantal volle koelcontainers (reefers) met 9,7 procent, goed voor 8,5 procent van de totale containertrafiek. Deze temperatuurgecontroleerde containers vervoeren producten zoals vers fruit, groenten, vlees, vis, farmaceutische goederen en chemicaliën. Dankzij de strategische ligging, snelle maritieme verbindingen en gespecialiseerde terminals bevestigt Port of Antwerp-Bruges zijn sterke positie in het reefersegment.

Hoewel conventioneel stukgoed in het tweede kwartaal sterk presteerde, daalde de overslag in het derde kwartaal, waardoor de totale overslag in de eerste 9 maanden van 2024 4,8 procent lager uitkomt dan vorig jaar. IJzer en staal dalen licht met 0,6 procent, waarbij afvoer (+4 procent) deels de daling in aanvoer (-3,5 procent) compenseert. Deze daling is te wijten aan een lagere vraag vanuit staalverwerkende sectoren zoals de bouw en auto-industrie. Producten zoals hout (-32,9 procent), papier en cellulose (-22,6 procent) en bouwmaterialen (-36,9 procent) kennen ook een daling, terwijl de niet-gecontaineriseerde overslag van fruit, groenten en andere koellading met 4,1 procent stijgt.

De roll-on/roll-off trafieken dalen met 5,5 procent. De druk op de autoterminals nam weliswaar af, maar dit kwam door een lagere aanvoer, niet door een versnelde afvoer naar klanten. De overslag van vervoermateriaal daalt met 13,3 procent. De overslag van high & heavy (-23,5 procent) en vrachtwagens (-10,3 procent) neemt af, net zoals de overslag van tweedehandsauto’s (-42,6 procent). Na een sterke stijging in 2022 en 2023 daalt het vervoer van nieuwe auto’s, in de eerste 9 maanden van dit jaar met 11,4 procent.

De overslag van onbegeleide vracht (exclusief containers) via RoRo-schepen in Zeebrugge stijgt met 2,8 procent. De daling van trafieken van en naar het Verenigd Koninkrijk (-4,1 procent) wordt ruimschoots gecompenseerd door een stijging van de overslag van en naar Spanje en Portugal (+35,7 procent), Scandinavië (+16,7 procent) en Ierland (+2,2 procent).

De overslag van droge bulk daalt met 1,4 procent, voornamelijk door een sterke daling in de overslag van steenkool (-55,3 procent). Droge bulk, exclusief energetische producten zoals steenkool en houtpellets, groeit namelijk met 9,5 procent. Meststoffen, de grootste productcategorie in dit segment, zet haar groei voort (+30,6 procent) na een scherpe daling in 2022 als gevolg van sancties en hoge gasprijzen. Ook overige bouwmaterialen en non-ferro ertsen groeien met respectievelijk 7,3 procent en 4,8 procent, terwijl zand & grind (+0,1 procent) en schroot (-0,7 procent) min of meer stabiel blijven.

De overslag van vloeibare bulk daalt na 9 maanden met 2,5 procent, als gevolg van lagere volumes vloeibare brandstoffen (-8,9 procent) en LNG (-10,2 procent). Vooral dieseloverslag (-23,1 procent) daalt door een zwakke vraag, terwijl LPG (+8,8 procent), stookolie (+8,4 procent), nafta (+2,9 procent) en benzine (+2,3 procent) groei laten zien. De overslag van chemicaliën stijgt met 9,3 procent, mede dankzij de sterke toename in de overslag van biobrandstoffen (+52,5 procent).

Ook zonder dat effect is er groei (+7 procent). Chemische gassen (+9,5 procent) en basischemicaliën (+8,6 procent) laten eveneens positieve cijfers zien. Ondanks dit herstel blijft de Europese chemiesector onder druk staan door hoge kosten voor energie, grondstoffen en lonen, gecombineerd met een lage wereldwijde vraag.

In de eerste negen maanden van 2024 ontving Zeebrugge 412.774 cruisepassagiers (+17,5 procent) op 143 cruiseschepen. Dit waren 10 cruiseschepen meer dan vorig jaar.
In de eerste negen maanden van 2024 liepen 15.015 zeeschepen de haven aan, een daling met 2 procent. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 4,8 procent tot 472,45 miljoen BT.

Focus op energietransitie én industriële groei

Ondanks aanhoudende geopolitieke en economische uitdagingen, stabiliseren de groeicijfers van Port of Antwerp-Bruges. De cijfers onderstrepen opnieuw de veerkracht van de haven, die in complexe tijden blijft pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven waar duurzaamheid en economische groei hand in hand gaan. De uitbreiding van Zuidnatie, die deze zomer startte met de bouw van een nieuw magazijn voor de verwerking van staalrollen, en de overname van Luik Natie door Lineage bevestigen het belang van de haven in gespecialiseerde segmenten. De recent aangekondigde investeringen, zoals de fossielvrije kunststofproductie van Vioneo en Plastics-to-chemicals van Indaver die polypstyreen (PS) en polyolefinen (PO) omzet in gerecycleerde nafta versterken dan weer de positie van de haven in de energietransitie en duurzame innovatie.

Port of Antwerp-Bruges blijft focussen op het versterken van de infrastructuur en het aanbieden van duurzame logistieke oplossingen die bijdragen aan de inspanningen van de industrie op het gebied van CO₂-reductie en digitalisering. Na de installatie van een van Europa’s grootste publieke oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens in Antwerpen, werd in Zeebrugge de eerste paal geslagen voor een vrachtwagenparking met laadinfrastructuur. Daarnaast draagt het CHERISH2O-project, dat gericht is op het zuiveren en hergebruiken van bedrijfsafvalwater, bij aan de ontwikkeling van de haven als circulaire hub.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Ondanks de complexe tijden waarin we opereren, met geopolitieke spanningen, stijgende energieprijzen en wereldwijde concurrentie, stabiliseren we onze groei, mede dankzij onze sterke positie in containeroverslag. Het omvaren langs Kaap de Goede Hoop, cyberaanvallen en andere uitdagingen dwingen ons om flexibel en veerkrachtig te blijven. Samen met onze partners bouwen we verder aan een toekomstbestendige haven waar innovatie zowel duurzaamheid als economische groei ondersteunt. Investeringen zoals die van Vioneo en Indaver weerspiegelen het vertrouwen in onze haven en in de toekomst van de Europese industrie.”

Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen: “Onze haven is de economische motor van Vlaanderen. Om op mijn allereerste werkdag als havenschepen meteen sterke kwartaalcijfers te kunnen aankondigen is een moment van professioneel geluk. Deze sterke kwartaalcijfers, ondanks nog altijd bijzonder uitdagende tijden, onderstrepen de veerkracht van onze haven. We blijven dan ook pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven. Dankbaarheid gaat uit naar de hele havengemeenschap om die veerkracht steeds te blijven tonen én naar minister van Mobiliteit, Openbare Werken én Havens Annick De Ridder voor haar harde werk als havenschepen en voorzitter van Port of Antwerp-Bruges de afgelopen jaren. Samen met de havengemeenschap leg ik me nu toe om de strategische ambities van Port of Antwerp-Bruges verder te realiseren, met een sterke focus op duurzaamheid, innovatie en het versterken van onze internationale positie.”

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “De stabilisatie van de groeicijfers toont aan dat we dankzij onze weerbaarheid uitdagingen kunnen omzetten in kansen. Met onze strategische ligging, uitstekende dienstverlening en dankzij de twee complementaire havenplatformen, bevestigen én versterken we onze marktpositie, zoals in het reefersegment. De duurzame groei van dit segment trekt investeerders aan, zoals blijkt uit de overname van Luik Natie door Lineage, ’s werelds grootste coldstore-uitbater.”

LAATSTE NIEUWS

Belgische E19 richting Nederland versperd door kettingbotsing met twaalf vrachtwagens [+foto’s&video]

ANTWERPEN - Door een ernstig verkeersongeval bij Antwerpen is snelweg E19 versperd richting Nederland. Het Vlaams Verkeerscentrum meldt dat er in totaal twaalf vrachtwagens...