Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 15:39 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 477

Daimler Truck verhoogt de omzet van de Groep in 2023 opnieuw

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in 2023 zijn afzet wereldwijd opnieuw vergroot, ondanks knelpunten in de bevoorrading in belangrijke regio’s. Er werden in totaal 526.053 vrachtwagens en bussen verkocht (in 2022: 520.291 stuks). Het bedrijf heeft 3.443 batterij-elektrische voertuigen verkocht, 277 procent meer dan in het voorgaande jaar (914 eenheden).

Het Noord-Amerika-segment verhoogde de verkoop per eenheid met 4 procent tot 195.014 stuks. Het segment Mercedes-Benz verkocht 158.511 stuks (-5 procent), veroorzaakt door een zwakke marktontwikkeling in Brazilië. Trucks Asia verhoogde de verkoop per eenheid met 3 procent in vergelijking met het voorgaande jaar tot 161.171 eenheden.

Daimler Buses boekte een sterk verkoopresultaat van 26.168 eenheden (+9 procent).

Martin Daum, CEO van Daimler Truck Holding AG: “In 2023 hebben we onze omzet opnieuw verhoogd, ondanks een voortdurend uitdagende aanbodsituatie die een nog hogere omzet verhinderde. We hebben er alle vertrouwen in dat we onze financiële ambities voor 2023 zullen verwezenlijken. Onze verkoop van batterij-elektrische voertuigen is meer dan verdrievoudigd vergeleken met het voorgaande jaar. We hebben ons productportfolio van batterij-elektrische voertuigen voor onze klanten in 2023 uitgebreid naar tien verschillende modellen. Dit is de basis voor toekomstige groei en onderstreept ons streven om toonaangevend te zijn in het transport van de toekomst.”

Tijdens zijn virtuele Annual Results Conference op 1 maart zal Daimler Truck gedetailleerd verslag uitbrengen over de financiële en niet-financiële kerncijfers van het boekjaar 2023 op groep- en segmentniveau en zijn prognoses voor het lopende boekjaar 2024 presenteren.

Vrachtwagen in de slip; aanrijding met 18 voertuigen

ENKENBACH-ALSENBORN – Op de Duitse A6 tussen de knooppunten Wattenheim en Enkenbach-Alsenborn heeft zich maandagochtend een ernstig ongeval voorgedaan. Hierbij slipte een vrachtwagen die in de richting van Saarbrücken en botste tegen de vangrail. Als gevolg hiervan raakten vijftien extra voertuigen, waaronder zowel vrachtwagens als auto’s, betrokken bij het ongeval.

Vervolgens vormde zich een verkeersopstopping, waarna nog meer aanrijdingen plaatsvonden. In totaal telde de politie 18 voertuigen die betrokken waren bij ongevallen en twee gewonde weggebruikers. De totale schade wordt geschat op enkele honderdduizenden euro’s.   Ongeval A6 Het gedeelte van de A6 waar het ongeval plaatsvond is sinds het ongeval in beide richtingen afgesloten voor verkeer.

Naast de politie waren ook de reddingsdienst en de brandweer aanwezig, of zijn dat in sommige gevallen nog steeds. De brandweer voorzag de verkeersdeelnemers die vastzaten onder meer van dekens en warme dranken.

Daarnaast zijn er meerdere sleepdiensten aanwezig om de plaats van het ongeval op te ruimen. De afsluiting richting Saarbrücken zal daardoor langer duren.

Vijf nieuwe MAN-trekkers voor Bentvelzen Transport

Bentvelzen Transport

BLEISWIJK – Bentvelzen Transport heeft afgelopen weekvijf nieuwe MAN-trekkers aan het wagenpark toegevoegd.

Het betreft het type TGS 18-400. De MAN-trekkers zijn voorzien van alle veiligheidsopties en het MAN optiview systeem, wat alle spiegels vervangt.

Ook in de riante cabine is het goed toeven met het MAN mediasysteem inclusief subwoofer, ruime koelkast en geintegreerd scherm voor de achteruitrij camera. Vooral de laatste is erg handig om te weten te komen wat er achter de truck gebeurt.

Al na een aantal ritten waren de vaste chauffeurs zeer te spreken over het zicht en het rijgedrag van hun nieuwe trots.

Bentvelzen Transport

Met deze auto’s worden dagelijks ritten uitgevoerd ten behoeve van landelijke supermarktdistributie, meldt Bentvelzen Transport maandag.

Mitchel van den Brink wint achtste etappe Dakar Rally

Mitchel van den Brink

HA’IL – Mitchel van den Brink heeft de achtste etappe van de Dakar Rally in Saudi-Arabië gewonnen. De 22-jarige coureur uit Harskamp legde de proef van 458 kilometer tussen Al Duwadimi naar Ha’il als snelste af in zijn Iveco-rallytruck.

Zijn voorsprong op de Tsjech Martin Macik bedroeg 1.18 minuut. De derde plaats was voor Ales Loprais, ook uit Tsjechië.

Het is de eerste etappezege voor Van den Brink in deze rally. In het algemeen klassement is hij opgerukt naar de tweede plaats achter Macik, die de eindzege nauwelijks nog kan ontgaan. De Tsjech heeft 1 uur en 49 minuten voorsprong op de Nederlander.

Macik zal Janus van Kasteren onttronen.

De winnaar van het vrachtwagenklassement in 2023 raakte eerder in de rally al uren achterop en doet niet meer mee om de eindzege. In de proef naar Ha’il noteerde de Brabander de vierde tijd; hij was ruim 14 minuten langzamer dan Van den Brink.

Gemeente legt Claessen Tankcleaning Venlo deels stil na blauwzuurlek

Tankcleaning

VENLO – [update 17:02 uur] De gemeente Venlo heeft het bedrijf Claessen Tankcleaning deels stilgelegd na een blauwzuurlekkage zondagavond. Dat blauwzuurlek deed zich voor in de waterzuiveringsinstallatie. Het hele bedrijfsproces rond die installatie is nu stilgelegd, zei een woordvoerster van de gemeente Venlo. Aanvankelijk liet de gemeente weten dat het hele bedrijf zou zijn stilgelegd, maar later maandagmiddag nuanceerde de woordvoerster deze uitspraak.

Volgens haar kan het bedrijf nog wel even vooruit met het reinigen van tankwagens. Het afvalwater kan nog enkele dagen in buffers worden opgevangen, maar daarna niet verder worden geleid naar de afvalzuivering. Als de buffers vol zijn, mogen er geen tankwagens meer schoon worden gemaakt.

De stillegging duurt tot de oorzaak van het blauwzuurlek is vastgesteld, en het bedrijf een plan van aanpak heeft opgesteld om herhaling te voorkomen.

De lekkage was zondagavond geconstateerd door de brandweer, en stopte nadat een van de installaties was stilgelegd. Tijdens de lekkage waren geen mensen aan het werk in het bedrijf.

Benzeen

Het bedrijf haalde eerder het nieuws in augustus 2023 toen Venlo ingreep omdat het zich niet zou houden aan vergunningvoorschriften bij de schoonmaak van tankwagens met het kankerverwekkende benzeen. Venlo legde het bedrijf toen gedeeltelijk stil.

Begin oktober dreigde het bedrijf ermee Venlo voor de rechter te dagen, maar een kort geding hierover werd op het laatste moment ingetrokken. Na enkele hercontroles bleek alles weer op orde en mocht het bedrijf doorgaan met de benzeenreiniging.

Claessen Tankcleaning was maandagmiddag niet direct bereikbaar voor een reactie.

Tanktransporteur Vervaeke stapt in de wereld van de cryogenie

Cryogenie Vervaeke

ZELLIK – VERVAEKE, Europees leider in tanktransport voor de chemische en petrochemische sector, zal vanaf 2024 de distributie van luchtgassen, CO2, helium en waterstof verzorgen voor Messer in de Benelux. De Belgische groep zet zo een belangrijke stap naar een sleutelrol in gasdistributie.

Na de afgelopen jaren hun eerste stappen in cryogeen luchtgastransport te hebben gezet, kondigt VERVAEKE aan een belangrijk partnership met Messer te hebben gesloten. VERVAEKE zal vanaf 2025 voor Messer de volledige distributie van diepgekoelde gassen (argon, zuurstof, stikstof, CO2) en van helium en waterstof in de hele Benelux verzekeren. De activiteiten zullen in de loop van 2024 gefaseerd worden opgebouwd.

Messer produceert en levert zuurstof, stikstof, argon, kooldioxide, waterstof, helium, lasbeschermende gassen, speciale gassen, medische gassen en een breed scala aan gasmengsels. De Messer Group is één van de grootste producenten van industriële gassen in Azië, Amerika en Europa, en als enige grote speler nog steeds een 100% privaat bedrijf waarin de familiewaarden van de stichters nog steeds voelbaar zijn. Deze waarden zoals veiligheid, professionalisme, toegankelijkheid en duurzaamheid deelt het familiebedrijf VERVAEKE met hen.

Het vervoer van cryogene en industriële gassen vereist een bijzondere kennis en een intensieve opleiding van de betrokken ADR chauffeurs. Dat zijn sterke punten waar VERVAEKE al jaren op inzet, onder meer via haar eigen opleidingscentrum. Of het nu gaat om de CO2 die in bier of frisdrank terechtkomt, of medische zuurstof voor ziekenhuizen, elk gastransport is onderworpen aan bijzondere kwaliteitseisen.

Daarnaast investeert VERVAEKE niet alleen in specifiek uitgeruste trekkers om de diversiteit aan klantgebonden tankwagens en batterijvoertuigen te kunnen gebruiken, maar ook in eigen cryo tankwagens voor luchtgassen. Deze eigen vloot ondersteunt de noden van de klant op momenten waar extra capaciteit nodig is. Bovendien worden deze nieuwe tankopleggers met de allerlaatste technieken uitgerust op het vlak van kwaliteit, veiligheid, uitrusting en automatisatie.

Annett Beier, Managing Director Messer Benelux, licht toe: “We kijken uit naar een toekomstige samenwerking met VERVAEKE. De gelijkgestemde bedrijfswaarden, de toekomstvisie en de nabijheid van VERVAEKE ten opzichte van onze grondstoffen en klanten waren cruciale elementen om deze samenwerking met vertrouwen aan te gaan.”

Serge De Wolf, Managing Director van VERVAEKE, legt uit: “Dit contract is voor VERVAEKE als groep een absolute mijlpaal. Het zal ons toelaten om een belangrijke rol te spelen in deze veeleisende specialiteit. Ons doel is al langer om naast onze chemische activiteiten en onze Belux brandstoffendistributie ook een vooraanstaande speler te worden in gasdistributie. We zijn dan ook verheugd deze samenwerking met Messer aan te gaan.”

Inspectie legt last onder dwangsom op aan belader reservoirwagons

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom (LOD) opgelegd aan een belader van gevaarlijke stoffen omdat het bedrijf de regels voor het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor overtreedt. Vanwege de acute gevaarzetting is de inspectie in dit geval direct overgegaan tot het opleggen van de LOD. Tevens is proces-verbaal opgemaakt. Bij elke volgende overtreding die de ILT constateert, verbeurt de belader een dwangsom van €10.000,- tot een maximum van €100.000,-. De LOD wordt opgelegd om een einde aan de overtredingen te maken en om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Reservoirwagons niet afgesloten

Medio december 2023 stuitte de ILT tijdens een controle op een trein die bestond uit 24 reservoirwagons gevuld met de gevaarlijke stof Methyl-tert-butylether (MTBE, UN 2398). Dit is een licht ontvlambare vloeistof die voornamelijk als toevoeging in de brandstof wordt gebruikt, maar ook als oplosmiddel. Bij 16 van de 24 wagons lagen de knevels van de mangatdeksels los, waardoor de mangaten niet goed waren afgesloten. Omdat dit risico’s voor de omgeving met zich meebracht, heeft de inspectie dit transport direct geblokkeerd. De trein die op het spoor bij Amsterdam Houtrakpolder stond, is onder begeleiding teruggebracht naar het terrein waar de wagons waren beladen.

Risico op brand

Het transport van MTBE zou per trein door een groot deel van Europa plaatsvinden. In Nederland zou de trein door dichtbevolkte gebieden rijden. Omdat de mangatdeksels niet goed waren afgesloten en de tanks overvuld waren, was het zeer aannemelijk dat de vloeistof door de rijbewegingen en het remmen uit de reservoirs zou lopen. Het vlampunt van MTBE is -23 graden Celsius; dit betekent dat bij vonkvorming bij bijvoorbeeld het remmen of van bovenleidingen het risico op ontsteking zou bestaan. Dit zou kunnen leiden tot brand.

100.000 liter overvulling

Uit nader onderzoek door de ILT bleek dat 22 wagons ruim 5 procent en 1 wagon ongeveer 2 procent waren overvuld. In totaal was de trein overvuld met bijna 100.000 liter MTBE. Eén andere wagon bleek leeg, maar was niet gereinigd. Voordat het transport per trein verder mocht gaan, moest eerst een deel van de MTBE uit de wagons worden gelost. Daarnaast bleek dat het bedrijf niet de wettelijk verplichte veiligheidsadviseurs voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor (RID), over de weg (ADR) en over de binnenwateren (ADN) heeft benoemd. Het dossier zal voor verdere afhandeling door de inspectie worden overgedragen aan het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie.

Gewichtsbeperking en ondersteuningsconstructie Verkeersbrug Dordrecht

Verkeersbrug Dordrecht

DORDRECHT – Vanaf 16 januari 2024 geldt op de Verkeersbrug Dordrecht een tijdelijke gewichtsbeperking voor voertuigen van meer dan 20 ton. Daarnaast gaat Rijkswaterstaat op korte termijn een constructie plaatsen om het toeleidende viaduct van de Verkeersbrug Dordrecht te ondersteunen. Als die is geplaatst, wordt de gewichtsbeperking weer opgeheven.

Extra ondersteuning

Het wegdek steunt op twee plaatsen op nokken die op de pijlers van de brug zijn aangebracht. Uit recente inspectie is geleken dat de constructieve veiligheid van deze nokken niet langer voldoet en dat er bovendien betonschade en roest is ontstaan. Zo’n nok is gemaakt om het gewicht van het wegdek, waar de pijlers schuin of wat verder uit elkaar staan, over te brengen op de pijlers.

Om het viaduct van de brug veilig te kunnen blijven gebruiken, gaat een gewichtsbeperking gelden tot een ondersteuningsconstructie is geplaatst. De constructie is uiterlijk gereed in juni 2024.

Tijdelijke gewichtsbeperking

De gewichtsbeperking geldt voor voertuigen van meer dan 20 ton. Deze worden met gele borden omgeleid via de A16. Hierbij gaat het om zo’n 50 vrachtwagens per dag. Extra omrijdtijd is 5 tot 10 minuten.

Bussen en hulpdiensten kunnen wel gewoon over de brug, die wegen minder dan 20 ton.

Verkeersbrug Dordrecht

De Verkeersbrug Dordrecht uit 1939 is een brug over de Oude Maas en verbindt Zwijndrecht met Dordrecht via een gemeentelijke weg. De brug is in beheer bij Rijkswaterstaat en staat vooralsnog gepland voor renovatie in 2027, besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden.

ILT: drinkwater steeds schaarser, actie van provincies nodig

Drinkwater

DEN HAAG – Drinkwater wordt steeds schaarser. Als er geen actie wordt ondernomen ontstaat er vanaf 2030 een structureel tekort aan drinkwater in Nederland. Vanwege moeizame vergunningstrajecten ervaart de helft van de drinkwaterbedrijven nu al problemen om hun reserves op peil te houden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) constateert dat drinkwaterbedrijven dit niet alleen kunnen. Provincies moeten hun verantwoordelijkheid nemen om de drinkwatervoorziening veilig te stellen.

Vandaag stuurt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de signaalrapportage van de ILT ‘Drinkwater steeds schaarser’ naar de Tweede Kamer. Drinkwaterbedrijven zijn op zoek naar nieuwe drinkwaterbronnen vanwege een toenemende vraag naar drinkwater. Zij moeten intensieve uitbreidings- en vervangingsopgaven uitvoeren om de kwaliteit en continuïteit van de drinkwatervoorziening veilig te stellen. Dat kunnen drinkwaterbedrijven niet alleen.

Provincies: neem verantwoordelijkheid

De provincies dienen een vergunning te verlenen om drinkwater te winnen. Vergunningen voor uitbreiding of vervanging worden nu niet of laat afgegeven omdat er in de afweging van de provincie andere belangen concurreren zoals het voorkomen van schade aan woningen en natuur. De inspectie ziet dat drinkwater hierdoor onvoldoende prioriteit heeft bij provincies. Ook constateert de inspectie dat in coalitieakkoorden vrijwel geen aandacht is voor drinkwater.

De ILT doet een dringend beroep op provincies om vanuit hun zorgplicht uit de Drinkwaterwet te zorgen voor noodzakelijke randvoorwaarden om de drinkwatervoorziening veilig te stellen. De ILT zal als het nodig is  nader onderzoek doen bij de provincies en hen individueel aanspreken op hun zorgplicht.

Drinkwaterbedrijven: knelpunten beter in beeld brengen

Met bestuurders van drinkwaterbedrijven en provincies is de ILT in gesprek over hun verantwoordelijkheid. Drinkwaterbedrijven stellen elke vier jaar een leveringsplan op met daarin de bedrijfsvoering onder normale en bijzondere omstandigheden. De inspectie constateert dat de knelpunten in de beschikbaarheid en kwaliteit van drinkwaterbronnen inmiddels veel groter zijn dan in de huidige leveringsplannen van de drinkwaterbedrijven uit 2020 is voorzien.

De ILT heeft er bij drinkwaterbedrijven op aangedrongen om bij de eerstvolgende leveringsplannen in 2024, de actuele knelpunten en mogelijke oplossingen voor de drinkwatervoorziening beter in beeld brengen. De inspectie laat dit zwaar meewegen in de beoordeling van de leveringsplannen.

Transportbedrijf Van Opijnen voegt Mercedes-Benz toe aan wagenpark

Van Opijnen

DEVENTER – Van Opijnen Internationaal Transport in Deventer nam op vrijdag 13 januari de sleutels in ontvangst van vijf nieuwe Mercedes-Benz Actrossen. De voertuigen zijn geleverd door Wensink Deventer. Het is voor het eerst dat het transportbedrijf Mercedes-Benz toevoegt aan het wagenpark. ‘De goede prijs-kwaliteitverhouding was doorslaggevend.’

Van Opijnen Internationaal Transport vervoert met name bouwmaterialen in de Benelux, Duitsland en Noord-Frankrijk. De circa veertig chauffeurs zijn vaak langere tijd van huis. “Dan is het prettig als je in een comfortabele wagen rijdt”, zegt operations manager Dirk Booij van Van Opijnen. De cabine is dan ook voorzien van een koelkast, multimediadashboard, comfort bovenbed en uitgerust met Climate Package. Daarmee kan de cabine, ook zonder dat de motor draait, comfortabel worden gekoeld en verwarmd.

Lager brandstofverbruik

Van Opijnen koos voor een lowliner-uitvoering, waardoor een optimaal laadvolume ontstaat. Een groot voordeel bij palletvervoer. “Kenmerkend voor dit type Actros is de 13 liter motor met nieuwe inspuittechniek”, zegt verkoper trucks Paul Leerkes. “Dat zorgt voor een betere verbranding en een lager brandstofverbruik ten opzichte van de vorige generatie. Een andere verbetering is de PowerShift Advanced. Dat maakt de schakeltijd korter en zorgt eveneens voor een lager brandstofverbruik.”

Veiligheidssystemen

Mercedes-Benz hecht veel waarde aan veiligheid en dat zie je terug in deze truck, zegt Leerkes. “De Actrossen zijn standaard uitgevoerd met het noodremsysteem Active Brake Assist 5. Uniek aan dit systeem is dat het niet alleen voertuigen detecteert, maar ook voetgangers en fietsers. Daarnaast zijn deze Actrossen uitgevoerd met elektrische parkeerrem met hold-functie. Daarbij gaat de wagen automatisch op de handrem wanneer de chauffeur het portier opent.”

Goede prijs-kwaliteitverhouding

De veiligheid en met name de goede prijs-kwaliteitverhouding waren voor Van Opijnen doorslaggevend om voor Mercedes-Benz te kiezen. Ook speelde de service een grote rol. Booij: “Wij hebben zelf een garage voor onderhoud aan ons wagenpark. Maar voor deze Actrossen kiezen we voor de onderhoudsservice van Mercedes-Benz. Wensink zit bij ons om de hoek en de medewerkers daar hebben alle expertise van dit merk en dit type.”

De chauffeurs keken uit naar de nieuwe modellen, zegt Booij. “Een paar weken geleden hebben de wagens hier al even gestaan en de chauffeurs waren er echt van onder de indruk. Ze zien er dan ook heel mooi uit. Hier kun je wel mee voor de dag komen.”

De groei van de Nederlandse transportsector nader bekeken

De transportsector in Nederland heeft te maken met een dynamiekverschuiving, waarbij het laatste kwartaal een groeivertraging laat zien na de pandemie, volgens rapporten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Hoewel de omzet in de laatste drie maanden van 2022 met 11,4 procent jaar-op-jaar steeg, verbleekt dit bij de robuustere stijging van ongeveer 30% in de voorgaande kwartalen.

Deze vertragende trend contrasteert met een intrigerende ontwikkeling op de markt voor tweedehands vrachtwagens, waar de verkoop opmerkelijk is gestegen.

Te midden van de waargenomen vertraging in de omzetgroei van het wegvervoer, tekent zich een nieuwe trend af in de markt voor tweedehands vrachtwagens. Deze groeiende vraag naar tweedehands voertuigen suggereert dat bedrijven en exploitanten in de sector kostenbewuster worden, mogelijk als reactie op de economische onzekerheden en krappere marges in de transportsector.

Uit een rapport uit 2022 van de economische en financiële denktank THINk blijkt dat de marktprijzen voor nieuwe trucks en trailers in Europa zijn gestegen. Een gemiddelde trekker van 400pk wordt verhandeld rond €100.000-110.000, een stijging van zo’n 15-25% ten opzichte van het niveau van voor de pandemie.

Verschillende factoren dragen hieraan bij, zoals hogere grondstofprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Een andere factor is de bouw van nieuwere, duurdere vrachtwagenmodellen, wat de productiecapaciteit beperkt. Volgens het rapport hebben fabrikanten nog steeds moeite om vaste prijsoffertes te maken.

Toenemende vraag naar gebruikte trucks

Met de stijgende prijzen voor nieuwe modellen is de aankoop van gebruikte trucks een strategische zet om de uitgaven effectief te beheren. De stijgende vraag weerspiegelt een verschuiving in aankoopgedrag, waarbij bestuurders waarde en kostenefficiëntie voorop stellen, ook voor personenwagens.

De grote kloof tussen vraag en aanbod van tweedehandsauto’s draagt bij aan de stijgende prijzen. Dit gebrek aan evenwicht wordt nog versterkt door de problemen bij de verkoop van nieuwe voertuigen, aangezien de auto-industrie te kampen heeft met een wereldwijd tekort aan computerchips en leveringsproblemen.

Uit het Think.ING-rapport blijkt dat er voor 2024 een vertraging wordt verwacht in de verkoop van nieuwe vrachtwagens. De vertragende orderontvangst wijst op een terugtrekkende bereidheid om te investeren in nieuwe vrachtwagens, wat gevolgen heeft voor de leveringen in de tweede helft van het jaar.

Door te kiezen voor de aankoop van tweedehands vrachtwagens en gebruikte trekkers kunnen bedrijven hun vloot uitbreiden of onderhouden zonder de aanzienlijke financiële uitgaven die nodig zijn voor nieuwe voertuigen.

Deze aanpak in Vrachtwagen kopen helpt niet alleen bij het beheersen van de directe kosten, maar biedt ook flexibiliteit bij het aanpassen aan de fluctuerende vraag in de transportsector.

Daarnaast heeft het streven naar decarbonisatie de productie van elektrische vrachtwagens versneld, gedreven door ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen, waardoor er meer opties aan het aanbod zijn toegevoegd. De verkoop van geëlektrificeerde vrachtwagens heeft in 2023 aan kracht gewonnen door overheidssubsidies en de komst van emissiearme zones.

De hogere initiële kosten van elektrische trucks en de noodzaak van een uitgebreide laadinfrastructuur vormen echter uitdagingen voor een wijdverspreide acceptatie. Het succes van elektrische vrachtwagens hangt af van de beschikbaarheid van snellaadpunten. Een Europese joint venture streeft ernaar om tegen 2027 1.700 snellaadpunten op te zetten.

Uw vloot nieuw leven inblazen: Een strategie

De beslissing om uw vloot te verjongen kan een moeilijke beslissing zijn met veel dingen om rekening mee te houden. Deze stap moet niet alleen betrekking hebben op technologie, uitstoot en kosten, maar ook op naleving van de veranderende regelgeving.

Het aanschaffen van een combinatie van nieuwe en gebruikte voertuigen is één strategie die aanzienlijke voordelen kan opleveren.

Het upgraden van je wagenpark biedt een uitgelezen kans om milieukwesties aan te pakken door de uitstoot te verminderen. Nieuwere voertuigen voldoen vaak aan strengere emissienormen, wat bijdraagt aan een groenere en duurzamere bedrijfsvoering.

Investeren in nieuwe voertuigen introduceert ook geavanceerde technologieën die de efficiëntie van uw wagenpark kunnen verhogen. Van geavanceerde telematicasystemen tot realtime traceermogelijkheden, deze functies geven wagenparkbeheerders waardevolle inzichten. Verbeterde brandstofefficiëntie, voorspellend onderhoud en verbeterde veiligheidsmaatregelen dragen bij aan een gestroomlijnde en technisch geavanceerde vloot.

Hoewel nieuwe voertuigen hogere initiële kosten met zich meebrengen, hebben ze vaak lagere onderhoudskosten en een verbeterde brandstofefficiëntie, wat leidt tot kostenbesparingen op de lange termijn. Bovendien bieden veel overheden stimulansen en belastingvoordelen voor de integratie van milieuvriendelijke voertuigen in wagenparken.

Gebruikte voertuigen vormen aan de andere kant een kosteneffectief alternatief zonder aan functionaliteit in te boeten. De eerste afschrijving op deze voertuigen wordt geabsorbeerd door de vorige eigenaar, waardoor uw organisatie betrouwbare bedrijfsmiddelen kan aanschaffen tegen lagere kosten.

Tegelijkertijd zorgt de integratie van kwaliteitsvolle tweedehandsvoertuigen met moderne technologie voor een kosteneffectieve infusie van innovatie. Veel tweedehands voertuigen zijn voorzien van verbeterde functies, waardoor er een balans is tussen betaalbaarheid en geavanceerde functionaliteit.

Bovendien zorgt het selectief toevoegen van goed onderhouden gebruikte voertuigen met een lage uitstoot aan uw wagenpark niet alleen voor een minimale ecologische voetafdruk, maar ook voor een duurzame aanpak van de verjonging van uw wagenpark.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

De groei van de Nederlandse transportsector nader bekeken

De transportsector in Nederland heeft te maken met een dynamiekverschuiving, waarbij het laatste kwartaal een groeivertraging laat zien na de pandemie, volgens rapporten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Hoewel de omzet in de laatste drie maanden van 2022 met 11,4 procent jaar-op-jaar steeg, verbleekt dit bij de robuustere stijging van ongeveer 30% in de voorgaande kwartalen.

Deze vertragende trend contrasteert met een intrigerende ontwikkeling op de markt voor tweedehands vrachtwagens, waar de verkoop opmerkelijk is gestegen.

Te midden van de waargenomen vertraging in de omzetgroei van het wegvervoer, tekent zich een nieuwe trend af in de markt voor tweedehands vrachtwagens. Deze groeiende vraag naar tweedehands voertuigen suggereert dat bedrijven en exploitanten in de sector kostenbewuster worden, mogelijk als reactie op de economische onzekerheden en krappere marges in de transportsector.

Uit een rapport uit 2022 van de economische en financiële denktank THINk blijkt dat de marktprijzen voor nieuwe trucks en trailers in Europa zijn gestegen. Een gemiddelde trekker van 400pk wordt verhandeld rond €100.000-110.000, een stijging van zo’n 15-25% ten opzichte van het niveau van voor de pandemie.

Verschillende factoren dragen hieraan bij, zoals hogere grondstofprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Een andere factor is de bouw van nieuwere, duurdere vrachtwagenmodellen, wat de productiecapaciteit beperkt. Volgens het rapport hebben fabrikanten nog steeds moeite om vaste prijsoffertes te maken.

Toenemende vraag naar gebruikte trucks

Met de stijgende prijzen voor nieuwe modellen is de aankoop van gebruikte trucks een strategische zet om de uitgaven effectief te beheren. De stijgende vraag weerspiegelt een verschuiving in aankoopgedrag, waarbij bestuurders waarde en kostenefficiëntie voorop stellen, ook voor personenwagens.

De grote kloof tussen vraag en aanbod van tweedehandsauto’s draagt bij aan de stijgende prijzen. Dit gebrek aan evenwicht wordt nog versterkt door de problemen bij de verkoop van nieuwe voertuigen, aangezien de auto-industrie te kampen heeft met een wereldwijd tekort aan computerchips en leveringsproblemen.

Uit het Think.ING-rapport blijkt dat er voor 2024 een vertraging wordt verwacht in de verkoop van nieuwe vrachtwagens. De vertragende orderontvangst wijst op een terugtrekkende bereidheid om te investeren in nieuwe vrachtwagens, wat gevolgen heeft voor de leveringen in de tweede helft van het jaar.

Door te kiezen voor de aankoop van tweedehands vrachtwagens en gebruikte trekkers kunnen bedrijven hun vloot uitbreiden of onderhouden zonder de aanzienlijke financiële uitgaven die nodig zijn voor nieuwe voertuigen.

Deze aanpak in Vrachtwagen kopen helpt niet alleen bij het beheersen van de directe kosten, maar biedt ook flexibiliteit bij het aanpassen aan de fluctuerende vraag in de transportsector.

Daarnaast heeft het streven naar decarbonisatie de productie van elektrische vrachtwagens versneld, gedreven door ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen, waardoor er meer opties aan het aanbod zijn toegevoegd. De verkoop van geëlektrificeerde vrachtwagens heeft in 2023 aan kracht gewonnen door overheidssubsidies en de komst van emissiearme zones.

De hogere initiële kosten van elektrische trucks en de noodzaak van een uitgebreide laadinfrastructuur vormen echter uitdagingen voor een wijdverspreide acceptatie. Het succes van elektrische vrachtwagens hangt af van de beschikbaarheid van snellaadpunten. Een Europese joint venture streeft ernaar om tegen 2027 1.700 snellaadpunten op te zetten.

Uw vloot nieuw leven inblazen: Een strategie

De beslissing om uw vloot te verjongen kan een moeilijke beslissing zijn met veel dingen om rekening mee te houden. Deze stap moet niet alleen betrekking hebben op technologie, uitstoot en kosten, maar ook op naleving van de veranderende regelgeving.

Het aanschaffen van een combinatie van nieuwe en gebruikte voertuigen is één strategie die aanzienlijke voordelen kan opleveren.

Het upgraden van je wagenpark biedt een uitgelezen kans om milieukwesties aan te pakken door de uitstoot te verminderen. Nieuwere voertuigen voldoen vaak aan strengere emissienormen, wat bijdraagt aan een groenere en duurzamere bedrijfsvoering.

Investeren in nieuwe voertuigen introduceert ook geavanceerde technologieën die de efficiëntie van uw wagenpark kunnen verhogen. Van geavanceerde telematicasystemen tot realtime traceermogelijkheden, deze functies geven wagenparkbeheerders waardevolle inzichten. Verbeterde brandstofefficiëntie, voorspellend onderhoud en verbeterde veiligheidsmaatregelen dragen bij aan een gestroomlijnde en technisch geavanceerde vloot.

Hoewel nieuwe voertuigen hogere initiële kosten met zich meebrengen, hebben ze vaak lagere onderhoudskosten en een verbeterde brandstofefficiëntie, wat leidt tot kostenbesparingen op de lange termijn. Bovendien bieden veel overheden stimulansen en belastingvoordelen voor de integratie van milieuvriendelijke voertuigen in wagenparken.

Gebruikte voertuigen vormen aan de andere kant een kosteneffectief alternatief zonder aan functionaliteit in te boeten. De eerste afschrijving op deze voertuigen wordt geabsorbeerd door de vorige eigenaar, waardoor uw organisatie betrouwbare bedrijfsmiddelen kan aanschaffen tegen lagere kosten.

Tegelijkertijd zorgt de integratie van kwaliteitsvolle tweedehandsvoertuigen met moderne technologie voor een kosteneffectieve infusie van innovatie. Veel tweedehands voertuigen zijn voorzien van verbeterde functies, waardoor er een balans is tussen betaalbaarheid en geavanceerde functionaliteit.

Bovendien zorgt het selectief toevoegen van goed onderhouden gebruikte voertuigen met een lage uitstoot aan uw wagenpark niet alleen voor een minimale ecologische voetafdruk, maar ook voor een duurzame aanpak van de verjonging van uw wagenpark.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Boete van 94.000 euro voor bedrijf van Harry Mens vanwege laks witwasonderzoek

Harry Mens

AMSTERDAM – Een bedrijf van tv-presentator Harry Mens heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een boete gekregen van 94.000 euro. De financieel dienstverlener Zwaan Finance deed volgens de toezichthouder te weinig om witwassen of financiering van terrorisme te voorkomen, terwijl dit wel verplicht is.

Mens’ bedrijf beheert zeven fondsen voor beleggingen in vastgoed. Dit soort beleggingsinstellingen zijn verplicht goed na te gaan waar het geld vandaan komt dat cliënten in hun fondsen stoppen, om te voorkomen dat crimineel geld via wordt witgewassen.

Zwaan Finance, waar de Business Class-presentator bestuurder van is, schoot volgens AFM onder andere tekort bij controles van nieuwe cliënten. Ook zou het bedrijf verplichte controles op zakelijke relaties en hun transacties niet hebben uitgevoerd. Daarnaast checkte het bedrijf niet of cliënten of hun uiteindelijke opdrachtgevers politiek prominente personen zijn, terwijl de risico’s op witwassen bij deze doelgroep hoger wordt ingeschat.

De AFM vindt de overtredingen “ernstig verwijtbaar”, maar geeft toch een boete die veel lager is dan het basisbedrag van 500.000 euro. Dat komt doordat Zwaan Finance een relatief klein bedrijf is.

Oud-Martinairvrachtvliegers verliezen grotendeels zaak tegen KLM en vakbond VNV

KLM

AMSTERDAM – De kantonrechter wijst vrijwel alle eisen af van een grote groep voormalige Martinairvrachtvliegers in hun zaak tegen KLM en de vakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). De vrachtvliegers hebben recht op de Martinair-cao die ten tijde van de overname van de activiteiten bij Martinair door KLM gold, maar niet op de gunstiger KLM-cao en -pensioenregeling. Alleen ten aanzien van hun eis om anciënniteit dan wel senioriteit te laten meetellen bij een eventuele komende reorganisatie geeft de kantonrechter de vrachtvliegers gelijk.

Na jarenlange procedures tussen vrachtvliegers van Martinair en KLM maakte het Gerechtshof in Den Haag in een uitspraak van 8 juni 2021 definitief uit dat er bij de overname van activiteiten bij Martinair door KLM sprake was van overgang van onderneming, en wel per 1 januari 2014. Een dergelijke overgang betekent dat de rechten en verplichtingen die er op het moment van overgang voor de werknemers zijn automatisch overgaan van Martinair naar KLM.

De vrachtvliegers startten vervolgens in 2022 bij de kantonrechter in Amsterdam een procedure over deze kwestie. Zij vonden dat zij door hun indiensttreding bij KLM in 2014 recht hebben gekregen op beloning volgens de KLM-cao en KLM-pensioenregeling.  Ook eisten zij achterstallig salaris vanaf 1 januari 2014. Bovendien wilden de vrachtvliegers, in het kader van de anciënniteit/senioriteit, net zo worden behandeld als KLM-vliegers en dat moet volgens de vrachtvliegers ook gelden als er in de toekomst een reorganisatie komt bij KLM, waardoor vliegers moeten worden ontslagen. Tot slot maakten (een aantal van) de vrachtvliegers aanspraak op functies op de vliegtuigen van KLM. Volgens de vrachtvliegers handelde de vakbond VNV onrechtmatig jegens hen door hen onvoldoende en onjuist te informeren over hun rechten en plichten. Dat maakt VNV volgens hen schadeplichtig.

Schijnconstructie niet aannemelijk

De kantonrechter wijst vrijwel alle vorderingen van de vrachtvliegers af. Die oordeelt dat ten tijde van de overgang  per 1 januari 2014 voor de vrachtvliegers de Martinair cao en een eigen Martinair pensioenregeling gold. Op de rechten hieruit kunnen de vrachtvliegers aanspraak maken, maar niet op de gunstiger KLM-cao (met onder meer een hoger salaris) en de KLM-pensioenregeling. Dat Martinair feitelijk als zelfstandige onderneming niet meer zou bestaan en er dus sprake is van een schijnconstructie, die enkel tot doel heeft de vrachtvliegers te benadelen acht de kantonrechter niet aannemelijk: Martinair is nog steeds een bestaande onderneming, met alles wat daarbij hoort.

Geen aanspraak op loon of schadevergoeding

De vrachtvliegers kunnen geen aanspraak maken op loon of schadevergoeding nu zij, na de oproep van KLM in 2021 om weer te komen werken, dat alleen wilden als zij betaald zouden worden volgens de KLM-cao. Dat zij niet bereid waren op de Martinair-voorwaarden te werken is een omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van de vrachtvliegers behoort te komen. Zij vallen niet onder de KLM-cao en kunnen dan ook geen aanspraak maken op functies op KLM-vliegtuigen.

De anciënniteit/senioriteit gaat volgens de kantonrechter niet mee over, nu deze niet terug te voeren is op een financieel recht, dat overgaat bij overgang van onderneming,  De kantonrechter sluit daarbij aan bij de uitspraken van het Europese Hof van Justitie.

Onder de geschetste omstandigheden wordt geoordeeld dat KLM niet gehouden is haar functiegebouw en cao, waaronder 3000 KLM-vliegers vallen,  ondergeschikt te maken aan de belangen van de vrachtvliegers.

Anciënniteit moet meetellen bij eventuele reorganisatie

Ten aanzien van de eis van de vrachtvliegers om de anciënniteit dan wel senioriteit wel te laten meetellen in het kader van een eventuele reorganisatie, waarbij vliegers moeten afvloeien, overweegt de kantonrechter dat de ontslagvolgorde wel terug te voeren is op een financieel recht. Immers, hoe langer iemand is dienst blijft, hoe langer de loonbetalingsverplichting van de werkgever blijft gelden. Dit onderdeel van de eis van de vrachtvliegers wordt daarom toegewezen.

VNV onderbouwde naar behoren dat zij haar leden in voldoende mate heeft voorgelicht en van het geven van onjuiste informatie is niet gebleken. VNV maakte verder aannemelijk at zij opkwam voor zowel de blauwe (KLM) vliegers als voor de rode (Martinair) vrachtvliegers. Dat is ook de taak van een vakbond. De eisen van de vrachtvliegers tegen VNV worden daarom ook afgewezen.

Duitse politie haalt twee vrachtwagens van de weg [+foto]

DANNSTADT – De Duitse politie controleerde vandaag, donderdag 11 januari, twee vrachtwagens in Dannstadt West na een tip. De vrachtwagens waren beide beladen met stacaravans.

Vanwege de afmetingen hadden beide chauffeurs een ontheffing nodig. Tijdens het controleren van deze ontheffingen werden afwijkingen geconstateerd.

Ook vond een monteur in een van de trekkers een apparaatje om de AdBlue uit te schakelen waardoor er geld wordt bespaard maar de vrachtwagen ook vervuilender wordt.

Beide chauffeurs moesten een hoge boete betalen en mochten hun rit niet voortzetten, aldus de Duitse politie die niet meldde hoe hoog de boetes waren.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...