Clicky

vrijdag 27 december 2024 - 14:15 uur
BAS World
Home Blog Pagina 470

Vergelijkingssite: zonnepanelen pas na tien jaar terugverdiend

UTRECHT -De terugverdientijd van zonnepanelen is voor een gemiddeld huishouden opgelopen naar meer dan tien jaar. Dat zegt energievergelijker Keuze.nl op basis van eigen onderzoek. Dat zou flink langer zijn dan wat installateurs klanten doen geloven.

Een huishouden met drie personen en een gemiddeld stroomverbruik krijgt volgens de site van een installateur geadviseerd om twaalf zonnepanelen te installeren, goed voor bijna 4200 kilowattuur zonnestroom per jaar. Die rekent daar 5750 euro voor en dat zou binnen 3 jaar en 11 maanden zijn terugverdiend.

Volgens de onafhankelijke vergelijker is de terugverdientijd veel langer, door de extra kosten voor zonnepanelen die energieleveranciers sinds afgelopen zomer rekenen. Kosten zoals terugleverkosten, hogere tarieven en andere prijsverschillen zorgen ervoor dat de terugverdientijd daarom ruim 6,5 jaar langer is. Een extra factor is dat stroom voordeliger is geworden ten opzichte van vorig jaar, waardoor de jaarlijkse besparing kleiner is.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt niet veel klachten binnen over bedrijven die onrealistische terugverdientijden zouden schetsen aan klanten. Bedrijven moeten bij een claim die ze doen wel kloppende informatie geven, benadrukt een woordvoerder.

De berekening van de terugverdientijd is namelijk gebaseerd op allerlei onzekere factoren, zoals de ligging en opbrengst van de zonnepanelen, het contract dat iemand heeft en het energieverbruik. Bedrijven moeten naar de klant toe duidelijk maken hoe ze dat berekend hebben en met welke aannames. “Daar moeten bedrijven eerlijk over zijn”, besluit hij.

Onderhandelingen cao Havenbedrijf Rotterdam begonnen

ROTTERDAM – Op maandag 22 april heeft de FNV voor het eerst met Havenbedrijf Rotterdam gesproken over de cao Havenbedrijf Rotterdam 2024. De werkgever heeft als eerste zijn voorstellenbrief toegelicht.

De FNV en de andere bonden hebben hun gezamenlijke voorstellenbrief toegelicht.

De conclusie van het eerste overleg is, dat de voorstellenbrieven een flink eind uit elkaar liggen. “We hebben afgesproken dat we elkaar extra informatie ter onderbouwing van onze voorstellen gaan toesturen”, aldus een FNV-onderhandelaar.

Op 15 mei gaat het overleg verder.

OM treft schikking en buitengerechtelijke afdoening met scheepseigenaar Seatrade

ROTTERDAM – Het Seatrade-concern en twee bestuurders betalen het Openbaar Ministerie (OM) ter buitengerechtelijke afdoening een bedrag van in totaal 2.650.000 euro voor het overbrengen van vier schepen naar respectievelijk India, Bangladesh en Turkije, zonder dat daarbij de voorschriften uit de EVOA in acht zijn genomen.

Daarnaast treft het OM een schikking van 3.000.000 euro met de reder. Dit is het bedrag dat de reder volgens het OM met de overbrengingen zou hebben verdiend.

Procesverloop

De rechtbank Rotterdam deed op 15 maart 2018 uitspraak ten aanzien van het concern en de twee bestuurders voor het handelen in strijd met artikel 10.60 Wet milieubeheer en de regels gesteld in de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EG) Nr. 1013/2006. Aan de rechtspersonen, behorende tot het concern, werden geldboetes van in totaal 2.550.000 euro opgelegd.

Aan de twee bestuurders werd een geldboete van 50.000 euro en een beroepsverbod voor de duur van een jaar opgelegd. Een derde bestuurder werd vrijgesproken.

Op 30 juni 2020 werden deze uitspraken door het Gerechtshof te Den Haag vernietigd door een gebrek in de samenstelling van de rechtbank. Hierdoor zou de behandeling van de zaak niet hebben plaatsgevonden door een onpartijdige rechterlijke instantie (artikel 6 lid 1 EVRM).

EVOA

Voor de overbrenging van afval vanuit de Europese Unie heeft de EVOA regels. Die regels houden onder meer in dat gevaarlijk afval niet mag worden vervoerd naar landen zoals India, waarop het OESO-besluit niet van toepassing is. De overheid ziet toe op naleving van de EVOA.

Passende afdoening

De directie van het Seatrade-concern erkent dat zij de vier schepen naar India, Bangladesh en Turkije heeft overgebracht, zonder daarbij de voorschriften van de EVOA in acht te nemen. Zij betreurt, met de kennis van nu, de keuzes die toen gemaakt zijn en zegt erop toe te zien dat eventuele toekomstige ontmantelingen van zeeschepen volgens de geldende regels zullen plaatsvinden.

Gelet op het procesverloop evenals de verklaring van de directie van het concern, acht het OM dit een passende en adequate afdoening.

Ook vrijdagmiddag weer drukte op wegen verwacht door begin meivakantie

DEN HAAG – In heel het land gaat vrijdagmiddag de meivakantie van start voor scholen. De ANWB verwacht door het vakantieverkeer een extra drukke avondspits. Ook Schiphol en andere luchthavens maken zich met tienduizenden verwachte reizigers per dag op voor topdrukte.

De meivakantie duurt dit jaar officieel van zaterdag 27 april tot en met zondag 5 mei. Scholen kunnen er echter voor kiezen daar nog een week aan vast te plakken, wat op veel plekken ook gebeurt. Ook zijn er scholieren die deze week al vakantie hebben gekregen.

Volgens de ANWB belooft het in de avondspits erg druk te worden op de wegen rond de Veluwe en in Noord-Brabant. De meeste vertraging wordt verwacht op de A2 en A27 van Utrecht naar het zuiden en op de A12 tussen Arnhem en de Duitse grens. In het buitenland kan er oponthoud ontstaan door wegwerkzaamheden. De meeste vertraging ontstaat op de A3 tussen Arnhem en het Duitse Oberhausen en in Oostenrijk op de A10 tussen Salzburg en Villach.

Luchthaven Schiphol verwacht dit jaar 10 procent meer reizigers in de meivakantie. Van vrijdag tot 12 mei gaat het om circa 3,3 miljoen passagiers die op de luchthaven vertrekken, overstappen of aankomen. Het vliegveld zegt genoeg personeel te hebben om de drukte aan te kunnen. Ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport zeggen voorbereid te zijn op de vele vakantiegangers.

Mei is onder Nederlanders geliefd om in op vakantie gaan, meldde het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) onlangs. Een op de vijf Nederlanders heeft volgens de NBTC vakantieplannen in de meimaand, onder meer omdat veel schoolkinderen dan twee weken vakantie hebben. Ook reisorganisaties zien mei steeds populairder worden.

CBR optimistisch over wachttijden examens, branche is sceptisch

RIJSWIJK – Na jaren van lange wachttijden voor het inplannen van autorijexamens, ligt rijvaardigheidsbureau CBR “op koers om eind van het jaar weer binnen de normen te zitten”, aldus een woordvoerster. Brancheverenigingen van rijscholen zijn minder optimistisch.

Afgesproken is dat een eerste praktijkexamen voor een autorijbewijs binnen zeven weken gepland kan worden, voor een herexamen staat vier weken. Na de coronapandemie, waarin praktijkexamens niet of minder doorgingen, liepen de wachttijden op tot ruim 22 weken in april 2022. Twee jaar later kunnen eerste examens gemiddeld over ruim negen weken en herexamens na zes weken worden ingepland.

Brancheverenigingen hopen dat het CBR de belofte waarmaakt, maar hebben minder vertrouwen. Wie nu wil reserveren, is in september pas aan de beurt, aldus BOVAG. Ook zijn er grote regionale verschillen. Zo is de wachttijd in Maastricht nu vier weken, maar in Oss negentien weken. “Gemiddeld ziet het er dan positief uit”, zegt Jos van Zuylen van brancheclub VRB, “maar ik ben sceptisch dat ze dat in december hebben weggewerkt”. De “crux” zit volgens Roger Keijbeck van branchevertegenwoordiger FAM bij het tekort aan examinatoren bij het CBR.

Daar heeft het CBR aan gewerkt, zegt de woordvoerster. Er zijn net veertig mensen ingewerkt en “alle klasjes tot en met de zomer zitten vol”. Ook werken examinatoren over, zodat geselecteerde rijscholen op zaterdagen en feestdagen kunnen afrijden. Het CBR benadrukt dat wachttijden ook afnemen als het slagingspercentage omhooggaat. Dat ligt nu net boven de 50 procent, “dat is te laag”. Het is een oproep aan rijscholen dat het beter moet. Als die beter voorbereide kandidaten leveren, zijn er minder examens nodig en zakken de wachttijden, aldus de woordvoerster.

De lange wachttijden dragen volgens de branche juist bij aan die score. Leerlingen pauzeren de lessen in afwachting van het examen, “omdat het anders wel heel kostbaar wordt”, zegt Van Zuylen. Ook bij herexamens pakken de leerlingen pas iets voor de datum de lessen weer op, ziet Keijbeck. “Niet goed en het bevordert het slagingspercentage niet.”

Het CBR, de branche en het ministerie hebben verbeterplannen. De examencapaciteit moet omhoog, net als het niveau van de instructeursopleidingen, zegt Van Zuylen. Ook moet onderzocht worden of de manier van toetsen nog past in de huidige tijd. De VRB-woordvoerder verwacht niet dat het slagingspercentage volgend jaar ineens op 60 procent ligt. “Dat zou mooi zijn, maar is niet realistisch.”

Media: Israël zou vrijlaten van minder gegijzelden accepteren

Israelische gijzelaars

JERUZALEM – Volgens mediaberichten is Israël bereid af te zien van de oorspronkelijke eis van het vrijlaten van veertig gegijzelden door Hamas in ruil voor een tijdelijk staakt-het-vuren. Israëlische media hebben donderdag gemeld dat Israël bereid zou zijn de vrijlating van twintig gijzelaars te accepteren, zolang het vrouwen, mannen boven de vijftig en ernstig zieken zijn.

Het oorlogskabinet heeft het Israëlische team van onderhandelaars opgedragen dit te bespreken met een Egyptische delegatie die vrijdag in Tel Aviv arriveert, aldus de Israëlische mediaberichten.

The Times of Israel meldt dat Israël hiertoe bereid zou zijn nadat Hamas een eerder voorstel had afgeslagen dat uitging van het vrijlaten van veertig gegijzelden. Hamas beweerde dat het niet zoveel gegijzelden in die categorieën had die nog steeds in leven zijn.

Een hooggeplaatste Israëlische functionaris heeft ontkend dat het om twintig gegijzelden zou gaan. Het zou volgens de functionaris om 33 gegijzelden gaan, het aantal vrouwelijke, seniore en zieke mensen dat nog steeds in Gaza wordt vastgehouden. Volgens Hamas ligt dat getal dichter bij de twintig, aldus The Times of Israel.

Bijna kwart bestelauto’s mag na 1 januari 2025 zero-emissiezone niet meer in

DEN HAAG – Op 1 januari 2024 stonden er in Nederland bijna 228 duizend bestelauto’s geregistreerd met een emissieklasse van 4 of lager. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Dit is bijna een kwart (23 procent) van alle bestelauto’s. Deze voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 niet in de zero-emissiezone (ZE-zone) komen. Meerdere gemeenten voeren op die datum een dergelijke zone in.

Alleen met een vrijstelling of ontheffing mogen deze bestelauto’s dan nog de ZE-zone in. Oldtimers (van 40 jaar of ouder) en rolstoeltoegankelijke voertuigen komen in aanmerking voor een vrijstelling. De emissieklasse geeft de mate van luchtvervuiling weer: hoe hoger het cijfer, hoe schoner het voertuig.

Het aandeel bestelauto’s met een lage emissieklasse is de afgelopen jaren gestaag gedaald. In 2024 had minder dan een kwart van de bestelauto’s een emissielabel van 4 of lager (228 duizend) en in 2020 was dat nog 39 procent (363 duizend).

Bijna vier op de tien bedrijven hadden bestelwagen met lage emissieklasse

In 2022 hadden ruim 166 duizend bedrijven een bestelwagen in een van de laagste emissieklassen. Dat is 38 procent van de bedrijven met bestelauto’s. Dit blijkt uit de laatste cijfers over bedrijven met bestelwagens uit 2022. Het ging dat jaar om 213 duizend bestelwagens met een lage emissieklasse van bedrijven.

Omdat een steeds kleiner deel van de bestelauto’s een lage emissieklasse heeft, zal het percentage bedrijven inmiddels iets lager zijn. Het CBS heeft hier geen recentere cijfers over.

In openbaar bestuur vaak bestelwagen in lagere emissieklasse

Van de bedrijven of overheden met een bestelauto in het openbaar bestuur (zoals gemeenten of de politie) en landbouw, bosbouw en visserij, had rond de 6 op de 10 een of meer bestelauto’s met een lagere emissieklasse in 2022. Bedrijven in het openbaar bestuur hebben vergeleken met bedrijven in andere sectoren een relatief groot bestelautopark. De bestelauto’s met een lage emissieklasse actief in deze bedrijfstak maken met 9 procent maar een klein deel uit van het totaal aantal in deze bedrijfstak. Daarnaast worden relatief minder kilometers met deze voertuigen gereden dan in andere sectoren.

In de bouwnijverheid zijn er iets meer dan 3 op de 10 bedrijven die per 1 januari 2025 door het ingaan van de ZE-zones geraakt kunnen worden. Dit is de bedrijfstak met het laagste aandeel bedrijven met deze bestelauto’s.

Bestelwagen in lage emissieklasse vaak enige bedrijfsauto

Bijna twee derde van de bedrijven met minimaal één bestelwagen in een lage emissieklasse (104 duizend) had geen andere bestelauto, en ook geen vrachtauto of trekker voor oplegger.

In het algemeen zijn er veel bedrijven met één bestelauto werkzaam in de bouwnijverheid en detailhandel. Relatief was het aandeel bedrijven met één bestelauto hoog bij de gezondheidszorg (38 procent van de bedrijven met bestelauto’s) en landbouw (36 procent).

Gemeenten met ZE-zone op 1 januari 2025

Op 1 januari 2025 voeren zestien gemeenten een ZE-zone in. Gemiddeld 38 procent van de bedrijven met bestelauto’s met een bedrijfsvestiging in deze gemeenten had in 2022 minstens één bestelauto met een lage emissieklasse. Dat is hetzelfde aandeel als het landelijk gemiddelde. In Deventer is het percentage bedrijven met een bestelauto in de lage emissieklassen het hoogst, in Den Haag het laagst.

Het is op dit moment niet vast te stellen of de lage emissieklasse bestelauto’s daadwerkelijk bij de bedrijfsvestiging in de betreffende gemeente staan en of ze weleens de toekomstige ZE-zone in rijden.

KLM-personeel mag voortaan ook sneakers dragen

AMSTELVEEN – KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van Luchtvaartnieuws. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

KLM speelt naar eigen zeggen in op de vraag naar comfortabelere werkschoenen. “Sommige collega’s die pumps dragen willen graag een alternatief”, zegt KLM. “Het dragen van sneakers onder een uniform komt steeds vaker voor bij luchtvaartmaatschappijen en past bij de huidige tijd.”

Onder meer stewardessen hebben nu al een keuze in de hoogte van de hak en krijgen het advies om lage hakken te dragen aan boord, laat een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij weten. Voor medewerkers met voetklachten of andere klachten werd al een uitzondering gemaakt.

De medewerkers mogen niet zomaar elke sneaker uit hun kast onder het uniform aantrekken. Zo mogen ze alleen onder een broek sneakers aan en verschilt het per kleur uniform welke kleur sneakers daarbij mogen. De sneakers moeten van glad (imitatie)leer zijn en een witte zool hebben. KLM ontwikkelde ook een eigen schoen in samenwerking met het Nederlandse kledingmerk Filling Pieces.

Dieuwertje Blok moet neusamputatie ondergaan vanwege kanker

Dieuwertje Blok neuskanker

AMSTERDAM – Dieuwertje Blok legt haar werkzaamheden neer en verdwijnt voorlopig uit de openbaarheid, omdat haar neus geamputeerd moet worden. Ze heeft neuskanker. Dat zegt de 66-jarige Blok, vooral geliefd en bekend door het presenteren van Het Sinterklaasjournaal, in de Volkskrant. Een eerdere poging om kankercellen in haar neus te bestrijden was niet succesvol.

“Ik vind het erg raar zelf de publiciteit op te zoeken”, zegt Blok over het interview. “Maar ik wil de regie hebben. Ik zal op een gegeven moment toch weer naar buiten moeten en dan vind ik het een prettig idee dat mensen weten wat het is en hoe ik erin sta. Want het is heel rigoureus wat er moet gebeuren.” Volgens Blok duurt het “een tijd” voor zij een prothese krijgt. “Dus dan is het maar beter als iedereen weet wat er met me aan de hand is.”

De neus van Blok is “van heel dichtbij” bestraald en ook heeft de presentatrice immuuntherapie geprobeerd. Beide behandelingen sloegen niet aan. “Het voelde al niet goed”, zegt ze. “Het stinkt ook een beetje in mijn neus.” Toen Blok te horen kreeg dat een neusamputatie nodig is, was dat “een grote schok” voor haar.

Gezondheid boven alles

“Mijn eerste reactie was: Als dát moet, dan weet ik eigenlijk niet of ik nog wel wil leven”, aldus Blok. Inmiddels kijkt ze daar anders tegenaan. “Nu denk ik: Hup, weg met die kanker. Het was mijn neus of mijn leven. En toen was er geen moment meer waarop ik nog voor mijn neus wilde kiezen.”

Bij de NTR blijft de deur naar Het Sinterklaasjournaal voor Blok “wagenwijd” openstaan, zegt een woordvoerster van de omroep. “We hopen en gaan ervan uit dat ze terugkomt. We denken nu eerst en alleen aan haar herstel, want de gezondheid van Dieuwertje is natuurlijk het allerbelangrijkst.” De NTR noemt de situatie waarin Blok is beland “een hele nare, zware en haast onvoorstelbare”.

Bij het radioprogramma Podium wordt Blok de komende tijd vervangen door Maartje Stokkers, meldt de NTR.

Tweede Kamer wil 25 april als landelijke dag tegen antisemitisme

Joost Eerdmans

DEN HAAG – De Tweede Kamer wil dat 25 april de landelijke dag tegen antisemitisme wordt.

Elk jaar rond die datum moet de Tweede Kamer ook een plenair debat voeren over antisemitisme. Het voorstel hiertoe van JA21 wordt breed ondersteund door de Kamer, zo bleek tijdens een Kamerdebat.

Het toenemende antisemitisme behoeft “voortdurende politieke aandacht”, zei Joost Eerdmans (JA21). Zijn motie om 25 april uit te roepen tot landelijke dag tegen antisemitisme is medeondertekend door de PVV, VVD, NSC, BBB, SGP, ChristenUnie en CDA. Daarmee staat een ruime Kamermeerderheid achter het plan.

Vrijwel de volledige Kamer, behalve het afwezige Forum voor Democratie, wil dat daders van antisemitisme ook een educatieve straf moeten krijgen, als bijzondere voorwaarde bij een straf die de rechter oplegt. Daarbij kan worden gedacht aan een verplicht bezoek aan het Nationaal Holocaustmuseum. “In theorie kan een rechter dit doen, maar in de praktijk wordt zo’n educatieve maatregel nauwelijks opgelegd”, zei initiatiefnemer Mpanzu Bamenga (D66).

Van Praag voelt zich niet beschadigd na terugkeer Kroes bij Ajax

Michael van Praag

AMSTERDAM – Michael van Praag vindt niet dat de raad van commissarissen van Ajax gezichtsverlies heeft geleden door Alex Kroes als technisch directeur terug te laten keren bij de club uit Amsterdam. “Het zou best erg zijn als ik niet naar al die mensen zou hebben geluisterd die graag met Alex door wilden”, zei de voorzitter van het toegangsorgaan na een ingelaste ledenvergadering op jeugdcomplex De Toekomst. “Dat was best slecht geweest.”

Van Praag noemde begin deze maand een terugkeer van Kroes nog onbespreekbaar. “We hadden ons uitvoerig laten inlichten door juristen”, zei hij. “Een algemeen directeur van een beursgenoteerde club kan nu eenmaal niet met voorkennis in aandelen handelen. Of hij dat nu expres of onbewust heeft gedaan maakt dan niet uit. Dat zijn nu eenmaal in strijd met alle regels, waar we ons aan moeten houden.”

Ook Van Praag merkte de afgelopen weken dat veel mensen bij Ajax graag wilden dat Kroes zou terugkeren, in welke vorm dan ook. “We hebben de afgelopen weken opnieuw met juristen om de tafel gezeten”, zei de erevoorzitter van Ajax. “Nu zijn we gelukkig tot deze oplossing gekomen. Nee, ik voel me zeker niet beschadigd. Ik moet doen wat het beste voor Ajax is. Natuurlijk is het niet leuk als mensen in het stadion zingen dat ik moet oprotten. Maar ik was de boodschapper. Die krijgt de schuld. Maar alle leden van de rvc waren het eens met de beslissing om Kroes te schorsen. Gelukkig kunnen we nu verder. Er moet nog veel gebeuren. Er moet nog een nieuwe algemeen directeur komen, of eerst een tijdelijke en we zoeken nog drie commissarissen.”

Kroes is blij dat hij als technisch directeur bij Ajax mag terugkeren. “Ik wilde terug naar Ajax, in welke vorm dan ook”, zei hij. “Het gaat erom dat Ajax er weer bovenop komt. Ik hecht weinig waarde aan een paar streepjes meer of minder op mijn schouder. Ook als technisch directeur kan ik Ajax helpen. Ik ben vrijdag om acht uur op kantoor en kan dan de zaken weer oppakken. Er moet een nieuwe trainer komen en we willen een goede selectie samenstellen. Natuurlijk heb ik er spijt van dat ik vlak voor mijn benoeming nog aandelen van Ajax heb gekocht. Maar ik was mezelf van geen kwaad bewust. Ik heb die aandelen nog steeds en zal ze nooit verkopen. Die zijn voor mijn kinderen.”

Ook voorzitter Ernst Boekhorst van de bestuursraad is blij met de terugkeer van Kroes. “We hebben ons door veel mensen laten voorlichten”, zei hij. “Ook door Louis van Gaal en ook daarom hebben we de rvc verzocht om te onderzoeken of een terugkeer van Kroes mogelijk was. Zowel Kroes als de rvc zijn in het belang van Ajax uit hun schaduw gestapt. Dat doet ons goed.”

Huurwet De Jonge aangenomen door Tweede Kamer

Hugo de Jonge

DEN HAAG -De Wet betaalbare huur is donderdag aangenomen door de Tweede Kamer. Die wet, ingediend door demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken), moet een deel van de huren die nu nog in de vrije huursector vallen omlaag brengen. Zoals verwacht hielp de PVV de wet aan een ruime meerderheid.

Het puntenstelsel dat de maximale huurprijs bepaalt, geldt onder de nieuwe wet tot en met 186 punten oftewel ruim 1100 euro. Op dit moment is dat nog 147 punten, zo’n 880 euro. Door die uitbreiding moeten de huren van honderdduizenden woningen dalen. Daarnaast wordt dit zogeheten woningwaarderingsstelsel dwingender: nu moeten huurders nog zelf naar de Huurcommissie stappen voor een lagere huur, straks mogen gemeenten ook handhaven.

Met name VVD en BBB zijn bezorgd dat verhuren straks niet meer winstgevend is, waardoor investeerders hun panden massaal verkopen en de bouw van nieuwe woningen afneemt. De Jonge vindt dat zijn wet een balans treft tussen belangen van huurders en verhuurders, en ziet de mogelijke verkoop van woningen als correctie op de eerdere opkoop van woningen door investeerders.

De Eerste Kamer moet zich nog over de wet buigen. Wanneer dat gebeurt, is nog niet bekend. Als dezelfde partijen in de senaat voor stemmen als in de Tweede Kamer, zou de wet ook daar een meerderheid halen.

Topontwerper Newey verlaat kampioensteam Red Bull

Adrian Newey

MILTON KEYNES – Topontwerper Adrian Newey heeft besloten het Formule 1-team van Red Bull te verlaten. Dat meldden diverse goed ingevoerde autosportmedia.

De 65-jarige Newey werkte twintig jaar bij Red Bull en ontwierp de auto’s waarin Sebastian Vettel vier en Max Verstappen drie wereldtitels veroverde. Verstappen beschikt ook dit seizoen weer over een supersnelle auto en is hard op weg naar zijn vierde wereldtitel.

Naar verluidt wil Newey weg omdat er nog steeds een interne machtsstrijd binnen het team van Red Bull gaande zou zijn. Teambaas Christian Horner heeft daarin de steun van de Thaise zakenman Chalerm Yoovidhya, die 51 procent van de aandelen bezit. Topadviseur Helmut Marko staat aan de kant van de Oostenrijkse eigenaren van Red Bull. Newey zou zich ook niet lekker voelen bij de affaire rond Horner, die is vrijgepleit in de klacht van grensoverschrijdend gedrag jegens een werkneemster.

Voordat Newey bij Red Bull aan de slag ging, had hij zijn sporen al verdiend in de Formule 1 door de Williams te ontwerpen waarin Damon Hill in 1996 de wereldtitel veroverde. Ook bedacht hij de McLaren waarin de Fin Mika Häkkinen twee keer wereldkampioen werd. Het is nog niet bekend of Newey overstapt naar een andere renstal. Hij zou dit jaar al een lucratief aanbod hebben gehad van Aston Martin.

Gemeenten moeten derdelanders voorlopig weer opvangen

DEN HAAG – Gemeenten moeten zogeheten derdelanders voorlopig weer dezelfde opvang en rechten geven als andere vluchtelingen uit Oekraïne. Demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij hiertoe genoodzaakt is omdat de Raad van State over de kwestie vragen heeft gesteld aan het Hof van Justitie van de Europese Unie, zo werd donderdag bekend. Hij heeft de gemeenten hierover al ingelicht.

De hernieuwde bescherming duurt in ieder geval totdat het hof antwoord heeft gegeven. Het is niet bekend wanneer dat gebeurt. Over de derdelanders is een juridisch gevecht losgebarsten waardoor gemeenten ook niet precies meer wisten wat ze moesten. De tijdelijk opvang was begin april beëindigd maar sommige gemeenten kozen ervoor om de betrokkenen toch nog op te vangen. Andere gemeenten beëindigden wel de opvang en Van der Burg herhaalt in de brief dat zij dit rechtmatig hebben gedaan.

Als derdelanders nog in Nederland zijn, kunnen zij weer opvang krijgen bij de gemeenten. Degenen die al zijn vertrokken uit Nederland, kunnen dat niet meer doen, licht een woordvoerster van het ministerie toe.

VNG blij met brief

Derdelanders woonden met een tijdelijke verblijfsvergunning in Oekraïne toen Rusland dat land ruim twee jaar geleden binnenviel. Ze vluchtten naar Europa en kregen tijdelijk bescherming. Het kabinet wil dat ze terugkeren naar hun land van herkomst, maar meerdere derdelanders hebben dat besluit aangevochten. Verschillende rechtbanken hebben een ander oordeel gegeven, waarna de Raad van State zich er weer over boog.

Het Veiligheidsberaad en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn blij dat de brief van Van der Burg zorgt voor eenduidigheid. “Deze lijn geeft zowel gemeenten als derdelanders voorlopig duidelijkheid”, laat een woordvoerder van de VNG namens beide organisaties weten.

Airbus verhoogt productie van zijn A350-vliegtuigen

TOULOUSE – Airbus heeft het productiedoel voor zijn A350-toestellen verder verhoogd. Dat meldt de Europese vliegtuigfabrikant bij de publicatie van de kwartaalresultaten. Tegen 2028 moeten maandelijks twaalf vliegtuigen van het type van de band rollen. Oorspronkelijk was het doel om tegen 2026 tien toestellen per maand te produceren.

Airbus leek het afgelopen kwartaal flink te profiteren van de gestegen vraag naar vliegreizen. De omzet steeg met 9 procent op jaarbasis tot meer dan 12,8 miljard euro. Het leeuwendeel daarvan was afkomstig van de verkoop van vliegtuigen, ruim 9,1 miljard euro. De opbrengsten hiervan stegen met 13 procent. Onder de streep bleef een nettowinst van 595 miljoen euro over, 28 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2023.

Airbus houdt verder vast aan de eerdere verwachtingen voor dit jaar, ervan uitgaande dat “verdere verstoringen van de wereldeconomie, het luchtverkeer, de toeleveringsketen, de interne activiteiten van het bedrijf en zijn vermogen om producten en diensten te leveren” uitblijven. Op basis daarvan verwacht Airbus dit jaar ongeveer 800 commerciële vliegtuigen af te leveren.

Kwartaalverlies Boeing

Bij de grote Amerikaanse concurrent Boeing zagen de resultaten, die woensdag werden gepubliceerd, er heel anders uit. Het nettoverlies van dat bedrijf bedroeg in het eerste kwartaal 355 miljoen dollar, omgerekend 333 miljoen euro. Ook de omzet over de maanden januari, februari en maart daalde, met 8 procent tot 16,6 miljard dollar. Dat kwam mede doordat het productieproces werd afgeremd om verbeteringen te kunnen doorvoeren.

Boeing ligt sinds januari onder vuur nadat een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 tijdens een vlucht was losgekomen. Begin maart viel kort na vertrek vanaf San Francisco een wiel van het landingsgestel van een Boeing 777 van United Airlines. Het hoofd van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA zei onlangs dat het bedrijf de laatste tijd de prioriteit te veel bij de productie had gelegd en te weinig bij de veiligheid.

×