Clicky

woensdag 13 november 2024 - 07:54 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 470

Oud-Martinairvrachtvliegers verliezen grotendeels zaak tegen KLM en vakbond VNV

KLM

AMSTERDAM – De kantonrechter wijst vrijwel alle eisen af van een grote groep voormalige Martinairvrachtvliegers in hun zaak tegen KLM en de vakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). De vrachtvliegers hebben recht op de Martinair-cao die ten tijde van de overname van de activiteiten bij Martinair door KLM gold, maar niet op de gunstiger KLM-cao en -pensioenregeling. Alleen ten aanzien van hun eis om anciënniteit dan wel senioriteit te laten meetellen bij een eventuele komende reorganisatie geeft de kantonrechter de vrachtvliegers gelijk.

Na jarenlange procedures tussen vrachtvliegers van Martinair en KLM maakte het Gerechtshof in Den Haag in een uitspraak van 8 juni 2021 definitief uit dat er bij de overname van activiteiten bij Martinair door KLM sprake was van overgang van onderneming, en wel per 1 januari 2014. Een dergelijke overgang betekent dat de rechten en verplichtingen die er op het moment van overgang voor de werknemers zijn automatisch overgaan van Martinair naar KLM.

De vrachtvliegers startten vervolgens in 2022 bij de kantonrechter in Amsterdam een procedure over deze kwestie. Zij vonden dat zij door hun indiensttreding bij KLM in 2014 recht hebben gekregen op beloning volgens de KLM-cao en KLM-pensioenregeling.  Ook eisten zij achterstallig salaris vanaf 1 januari 2014. Bovendien wilden de vrachtvliegers, in het kader van de anciënniteit/senioriteit, net zo worden behandeld als KLM-vliegers en dat moet volgens de vrachtvliegers ook gelden als er in de toekomst een reorganisatie komt bij KLM, waardoor vliegers moeten worden ontslagen. Tot slot maakten (een aantal van) de vrachtvliegers aanspraak op functies op de vliegtuigen van KLM. Volgens de vrachtvliegers handelde de vakbond VNV onrechtmatig jegens hen door hen onvoldoende en onjuist te informeren over hun rechten en plichten. Dat maakt VNV volgens hen schadeplichtig.

Schijnconstructie niet aannemelijk

De kantonrechter wijst vrijwel alle vorderingen van de vrachtvliegers af. Die oordeelt dat ten tijde van de overgang  per 1 januari 2014 voor de vrachtvliegers de Martinair cao en een eigen Martinair pensioenregeling gold. Op de rechten hieruit kunnen de vrachtvliegers aanspraak maken, maar niet op de gunstiger KLM-cao (met onder meer een hoger salaris) en de KLM-pensioenregeling. Dat Martinair feitelijk als zelfstandige onderneming niet meer zou bestaan en er dus sprake is van een schijnconstructie, die enkel tot doel heeft de vrachtvliegers te benadelen acht de kantonrechter niet aannemelijk: Martinair is nog steeds een bestaande onderneming, met alles wat daarbij hoort.

Geen aanspraak op loon of schadevergoeding

De vrachtvliegers kunnen geen aanspraak maken op loon of schadevergoeding nu zij, na de oproep van KLM in 2021 om weer te komen werken, dat alleen wilden als zij betaald zouden worden volgens de KLM-cao. Dat zij niet bereid waren op de Martinair-voorwaarden te werken is een omstandigheid die in redelijkheid voor rekening van de vrachtvliegers behoort te komen. Zij vallen niet onder de KLM-cao en kunnen dan ook geen aanspraak maken op functies op KLM-vliegtuigen.

De anciënniteit/senioriteit gaat volgens de kantonrechter niet mee over, nu deze niet terug te voeren is op een financieel recht, dat overgaat bij overgang van onderneming,  De kantonrechter sluit daarbij aan bij de uitspraken van het Europese Hof van Justitie.

Onder de geschetste omstandigheden wordt geoordeeld dat KLM niet gehouden is haar functiegebouw en cao, waaronder 3000 KLM-vliegers vallen,  ondergeschikt te maken aan de belangen van de vrachtvliegers.

Anciënniteit moet meetellen bij eventuele reorganisatie

Ten aanzien van de eis van de vrachtvliegers om de anciënniteit dan wel senioriteit wel te laten meetellen in het kader van een eventuele reorganisatie, waarbij vliegers moeten afvloeien, overweegt de kantonrechter dat de ontslagvolgorde wel terug te voeren is op een financieel recht. Immers, hoe langer iemand is dienst blijft, hoe langer de loonbetalingsverplichting van de werkgever blijft gelden. Dit onderdeel van de eis van de vrachtvliegers wordt daarom toegewezen.

VNV onderbouwde naar behoren dat zij haar leden in voldoende mate heeft voorgelicht en van het geven van onjuiste informatie is niet gebleken. VNV maakte verder aannemelijk at zij opkwam voor zowel de blauwe (KLM) vliegers als voor de rode (Martinair) vrachtvliegers. Dat is ook de taak van een vakbond. De eisen van de vrachtvliegers tegen VNV worden daarom ook afgewezen.

Duitse politie haalt twee vrachtwagens van de weg [+foto]

DANNSTADT – De Duitse politie controleerde vandaag, donderdag 11 januari, twee vrachtwagens in Dannstadt West na een tip. De vrachtwagens waren beide beladen met stacaravans.

Vanwege de afmetingen hadden beide chauffeurs een ontheffing nodig. Tijdens het controleren van deze ontheffingen werden afwijkingen geconstateerd.

Ook vond een monteur in een van de trekkers een apparaatje om de AdBlue uit te schakelen waardoor er geld wordt bespaard maar de vrachtwagen ook vervuilender wordt.

Beide chauffeurs moesten een hoge boete betalen en mochten hun rit niet voortzetten, aldus de Duitse politie die niet meldde hoe hoog de boetes waren.

94 kilo cocaïne aangetroffen in twee partijen in Rotterdamse haven

drugs in koekjes

ROTTERDAM – Tijdens douanecontroles de afgelopen periode zijn er twee vangsten van verdovende middelen gedaan in de Rotterdamse haven. In totaal gaat het om 92 kilo cocaïne.

Op dinsdag 2 januari 2024 werd er tijdens een douanecontrole een partij cocaïne ontdekt in een lading koekjes uit Curaçao. In totaal werden er 52 pakketten met cocaïne aangetroffen. Tijdens de scancontrole van de Douane vier dagen later, op zaterdag 6 januari, werden er nog eens 42 pakketten aangetroffen in de inspectieluiken van een koelcontainer. Deze container, met delen van levende planten, kwam uit Honduras.

In beide gevallen lijkt de ontvanger van de goederen niets met de verdovende  middelen te maken te hebben.

HARC-team

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaken verder in onderzoek.

De drugs, met een straatwaarde van bijna 7 miljoen euro, zijn inmiddels vernietigd.

Kleine vrachtwagen rijdt prefab huis aan stukken [+foto]

Prefab Houten Huis

HATTEN – Woensdag 10 januari rond 07.00 uur ontstond aanzienlijke materiële schade door een ongeval op een parkeerplaats langs de Duitse A28 in Hatten.

Een 65-jarige Duitse chauffeur reed met een vrachtwagen van 7,5 ton over de A28 richting Oldenburg richting de parkeerplaats Hemmelsberg. Terwijl hij langs een geparkeerde oplegger reed, kwam de kleine vrachtwagen in botsing met de lading op de oplegger. Dit was een prefab houten huis.

Het geprefabriceerde huis, ter waarde van ongeveer 54.000 euro, werd zwaar beschadigd.

De kleien vrachtwagen van de man was na het ongeval eveneens total loss en kon niet meer verder rijden.

Luchtvaart vraagt hulp overheid bij toekomstbestendig maken sector

DEN HAAG – De Nederlandse luchtvaartsector roept de overheid in een pamflet op te helpen bij het toekomstbestendig maken van de sector. Verschillende organisaties, bedrijven en universiteiten – 31 in totaal – hebben zich bij die oproep aangesloten. Zo is de hulp van de overheid volgens Gunay Uslu, topvrouw van reisorganisatie Corendon en voormalig staatssecretaris, “essentieel om de duurzame ambities van onze sector te kunnen behalen”.

Naast namen van bedrijven en organisaties uit de luchtvaartsector staan ook de namen van werkgeversorganisatie VNO-NCW en de TU Delft onder het pamflet. Zij doen daarin tien toezeggingen die zijn verdeeld over drie onderwerpen, waar wordt ingegaan op het respectievelijk schoner, stiller en sterker maken van de luchtvaart. Zo pleiten de ondertekenaars van het pamflet onder meer voor het investeren in duurzame brandstoffen, minder hinder van vliegen in de nacht en goede arbeidsomstandigheden.

Volgens topvrouw Marjan Rintel van luchtvaartmaatschappij KLM laat de sector daarmee zien waar hij voor staat. Maar ook “wat de politiek kan bijdragen om deze ambities te bereiken en wat de Nederlander eraan heeft”. Transavia-topman Marcel de Nooijer zegt dat de sector namelijk “heel goed” snapt dat het schoner, stiller en zuiniger moet. “Het is ook goed als we daar sectorbreed over nadenken en naar handelen, dus met het bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen.”

De overheid en de luchtvaartsector stonden vorig jaar nog meermaals tegenover elkaar, zelfs tot in de rechtszaal. Zo wilde de Staat dat het jaarlijkse aantal vluchten via Schiphol omlaag zou gaan van 500.000 naar 460.000. Luchtvaartmaatschappijen zagen die krimp op Schiphol daarentegen niet zitten en stapten uiteindelijk naar de Hoge Raad. De maatschappijen trokken aan het langste eind, nadat het kabinet had besloten de krimpplannen in te trekken.

Opvallend is dan wel dat de luchtvaart in het pamflet pleit voor meer internationale treinen op korte afstanden. “Wij stoppen met vliegen op Brussel, zodra er voldoende treincapaciteit is en de trein vaker en vroeger tussen luchthaven Brussel en Schiphol gaat rijden dan nu het geval is zodat aan de reisbehoefte van passagiers kan worden voldaan”, valt te lezen. Volgens de ondertekenaars kunnen mensen zo bewustere keuzes maken hoe te reizen op korte afstanden.

ID. Buzz populairste elektrische bestelwagen van 2023

ID.Buzz Cargo Volkswagen

LEUSDEN – De ID. Buzz was in 2023 de bestverkochte elektrisch aangedreven bestelwagen van Nederland. In zijn eerste volledige verkoopjaar namen het MKB en grote bedrijven in totaal bijna 1.400 exemplaren in gebruik. Voor hen is de ID. Buzz niet alleen praktisch en veelzijdig, maar fungeert ook als duurzaam visitekaartje. Bovendien biedt het sterke design van de ID. Buzz veel mogelijkheden voor een persoonlijke, kleurrijke touch.

De nummer 1-positie voor de ID. Buzz op de verkoopranglijst van 2023 komt niet uit de lucht vallen. Alleen al met zijn laadruimte van 3,9 m3, een laadvermogen van 650 kg, een trekgewicht van 1.000 kg en extreem korte draaicirkel is het lekker werken met de ID. Buzz. Bovendien sorteren ondernemers met de elektrische bus van Volkswagen Bedrijfswagens voor op een toekomst waarin milieuzones een grote rol gaan spelen in bereikbaarheid en stedelijke mobiliteit. Dankzij zijn elektrische aandrijving is de ID. Buzz overal welkom. Hij komt tot 424 kilometer ver op een volle accu. Een half uur aan de snellader (170 kW) volstaat om het accupakket weer van 5-80 procent op te laden.

Visitekaartje van elk bedrijf

De keuze voor een ID. Buzz maakt ook aan de buitenwereld duidelijk dat je als bedrijf kiest voor een duurzaam beleid. Tegelijkertijd is de ID. Buzz ook op een andere manier een rijdend visitekaartje. In goede Volkswagen Bedrijfswagens-traditie biedt de ID. Buzz alle ruimte voor bijvoorbeeld opvallende bestickering of een persoonlijke touch. Zeker in combinatie met de optionele two-tone kleurstelling levert dat in het oog springende looks op.

Innovatief in beweging

Volkswagen Bedrijfswagens is al 74 jaar marktleider op het gebied van bestelwagens in Nederland. Dat komt vooral doordat Volkswagen met innovatieve producten perfect inspeelt op (veranderende) wensen en eisen van ondernemers. De ID. Buzz markeert de overgang naar elektromobiliteit, maar staat daarbij niet op zichzelf: ook de nieuwe Transporter, die later dit jaar op de markt komt, wordt leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. Deze versie komt in het gamma naast de uitvoering met krachtige en efficiënte plug-in hybridetechnologie.

Daarnaast is elektrificatie er ook voor de ontspanning: de nieuwe Volkswagen California, die nog dit jaar verschijnt, wordt ook leverbaar met een aandrijflijn inclusief elektromotor.

Nieuwe studie onthult doorbraak in potentie van elektrische luchtvaart

E9X-Elysian

DELFT – Nederlands luchtvaartbedrijf Elysian ontwikkelt een batterij-elektrisch vliegtuig voor 90-passagiers, op basis van onderzoek met de Technische Universiteit Delft.

Een nieuwe wetenschappelijke studie van Elysian in samenwerking met de Technische Universiteit Delft toont aan dat batterij-elektrisch vliegen op veel grotere schaal kan bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart dan tot nu toe gedacht.

Nieuwe ontwerp principes duiden op een fundamenteel groter potentieel van batterij-elektrische vliegen en verwerpen eerdere begrenzingen rondom capaciteit, gewicht en afstand. Op basis van deze bevindingen ontwikkelt Elysian het allereerste 90-passagier, batterij-elektrisch vliegtuig dat in staat is om 800 km te vliegen, uitgaande van een batterijpakket met een energiedichtheid van 360 Wh/kg. Het doel is om operationeel te worden in 2033.

De heersende consensus dat batterij-elektrisch vliegen alleen geschikt zou zijn voor kleine vliegtuigen, wordt betwist door twee wetenschappelijke artikelen, ‘A new perspective on battery-electric aviation, part I and II’ geschreven door Rob Wolleswinkel, Reynard de Vries, Maurice Hoogreef, en Roelof Vos. Het eerste wetenschappelijke artikel herziet aannames die leiden tot de huidige perceptie van de beperkte toepasbaarheid van batterij-elektrische vliegtuigen, en presenteert nieuwe ontwerpprincipes voor een batterij-elektrisch vliegtuig met 40-120 passagiers, in staat om tot 1000 km te vliegen.

“In tegenstelling tot wat lang werd gedacht kunnen grote batterij-elektrische vliegtuigen veel meer energie dragen en zijn ze aerodynamisch veel efficiënter dan oorspronkelijk werd aangenomen,” zegt Elysian mede-oprichter, co-CEO en Chief Technology Officer, Rob Wolleswinkel. “In plaats van een turboprop vliegtuig, hebben we als startpunt eerste generatie jets genomen. Omdat deze voertuigen brandstof inefficiënt waren en tegelijkertijd zijn ontworpen voor lange afstanden, moesten deze vliegtuigen veel energiemassa meenemen ten opzichte van het totale gewicht. Dat diende als inspiratie voor ons elektrisch vliegtuigontwerp.”

Het tweede wetenschappelijke artikel laat een ontwerp van een 90-passagier batterij-elektrisch vliegtuig zien dat in staat is om tot 800 km te reizen op batterijen, uitgaande van een batterij met een energiedichtheid van 360 Wh/kg. Dit ontwerp voldoet aan de vereiste specificaties die in het eerste artikel zijn beschreven en omvat een aantal markante ontwerpkeuzes, waaronder:

  • Het plaatsen van batterijen in de vleugel om de vliegtuigconstructie te verlichten – dit legt de last daar waar de lift wordt gegenereerd en gebruikt de beschikbare ruimte binnen de vleugel.
  • Verminderde propeller diameter dankzij gedistribueerde voortstuwing (“distributed electric propulsion”,DEP), wat een laagdekker configuratie met een korter landingsgestel mogelijk maakt. Dit leidt tot een lichter landingsgestel en romp.
  • Het gebruik van een grote vleugel ten opzichte van de romp, waardoor de aerodynamische efficiëntie aanzienlijk toeneemt in vergelijking met conventionele vliegtuigen.
  • Gezien de grote spanwijdte, worden opklapbare vleugeltips gebruikt om de aerodynamische prestaties te optimaliseren en binnen de afmetingen van de gate op de luchthaven te passen..
  • Het gebruik van een “reserve-energiesysteem” met gasturbines om de vereiste reserves te dekken. Het reserve-energiesysteem wordt uitsluitend gebruikt voor de reserves, en niet om de nominale missie te verlengen.

Joris Melkert, docent Luchtvaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft: “We verwachten dat Elysian een belangrijke bijdrage zal leveren aan het ontdekken van de grenzen van batterij elektrisch vliegen door een verfrissend nieuwe kijk te nemen op de combinatie van technologie en ontwerp. We steunen hun systematische en wetenschappelijke aanpak van harte en kijken uit naar hun oplossingen voor de technologische uitdagingen die voor ons liggen.”

Deze onderzoeksresultaten betekenen een belangrijke vooruitgang voor duurzaamheid en innovatie in de elektrische luchtvaart. Ze hebben de potentie om de toekomstbestendigheid van de luchtvaart aanzienlijk te versnellen. Momenteel maken vluchten tot 1000 km 50% uit van alle vluchten wereldwijd en zijn ze verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van alle luchtvaartgerelateerde CO2-uitstoot. De optie van batterij-elektrische vliegtuigen voor korteafstandsvluchten zal de klimaatimpact van de luchtvaartindustrie drastisch verminderen.

Daarnaast bereikt dit ontwerp tot vijf keer hogere efficiëntie per passagier kilometer dan waterstof- of SAF-aangedreven vliegtuigen, en is daarmee gelijk aan de energie-efficiëntie van een gemiddelde elektrische auto met 1.2 passagiers. Bovendien biedt dit vliegtuig, vanwege zijn hoge passagierscapaciteit, een economisch haalbaar en concurrerend alternatief voor conventionele vliegtuigen.

Hoewel deze bevindingen aangeven dat de haalbaarheid van grootschalige batterij-elektrische vliegtuigen binnen handbereik is, moeten tijdens de ontwikkeling nog verschillende technische uitdagingen worden opgelost, waaronder: de doorontwikkeling en integratie van batterijcellen, thermisch beheer van de batterijen en motoren, ontwerp en certificering van het reserve-energiesysteem, en de ontwikkeling van het hoogspanningssysteem voor de aandrijflijn.

Elysian werkt samen met vooraanstaande onderzoeksinstituten zoals de Technische Universiteit Delft, Universiteit Twente, Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), en Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) om deze uitdagingen op te lossen voordat een ontwerp wordt gefinaliseerd.

Handgranaat door puinvergruizer bij transportbedrijf in Oss [+foto]

Handgranaat

OSS – Bij transportbedrijf Van de Camp in Oss werd woensdagavond een handgranaat aangetroffen. Het explosief zou zijn opgemerkt nadat dit per ongeluk door een puinvergruizer was gegaan. De handgranaat zou daarbij beschadigd zijn geraakt en instabiel zijn geworden.

Een explosievenverkenner van de politie en de EOD kwamen ter plaatse om onderzoek te verrichten. Uit voorzorg stonden ook de brandweer en een ambulance standby.

Aanvankelijk zou het plan zijn geweest om de handgranaat ter plekke te vernietigen maar uiteindelijk zou deze door de EOD toch zijn meegenomen om elders tot ontploffing te brengen.

Er raakte niemand gewond.

Vrachtwagen met te hoge lading van Duitse A6 gehaald [+foto’s]

Te hoge laing

KAISERSLAUTERN – De Duitse politie zag woensdagochtend op De A6 een trekker met oplegger rijden die op het eerste oog de maximale toegestane hoogte aanzienlijk leek te overschrijden.

Bij de daaropvolgende controle op de parkeerplaats “Schweinsdell” bij het knooppunt KL-Ost werd deze veronderstelling bevestigd.

Op een beladen oplegger bevonden zich diverse machineonderdelen die tot ver boven de zijkanten van de geladen aanhanger met containerbak uitstaken.

Uiteindelijk bleek uit de meting een werkelijke hoogte van 4,53 m. Dit betekende een overschrijding van de hoogte met 53 cm. Verder rijden moest daarom ter plaatse worden verboden.

De chauffeur moet een boete betalen. Er werd ook een procedure opgestart tegen het transportbedrijf vanwege oneerlijke winst. Het boetebedrag zal volgens de Duitse politie zeker in de vier cijfers lopen.

12.000 liter gasolie gestolen van haventerrein Terneuzen

Politie

TERNEUZEN – De Zeehavenpolitie is een onderzoek gestart nadat er aangifte is gedaan van diefstal van gasolie vanaf een haventerrein in Terneuzen. Het team vraagt getuigen die mogelijk iets verdachts gezien hebben of camerabeelden beschikbaar hebben om zich te melden.

Bij een bedrijf aan de Buitenhaven is vanuit opslagtanks zo’n 12.000 liter gasolie gestolen. Het vermoeden is dat de diefstal heeft plaatsgevonden tussen 22 december 2023 en 08 januari 2024.

Mogelijk hebben de dieven vanaf het water toegeslagen.

Heeft u informatie die kan helpen bij het vinden van de daders of heeft u beelden waarop de diefstal is te zien? Dan komt het onderzoeksteam graag met u in contact.

Rijkswaterstaat test of Oranjesluizen Amsterdam weer open kunnen

Oranjesluizen Amsterdam

AMSTERDAM – Rijkswaterstaat test woensdag of het Oranjesluizencomplex in het IJ bij Amsterdam weer veilig open kan. Naar verwachting kunnen schepen donderdag weer door de Noorder-, Midden- en Zuidersluis en de Prins Willem Alexandersluis varen. Het sluizencomplex was sinds vorige week woensdag 19.00 uur dicht door hoog water in het Markermeer.

Bij het Oranjesluizencomplex liggen woensdagmiddag ongeveer tachtig schepen te wachten, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. Schippers krijgen via de speciale scheepvaartberichtgeving te horen of ze door kunnen varen.

Door het hoge waterpeil in het Markermeer was het niet veilig om de sluizen in het IJ te openen. Het waterpeil is inmiddels gezakt, maar door de wind bij het sluizencomplex is het waterpeil nog wel hoog. Daarom wil Rijkswaterstaat eerst het openen testen voordat boten doorgelaten kunnen worden.

Behalve sluizen waar schepen doorheen kunnen, zit er in het complex ook een zogeheten spuisluis. Die wordt sinds zondag gebruikt om extra water vanuit het Markermeer af te voeren via het Noordzeekanaal naar de Noordzee. Via de sluizen is al ruim 37 miljoen kuub water afgevoerd.

Geopolitieke spanningen en vertraging economische groei zijn terug te zien in jaarcijfers Port of Antwerp-Bruges

Gaven Antwerpen

ANTWERPEN – 2023 was opnieuw een jaar vol uitdagingen voor Port of Antwerp-Bruges. De geopolitieke spanningen en vertraging van de wereldwijde economische groei zorgen overal voor een lagere industriële productie en een daling in de handelsstromen. Daardoor daalde de totale goederenoverslag, die in 2023 271 miljoen ton cargo bedroeg, met 5,5 procent ten opzichte van 2022. Het marktaandeel van het containersegment van de haven blijft groeien ten opzichte van de andere havens in de Hamburg-Le Havre range en bevestigt de sterke wereldwijde positie van Port of Antwerp-Bruges in dit segment. Om ook in de toekomst de strategische rol als wereldhaven te kunnen verzekeren, blijft duurzame groei een prioriteit en is voor de volgende tien jaar een belangrijk investeringsprogramma opgesteld.

De zwakke economische groei wereldwijd en de lagere vraag naar grondstoffen heeft invloed op de globale vraag naar containervervoer. Voor Port of Antwerp-Bruges resulteerde dit in 2023 in een daling van de containeroverslag met 6,3 procent in ton en 7,2 procent in TEU, in vergelijking met 2022. In vergelijking met de concurrerende havens, presteerde Port of Antwerp-Bruges beter. Het marktaandeel in de Hamburg – Le Havre range in de eerste negen maanden van 2023 steeg met 0,6 procent-punt tot 30,2 procent.

De overslag van vloeibare bulk daalde in 2023 met 2,1 procent en zet daarmee het hoge niveau van 2022 door. De overslag van brandstoffen steeg dankzij de forse groei van diesel en kerosine terwijl benzine en stookolie afnamen. De overslag van nafta daalt door een lagere vraag vanuit de industrie terwijl de overslag van LPG gelijk blijft. De chemiesector staat in heel Europa onder druk door de hoge kosten voor energie, grondstoffen en lonen aan de ene kant en een teruglopende vraag aan de andere kant. Dit resulteerde in een daling van de overslag van chemicaliën van 8,1 procent. De overslag van biobrandstoffen daalde en ook die van LNG bleef onder het niveau van 2022 toen in de volle energiecrisis zoveel mogelijk werd aangevoerd.

De overslagvolumes van conventioneel stukgoed zijn, na een sterke post-covid heropleving tussen voorjaar 2021 en september 2022, genormaliseerd tot het pre-covid niveau. Ten opzichte van 2022, daalde de totale overslag met 18,8 procent. Door een afname van de Europese staalproductie en een lagere vraag, daalde de overslag van staal, de belangrijkste productgroep binnen conventioneel stukgoed, met 16,9 procent waarbij export (-15,5 procent) beter standhoudt dan import (-17,9 procent).

De totale roll-on/roll-off trafieken houden relatief goed stand met een lichte daling van 2,1 procent. De overslag (in stuks) groeit dankzij een stijging in de overslag van nieuwe auto’s. In 2023 werden 3,56 miljoen nieuwe auto’s overgeslagen, een groei op jaarbasis van 9,0 procent. De overslag van niet-begeleide vracht (exclusief containers) vervoerd op RoRo schepen daalt licht (-1,5 procent). De overslag van en naar het Verenigd Koninkrijk, goed voor ruim de helft in dit segment, daalt met 4,9 procent. De overslag van en naar Ierland daarentegen groeit sterk (+17,9 procent) en de Scandinaviëtrafieken houden stand.

Het droge bulksegment daalde met 13,9 procent ten opzichte van vorig jaar. De vraag naar steenkool, die in 2022 hoog was als gevolg van de energiecrisis, is intussen opnieuw sterk gedaald. Ook de meststoffen die vorig jaar al daalden onder meer als gevolg van de sancties tegen Rusland en de gestegen meststoffenprijzen, dalen dit jaar verder.

Zeebrugge verwelkomde in 2023 169 cruiseschepen en 953.048 passagiersbewegingen, wat 2023 tot een recordjaar maakt. Een spreiding van cruises zowel doorheen het jaar als tijdens de week, zorgde voor een gespreide instroom.

In 2023 liepen 20.156 zeeschepen Port of Antwerp-Bruges aan, een daling met 4,2 procent. De totale bruto tonnenmaat van deze schepen steeg met 2,6 procent tot 657 miljoen BT.

Investeren in de toekomst

Als wereldhaven en poort naar en van Europa is Port of Antwerp-Bruges een cruciale schakel in de internationale logistieke keten. Daarom staat duurzame groei centraal, niet alleen door investeerders aan te trekken, maar ook door zelf te investeren. De komende tien jaar voorziet de haven daarom een investeringsprogramma ter waarde van €2,9 miljard, onder andere in nieuwe infrastructuur zoals een kaaimuur voor de Europa Terminal, de Royerssluis en restgronden op Linkeroever.

Zowel wat betreft de energiebevoorrading als de energietransitie wil de haven ook in de toekomst haar pioniersrol blijven vasthouden. Zo zet Port of Antwerp-Bruges actief in op het bevorderen van een circulaire economie met de implementatie van het Warmtenet Antwerpen Noord-project. Binnenkort zal de eerste levering van warmte plaatsvinden, en ook staat de verdere ontwikkeling van het NextGen District staat gepland voor dit jaar.

Om te voldoen aan de aanzienlijke vraag naar hernieuwbare energie, richt de haven zich niet alleen op lokale zonne- en windenergie, maar zet ook sterk in op de import van groene energie. Waterstof fungeert als sleutelelement, dienend als energiedrager, grondstof voor de industrie en brandstof voor de scheepvaart. Hiermee wordt de strategie om van de haven een Europese klimaatneutrale waterstofhub te maken, concreet vormgegeven. Zo zal dit jaar zal de eerste bunkering van waterstof en waterstofdragers, zoals methanol, plaatsvinden.

Als onderdeel van de vergroening van de vloot van Port of Antwerp-Bruges worden twee baanbrekende schepen geïntroduceerd: de Methatug, ‘s werelds eerste sleepboot op methanol, en een elektrische RSD, een primeur voor Europa. Daarnaast wordt walstroom verder ontwikkeld zodat de walstroominstallatie voor de cruiseterminal in Zeebrugge in 2026 operationeel kan zijn. Tot slot werkt de haven samen met de industrie aan CO2-reductie door het afvangen van CO2. Naar verwachting zullen de werkzaamheden aan de CCS-terminal dit jaar van start gaan, nadat de investeringsbeslissing wordt genomen.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Dat 2023 geen topjaar zou worden zagen we al langer aankomen. We staan als haven dan ook in het middelpunt van economische en geopolitieke uitdagingen. Maar, met een sterke strategie, de fusie en een efficiëntie-oefening hebben we ons tijdig georganiseerd en winnen we zelfs aan marktaandeel in de Hamburg-Le Havre range. Zeker in woeliger vaarwater, is het essentieel dat we, met ons strategisch plan als kompas, gefocust blijven varen in de juiste richting. En dat gaan we ook in 2024 blijven doen. Zodat we aantrekkelijk blijven voor investeerders en onze strategische rol als pionier ook in de toekomst kunnen blijven spelen. Rechtszekerheid is daarbij cruciaal. We verwachten dan ook van de overheid snel duidelijkheid over een werkbaar vergunningenkader en correcte voorwaarden om als bedrijf te kunnen blijven functioneren en als topplatform investeringen te kunnen blijven aantrekken.”

Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Onze haven is dé economische motor van Vlaanderen. Die motor hield het afgelopen jaar ondanks grote economische en geopolitieke uitdagingen goed stand dankzij alle werknemers en bedrijven die het beste van zichzelf geven. En daar wil ik ze opnieuw enorm voor bedanken, zeker omdat we – ondanks de daling van 5,5 procent in totale goederenoverslag – in de Hamburg-Le Havre range nog aan marktaandeel hebben gewonnen! Onze haven zorgt voor de nodige welvaart. Om duurzaam te kunnen blijven groeien is het uiterst belangrijk dat we aantrekkelijk genoeg blijven om de nodige investeringen aan te blijven trekken. Sleutelprojecten zoals ECA (Extra Containercapaciteit Antwerpen) en NSZ (Nieuwe Sluis Zeebrugge) blijven dan ook de hoogste prioriteit hebben om ook in de toekomst onze positie als wereldhaven te verzekeren. Het jaar 2024 is alvast voor onze haven goed gestart met de vergunning voor Ineos. Uitstekend nieuws voor onze jobs én onze Vlaamse welvaart.”

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “We zijn ondertussen al ruim anderhalf jaar één haven en de toegevoegde waarde laat zich duidelijk zien, vooral gezien de huidige moeilijke context. Daardoor kunnen we de containervolumes spreiden over beide platformen en zijn we een sterker merk als haven op internationaal niveau. Als fusiehaven zetten we samen met de industrie ook belangrijke en essentiële stappen in de energietransitie, op weg naar een klimaatneutrale haven in 2050. Maar onze focus ligt naast economie en klimaat ook op mens en omgeving. We zijn een haven van mensen, voor mensen en zijn ons bewust van de impact van onze activiteiten op de omgeving en de omwonenden. Daarom blijven we inzetten op de kwaliteit van onze omgeving.”

Toegelicht: de opkomst van de pick-up truck in de transportsector

Pick-up Truck

In de transportsector is de pick-up truck snel aan het uitgroeien tot een populaire keuze. Deze trend is niet alleen zichtbaar in de Verenigde Staten, waar ze al langer gek zijn van dit type auto, maar ook in Europa en in Nederland in het bijzonder. In Nederland wordt de pickup truck vooral beschouwd als een veelzijdig en efficiënt bedrijfsvoertuig. De redenen achter deze toenemende populariteit zijn divers. En uiteraard zullen transportbedrijven ook altijd nog een aantal alternatieven overwegen.

Veelzijdigheid van de pick-up truck

Een van de grootste troeven van de pick-up truck is zijn veelzijdigheid. De ruime laadbak biedt transportbedrijven namelijk de mogelijkheid om een breed scala aan goederen te vervoeren, van bouwmaterialen tot landbouwproducten. Bovendien is het relatief eenvoudig om de laadruimte aan te passen met accessoires, zoals afdekzeilen of extra beveiligingssystemen, waardoor het nog flexibeler wordt in gebruik. Zeker bij het transporteren van grotere goederen, is een pick-up truck een meerwaarde.

Betrouwbare keuze

Dat pick-up trucks zijn ontworpen voor het zware werk, zal wellicht niet verbazen. Ze zijn robuust, kunnen ruige terreinen aan en hebben vaak een hoge trekcapaciteit. Voor transportbedrijven die regelmatig zware lasten moeten vervoeren of die opereren in minder toegankelijke gebieden, biedt een pick-up truck de betrouwbaarheid die nodig is om de klus te klaren. Vergeet ook niet dat moderne pick-up trucks niet hoeven onder te doen voor andere moderne bedrijfsvoertuigen. Ze bieden het comfort en de technologie van een eigentijdse personenauto. Ze beschikken vaak over geavanceerde infotainmentsystemen, comfortabele cabines en innovatieve rijhulpsystemen, wat ze aantrekkelijk maakt voor lange werkdagen en frequente ritten.

Imago en branding

Een pick-up truck kan bovendien bijdragen aan het imago van een transportbedrijf. Deze voertuigen stralen namelijk kracht en betrouwbaarheid uit, wat kan helpen bij het opbouwen van een sterk merkimago. Bovendien biedt de grote, zichtbare laadruimte uitstekende mogelijkheden voor branding en reclame. De nieuwste generatie pick-up trucks is vaak ook uitgerust met zuinigere motoren en sommige modellen zijn zelfs verkrijgbaar als hybride of in volledig elektrische versies. Dit maakt ze een meer milieuvriendelijke keuze, wat zowel goed is voor het milieu als voor het imago van het bedrijf.

Alternatieven voor de pick-up truck

Hoewel pick-up trucks veel voordelen bieden, zijn er ook enkele minpunten die in overweging moeten worden genomen. Zo kan de open laadbak in sommige situaties minder geschikt zijn voor het vervoeren van kwetsbare goederen of goederen die beveiligd moeten worden tegen diefstal of weersinvloeden. In dergelijke gevallen kan een gesloten bestelwagen een betere keuze zijn. Daarnaast kan het grotere formaat van sommige pick-up trucks een nadeel zijn in stedelijke gebieden met smalle straten en een beperkte parkeergelegenheid.

Ook zijn de brandstofkosten, met name voor de grotere en zwaardere modellen, vaak hoger in vergelijking met kleinere bedrijfsvoertuigen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat men in stedelijke omgevingen steeds vaker teruggrijpt tot ecologische alternatieven, waarbij zelfs (elektrische) fietsbezorging aan een opmars bezig is. Fietsbezorgers kunnen makkelijker door de stad navigeren en zijn zelfs in staat om sneller op de bestemming te raken dan de gemotoriseerde vierwieler.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

CNV en De Unie ook akkoord met nieuwe cao, maar veel ontevredenheid onder stemmers

ZOETERMEER – Na het akkoord met FNV Transport en Logistiek over de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, zijn ook CNV Vakmensen en De Unie alsnog akkoord gegaan. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland donderdag.

De Unie meldt dat zij de vrijdag voor kerst het resultaat binnen hadden van de stemming. Met een minimaal aantal, waren de voorstemmers in de meerderheid. “Eerlijkheidshalve moet erbij gezegd worden, dat de voorstemmers bijna allemaal in de opmerkingen te kennen gaven eigenlijk ook niet tevreden te zijn met het resultaat”, aldus De Unie.

“Die ontevredenheid begrijpen wij zeer goed. Immers, het eindbod dat de werkgevers hebben neergelegd was niet om naar huis te schrijven. Werkgeverspartijen roepen nu al jaren dat ze een nieuwe moderne cao willen hebben. Maar er gebeurt niets en het mag niets kosten. Maar stem je tegen, dan zit je in deze cao-periode niet aan tafel en heb je helemaal geen invloed en dat wil je ook niet, want de cao moet veranderd verbeterd worden!”, aldus De Unie.

Weinig vertrouwen in TLN/VVT

Op dit moment bestaat aan werknemerszijde weinig vertrouwen of de werkgeversorganisaties in staat zullen zijn met hun achterban tot een goed voorstel te komen voor de verbeterde cao in de toekomst.

“Wij blijven open staan voor een goed gesprek, maar eerst zullen werkgevers zich moeten realiseren dat er dan door hen nogal wat werk verricht zal moeten worden! Maar vooral zullen werkgevers zich moeten realiseren, dat op de huidige wijze doorgaan geen zoden aan de dijk zet en zij dan op den duur zelf de verliezers zijn”, besluit De Unie.

Hieronder kun je het eindbod, en nu het cao-akkoord, downloaden.

EINDBOD–TLN-8-12-23

Het juridische verschil tussen vervoerders en expediteurs: hoe zat het ook alweer?

In de wereld van het wegtransport en logistiek zijn twee sleutelfiguren onmisbaar: de vervoerder en de expediteur. Hoewel ze beiden een cruciale rol spelen in het verplaatsen van goederen, bestaan er belangrijke juridische verschillen tussen deze twee figuren.

Een vervoerder is de partij die direct verantwoordelijk is voor het fysieke transport van goederen van punt A naar punt B. De expediteur daarentegen voert een transport niet zelf uit, maar bemiddelt slechts tussen de afzender en de vervoerder. Hij “doet vervoeren”. Hij fungeert als een schakel waarbij hij verschillende diensten aanbiedt zoals het regelen van transport, opslag, douaneafhandeling en verzekeringen voor de goederen.

Papieren vervoerder

Het onderscheid is niet altijd even makkelijk te maken, vooral wanneer er een ondervervoerder is ingeschakeld en er sprake is van een “papieren” vervoerder. Deze papieren vervoerder is een vervoerder die opdracht heeft om het vervoer uit te voeren, maar het transport door een andere vervoerder laat uitvoeren. De transportketen wordt dan: afzender-expediteur-papieren vervoerder-feitelijk vervoerder-geadresseerde.

Van de papieren vervoerder is niet altijd duidelijk of hij zich heeft verbonden als vervoerder of expediteur. Vaak is dat geen probleem. De lading wordt op tijd en zonder schade op de plaats van bestemming afgeleverd. Het wordt wél belangrijk als de vrachtwagen onderweg op zijn kant ligt en partijen naar elkaar gaan wijzen. Dan maakt het uit of je vervoerder of expediteur bent.

Verschil in aansprakelijkheid

Als de lading tijdens het vervoer wordt beschadigd of verloren gaat, is de expediteur in beginsel niet aansprakelijk. Immers, hij had slechts de verplichting om enkel het vervoer te organiseren. Hij is niet degene die de lading heeft vervoerd en hij is niet aansprakelijk voor fouten van de vervoerder. Alleen wanneer een expediteur bijvoorbeeld een vervoerder heeft gecontracteerd die onbetrouwbaar is, zou hij aansprakelijk tegenover de opdrachtgever kunnen zijn. De vervoerder daarentegen komt er minder makkelijk vanaf. Hij is in beginsel aansprakelijk voor ladingschade, tenzij hij een beroep kan doen op overmacht of een exceptie. Ook de papieren vervoerder is aansprakelijk voor de ingeschakelde ondervervoerder.

Aansprakelijkheid beperken?

Een ander belangrijk juridisch verschil tussen een expediteur en een vervoerder is de mogelijkheid om de aansprakelijkheid contractueel te beperken. De aansprakelijkheid van de expediteur is van regelend recht. Dit betekent dat partijen over de aansprakelijkheid van de expediteur zelf afspraken mogen maken. Dat gebeurt in de praktijk door algemene voorwaarden van toepassing te verklaren met daarin een aansprakelijkheidsbeperking (zoals bijvoorbeeld de Fenex-condities).

Voor de wegvervoerder gelden er in wet-en regelgeving vastgestelde aansprakelijkheidslimieten. Bij internationaal wegvervoer is dat geregeld in het CMR verdrag. Het CMR verdrag is van dwingend recht. Er kan niet van worden afgeweken. Voor wegvervoer waarop niet de CMR, maar de Nederlandse wet van toepassing is, geldt dat een afwijking van de aansprakelijkheidslimiet alleen mogelijk is wanneer die afspraken worden vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst die speciaal voor dat vervoer is opgesteld.

Een afwijkende limiet opgenomen in algemene voorwaarden is niet afdwingbaar. Al met al is er in geval van vervoer, in tegenstelling tot expeditie, dus minder ruimte om afwijkende afspraken te maken.

De expediteur ‘moet zeggen wat hij doet, en moet doen wat hij zegt’

Een expediteur zal dus graag gebruik maken van zijn “gunstige” positie als expediteur. Bij ladingsschade, zal een expeditiebedrijf snel roepen dat hij niet aansprakelijk is, dat de Fenex-condities van toepassing zijn en dat hij alleen maar expediteur was. Ik meldde al dat het in de praktijk vaak onduidelijk is of een opdrachtgever met een echte expediteur te maken heeft, dan wel met een (papieren) vervoerder. Uit de rechtspraak volgt dat hij, die stelt expediteur te zijn, dat dan ook maar moet bewijzen; “De expediteur moet zeggen wat hij doet en doen wat hij zegt”, zei prof. Haak ooit in zijn oratie.

Om vast te stellen of partijen nu vervoer dan wel expeditie zijn overeengekomen, gebruiken juristen de zogenaamde Haviltex-maatstaf.

De Haviltex-maatstaf houdt in dat de vraag hoe in een overeenkomst de verhouding tussen partijen is geregeld moet worden beantwoord op grond van de zin die partijen over en weer redelijkerwijs aan bepalingen in de overeenkomst mochten toekennen en op wat zij redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Concreet komt het erop neer of de opdrachtgever redelijkerwijs moest begrijpen dat hij met zijn opdrachtnemer een expeditie-overeenkomst sloot, in plaats van een vervoerovereenkomst.

Om aangemerkt te kunnen worden als expediteur is dus niet alleen van belang dat de expediteur ook daadwerkelijk ‘doet vervoeren’, en niet zelf vervoert. Het is ook van belang dat de expediteur voor het sluiten van overeenkomst duidelijk maakt dat hij als expediteur optreedt.

Tip: bent u expediteur en wenst u zich op de gunstige positie van expediteur te kunnen beroepen, dan is van belang dat u zich duidelijk als expediteur profileert en bijvoorbeeld in correspondentie duidelijk maakt dat u als zodanig optreedt.

Mr. Erwin Mazaira

Yur Advocaten B.V.
Oostmaaslaan 59-71
3063 AN ROTTERDAM

E-mail: mazaira@yur.nl
Web: www.yur.nl

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...