Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 19:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 477

Scania Benelux splitst operationele activiteiten

Janko van der Baan - Scania

BREDA – Per 1 april aanstaande zullen de operationele activiteiten van Scania Benelux, met primaire focus op sales en services, worden opgesplitst voor Nederland enerzijds en België en Luxemburg anderzijds.

Carl Pattyn zal per 1 april aantreden als Managing Director van Scania Belgium/Luxembourg. Janko van der Baan zal zich dan als Managing Director van Scania Nederland volledig op de Nederlandse markt richten.

Het doel van de business unit Scania Benelux is altijd geweest om de lokale business zo dicht mogelijk bij de eindklant te laten plaatsvinden en de gehele backoffice organisatie meer op de achtergrond te houden. Daarom zijn Scania Nederland B.V, Scania Belgium nv/sa en Scania Luxembourg sa altijd de bedrijven gebleven waarmee de klanten communiceren en zaken doen.

Met de nieuwe wijziging wil men die bedrijven nóg meer naar voren schuiven en de backoffice, die in een centrale Benelux setting blijft bestaan, nog meer op de achtergrond te laten opereren. Alle huidige medewerkers zullen meegaan naar de nieuwe organisatie-indeling.

De business unit Scania Benelux bestaat sinds 2007.

Aad van Velsen pakt podiumplaats in Africa Eco Race

Aad van Velsen - Africa Eco Race

STOMPWIJK – Aad van Velsen heeft met zijn Scania ‘Bram’ zijn eerste podium behaald in de zwaarste rally van Afrika. Na ruim 6000km in twaalf dagen rijden over de vlaktes van de Westelijke Sahara in Marokko, door de onmetelijke duinen in Mauritanië en een zegen tocht over het strand in Senegal kon Van Velsen Rally Sport bij het beroemde Lac Rose (Dakar) eindelijk voor het eerst de trofee voor de tweede plaats in ontvangst nemen.

De Africa Eco Race, een voortzetting van de oorspronkelijke Parijs-Dakar Rally, is een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Het was voor Van Velsen Rally Sport hun vierde deelname aan deze rally. Eerder nam het team deel aan de Dakar Rally in Zuid-Amerika en diverse rally’s in Marokko, Tunesië en Polen. Elke rally is het team gefinisht, wat op zich al een zegen is, met zelfs 3 keer een podiumplek.

Aad van Velsen - Africa Eco Race

Ook dit jaar werd door het gehele team er alles aan gedaan om zo hoog mogelijk te eindigen.

Het was vanaf de eerste etappe op 2 januari een mooie en zware strijd. Samen met vaste navigator Marco Siemons en Aad zijn zoon Michel als vaste monteur in de rallytruck hebben ze meerdere uitdagingen moeten overwinnen. Zo hebben ze op één dag drie keer vastgestaan in de duinen, zijn er door de harde klappen veerpakketten kapotgegaan, hielden de banden het door de scherpe stenen ook niet uit (één keer is er een lekke band 300 kilometer bij gepompt vanuit de cabine) en hebben ze op hun zijkant gelegen.

Aad van Velsen - Africa Eco Race

De servicecrew had na hun grondige voorbereiding afgelopen jaar toch nog flink wat werk om de truck iedere ochtend weer klaar te hebben voor de volgende etappe. Zo zijn er meerdere nachten door gesleuteld. De gedrevenheid van het hele team betaalde zich dus uit met een indrukwekkende tweede plaats voor het team uit Stompwijk. Het team wist deze rally zes keer een etappe te winnen in het truck klassement. Één dag waren er zelfs maar twee motoren en twee auto’s sneller en werd het team vijfde van de dag. In het gecombineerde auto en truck klassement wist het team als vijfde te eindigen wat een absolute topprestatie is.

Een geëmotioneerde Aad van Velsen was bij de finish van de laatste wedstrijdetappe enorm blij met zijn trofee. “hij was verschrikkelijk zwaar en mooi, dit is echt een top prestatie van het hele team“ aldus Aad.

Dinsdagavond 16 januari om 20.00 uur wordt het team binnengehaald in Partyherberg ‘Het Blesse Paard’ (voorheen De Bles) in Stompwijk.

MAN en ABB E-mobility kondigen R&D-samenwerking aan

LEUSDEN – MAN Truck & Bus en ABB E-mobility hebben een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend. Het doel van de strategische overeenkomst is om nog nauwer samen te werken, specifiek op het gebied van ontwikkeling.

“Samenwerking op het gebied van onderzoek en ontwikkeling is vrij zeldzaam in onze industrie. Samen met ABB E-mobility streven we naar een nauwe samenwerking op basis van vertrouwen en transparantie. We beginnen direct met de ontwikkeling van producten en standaarden en richten ons op de speciale vereisten van de bedrijfswagenindustrie”, verklaart Thomas Nickels, Senior Vice President Engineering bij MAN.

Het belang van cross-industriële samenwerking voor de gehele sector is vooral helder met het oog op het megawatt laadsysteem (MCS), vervolgt Nickels: “Bij het MCS werken we samen met spelers uit de gehele sector om laden in het megawatt-bereik in de toekomst mogelijk te maken om daarmee duurzaam en efficiënt zwaar goederen- en personenvervoer over lange afstanden te bevorderen. Door samen te werken met ABB E-mobility kunnen we de uitdagingen van de nieuwe technologie in een vroeg stadium aanpakken en de standaardisatie sneller realiseren.”

Focus op klantervaring

Deze uitdagingen omvatten de ISO15118-20 communicatiestandaard en nieuwe manieren om signalen over te brengen. De basis voor megawatt-laden is Ethernet-communicatie, die voor het eerst wordt gebruikt in de elektromobiliteit. Software- en interoperabiliteitstests met voertuigen en laadstations moeten bijdragen aan het zo snel mogelijk ontwikkelen van betrouwbare producten in een opkomende marktomgeving. Daarom richt de samenwerking, die in eerste instantie drie jaar zal duren, zich vanaf het begin op de klantervaring, naast de interne ontwikkeling en door ontwikkeling van laadstations, voertuigen en software.

“Overtuigende laadprestaties, betrouwbare technologie en vertrouwen van de klant – dat zijn de voorwaarden voor het succes van elektromobiliteit in het zware vrachtvervoer en personenvervoer over lange afstanden. Door al in de vroege productfase samen te werken met MAN, kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van onze klanten. Voor 2025 willen we een product op de markt brengen dat voldoet aan de eisen die de logistiek stelt”, aldus Floris van de Klashorst, Senior Vice President Products & Hardware Platforms bij ABB E-mobility.

Samenwerking MAN ABBE

“De markt heeft een ecosysteem nodig waarvan de verschillende onderdelen op elkaar aansluiten en dat betrouwbaar werkt. Daarom willen we samen een concept ontwikkelen voor de interactie tussen MCS en CCS dat inspeelt op kwesties als ruimte, energievoorziening en netuitbreiding. De verregaande expertise van MAN helpt ons om klantgerichte oplossingen te ontwikkelen – zowel voor gebruik in het depot als op het spoor.”

De samenwerking beperkt zich overigens niet alleen tot de logistiek: “MCS wordt in de toekomst ook gebruikt in de reissector, bijvoorbeeld voor campers en touringcars. Dit brengt extra uitdagingen en een verandering in gebruikersgedrag met zich mee”, vervolgt het hoofd van de ontwikkelingsafdeling.

2023: dynamisch jaar met Koninklijke onderscheiding voor Hanzevast

Hanzevast

GRONINGEN – Stijgende huurinkomsten bij vastgoed en een offshore scheepvaartmarkt die het voor de wind gaat, zorgen bij Hanzevast capital NV voor ruimte. De gemiddelde Loan-To-Value over alle Hanzevast fondsen daalt naar slechts 34 procent.

Beleggingen in vastgoed en schepen hebben zich in een onzekere markt opnieuw als waardevolle toevoeging voor de beleggingsportefeuille getoond. De focus bij Hanzevast lag in 2023 op waarde creatie door (aanvullend) aflossen op de financieringen. Gerealiseerde rendementen zijn veelal gebruikt voor het verlagen van de financieringen binnen de tien actieve Hanzevast vastgoed- en scheepvaartfondsen.

De Hanzevast vastgoedfondsen profiteerden van de hoge inflatie en zagen de huurinkomsten met 9 procent gemiddeld stijgen.

“Ondanks de prijscorrectie in de vastgoedmarkt, zorgen de hogere huurinkomsten indirect voor waardestijging van het onderliggend vastgoed op termijn. Vastgoed toont zich daarmee inflatiebestendig en op termijn waardevast,” aldus Manon Wolters, algemeen directeur.

In de scheepvaart presteerde met name de offshore scheepvaartmarkt goed. Hanzevast capital NV heeft hier in 2023 een rendementsuitkering van 14,4 procent gerealiseerd voor haar scheepvaartbeleggers. Bij de vier Hanze G-schepen normaliseerden de dagtarieven in het droge bulk segment, na de zeer hoge vrachtprijzen in 2022. De gerealiseerde rendementen werden aangewend voor aflossing van de financieringen.

Een bijzonder moment voor Hanzevast was de Koninklijke onderscheiding met ‘De Ruytermedaille’ voor verdienstelijke daden voor de Nederlandse scheepvaart toegekend aan de kapitein en bemanning van de Hanze Göteborg. Zij toonden bijzondere moed bij een stormachtige redding van vier drenkelingen op de Atlantische Oceaan eind 2022.

“Wij kijken met vertrouwen naar 2024. De onderliggende marktfundamenten van onze assetclasses zijn goed en er heerst een opwaartse druk op woningprijzen, kantoorhuren en de vrachtprijzen. Dit is positief voor de rendementen voor onze beleggers,” aldus Manon Wolters tegen rond 400 relaties en beleggers tijdens het 23e traditionele Hanzevast Nieuwjaarsconcert met het Noord Nederlands Orkest.

Air France-KLM beëindigt grote luchtvrachtdeal met CMA CGM

PARIJS – Air France-KLM en de Franse logistieke dienstverlener CMA CGM beëindigen de langdurige luchtvrachtovereenkomst die de twee bedrijven twee jaar geleden hebben gesloten, meldt de luchtvaartmaatschappij.

Door “strakke regelgeving” in belangrijke markten kan de samenwerking die in april vorig jaar inging volgens Air France-KLM niet goed functioneren.

De samenwerking stopt op 31 maart. De luchtvaartmaatschappij laat weten dat de twee bedrijven willen blijven samenwerken en in gesprek zijn over “nieuwe voorwaarden voor een commerciële relatie om onafhankelijk van elkaar te opereren” vanaf 31 maart.

De overeenkomst die nu is stopgezet, moest eigenlijk tien jaar lopen en was bedoeld om het luchtvrachtaanbod te versterken. Als onderdeel van de deal nam CMA CGM een flink belang in Air France-KLM.

De logistieke dienstverlener stapt uit het bestuur van Air France-KLM op de dag dat de overeenkomst stopt. Wel blijft CMA CGM aandeelhouder, meldt het luchtvaartbedrijf verder. Het bedrijf heeft 9 procent van Air France-KLM in handen.

Vrachtwagen van viaduct N69 naar beneden gestort [+foto’s]

Vrachtwagen van viaduct gereden

VALKENSWAARD – Een vrachtwagenchauffeur is dinsdagochtend, vermoedelijk door de gladheid, op de N69 de macht over het stuur kwijtgeraakt.

Hij kwam vervolgens op de verkeerde weghelft terecht, botste tegen een afzetting en reed vervolgens van een viaduct naar beneden en kwam op de N397 terecht.

Vrachtwagen van viaduct gereden

Wonder boven wonder hoefde de chauffeur niet mee naar het ziekenhuis. Wel is de chauffeur door de politie meegenomen voor verhoor op het bureau.

De vrachtwagen vervoerde doperwtjes en zal geborgen worden door een bergingsbedrijf.

Daimler Truck verhoogt de omzet van de Groep in 2023 opnieuw

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in 2023 zijn afzet wereldwijd opnieuw vergroot, ondanks knelpunten in de bevoorrading in belangrijke regio’s. Er werden in totaal 526.053 vrachtwagens en bussen verkocht (in 2022: 520.291 stuks). Het bedrijf heeft 3.443 batterij-elektrische voertuigen verkocht, 277 procent meer dan in het voorgaande jaar (914 eenheden).

Het Noord-Amerika-segment verhoogde de verkoop per eenheid met 4 procent tot 195.014 stuks. Het segment Mercedes-Benz verkocht 158.511 stuks (-5 procent), veroorzaakt door een zwakke marktontwikkeling in Brazilië. Trucks Asia verhoogde de verkoop per eenheid met 3 procent in vergelijking met het voorgaande jaar tot 161.171 eenheden.

Daimler Buses boekte een sterk verkoopresultaat van 26.168 eenheden (+9 procent).

Martin Daum, CEO van Daimler Truck Holding AG: “In 2023 hebben we onze omzet opnieuw verhoogd, ondanks een voortdurend uitdagende aanbodsituatie die een nog hogere omzet verhinderde. We hebben er alle vertrouwen in dat we onze financiële ambities voor 2023 zullen verwezenlijken. Onze verkoop van batterij-elektrische voertuigen is meer dan verdrievoudigd vergeleken met het voorgaande jaar. We hebben ons productportfolio van batterij-elektrische voertuigen voor onze klanten in 2023 uitgebreid naar tien verschillende modellen. Dit is de basis voor toekomstige groei en onderstreept ons streven om toonaangevend te zijn in het transport van de toekomst.”

Tijdens zijn virtuele Annual Results Conference op 1 maart zal Daimler Truck gedetailleerd verslag uitbrengen over de financiële en niet-financiële kerncijfers van het boekjaar 2023 op groep- en segmentniveau en zijn prognoses voor het lopende boekjaar 2024 presenteren.

Vrachtwagen in de slip; aanrijding met 18 voertuigen

ENKENBACH-ALSENBORN – Op de Duitse A6 tussen de knooppunten Wattenheim en Enkenbach-Alsenborn heeft zich maandagochtend een ernstig ongeval voorgedaan. Hierbij slipte een vrachtwagen die in de richting van Saarbrücken en botste tegen de vangrail. Als gevolg hiervan raakten vijftien extra voertuigen, waaronder zowel vrachtwagens als auto’s, betrokken bij het ongeval.

Vervolgens vormde zich een verkeersopstopping, waarna nog meer aanrijdingen plaatsvonden. In totaal telde de politie 18 voertuigen die betrokken waren bij ongevallen en twee gewonde weggebruikers. De totale schade wordt geschat op enkele honderdduizenden euro’s.   Ongeval A6 Het gedeelte van de A6 waar het ongeval plaatsvond is sinds het ongeval in beide richtingen afgesloten voor verkeer.

Naast de politie waren ook de reddingsdienst en de brandweer aanwezig, of zijn dat in sommige gevallen nog steeds. De brandweer voorzag de verkeersdeelnemers die vastzaten onder meer van dekens en warme dranken.

Daarnaast zijn er meerdere sleepdiensten aanwezig om de plaats van het ongeval op te ruimen. De afsluiting richting Saarbrücken zal daardoor langer duren.

Vijf nieuwe MAN-trekkers voor Bentvelzen Transport

Bentvelzen Transport

BLEISWIJK – Bentvelzen Transport heeft afgelopen weekvijf nieuwe MAN-trekkers aan het wagenpark toegevoegd.

Het betreft het type TGS 18-400. De MAN-trekkers zijn voorzien van alle veiligheidsopties en het MAN optiview systeem, wat alle spiegels vervangt.

Ook in de riante cabine is het goed toeven met het MAN mediasysteem inclusief subwoofer, ruime koelkast en geintegreerd scherm voor de achteruitrij camera. Vooral de laatste is erg handig om te weten te komen wat er achter de truck gebeurt.

Al na een aantal ritten waren de vaste chauffeurs zeer te spreken over het zicht en het rijgedrag van hun nieuwe trots.

Bentvelzen Transport

Met deze auto’s worden dagelijks ritten uitgevoerd ten behoeve van landelijke supermarktdistributie, meldt Bentvelzen Transport maandag.

Mitchel van den Brink wint achtste etappe Dakar Rally

Mitchel van den Brink

HA’IL – Mitchel van den Brink heeft de achtste etappe van de Dakar Rally in Saudi-Arabië gewonnen. De 22-jarige coureur uit Harskamp legde de proef van 458 kilometer tussen Al Duwadimi naar Ha’il als snelste af in zijn Iveco-rallytruck.

Zijn voorsprong op de Tsjech Martin Macik bedroeg 1.18 minuut. De derde plaats was voor Ales Loprais, ook uit Tsjechië.

Het is de eerste etappezege voor Van den Brink in deze rally. In het algemeen klassement is hij opgerukt naar de tweede plaats achter Macik, die de eindzege nauwelijks nog kan ontgaan. De Tsjech heeft 1 uur en 49 minuten voorsprong op de Nederlander.

Macik zal Janus van Kasteren onttronen.

De winnaar van het vrachtwagenklassement in 2023 raakte eerder in de rally al uren achterop en doet niet meer mee om de eindzege. In de proef naar Ha’il noteerde de Brabander de vierde tijd; hij was ruim 14 minuten langzamer dan Van den Brink.

Gemeente legt Claessen Tankcleaning Venlo deels stil na blauwzuurlek

Tankcleaning

VENLO – [update 17:02 uur] De gemeente Venlo heeft het bedrijf Claessen Tankcleaning deels stilgelegd na een blauwzuurlekkage zondagavond. Dat blauwzuurlek deed zich voor in de waterzuiveringsinstallatie. Het hele bedrijfsproces rond die installatie is nu stilgelegd, zei een woordvoerster van de gemeente Venlo. Aanvankelijk liet de gemeente weten dat het hele bedrijf zou zijn stilgelegd, maar later maandagmiddag nuanceerde de woordvoerster deze uitspraak.

Volgens haar kan het bedrijf nog wel even vooruit met het reinigen van tankwagens. Het afvalwater kan nog enkele dagen in buffers worden opgevangen, maar daarna niet verder worden geleid naar de afvalzuivering. Als de buffers vol zijn, mogen er geen tankwagens meer schoon worden gemaakt.

De stillegging duurt tot de oorzaak van het blauwzuurlek is vastgesteld, en het bedrijf een plan van aanpak heeft opgesteld om herhaling te voorkomen.

De lekkage was zondagavond geconstateerd door de brandweer, en stopte nadat een van de installaties was stilgelegd. Tijdens de lekkage waren geen mensen aan het werk in het bedrijf.

Benzeen

Het bedrijf haalde eerder het nieuws in augustus 2023 toen Venlo ingreep omdat het zich niet zou houden aan vergunningvoorschriften bij de schoonmaak van tankwagens met het kankerverwekkende benzeen. Venlo legde het bedrijf toen gedeeltelijk stil.

Begin oktober dreigde het bedrijf ermee Venlo voor de rechter te dagen, maar een kort geding hierover werd op het laatste moment ingetrokken. Na enkele hercontroles bleek alles weer op orde en mocht het bedrijf doorgaan met de benzeenreiniging.

Claessen Tankcleaning was maandagmiddag niet direct bereikbaar voor een reactie.

Tanktransporteur Vervaeke stapt in de wereld van de cryogenie

Cryogenie Vervaeke

ZELLIK – VERVAEKE, Europees leider in tanktransport voor de chemische en petrochemische sector, zal vanaf 2024 de distributie van luchtgassen, CO2, helium en waterstof verzorgen voor Messer in de Benelux. De Belgische groep zet zo een belangrijke stap naar een sleutelrol in gasdistributie.

Na de afgelopen jaren hun eerste stappen in cryogeen luchtgastransport te hebben gezet, kondigt VERVAEKE aan een belangrijk partnership met Messer te hebben gesloten. VERVAEKE zal vanaf 2025 voor Messer de volledige distributie van diepgekoelde gassen (argon, zuurstof, stikstof, CO2) en van helium en waterstof in de hele Benelux verzekeren. De activiteiten zullen in de loop van 2024 gefaseerd worden opgebouwd.

Messer produceert en levert zuurstof, stikstof, argon, kooldioxide, waterstof, helium, lasbeschermende gassen, speciale gassen, medische gassen en een breed scala aan gasmengsels. De Messer Group is één van de grootste producenten van industriële gassen in Azië, Amerika en Europa, en als enige grote speler nog steeds een 100% privaat bedrijf waarin de familiewaarden van de stichters nog steeds voelbaar zijn. Deze waarden zoals veiligheid, professionalisme, toegankelijkheid en duurzaamheid deelt het familiebedrijf VERVAEKE met hen.

Het vervoer van cryogene en industriële gassen vereist een bijzondere kennis en een intensieve opleiding van de betrokken ADR chauffeurs. Dat zijn sterke punten waar VERVAEKE al jaren op inzet, onder meer via haar eigen opleidingscentrum. Of het nu gaat om de CO2 die in bier of frisdrank terechtkomt, of medische zuurstof voor ziekenhuizen, elk gastransport is onderworpen aan bijzondere kwaliteitseisen.

Daarnaast investeert VERVAEKE niet alleen in specifiek uitgeruste trekkers om de diversiteit aan klantgebonden tankwagens en batterijvoertuigen te kunnen gebruiken, maar ook in eigen cryo tankwagens voor luchtgassen. Deze eigen vloot ondersteunt de noden van de klant op momenten waar extra capaciteit nodig is. Bovendien worden deze nieuwe tankopleggers met de allerlaatste technieken uitgerust op het vlak van kwaliteit, veiligheid, uitrusting en automatisatie.

Annett Beier, Managing Director Messer Benelux, licht toe: “We kijken uit naar een toekomstige samenwerking met VERVAEKE. De gelijkgestemde bedrijfswaarden, de toekomstvisie en de nabijheid van VERVAEKE ten opzichte van onze grondstoffen en klanten waren cruciale elementen om deze samenwerking met vertrouwen aan te gaan.”

Serge De Wolf, Managing Director van VERVAEKE, legt uit: “Dit contract is voor VERVAEKE als groep een absolute mijlpaal. Het zal ons toelaten om een belangrijke rol te spelen in deze veeleisende specialiteit. Ons doel is al langer om naast onze chemische activiteiten en onze Belux brandstoffendistributie ook een vooraanstaande speler te worden in gasdistributie. We zijn dan ook verheugd deze samenwerking met Messer aan te gaan.”

Inspectie legt last onder dwangsom op aan belader reservoirwagons

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom (LOD) opgelegd aan een belader van gevaarlijke stoffen omdat het bedrijf de regels voor het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor overtreedt. Vanwege de acute gevaarzetting is de inspectie in dit geval direct overgegaan tot het opleggen van de LOD. Tevens is proces-verbaal opgemaakt. Bij elke volgende overtreding die de ILT constateert, verbeurt de belader een dwangsom van €10.000,- tot een maximum van €100.000,-. De LOD wordt opgelegd om een einde aan de overtredingen te maken en om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Reservoirwagons niet afgesloten

Medio december 2023 stuitte de ILT tijdens een controle op een trein die bestond uit 24 reservoirwagons gevuld met de gevaarlijke stof Methyl-tert-butylether (MTBE, UN 2398). Dit is een licht ontvlambare vloeistof die voornamelijk als toevoeging in de brandstof wordt gebruikt, maar ook als oplosmiddel. Bij 16 van de 24 wagons lagen de knevels van de mangatdeksels los, waardoor de mangaten niet goed waren afgesloten. Omdat dit risico’s voor de omgeving met zich meebracht, heeft de inspectie dit transport direct geblokkeerd. De trein die op het spoor bij Amsterdam Houtrakpolder stond, is onder begeleiding teruggebracht naar het terrein waar de wagons waren beladen.

Risico op brand

Het transport van MTBE zou per trein door een groot deel van Europa plaatsvinden. In Nederland zou de trein door dichtbevolkte gebieden rijden. Omdat de mangatdeksels niet goed waren afgesloten en de tanks overvuld waren, was het zeer aannemelijk dat de vloeistof door de rijbewegingen en het remmen uit de reservoirs zou lopen. Het vlampunt van MTBE is -23 graden Celsius; dit betekent dat bij vonkvorming bij bijvoorbeeld het remmen of van bovenleidingen het risico op ontsteking zou bestaan. Dit zou kunnen leiden tot brand.

100.000 liter overvulling

Uit nader onderzoek door de ILT bleek dat 22 wagons ruim 5 procent en 1 wagon ongeveer 2 procent waren overvuld. In totaal was de trein overvuld met bijna 100.000 liter MTBE. Eén andere wagon bleek leeg, maar was niet gereinigd. Voordat het transport per trein verder mocht gaan, moest eerst een deel van de MTBE uit de wagons worden gelost. Daarnaast bleek dat het bedrijf niet de wettelijk verplichte veiligheidsadviseurs voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor (RID), over de weg (ADR) en over de binnenwateren (ADN) heeft benoemd. Het dossier zal voor verdere afhandeling door de inspectie worden overgedragen aan het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie.

Gewichtsbeperking en ondersteuningsconstructie Verkeersbrug Dordrecht

Verkeersbrug Dordrecht

DORDRECHT – Vanaf 16 januari 2024 geldt op de Verkeersbrug Dordrecht een tijdelijke gewichtsbeperking voor voertuigen van meer dan 20 ton. Daarnaast gaat Rijkswaterstaat op korte termijn een constructie plaatsen om het toeleidende viaduct van de Verkeersbrug Dordrecht te ondersteunen. Als die is geplaatst, wordt de gewichtsbeperking weer opgeheven.

Extra ondersteuning

Het wegdek steunt op twee plaatsen op nokken die op de pijlers van de brug zijn aangebracht. Uit recente inspectie is geleken dat de constructieve veiligheid van deze nokken niet langer voldoet en dat er bovendien betonschade en roest is ontstaan. Zo’n nok is gemaakt om het gewicht van het wegdek, waar de pijlers schuin of wat verder uit elkaar staan, over te brengen op de pijlers.

Om het viaduct van de brug veilig te kunnen blijven gebruiken, gaat een gewichtsbeperking gelden tot een ondersteuningsconstructie is geplaatst. De constructie is uiterlijk gereed in juni 2024.

Tijdelijke gewichtsbeperking

De gewichtsbeperking geldt voor voertuigen van meer dan 20 ton. Deze worden met gele borden omgeleid via de A16. Hierbij gaat het om zo’n 50 vrachtwagens per dag. Extra omrijdtijd is 5 tot 10 minuten.

Bussen en hulpdiensten kunnen wel gewoon over de brug, die wegen minder dan 20 ton.

Verkeersbrug Dordrecht

De Verkeersbrug Dordrecht uit 1939 is een brug over de Oude Maas en verbindt Zwijndrecht met Dordrecht via een gemeentelijke weg. De brug is in beheer bij Rijkswaterstaat en staat vooralsnog gepland voor renovatie in 2027, besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden.

ILT: drinkwater steeds schaarser, actie van provincies nodig

Drinkwater

DEN HAAG – Drinkwater wordt steeds schaarser. Als er geen actie wordt ondernomen ontstaat er vanaf 2030 een structureel tekort aan drinkwater in Nederland. Vanwege moeizame vergunningstrajecten ervaart de helft van de drinkwaterbedrijven nu al problemen om hun reserves op peil te houden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) constateert dat drinkwaterbedrijven dit niet alleen kunnen. Provincies moeten hun verantwoordelijkheid nemen om de drinkwatervoorziening veilig te stellen.

Vandaag stuurt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de signaalrapportage van de ILT ‘Drinkwater steeds schaarser’ naar de Tweede Kamer. Drinkwaterbedrijven zijn op zoek naar nieuwe drinkwaterbronnen vanwege een toenemende vraag naar drinkwater. Zij moeten intensieve uitbreidings- en vervangingsopgaven uitvoeren om de kwaliteit en continuïteit van de drinkwatervoorziening veilig te stellen. Dat kunnen drinkwaterbedrijven niet alleen.

Provincies: neem verantwoordelijkheid

De provincies dienen een vergunning te verlenen om drinkwater te winnen. Vergunningen voor uitbreiding of vervanging worden nu niet of laat afgegeven omdat er in de afweging van de provincie andere belangen concurreren zoals het voorkomen van schade aan woningen en natuur. De inspectie ziet dat drinkwater hierdoor onvoldoende prioriteit heeft bij provincies. Ook constateert de inspectie dat in coalitieakkoorden vrijwel geen aandacht is voor drinkwater.

De ILT doet een dringend beroep op provincies om vanuit hun zorgplicht uit de Drinkwaterwet te zorgen voor noodzakelijke randvoorwaarden om de drinkwatervoorziening veilig te stellen. De ILT zal als het nodig is  nader onderzoek doen bij de provincies en hen individueel aanspreken op hun zorgplicht.

Drinkwaterbedrijven: knelpunten beter in beeld brengen

Met bestuurders van drinkwaterbedrijven en provincies is de ILT in gesprek over hun verantwoordelijkheid. Drinkwaterbedrijven stellen elke vier jaar een leveringsplan op met daarin de bedrijfsvoering onder normale en bijzondere omstandigheden. De inspectie constateert dat de knelpunten in de beschikbaarheid en kwaliteit van drinkwaterbronnen inmiddels veel groter zijn dan in de huidige leveringsplannen van de drinkwaterbedrijven uit 2020 is voorzien.

De ILT heeft er bij drinkwaterbedrijven op aangedrongen om bij de eerstvolgende leveringsplannen in 2024, de actuele knelpunten en mogelijke oplossingen voor de drinkwatervoorziening beter in beeld brengen. De inspectie laat dit zwaar meewegen in de beoordeling van de leveringsplannen.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...