Clicky

donderdag 14 november 2024 - 21:20 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 470

Martijn Krabbé heeft vorm van kanker

Martijn Krabbé

AMSTERDAM – Martijn Krabbé heeft een vorm van kanker. Dat deelt de 55-jarige presentator dinsdag via Instagram. Krabbé laat weten dat er “nog meerdere behandelopties” zijn.

“Er is bij mij een vorm van kanker gevonden”, begint Krabbé zijn bericht. “Dat is treurig nieuws, maar ik zie ook genoeg kansen hier iets mee te doen.”

“Voor mijn gezin is dit het moeilijkst”, gaat Krabbé door. “Gelukkig kan ik zeggen dat ze sterk zijn en er zelfs met humor over praten. Over kanker valt niet zoveel te lachen maar ze hebben het voor elkaar gekregen hoor. Met liefde overwin je eigenlijk alles. Ik sta er dus hoe dan ook goed voor.”

Krabbé laat weten “wel weer een keer in de lucht” te komen als hij en zijn gezin “van de schrik zijn bekomen”. “Voor nu hoop ik dat we een beetje met rust worden gelaten”, besluit hij.

Meisje (14) overleden na ongeval in Beverwijk

BEVERWIJK – Het 14-jarige meisje die vorige week betrokken raakte bij een ernstig verkeersongeval aan de Plesmanweg in Beverwijk is maandagavond aan haar verwondingen overleden, meldt de politie dinsdag.

De politie kreeg donderdag 29 februari 2024 rond 08.10 uur melding van een ernstige aanrijding tussen een fietser en een auto. Het 14-jarige meisje werd met zwaar letsel naar het ziekenhuis gebracht.

De bestuurder van de auto, een 31-jarige man uit de gemeente Laarbeek (provincie Noord-Brabant), werd volgens procedure aangehouden. Hij is inmiddels heengezonden. Zijn betrokkenheid bij het verkeersongeval wordt onderzocht door de afdeling Verkeersongevallenanalyse van de politie.

Aan de familie van het slachtoffer is een familierechercheur toegewezen. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het verkeersongeval.

Tanken op korte termijn mogelijk weer duurder

DEN HAAG – [update 12:26 uur] Tanken wordt de komende tijd waarschijnlijk duurder, voorspelt deskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. De adviesprijs van een liter Euro95 ligt op dit moment rond de 2,17 euro en van een liter diesel rond de 1,97 euro, maar met het besluit van oliekartel OPEC+ om de productie van olie langer te beperken kan de prijs volgens Van Selms nog verder oplopen. Ook speelt onrust in de wereld een grote rol volgens Van Selms. “Zoals de Houthi-rebellen die nog steeds actief zijn in de Rode Zee en natuurlijk de oorlog in Oekraïne.”

Zondag besloot de OPEC samen met bondgenoten zoals Rusland om de huidige productieverlaging van vaten ruwe aardolie te verlengen tot en met het einde van juni. Het gaat om een verlaging van zo’n 2 miljoen vaten per dag, waarvan OPEC-lid Saudi-Arabië de helft voor zijn rekening neemt. De bedoeling is dat de geldstromen uit olie-export op peil blijven voor de zogenoemde OPEC+-landen. “Hoeveel hoger het wordt is eigenlijk niet te zeggen, maar het tijdperk van goedkope ruwe olie en benzine is voorbij.”

Hoe groot de impact van het besluit precies gaat zijn, is volgens Van Selms moeilijk te zeggen en hangt tegenwoordig af van meerdere factoren. “Het is namelijk de vraag hoeveel macht OPEC+ nog heeft. Het hoeft niet direct zo te zijn dat de leden ook echt gaan handelen naar het woord.” Daarbij stelt Van Selms ook dat het olievolume dat OPEC+ op de wereldmarkt brengt lager is dan in het verleden, waardoor de invloed op de olieprijs minder is.

Handelsroute

Wat tegenwoordig meer invloed op de olieprijs heeft zijn bijvoorbeeld de aanvallen van de Houthi-rebellen in de Rode Zee, waardoor olietankers de belangrijke handelsroute vermijden. Daarnaast heeft de oorlog in Oekraïne nog steeds merkbare invloed door bijvoorbeeld de ban op Russische olie door westerse landen.

Naast het besluit van OPEC+ kwam ook China deze week met olienieuws. Bij het Volkscongres van de Chinese Communistische Partij (CCP) kondigde premier Li Qiang aan dat China de exploratie en productie van olie en gas verder op gaat voeren. Daarbij had hij wel een kanttekening. “Het zal niet makkelijk worden voor ons om die doelen te realiseren.”

Toch is het besluit van China volgens Van Selms aanzienlijk. “Het betekent heel veel. De Verenigde Staten hebben een aantal jaar geleden hetzelfde gedaan en die zijn nu op papier zelfvoorzienend. Ze hebben laten zien dat het mogelijk is.”

Bos Logistics kiest opnieuw voor Volvo FH Electric

Bos Logistics

SCHIPHOL – Bos Logistics neemt een tweede Volvo FH Electric 4×2-trekker in gebruik. De succesvolle ervaring met de eerste Volvo FH Electric is een belangrijke reden voor deze stap. De full service logistiek dienstverlener zet de truck, geleverd door Volvo Group Truck Center, in voor het transport van luchtvracht op en rond Schiphol.

Bos Logistics is specialist op het gebied van transport en op- en overslag van lucht- en zeevracht. Sinds een paar maanden rijdt het bedrijf op en rond Schiphol met een Volvo FH Electric 4×2-trekker. “Deze elektrische truck zetten we in voor first- en last-mile delivery op Schiphol”, zegt Fleetmanager David Fonseca. “Hiermee verzorgen we de afhandeling van luchtvracht van onze partner DSV. Als bedrijf in de transportsector moet je stappen zetten richting duurzame oplossingen om de impact op het milieu te verkleinen. We streven ernaar om onze CO2-uitstoot jaarlijks te reduceren en ook onze partner DSV vindt dat belangrijk. Daarbij doen we graag ervaring op met de mogelijkheden van een elektrische truck, in eerste instantie bij inzet in de first- en last-mile delivery. Volvo Trucks is koploper op het gebied van elektrische trucks en is daarom een logische partner om deze stap te zetten.”

Bos Logistics

‘Voor de chauffeur is het rijden niet wezenlijk anders’

Op voorhand had Bos Logistics een aantal voorwaarden. “We willen minimaal 150 kilometer op een dag kunnen rijden zonder tussentijds te hoeven opladen. Ook willen we met deze truck hetzelfde werk kunnen doen als met een dieseltruck en moet voor de chauffeur het rijden niet wezenlijk anders zijn. We rijden inmiddels een paar maanden met deze truck en kunnen concluderen dat de Volvo FH Electric aan al deze eisen voldoet. In de praktijk rijdt de chauffeur maximaal 70 kilometer per dag, dus actieradius is geen issue. Ook de chauffeur is zeer tevreden: de truck doet het voortreffelijk en is superstil.”

Volvo Connect geeft inzicht in het verbruik

Bos Logistics maakt gebruik van de digitale interface Volvo Connect: het digitale klantenportal van Volvo Trucks. Volvo Connect geeft gebruikers 24/7 inzicht in het wagenpark en de prestaties van trucks. “Hiermee kunnen we onder meer het verbruik goed monitoren en is ook alle historische data over onderhoud van de truck gebundeld op één plek. Ook hebben we een Volvo Gold-servicecontract afgesloten, zodat alles rond reparatie en onderhoud voor ons wordt gedaan. Volvo Group Truck Center Aalsmeer regelt dat allemaal voor ons. Een van de voordelen van het Gold-servicecontract is dat ze op afstand mee kunnen kijken. Zo kunnen ze de truck binnenroepen als een werkplaatsbezoek nodig is.”

Tweede truck voor inzet op luchthaven

Mede op basis van de ervaringen tot dusver heeft Bos Logistics besloten om een tweede Volvo FH Electric 4×2-trekker in gebruik te nemen. “Met deze truck gaan we hetzelfde werk doen, maar dan bij de luchthaven Brussels Airport. In principe is de truck hetzelfde gespecificeerd, al hebben we op details wat wijzigingen aangebracht. Bij een elektrische truck moet je bijvoorbeeld rekening houden met de plek van de accupacks. Daarom is de hendel waarmee de koppelschotel wordt bediend iets verplaatst, zodat de chauffeur voldoende ruimte heeft om daar goed bij te kunnen.”

Groene toekomst

Het wagenpark van Bos Logistics bestaat uit tweehonderd eigen voertuigen, waarvan twaalf Volvo-trucks. De komende jaren gaat het bedrijf meer doen om de vloot te vergroenen. Onlangs is Bos Logistics toegetreden tot het TULIPS consortium. TULIPS ontwikkelt innovaties om de overgang naar schone mobiliteit te vergemakkelijken en duurzaamheid op luchthavens te bevorderen.

Fonseca: “Het is onze ambitie om een leidende rol te spelen in het reduceren van de CO2-voetafdruk in lucht-/ en zeevracht over de weg, onder andere door in te zetten op elektrisch vrachtvervoer. Daarnaast gebruiken we alternatieve brandstoffen zoals HVO100.”

‘Limited Edition’ van eerste elektrische MAN-truck bijna uitverkocht

MAN eTruck

LEUSDEN – De eerste limited edition-uitvoeringen van de nieuwe MAN eTruck zijn al uitverkocht, op een heel klein aantal voertuigen na. In totaal zijn er 700 bestellingen en bestelaanvragen binnengekomen voor de eTruck. Trucks met dieselmotoren en batterij-elektrische aandrijflijnen worden in de MAN-fabriek in München binnenkort op dezelfde assemblagelijn geproduceerd voor een optimale flexibiliteit. Het is de bedoeling dat in 2030 de helft van alle nieuwe trucks van MAN die in Europa worden afgeleverd elektrisch aangedreven is.

“We zijn verheugd dat de nieuwe elektrische truck van MAN zo goed is ontvangen door onze klanten. Het unieke, modulaire accuconcept, dat voor elke toepassing het juiste compromis tussen actieradius en laadvermogen biedt en alle gangbare opbouwtypes mogelijk maakt, draagt hier zeker aan bij. De juiste voertuigen voor de ommekeer in het goederenvervoer over de weg zijn er dus al en zullen nog dit jaar aan de eerste klanten worden afgeleverd. Zowel de bedrijfswagenindustrie als grote delen van de logistieke sector zijn klaar om een beslissende bijdrage te leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. We hebben echter dringend de juiste openbare laadinfrastructuur nodig, zodat het CO2-neutrale goederenvervoer over de weg op gang kan komen en klanten niet gedesillusioneerd raken na de initiële euforie”, stelt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.

“Als onderdeel van de TRATON GROUP is MAN, samen met de Volvo Group en Daimler Truck, betrokken bij de Milence joint venture, die tot doel heeft om in heel Europa minstens 1.700 high-performance en megawatt laadpunten voor bedrijfsvoertuigen op te zetten. We hebben tegen 2030 echter minstens 50.000 oplaadpunten nodig in Europa om een consistente overstap mogelijk te maken. We willen alle spelers uit de politiek en de energiesector daarom oproepen om samen te werken aan deze belangrijke bijdrage om de klimaatdoelstellingen te realiseren”, vervolgt Vlaskamp.

Maximale flexibiliteit: de nieuwe MAN eTruck

De nieuwe MAN eTGX en MAN eTGS worden gekenmerkt door een hoge mate van variabiliteit met betrekking tot de accuconfiguratie, met een keuze uit drie tot zes accupakketten. Dit betekent dat de optimale voertuigconfiguratie wat betreft de actieradius, laadvermogen en laadtijd kan worden geselecteerd voor elke toepassing – van supermarktleveringen in het stadscentrum en regionale levering van bouwmaterialen tot langeafstandstransport in de productielogistiek. Met zes accupacks, waarvan er twee onder de cabine zijn geïnstalleerd en nog eens maximaal vier aan de zijkant van het voertuigframe, bieden de eTGX en eTGS maximaal 480 kWh aan bruikbare accucapaciteit voor een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer. Naast de CCS-standaard, die werkt met maximaal 375 kW, stelt MAN klanten in staat om te laden volgens de nog krachtigere megawatt laadstandaard (MCS), voor snel tussentijds laden tijdens tussenstops. Die standaard maakt in eerste instantie laden met 750 kW mogelijk en in een later stadium zelfs met meer dan een megawatt aan laadvermogen.

Optimaal aanpassingsvermogen voor specifieke toepassingen

Het modulaire accuconcept van de MAN eTGX en MAN eTGS biedt naast laadvermogen en een opbouwvriendelijke positionering van de aandrijfunit ook een hoge mate van variabiliteit voor een groot aantal opbouwvarianten, plus zeer korte wielbases vanaf 3,75 meter. Daardoor kan de trekker gecombineerd worden met alle gangbare opleggervarianten binnen de toegestane totale lengtespecificaties. Dit maakt ook volumevarianten voor laadhoogtes van drie meter mogelijk, waar vaak vraag naar is in de productielogistiek.

360 graden eMobility Advies

Al vóór de aankoop van een nieuwe eTruck ondersteunt MAN klanten met zijn 360 graden eMobility Consulting. Naast advies over het meest geschikte voertuig wordt er ook rekening gehouden met klantspecifieke bedrijfsomstandigheden, waaronder kostenoptimalisatie, routeanalyse, vlootoptimalisatie en – hierop voortbouwend – het benodigde advies met betrekking tot de laadinfrastructuur.

Extra ondersteuning wordt geboden door digitale tools als de nieuwe MAN eReadyCheck – waarmee klanten kunnen controleren hoe hun leveringsroutes volledig elektrisch kunnen worden bereden – of de MAN eManager. Met die laatste kunnen wagenparkbeheerders op elk moment belangrijke informatie over de laadstatus van alle trucks in het wagenpark monitoren.

Ook heeft MAN een eigen laadinfrastructuuraanbod voor klanten in zijn portfolio via partnerschappen met laadinfrastructuurfabrikanten als ABB, Heliox en SBRS. De serviceorganisatie biedt servicecontracten en financieringsoplossingen voor de nieuwe MAN eTrucks die speciaal zijn afgestemd op elektromobiliteit.

Politie vermoedt brandstichting als oorzaak uitval Tesla-fabriek

Tesla

BERLIJN -De Duitse politie vermoedt dat brandstichting bij een elektriciteitsmast heeft gezorgd voor een stroomstoring waardoor de productie bij de grote fabriek van Tesla nabij Berlijn is stilgevallen. Volgens Duitse media is er dinsdagochtend vroeg een explosie geweest bij een stroommast in de buurt van de fabriek in Grünheide.

De brandweer is ingezet om het vuur te blussen en de politie heeft een helikopter ingeschakeld voor onderzoek. Ook heeft de politie een drone ingezet. De fabriek van Tesla is ontruimd.

Actievoerders zijn momenteel aan het demonstreren tegen de uitbreidingsplannen die Tesla heeft voor de fabriek. De actievoerders hebben sinds vorige week een bos naast de autofabriek bezet, bijvoorbeeld met boomhutten. Ze zijn het er niet mee eens dat bomen gekapt moeten worden voor de uitbreiding.

Actievoerder

Volgens de regionale krant Märkische Allgemeine is in de buurt van de elektriciteitsmast een tent aangetroffen van een mogelijke actievoerder. Er waren aanwijzingen dat daar ook explosieven waren begraven. Daardoor werd de inzet van brandweer en politie rond de locatie tijdelijk gestaakt.

Tesla zegt dat er ook veiligheidsmaatregelen zijn getroffen voor de fabriek. Na overleg met de lokale stroomaanbieder zou Tesla niet verwachten dat de productie snel wordt hervat.

Vergroting

Het fabrieksterrein is 300 hectare groot, maar Tesla wil daar 170 hectare aan toevoegen. Die ruimte zou onder meer nodig zijn voor een treinstation voor goederenaanvoer, opslaghallen en een opvang voor kinderen van werknemers. Tesla produceert daar jaarlijks zo’n 300.000 auto’s. Het bedrijf wil die productiecapaciteit opvoeren naar 1 miljoen.

Eerder spraken omwonenden van de fabriek zich al uit tegen de uitbreiding. Inwoners van Grünheide stemden in een plaatselijk referendum in meerderheid tegen.

Afvalwater

Tesla ligt ook onder vuur omdat het de limieten voor afvalwater bij de fabriek in de oostelijke deelstaat Brandenburg zou overschrijden. Een deel van de geplande fabrieksuitbreiding ligt bovendien in een waterbeschermingsgebied.

De minister van Binnenlandse Zaken van Brandenburg zei dat als er daadwerkelijk sprake is geweest van brandstichting, dat een “verraderlijke aanval” op de elektriciteitsinfrastructuur zou zijn. Volgens hem zijn daardoor duizenden mensen van stroom afgesneden. De minister waarschuwde wel voor “voorbarige speculaties” over wie verantwoordelijk kan zijn.

Meer files als projecten vanwege stikstof blijven stilliggen, zegt EIB

files door stikstof

AMSTERDAM – Op zestien knelpunten op de Nederlandse rijkswegen zullen de files de komende jaren flink toenemen als gevolg van door stikstof stilgelegde wegenprojecten. In totaal gaat het in de periode 2024 tot 2030 om 14,5 miljoen extra voertuigverliesuren, ofwel uren vertraging. Dat heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) becijferd. Ter vergelijking: in heel 2022 hebben alle weggebruikers samen 58,1 miljoen uur extra moeten reizen door files, volgens cijfers van Rijkswaterstaat.

Mede door de stikstofuitstoot zijn meerdere projecten voor de aanleg of uitbreiding van rijkswegen tijdelijk stilgezet of vertraagd. Hierdoor neemt de filedruk de komende jaren toe, terwijl die juist was afgenomen als de projecten wel waren doorgezet, volgens het EIB.

“De totale congestie op deze zestien knelpunten zal verdubbelen als de projecten niet worden uitgevoerd”, waarschuwt de EIB. Met name het aanpakken van Knooppunt Hoevelaken had de filezwaarte op verschillende knelpunten fors kunnen verminderen, zegt het instituut. Dat project ligt nu stil.

Productieverlies

De budgetten die waren vrijgemaakt voor de wegenprojecten kunnen bovendien niet allemaal doorgeschoven worden naar andere projecten, zoals onderhoud, wat per saldo leidt tot een productieverlies van 1,2 miljard euro voor de infrasector in Nederland tussen 2024 en 2030. Projecten voor de aanleg en uitbreiding van rijkswegen worden met een productieverlies van 800 miljoen euro het sterkst getroffen, volgens het EIB. Ook bij weginvesteringen door provincies en gemeenten en bij vervangings- en renovatieprojecten van het Rijk lopen de verliezen door stikstof in de honderden miljoenen euro’s.

De EIB keek ook naar de risico’s rond stikstof voor negentien grootschalige woningbouwlocaties. Naast de bouw van een half miljoen woningen vragen deze plannen ook om grote investeringen in wegen en openbaar vervoer. De bouw daarvan beslaat meerdere decennia, maar nog steeds gaat het om hoge aantallen per jaar, aldus het EIB. Ook hierbij kan de stikstofuitstoot tijdens de bouw problemen geven, concludeerde het instituut.

Politie valt woonwagenkamp in Neerbeek binnen

Politie

NEERBEEK – De politie heeft dinsdagmorgen een inval gedaan bij een woonwagenkamp aan de Spaubeekerstraat in Neerbeek. Dat bevestigt de politie na berichtgeving door regionale krant De Limburger.

De inval vond rond 07.45 uur plaats. Volgens de politie gaat het om een onderzoek naar ondermijnende criminele activiteiten in het woonwagenkamp in de Limburgse gemeente. Om wat voor activiteiten het precies gaat, is niet bekend.

De politie verwacht in de loop van de middag meer informatie te kunnen geven over de inval.

Vrouw zonder geldig rijbewijs met vrachtwagen van de weg op N44 [+foto]

Vrachtwagen van de Weg Wassenaar

WASSENAAR – Een vrouw is in de nacht van maandag op dinsdag 5 maart met een vrachtwagen van de weg geraakt. Dit gebeurde op de Rijksstraatweg(N44) in Wassenaar.

Even na 00:30 uur kwam de vrachtwagen door nog onbekende oorzaak deels in de berm terecht. De vrouwelijke chauffeur raakte een paal en kwam daarna volledig in de berm terecht. De vrachtwagen kwam uiteindelijk in de bossage tot stilstand.

De vrouw raakte gewond en is per ambulance met spoed overgebracht naar het ziekenhuis in Den Haag.

De vrouw bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs waarmee zij de vrachtwagen mocht besturen. De politie zal haar op een later moment verhoren over dit strafbare feit.

Duizenden hartpatiënten dood door uitstel zorg in coronatijd

DRIEBERGEN – Tijdens de coronapandemie zijn enkele duizenden mensen extra overleden aan hartklachten. Ongeveer de helft van hen had waarschijnlijk eerder gedotterd moeten worden, maar dat lukte niet doordat de reguliere zorg in die tijd vrijwel stillag. Dat constateert gezondheidseconoom Eline van den Broek-Altenburg.

De gezondheidseconoom bestudeerde de medische informatie over bijna 113.000 mensen die tussen 2018 en 2021 met hartklachten in een Nederlands ziekenhuis waren beland. Bij een deel moest binnen een paar dagen ingegrepen worden. Anderen konden langer wachten op hulp. In de coronajaren 2020 en 2021 zijn in beide groepen meer mensen overleden dan in de jaren voor de uitbraak, 2018 en 2019.

Het uitstel van de dotterbehandelingen heeft met name tot sterfte geleid onder mensen die binnen een paar dagen na de diagnose geholpen hadden moeten worden. Ook onder mensen die langer konden wachten op een dotterbehandeling is sprake van een flinke oversterfte. Artsen beperkten zich in die tijd vooral tot mensen die mogelijk in levensgevaar waren en meteen hulp nodig hadden.

Nieuwe klachten

Het uitstel van de behandelingen had ook een ander gevolg. Mensen die met vertraging werden gedotterd, kregen later vaak opnieuw klachten en moesten toen alsnog snel geholpen worden. Daardoor waren er in 2021 vrij veel acute ingrepen.

Door de oversterfte stijgt het aantal mensen dat door hartproblemen overlijdt, na jaren van daling. “De totale hartsterfte nam af, maar de pandemie heeft die daling tenietgedaan”, aldus Van den Broek-Altenburg.

Onderzoek

Van den Broek-Altenburg presenteert haar conclusies dinsdag op een congres van de organisatie ZonMw, die innovatie en onderzoek in de zorg financiert. De organisatie heeft de onderzoeken van Van den Broek-Altenburg en anderen subsidie gegeven na een aangenomen motie in de Tweede Kamer.

Van den Broek-Altenburg hoopt dat haar onderzoek door kan gaan. Ze wil bijvoorbeeld weten wat de schade van de coronapandemie op de lange termijn is. Ook wil ze weten of het aantal mensen dat aan hartklachten sterft weer daalt nu de pandemie achter de rug is.

BBC: onderzoek naar baas FIA om bemoeienis straf Alonso

LONDEN – De internationale autosportfederatie FIA onderzoekt of voorzitter Mohammed Ben Sulayem vorig jaar de uitslag van de Grote Prijs van Saudi-Arabië in de Formule 1 heeft beïnvloed. Dat meldt de BBC.

Volgens een klokkenluider heeft Ben Sulayem aangedrongen om een tijdstraf van 10 seconden voor Fernando Alonso (Aston Martin) ongedaan te maken. Die bewering zou in een rapport staan dat in het bezit is van de ethische commissie van de FIA. De BBC zou het rapport hebben ingezien.

Alonso eindigde uiteindelijk niet als vierde maar derde in Saudi-Arabië omdat de straf werd ingetrokken. Het rapport van de ethische commissie van de FIA wordt binnen vier tot zes weken verwacht. Ben Sulayem en de FIA willen voorlopig niet reageren op het nieuws van de BBC.

Vier jaar gevangenisstraf voor achterlaten baby in ondergrondse afvalcontainer

AMSTERDAM – Het gerechtshof Amsterdam veroordeelt een vrouw tot 4 jaar gevangenisstraf voor het achterlaten van haar enkele weken oude baby in een ondergrondse afvalcontainer. Dat is vandaag in hoger beroep beslist. Hiermee bevestigt het hof het vonnis van de rechtbank.

In de nacht van 26 oktober 2014 hoorde een voorbijganger in Amsterdam Slotermeer gehuil uit een container komen en alarmeerde de hulpdiensten. Brandweerlieden troffen een baby aan in een dichtgeknoopte plastic tas.

Jarenlang slaagde de politie er niet in een verdachte te achterhalen. Dit veranderde in februari 2021, toen een vingerafdruk op de plastic tas werd vergeleken met afdrukken in een internationale databank, wat leidde tot een match. Dit spoor leidde uiteindelijk naar de verdachte, die in Duitsland werd gearresteerd.

Op verzoek van de advocaat van de verdachte gaf het hof opdracht tot een rechtspsychologisch onderzoek naar de betrouwbaarheid van de bekennende verklaring die zij na haar aanhouding in 2021 aflegde. Het naar aanleiding daarvan opgemaakte rapport bracht het gerechtshof niet tot een ander oordeel dan de rechtbank over de bruikbaarheid voor het bewijs van deze bekennende verklaring.

OM eist 10 jaar cel en tbs voor fatale brandstichting Arnhem

UTRECHT – Het Openbaar Ministerie heeft maandag een celstraf van tien jaar en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 38-jarige Enid T. voor brandstichting in de Arnhemse De Wiltstraat. Bij de brand kwamen twee vrouwen van 46 en 51 jaar om het leven, zijn twee panden verwoest en raakten vijf andere panden zwaar beschadigd.

De fatale brand woedde op 31 januari vorig jaar vanaf 05.45 uur in de wijk Sint Marten in Arnhem. De brandweer had ruim zes uur nodig om het vuur onder controle te krijgen en vond pas ‘s avonds tijdens het nablussen het eerste verminkte lichaam. De volgende dag is het tweede stoffelijk overschot gevonden.

De brand begon bij de ingang van een schuur met daarbovenop een geïmproviseerde woning van een van de slachtoffers. “Een woning die eigenlijk geen woning was”, zei de moeder van het 46-jarige slachtoffer maandag in de rechtbank in Utrecht. “Ze woonde er illegaal en gaf heel veel overlast. Wat ze haar huisje noemde was een zolder boven een garage, die door de gemeente op meer dan tien punten was afgekeurd”, vertelde de moeder. “Het hele gebouw was zeer brandgevaarlijk en er was geen vluchtweg. Wat moeten ze bang zijn geweest toen ze het vuur zagen en nergens heen konden. Verschrikkelijk, daar moet ik niet aan denken.”

Psychoses

De verdachte kende de twee slachtoffers uit het Arnhemse daklozencircuit. T. was verslaafd aan drank en drugs, vertelde ze de rechters. Ze zei dat ze wakker werd in de rook en dat ze zich niet kan herinneren dat ze de brand heeft aangestoken. T. kampte volgens gedragsdeskundigen van het Pieter Baan Centrum destijds met psychoses, mogelijk als gevolg van trauma’s uit het verleden in combinatie met drugsgebruik. Dat maakt haar in de visie van de deskundigen verminderd toerekeningsvatbaar.

T. stichtte de brand uit boosheid na een conflict met beide vrouwen, zei de officier van justitie. T. vertelde familieleden dat ze met een aansteker een teddybeer had aangestoken. Daarna sloeg ze op de vlucht. De slachtoffers zaten volgens de aanklager in de val. De brand ontwikkelde zich volgens hem zo snel, dat de vrouwen geen tijd hadden alarm te slaan. De schuurwoning was niet op elektriciteit en het lichtnet aangesloten, wat betekent dat er geen sprake kan zijn geweest van kortsluiting.

Henk Vlot Transport & Forwading overgenomen door Duitse Reederei Deymann Gruppe

HAREN – Transportbedrijf Henk Vlot Transport & Forwading is overgenomen door 2M Logistics BV. 2M Logistics BV is in handen van de Duitse binnenvaartrederij Deymann Gruppe uit het Duitse Haren (Ems, Niedersachsen). De overname werd vandaag, maandag 4 maart 2024 aangekondigd.

Het bedrijf zal onder de naam 2M Logistics voortgezet worden onder leiding van Martin Deymann en Marcel Hulsker. “Met deze stap zetten we een nieuwe koers in de logistieke sector en versterken we onze positie als toonaangevend bedrijf op dit gebied”, aldus Martin en Marcel in een verklaring.

“Als medeoprichters van 2M Logistics BV hebben wij de visie om de toekomst van de logistiek vorm te geven en duurzame groei te bevorderen. De overname van Henk Vlot Transport & Forwarding is een belangrijke stap op deze weg. Wij zullen het bedrijf voorlopig in de beproefde stijl blijven leiden en streven naar groei op de langere termijn.”

“Onze topprioriteit is de veiligheid en het welzijn van onze medewerkers. Graag benadrukken wij dat alle medewerkers en contracten behouden blijven en dat voorlopig alleen de vlag waaronder de vloot opereert verandert: 2M Logistics.”

De medewerkers van Henk Vlot Transport & Forwarding zijn persoonlijk geïnformeerd over de overname.

“Met een krachtige mix van jarenlange ervaring en frisse ondernemerszin leiden wij dit opkomende bedrijf. Marcel Hulsker zal de directie van Henk Vlot Transport & Forwarding overnemen en zal met zijn ruim 30 jaar ervaring op specifieke logistieke gebieden een solide basis leggen voor onze toekomstige ontwikkeling.”

Henk Vlot Transport BV heeft sinds 1973 een indrukwekkende weg afgelegd en biedt met zijn wagenpark en brede portfolio aan expeditieactiviteiten een sterke basis voor verdere groei en innovatie.

“We zijn ervan overtuigd dat deze overname een veelbelovend partnerschap creëert, gebaseerd op bewezen ervaring en innovatieve benaderingen. Ons doel is om onze leidende positie op het gebied van logistiek verder uit te bouwen en nieuwe normen te stellen in de branche.”

Openbaar Ministerie eist levenslange gevangenisstraffen in liquidatieproces Eris

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) eist straffen variërend van 16 jaar gevangenisstraf tot levenslange celstraffen tegen 19 verdachten in het strafproces Eris. In totaal 6 verdachten hoorden vandaag een levenslange gevangenisstraf tegen zich eisen.

De 19 verdachten, onder wie kopstukken en leden van de inmiddels verboden motorclub Caloh Wagoh, zouden in 2017 in wisselende samenstellingen vijf liquidaties, voorbereidingshandelingen voor liquidaties en diverse geweldsdelicten hebben gepleegd. Ook verdenkt het OM 14 van hen van deelname aan een criminele organisatie. De verklaringen van een kroongetuige zijn bepalend in de strafzaak Eris.

Volgens het OM vormden 14 verdachten een criminele organisatie gericht op het doden van mensen in ruil voor geld. De advocaten-generaal zeggen daarover: “De strafzaak Eris is op het oog omvangrijk en inhoudelijk nauwelijks te bevatten. Omvangrijk vanwege het grote aantal dossiers en het aantal verdachten. Tegelijk is de zaak ook nauwelijks te bevatten, vanwege het schaamteloze gemak waarmee via de PGP-berichten gesproken wordt over het doden van mensen en het uitvoeren van liquidaties.” Vijf overige verdachten in hoger beroep waren volgens het OM geen onderdeel van de organisatie maar werden wel door de organisatie ingezet voor gewelddadige klussen.

De hoofdverdachte in de zaak is een 53-jarige man. Hij was de voorman van motorclub Caloh Wagoh. Volgens het OM zou hij samen met twee andere verdachten de criminele organisatie hebben aangestuurd. De organisatie pleegde moorden op bestelling. In een periode van acht maanden werden in 2017 vijf mensen doodgeschoten, drie moorden voorbereid en nog eens zeven mensen op de lijst gezet om te worden gedood. Een jaar later werd nog een liquidatie voorbereid.

Het OM eist in hoger beroep tegen deze voorman een levenslange gevangenisstraf “Kennelijk was er ‘oorlog’ in de onderwereld. Een oorlog die al lang gaande was. Een oorlog waar de verdachte part nog deel aan had, maar waar hij wel ‘brood’ in zag. Voor hem waren de liquidaties een verdienmodel. Het is ontluisterend dat hij, met als enige drijfveer geld, over leven en dood dacht te kunnen beschikken.”

Ook nog vijf andere verdachten hoorden in hoger beroep levenslang tegen zich eisen. Twee van hen brachten de moordopdrachten aan en werden daarmee ook een belangrijk onderdeel van de criminele organisatie.

“De professionaliteit van de organisatie van enerzijds, ‘het management’ staat in schril contrast met de professionaliteit van de ‘teams’, de uitvoerders. Wapens die weigerden, geen vuur meenemen terwijl er een auto in brand gestoken moest worden, zelf gewond raken tijdens een klus. Tegelijkertijd was de uitvoering zeer gewelddadig. Op de openbare weg met automatische wapens, soms in aanwezigheid van getuigen. Juist hierdoor wordt het gevoel van onveiligheid in de samenleving vergroot”, aldus de advocaten-generaal vandaag tijdens de zitting.

De andere verdachten hebben zich volgens het OM schuldig gemaakt aan minstens het medeplegen van één van de moorden, en soms ook de voorbereiding van andere levensdelicten of het plegen van ander zwaar geweld zoals het schieten op een woning. De strafeisen tegen hen variëren van 16 jaar tot 30 jaar cel.

Kroongetuige

In de zaak heeft een kroongetuige verklaringen afgelegd over meerdere heftige en ontwrichtende criminele activiteiten en over de criminele organisatie waarvan hij deel uitmaakte. Daarom eiste het OM conform de kroongetuigeregeling in eerste aanleg een lagere straf tegen hem dan tegen andere verdachten. De rechtbank Midden-Nederland stemde in met de eis van het OM en legde de kroongetuige 10 jaar gevangenisstraf op. Die uitspraak is onherroepelijk.

De kroongetuige heeft in hoger beroep ook verklaard over de zaak. Die verklaringen zijn volgens het OM consistent en betrouwbaar, bovendien worden ze ondersteund door ander bewijs. Zonder de verklaringen van de kroongetuige zouden de moorden en voorbereidingen hiervan in deze strafzaak niet zijn opgelost. De verklaringen vormen samen met onderschepte PGP-berichten het belangrijkste bewijs in de zaak.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...