Clicky

woensdag 25 december 2024 - 18:54 uur
BAS World
Home Blog Pagina 47

Onderzoek: grote somberheid in Duitse auto-industrie

MÜNCHEN – De stemming van bedrijven in de omvangrijke Duitse auto-industrie wordt steeds somberder door de zwakke verkopen, hoge kosten, massaontslagen en felle concurrentie van met name Chinese elektrische automerken. Volgens het vooraanstaande economische onderzoeksinstituut Ifo is het sentiment nu net zo slecht als tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie.

Vooral de zwakke vraag maakt bedrijven negatief, aldus een Ifo-kenner. Er komen weliswaar nieuwe orders binnen, maar die zijn lang niet voldoende om alle capaciteit te benutten. Daarnaast zijn veel bedrijven zeer terughoudend met het aannemen van personeel of zijn ze juist van plan om banen te schrappen. Grote Duitse autoleveranciers zoals Continental, Bosch en Schaeffler hebben al gezegd duizenden banen te schrappen om kosten te besparen.

Ook bij Volkswagen dreigt enorm banenverlies door de mogelijke sluiting van fabrieken in eigen land, wat voor het eerst in de geschiedenis van het autoconcern zou zijn. Bij Volkswagen waren maandag nog grote stakingen bij fabrieken.

De malaise in de autosector zorgt ook voor problemen in de gehele Duitse industrie, waar dan ook sprake is van een sterke krimp van de bedrijvigheid. Kredietbeoordelaar en marktonderzoeker S&P Global noemde de situatie in de Duitse industrie in een rapport over de sector maandag nog “grimmig”.

Vrachtwagen vast in berm op N222 [+foto]

Vrachtwagen vast in berm
Foto: regio15

HONSELERSDIJK – Een vrachtwagen is dinsdag aan het begin van de middag vast komen te zitten in de berm ter hoogte van de Zwethlaan in Honselersdijk. Vermoedelijk doordat hij moest uitwijken.

De situatie vereist mogelijk dat de N222 tijdelijk stilgelegd wordt tijdens de bergingswerkzaamheden om de vrachtwagen weer vlot te trekken.

Weggebruikers wordt geadviseerd om rekening te houden met vertraging en waar mogelijk een alternatieve route te kiezen.

Rijkswaterstaat en de bergingsdienst werken nauw samen om de weg zo snel mogelijk weer vrij te geven.

Tom Waes: te veel gedronken op avond van auto-ongeluk

ANTWERPEN – Acteur Tom Waes had te veel gedronken toen hij in de nacht van vrijdag op zaterdag betrokken raakte bij een auto-ongeluk in Antwerpen.

Dat meldt hij dinsdag in een verklaring aan Belgische media. “Het is een grote, onbegrijpelijke fout, waar ik me verschrikkelijk bij voel. Ik wil dan ook mijn oprechte excuses aanbieden, aan iedereen. Het spijt me verschrikkelijk”, aldus Waes.

De 56-jarige acteur, bekend van hitserie Undercover, raakte zwaargewond. Maandag meldde de Vlaamse omroep VRT dat Waes nog op de intensive care ligt, maar dat zijn toestand stabiel is en hij buiten levensgevaar is.

Waes zegt zich “niets” te herinneren van het ongeval. “Feit is dat ik die avond op restaurant en café geweest ben, en dat ik te veel gedronken heb om nog met de auto te mogen rijden. Toch ben ik in mijn auto gestapt om thuis te geraken. Onbegrijpelijk. Dat had ik nooit mogen doen, daar bestaat geen enkele twijfel over.”

Herstel

De acteur laat weten dat hij het besef heeft dat hij “geweldig veel geluk” heeft gehad. “Geluk dat ik geen slachtoffers gemaakt heb. Geluk dat ik het zelf overleefd heb. Het is een grote, onbegrijpelijke fout, waar ik me verschrikkelijk bij voel.” Ook bedankt Waes het verplegend personeel en het medisch interventieteam dat voor hem en zijn naasten gezorgd heeft. Waes focust zich nu op zijn herstel en revalidatie. “Daarom zal ik de komende maanden geen verdere verklaringen meer in de pers afleggen tot mijn management laat weten dat ik weer mentaal en fysiek voldoende kracht heb.”

Waes reed met zijn Porsche-oldtimer bij de Kennedytunnel tegen een verkeersbord dat wegwerkzaamheden aangaf. De Belgische ster werkt als acteur, maar ook als presentator. Zo maakte hij in Nederland onder meer het programma Reizen Waes. De VRT kon eerder niet zeggen of zijn ongeluk gevolgen had voor de opnames van nieuwe programma’s.

Rutte: we moeten minder over vredesproces Oekraïne praten

DEN HAAG – Bondgenoten van Oekraïne moeten zich minder druk maken over vredesonderhandelingen met Rusland en Oekraïne meer wapens sturen, vindt NAVO-topman Mark Rutte. “Dát is wat we nodig hebben.”

Oekraïne geeft al maanden langzaam maar zeker terrein prijs aan de Russische invasietroepen. De roep om vredesoverleg klinkt luider. Maar Oekraïnes NAVO-bondgenoten denken heel verschillend over de prijs die Oekraïne zou moeten betalen en in hoeverre zij het land in de toekomst zouden moeten beschermen. En bovenal of Oekraïne, of ten minste het onbezette deel daarvan, ooit lid zou kunnen worden van de westerse militaire alliantie. De nauwste medestanders van Oekraïne vrezen dat het land gedwongen wordt tot te grote concessies, bijvoorbeeld door de aankomende Amerikaanse president Donald Trump.

Rutte wil voorlopig van die splijtende discussie af. “Ik ga dit heel stevig zeggen. Oekraïne heeft niet meer ideeën nodig over hoe een vredesproces eruit zou kunnen zien. Zorg ervoor dat Oekraïne beschikt over wat het nodig heeft om een sterke positie te krijgen wanneer die vredesbesprekingen beginnen. Ik zou zeggen: meer militaire hulp en minder discussies”, zei hij voor aanvang van een vergadering met de buitenlandministers van de 32 NAVO-landen.

Flakkee Verhuizers gaat schoon en stil verhuizen met een Renault Trucks D E-Tech-bakwagen

Flakkee Verhuizers zet de eerste stap naar elektrisch met een Renault Trucks D E-Tech. Daarmee verwelkomt het verhuisbedrijf een nieuw merk in zijn vloot. De Renault Trucks D E-Tech is geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Middelharnis.

Met de aanschaf van de Renault Trucks D E-Tech voegt Flakkee Verhuizers een derde truckmerk toe aan zijn wagenpark. “De sector heeft de weg richting duurzamer transport ingezet en daar gaan wij als bedrijf in mee”, zegt Martin Hobbel, directeur van Flakkee Verhuizers.

“Elektrisch is een van de mogelijkheden en daar willen we nu graag ervaring mee opdoen, vandaar de keuze voor deze elektrische truck. Wij hebben het keurmerk Erkende Verhuizers en diverse collega-verhuisbedrijven, die ook dat label hebben, rijden al met de Renault Trucks D E-Tech. Daar heb ik mijn licht opgestoken en hoorde ik goede verhalen. Chauffeurs gaven aan dat zij het fantastisch vinden om met deze elektrische truck te rijden en te werken.”

Voldoende actieradius en klaar voor zero-emissiezones

Flakkee Verhuizers heeft vestigingen en steunpunten in Rotterdam, Middelharnis, Hellevoetsluis, Zierikzee, Oud-Beijerland en Hendrik-Ido-Ambacht. “Met de Renault Trucks D E-Tech kunnen we alle kanten op”, vertelt Hobbel. “We zitten veel in Rotterdam en hier gaat vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in waar je met een elektrische truck wel mag komen. Verder kunnen we een elektrische truck heel makkelijk inpassen in onze werkzaamheden. Actieradius is bijvoorbeeld geen issue: trucks staan bij ons meer stil dan dat ze rijden omdat we voornamelijk aan het laden en lossen zijn. Ze rijden zelden meer dan 150 kilometer per dag.”

Advies over het opladen

De verhuisspecialist maakt de overstap naar elektrisch met ondersteuning van Bluekens Truck en Bus. De truck is geleverd met een full service reparatie- en onderhoudscontract waar ook de batterijen onder vallen.

Martin Hobbel: “De uiterst plezierige samenwerking met Bluekens Truck en Bus is ook een reden om voor de Renault Trucks D E-Tech te kiezen. We rijden al jaren met Renault Masters, waarvan we er nu drie in de vloot hebben. De accountmanager staat altijd voor ons klaar en heeft verstand van zaken. Ook de werkplaats in Middelharnis biedt goede service; je wordt hier snel en deskundig geholpen.”

Flakkee Verhuizers kan de elektrische truck opladen bij zijn vestiging in Rotterdam. “We hebben hier al laadpalen staan voor de elektrische personenauto’s in ons wagenpark en we zijn van plan om de oplaadmogelijkheden verder op te schalen. Samen met Bluekens Truck en Bus kijken we welke laadpalen geschikt zijn voor ons en wat er verder nodig is om zwaardere oplaadpunten te plaatsen. Bluekens is een dealer met veel expertise over elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken en van die kennis maken we graag gebruik.”

Flakkee Verhuizers verhuist particulieren en bedrijven. De broers Martin en Ard-Jan Hobbel voeren nu de directie bij het bedrijf dat is opgericht door hun opa. Wim Hobbel begon in de jaren ’30 met verhuizingen en het transport van stukgoed. Inmiddels heeft Flakkee Verhuizers meerdere vestigingen in Zuid-Holland en Zeeland en bestaat de verhuisvloot uit acht voertuigen, waarvan vijf trucks.

Besluit Conventie van Bern: wolf mag eerder worden afgeschoten

STRAATSBURG – De regels om een wolf te mogen afschieten, worden versoepeld. Dat heeft het bestuur van de Conventie van Bern dinsdag besloten. Het is akkoord gegaan met het verzoek van de Europese Unie om de beschermingsstatus van de wolf te verlagen van ‘strikt beschermd’ naar ‘beschermd’.

De huidige strikt beschermde status houdt in dat wolven niet opzettelijk gedood, gevangen, gehouden of verstoord mogen worden. Ook mogen hun voortplantingsgebieden niet worden beschadigd of vernietigd. Met de nieuwe status mag de populatie wilde dieren worden ‘gereguleerd’. De wolf mag niet verdwijnen, maar de regels om de wolf af te schieten worden versoepeld.

De Conventie van Bern is het internationale verdrag voor natuurbehoud en is door vijftig landen geratificeerd, waaronder alle 27 EU-landen. Om de beschermde status te verlagen, was een tweederdemeerderheid (34) van de verdragslanden nodig. Volgens de Europese Partij voor de Dieren hebben 38 landen ingestemd met het verzoek van de EU.

De wijziging gaat over drie maanden in, tenzij minimaal zeventien leden van het verdrag binnen die periode tegen het besluit in bezwaar gaan. Als dat bezwaar wordt geaccepteerd, blijft de status van de wolf zoals die nu is.

Staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) laat weten het besluit “een belangrijke en hoopvolle stap” te vinden. Volgens hem is “meer maatwerk mogelijk” als de status van de wolf wordt verlaagd. Hij gaat de Europese Commissie, die er nog mee moet instemmen, aansporen om “werk te maken” van het verlagen van de status. In de tussentijd bereidt hij de benodigde Nederlandse wetgeving alvast voor.

China verbiedt export germanium en gallium naar VS

BEIJING – China gaat de controles opvoeren om te voorkomen dat belangrijke grondstoffen die voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt, naar de Verenigde Staten worden geëxporteerd.

De stap is een vergelding voor de onlangs aangekondigde aangescherpte maatregelen van de Amerikanen tegen de Chinese chipindustrie. Washington wil daarmee voorkomen dat China de nieuwste chips en technologieën kan gebruiken voor militaire doeleinden.

Grondstoffen zoals gallium, germanium, antimoon en andere superharde materialen mogen in principe niet naar Amerika worden geëxporteerd, zei het Chinese ministerie van Handel dinsdag in een verklaring. China beperkte eerder dit jaar al de export van het metaal antimoon, dat veel wordt gebruikt in munitie en andere militaire toepassingen zoals nachtkijkers, infraroodsensoren en laserrichtapparatuur. Met de beperkingen wil China de nationale veiligheid beschermen.

Behalve voor wapens wordt antimoon ook gebruikt als brandvertrager in kunststoffen en textiel en in bijvoorbeeld glas, keramiek en verf. Vorig jaar legde China al de export van onder meer gallium en germanium aan banden. Die grondstoffen worden gebruikt voor de productie van halfgeleiders, zonnepanelen en elektrische voertuigen. Door de exportbeperkingen zijn de prijzen voor deze metalen flink gestegen.

Exportbeperkingen kennen veel verschillende vormen, zoals quota, extra heffingen of strenge vergunningsvoorwaarden. Bij exportcontroles wil de Chinese overheid weten wie de klant is en voor welke toepassingen de grondstof wordt gebruikt om goedkeuring te verlenen aan de uitvoer. Het omzeilen van de controles wordt streng gestraft.

OM gaat uit van 20 jonge slachtoffers in zedenzaak Helmond

HELMOND – Een 25-jarige werknemer van een basisschool uit Helmond die in september werd aangehouden in een zedenzaak, zou twintig slachtoffers hebben gemaakt, denken politie en Openbaar Ministerie.

De slachtoffers zijn kinderen jonger dan twaalf jaar, aldus het OM. Het misbruik zou hebben plaatsgevonden tussen 2018 en 2024. De man was leerkrachtondersteuner. Hij heeft grotendeels bekend.

Op de telefoon van de verdachte zijn beelden aangetroffen van het misbruik, dat plaatsvond op school en bij enkele oppasadressen. Volgens justitie zijn er geen aanwijzingen dat de beelden zijn verspreid. Naast het misbruik wordt de man ook verdacht van het in bezit hebben en het maken van kinderporno.

Volgens het OM zijn er op dit moment geen aanwijzingen dat er meer slachtoffers zijn. De ouders van slachtoffers die in het onderzoek naar voren zijn gekomen zijn geïnformeerd door de politie, ook krijgen zij professionele hulp.

Woensdag vindt een eerste voorbereidende zitting plaats in deze zaak.

Fred Teeven nieuwe voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer

Foto: Sam Rentmeester | KNV

DEN HAAG – Met ingang van 1 december 2024 is Fred Teeven (66) voorzitter van werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Teeven volgt Bertho Eckhardt op, die onlangs aftrad als KNV-voorzitter. In zijn nieuwe rol zal Teeven zich inzetten voor de belangen van ondernemers in het personenvervoer. Concrete opdrachten zijn de realistische transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem en het verder uitdragen van het maatschappelijk belang van de personenvervoersector in Nederland.

‘Personenvervoer is mensenwerk’

Jurist en bestuurskundige Teeven was eerder onder andere officier van Justitie in Amsterdam, Tweede Kamerlid en staatsecretaris van Veiligheid en Justitie in de kabinetten Rutte I en II. Zijn persoonlijke affiniteit met de vervoerswereld loopt als een rode draad door zijn politieke loopbaan heen. Als student reed Teeven ‘op de taxi’. Na het behalen van zijn groot rijbewijs reed hij enige tijd met touringcars en stadsbussen voor de NZH.

Tot voor kort was Teeven parttime buschauffeur in Haarlem: “Personenvervoer is mensenwerk. Het directe contact met passagiers beviel me altijd uitermate goed. Het is een vak apart en ik ben blij dat ik die ervaring mee kan nemen naar deze functie, voor een sector waarin goede dienstverlening centraal staat.”

Unaniem gekozen

Teeven werd voorgedragen op advies van een door KNV ingestelde vertrouwenscommissie. Zowel de leden van de vereniging KNV Zorgvervoer en Taxi als die van Busvervoer Nederland stemden unaniem in met de benoeming. Directeur Carlo Cahn: “Met Fred haalt KNV een veelzijdig en ervaren bestuurder in huis. Zijn enthousiasme en kennis van de mobiliteitssector zorgen voor een prettige extra klik. Fred is to the point en zijn stijl spreekt de ondernemers aan. Ook zijn ervaring met ‘Den Haag’ is van grote waarde voor onze sectoren. Overheidsregelgeving is immers een sterk bepalende factor voor ondernemers in het personenvervoer.”

Koninklijk Nederlands Vervoer

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het Nederlandse personenvervoer. De brancheverenigingen binnen KNV zijn KNV Zorgvervoer en Taxi, Busvervoer Nederland en KNV Connected Mobility. De landelijke brancheorganisatie voor het openbaar vervoer, OV-NL, heeft haar secretariaat ondergebracht bij KNV.

KNV is een van de oprichters van de Mobiliteitsalliantie. Samen vertegenwoordigen de leden van KNV bijna 80% van de Nederlandse markt voor personenvervoer – van taxi’s en zorgvervoer tot bussen en mobiliteitsdiensten.

Rijkswaterstaat kiest Airbus voor nieuwe push-to-talk communicatiedienst

UTRECHT – In de zomer van 2024 heeft Rijkswaterstaat de opdracht voor de nieuwe ‘push-to-talk’-communicatiedienst voor Wegverkeersmanagement definitief gegund aan Airbus. Deze samenwerking betekent een belangrijke stap in de modernisering van de communicatie-infrastructuur voor wegverkeersbeheer en de operatie van Rijkswaterstaat. Het nieuwe communicatiesysteem van Airbus zal het huidige portofoonsysteem vervangen en biedt verbeterde functionaliteiten voor de dagelijkse werkzaamheden van weginspecteurs en verkeersleiders.

Het nieuwe systeem wordt gebruikt door weginspecteurs, medewerkers operationele advisering en wegverkeersleiders binnen Rijkswaterstaat. Deze professionals zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van de veiligheid en doorstroming op het Nederlandse hoofdwegennet, enkele provinciale wegen en in grensgebieden. Het nieuwe systeem van Airbus zorgt voor verbeterde communicatie op al deze locaties en biedt een betrouwbaar alternatief bij storingen van het telefoonnetwerk, aangezien het dienstdoet als ‘back-up’ communicatiesysteem. Daarnaast beschikt het systeem over een noodknopfunctionaliteit die medewerkers in noodsituaties extra veiligheid biedt.

Met de komst van de nieuwe smart portofoon van Airbus stapt Rijkswaterstaat over van communicatie via het traditionele Tetra-netwerk naar push-to-talk-communicatie via 4G/5G. De nieuwe portofoon, ook wel ‘smart portofoon’ genoemd, is een robuust apparaat dat de functionaliteiten van een klassieke portofoon combineert met die van een smartphone. Dit betekent dat gebruikers niet alleen spraakcommunicatie hebben, maar ook toegang tot digitale toepassingen die het werk verder kunnen ondersteunen.

De invoering van het nieuwe systeem vindt gefaseerd plaats. Rijkswaterstaat en Airbus richten zich in eerste instantie op de 1-op-1 vervanging van het huidige portofoonsysteem voor 1 januari 2025. In de daaropvolgende jaren, 2025 en 2026, worden verdere mogelijkheden van het nieuwe systeem verkend en beproefd. Er wordt dan ook een praktijkproef uitgevoerd waarin de inzet van het systeem als primair communicatiemiddel wordt getest.

Bij de aanbesteding voor dit project stond de beste prijs-kwaliteitverhouding centraal. De offertes van de inschrijvende partijen werden beoordeeld op verschillende aspecten, waaronder de dekking van de aangeboden netwerken en de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van het systeem. Uit deze beoordeling kwam de aanbieding van Airbus als beste naar voren, waardoor de keuze uiteindelijk op Airbus viel. Dit betekent dat Rijkswaterstaat verzekerd is van een communicatiesysteem dat voldoet aan de hoge eisen van de organisatie, tegen een goede prijs en met ruimte voor toekomstige innovaties.

Dreigend bankroet Northvolt kan forse schadepost Duitsland worden

BERLIJN – De financiële problemen van de Zweedse batterijfabrikant Northvolt kunnen de Duitse federale regering en de noordelijke deelstaat Sleeswijk-Holstein duur komen te staan. Northvolt bouwt voor 600 miljoen euro een batterijfabriek in de Duitse stad Heide. De Duitse regering en de deelstaatregering van Sleeswijk-Holstein staan garant voor dat bedrag.

Northvolt vroeg vorige maand in de Verenigde Staten een vorm van uitstel van betaling aan. Hierdoor is het bedrijf tijdelijk beschermd tegen schuldeisers, terwijl het bestuur een oplossing voor de financiële problemen probeert te vinden.

Volgens het Duitse ministerie van Economische Zaken zijn de leningen aan Northvolt strikt gekoppeld aan de bouw van de fabriek, waardoor het Zweedse moederbedrijf daar geen beroep op kan doen. Als Northvolt een oplossing voor zijn schulden vindt, zal het bedrag van 600 miljoen euro plus bijkomende kosten worden terugbetaald.

Northvolt heeft het al langer moeilijk door hevige concurrentie van Chinese fabrikanten en autofabrikanten die hun productie van elektrische auto’s afbouwen. Het concern kondigde eerder dit jaar aan 1600 van de ongeveer 6500 banen te schrappen.

Trump aanwezig bij heropening Notre-Dame in Parijs

PALM BEACH – Aankomend Amerikaans president Donald Trump zal zaterdag de heropening van de Notre-Dame in Parijs bijwonen. Trump maakte dat maandag bekend via zijn socialemediaplatform Truth Social.

De kathedraal raakte in april 2019 zwaar beschadigd door brand en gaat na een lange restauratie weer open voor het publiek.

“President Emmanuel Macron heeft fantastisch werk geleverd door ervoor te zorgen dat de Notre-Dame weer in volle glorie is hersteld”, schrijft Trump op Truth Social. “Het wordt een heel bijzondere dag voor iedereen!”

Eerder op maandag werd al bekend dat Parijs komend weekend 6000 agenten inzet bij de feestelijke heropening van de kathedraal. Naast Trump worden ook veel staatshoofden en regeringsleiders verwacht.

Eerste elektronische tolweg opent met nieuwe verkeersborden

Op 7 december gaat de nieuwe A24/Blankenburgverbinding open. Het is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol gaan betalen. Oftewel e-TOL. Er zijn geen tolpoortjes, dus weggebruikers rijden zo door. Vier nieuwe verkeersborden informeren hen over e-TOL.

Bord 1: Kies je route

Voordat weggebruikers op de A20 en A15 de afslag naar de A24/Blankenburgverbinding nemen, komen zij het eerste bord over e-TOL tegen. Dit is het aankondigingsbord. Zo kunnen zij op tijd bepalen of zij van de tolweg A24/Blankenburgverbinding gebruikmaken óf voor alternatieve routes zonder tol kiezen, zoals de Beneluxtunnel (A4) en de Van Brienenoordbrug (A16).

Het aankondigingsbord informeert weggebruikers over de tolweg voordat zij de afslag nemen

Bord 2: Toltarieven in één oogopslag

Het tweede bord vóór de afslag naar de A24/Blankenburgverbinding toont de toltarieven per voertuig. Auto’s, campers, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders betalen € 1,51 per rit. Vrachtauto’s en andere zware voertuigen € 9,13. Ook buitenlandse voertuigen betalen tol. Goed om te weten: voor aanhangers, caravans en opleggers wordt geen extra tol gerekend.

Het toltarievenbord

Bord 3: Tolheffing met slimme camera’s

Weggebruikers die vervolgens de A24/Blankenburgverbinding opgaan, rijden onder het tolportaal door. Hier worden de kentekens van voertuigen gefotografeerd met camera’s boven de weg. Er zijn geen tolpoortjes, dus weggebruikers kunnen zo doorrijden. Het e-TOL-bord informeert hen over het naderende tolportaal en de camera’s.

Het e-TOL-bord informeert weggebruikers dat hun voertuig wordt gefotografeerd

Bord 4: Betaal online

Aan het einde van de A24/Blankenburgverbinding herinnert het betaal online-bord weggebruikers eraan om de tol binnen 72 uur online te betalen. Dit gebeurt in het Nederlands, Duits en het Engels. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan maximaal 7 dagen voor of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit online tol betalen op e-tol.nl.

Het betaal online-bord herinnert weggebruikers eraan de tol binnen 72 uur op e-tol.nl te betalen

Automatisch tol betalen: gemakkelijk en veilig

Wie het makkelijker vindt dat de tol na de rit automatisch wordt afgeschreven, kan zich aanmelden voor automatisch tol betalen. Dat kan nu al bij MOVE-IZI en Flitsmeister en binnenkort ook bij 24toll. Wie automatisch tol betaalt, loopt nooit het risico op betalingsherinneringen en eventuele boetes. Ook krijgen deze betalers een persoonlijk overzicht van het aantal ritten over de A24/Blankenburgverbinding. Met losse betalingen krijgt een weggebruiker dat overzicht niet.

Sneller op je bestemming

De A24/Blankenburgverbinding verbetert de bereikbaarheid in de regio. Want de snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg met de A20 bij Vlaardingen. Weggebruikers zijn daardoor straks sneller op hun bestemming en hoeven ook niet te stoppen bij tolpoortjes.

DHG verkoopt perceel in Zaandam aan Today Real Estate Development

ZAANDAM – DHG heeft een perceel grond van 7.532 m² aan de Ringweg 209-330 in Zaandam verkocht aan Today Real Estate Development. Dit is de tweede transactie tussen beide partijen, na de eerdere verkoop van een perceel in Koudekerk aan den Rijn.

De locatie werd eind 2023 door DHG aangekocht om de congestieproblemen in de elektriciteitsvoorziening van SMARTLOG Zaandam, gelegen aan de overkant van de Ringweg, op te lossen. Bij deze aankoop ging het om een bestaand bedrijfspand dat fungeerde als kaasfabriek en voorzien was van een grote elektriciteitsaansluiting. Dankzij deze aansluiting wist DHG de benodigde elektrische capaciteit te realiseren voor de logistieke ontwikkeling van Smartlog Zaandam.

Nu deze uitdaging succesvol is opgelost en SMARTLOG Zaandam succesvol verhuurd is, heeft DHG het perceel verkocht aan Today Real Estate Development. Het perceel sluit perfect aan bij de uitgangspunten van Layers Development voor innovatieve, kleinschaligere bedrijfsruimten – één van de vooruitstrevende concepten van Today Real Estate Development.

De transactie onderstreept de succesvolle samenwerking tussen DHG en Today Real Estate Development en sluit aan bij DHG’s focus op grootschalige logistieke ontwikkelingen. In 2024 en 2025 realiseert DHG ruim 542.722 m² aan logistieke SMARTLOG-ontwikkelingen, verspreid over negen locaties in Nederland.

Memo Cargill: duizenden banen weg

MINNEAPOLIS – Het grote internationale voedings- en grondstoffenbedrijf Cargill wil duizenden banen schrappen om kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren. Dat meldt Cargill in een interne memo die is ingezien door persbureau Bloomberg.

Cargill heeft meerdere locaties in Nederland, waaronder in de Botlek, Sas van Gent, Bergen op Zoom, Zaandam en Amsterdam, met ongeveer 2200 werknemers, volgens de eigen website van het bedrijf.

Volgens de memo wil Cargill ongeveer 5 procent van het wereldwijde personeelsbestand van circa 164.000 werknemers schrappen als onderdeel van de strategische plannen tot 2030. Dat banenverlies zou ook hogere managers treffen. Topman Brian Sikes zegt in de memo dat de plannen de organisatiestructuur van Cargill moeten stroomlijnen door bijvoorbeeld overbodige managementlagen te verwijderen.

Cargill handelt onder meer in graan, soja, mais en andere landbouwproducten. Het bedrijf is ook een grote producent van rundvlees. De winst staat onder druk door de gedaalde prijzen van mais en soja als gevolg van sterke oogsten. In het eind mei afgelopen gebroken boekjaar zakte de winst naar bijna 2,5 miljard dollar, het laagste niveau in jaren. In het boekjaar 2021-2022 werd nog een recordwinst van 6,7 miljard dollar geboekt.

Bedrijfsdivisies

Het concern, dat geen beursnotering heeft, had eerder dit jaar al aangekondigd dat het aantal bedrijfsdivisies zou worden verkleind van vijf naar drie door het missen van winstdoelstellingen. Ook werden al ongeveer tweehonderd banen op het gebied van technologie op verschillende locaties geschrapt.

In oktober vorig jaar was er nog een staking om een cao-conflict bij Cargill in Nederland, waarbij het werk werd neergelegd in de Botlek, Sas van Gent, Bergen op Zoom en Amsterdam.

×