Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 11:01 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 470

AD publiceert dinsdagavond eerder verboden artikel

ROTTERDAM -[update 19:54 uur] Het AD heeft dinsdagavond het artikel gepubliceerd dat eerder door de rechter verboden werd. Het gaat om een verhaal dat gebaseerd is op geluidsopnames die gemaakt zijn door wijlen Peter R. de Vries. Zijn zoon Royce de Vries had een kort geding aangespannen.

Uit de opnames zou blijken dat Khalid Kasem in zijn periode als strafrechtadvocaat eenmaal rechtstreeks contact heeft gehad met Ridouan Taghi. Volgens het AD gebeurde dit toen de topcrimineel vermoedelijk nog voortvluchtig was. Ook zou Kasem gezegd hebben dat hij en een familielid meermaals zijn benaderd door mensen uit Taghi’s omgeving om informatie over het onderzoek naar de criminele organisatie door te spelen. Kasem stelt in de opnames dat hij dit altijd heeft geweigerd, aldus de krant. Wel zou hij aan hebben geboden om een keer met Inez Weski over de zaak te praten.

Verder zou Kasem in de opnames aan Peter R. de Vries en zijn zoon Royce verteld hebben dat hij maffiabaas Raffaele Imperiale als advocaat heeft bijgestaan in een privékwestie. Imperiale zou een belangrijke zakenpartner zijn van Taghi, aldus het AD.

De rechtbank verbood eerder publicatie van het verhaal. Het AD ging in beroep tegen die beslissing en het hof oordeelde vorige week dat publicatie toch toegestaan was, onder voorwaarde dat bepaalde informatie niet naar personen herleidbaar is. Het AD schrijft dinsdag dat slechts een persoon niet herkenbaar beschreven mocht worden.

Volgens de zoon van Peter R. de Vries zou publicatie zijn veiligheid in gevaar brengen. De Orde van Advocaten had zich later aangesloten bij het geding.

In het hoger beroep werd duidelijk dat het artikel over BNNVARA-presentator Khalid Kasem zou gaan. Kasem runde eerder met vader en zoon De Vries een advocatenkantoor.

Treinverkeer tussen Nederland en Duitsland plat tijdens staking

DEN HAAG – Het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland wordt donderdag en vrijdag ernstig verstoord door een staking op het Duitse spoor. Die begint in de nacht van woensdag op donderdag om 02.00 uur en duurt tot vrijdag 13.00 uur. Reizigers die in die periode van en naar Duitsland willen, kunnen daarom flinke hinder ondervinden, laat een woordvoerster van de NS weten. Ook bij vervoerder Arriva leidt de staking tot uitgevallen treinen.

De woordvoerder van de NS zegt dat de ICE International en de intercity naar Berlijn de gehele donderdag en op vrijdag tot ongeveer 13.00 uur niet rijden. Ook de nachttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland vertrekken op woensdag en donderdag niet. NS raadt reizigers aan om de informatie en reisplanner goed in de gaten te houden. “We blijven afhankelijk van de situatie over de grens”, licht de woordvoerster toe.

De Arriva-sneltrein tussen Maastricht en Aken rijdt tot aan Heerlen en niet van en naar Duitsland, meldt een woordvoerder van die vervoerder. Dat duurt in elk geval vanaf het begin van de dienstregeling op donderdagochtend tot vrijdagmiddag 14.00 uur.

De staking op het Duitse spoor is de vijfde in een maandenlang durend cao-conflict tussen de Duitse machinistenvakbond GDL en staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Vakbondsleden van GDL willen met de staking een hoger loon afdwingen, om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen ze een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. DB zei eerder al dat de stakingen een enorme impact gaan hebben op de dienstregeling.

Groei van Duitse luchtvaartsector verwacht

HAMBURG – De Duitse luchtvaartsector gaat de komende jaren verder groeien, maar komt nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat voorspelt het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum (DLR) in een analyse.

Voor de zomermaand juli worden ruim 70.000 vertrekkende vluchten vanuit Duitsland verwacht, 5,3 procent meer dan een jaar eerder. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 is dat nog steeds 20,5 procent minder vluchten.

Wereldwijd wordt ook een groei van de luchtvaartsector verwacht. Voor de zomer staan 3,2 miljoen vluchten gepland, 3,3 procent meer dan een jaar eerder.

Minister Hongarije: wij kunnen Rutte niet als NAVO-chef steunen

Minister Hongarije

BOEDAPEST – Hongarije kan volgens de minister van Buitenlandse Zaken Peter Szijjarto de kandidatuur van Mark Rutte voor de post van NAVO-secretaris-generaal niet steunen. “We kunnen zeker geen man steunen als hoofd van de NAVO die eerder Hongarije op de knieën probeerde te krijgen”, zei Szijjarto op een persconferentie.

Rutte heeft herhaaldelijk scherpe kritiek op de Hongaarse regering geuit. Na een ruzie bijna drie jaar geleden over Hongaarse wetgeving die door veel EU-landen als homo- en transfoob werd beschouwd, zei Rutte dat het land “niets meer in de EU te zoeken heeft” als het op die voet doorging. “Het langetermijndoel is om Hongarije op dit punt op de knieën te krijgen.” Eerder al, in 2020, klaagde de Hongaarse premier Viktor Orbán dat hij niet begreep waarom de Nederlandse premier zo’n hekel aan hem en Hongarije heeft.

Ruttes uitlatingen zijn reden voor Hongarije om zich tegen zijn kandidatuur te verzetten, zegt Orbáns woordvoerder. “Buitenlandminister Szijjarto heeft gesteld dat de Hongaarse regering geen kandidaat kan steunen die Hongarije onder druk wilde zetten”, legt hij uit op X.

Rutte geldt als favoriet voor de post voor het gros van de NAVO-landen, onder wie NAVO’s grote steunpilaar de Verenigde Staten en de belangrijkste Europese bondgenoten. Maar alle 31 lidstaten moeten met zijn benoeming instemmen. Hongarije heeft net heel lang dwars gelegen bij de toelating van Zweden tot de NAVO. Daar is Boedapest uiteindelijk wel mee akkoord gegaan.

Orbán en Rutte leken in het verleden al meermaals elkaars favoriete tegenstander. Tot dusver klonk er echter nog geen verzet uit Boedapest tegen Ruttes kandidatuur. Turkije heeft wel wat voorwaarden aan zijn instemming verbonden en oostelijke NAVO-lidstaten sputteren dat het nu eens tijd wordt voor een secretaris-generaal uit Oost-Europa. Roemenië heeft zijn president als tegenkandidaat naar voren geschoven, maar deze Klaus Iohannis krijgt vooralsnog weinig steun.

Minister Yeşilgöz wil verkeersboetes niet verlagen

DEN HAAG – Tot verontwaardiging van de Tweede Kamer gaat demissionair justitieminister Dilan Yeşilgöz de verhoging van verkeersboetes niet matigen of terugdraaien. Medio februari stemde de Kamer in met een motie van DENK, waarin de minister werd opgeroepen de boetes niet te laten stijgen met 10 procent, maar met 4,3 procent te verlagen. Die oproep heeft ze naast zich neergelegd. Op 1 maart zijn de boetes voor lichte verkeersovertredingen met 10 procent verhoogd. In het wekelijkse vragenuurtje van de Kamer uitte een groot aantal fracties hier hun ongenoegen over.

Yeşilgöz besloot vorig jaar bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota van het kabinet de boetes te verhogen, omdat er anders een gat in de begroting van Justitie en Veiligheid zou ontstaan. Ze heeft een keuze gemaakt om niet te bezuinigen op onder meer politieagenten, “de mensen die ons veilig houden”. In plaats daarvan koos ze er voor om “vermijdbare boetes” te verhogen.

De verhoging van 10 procent geldt vanaf 1 maart voor lichte verkeersovertredingen als het rijden door rood licht en snelheidsovertredingen.

De bewindsvrouw verweet DENK dat de partij in haar motie ook geen dekking had aangedragen, voor het op een andere manier dekken van de begroting van Justitie en Veiligheid.

Mogelijk rechtszaken tegen Volkswagen na batterijbrand op vrachtschip Felicity Ace

Felicity Ace

WOLFSBURG – Volkswagen moet binnenkort misschien voor de Duitse rechter verschijnen omdat een in brand gevlogen elektrische auto van het bedrijf geleid zou hebben tot het zinken van een vrachtschip.

De brand die twee jaar geleden op het schip Felicity Ace met duizenden auto’s aan boord uitbrak zou zijn ontstaan door een defecte batterij van een Porsche, een dochtermerk van Volkswagen. Volkswagen bevestigt de aanklachten, maar wil verder niks kwijt.

In totaal klagen zes schuldeisers Volkswagen aan, waaronder de exploitant en de verzekeraar van het gezonken schip. Of het daadwerkelijk tot rechtszaken komt, hangt ervan af of er een schikking komt uit de gesprekken die de schuldeisers later deze maand met Volkswagen voeren onder leiding van een Duitse rechter.

Het zinken van de Felicity Ace in de Atlantische Oceaan heeft Volkswagen naar verluidt al 155 miljoen dollar gekost.

Vrachtwagen gekanteld op vangrail A27 [+foto]

HOOGBLOKLAND – Vermoedelijk door een klapband is dinsdagmiddag rond 14:15 uur een vrachtwagen bovenop de vangrail van de A27 bij Hoogblokland gekanteld.

Het is niet bekend of hier iemand gewond bij is geraakt.

De gekantelde vrachtwagen vervoerde zuiveringsslib. Dit is door het ongeval op het wegdek terechtgekomen en ook de geleiderail is beschadigd.

Er is een berger is ter plaatse om de vrachtwagen te bergen.

Het ongeval zorgt voor veel hinder op de A27. De A27 vanuit het zuiden richting Utrecht is dicht tussen knooppunt Gorinchem en Noordeloos. Ook het verkeer richting Breda ondervindt hinder. Verkeer wordt vanaf knooppunt Hooipolder en knooppunt Everdingen omgeleid.

Rijkswaterstaat verwacht tot 22:00 uur bezig te zijn met de afhandeling van het ongeval en de berging van de vrachtwagen.

14 jaar gevangenisstraf geëist voor moord en wegmaken van het lichaam

ARNHEM – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag in de rechtbank van Arnhem 14 jaar gevangenisstraf geëist tegen een 56-jarige verdachte uit Elst voor moord en wegmaken van het lichaam van haar partner.

“Het leven is kostbaar. Deze verdachte heeft het slachtoffer het recht om te leven en alle daarbij behorende kansen op geluk, ontnomen. Een grotere diefstal bestaat er niet.” Volgens de officier van justitie doodde een 56-jarige verdachte uit Elst haar partner door hem met een bijl op het hoofd te slaan. Dit gebeurde op 16 september 2022. Het lichaam werd acht maanden later, in mei 2023, gevonden in de kruipruimte onder het huis. Voor het om het leven brengen van haar partner en het vervolgens verbergen van het lichaam, eiste het OM vandaag 14 jaar gevangenisstraf.

De verdachte beriep zich op noodweer. Haar partner zou haar keel hebben dichtgeknepen tijdens onvrijwillige, gedwongen seks. Zij dreigde daardoor te stikken en moest zichzelf verdedigen, zo luidde haar verklaring. De politie is nadrukkelijk op zoek geweest naar aanwijzingen die de lezing van verdachte ondersteunen. Het onderzoek heeft echter zeer weinig bevestiging voor de verklaringen van verdachte opgeleverd.

De officier van justitie: “Verdachte veranderde haar verklaringen in de loop van de maanden op verschillende punten.’” Zo zou het slachtoffer aanvankelijk op de overloop zijn overleden, later zou dit in de slaapkamer gebeurd zijn. Ook over de gedwongen seks verklaarde zij steeds verschillend.

De vrouw verklaarde dat zij na het doden van haar partner in paniek was en in die paniek besloot dat het lichaam verstopt moest worden. “Uit onderzoek blijkt deze paniek niet direct”, merkt de officier van justitie op. Terwijl haar partner dood in de slaapkamer ligt, speelt ze een spelletje op de telefoon. Ze gaat ook gewoon naar haar werk.

En zo ongeveer de dag na het overlijden is verdachte al actief bezig om haar eigen vermogenspositie te versterken ten koste van het vermogen van het slachtoffer. Dit alles laat zich wat het OM betreft slecht rijmen met het scenario van een emotionele vrouw die uit doodsangst niet anders kon dan haar man van zich afslaan, hetgeen ongewild tot zijn overlijden leidde.

Zelfverdediging kan in sommige situaties een strafuitsluitingsgrond zijn. Uitgangspunt van het OM is echter dat het honoreren van een noodweersituatie een uitzondering is. Een medemens om het leven brengen zonder dat straf volgt, tast het rechtsgevoel aan en zorgt voor maatschappelijke verontwaardiging. Het beoordelen van een eventueel noodweerscenario vraagt dan ook een zeer kritische houding. “Gezien de inconsistenties en schijnbare gaten in de verklaring van deze verdachte is het OM er niet van overtuigd dat het verhaal van verdachte klopt.”

Om moord ten laste te kunnen leggen moet sprake zijn van voorbedachte rade. Er zijn voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat verdachte voordat zij met de bijl sloeg, gelegenheid heeft gehad om zichzelf te beraden. Zij heeft in elk geval niet in een opwelling gehandeld. Het OM vindt dan ook dat moord bewezen kan worden.

“Het raakt de familie van het slachtoffer diep dat verdachte hen een aantal maanden bewust heeft voorgelogen. Zij zat bij hen op de bank om hen deelgenoot te maken van haar zorgen. En op haar verzoek deden zijn broers en zussen mee aan de zoektocht naar het slachtoffer. Verdachte speelde met een stalen gezicht toneel. De beslissing van verdachte om het lichaam in de kruipruimte te verstoppen is respectloos en roept associaties op met horrorfilms. Het heeft de buurt in grote mate geschokt. Al deze elementen bijeen genomen past op het handelen van verdachte slechts een langdurige gevangenisstraf”, zo motiveerde de officier zijn eis vandaag in de rechtbank in Arnhem.

Woningbouwers willen overheidssteun om vraag aan te jagen

VOORBURG – Om de markt van nieuwbouwwoningen te stimuleren is financiële steun van de overheid nodig en een aanpassing van de huidige reguleringen. Dat stelt WoningBouwersNL, brancheorganisatie voor ontwikkelaars en bouwondernemers, in een halfjaarlijks rapport.

Het “betaalbaar” opleveren van nieuwbouwwoningen kan volgens de organisatie niet zonder financiële ondersteuning van het Rijk. “Ook is het essentieel dat overheden marktpartijen toestaan om te bouwen voor de vraag. Het merendeel van kopers vraagt om een grondgebonden woning, terwijl overheden nu met name plannen toestaan met heel veel appartementen”, aldus de branchevereniging. “Aangezien de overheid zich steeds sterker met woningbouw bemoeit zal het herstel van de nieuwbouwverkoop sterk afhangen van het gedrag van (lokale) overheden”, staat in het rapport.

De steeds verdergaande regulering van de huursector “holt de investeringsbereidheid van beleggers en woningcorporaties steeds verder uit”. Ook houden veel gemeenten, ondanks de recente prijsdalingen en enorme bouwkostenstijgingen, “halsstarrig vast” aan te hoge grondprijzen. Het beleid van woonminister Hugo de Jonge noemt de vereniging “desastreus”.

Gunstige factoren

Toch zijn de vooruitzichten voor de nieuwbouwwoningmarkt dit jaar positief. “De verkoop van bestaande woningen toont tekenen van herstel, wat een gunstig effect heeft op de nieuwbouwmarkt.” De vereniging noemt als gunstige factoren stabiele economische omstandigheden, de groeiende arbeidsmarkt en een lichte daling van de hypotheekrente.

Daarbij kunnen potentiële kopers meer geld lenen, mede door gunstigere leennormen voor een hypotheek. “Zo kan een alleenstaand huishouden minimaal 67.000 euro extra lenen voor het kopen van een energiezuinige nieuwbouwwoning”, stelt WoningBouwersNL.

Uber Eats begint met robotbezorgdienst in Tokio

TOKIO – Uber Eats laat vanaf deze week in Tokio maaltijden bezorgen door robots. De robots zijn ontwikkeld in samenwerking met het Japanse techbedrijf Mitsubishi en zullen in eerste instantie alleen gebruikt worden bij bestellingen in een beperkt aantal restaurants in het drukke zakendistrict Nihonbashi.

De doosachtige robots van Uber Eats hebben vierkante koplampen als ogen en zijn aan de zijkant voorzien van drie wielen om over stoepranden te navigeren. Met behulp van sensoren stippelen ze hun route uit en weten ze voetgangers en andere obstakels te ontwijken. De robots kunnen een snelheid bereiken van maximaal 5,4 kilometer per uur.

Na een succesvol verlopen experiment met robotbezorging in Los Angeles, hoopt Uber Eats de nieuwe service uiteindelijk op grotere schaal in Japan uit te rollen. Het land heeft vorig jaar de verkeerswetgeving veranderd om bezorgrobots toe te staan op de openbare weg. Uber Eats hoopt de dienst straks ook te kunnen gebruiken in minder dichtbevolkte gebieden. Japan heeft een vergrijzende, slinkende bevolking, met een tekort aan arbeidskrachten.

Martijn Krabbé heeft vorm van kanker

Martijn Krabbé

AMSTERDAM – Martijn Krabbé heeft een vorm van kanker. Dat deelt de 55-jarige presentator dinsdag via Instagram. Krabbé laat weten dat er “nog meerdere behandelopties” zijn.

“Er is bij mij een vorm van kanker gevonden”, begint Krabbé zijn bericht. “Dat is treurig nieuws, maar ik zie ook genoeg kansen hier iets mee te doen.”

“Voor mijn gezin is dit het moeilijkst”, gaat Krabbé door. “Gelukkig kan ik zeggen dat ze sterk zijn en er zelfs met humor over praten. Over kanker valt niet zoveel te lachen maar ze hebben het voor elkaar gekregen hoor. Met liefde overwin je eigenlijk alles. Ik sta er dus hoe dan ook goed voor.”

Krabbé laat weten “wel weer een keer in de lucht” te komen als hij en zijn gezin “van de schrik zijn bekomen”. “Voor nu hoop ik dat we een beetje met rust worden gelaten”, besluit hij.

Meisje (14) overleden na ongeval in Beverwijk

BEVERWIJK – Het 14-jarige meisje die vorige week betrokken raakte bij een ernstig verkeersongeval aan de Plesmanweg in Beverwijk is maandagavond aan haar verwondingen overleden, meldt de politie dinsdag.

De politie kreeg donderdag 29 februari 2024 rond 08.10 uur melding van een ernstige aanrijding tussen een fietser en een auto. Het 14-jarige meisje werd met zwaar letsel naar het ziekenhuis gebracht.

De bestuurder van de auto, een 31-jarige man uit de gemeente Laarbeek (provincie Noord-Brabant), werd volgens procedure aangehouden. Hij is inmiddels heengezonden. Zijn betrokkenheid bij het verkeersongeval wordt onderzocht door de afdeling Verkeersongevallenanalyse van de politie.

Aan de familie van het slachtoffer is een familierechercheur toegewezen. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het verkeersongeval.

Tanken op korte termijn mogelijk weer duurder

DEN HAAG – [update 12:26 uur] Tanken wordt de komende tijd waarschijnlijk duurder, voorspelt deskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. De adviesprijs van een liter Euro95 ligt op dit moment rond de 2,17 euro en van een liter diesel rond de 1,97 euro, maar met het besluit van oliekartel OPEC+ om de productie van olie langer te beperken kan de prijs volgens Van Selms nog verder oplopen. Ook speelt onrust in de wereld een grote rol volgens Van Selms. “Zoals de Houthi-rebellen die nog steeds actief zijn in de Rode Zee en natuurlijk de oorlog in Oekraïne.”

Zondag besloot de OPEC samen met bondgenoten zoals Rusland om de huidige productieverlaging van vaten ruwe aardolie te verlengen tot en met het einde van juni. Het gaat om een verlaging van zo’n 2 miljoen vaten per dag, waarvan OPEC-lid Saudi-Arabië de helft voor zijn rekening neemt. De bedoeling is dat de geldstromen uit olie-export op peil blijven voor de zogenoemde OPEC+-landen. “Hoeveel hoger het wordt is eigenlijk niet te zeggen, maar het tijdperk van goedkope ruwe olie en benzine is voorbij.”

Hoe groot de impact van het besluit precies gaat zijn, is volgens Van Selms moeilijk te zeggen en hangt tegenwoordig af van meerdere factoren. “Het is namelijk de vraag hoeveel macht OPEC+ nog heeft. Het hoeft niet direct zo te zijn dat de leden ook echt gaan handelen naar het woord.” Daarbij stelt Van Selms ook dat het olievolume dat OPEC+ op de wereldmarkt brengt lager is dan in het verleden, waardoor de invloed op de olieprijs minder is.

Handelsroute

Wat tegenwoordig meer invloed op de olieprijs heeft zijn bijvoorbeeld de aanvallen van de Houthi-rebellen in de Rode Zee, waardoor olietankers de belangrijke handelsroute vermijden. Daarnaast heeft de oorlog in Oekraïne nog steeds merkbare invloed door bijvoorbeeld de ban op Russische olie door westerse landen.

Naast het besluit van OPEC+ kwam ook China deze week met olienieuws. Bij het Volkscongres van de Chinese Communistische Partij (CCP) kondigde premier Li Qiang aan dat China de exploratie en productie van olie en gas verder op gaat voeren. Daarbij had hij wel een kanttekening. “Het zal niet makkelijk worden voor ons om die doelen te realiseren.”

Toch is het besluit van China volgens Van Selms aanzienlijk. “Het betekent heel veel. De Verenigde Staten hebben een aantal jaar geleden hetzelfde gedaan en die zijn nu op papier zelfvoorzienend. Ze hebben laten zien dat het mogelijk is.”

Bos Logistics kiest opnieuw voor Volvo FH Electric

Bos Logistics

SCHIPHOL – Bos Logistics neemt een tweede Volvo FH Electric 4×2-trekker in gebruik. De succesvolle ervaring met de eerste Volvo FH Electric is een belangrijke reden voor deze stap. De full service logistiek dienstverlener zet de truck, geleverd door Volvo Group Truck Center, in voor het transport van luchtvracht op en rond Schiphol.

Bos Logistics is specialist op het gebied van transport en op- en overslag van lucht- en zeevracht. Sinds een paar maanden rijdt het bedrijf op en rond Schiphol met een Volvo FH Electric 4×2-trekker. “Deze elektrische truck zetten we in voor first- en last-mile delivery op Schiphol”, zegt Fleetmanager David Fonseca. “Hiermee verzorgen we de afhandeling van luchtvracht van onze partner DSV. Als bedrijf in de transportsector moet je stappen zetten richting duurzame oplossingen om de impact op het milieu te verkleinen. We streven ernaar om onze CO2-uitstoot jaarlijks te reduceren en ook onze partner DSV vindt dat belangrijk. Daarbij doen we graag ervaring op met de mogelijkheden van een elektrische truck, in eerste instantie bij inzet in de first- en last-mile delivery. Volvo Trucks is koploper op het gebied van elektrische trucks en is daarom een logische partner om deze stap te zetten.”

Bos Logistics

‘Voor de chauffeur is het rijden niet wezenlijk anders’

Op voorhand had Bos Logistics een aantal voorwaarden. “We willen minimaal 150 kilometer op een dag kunnen rijden zonder tussentijds te hoeven opladen. Ook willen we met deze truck hetzelfde werk kunnen doen als met een dieseltruck en moet voor de chauffeur het rijden niet wezenlijk anders zijn. We rijden inmiddels een paar maanden met deze truck en kunnen concluderen dat de Volvo FH Electric aan al deze eisen voldoet. In de praktijk rijdt de chauffeur maximaal 70 kilometer per dag, dus actieradius is geen issue. Ook de chauffeur is zeer tevreden: de truck doet het voortreffelijk en is superstil.”

Volvo Connect geeft inzicht in het verbruik

Bos Logistics maakt gebruik van de digitale interface Volvo Connect: het digitale klantenportal van Volvo Trucks. Volvo Connect geeft gebruikers 24/7 inzicht in het wagenpark en de prestaties van trucks. “Hiermee kunnen we onder meer het verbruik goed monitoren en is ook alle historische data over onderhoud van de truck gebundeld op één plek. Ook hebben we een Volvo Gold-servicecontract afgesloten, zodat alles rond reparatie en onderhoud voor ons wordt gedaan. Volvo Group Truck Center Aalsmeer regelt dat allemaal voor ons. Een van de voordelen van het Gold-servicecontract is dat ze op afstand mee kunnen kijken. Zo kunnen ze de truck binnenroepen als een werkplaatsbezoek nodig is.”

Tweede truck voor inzet op luchthaven

Mede op basis van de ervaringen tot dusver heeft Bos Logistics besloten om een tweede Volvo FH Electric 4×2-trekker in gebruik te nemen. “Met deze truck gaan we hetzelfde werk doen, maar dan bij de luchthaven Brussels Airport. In principe is de truck hetzelfde gespecificeerd, al hebben we op details wat wijzigingen aangebracht. Bij een elektrische truck moet je bijvoorbeeld rekening houden met de plek van de accupacks. Daarom is de hendel waarmee de koppelschotel wordt bediend iets verplaatst, zodat de chauffeur voldoende ruimte heeft om daar goed bij te kunnen.”

Groene toekomst

Het wagenpark van Bos Logistics bestaat uit tweehonderd eigen voertuigen, waarvan twaalf Volvo-trucks. De komende jaren gaat het bedrijf meer doen om de vloot te vergroenen. Onlangs is Bos Logistics toegetreden tot het TULIPS consortium. TULIPS ontwikkelt innovaties om de overgang naar schone mobiliteit te vergemakkelijken en duurzaamheid op luchthavens te bevorderen.

Fonseca: “Het is onze ambitie om een leidende rol te spelen in het reduceren van de CO2-voetafdruk in lucht-/ en zeevracht over de weg, onder andere door in te zetten op elektrisch vrachtvervoer. Daarnaast gebruiken we alternatieve brandstoffen zoals HVO100.”

‘Limited Edition’ van eerste elektrische MAN-truck bijna uitverkocht

MAN eTruck

LEUSDEN – De eerste limited edition-uitvoeringen van de nieuwe MAN eTruck zijn al uitverkocht, op een heel klein aantal voertuigen na. In totaal zijn er 700 bestellingen en bestelaanvragen binnengekomen voor de eTruck. Trucks met dieselmotoren en batterij-elektrische aandrijflijnen worden in de MAN-fabriek in München binnenkort op dezelfde assemblagelijn geproduceerd voor een optimale flexibiliteit. Het is de bedoeling dat in 2030 de helft van alle nieuwe trucks van MAN die in Europa worden afgeleverd elektrisch aangedreven is.

“We zijn verheugd dat de nieuwe elektrische truck van MAN zo goed is ontvangen door onze klanten. Het unieke, modulaire accuconcept, dat voor elke toepassing het juiste compromis tussen actieradius en laadvermogen biedt en alle gangbare opbouwtypes mogelijk maakt, draagt hier zeker aan bij. De juiste voertuigen voor de ommekeer in het goederenvervoer over de weg zijn er dus al en zullen nog dit jaar aan de eerste klanten worden afgeleverd. Zowel de bedrijfswagenindustrie als grote delen van de logistieke sector zijn klaar om een beslissende bijdrage te leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. We hebben echter dringend de juiste openbare laadinfrastructuur nodig, zodat het CO2-neutrale goederenvervoer over de weg op gang kan komen en klanten niet gedesillusioneerd raken na de initiële euforie”, stelt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.

“Als onderdeel van de TRATON GROUP is MAN, samen met de Volvo Group en Daimler Truck, betrokken bij de Milence joint venture, die tot doel heeft om in heel Europa minstens 1.700 high-performance en megawatt laadpunten voor bedrijfsvoertuigen op te zetten. We hebben tegen 2030 echter minstens 50.000 oplaadpunten nodig in Europa om een consistente overstap mogelijk te maken. We willen alle spelers uit de politiek en de energiesector daarom oproepen om samen te werken aan deze belangrijke bijdrage om de klimaatdoelstellingen te realiseren”, vervolgt Vlaskamp.

Maximale flexibiliteit: de nieuwe MAN eTruck

De nieuwe MAN eTGX en MAN eTGS worden gekenmerkt door een hoge mate van variabiliteit met betrekking tot de accuconfiguratie, met een keuze uit drie tot zes accupakketten. Dit betekent dat de optimale voertuigconfiguratie wat betreft de actieradius, laadvermogen en laadtijd kan worden geselecteerd voor elke toepassing – van supermarktleveringen in het stadscentrum en regionale levering van bouwmaterialen tot langeafstandstransport in de productielogistiek. Met zes accupacks, waarvan er twee onder de cabine zijn geïnstalleerd en nog eens maximaal vier aan de zijkant van het voertuigframe, bieden de eTGX en eTGS maximaal 480 kWh aan bruikbare accucapaciteit voor een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer. Naast de CCS-standaard, die werkt met maximaal 375 kW, stelt MAN klanten in staat om te laden volgens de nog krachtigere megawatt laadstandaard (MCS), voor snel tussentijds laden tijdens tussenstops. Die standaard maakt in eerste instantie laden met 750 kW mogelijk en in een later stadium zelfs met meer dan een megawatt aan laadvermogen.

Optimaal aanpassingsvermogen voor specifieke toepassingen

Het modulaire accuconcept van de MAN eTGX en MAN eTGS biedt naast laadvermogen en een opbouwvriendelijke positionering van de aandrijfunit ook een hoge mate van variabiliteit voor een groot aantal opbouwvarianten, plus zeer korte wielbases vanaf 3,75 meter. Daardoor kan de trekker gecombineerd worden met alle gangbare opleggervarianten binnen de toegestane totale lengtespecificaties. Dit maakt ook volumevarianten voor laadhoogtes van drie meter mogelijk, waar vaak vraag naar is in de productielogistiek.

360 graden eMobility Advies

Al vóór de aankoop van een nieuwe eTruck ondersteunt MAN klanten met zijn 360 graden eMobility Consulting. Naast advies over het meest geschikte voertuig wordt er ook rekening gehouden met klantspecifieke bedrijfsomstandigheden, waaronder kostenoptimalisatie, routeanalyse, vlootoptimalisatie en – hierop voortbouwend – het benodigde advies met betrekking tot de laadinfrastructuur.

Extra ondersteuning wordt geboden door digitale tools als de nieuwe MAN eReadyCheck – waarmee klanten kunnen controleren hoe hun leveringsroutes volledig elektrisch kunnen worden bereden – of de MAN eManager. Met die laatste kunnen wagenparkbeheerders op elk moment belangrijke informatie over de laadstatus van alle trucks in het wagenpark monitoren.

Ook heeft MAN een eigen laadinfrastructuuraanbod voor klanten in zijn portfolio via partnerschappen met laadinfrastructuurfabrikanten als ABB, Heliox en SBRS. De serviceorganisatie biedt servicecontracten en financieringsoplossingen voor de nieuwe MAN eTrucks die speciaal zijn afgestemd op elektromobiliteit.

LAATSTE NIEUWS