Clicky

maandag 18 november 2024 - 16:04 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 48

Invloedrijke krant ‘Washington Post’ VS stopt steunen Democratische presidentskandidaten

WASHINGTON – De invloedrijke krant Washington Post (WP), eigendom van Amazon-miljardair Jeff Bezos, stopt het steunen van Democratische presidentskandidaten.

De WP gaf de afgelopen decennia vaak stemadviezen, en steeds tegen de Republikeinen. Het dagblad zegt nu terug te willen keren naar zijn wortels. De WP houdt zich voortaan afzijdig en gaat zich achter geen enkele verkiezingskandidaat meer scharen.

De krant, met als slogan Democratie sterft in duisternis, geldt als een van de weinige traditionele media die nog steeds aanzienlijke invloed heeft onder de elite van Washington. De beslissing van WP volgt op een soortgelijke stap van een andere grote Amerikaanse krant, de Los Angeles Times.

De stap wordt gezien als een tegenvaller voor de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris. Een opsteker was er voor haar rivaal, de Republikein Donald Trump. Die kreeg de steun van de New York Post, het sensatieblad van uitgever Rupert Murdoch: “Amerika is klaar voor de heldhaftige Donald Trump van vandaag om het presidentschap terug te winnen”.

Marechaussee inventariseert mogelijkheden voor grenscontroles

DEN HAAG – De Koninklijke Marechaussee (KMar) inventariseert hoe het gehoor kan geven aan het kabinetsverzoek om vanaf eind november grenscontroles uit te voeren. De organisatie laat weten opdracht te hebben gekregen de controles uit te voeren “binnen de beschikbare capaciteit met ingang van eind november 2024”.

Met de controles wil het kabinet ‘irreguliere migranten’, mensen zonder geldige documenten om een land binnen te komen of er te verblijven, bij de grenzen met België en Duitsland tegenhouden. Vrijdag publiceerde premier Dick Schoof in een brief de gemaakte aangescherpte asielafspraken tussen PVV, VVD, NSC en BBB. Daarin staat dat de controles ook asielzoekers moeten tegenhouden die ergens anders in Europa al asiel hebben aangevraagd. Het kabinet wil deze groep “direct” terugsturen naar onze buurlanden.

Voor de KMar is het uitvoeren van dergelijke controles “niet vreemd”. Dat doet de organisatie “al sinds jaar en dag”, laat een woordvoerder weten. “Regelmatig worden bij deze controles illegale vreemdelingen aangetroffen die elders in Europa al asiel hebben aangevraagd.” Zij worden bij de grens met Duitsland direct overgedragen aan de Duitse autoriteiten. Overdacht aan de Belgen vergt volgens de KMar “meer tijd en administratieve handelingen”. De woordvoerder zegt niet in te kunnen schatten hoeveel asielzoekers met deze controles mogelijk tegengehouden kunnen worden.

De kabinetspartijen beroepen zich voor de grenscontroles op een artikel uit een verdrag tussen de zogeheten Schengenlanden. Die staat toe dat een lidstaat in het geval van een ernstige bedreiging van de openbare orde of binnenlandse veiligheid tijdelijk, grenscontroles mag uitvoeren. Het is niet duidelijk op welke manier de orde of veiligheid wordt bedreigd. De Schengenlanden zijn de 29 Europese landen waar vrij personenverkeer mogelijk is zonder grenscontroles, waaronder 25 EU-lidstaten en vier niet-EU-landen (IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland).

Zelensky slaat bezoek van VN-chef Guterres af

KYIV – President Volodymyr Zelensky heeft een bezoek van VN-baas António Guterres aan Oekraïne geweigerd. Zelensky is boos omdat Guterres afgelopen week heeft meegedaan aan de BRICS-top die werd georganiseerd door Rusland, zegt een bron tegen persbureau AFP.

Op de top in de Russische stad Kazan pleitte de VN-chef voor een “rechtvaardige vrede” in Oekraïne en in het bijzijn van president Vladimir Poetin riep hij op tot een einde aan de gevechten. Toch zette het bezoek kwaad bloed in Kyiv. “Guterres wilde na Kazan naar Oekraïne komen, maar de president heeft zijn bezoek niet bevestigd. Dus Guterres zal hier niet zijn”, aldus de bron.

Het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken beklaagde zich voorafgaand aan de BRICS-top al over het bezoek van Guterres aan Rusland. Het ministerie wees erop dat de VN-voorman niet aanwezig was bij de vredestop van juni die door Oekraïne werd georganiseerd in Zwitserland.

Amerikaanse krant meldt dat Musk meerdere keren met Poetin sprak

NEW YORK/MOSKOU – De Amerikaanse krant Wall Street Journal meldt dat Elon Musk, eigenaar van onder meer SpaceX, de afgelopen jaren meerdere malen van gedachten heeft gewisseld met Vladimir Poetin over onder meer zaken, persoonlijke aangelegenheden en de politieke spanningen in de wereld. Een van de gespreksonderwerpen zou Taiwan zijn geweest. Musk zou zijn gevraagd om het satellietsysteem Starlink niet boven Taiwan te laten functioneren. Daarmee zou Poetin China een plezier willen doen.

Het Kremlin heeft in felle bewoordingen tegengesproken dat de Amerikaanse miljardair sinds 2022 regelmatig contact heeft gehad met de Russische president. “Dit is vals, volkomen onwaar, Poetin sprak Musk één keer telefonisch over toekomstige technologieën en dat was vóór 2022”, aldus de Kremlinwoordvoerder.

Musk steunt de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump. Eerder deze maand was er in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen ook een melding van vermeende contacten tussen Trump en Poetin.

De 81-jarige Amerikaanse journalist en schrijver Bob Woodward schreef in zijn recent uitgekomen boek op basis van een anonieme bron dat Trump na zijn aftreden nog zeker zeven keer met Poetin heeft gebeld. Trump en het Kremlin weerspreken dat. Trumps presidentschap eindigde 20 januari 2021. Trump heeft onlangs gezegd dat het een goed idee was geweest Poetin te bellen en dat hij dat zeker gaat doen zodra hij tot president is gekozen. Hij zei dan ook de Oekraïense president Volodymyr Zelenski te bellen om te proberen een einde aan de oorlog te maken.

Asieldraai duurde lang vanwege ‘politieke belangen’, zegt Schoof

DEN HAAG – Dat het zo lang duurde voor het kabinet om over te gaan op spoedwetgeving in plaats van noodwetgeving voor strengere asielregels, kwam volgens premier Dick Schoof door de “grote politieke belangen” die ermee gemoeid waren.

De discussie erover duurde weken, nadat interim-NSC-fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven twijfel had uitgesproken over steun aan de noodwet. PVV-leider Geert Wilders dreigde het kabinet erover te laten vallen, als de door hem zo gewenste noodwet er niet zou komen. Als hij zou buigen voor NSC, dan zou hij een “ruggengraat van een banaan” hebben, zei hij onlangs.

Hoewel die twee partijen zich tegenover elkaar hadden ingegraven, ontstond er ook een andere “politieke werkelijkheid” die volgens Schoof “aan het veranderen was”. Hij doelt op de Eerste Kamer, waar partijen zich in meerderheid tegen de noodwet uitspraken. Als het kabinet was overgegaan op de noodwet, dan zou die ongetwijfeld sneuvelen, erkent ook Schoof nu.

De premier is de partijleiders van de vier coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB “buitengewoon dankbaar” dat zij over alternatieven wilden spreken. Sommigen van hen zijn in die gesprekken “over hun schaduw heen gesprongen”, zei Schoof tijdens zijn wekelijkse persconferentie.

Als het kabinet was doorgegaan met de noodwet, dan had het gedurende maximaal drie maanden strenge asielmaatregelen kunnen nemen zonder dat het parlement zich erover had kunnen uitspreken. Nu worden de maatregelen genomen via reguliere wetgeving, die wordt besproken in de Eerste en Tweede Kamer.

Piet Heintunnel hele weekend afgesloten

AMSTERDAM – De Piet Heintunnel is elke eerste dinsdag van de maand in beide richtingen gesloten voor onderhoud. De tunnel sluit dinsdag om 22.30 uur tot woensdag 05.00 uur.

Er is een extra sluiting van vrijdag 25 oktober 20.00 uur tot maandag 28 oktober 05.00 uur om de oversteekplaats van voetgangers aan te passen aan de westkant van de kruising Zuiderzeeweg/IJburglaan. Autoverkeer kan omrijden via de Amsterdamsebrug.

Een keer per kwartaal is de Piet Heintunnel één nacht extra in beide richtingen gesloten. De tunnel sluit dinsdag om 22.30 uur tot woensdag 05.00 uur en dan aansluitend op woensdag om 22.30 uur tot donderdag 05.00 uur.

  • vrijdag 25 oktober 20.00 uur tot maandag 28 oktober 05.00 uur
  • dinsdag 5 november 22.30 uur tot woensdag 6 november 05.00 uur
  • dinsdag 3 december 22.30 uur tot woensdag 4 december 05.00 uur
  • woensdag 4 december 22.30 uur tot donderdag 5 december 05.00 uur

Omleiding

Wegverkeer kan omrijden via de IJ-tunnel (S116) of de Gooiseweg/Wibautstraat (S112). Dit kost ongeveer 10 tot 15 minuten extra reistijd.

Wilders na asielcompromis: ik ben tot het uiterste gegaan [+video]

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders zegt dat hij “tot het uiterste is gegaan” in de asielonderhandelingen. Donderdagnacht sloot de coalitie een compromis, nadat Wilders wekenlang volhardde in de noodzaak van noodwetgeving: er komt geen noodwet, maar asielmaatregelen worden met spoed behandeld in de Eerste en Tweede Kamer. Wilders zegt “trots te zijn op het resultaat”.

De meeste maatregelen waren al vastgelegd in het regeerprogramma, dat het kabinet in september presenteerde. Daaraan is toegevoegd dat Syrië mogelijk deels veilig wordt verklaard, zodat Syriërs terug kunnen. Of die maatregel het juridisch haalt, is nog onzeker: eerder oordeelde het Europese Hof van Justitie dat het gedeeltelijk veilig verklaren van een land niet kan. Ook wil Nederland in de herverdeling van vluchtelingen door de Verenigde Naties nog maar 200 in plaats van 500 mensen opnemen. Verder komen er eind november grenscontroles, waarbij illegalen teruggestuurd worden naar België of Duitsland.

Wilders dreigde eerder met een kabinetsval, als de door hem gewenste noodwet er niet zou komen. “Dan weet ik niet of we nog heel lang vrolijk doorgaan”, zei hij eerder deze maand. Eerder zei hij ook al vast te houden aan de in de coalitie gemaakte afspraken hierover. “Ik heb geen ruggengraat van een banaan”, zei hij daarover tegen De Telegraaf.

Nu is zijn toon anders. “De manier waarop de maatregelen worden doorgevoerd, is minder belangrijk dan dát ze worden doorgevoerd. Als dat niet gaat via een noodwet, dan maar via een spoedwet.”

Ook British Airways schrapt vluchten Tel Aviv voor langere tijd

HARMONDSWORTH – Ook British Airways heeft vluchten van en naar Tel Aviv voor een langere periode opgeschort.

De luchtvaartmaatschappij meldt nu tot en met eind maart volgend jaar niet meer op de Israëlische stad te vliegen om de aanhoudende spanningen in het Midden-Oosten.

Eerder maakte British Airways bekend tot en met aanstaande zaterdag niet meer naar Tel Aviv te gaan. De maatschappij heeft een dagelijkse vlucht van Londen Heathrow naar de luchthaven van Tel Aviv en terug.

Eerder zeiden andere luchtvaartmaatschappijen al vluchten op Tel Aviv voor een lange periode te schrappen. Transavia heeft alle vluchten van en naar de stad ook tot en met eind maart opgeschort. KLM liet weten dit in ieder geval tot het einde van dit jaar te doen. Vanaf Schiphol vliegen momenteel alleen de Israëlische vliegmaatschappijen El Al en Arkia naar Tel Aviv.

Trein botst op dieplader op spoorwegovergang in Velp [+foto]

Foto: Persbureau heitink

VELP – Op de spoorwegovergang aan de Ommershofselaan in Velp is vrijdagmiddag een trein gebotst tegen een dieplader van een vrachtwagen. De vrachtwagen stak het spoor over en is vervolgens direct afgeslagen naar de Zuider Parallelweg, waarna het voertuig kwam vast te zitten. Op dat moment naderde een trein, die achterop de dieplader botste.

De botsing vond plaats rond 14.45 uur. Volgens eerste meldingen was de snelheid van de trein laag, waardoor de schade beperkt bleef en niemand gewond raakte.

Wel raakte de spoorwegovergang beschadigd, met onder meer een kapotte slagboom als gevolg.

Door het incident ligt het treinverkeer tussen Arnhem Centraal en Dieren stil. De NS verwacht dat de stremming tot ongeveer 19.00 uur zal duren.

Schoof bevestigt: snel grenscontroles

DEN HAAG – Premier Dick Schoof bevestigt in een brief aan het parlement dat het kabinet eruit is: er komen vanaf eind november grenscontroles, en de spreidingswet gaat zo snel als het kan weer van tafel. Deze maatregelen maken onderdeel uit van het asielpakket waar de coalitie het in de nacht van donderdag op vrijdag over eens werd.

Ook wil het kabinet zo snel mogelijk delen van Syrië weer veilig verklaren. Asielzoekers vanuit die veilige gebieden maken dan geen kans meer op asiel in Nederland. Het kabinet wil al afgegeven asielvergunningen van Syriërs uit tot veilig te bestempelen gebieden intrekken, waardoor zij weer terug moeten. Gekeken wordt of dit mogelijk is.

Buitenlandse Zaken stelt een nieuw ambtsbericht op over de situatie in Syrië. Dat moet dit jaar nog klaar zijn en wordt dan overgedragen aan het ministerie van Asiel en Migratie en dat gaat er dan zijn beleid op bepalen, aldus minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken). “Het is een objectief, zorgvuldig opgesteld ambtsbericht en inhoudelijk heb ik daar geen bemoeienis mee.”

Op basis van het huidige ambtsbericht over Syrië uit augustus 2023 worden Syriërs die hier asiel hebben aangevraagd, niet teruggestuurd. Het Hof van Justitie van de Europese Unie in Luxemburg oordeelde begin deze maand nog dat het niet mogelijk is om een deel van een herkomstland veilig te verklaren.

Verder wil het kabinet gemeenten niet meer verplicht om woonruimte te regelen voor asielzoekers met een vergunning, de zogeheten statushouders. Voor hen komt “sobere opvang”.

Het pakket wordt behandeld in zowel de Eerste als Tweede Kamer. Eerder wilde het kabinet, met de PVV voorop, het parlement hiervoor nog tijdelijk omzeilen, omdat er sprake zou zijn van een noodtoestand. Het lukte het kabinet alleen niet om dit argument “dragend” te motiveren, waarna toch besloten werd om het via reguliere wetgeving in te voeren. Wel hebben partijen afgesproken die wetten met spoed te behandelen. Toch spreekt Schoof in zijn brief nog steeds van een “asielcrisis”.

Volgens critici is het pakket niet uitvoerbaar, en bovendien onmenselijk. Vooral op het terugsturen van Syriërs en het sober opvangen van statushouders is kritiek.

A10 afgesloten door brand in vrachtwagen [+foto’s]

Foto: ASMedia

AMSTERDAM – Vrijdagmiddag 25 oktober tegen 13.10 uur is brand ontstaan in een vrachtwagen op de Rijksweg A10 in Amsterdam.

Bij aankomst van de brandweer was rookontwikkeling zichtbaar vanuit de oplegger. De brandweer had de brand snel onder controle.

De brandweer schaalde op naar het sein ‘grote brand’. Hoe de brand is ontstaan is niet bekend.

Het betref een vrachtwagen gevuld met lood-accu’s.

Het blussen is gestopt en wordt op een andere locatie voortgezet. De vrachtwagen is onder begeleiding van de brandweer vervoerd naar een terrein van Rijkswaterstaat. Daar zal het blussen hervat worden.

De A10 tussen Durgerdam en Zeeburg is inmiddels weer vrijgegeven.

Kabinet akkoord: spoedwet in plaats van noodwet over asiel

DEN HAAG – Het kabinet stemt in met het voorstel van de coalitiepartijen om strenge asielmaatregelen uit te werken in een spoedwet in plaats van een noodwet.

Na lang onderhandelen stelden PVV en NSC – die hierover lijnrecht tegenover elkaar stonden – dit deze week voor aan VVD en BBB. Die stemden in de nacht van donderdag op vrijdag in met het voorstel.

Asielminister Marjolein Faber (PVV) meldt dat premier Dick Schoof het pakket later op vrijdag toelicht en een brief naar de Tweede Kamer stuurt.

BMN ontvangt eerste Hyundai waterstoftruck voor bouwlogistiek

BMN pioniert met de eerste Hyundai waterstof aangedreven vrachtwagen af fabriek voor bouwlogistiek in Europa, waarmee we onze duurzaamheidsambities verder vormgeven
BMN zet een belangrijke stap in het verduurzamen van de bouwlogistiek door de inzet van de eerste waterstoftruck in Europa.

Deze baanbrekende innovatie is het resultaat van een samenwerking met de provincie Groningen, Hyundai dealer Groenewold en Dijkhuizen en De Poel Carrosseriebouw waarbij we streven naar een duurzame toekomst. De truck zal in het laatste kwartaal van 2024 in gebruik worden genomen en rijden in Provincie Groningen, waar waterstofstations beschikbaar zijn voor het vullen van de tanks.

Duurzaamheid in de bouwlogistiek

De introductie van de waterstoftruck komt op een cruciaal moment voor de sector, aangezien steeds meer binnensteden te maken krijgen met zero-emissie zones. Volgens het klimaatakkoord zullen er tegen 2025 in 30 tot 40 steden in Nederland dergelijke zones zijn. “Voor BMN is duurzaamheid niet alleen een verplichting, maar ook een verantwoordelijkheid. Naast het aanbieden van duurzame bouwmaterialen via ons Greenworks-label, willen we ook een belangrijke bijdrage leveren door de uitstoot van onze logistieke processen te verminderen” aldus Peter Lokerse, Logistiek Directeur van BMN.

“We investeren in zowel elektrische als waterstoftrucks om te ontdekken welke technologie het beste bij onze behoeften past,” zegt Wilko Bakker, Transportmanager bij BMN. “We zijn er trots op dat we de eerste in Europa zijn met deze unieke opbouw. De waterstoftanks van dit voertuig maken deel uit van een innovatieve, standalone oplossing, waardoor een schuifzeilen-opbouw mogelijk is “Dit configuratie biedt BMN de mogelijkheid de truck in te zetten in het steeds krappere binnenstedelijk vervoer met bijkomende logistieke uitdagingen”, aldus Wilko.

Naast de innovatieve constructie is het voertuig de eerste waterstoftruck in Europa die op kenteken is gezet en is goedgekeurd door de RDW. De keuze voor Groningen als locatie is niet toevallig. De stad beschikt over waterstofvulstations, wat essentieel is voor het efficiënt inzetten van de truck. Bovendien biedt de provincie subsidies die deze investering mogelijk maken. We verwachten de waterstoftruck vanaf november officieel in gebruik te nemen.

Concrete specificaties

De waterstoftruck betreft een Hyundai 6×2 bakwagen met een schuifzeilen opbouw. De laadbak heeft een lengte van 6,75 meter en kan een maximaal laadvermogen van ruim 13.000 kg vervoeren. De truck is uitgerust met zes waterstoftanks met een totale capaciteit van 31 kg, goed voor een bereik van 450 kilometer. Voor het laden en lossen is een elektrische meeneemheftruck beschikbaar. De truck is voorzien van moderne veiligheidssystemen, waaronder een 360-graden camera, adaptive cruise control en lane keeping assistent.

Vermindering van CO2-uitstoot met biobrandstoffen

BMN zet naast de komst van de waterstoftruck verdere stappen om haar CO2-uitstoot te reduceren. Het merendeel van de eigen vrachtwagens rijdt inmiddels op Shell HVO-100, een hernieuwbare biobrandstof. Deze duurzame brandstof wordt geproduceerd uit organisch materiaal, zoals biomassa, maïs, suiker, plantaardige oliën en afvalstoffen. Door over te stappen op HVO-100 verminderen de trucks van BMN hun CO2-uitstoot met maar liefst 90% in vergelijking met traditionele fossiele diesel. Dit draagt niet alleen bij aan het verkleinen van BMN’s eigen CO2-footprint, maar ook aan die van haar klanten, waarvoor BMN een belangrijke rol speelt in hun scope 3 CO2-emissies.’

Brekelmans: zeker 1500 Noord-Koreaanse militairen in Rusland

DEN HAAG – Er zijn “ten minste” 1500 Noord-Koreaanse militairen in Rusland aangekomen, bevestigt minister Ruben Brekelmans van Defensie. Het zouden er volgens hem ook meer kunnen zijn. Het gaat met name om speciale eenheden die naar verwachting in eerste instantie zullen worden ingezet in de Russische grensregio Koersk, zegt hij.

Het Westen kan dit niet accepteren en moet volgens de bewindsman met een “passend antwoord” komen. “Dit is een duidelijke escalatie.” Rusland wil met de inzet van de Noord-Koreanen uitvinden hoe het Westen reageert en “hoe effectief” de Noord-Koreanen zijn, aldus Brekelmans kort voor aanvang van de ministerraad.

De komst van de Noord-Koreanen baart hem “grote zorgen”. Hij wil niet speculeren op de reactie van het Westen. Daarover wordt nog overlegd. Brekelmans wijst er wel op dat het best ingewikkeld wordt om stappen tegen Noord-Korea te nemen, omdat er al zoveel sancties tegen dat land van kracht zijn. “Maar er zal een heel duidelijk signaal moeten komen.”

Partnerschap

Na Koersk worden de Noord-Koreanen waarschijnlijk ook op andere plekken ingezet, denkt de minister. “Dat zal ook afhangen van onze reactie.” Oekraïense militairen bezetten de regio Koersk begin augustus. Dat was een grote verrassing voor het Kremlin. Inmiddels worden de Oekraïners teruggedrongen, maar volgens president Volodymyr Zelensky van Oekraïne houden zijn troepen daar stand.

Volgens Kyiv zijn al meer dan 12.000 Noord-Koreaanse militairen in Rusland gearriveerd. Zuid-Korea schatte eerder dat zo’n 3000 militairen zijn overgebracht. Moskou en Pyongyang tekenden deze zomer een alomvattend strategisch partnerschap. De Russische president Vladimir Poetin vindt een eventuele inzet van Noord-Koreaanse troepen een zaak van Moskou, liet hij weten.

APM Terminals Maasvlakte II plaatst enorme order voor 71 AGV’s bij Konecranes

ROTTERDAM – APM Terminals Maasvlakte II (MVII) heeft bij Konecranes een mega-order geplaatst voor een Automated Horizontal Transport System. Het leveringscontract omvat maar liefst 71 Lift Automated Guided Vehicles (Lift AGVs), een uitbreiding van het bestaande systeem om meer dan 140 Lift AGV’s te kunnen beheren, een derde batterijwisselstation en ‘virtual reality’ simulatie software.

De keuze voor dit geavanceerde systeem is onderdeel van het uitbreidingsproject van APM Terminals om de capaciteit in 2027 te verdubbelen. De terminal wordt daarmee de grootste volautomatische APM-Terminal van Europa. De totale oppervlakte beslaat 130 hectare en de terminal beschikt dan over een 2.000 meter lange diepzeekade (en 500 meter barge kade). Daardoor wordt APM Terminals MVII de belangrijkste toegangspoort tot Europa.

Harold Kunst, Managing Director van APM Terminals MVII: “De kwalitatief hoogstaande apparatuur van Konecranes heeft keer op keer aan onze verwachtingen voldaan. Met deze vervolgorder voor een milieuvriendelijk geautomatiseerd transportsysteem leggen we een betrouwbare basis om onze ambitieuze groeidoelstellingen en CO2-reductiedoelen te behalen en kunnen we onze klanten ook op de uitgebreide terminal goed bedienen.”

Naast de fysieke levering biedt Konecranes ook integratie-, inbedrijfstellings- en automatiseringsdiensten aan, waardoor de implementatie van de apparatuur soepel zal verlopen.

Ralf Konnerth, Director Automated Horizontal Transport bij Konecranes: “We zijn trots dat we ons langdurige partnerschap met APM Terminals mogen voortzetten met deze cruciale bijdrage aan hun uitbreidingsproject. Dit bevestigt het vertrouwen dat APMT in onze systemen en expertise stelt.”

De 71 nieuwe Lift AGV’s zullen een sleutelrol spelen in de uitbreiding van de terminal, waarbij ze naadloos integreren met zowel de bestaande infrastructuur als nieuwe kranen. Bovendien maakt de toevoeging van een derde batterijwisselstation het mogelijk om de operatie verder te optimaliseren door het beperken van de rij-afstanden.

Een belangrijk onderdeel van de levering is de CONTROLS Emulation software van Konecranes. Deze ‘digital twin’ van de terminal maakt het mogelijk om real-time operationele simulaties uit te voeren, waardoor de veiligheid en efficiëntie worden verbeterd en nieuwe operators nog beter kunnen worden getraind, voordat ze op de echte terminal werken.

Met de introductie van dit geavanceerde systeem maakt APM Terminals Maasvlakte II wederom een belangrijke stap in haar ambitie om niet alleen de grootste, maar ook de meest efficiënte en duurzame terminal van Europa te worden.

De levering en ingebruikname van het hele systeem start in 2025.

LAATSTE NIEUWS

Boeren voeren actie in Frankrijk, kan wel eens weken aanhouden

Franse boeren kondigden vorige week acties aan. Volgens de laatste informatie wordt er door Franse boeren nu al gemanifesteerd in de departementen Gard (30), Haute-Loire...