RIJSWIJK – Na jaren van lange wachttijden voor het inplannen van autorijexamens, ligt rijvaardigheidsbureau CBR “op koers om eind van het jaar weer binnen de normen te zitten”, aldus een woordvoerster. Brancheverenigingen van rijscholen zijn minder optimistisch.
Afgesproken is dat een eerste praktijkexamen voor een autorijbewijs binnen zeven weken gepland kan worden, voor een herexamen staat vier weken. Na de coronapandemie, waarin praktijkexamens niet of minder doorgingen, liepen de wachttijden op tot ruim 22 weken in april 2022. Twee jaar later kunnen eerste examens gemiddeld over ruim negen weken en herexamens na zes weken worden ingepland.
Brancheverenigingen hopen dat het CBR de belofte waarmaakt, maar hebben minder vertrouwen. Wie nu wil reserveren, is in september pas aan de beurt, aldus BOVAG. Ook zijn er grote regionale verschillen. Zo is de wachttijd in Maastricht nu vier weken, maar in Oss negentien weken. “Gemiddeld ziet het er dan positief uit”, zegt Jos van Zuylen van brancheclub VRB, “maar ik ben sceptisch dat ze dat in december hebben weggewerkt”. De “crux” zit volgens Roger Keijbeck van branchevertegenwoordiger FAM bij het tekort aan examinatoren bij het CBR.
Daar heeft het CBR aan gewerkt, zegt de woordvoerster. Er zijn net veertig mensen ingewerkt en “alle klasjes tot en met de zomer zitten vol”. Ook werken examinatoren over, zodat geselecteerde rijscholen op zaterdagen en feestdagen kunnen afrijden. Het CBR benadrukt dat wachttijden ook afnemen als het slagingspercentage omhooggaat. Dat ligt nu net boven de 50 procent, “dat is te laag”. Het is een oproep aan rijscholen dat het beter moet. Als die beter voorbereide kandidaten leveren, zijn er minder examens nodig en zakken de wachttijden, aldus de woordvoerster.
De lange wachttijden dragen volgens de branche juist bij aan die score. Leerlingen pauzeren de lessen in afwachting van het examen, “omdat het anders wel heel kostbaar wordt”, zegt Van Zuylen. Ook bij herexamens pakken de leerlingen pas iets voor de datum de lessen weer op, ziet Keijbeck. “Niet goed en het bevordert het slagingspercentage niet.”
Het CBR, de branche en het ministerie hebben verbeterplannen. De examencapaciteit moet omhoog, net als het niveau van de instructeursopleidingen, zegt Van Zuylen. Ook moet onderzocht worden of de manier van toetsen nog past in de huidige tijd. De VRB-woordvoerder verwacht niet dat het slagingspercentage volgend jaar ineens op 60 procent ligt. “Dat zou mooi zijn, maar is niet realistisch.”