Clicky

woensdag 6 november 2024 - 22:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 48

Faber erkent: dragende motivering noodrecht toch nog niet helemaal af

DEN HAAG – De “dragende motivering” die inzet van het noodrecht voor asielmaatregelen moet rechtvaardigen, is toch “nog niet helemaal af”, geeft asielminister Marjolein Faber toe. Eerder op dinsdag zei ze dat de dragende motivering af was, maar alle vier de coalitiepartijen wisten van niets. “We zijn al heel ver gekomen. Ik laat wat zaken checken en dubbelchecken”, verklaart Faber nu.

Wanneer de belangrijke onderbouwing voor de asielnoodwet er dan wel ligt, kan Faber nog niet zeggen. “Zo snel mogelijk”, zei de bewindsvrouw. Zij blijft er wel bij dat er “onderhandelingen zijn tussen de fractievoorzitters en de minister-president”.

De “dragende motivering” wordt als heikel punt gezien, omdat eerder duidelijk werd dat ambtenaren die onmogelijk achten. Voor coalitiepartij NSC is zo’n motivering vereist, terwijl de PVV juist koste wat kost zo’n noodwet wil.

Geert Wilders, de leider van Fabers partij PVV, zei voor de stemmingen in de Tweede Kamer dat de asielminister zich “versproken” moet hebben door eerder op de middag te zeggen dat de dragende motivering helemaal af was. Hij en de andere leiders van de coalitiepartijen hebben de stukken nog niet gezien, aldus Wilders. “Dus we kunnen er ook niet over praten.” Wel zei de politicus dat de samenwerkende partijen “in een goede sfeer” aan het onderhandelen zijn over de asielnoodwet.

Agent niet vervolgd voor neerschieten verdachte Den Hoorn

Openbaar Ministerie

DEN HAAG – Een agent die op 10 mei 2023 een verdachte neerschoot in Den Hoorn, zal daarvoor niet worden vervolgd. Volgens het Openbaar Ministerie had hij niet op deze manier mogen schieten, maar kan hem niet worden aangerekend dat hij dat wel heeft gedaan.

De politie wilde de verdachte die dag al bij Barendrecht van de snelweg halen vanwege gevaarlijk rijgedrag. In plaats van gehoor te geven aan het stopteken, sloeg de bestuurder van de grijze jeep met Frans kenteken op de vlucht. Hij vertoonde daarbij een aantal keer zeer gevaarlijk rijgedrag. De politie zette de achtervolging voort tot in Den Hoorn, waar de auto de snelweg had verlaten. Een politiewagen wist hem daar te blokkeren.

Eén agent stapte uit en wilde de verdachte aanspreken, maar die maakte nog een rijbeweging waardoor de agent klem kwam te zitten tussen de jeep en het politievoertuig. Hij vreesde op dat moment voor zijn leven. Vervolgens stapte verdachte uit en liep op de agent af. Hij reageerde wéér niet op aanspreken, waarna de agent een waarschuwingsschot loste. Toen de verdachte zich omdraaide en vluchtte, schoot de agent gericht. Verdachte werd in zijn onderrug geraakt.

De politie mag gericht schieten om verdachten van ernstige misdrijven aan te houden, maar alleen als dat in verhouding staat tot het belang van de aanhouding en er geen andere mogelijkheid is. In dit geval is het Openbaar Ministerie van oordeel dat er voldoende andere mogelijkheden waren, zoals er achter aan rennen. Bovendien was het risico dat de agent bijvoorbeeld omstanders zou treffen. Verder zat er een collega in de auto die in zijn plaats de achtervolging had kunnen inzetten.

Strikt genomen had de agent het tweede schot daarom niet mogen lossen. Maar het Openbaar Ministerie oordeelt dat dit hem onvoldoende kan worden aangerekend. Gelet op alles wat al was voorgevallen, kon in redelijkheid niet van de agent worden verlangd dat hij de rust zou vinden om het (met het waarschuwingsschot) ingezette aanhoudingsvuur af te breken en een onbekende verdachte van een poging doodslag op hemzelf zou laten lopen.

Daarnaast weegt het Openbaar Ministerie nog mee dat de agent nog maar weinig ervaring had. Hij zat in een inwerktraject bij het verkeersteam van de politie en had niet eerder zo’n heftige achtervolging meegemaakt of zijn vuurwapen getrokken. Ook daarom kon niet van hem worden verlangd dat hij de rust zou terugvinden om het ingezette aanhoudingsvuur af te breken. Sindsdien is hij gediagnostiseerd met PTSS en werkt hij in een aangepast rooster wordt er middels een aangepast rooster geprobeerd erger te voorkomen.

De zaak tegen de agent wordt geseponeerd. De bestuurder van de jeep is op 18 juni 2024 veroordeeld tot 6 maanden cel voor gevaarlijk rijgedrag. De rechtbank stelde bij dat vonnis al vast dat de agent onrechtmatig had geschoten en dat verdachte daarvoor een maand strafkorting kreeg.

Libanon scherpt beveiliging van enige vliegveld aan

BEIROET – Libanon heeft extra veiligheidsmaatregelen genomen voor het enige vliegveld van het land, zegt premier Najib Mikati. Volgens hem doet de regering er alles aan om alle “voorwendselen” voor een Israëlische aanval weg te nemen.

De luchthaven in Beiroet, Rafik Hariri, is belangrijk voor de bereikbaarheid van Libanon, maar ook voor de evacuatie van mensen die het land willen verlaten. Alle repatriëringsvluchten verlopen via dat ene vliegveld. Libanon meldde eerder al luchtaanvallen die doelen in de buurt van het vliegveld hadden getroffen. Meerdere westerse landen hebben Israël opgeroepen om de luchthaven niet onder vuur te nemen.

Israël heeft eerder gewaarschuwd dat het zou ingrijpen als het vliegveld gebruikt zou worden voor de levering van Iraanse wapens aan Hezbollah. Tijdens de oorlog in 2006 heeft Israël Rafik Hariri om diezelfde reden ook al aangevallen. De Libanese regering ontkent dat Hezbollah gebruikmaakt van de luchthaven.

Mikati vertelde in een interview met persbureau AFP ook dat Israëlische troepen bezig zijn met korte invallen in het zuiden van Libanon, waar ze vechten tegen Hezbollah. Het Libanese leger is daar momenteel met zo’n 4500 militairen aanwezig, maar Mikati wil dat aantal ophogen tot tussen de 7000 en 11.000 manschappen. Dat zou wel pas mogelijk zijn als er een staakt-het-vuren is afgesproken.

Geplaagd Boeing treft voorbereidingen om miljarden op te halen

Boeing

ARLINGTON – Vliegtuigfabrikant Boeing heeft met banken een akkoord gesloten over 10 miljard dollar aan extra leenruimte. Daarnaast diende het Amerikaanse concern documentatie in bij een toezichthouder om tot 25 miljard dollar op te kunnen halen met de uitgifte van nieuwe aandelen of obligaties.

Volgens Boeing gaat het om voorzorgsmaatregelen die het bedrijf voldoende mogelijkheden moeten bieden om aan kortlopende financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Boeing kampt met een veel lagere productie van zijn belangrijke 737 MAX-toestellen. Dat is het gevolg van een massale staking van fabrieksmedewerkers die al weken voortduurt en zorgen over kwaliteitscontroles nadat in januari een deurpaneel van een Boeing-toestel was losgeraakt tijdens een vlucht.

Het is nog niet duidelijk hoeveel Boeing wil ophalen met nieuwe aandelen. Onlangs werd duidelijk dat het concern bij kredietbeoordelaars een junkstatus dreigt te krijgen. Dat betekent dat geld lenen aan Boeing als risicovol wordt gezien, wat krediet duurder maakt voor het bedrijf.

Vorige week maakte Boeing bekend ongeveer 10 procent van alle banen te schrappen, wat neerkomt op 17.000 werkplekken. Kort daarvoor berekenden kenners van ratingbureau S&P dat de staking bij fabrieken in het noordwesten van de Verenigde Staten 1 miljard dollar per maand kost.

Faber: dragende motivering noodwet is af, nu in onderhandeling

DEN HAAG – De “dragende motivering” die nodig is voor een beroep op het staatsnoodrecht voor asielingrepen is af, heeft asielminister Marjolein Faber gezegd. “Het is nu in onderhandeling”, zegt ze daarover.

Faber zelf schuift niet aan bij die onderhandelingen, “omdat de fractievoorzitters daarbij zitten”, zei ze dinsdag in de Tweede Kamer.

Nederlands zwaar transport stilgelegd door Duitse politie [+foto]

Foto: Duitse Politie

BIELEFELD – Op dinsdag 8 oktober 2024 werd door de Duitse politie wegverkeerscontroles uitgevoerd op de rustplaats Lipper-land-Nord langs de Duitse A2. Ook het hoofddouanekantoor in Bielefeld, het Federaal Bureau voor Logistiek en Mobiliteit en het veterinaire kantoor en de voedselinspecteurs in het district Lippe waren bij de controles betrokken.

De focus van de inspectie lag op bedrijfsvoertuigen voor personen- en vrachtvervoer. In totaal zijn er 37 overtredingen vastgesteld. Het merendeel van de geconstateerde overtredingen lag op het gebied van sociale regelgeving als gevolg van het niet naleven van de rij- en rusttijden en het onjuist vastzetten van de lading of overbelading.

Een Nederlandse chauffeur van een zwaar transport kreeg een verbod om zijn rit voort te zetten. De oplegger, die in totaal ruim 77 ton woog, was beladen met een machine voor het ondergronds leggen van leidingen.

Voor zwaar transport van dit formaat is een begeleidend voertuig nodig met een verlicht displaybord, dat indien nodig andere weggebruikers waarschuwt en bestaande inhaalverboden op bruggen aangeeft om de lokale belasting op bruggen te verminderen.

Omdat de wettelijk verplichte bijrijder van het zware transport ontbrak, werd verder rijden verboden. Het verantwoordelijke bedrijf moest een andere persoon naar de locatie sturen.

De Nederlandse chauffeur betaalde een borg van 150 euro voor het overtreden van de voorwaarden. Voor het bedrijf was nog eens 150 euro borg verschuldigd.

Energieagentschap IEA voorziet groot olieoverschot in 2025

PARIJS – De wereldwijde oliemarkt stevent af op een aanzienlijk overschot van het aanbod van de brandstof in het nieuwe jaar, meldt het Internationaal Energie Agentschap (IEA). De organisatie schroefde ook de prognose voor de groei van de wereldwijde vraag naar olie voor dit jaar verder terug, door de aanhoudende zwakke olievraag van China. Een dag eerder verlaagde oliekartel OPEC ook al de vraagprognoses voor dit jaar.

De wereldwijde vraag naar olie zal dit jaar met 860.000 vaten per dag stijgen, 40.000 vaten per dag minder dan de vorige prognose, aldus het IEA. Voor volgend jaar wordt een vraagtoename van 1 miljoen vaten per dag verwacht, ongeveer 50.000 vaten per dag meer dan eerder voorzien.

China is al jaren de motor achter de wereldwijde stijging van de olieconsumptie. De groeivertraging van de Chinese economie en de overstap naar elektrisch rijden zetten de Chinese olievraag echter onder druk. “De Chinese vraag naar olie blijft achter bij de verwachtingen en is de belangrijkste rem op de algehele groei”, aldus het IEA. Het agentschap verwacht nu dat de Chinese vraag in 2024 met slechts 150.000 vaten per dag zal groeien.

Aanval op Iran

De olieprijzen zijn in de afgelopen weken sterk gestegen door de bezorgdheid dat Israël wraak zou nemen op een raketaanval van Iran door de olie-installaties van dat land uit te schakelen. Dinsdag daalden de olieprijzen echter met ruim 5 procent na berichten dat Israël die Iraanse olie-installaties zal ontzien. Ook het IEA stelde de markt gerust met de aankondiging klaar te staan om indien nodig in te grijpen om verstoringen van het olie-aanbod uit Iran op te vangen.

Het IEA, dat de noodvoorraden van olie van geïndustrialiseerde landen beheert, zei dat de reserves meer dan 1,2 miljard vaten bedragen en dat de reservecapaciteit van OPEC+, waar ook Rusland onder valt, op historische hoogten staat. “Voorlopig blijft het olie-aanbod stromen en bij gebrek aan een grote verstoring wordt de markt volgend jaar geconfronteerd met een aanzienlijk overschot”, aldus het IEA.

Israëlische evacuatiebevelen gelden voor kwart van Libanon

BEIROET – Voor een kwart van Libanon geldt nu een evacuatiebevel van de Israëlische krijgsmacht (IDF), meldt VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR na nieuwe oproepen voor dorpen in het zuiden van Libanon.

Volgens een topfunctionaris geven mensen gehoor aan deze oproepen en “vluchten ze met bijna niets”.

Volgens de Libanese regering zijn al meer dan 1,2 miljoen mensen gevlucht. Bijna 300.000 van hen zijn naar Syrië vertrokken. Deze groep bestaat volgens hulporganisaties voor 70 procent uit Syriërs die eerder waren gevlucht voor de burgeroorlog in hun eigen land, de overige 30 procent is Libanees.

Israël en Hezbollah vallen elkaar sinds oktober vorig jaar aan en de IDF heeft zijn operatie tegen de militante groepering de laatste weken geïntensiveerd. Er vinden zware luchtaanvallen plaats en er zijn ook grondoperaties in het zuiden van Libanon. Hezbollah zei dinsdag dat het een poging van de IDF om op te rukken had afgeslagen.

Man die ten onrechte werd veroordeeld voor stalking en bedreiging conform eis OM vrijgesproken

DEN BOSCH – Dinsdag vond in het gerechtshof Den Bosch een zitting plaats in het kader van de herzieningsprocedure in de zaak van een man uit Arnhem, die in 2019 door de rechtbank Utrecht werd veroordeeld voor stalking en bedreiging van een vrouw uit Putten.

Pas nadat hij een gevangenisstraf van één jaar had uitgezeten werd duidelijk dat de vrouw haar stalking in scene had gezet. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft het hof dinsdag in het kader van de herziening gevraagd om de veroordeling van de man ongedaan te maken en hem vrij te spreken.

Het is zonder twijfel de grootste angst van een aanklager: een verdachte vervolgen die het niet gedaan heeft. Belangrijker nog, voor de persoon in kwestie zijn de gevolgen groots. De veroordeelde kreeg door de rechtbank een gevangenisstraf van een jaar opgelegd, waarvan drie maanden voorwaardelijk.

Na het uitzitten van die straf werd hij opnieuw door de vrouw beschuldigd. Deze keer werd duidelijk, onder meer door informatie van het tv-programma ‘Zeeman confronteert’ die aansloot op de bevindingen in het nieuwe politieonderzoek, dat de vrouw door middel van spoofing zelf de bedreigende berichten verstuurde.

De vrouw is inmiddels door de rechtbank veroordeeld voor onder andere het doen van valse aangiftes en bedreiging. Ze kreeg daarvoor een gevangenisstraf van anderhalf jaar, waarvan zes maanden voorwaardelijk, opgelegd. Ook mag zij gedurende 5 jaar geen contact leggen met het slachtoffer en moet zich zij vanwege diverse persoonlijkheidsstoornissen laten behandelen. Ze ging tegen deze uitspraak in hoger beroep, de hoger beroepszaak moet nog behandeld worden bij het hof Arnhem-Leeuwarden.

Duidelijk is dat het oorspronkelijke onderzoek tijdens de vervolging van de man niet feilloos is geweest. Nadat hij door de vrouw werd beschuldigd werden in het onderzoek vele bedreigende berichten op de telefoon van de vrouw aangetroffen, die afkomstig leken te zijn van het nummer van de man. Er is echter niet in de telefoonhistorie van de man onderzocht of de berichten ook daadwerkelijk vanaf zijn toestel waren verzonden. Het OM maakte hierover eerder dit jaar persoonlijke excuses aan de man.

Op zitting, bij behandeling van de zaak van de vrouw, liet de officier van justitie zich ook uit over de zaken: “Het is een web aan leugens [geweest] dat is uitgegroeid tot enorme proporties. De onterechte veroordeling als gevolg hiervan, beschouw ik als een van de ergste dingen.”

Nadat duidelijk werd dat de vrouw zichzelf de bedreigende berichtjes had gestuurd, heeft de daarvoor veroordeelde man een herzieningsverzoek bij de Hoge Raad ingediend. Dat is de enige manier om een veroordeling ongedaan te maken Om de onherroepelijke veroordeling te herzien is een nieuw gegeven, een novum nodig. Hier zou dat gaan om het constatering dat de vrouw met spoofing zichzelf de berichten stuurde.

Wanneer blijkt dat met zo’n novum een rechter een andere afweging zou hebben gemaakt, is er grond voor een herziening. Dat bleek in deze zaak het geval. De Hoge Raad besliste dat het hof in Den Bosch de strafzaak tegen de man moest herzien.

Het hof heeft direct uitspraak gedaan en heeft de man integraal vrijgesproken.

Politie ontdekt MDMA met een waarde van 1,5 miljoen euro in zeecontainer

WAALWIJK – De politie vond zondagmiddag ruim 500 kilo MDMA in een zeecontainer.

Politieagenten braken op zondagmiddag 14 oktober 2024, rond 12.00 uur, met man en macht een zeecontainer op de Sluisweg in Waalwijk open, waarna hen een chemische lucht tegemoet kwam.

In de container lag ruim 500 kilogram MDMA opgeborgen. Deze hoeveelheid MDMA zou een marktwaarde hebben van 1,5 miljoen euro.

De drugs werd in beslaggenomen en vernietigd. En de container werd afgevoerd naar een politie locatie voor verder onderzoek.

DHL na test: Tesla Semi is klaar voor het grote publiek!

Foto: DHL Supply Chain USA

DHL zet zich in om de uitstoot in de logistiek te verminderen. Het verbeteren van de duurzaamheid van de vloot is daar een groot onderdeel van. DHL werkt nu in de Verenigde Staten samen met Tesla aan een nieuw tijdperk van langeafstandsvervoer.

Opschalen van elektromobiliteit

Elektrische voertuigen (EV’s) spelen een centrale rol bij het verminderen van broeikasgasemissies in de logistiek. EV-technologie voor auto’s is nu mainstream en kleine e-vrachtwagens zijn gebruikelijk in veel stedelijke gebieden. Maar het elektrificeren van langeafstandstrekkers, of semi’s, is een veel grotere uitdaging. “Tesla bewijst dat het kan”, zegt DHL USA.

“Wij hebben ons ingezet om de duurzaamheid van onze vloot al jaren als onderdeel van onze bredere doelstelling om de logistiek te vergroenen. Daarom zijn we bij DHL enthousiast te zien dat DHL Supply Chain USA samenwerkt met Tesla om de belofte en het potentieel van de Tesla Semi te testen”, aldus DHL.

Tesla’s elektrische vrachtwagen op de proef stellen

“Het is een beest!” Zo beschrijft Tesla zijn geavanceerde elektrische truck – de Tesla Semi. Naast de verwachte concurrerende prijs, superieure veiligheidsspecificaties en verbluffende actieradius van 500 mijl (800 km), leveren de drie motoren drie keer zoveel vermogen als een conventionele diesel-vrachtwagen en een “badass” acceleratie van 0-60 mph (100 km/u) in 20 seconden.

Gedurende een proefperiode van twee weken afgelopen zomer heeft DHL Supply Chain USA de Tesla Semi grondig onder de motorkap bekeken en de e-truck geïntegreerd in 3.000 mijl (5.000 km) ritten vanuit Livermore, Californië. De proef omvatte een lange rit van 390 mijl (625 km) – volledig geladen met een bruto gecombineerd gewicht van 34 ton – wat de mogelijkheid van de Tesla Semi bevestigt om typische DHL-ladingen over een lange afstand te vervoeren op één batterijlading.

Tijdens de proef haalde het proefvoertuig gemiddeld 1,72 kWh/mijl bij snelheden van meer dan 50 mph (80 km/u) gedurende meer dan de helft van de tijd.

“Het resultaat overtrof onze verwachtingen en zelfs Tesla’s eigen beoordeling. Ons oordeel: De Tesla Semi is klaar voor het grote publiek!”, aldus DHL USA.

Proefperiode afgelopen, planning begint

Door de Tesla Semi te testen, kon DHL controleren of hij 500 mijl kon rijden met een volledig beladen trailer en konden zij zien wat de DHL-chauffeurs van de prestaties van de truck vonden. “We werden aangemoedigd door hoe snel ze vertrouwen kregen in het voertuig en de slimme functies van de Tesla gebruikten om de prestaties, het comfort en de algehele rijervaring te verbeteren”, aldus DHL.

Na de succesvolle testfase is DHL Supply Chain USA nu zorgvuldig aan het plannen hoe zij deze elektrische vrachtwagens het beste in hun netwerk kunnen integreren, nu Tesla zich voorbereidt op grootschalige productie van de Semi in 2026.

Familie Gino boos als verdachte Donny M. emoties toont

MAASTRICHT – De zus van Gino van der Straeten is dinsdagochtend boos de rechtszaal uitgelopen toen het over de persoonlijke omstandigheden ging van verdachte Donny M. De 24-jarige M. wordt verdacht van het ontvoeren, misbruiken en doden van de 9-jarige Gino.

M. werd emotioneel toen hij het had over “alles wat er is gebeurd de laatste tijd”. Gino’s zus reageerde woest. “Nu pas wordt hij emotioneel”, riep ze, en verliet daarop de zaal. Na ongeveer een half uur keerde zij weer terug.

Meerdere familieleden van de jongen zijn aanwezig in de rechtbank in Maastricht, waar deze week de zaak tegen M. dient. Maandag is besproken wat er met Gino is gebeurd, dinsdagochtend bespreekt de rechtbank de persoonlijke omstandigheden van M. Hij heeft een getroebleerde jeugd gehad, met een verslaafde moeder en veel pleeg- en jeugdzorg. Hij zegt dat hij als 9- en 10-jarige seksueel is misbruikt, respectievelijk door een zwemleraar en een begeleidster van een instelling.

Volgens M.’s advocate Sjanneke de Crom heeft het Openbaar Ministerie de aangifte van M. tegen de begeleidster vorige week geseponeerd. De raadsvrouw zei dat zij deze beslissing mogelijk wil aanvechten in een klachtprocedure bij het gerechtshof in Den Bosch.

‘Pijn en verdriet’

Toen het over de afgelopen jaren ging, kreeg M. tranen in de ogen en brak zijn stem. “Ik voel pijn en verdriet, dat je dit een ander aan kan doen. Gezien mijn verleden zou je zeggen dat je dit een ander niet aandoet.” Woensdag wordt de strafeis verwacht.

Gino verdween op 1 juni 2022, toen hij aan het voetballen was op een veldje in Kerkrade. Hij verbleef destijds bij zijn oudere zus. Drie dagen na de verdwijning arresteerde de politie M., waarna het lichaam van de jongen op zijn aanwijzing werd gevonden.

Acht nieuwe Scania’s voor Koos van Gaalen Transport

POELDIJK – Nadat Koos van Gaalen Transport in 2022 en in 2023 in totaal veertien nieuwe Scania trucks besteld had plaatste het bedrijf dit jaar een order voor nog eens acht stuks. Het gaat daarbij zowel om P370 6×2 bakwagens als om 460R 4×2 trekkers. De nieuwe order zegt veel over de ervaringen die het bedrijf door de jaren heen heeft opgedaan met Scania.

Transportbedrijf Koos van Gaalen uit Poeldijk is gespecialiseerd in geconditioneerd AGF-transport. Het bedrijf is actief in de gehele keten, vanaf de kweker met dagverse groenten en fruit tot aan de distributie naar de supermarkt.

“Al sinds de oprichting van ons bedrijf maakt Scania deel uit van de vloot. Sterker nog, onze eerste truck in 1994 was ook een Scania”, aldus directeur Arco van Gaalen. Sinds de oprichting groeide het bedrijf door tot een onderneming met inmiddels 52 trucks, waarvan op dit moment bijna de helft uit Scania’s bestaat.

Altijd Scania

“Eigenlijk hebben we sindsdien altijd een twee merken beleid gehad maar Scania is altijd een vaste waarde geweest in onze vloot. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is onze relatie met zowel onze dealer, Scania Maasdijk, als die met de Account Manager erg goed. Het is gewoon prettig werken en we kunnen altijd op ze rekenen. Alle trucks lopen in een reparatie- onderhoudscontract waardoor wij volledig ontzorgd worden. Dat is belangrijk, want daarmee ligt onze focus volledig op ondernemen.”

Verder onderstreept Van Gaalen de betrouwbaarheid van de Scania trucks, maar ook het uitstekende verbruik. “Eigenlijk is de nieuwe generatie probleemloos, en sinds de komst van de Super-aandrijflijn is het verbruik nog verder gedaald.”

Gemotiveerde chauffeurs

Naast de zakelijke kant van het verhaal spelen echter ook uitstraling en de voorliefde van de chauffeurs een belangrijke rol bij Koos van Gaalen. “Een Scania heeft gewoon een stoere uitstraling en dat zorgt voor gemotiveerde chauffeurs. Opvallend is dat de meeste Scania chauffeurs echte poetsers zijn.”

De trucks van Koos van Gaalen zien er altijd strak en netjes uit met een uniforme uitstraling. “Onze trucks zijn bijzonder compleet uitgerust met optimaal comfort voor de chauffeurs, maar aan de buitenkant willen we het strak houden. Dat vinden wij belangrijk voor de beeldvorming. Zo worden de trucks ook wekelijks gewassen. We rijden met levensmiddelen, en dan is uitstraling belangrijk”, aldus Arco van Gaalen.

Betrouwbaarheid

De trucks van Koos van Gaalen rijden vrijwel uitsluitend binnen Nederland, met kilometrages tussen de 50.000 en 110.000 km per jaar. Daarbij wordt er onder grote tijdsdruk gewerkt, want de verse groenten en fruit die vroeg in de ochtend wordt geoogst, ligt vaak de andere dag al in het schap in de supermarkt. Dat betekent laden bij de kweker, vervolgens naar de verwerkende bedrijven die de groenten wassen, snijden en verpakken en vervolgens naar de distributiecentra. “Daarbij is betrouwbaarheid van het grootste belang, en dat is voor ons reden om voor Scania en voor de Scania organisatie te kiezen”, aldus Van Gaalen.

Simone Boitelle nieuwe directeur Corporate Affairs Royal Schiphol Group

Foto: Schiphol Group

SCHIPHOL – Simone Boitelle wordt per 1 januari 2025 de nieuwe directeur Corporate Affairs van Royal Schiphol Group. Ze komt over van VNO-NCW en MKB Nederland waar ze op dit moment interim Directeur Communicatie & Marketing is. Simone Boitelle volgt Kees Boef op.

“Wij zijn heel blij dat Simone ons komt versterken. Het wordt cruciaal dat we de aankomende jaren de tevredenheid van passagiers en goede dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen terugbrengen, in een goede balans met onze omgeving. Wij zijn ervan overtuigd dat Simone daar met haar vakkennis en ruime ervaring bij zowel overheid als bedrijfsleven een belangrijke bijdrage aan gaat leveren”, aldus CEO Pieter van Oord, Royal Schiphol Group.

“Schiphol is een unieke plek om te werken, met zijn divers stakeholderveld en de belangrijke maatschappelijke functie Nederland te verbinden met de rest van de wereld. Met ervaring bij de Rijksoverheid, in Brussel en in het bedrijfsleven komt in deze functie voor mij veel bij elkaar. Ik zie er enorm naar uit om samen met de collega’s van Corporate Affairs te bouwen aan de toekomst van de luchthaven”, zegt Simone Boitelle.

Loopbaan

Voor haar functie bij VNO-NCW, was Simone onder meer Global Director Corporate Affairs bij FrieslandCampina, Directeur Communicatie bij het Ministerie van Financiën en Hoofd Communicatie van de Eurogroep.

Daling spaarrentes in Europa ingezet, meldt vergelijkingssite

EINDHOVEN – De spaarrentes in Europa zijn de afgelopen maanden gedaald, meldt Geld.nl. Volgens de vergelijkingssite, die de Europese spaarrentes bijhoudt, is de hoogste spaarrente in een half jaar tijd met een half procentpunt gezakt van 4 procent naar 3,5 procent. Ook de gemiddelde spaarrente in Europa is sinds april gestaag afgenomen van 2,51 procent naar 2,4 procent. Daarmee lijkt de dalende trend definitief ingezet.

Opvallend is dat de rentedaling vooral spaarrentes van buitenlandse banken betreft. De drie grote Nederlandse banken Rabobank (1,7 procent), ING (1,5 procent) en ABN AMRO (1,5 procent) laten volgens Geld.nl geen rentedaling zien. De Nederlandse grootbanken houden hun spaarrentes echter al het hele jaar een stuk lager dan banken over de grens, stelt spaarexpert Sieto de Vries van Geld.nl.

De dalende spaarrente hangt vooral samen met het besluit van de Europese Centrale Bank (ECB) om de rente in het eurogebied te verlagen. Zo schroefde de centrale bank het belangrijkste rentetarief dit jaar al in twee stappen terug van 4 procent naar 3,5 procent. Banken volgen de ECB-rente vaak in hun eigen rentebeleid.

Ook de rente op spaardeposito’s, ofwel spaarrekeningen met een vaste looptijd, is gedaald. De hoogste rente voor een deposito van één jaar schommelde de afgelopen maanden tussen de 3,6 procent en 3,7 procent, en is nu afgenomen tot 3,45 procent. De hoogste rente voor een spaardeposito van vijf jaar zakte in een maand tijd van 3,65 procent naar 3,22 procent. Doordat de ECB de rente naar verwachting verder gaat verlagen, is een overstap naar een spaardeposito volgens Geld.nl een interessant alternatief.

LAATSTE NIEUWS