Clicky

maandag 18 november 2024 - 11:39 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 473

Theo Maassen stopt met Zomergasten na ophef over privéleven

DEN HAAG -Theo Maassen stopt als presentator van het interviewprogramma Zomergasten door de ophef die is ontstaan over zijn privéleven. Dat heeft hij woensdag laten weten aan het ANP.

Weekblad Privé meldde eerder dat de cabaretier zich schuldig zou hebben gemaakt aan huiselijk geweld. De zus, de ex-vriendin en de vrouw van Maassen ontkenden deze berichten.

“Met pijn in mijn hart trek ik me voor dit seizoen terug als presentator van Zomergasten. Vooral pijnlijk omdat er geen vakinhoudelijke reden is, maar valse berichten uit de roddelpers de oorzaak zijn”, laat Maassen weten. “Waarom ik principieel geen commentaar geef op roddels over mijn privéleven is omdat mijn privéleven, het woord zegt het al een beetje, privé is.”

De 57-jarige presentator laat weten dat hij en de VPRO “op verschillende sporen” terecht zijn gekomen in de gesprekken over hoe om te gaan met de beeldvorming als gevolg van deze berichten. “Een samenwerking was daardoor dit seizoen niet meer mogelijk. Ik wil alle lieve en weldenkende mensen bedanken voor hun steun in deze merkwaardige tijd.”

De VPRO bevestigt woensdag dat Maassen de 2024-editie van Zomergasten niet gaat maken. “Naar aanleiding van berichtgeving over een vermeende kwestie in de privésfeer, heeft de VPRO uitgebreid overleg gevoerd met Theo Maassen”, meldt een woordvoerder van de omroep. “In deze gesprekken heeft Theo aangegeven niet publiekelijk te willen reageren. De VPRO respecteerde deze keuze, maar vond dat niet samengaan met de presentatie van het programma Zomergasten. De aandacht moet bij de start van de serie volledig uitgaan naar de gasten.”

De VPRO verwacht in de loop van het voorjaar meer bekend te kunnen maken over de presentatie van Zomergasten dit jaar. De VPRO benadrukt “dat er altijd prettig is samengewerkt met Theo Maassen en kijkt terug op een geslaagde editie van Zomergasten in 2023”.

RvS: Tracébesluit ViA15 is bijna in orde

A15

DEN HAAG – Het tracébesluit ‘A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15)’ is bijna in orde. De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet alleen voor het zogenoemde extern salderen nog een nadere onderbouwing geven. De Afdeling bestuursrechtspraak biedt de minister daarvoor de gelegenheid en heeft daarom opnieuw een tussenuitspraak gedaan.

Voor vier partijen, waaronder Coöperatie Mobilisation for the Environment, Stichting Milieuvrienden Duiven en Stichting Strijdbaar Angeren, is de uitspraak van vandaag een einduitspraak. Voor hen is de procedure hiermee geëindigd. De Afdeling bestuursrechtspraak zet de procedure nu alleen nog voort met de enige overgebleven bezwaarmaker, de Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland. Zij heeft als enige bezwaren ingediend over het onderdeel van extern salderen waarvoor de minister nu een nadere onderbouwing moet geven.

Stikstofonderzoek

Het tracébesluit leidt tot een toename van de stikstofneerslag op verschillende Natura 2000-gebieden. In het stikstofonderzoek van 2021 heeft de minister de gevolgen daarvan inzichtelijk gemaakt. De bezwaarmakers twijfelden aan de juistheid van dat onderzoek, maar de Afdeling bestuursrechtspraak heeft deze bezwaren ongegrond verklaard. Dat betekent dat de conclusies uit dat stikstofonderzoek juist zijn.

Extern salderen

Uit dat onderzoek blijkt dat niet uitgesloten is dat de ViA15 schadelijke gevolgen heeft voor een aantal beschermde natuurgebieden. Om de schadelijke gevolgen te verminderen (‘mitigeren’) zullen zes agrarische bedrijven hun bedrijfsvoering (gedeeltelijk) stoppen en worden de natuurvergunningen van deze bedrijven (gedeeltelijk) ingetrokken. De verwachte positieve natuureffecten van de beëindiging van deze agrarische bedrijven zijn meegenomen in het stikstofonderzoek. Dit wordt ook wel extern salderen genoemd. Dat is toegestaan, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Te weinig informatie

Zo moet eerst duidelijk zijn hoe de Natura 2000-gebieden ervoor staan. Moet de stikstofneerslag daar omlaag om de natuur te herstellen of te verbeteren? Dan mag de ‘stikstofwinst’ die is behaald met het opkopen van de agrarische bedrijven alleen worden ingezet als ook andere maatregelen worden genomen die ervoor kunnen zorgen dat de stikstofneerslag op de Natura 2000-gebieden vermindert. Het stikstofonderzoek bevat op dit moment nog te weinig informatie om dit voor zeven Gelderse natuurgebieden te kunnen vaststellen.

Weliswaar wordt er verwezen naar algemene maatregelen uit onder meer het Programma stikstofreductie en natuurverbetering, maar daarmee is nog niet voor deze zeven beschermde natuurgebieden afzonderlijk aangegeven of er nog andere maatregelen nodig zijn. Zonder deze nadere onderbouwing per natuurgebied kan de Afdeling bestuursrechtspraak op dit moment niet beoordelen of de stikstofwinst mag worden ingezet voor het tracébesluit.

En nu?

Dit betekent dat op dit moment nog geen definitief uitsluitsel gegeven kan worden of het project ViA15 kan doorgaan. De Afdeling bestuursrechtspraak geeft de minister een half jaar de tijd om de nadere onderbouwing alsnog aan te leveren.

ViA15

Het tracébesluit maakt het mogelijk de A12 en A15 te verbreden en de A15 vanaf knooppunt Ressen door te trekken en aan te sluiten op de A12. De zaak kent een lange voorgeschiedenis. Tegen het tracébesluit uit 2017 dienden aanvankelijk meer dan veertig particulieren, bedrijven en organisaties beroep in bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

In januari 2021 deed de Afdeling bestuursrechtspraak een eerste tussenuitspraak, gevolgd door een tweede tussenuitspraak in april 2023. Beide tussenuitspraken gingen in de kern om de vraag tot welke afstand je de stikstofneerslag van een project, zoals een weg, moet berekenen. In de tweede tussenuitspraak oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak dat een afstand van 25 kilometer (de zogenoemde rekenafstand) voor individuele projecten aanvaardbaar was.

De Afdeling bestuursrechtspraak besloot in april 2023 om alleen te oordelen over deze rekenafstand, omdat dit oordeel relevant was voor alle projecten in Nederland die stikstof veroorzaken. Maar er bleven nog bezwaren over. Deze gingen over onder meer over het stikstofonderzoek en het extern salderen. Na de tussenuitspraak van vandaag blijft alleen het punt van het extern salderen nog over.

Nieuwe Scania combinatie voor Van Veluw

Van Veluw Barneveld

BARNEVELD – Op 1 maart 2024 is bij Van Veluw BV een zes-assige schuifzeilcombinatie afgeleverd. Renger Hazeleger, die samen met zijn broer het Barneveldse transportbedrijf leidt: “Omdat het bulkvervoer zeker niet groeit en het vervoer van bijproducten en supplementen juist wel, breidt ons bedrijf zich steeds meer uit in het zakgoedvervoer.”

Er wordt veel gelost op krappe boerenadressen, daarvoor wordt een kleine trailer ingezet, maar door de hoeveelheid kan deze het niet meer alleen aan. Om toch flexibel te kunnen zijn, en toch grote hoeveelheden te kunnen meenemen, is een combinatie aangeschaft. Daarmee kan ook gemakkelijker terugvracht worden geregeld.

Van Veluw Barneveld

Voor het bijna 65-jarige transportbedrijf is het ook de eerste Scania in hun wagenpark. Mededirecteur Dirk- Jan Hazeleger wilde altijd graag een Scania kopen en als je dan toch in een combinatie investeert, moet het ook maar gelijk goed was hun visie; een echte V8 met een schamelaanhanger.

De motorwagen is 530 pk sterk, met een ruime S-cabine. Truckstyling Lunteren heeft hem voor chauffeur Maarten van den Dool gecustomized, met onder andere een met leer bekleed bed en hemel.

Van Veluw Barneveld

De schamelaanhanger is een GS-Meppel, voorzien van dubbellucht en een liftas. Uiteraard zijn zowel de voorwagen als de aanhanger voorzien van een kooi-aap aansluiting, om altijd zelf te kunnen lossen.

Van Veluw Barneveld

Van Ravenhorst uit Barneveld heeft de carrosserie-opbouw verzorgd, de hele combi heeft een insteek van 2.90m en met het hefdak omhoog zelfs 3.40m. “Ideaal met terug laden van hoge vrachten, als stro of ander agrarisch product”, aldus een tevreden chauffeur Maarten, die zijn hele werkzame leven al werkt bij het familiebedrijf.

Van Veluw Barneveld

Na dertien jaar DAF is hij blij dat zijn neven voor deze dikke Zweed hebben gekozen: “Een DAF is natuurlijk ideaal als je de hele week van huis bent, maar ik ben vaak ’s nachts thuis. Tegen het geluid van zo’n V8 kan natuurlijk niks op en vanaf het dashboard is echt alles te regelen. Het combi-rijden zal nog wel even wennen zijn, maar ik ga dat vast onder de knie krijgen. In de bochten komt de aanhanger een stuk minder binnendoor; door de naloopas trekt hij hem net zo mooi om de hoek. Hier ga ik wel plezier aan beleven…”

Ziekenhuis Adrz Zierikzee gaat dicht

ZIERIKZEE – De vestiging van ziekenhuis Adrz in het Zeeuwse Zierikzee gaat sluiten. De zorg wordt geconcentreerd op de twee andere locaties, in Goes en Vlissingen, op respectievelijk 30 en 50 kilometer afstand. Wanneer dat precies gebeurt, is nog niet bekend.

Volgens het ziekenhuis zou het gebouw flink opgeknapt moeten worden, maar kost dat te veel geld. Ook zou het ziekenhuis dure apparatuur moeten kopen om door te kunnen gaan. Bovendien zegt het ziekenhuis met structureel personeelstekort te kampen. “Het lukt Adrz gewoonweg niet om op drie locaties de kwaliteit van zorg te bieden die iedere patiënt verdient.”

De ziekenhuisgroep wil kijken of het mogelijk is dat Zierikzee en omgeving na de sluiting toch “een vorm van medisch-specialistische zorg” houden.

Eysing, maker van elektrische motoren, failliet verklaard

faillissement

VUGHT – [update 10:32 uur]Eysing, fabrikant van elektrische brommers, is door de rechtbank in Den Bosch failliet verklaard. Volgens de oprichters kon er geen “noodzakelijke financiering” gevonden worden waardoor het onmogelijk was om de bedrijfsvoering voort te zetten.

“Investeringen bleven uit vanwege de problemen waarin enkele e-mobility fabrikanten in het afgelopen jaar verzeild raakten. Hierdoor werd het lastig voor de start-up om het vertrouwen te winnen van investeerders”, staat in een verklaring van de oprichters. Volgens de onderneming deed de opkomst van massaproducten uit Azië en de concurrentie van fatbikes het bedrijf mede de das om.

Eysing, opgericht door vier vrienden uit Vught, ging in 2017 officieel van start. Ze ontwikkelden een elektrische brommer met de lijnen van een vooroorlogse motorfiets. De accu zit verwerkt in de tank. Bij het ontwerp lieten de Brabanders zich inspireren door het roemruchte Eysink, de oudste fabrikant van Nederlandse auto’s en motorfietsen.

Volgens Stijn Smit (25), een van de oprichters, had het bedrijf een financieringsbehoefte van 1,5 miljoen euro. “En daarnaast zijn wij ook vooral op zoek naar een strategische partner. Het afgelopen jaar hebben we veel investeringsgesprekken gevoerd. Helaas is het ons niet gelukt om die financiering aan te trekken”, zegt Smit. Met het geld had hij de groei van het bedrijf willen financieren, waaronder het verder ontwikkelen van een nieuw model en de verkoop uitbreiden naar het buitenland.

Nu rijden er een kleine 150 retrobrommers rond in Nederland van het merk Eysing. Hoe garanties afgewikkeld worden kon Smit niet zeggen. “We hebben nog onderdelen liggen, maar het is niet meer aan ons helaas om te bepalen of die verkocht of geveild worden, of dat er een partij wordt gezocht die met Eysing in gesprek wil om iets te kunnen bereiken.”

Curator Bas van Dooren van Holla Advocaten vindt het nog te vroeg om te zeggen of er een doorstart komt. “Ik ben er pas gisterenmiddag voor het eerst geweest. De enige kans die er is, lijkt mij, is dat er een bevlogen partij bereid is om deze start-up verder op weg te helpen, want er moet nog wel echt veel gebeuren”, aldus de curator. “En er moet wel serieus wat geld bij, maar voor de mensen die het kunnen betalen is het denk ik een leuk speeltje”, besluit hij.

Geen verrassingen op Super Tuesday: Biden en Trump winnen

Joe Biden en Donald Trump

WASHINGTON – Super Tuesday, de doorgaans zo belangrijke dag in Amerikaanse presidentiële voorverkiezingen, heeft vooralsnog niet tot verrassingen geleid.

Voormalig president Donald Trump won de Republikeinse voorverkiezingen in Virginia, North Carolina, Oklahoma, Tennessee, Arkansas, Maine en Massachussetts en haalt volgens The New York Times mogelijk alle vijftien Super Tuesday-staten binnen. Nikki Haley, de voormalige gouverneur van South Carolina, biedt alleen serieuze tegenstand in Vermont, waar zij en Trump nek aan nek gaan.

Aan de Democratische kant claimde president Biden overwinningen in Iowa, Virginia, North Carolina, Tennessee, Oklahoma, Vermont, Arkansas, Maine en Massachussetts. Biden is de enige door het Democratische partijbestuur gesteunde kandidaat en er bestaat geen twijfel dat hij de presidentsnominatie wint.

In de staten in het westen van het land zijn de stembureaus nog open. In Californië sluiten ze pas om 05.00 uur Nederlandse tijd, in Alaska zelfs pas om 06.00 uur.

Post- en pakketbezorger DHL merkt zwakkere wereldeconomie

DHL

BONN – De Duitse post- en pakketbezorger DHL Group heeft vorig jaar lagere resultaten in de boeken gezet door de afkoelende wereldeconomie. Die zwakte raakte de internationale pakketbezorging en wereldwijde logistieke dienstverlening en vrachtvervoer van het moederbedrijf van Deutsche Post.

De omzet van de gehele groep zakte met ruim 13 procent tot 81,8 miljard euro in vergelijking met 2022. Toen werd nog een recordomzet geboekt van 94,4 miljard euro. De brutowinst daalde met een kwart naar 6,3 miljard euro.

Topman Tobias Meyer van het in Bonn gevestigde DHL zegt in een toelichting dat het jaar 2023 werd “gekarakteriseerd” door de afkoelende wereldeconomie en dan met name de zwakkere wereldwijde handel. De doelstellingen van DHL werden wel behaald, aldus Meyer. Hij verwacht dat de economische onzekerheid dit jaar zal aanhouden.

Het bedrijf verwacht ook geen breed economisch herstel in de eerste helft van dit jaar. In de tweede jaarhelft zou er dan wel enige verbetering moeten optreden. De brutowinst wordt voor dit jaar geraamd tussen de 6 miljard en 6,6 miljard euro, aldus DHL.

Politie op zoek naar verblijfplaats gezin uit Dodewaard

Politie

DODEWAARD – De politie in Gelderland is op zoek naar de verblijfplaats van een gezin uit Dodewaard. Er wordt onderzoek gedaan in de woning aan de Westerengstraat waar het gezin staat ingeschreven. “Het is onbekend waar de man, vrouw en hun drie kinderen op dit moment verblijven”, meldt de politie.

Hoelang het gezin al vermist is, kan een woordvoerder van de politie niet zeggen. Er wordt uitgegaan van “diverse scenario’s” rondom het gezin. Ook nadere gegevens over de gezinsleden worden niet gedeeld.

Het rechercheteam dat de vermissing onderzoekt heeft dinsdagavond telefonisch contact gehad met het hele gezin, meldt de politie. Hun verblijfplaats is echter nog niet bekend en het telefoongesprek heeft verder ook weinig informatie opgeleverd. De politie zoekt daarom verder en houdt er nog steeds rekening mee dat er sprake is van strafbare feiten.

Voorlopig geen toestemming voor gaswinning vanuit Ternaard

Hans Vijlbrief

DEN HAAG – Staatssecretaris Vijlbrief (Mijnbouw) geeft voorlopig geen toestemming voor nieuwe gaswinning onder de Waddenzee vanuit Ternaard. Dat heeft hij vandaag laten weten. Vijlbrief baseert zich op een advies van toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). De toezichthouder ziet te grote risico’s van bodemdaling voor de Waddenzee. De zorgvuldigheid vereist dat NAM in de gelegenheid wordt gesteld om ook berekeningen aan te leveren voor scenario’s met lagere winning.

In een brief aan de Tweede Kamer geeft Vijlbrief aan dat hij gegeven het advies van SodM niet anders kan dan toestemming weigeren, tenzij uit de aanvullende gegevens van NAM blijkt dat de winning geen nadelige gevolgen heeft voor de Waddenzee.

De gas- en zoutwinning onder de Waddenzee volgt het ‘hand aan de kraan’-principe om natuurlijke schade te voorkomen. Er wordt daarbij vastgesteld hoeveel gas- of zoutwinning er gewonnen kan worden zodat bodemdaling binnen de natuurlijke grenzen blijft. Deze zogenaamde gebruiksruimtes voor de gas- en zoutwinning onder de Waddenzee worden mede bepaald door de verwachte relatieve zeespiegelstijging, de combinatie van bodemdaling door natuurlijke processen en de voorspelde bodemdaling door delfstoffenwinning.

Hogere zeespiegelstijging

Uit een recent rapport over de zeespiegelstijging blijkt dat deze stijging sneller gaat dan tot nu toe werd gedacht. Staatssecretaris Vijlbrief heeft vervolgens aan SodM gevraagd om in kaart te brengen wat deze stijging betekent voor het gaswinningsproject Ternaard. Volgens SodM heeft het nieuwe advies belangrijke gevolgen voor het ingediende winningsplan Ternaard en de besluitvorming hierover. Volgens SodM zijn er te grote onzekerheden met betrekking tot de bodemdaling als gevolg van de voorgenomen gaswinning. SodM adviseert daarom gaswinning vanuit Ternaard niet toe te staan.

Staatssecretaris Vijlbrief: “Wij moeten als kabinet goed kijken naar mogelijke gevolgen van gaswinning en we gaan dan ook zeer secuur te werk. Het advies van SodM over de risico’s is heel duidelijk en daarom heb ik besloten om voorlopig geen toestemming te geven.”

De nieuwe inzichten in de zeespiegelstijging zullen worden verwerkt in een aanpassing van het gebruiksruimtebesluit. Alle operators in het waddengebied moeten automatisch voldoen aan de ruimte in dit nieuwe besluit en hun winning daar zo nodig mee in overeenstemming brengen.

Raad van State

Volgens de uitspraak van de Raad van State moet de staatssecretaris voor 1 april een besluit nemen. Dat is nu niet langer haalbaar. Daarom gaat Vijlbrief de Raad van State om uitstel vragen van de beslistermijn.

AD publiceert dinsdagavond eerder verboden artikel

ROTTERDAM -[update 19:54 uur] Het AD heeft dinsdagavond het artikel gepubliceerd dat eerder door de rechter verboden werd. Het gaat om een verhaal dat gebaseerd is op geluidsopnames die gemaakt zijn door wijlen Peter R. de Vries. Zijn zoon Royce de Vries had een kort geding aangespannen.

Uit de opnames zou blijken dat Khalid Kasem in zijn periode als strafrechtadvocaat eenmaal rechtstreeks contact heeft gehad met Ridouan Taghi. Volgens het AD gebeurde dit toen de topcrimineel vermoedelijk nog voortvluchtig was. Ook zou Kasem gezegd hebben dat hij en een familielid meermaals zijn benaderd door mensen uit Taghi’s omgeving om informatie over het onderzoek naar de criminele organisatie door te spelen. Kasem stelt in de opnames dat hij dit altijd heeft geweigerd, aldus de krant. Wel zou hij aan hebben geboden om een keer met Inez Weski over de zaak te praten.

Verder zou Kasem in de opnames aan Peter R. de Vries en zijn zoon Royce verteld hebben dat hij maffiabaas Raffaele Imperiale als advocaat heeft bijgestaan in een privékwestie. Imperiale zou een belangrijke zakenpartner zijn van Taghi, aldus het AD.

De rechtbank verbood eerder publicatie van het verhaal. Het AD ging in beroep tegen die beslissing en het hof oordeelde vorige week dat publicatie toch toegestaan was, onder voorwaarde dat bepaalde informatie niet naar personen herleidbaar is. Het AD schrijft dinsdag dat slechts een persoon niet herkenbaar beschreven mocht worden.

Volgens de zoon van Peter R. de Vries zou publicatie zijn veiligheid in gevaar brengen. De Orde van Advocaten had zich later aangesloten bij het geding.

In het hoger beroep werd duidelijk dat het artikel over BNNVARA-presentator Khalid Kasem zou gaan. Kasem runde eerder met vader en zoon De Vries een advocatenkantoor.

Treinverkeer tussen Nederland en Duitsland plat tijdens staking

DEN HAAG – Het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland wordt donderdag en vrijdag ernstig verstoord door een staking op het Duitse spoor. Die begint in de nacht van woensdag op donderdag om 02.00 uur en duurt tot vrijdag 13.00 uur. Reizigers die in die periode van en naar Duitsland willen, kunnen daarom flinke hinder ondervinden, laat een woordvoerster van de NS weten. Ook bij vervoerder Arriva leidt de staking tot uitgevallen treinen.

De woordvoerder van de NS zegt dat de ICE International en de intercity naar Berlijn de gehele donderdag en op vrijdag tot ongeveer 13.00 uur niet rijden. Ook de nachttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland vertrekken op woensdag en donderdag niet. NS raadt reizigers aan om de informatie en reisplanner goed in de gaten te houden. “We blijven afhankelijk van de situatie over de grens”, licht de woordvoerster toe.

De Arriva-sneltrein tussen Maastricht en Aken rijdt tot aan Heerlen en niet van en naar Duitsland, meldt een woordvoerder van die vervoerder. Dat duurt in elk geval vanaf het begin van de dienstregeling op donderdagochtend tot vrijdagmiddag 14.00 uur.

De staking op het Duitse spoor is de vijfde in een maandenlang durend cao-conflict tussen de Duitse machinistenvakbond GDL en staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Vakbondsleden van GDL willen met de staking een hoger loon afdwingen, om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen ze een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. DB zei eerder al dat de stakingen een enorme impact gaan hebben op de dienstregeling.

Groei van Duitse luchtvaartsector verwacht

HAMBURG – De Duitse luchtvaartsector gaat de komende jaren verder groeien, maar komt nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat voorspelt het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum (DLR) in een analyse.

Voor de zomermaand juli worden ruim 70.000 vertrekkende vluchten vanuit Duitsland verwacht, 5,3 procent meer dan een jaar eerder. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 is dat nog steeds 20,5 procent minder vluchten.

Wereldwijd wordt ook een groei van de luchtvaartsector verwacht. Voor de zomer staan 3,2 miljoen vluchten gepland, 3,3 procent meer dan een jaar eerder.

Minister Hongarije: wij kunnen Rutte niet als NAVO-chef steunen

Minister Hongarije

BOEDAPEST – Hongarije kan volgens de minister van Buitenlandse Zaken Peter Szijjarto de kandidatuur van Mark Rutte voor de post van NAVO-secretaris-generaal niet steunen. “We kunnen zeker geen man steunen als hoofd van de NAVO die eerder Hongarije op de knieën probeerde te krijgen”, zei Szijjarto op een persconferentie.

Rutte heeft herhaaldelijk scherpe kritiek op de Hongaarse regering geuit. Na een ruzie bijna drie jaar geleden over Hongaarse wetgeving die door veel EU-landen als homo- en transfoob werd beschouwd, zei Rutte dat het land “niets meer in de EU te zoeken heeft” als het op die voet doorging. “Het langetermijndoel is om Hongarije op dit punt op de knieën te krijgen.” Eerder al, in 2020, klaagde de Hongaarse premier Viktor Orbán dat hij niet begreep waarom de Nederlandse premier zo’n hekel aan hem en Hongarije heeft.

Ruttes uitlatingen zijn reden voor Hongarije om zich tegen zijn kandidatuur te verzetten, zegt Orbáns woordvoerder. “Buitenlandminister Szijjarto heeft gesteld dat de Hongaarse regering geen kandidaat kan steunen die Hongarije onder druk wilde zetten”, legt hij uit op X.

Rutte geldt als favoriet voor de post voor het gros van de NAVO-landen, onder wie NAVO’s grote steunpilaar de Verenigde Staten en de belangrijkste Europese bondgenoten. Maar alle 31 lidstaten moeten met zijn benoeming instemmen. Hongarije heeft net heel lang dwars gelegen bij de toelating van Zweden tot de NAVO. Daar is Boedapest uiteindelijk wel mee akkoord gegaan.

Orbán en Rutte leken in het verleden al meermaals elkaars favoriete tegenstander. Tot dusver klonk er echter nog geen verzet uit Boedapest tegen Ruttes kandidatuur. Turkije heeft wel wat voorwaarden aan zijn instemming verbonden en oostelijke NAVO-lidstaten sputteren dat het nu eens tijd wordt voor een secretaris-generaal uit Oost-Europa. Roemenië heeft zijn president als tegenkandidaat naar voren geschoven, maar deze Klaus Iohannis krijgt vooralsnog weinig steun.

Minister Yeşilgöz wil verkeersboetes niet verlagen

DEN HAAG – Tot verontwaardiging van de Tweede Kamer gaat demissionair justitieminister Dilan Yeşilgöz de verhoging van verkeersboetes niet matigen of terugdraaien. Medio februari stemde de Kamer in met een motie van DENK, waarin de minister werd opgeroepen de boetes niet te laten stijgen met 10 procent, maar met 4,3 procent te verlagen. Die oproep heeft ze naast zich neergelegd. Op 1 maart zijn de boetes voor lichte verkeersovertredingen met 10 procent verhoogd. In het wekelijkse vragenuurtje van de Kamer uitte een groot aantal fracties hier hun ongenoegen over.

Yeşilgöz besloot vorig jaar bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota van het kabinet de boetes te verhogen, omdat er anders een gat in de begroting van Justitie en Veiligheid zou ontstaan. Ze heeft een keuze gemaakt om niet te bezuinigen op onder meer politieagenten, “de mensen die ons veilig houden”. In plaats daarvan koos ze er voor om “vermijdbare boetes” te verhogen.

De verhoging van 10 procent geldt vanaf 1 maart voor lichte verkeersovertredingen als het rijden door rood licht en snelheidsovertredingen.

De bewindsvrouw verweet DENK dat de partij in haar motie ook geen dekking had aangedragen, voor het op een andere manier dekken van de begroting van Justitie en Veiligheid.

Mogelijk rechtszaken tegen Volkswagen na batterijbrand op vrachtschip Felicity Ace

Felicity Ace

WOLFSBURG – Volkswagen moet binnenkort misschien voor de Duitse rechter verschijnen omdat een in brand gevlogen elektrische auto van het bedrijf geleid zou hebben tot het zinken van een vrachtschip.

De brand die twee jaar geleden op het schip Felicity Ace met duizenden auto’s aan boord uitbrak zou zijn ontstaan door een defecte batterij van een Porsche, een dochtermerk van Volkswagen. Volkswagen bevestigt de aanklachten, maar wil verder niks kwijt.

In totaal klagen zes schuldeisers Volkswagen aan, waaronder de exploitant en de verzekeraar van het gezonken schip. Of het daadwerkelijk tot rechtszaken komt, hangt ervan af of er een schikking komt uit de gesprekken die de schuldeisers later deze maand met Volkswagen voeren onder leiding van een Duitse rechter.

Het zinken van de Felicity Ace in de Atlantische Oceaan heeft Volkswagen naar verluidt al 155 miljoen dollar gekost.

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...