Clicky

donderdag 26 december 2024 - 06:31 uur
BAS World
Home Blog Pagina 48

Rijkswaterstaat kiest Airbus voor nieuwe push-to-talk communicatiedienst

UTRECHT – In de zomer van 2024 heeft Rijkswaterstaat de opdracht voor de nieuwe ‘push-to-talk’-communicatiedienst voor Wegverkeersmanagement definitief gegund aan Airbus. Deze samenwerking betekent een belangrijke stap in de modernisering van de communicatie-infrastructuur voor wegverkeersbeheer en de operatie van Rijkswaterstaat. Het nieuwe communicatiesysteem van Airbus zal het huidige portofoonsysteem vervangen en biedt verbeterde functionaliteiten voor de dagelijkse werkzaamheden van weginspecteurs en verkeersleiders.

Het nieuwe systeem wordt gebruikt door weginspecteurs, medewerkers operationele advisering en wegverkeersleiders binnen Rijkswaterstaat. Deze professionals zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van de veiligheid en doorstroming op het Nederlandse hoofdwegennet, enkele provinciale wegen en in grensgebieden. Het nieuwe systeem van Airbus zorgt voor verbeterde communicatie op al deze locaties en biedt een betrouwbaar alternatief bij storingen van het telefoonnetwerk, aangezien het dienstdoet als ‘back-up’ communicatiesysteem. Daarnaast beschikt het systeem over een noodknopfunctionaliteit die medewerkers in noodsituaties extra veiligheid biedt.

Met de komst van de nieuwe smart portofoon van Airbus stapt Rijkswaterstaat over van communicatie via het traditionele Tetra-netwerk naar push-to-talk-communicatie via 4G/5G. De nieuwe portofoon, ook wel ‘smart portofoon’ genoemd, is een robuust apparaat dat de functionaliteiten van een klassieke portofoon combineert met die van een smartphone. Dit betekent dat gebruikers niet alleen spraakcommunicatie hebben, maar ook toegang tot digitale toepassingen die het werk verder kunnen ondersteunen.

De invoering van het nieuwe systeem vindt gefaseerd plaats. Rijkswaterstaat en Airbus richten zich in eerste instantie op de 1-op-1 vervanging van het huidige portofoonsysteem voor 1 januari 2025. In de daaropvolgende jaren, 2025 en 2026, worden verdere mogelijkheden van het nieuwe systeem verkend en beproefd. Er wordt dan ook een praktijkproef uitgevoerd waarin de inzet van het systeem als primair communicatiemiddel wordt getest.

Bij de aanbesteding voor dit project stond de beste prijs-kwaliteitverhouding centraal. De offertes van de inschrijvende partijen werden beoordeeld op verschillende aspecten, waaronder de dekking van de aangeboden netwerken en de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van het systeem. Uit deze beoordeling kwam de aanbieding van Airbus als beste naar voren, waardoor de keuze uiteindelijk op Airbus viel. Dit betekent dat Rijkswaterstaat verzekerd is van een communicatiesysteem dat voldoet aan de hoge eisen van de organisatie, tegen een goede prijs en met ruimte voor toekomstige innovaties.

Dreigend bankroet Northvolt kan forse schadepost Duitsland worden

BERLIJN – De financiële problemen van de Zweedse batterijfabrikant Northvolt kunnen de Duitse federale regering en de noordelijke deelstaat Sleeswijk-Holstein duur komen te staan. Northvolt bouwt voor 600 miljoen euro een batterijfabriek in de Duitse stad Heide. De Duitse regering en de deelstaatregering van Sleeswijk-Holstein staan garant voor dat bedrag.

Northvolt vroeg vorige maand in de Verenigde Staten een vorm van uitstel van betaling aan. Hierdoor is het bedrijf tijdelijk beschermd tegen schuldeisers, terwijl het bestuur een oplossing voor de financiële problemen probeert te vinden.

Volgens het Duitse ministerie van Economische Zaken zijn de leningen aan Northvolt strikt gekoppeld aan de bouw van de fabriek, waardoor het Zweedse moederbedrijf daar geen beroep op kan doen. Als Northvolt een oplossing voor zijn schulden vindt, zal het bedrag van 600 miljoen euro plus bijkomende kosten worden terugbetaald.

Northvolt heeft het al langer moeilijk door hevige concurrentie van Chinese fabrikanten en autofabrikanten die hun productie van elektrische auto’s afbouwen. Het concern kondigde eerder dit jaar aan 1600 van de ongeveer 6500 banen te schrappen.

Trump aanwezig bij heropening Notre-Dame in Parijs

PALM BEACH – Aankomend Amerikaans president Donald Trump zal zaterdag de heropening van de Notre-Dame in Parijs bijwonen. Trump maakte dat maandag bekend via zijn socialemediaplatform Truth Social.

De kathedraal raakte in april 2019 zwaar beschadigd door brand en gaat na een lange restauratie weer open voor het publiek.

“President Emmanuel Macron heeft fantastisch werk geleverd door ervoor te zorgen dat de Notre-Dame weer in volle glorie is hersteld”, schrijft Trump op Truth Social. “Het wordt een heel bijzondere dag voor iedereen!”

Eerder op maandag werd al bekend dat Parijs komend weekend 6000 agenten inzet bij de feestelijke heropening van de kathedraal. Naast Trump worden ook veel staatshoofden en regeringsleiders verwacht.

Eerste elektronische tolweg opent met nieuwe verkeersborden

Op 7 december gaat de nieuwe A24/Blankenburgverbinding open. Het is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol gaan betalen. Oftewel e-TOL. Er zijn geen tolpoortjes, dus weggebruikers rijden zo door. Vier nieuwe verkeersborden informeren hen over e-TOL.

Bord 1: Kies je route

Voordat weggebruikers op de A20 en A15 de afslag naar de A24/Blankenburgverbinding nemen, komen zij het eerste bord over e-TOL tegen. Dit is het aankondigingsbord. Zo kunnen zij op tijd bepalen of zij van de tolweg A24/Blankenburgverbinding gebruikmaken óf voor alternatieve routes zonder tol kiezen, zoals de Beneluxtunnel (A4) en de Van Brienenoordbrug (A16).

Het aankondigingsbord informeert weggebruikers over de tolweg voordat zij de afslag nemen

Bord 2: Toltarieven in één oogopslag

Het tweede bord vóór de afslag naar de A24/Blankenburgverbinding toont de toltarieven per voertuig. Auto’s, campers, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders betalen € 1,51 per rit. Vrachtauto’s en andere zware voertuigen € 9,13. Ook buitenlandse voertuigen betalen tol. Goed om te weten: voor aanhangers, caravans en opleggers wordt geen extra tol gerekend.

Het toltarievenbord

Bord 3: Tolheffing met slimme camera’s

Weggebruikers die vervolgens de A24/Blankenburgverbinding opgaan, rijden onder het tolportaal door. Hier worden de kentekens van voertuigen gefotografeerd met camera’s boven de weg. Er zijn geen tolpoortjes, dus weggebruikers kunnen zo doorrijden. Het e-TOL-bord informeert hen over het naderende tolportaal en de camera’s.

Het e-TOL-bord informeert weggebruikers dat hun voertuig wordt gefotografeerd

Bord 4: Betaal online

Aan het einde van de A24/Blankenburgverbinding herinnert het betaal online-bord weggebruikers eraan om de tol binnen 72 uur online te betalen. Dit gebeurt in het Nederlands, Duits en het Engels. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan maximaal 7 dagen voor of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit online tol betalen op e-tol.nl.

Het betaal online-bord herinnert weggebruikers eraan de tol binnen 72 uur op e-tol.nl te betalen

Automatisch tol betalen: gemakkelijk en veilig

Wie het makkelijker vindt dat de tol na de rit automatisch wordt afgeschreven, kan zich aanmelden voor automatisch tol betalen. Dat kan nu al bij MOVE-IZI en Flitsmeister en binnenkort ook bij 24toll. Wie automatisch tol betaalt, loopt nooit het risico op betalingsherinneringen en eventuele boetes. Ook krijgen deze betalers een persoonlijk overzicht van het aantal ritten over de A24/Blankenburgverbinding. Met losse betalingen krijgt een weggebruiker dat overzicht niet.

Sneller op je bestemming

De A24/Blankenburgverbinding verbetert de bereikbaarheid in de regio. Want de snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg met de A20 bij Vlaardingen. Weggebruikers zijn daardoor straks sneller op hun bestemming en hoeven ook niet te stoppen bij tolpoortjes.

DHG verkoopt perceel in Zaandam aan Today Real Estate Development

ZAANDAM – DHG heeft een perceel grond van 7.532 m² aan de Ringweg 209-330 in Zaandam verkocht aan Today Real Estate Development. Dit is de tweede transactie tussen beide partijen, na de eerdere verkoop van een perceel in Koudekerk aan den Rijn.

De locatie werd eind 2023 door DHG aangekocht om de congestieproblemen in de elektriciteitsvoorziening van SMARTLOG Zaandam, gelegen aan de overkant van de Ringweg, op te lossen. Bij deze aankoop ging het om een bestaand bedrijfspand dat fungeerde als kaasfabriek en voorzien was van een grote elektriciteitsaansluiting. Dankzij deze aansluiting wist DHG de benodigde elektrische capaciteit te realiseren voor de logistieke ontwikkeling van Smartlog Zaandam.

Nu deze uitdaging succesvol is opgelost en SMARTLOG Zaandam succesvol verhuurd is, heeft DHG het perceel verkocht aan Today Real Estate Development. Het perceel sluit perfect aan bij de uitgangspunten van Layers Development voor innovatieve, kleinschaligere bedrijfsruimten – één van de vooruitstrevende concepten van Today Real Estate Development.

De transactie onderstreept de succesvolle samenwerking tussen DHG en Today Real Estate Development en sluit aan bij DHG’s focus op grootschalige logistieke ontwikkelingen. In 2024 en 2025 realiseert DHG ruim 542.722 m² aan logistieke SMARTLOG-ontwikkelingen, verspreid over negen locaties in Nederland.

Memo Cargill: duizenden banen weg

MINNEAPOLIS – Het grote internationale voedings- en grondstoffenbedrijf Cargill wil duizenden banen schrappen om kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren. Dat meldt Cargill in een interne memo die is ingezien door persbureau Bloomberg.

Cargill heeft meerdere locaties in Nederland, waaronder in de Botlek, Sas van Gent, Bergen op Zoom, Zaandam en Amsterdam, met ongeveer 2200 werknemers, volgens de eigen website van het bedrijf.

Volgens de memo wil Cargill ongeveer 5 procent van het wereldwijde personeelsbestand van circa 164.000 werknemers schrappen als onderdeel van de strategische plannen tot 2030. Dat banenverlies zou ook hogere managers treffen. Topman Brian Sikes zegt in de memo dat de plannen de organisatiestructuur van Cargill moeten stroomlijnen door bijvoorbeeld overbodige managementlagen te verwijderen.

Cargill handelt onder meer in graan, soja, mais en andere landbouwproducten. Het bedrijf is ook een grote producent van rundvlees. De winst staat onder druk door de gedaalde prijzen van mais en soja als gevolg van sterke oogsten. In het eind mei afgelopen gebroken boekjaar zakte de winst naar bijna 2,5 miljard dollar, het laagste niveau in jaren. In het boekjaar 2021-2022 werd nog een recordwinst van 6,7 miljard dollar geboekt.

Bedrijfsdivisies

Het concern, dat geen beursnotering heeft, had eerder dit jaar al aangekondigd dat het aantal bedrijfsdivisies zou worden verkleind van vijf naar drie door het missen van winstdoelstellingen. Ook werden al ongeveer tweehonderd banen op het gebied van technologie op verschillende locaties geschrapt.

In oktober vorig jaar was er nog een staking om een cao-conflict bij Cargill in Nederland, waarbij het werk werd neergelegd in de Botlek, Sas van Gent, Bergen op Zoom en Amsterdam.

Bijna 300.000 familiebedrijven in Nederland

DEN HAAG – Begin 2022 waren er bijna 300.000 familiebedrijven actief in Nederland. Bijna driekwart hiervan opereert in het niet-financiële bedrijfsleven, zoals de detailhandel, horeca en industrie. Deze bedrijven genereerden gezamenlijk een omzet van 595 miljard euro en droegen ruim 152 miljard euro bij aan de Nederlandse economie, aldus cijfers van het CBS.

Een familiebedrijf wordt gedefinieerd als een onderneming waar één familie direct of indirect de meerderheid van de zeggenschap heeft (bij beursgenoteerde bedrijven minstens 25 procent). De familie moet formeel betrokken zijn bij het bestuur en het bedrijf moet juridisch overdraagbaar zijn. Zelfstandigen zonder personeel worden door het CBS in een aparte categorie geplaatst.

14 procent van de bedrijven is een familiebedrijf

Van de ruim 2 miljoen bedrijven in Nederland was in 2022 14 procent een familiebedrijf met meer dan één werkzaam persoon. Deze bedrijven hadden samen ruim 378.000 vestigingen. In Zeeland (23 procent) en Overijssel (22 procent) is het aandeel familiebedrijven het grootst, terwijl Noord-Holland het laagste aandeel kent.

Kleinere bedrijven zijn vaker familiebedrijven: 71 procent van de bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen is familiebezit. Naarmate bedrijven groter worden, neemt het aandeel familiebedrijven af. Ze zijn vooral goed vertegenwoordigd in sectoren zoals landbouw, bosbouw en visserij (47 procent), horeca (40 procent) en autohandel en -reparatie (30 procent).

Werkgelegenheid en contracten

In 2022 boden familiebedrijven bijna 2,8 miljoen banen aan, goed voor 31 procent van alle werknemersbanen in Nederland. Niet-familiebedrijven hadden ruim 4,5 miljoen werknemersbanen, terwijl de overheid, onderwijs en zzp’ers samen de rest vulden.

Familiebedrijven bieden vaker contracten voor bepaalde tijd (41 procent tegenover 33 procent bij niet-familiebedrijven). Ook werken meer mensen bij familiebedrijven parttime: 19 procent heeft een baan van 12 uur of minder per week, vergeleken met 10 procent bij niet-familiebedrijven. Dit verschil wordt deels verklaard door de grote rol van sectoren zoals de horeca en detailhandel, waar kortere werkweken gangbaarder zijn.

Sectoren en toegevoegde waarde

Familiebedrijven spelen een prominente rol in de toegevoegde waarde van de economie. In de autohandel en -reparatie is hun bijdrage bijna 60 procent. Ook in de horeca en bouw zijn familiebedrijven sterk vertegenwoordigd. Daarentegen is hun aandeel in sectoren zoals informatie en communicatie relatief klein, met slechts 15 procent. In de sector vervoer en opslag is 28,1 procent een familiebedrijf.

Met hun sterke aanwezigheid in diverse sectoren en hun bijdrage aan werkgelegenheid en economische waarde, blijven familiebedrijven een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie.

Drukke ochtendspits met veel ongelukken

file
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De ochtendspits van dinsdag is met veel ongelukken “drukker dan gebruikelijk”, meldt de ANWB.

Rond 08.25 uur staat er ruim 1000 kilometer file op de snelwegen en provinciale wegen.

De meeste dagelijkse files staan op de gebruikelijke plekken in de Randstad, Noord-Brabant en Gelderland, zegt de verkeersdienst. Zo staat het verkeer op de A4 van Amsterdam naar Rotterdam stil tussen knooppunt Prins Clausplein en knooppunt Kethelplein, wat een vertraging van zo’n anderhalf uur oplevert.

Ook rond Rotterdam is het druk. Daar gebeurde dinsdagochtend op de A16 een ongeluk met vier voertuigen. Een persoon kwam door het ongeval om het leven.

Dode door zwaar ongeluk op A16 bij Rotterdam

ROTTERDAM – Een van de slachtoffers van een zwaar ongeluk op de A16 bij Rotterdam dinsdagochtend, is overleden. De bestuurder van een van de vier betrokken voertuigen is aangehouden, meldt de politie.

Door het ongeluk vielen meerdere gewonden.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het incident. Rijkswaterstaat verwacht dat de afhandeling van het ongeluk de hele spits gaat duren.

Weggebruikers kunnen omrijden via de Beneluxtunnel (A20, A4, A15).

Twee personen gewond bij steekincident in Tholen

THOLEN – Bij een steekincident in een woning aan de Burgemeester Baerendshof in Tholen (Zeeland) zijn zondagmiddag twee personen gewond geraakt, meldt de politie maandagavond.

De politie trof zondagmiddag kort voor 14.00 uur na een melding twee gewonde mannen aan in de woning.

De aanleiding van het steekincident is nog niet bekend. Inmiddels is een 23-jarige Belgische man aangehouden als verdachte, meldt de politie op X.

Karremans ergert zich kapot aan (top)sporters die zich misdragen

DEN HAAG – Sportstaatssecretaris Vincent Karremans ergert zich “kapot” aan sporters die zich misdragen, vooral op het voetbalveld. Dat geldt met name voor topsporters op televisie. Zij hebben een voorbeeldfunctie, die ze volgens de bewindsman lang niet altijd vervullen.

“De agressie richting de scheidsrechter en richting elkaar. Dan praten we met zijn allen een beetje goed dat sport emotie is. Ja, de groeten, je hebt je maar gewoon te gedragen”, zei Karremans tijdens een sportdebat.

De bewindsman kan zich dan ook goed vinden in de hardere aanpak van de KNVB bij incidenten. Hij steunt de maatregel dat voetballers direct geel krijgen als ze protesteren bij de scheidsrechter, als ze geen aanvoerder zijn. Vaak worden misdragingen “heel makkelijk” met de mantel der liefde bedekt dat het om emotie gaat en dat is niet goed, stelt hij. “Dat gedrag wordt gekopieerd op de amateurvelden en zeker door jongeren.”

Hij verwees ook naar zijn ervaringen met agressieve ouders langs de lijn, toen hij ooit als scheidsrechter floot bij de jongste voetballers – “de F’jes die in kluitjes achter elkaar aan hollen. Dan sta je daar met je goede gedrag zaterdagochtend om 8 uur met je beste bedoelingen te fluiten.” Hij hekelde ouders “die je de huid volschelden, ongelooflijk en beschamend”. Karremans denkt dat veel mensen dit ervaren bij voetbalverenigingen. Hij weet niet of dit ook gebeurt bij andere sporten, maar hij vindt het “onacceptabel”.

Trump zegt hard in te grijpen als gijzelaars Gaza niet vrijkomen

PALM BEACH – Aankomend Amerikaans president Donald Trump eist dat de gijzelaars in de Gazastrook nog voor zijn aantreden worden vrijgelaten. “Anders barst de hel los in het Midden-Oosten”, waarschuwt hij in een bericht op zijn platform Truth Social.

Trump schrijft dat “iedereen de mond vol heeft” over de gijzelaars. “Maar er wordt alleen gepraat, geen actie ondernomen”, vervolgt de Republikein. Hij wil dat de gijzelaars nog voor zijn aantreden op 20 januari vrijkomen.

Gebeurt dat niet, dan “worden degenen die verantwoordelijk zijn harder getroffen dan iemand ooit is getroffen in de lange geschiedenis van de Verenigde Staten”, aldus Trump. Hij treedt verder niet in detail over wat hij van plan is.

Palestijnse strijders van groepen als Hamas namen zo’n 250 gijzelaars mee toen ze op 7 oktober 2023 een bloedige aanval uitvoerden op Israël. Er vielen toen ook ongeveer 1200 doden.

Een deel van de gijzelaars is later omgekomen, gered of geruild. Trump noemde de Gazastrook niet, maar sprak over de gijzelaars in het Midden-Oosten.

Britse politie meldt oprollen grote drugsbende met Nederlanders [+foto’s]

Foto: NCA

MANCHESTER – De Britse nationale recherche (NCA) heeft trots melding gemaakt van het oprollen van een van de grootste drugssmokkelnetwerken ooit, met bases in Nederland. Het netwerk wordt verantwoordelijk gehouden over de jaren voor circa 8,4 miljard euro aan drugs het Verenigd Koninkrijk binnengesmokkeld te hebben.

Na twee zeer lange strafprocessen zijn achttien beklaagden tot celstraffen veroordeeld onder wie ook Nederlanders. Twee door ons land uitgeleverde Nederlandse leden van een betrokken bende kregen celstraffen van achttien en van twintig jaar.

Het onderzoek naar de drugssmokkelaars is gedaan samen met de Nederlandse politie, meldt de NCA. Een van de twee processen duurde volgens justitie 23 maanden en is daarmee voor zover bekend een van de langste strafprocessen ooit gehouden in Engeland en Wales.

Foto: NCA

De 59-jarige spil in het drugsnetwerk, Paul Green, kreeg 32 jaar gevangenisstraf. Hij was meer coördinator dan bendeleider. Hij was volgens justitie een coördinator voor meerdere drugsbendes en organiseerde hun smokkelpraktijken. Verscheidene bendes smokkelden zo tonnen heroïne, cocaïne, cannabis en amfetamine naar de Britse Eilanden.

Foto: NCA

Het politieonderzoek begon in de zomer van 2015. Het criminele centrum van het netwerk was in het noordwesten van Engeland en had veel contacten in Nederland. De drugs werden over het algemeen in ladingen riekende waar verscheept, zoals uien, knoflook en gemberplanten.

In de rechtbank in Manchester oordeelde rechter Paul Lawton dat de bendeleden “verslaving, sociale misère, ellende en dood hebben verspreid”. De nummer twee en de financiële man van de bende kreeg 28 jaar gevangenisstraf.

Wel milieuzone maar geen zero-emissiezone voor haven Scheveningen

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De gemeente Den Haag zondert de haven van Scheveningen uit van de geplande zero-emissiezone in het kustgebied van de stad, die daar in 2026 wordt ingevoerd.

Volgens Den Haag zou een zero-emissiezone tot problemen leiden voor bedrijven in de haven, omdat deze veel gebruikmaken van bijvoorbeeld koel- en vriestransport en voertuigen met veel trekkracht.

In het havengebied gaat vanaf 2026 wel een milieuzone gelden, waardoor oudere voertuigen uit het havengebied geweerd worden. Vrachtwagens kunnen de stad in en uit via een ‘corridor’, die via de Hubertustunnel loopt.

“Met het nieuwe voorstel is een balans gevonden tussen de belangen van de bedrijven in de haven en de noodzaak van schone lucht voor onze gezondheid en die van de natuur”, zegt verantwoordelijk wethouder Robert Barker. VNO-NCW regio Den Haag zegt blij te zijn met het besluit om de haven uit te zonderen.

In het centrum van Den Haag geldt vanaf 1 januari een zero-emissiezone voor bedrijfswagens die op fossiele brandstoffen rijden. Die wordt in 2026 uitgebreid naar de stadsdelen Loosduinen, Segbroek en Scheveningen.

Er geldt wel een overgangsregeling voor bestaande bestel- en vrachtauto’s. Vanaf 2030 moeten alle zakelijk gebruikte bestelauto’s en vrachtwagens die de zero-emissiezone in willen uitstootvrij zijn.

Vrachtschip dreigde te zinken in Industriehaven Zutphen [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

ZUTPHEN – In de Industriehaven in Zutphen zijn vier bemanningsleden van een binnenvaartschip gehaald omdat het aan het zinken was, meldt de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland. Ze zijn ongedeerd.

Het schip was lek geraakt en maakte flinke slagzij, maar nadat er achthonderd ton erts van het schip gelost was, kwam het langzaamaan weer omhoog.

“Na volledig lossen zal het schip zelfstandig naar een werf varen”, aldus de veiligheidsregio.

Foto: Rens Hulman

Hoe de boot lek kon raken is nog niet bekend. Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn ingelicht en handelen het incident verder af.

×