Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 11:39 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 47

Overleden man aangetroffen in Zaandijk

ZAANDIJK – Maandagochtend rond 07.25 uur is in het water aan het Guishof in Zaandijk een dode man aangetroffen.

Het slachtoffer is een 20-jarige man uit Zaandam.

De politie startte direct een onderzoek om vast te stellen hoe hij is overleden. Politieonderzoek wijst uit dat het om een noodlottig ongeval gaat.

Uit respect voor de nabestaanden worden er verder geen mededelingen gedaan, meldt de politie.

Dode en gewonde bij verkeersongeval in Velden

VELDEN – Bij een verkeersongeval op de Schandeloseweg in Velden is zondagavond rond 23.30 uur een automobilist om het leven gekomen. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan de verwondingen, meldt de politie.

Een andere inzittende raakte gewond en is naar het ziekenhuis vervoerd voor medische behandeling.

Bij het ongeval waren geen andere voertuigen betrokken. Wat er precies gebeurd is, wordt door de politie onderzocht.

Vanaf 2028 walstroom voor zeeschepen bij APMT MVII

Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) en Tiemo Arkesteijn (RSP) | Foto: Marc Nolte

ROTTERDAM – APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) zal zijn terminal vanaf 2028 voorzien van walstroom. Dat is een belangrijke stap in de verduurzaming van de Rotterdamse haven. Daarvoor heeft het bedrijf een overeenkomst ondertekend met Rotterdam Shore Power, een samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco. Hierdoor kunnen zeeschepen vanaf 2028 tijdens hun verblijf in de haven van schone energie worden voorzien.

De CO2-uitstoot wordt met bijna 7000 ton per jaar verminderd door het aansluiten van schepen op het elektriciteitsnet bij APMT MVII. Ook de uitstoot van stikstof en fijnstof zal hierdoor dalen. In totaal zullen schepen jaarlijks zo’n 13.000 MWh gaan gebruiken bij de terminal.

Het ondertekenen van de overeenkomst met Rotterdam Shore Power volgt op jaren van voorbereiding en partnerschap. Rotterdam Shore Power en APMT MVII geven samen vorm aan de verdere ontwikkeling en implementatie van walstroomvoorzieningen op de terminal. Naar verwachting zullen de eerste schepen vanaf 2028 gebruik kunnen maken van de walstroomfaciliteiten. Dat is ruim op tijd voor de Europese regelgeving die walstroom verplicht stelt voor containerschepen in 2030.

Gezamenlijke ambitie

De aanleg van walstroom past binnen het doel van APMT MVII om de meest duurzame en efficiënte toegangspoort van Europa te worden. “Het aanbieden van walstroom aan onze klanten is een logische volgende stap in onze wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te minimaliseren”, aldus Harold Kunst, CEO van APMT MVII. “Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power is een belangrijke stap in onze gezamenlijke ambitie om de haven van Rotterdam een voorloper in de wereld te maken op het gebied van duurzaamheid.”

Ook Rotterdam Shore Power sluit zich aan bij die boodschap. “Met deze samenwerking voegen we een derde deepsea terminal toe aan ons walstroomportfolio”, laten directeuren Ina Barge en Tiemo Arkesteijn weten. “Dit is een belangrijke stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en het verminderen van de uitstoot.”’

Flinke stap in duurzamer maken haven

“Walstroom is een effectieve manier om de uitstoot van de scheepvaart terug te dringen, en zorgt er ook nog eens voor dat schepen aan de kade geen herrie maken”, zegt Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Het is mooi om te zien dat de Rotterdamse haven nu weer een flinke stap neemt om de haven duurzamer te maken.”

APMT MVII is nu al een CO2-emissievrije terminal, met gebouwen en terreinen die energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. Het gros van de gebruikte apparatuur, waaronder de volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s), draagt bij aan dit duurzame karakter. Deze voertuigen, die containers vervoeren, rijden op groene stroom opgewekt door windenergie en zorgen voor minimale geluidsoverlast.

Pluimveesector vreest honderden faillissementen door mestplan

DEN HAAG – Honderden pluimveebedrijven in Nederland dreigen failliet te gaan als gevolg van het mestplan van landbouwminister Femke Wiersma, waarschuwt Bart-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP). Volgens hem worden boeren door de voorgenomen maatregelen juist verder in de problemen geduwd.

De problemen draaien om het stapsgewijs afbouwen van een uitzonderingspositie binnen de Europese Unie, waardoor boerenbedrijven voorheen meer mest mochten uitrijden. Nu deze zogeheten derogatie verdwijnt, is er een overschot aan mest. “Er is te weinig land, of een teveel aan koeien”, stelt Oplaat.

De maatregelen zijn bedoeld om het grondwater te beschermen. “Maar pluimveemest komt nauwelijks op Nederlandse bodem terecht. De rundveesector weet heel goed dat het probleem bij hen ligt”, zegt de voorzitter. Volgens hem wordt het grootste deel van de pluimveemest gebruikt in een biomassacentrale in Moerdijk, waar het wordt omgezet in groene stroom.

Transuniverse opent in Moeskroen nieuwe vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk

WONDELGEM(B) – Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. Deze locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit deze landen ontvangen. Ze zal zich tevens richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Transuniverse is specialist in groepagetransport, waarbij kleinere ladingen van verschillende klanten worden samengevoegd in één vrachtwagen. Het bedrijf bedient heel Europa, Turkije en de Maghreb. De goederen worden gebundeld in zogenaamde ‘crossdock’-centra in Wondelgem, Parijs, Valence (Zuid-Frankrijk) en nu ook Moeskroen.

Focus op de Maghreb

De transporten naar de Maghreb, zowel van Transuniverse België als van Transuniverse France, blijven groeien: de Marokkaanse economie heeft zich na de coronapandemie en de aardbeving in Al-Haouz sterk hersteld en ondanks de politieke situatie in Tunesië blijft vooral de export toenemen.

Door de groeiende transporten naar Marokko en Tunesië heeft Transuniverse zijn transportproces herzien. “Voor beide landen moeten douaneformaliteiten worden afgehandeld, in tegenstelling tot de meeste andere Europese bestemmingen. Dit maakt de overslag in Wondelgem iets complexer, wat beslag legt op de capaciteit. Aangezien Transuniverse France ook in Noord-Frankrijk sterk groeit, ontstond het idee om een dedicated overslagcentrum in Moeskroen te openen,” aldus Frank Adins, voorzitter van Transuniverse.

“Moeskroen is ideaal gelegen om in te spelen op die groei. Zendingen uit heel België – vooral uit West-Vlaanderen en Henegouwen – en Noord-Frankrijk worden hier gebundeld. Vanuit Moeskroen vertrekken volle vrachtwagens naar Marokko en Tunesië, die eventueel worden aangevuld in Parijs,” legt hij uit. “Zo kunnen we niet alleen de transporten naar de Maghreb efficiënter organiseren, maar ook ons crossdock-center in Wondelgem ontlasten.”

Distributie in Noord-Frankrijk

De nieuwe vestiging is voornamelijk gericht op transporten naar de Maghreb, maar fungeert ook als distributieplatform voor Transuniverse France in Noord-Frankrijk.
“Ons platform in Parijs bedient de regio Île-de-France, de Oise en de naburige departementen; en dat in Valence de regio Rhône-Alpes en het zuiden van Frankrijk. In Lesquin (Rijsel) had Transuniverse France een kantoor met voornamelijk een commerciële functie. Operationeel moesten we voor de distributie en ophaling in Noord-Frankrijk rekenen op enkele lokale transporteurs. Dankzij Moeskroen kunnen we nu ook het noorden beter afdekken door de transporten in eigen beheer uit te voeren. Dit geldt ook voor de zendingen vanuit Wondelgem bestemd voor klanten in Nord-Pas-de-Calais,” zegt Hervé Caplier, hoofd van Transuniverse France

“De activiteiten in Lesquin zijn nu overgeheveld naar Moeskroen. Het kantoor blijft wel functioneren als douanekantoor voor Franse klanten,” voegt hij toe.

Uitbreidingsmogelijkheden

De locatie in Moeskroen heeft een magazijn van 2.000 m² met racks voor tijdelijke opslag en logistieke activiteiten, die Transuniverse daar verder wil uitbouwen.

“Een belangrijk doel van de nieuwe vestiging is ook om buitenlandse agenten van Transuniverse de mogelijkheid te bieden om hun goederen bestemd voor Noord-Frankrijk en België in Moeskroen af te zetten, zodat wij de distributie van daaruit efficiënt kunnen organiseren. Het magazijn biedt dus niet alleen ruimte voor overslag en tijdelijke opslag, maar speelt ook een sleutelrol in het logistieke netwerk dat we verder willen ontwikkelen”, benadrukt Frank Adins.

De vestiging in Moeskroen start met drie personeelsleden, maar met de groei van de overslag en de logistieke activiteiten zal dit aantal snel groeien.

Autoconcern achter Peugeot kritisch op Frans belastingplan

PARIJS – Topman Carlos Tavares van autoconcern Stellantis waarschuwt dat de plannen van de Franse regering om de vennootschapsbelasting te verhogen, de investeringen zullen schaden.

De man achter automerken als Citroën en Peugeot, maar ook Fiat en Opel, is daarmee kritisch op de plannen die nog langs het Franse parlement moeten. “We maken nu een keuze voor de korte termijn die nadelig zal uitpakken voor de middellange termijn”, heeft Tavares gezegd tijdens een interview op LCI TV.

De nieuwe Franse regering presenteerde vorige week een conceptbegroting met hogere belastingen voor bedrijven in een poging de grote staatsschuld terug te dringen. Honderden grote bedrijven met een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro zouden bij elkaar miljarden euro’s extra moeten afdragen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen. Ook wil het kabinet van de vorige maand aangetreden premier Michel Barnier flink gaan bezuinigen en onder meer rijke mensen meer belasting laten betalen.

Stellantis zou daardoor ook te maken krijgen met een fikse belastingverhoging. De geplande verhoging van de vennootschapsbelasting zal de autofabrikant “tientallen miljoenen” euro’s kosten, aldus Tavares die geen exact bedrag noemde. Stellantis zal de belastingverhoging wel kunnen betalen, verzekerde hij. Tavares stelde ook dat de geplande inkomstenbelastingverhoging voor de rijksten in Frankrijk “een averechts effect zal hebben”, waarbij de meest gekwalificeerde en jongste werknemers volgens hem waarschijnlijk zullen emigreren.

GLS Netherlands robotiseert pakketverwerking met ROSI [+video]

UTRECHT – Pakketdienst GLS Netherlands heeft in samenwerking met robotsysteemintegrator AWL een nieuwe robotoplossing in het sorteercentrum in Utrecht geïnstalleerd. De Robotic Singulator, genaamd ROSI, is onlangs aan de slag gegaan met het singuleren van mini-parcels op de lopende band. Deze implementatie is niet alleen de eerste stap in een breder project gericht op het verhogen van de efficiëntie van de pakketverwerking, maar ook de allereerste installatie binnen GLS-groep. Bovendien is dit een van de eerste keren dat ROSI wereldwijd wordt toegepast.

“ROSI is een slimme robotoplossing en pakt kleine pakketten uit een stapel die ze vervolgens op de lopende band van de minisorter legt. Op basis van visiontechnologie en AI bepaalt ze wat een enkel pakket is tussen een bulk aan pakketten. Vervolgens kiest ze de beste strategie om het pakket met de juiste snelheid en precisie op te pakken. ROSI detecteert en pakt pakketten tot ongeveer 5 kilo en verwerkt er bijna net zoveel als haar menselijke collega’s, namelijk ongeveer 1600 per uur. Ze helpt onze loodsmedewerkers door repetitief werk over te nemen, waardoor onze medewerkers zich op andere taken kunnen richten,” aldus Tom Hartmans, ROSI’s projectleider bij GLS.

“Dit maakt hun werk veelzijdiger en verhoogt de algehele efficiëntie van onze processen.”

De robotoplossing is bovendien specifiek ontwikkeld voor gebruik in ruimtes met beperkte vrije vloeroppervlakte, wat het sorteercentrum in Utrecht tot de perfecte proeftuin maakt. “Het sorteercentrum Utrecht is relatief klein qua oppervlakte en werd daarom gekozen voor de primeur van de Robotic Singulator.”

Nauwe lokale samenwerking

De pilot verloopt in nauwe samenwerking met het internationaal opererende AWL, waarvan het hoofdkantoor in Harderwijk is gevestigd. De robotiseringsexpert test zelf ook andere innovaties op de locatie van GLS in Utrecht, zoals een nieuwe hightech gripper om pakketten effectiever te pakken.

“Het is geweldig om met GLS samen te mogen werken aan één doel: de werkomstandigheden van de medewerker verbeteren. Hierdoor kunnen we niet alleen stappen zetten in innovatie en robotisering, maar ook de huidige technologie tot daadwerkelijke praktijkcases brengen”, zegt Jeffrey Vroemen, Product Manager bij AWL.

De resultaten van deze Nederlandse pilot beïnvloeden het innovatiebeleid van de gehele GLS Group. Als ROSI blijft presteren, staat de deur open om ook in het internationale distributienetwerk robotcollega’s aan boord te halen, zodat GLS zijn logistieke processen verder kan optimaliseren voor een nog sterkere dienstverlening.

Zeecontainers vol illegale F-gassen onderschept in Rotterdam

DEN HAAG /ROTTERDAM – De inlichtingen- en opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-IOD) heeft deze zomer vier zeecontainers in de Rotterdamse haven met daarin bijna 4.800 cilinders aan F-gassen in beslag genomen. De partij was afkomstig van buiten de Europese Unie en werd verscheept naar bedrijven of personen die F-gassen niet mogen importeren. Dat is dus illegaal. De vier containers hebben een totale waarde van ongeveer € 1,5 miljoen.

Het onderscheppen van de illegale partij vond plaats naar aanleiding van een melding vanuit het EU-bureau voor fraudebestrijding (OLAF). Hieruit bleek dat de F-gassen mogelijk naar 3 Europese landen werden verscheept waarbij de ontvangers de F-gassen niet mogen importeren. De ILT-IOD stelde daarop een onderzoek in en is de zending gaan volgen. In de Rotterdamse haven zijn de containers in beslag genomen.

Onderzoek gestart

F-gassen worden vaker buiten de EU geproduceerd en daarna ingevoerd. Het is dan niet bekend van wie de F-gassen afkomstig zijn of wie ze importeert. De opsporingsdienst tast hierdoor in het duister wat er met de F-gassen zou zijn gebeurd als ze niet waren onderschept. De ILT-IOD is nog bezig met het onderzoek en het in kaart brengen van mogelijke verdachte personen of bedrijven.

Toename illegale handel

F-gassen zijn zware broeikasgassen en hebben een sterke impact op de opwarming van de aarde. Om de schade voor het milieu zoveel mogelijk te beperken, gelden voor het gebruik van en de handel in F-gassen strenge Europese eisen. Hierdoor is een toename in de illegale handel van de meest schadelijke F-gassen ontstaan. Apparaten, zoals airco’s, industriële koelinstallaties en warmtepompen, worden meestal gekoeld met schadelijke koudemiddelen of F-gassen. Op 30 mei en 20 maart heeft de ILT ook ladingen illegale F-gassen in beslag genomen.

Meld criminaliteit

De ILT roept bedrijven en particulieren op om verdachte activiteiten met betrekking tot koudemiddelen te melden. Bedrijven in de koeltechniek wordt geadviseerd om altijd te controleren of hun leveranciers gecertificeerd zijn en voldoen aan de wettelijke eisen.

Ook anoniem melding maken van zware criminaliteit of grootschalige fraude is mogelijk via het team Criminele inlichtingen (TCI) van de ILT-IOD.

EU-buitenlandchef: EU te lang gedraald met veroordeling Israël

LUXEMBURG – De EU-landen hebben te lang gewacht met het veroordelen van de Israëlische aanval op de VN-vredesmissie UNIFIL in Libanon. Dat heeft de EU-buitenlandchef Josep Borrell gezegd bij binnenkomst voor een vergadering met EU-ministers van Buitenlandse Zaken.

Zondag meldde de VN-vredesmacht in Libanon dat twee Israëlische tanks met geweld een basis in Zuid-Libanon waren binnengedrongen. Door rook van explosies raakten vijftien VN-blauwhelmen gewond.

De EU-chef heeft zondagavond laat namens de EU-landen alsnog een verklaring uitgestuurd dat “dergelijke aanvallen op VN-vredesmilitairen een zware inbreuk zijn op het internationale recht en totaal onacceptabel”.

Van Ooijen Transport en Freshgard Warehousing sluiten zich aan bij samenwerkingsverband van Jan de Waal, Jan Deckers en Deij Transport

BARENDRECHT – Van Ooijen Transport en Freshgard Warehousing hebben zich afgelopen week aangesloten bij het strategische samenwerkingsverband van Jan de Waal (gevestigd in Bleiswijk), Jan Deckers (gevestigd in Ammerzoden) en Deij Transport (gevestigd in Geldermalsen).

Deze samenwerking is gericht op het verder versterken van hun posities in de bloemen-, planten-, groente- en fruitsector, waarbij de betrokken bedrijven gebruikmaken van elkaars expertise en schaalvoordelen. Door deze krachtenbundeling kunnen de partijen nog beter inspelen op de behoeften van de markt en hun klanten nog efficiënter bedienen.

Alle samenwerkende partijen hebben individueel hun eigen specialisme en blijven zelfstandig naast elkaar opereren. Het samenwerkingsverband zorgt voor een grotere reikwijdte van het netwerk, zowel nationaal als internationaal en draagt bij aan een verdere professionalisering van de dienstverlening. Door de samenwerking zijn dagelijks meer dan 175 geconditioneerde vrachtwagens beschikbaar om klanten snel en betrouwbaar te bedienen.

Van Ooijen Transport en zusterbedrijf Freshgard verzorgen gezamenlijk het volledige logistieke proces in de groente- en fruitketen. Van Ooijen Transport is verantwoordelijk voor het dagelijkse transport van ongeveer 25 vrachtwagencombinaties tussen de groente- en fruitveilingen in het Westland en diverse bestemmingen in België.

Het hoofdkantoor bevindt zich in Barendrecht, waar ook het 6.000 m² grote geconditioneerde warehouse van Freshgard is gevestigd. Dit warehouse is uitgerust met twaalf laad- en losdocks, een ruime crossdock-vloer en moderne warehousefaciliteiten met acht temperatuurzones voor geconditioneerde opslag.

Freshgard is gespecialiseerd in warehousing en co-packing, waaronder het opslaan, beheren en distribueren van verse producten. Het bedrijf beschikt eveneens over een douane-entrepot type C-vergunning en is een erkende KCB-inspectielocatie.

Door de strategische samenwerking wordt het netwerk tussen het Westland en België verder versterkt en kan Van Ooijen Transport voortaan ritten aanbieden naar bestemmingen die worden bediend door de overige samenwerkende bedrijven. Hiermee zetten Van Ooijen Transport en Freshgard een belangrijke stap in de toekomstbestendigheid van hun logistieke dienstverlening.

Van Ooijen Transport en Freshgard blijven, net als de andere betrokken familiare bedrijven, zelfstandig opereren onder hun eigen naam, huisstijl en identiteit. De samenwerking heeft geen gevolgen voor het personeel of de directies van de bedrijven. Ook voor de klanten verandert er niets; zij blijven klant bij de organisatie waar zij momenteel hun diensten afnemen.

BBB wil meedoen in Amsterdam met gemeenteraadsverkiezingen

AMSTERDAM – De BoerBurgerBeweging (BBB) zegt een gooi te willen doen naar zetels in de Amsterdamse raad bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

Via een enquête hebben Amsterdammers aangegeven zich namens de BBB te willen inzetten in de hoofdstad. Het verenigingsbestuur heeft daarom groen licht gegeven om in Amsterdam mee te doen met de lokale verkiezingen, meldt de partij maandag.

Landelijk BBB-leider Caroline van der Plas reageert positief. “We staan voor de burgers en boeren in de samenleving die te vaak over het hoofd worden gezien. Met onze deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen willen we het gezonde verstand terugbrengen in de lokale politiek, de ‘gewone’ Amsterdammer weer een stem geven.”

Het is nog niet duidelijk in hoeveel gemeenten de BBB in totaal zal meedoen. “De kieslijst wordt pas in een later stadium definitief vastgesteld”, aldus de partij.

Explosie bij advocatenkantoor in centrum Amsterdam

Politie

AMSTERDAM – In het Amsterdamse centrum is in de nacht van zondag op maandag een explosie geweest bij een advocatenkantoor. Rond 05.00 uur was op de Spuistraat een enorme knal te horen, meldt de politie. Door de explosie ontstond er korte tijd brand in het pand.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt. Op foto’s van Het Parool is te zien dat de buitenkant van het kantoor is beschadigd door de brand, met onder meer gebroken ruiten en een zwartgeblakerde gevel. De krant meldt dat het gaat om een kantoor van Spuistraat 10 Advocaten.

De politie onderzoekt waarom het advocatenkantoor doelwit is geworden van een ontploffing.

Amsterdam heeft, net als de rest van het land, de laatste tijd te maken met veel explosies. Vorig jaar noteerde de hoofdstad een verdubbeling van het aantal explosies, grotendeels het gevolg van conflicten in de georganiseerde drugscriminaliteit

Aanrijding auto en vrachtwagen op N332 [+foto’s&video]

Foto: Rens Hulman

RAALTE – Een automobilist heeft maandagochtend veel geluk gehad bij een aanrijding met een vrachtwagen op de N332 tussen Raalte en Heeten.

De vrachtwagen sloeg vanuit een zijweg linksaf de N332 op richting Raalte. De trailer ging daarbij door de binnenbocht en over de linkerrijstrook van de N332.

Een automobilist die uit tegengestelde richting kwam kon niet meer tijdig remmen en schoot schuin onder de trailer met stalen balken.

Wonderlijk genoeg had de automobilist, volgens agenten ter plaatse, slechts lichte verwondingen. Hij is ter controle naar het ziekenhuis gebracht.

Foto: Rens Hulman

De weg werd na het ongeval volledig afgesloten, wat voor flinke verkeershinder zorgde.

De auto wordt afgesleept, de schade aan de vrachtwagen is nog niet duidelijk.

Fiscus stuurt vermogenden brief over box 3-compensatie

DEN HAAG – De Belastingdienst stuurt vanaf dinsdag zo’n 2,6 miljoen brieven aan mensen met een groot vermogen die waarschijnlijk kunnen rekenen op compensatie. Mensen die belasting moesten betalen in box 3 over rendement op vermogen dat zij waarschijnlijk helemaal niet haalden, krijgen zogenoemd rechtsherstel. De brief maant nog niet tot actie, pas aankomende zomer krijgen de mogelijk gedupeerden een formulier dat ze moeten invullen.

Jarenlang werd belasting geheven over rendement op vermogen (wat iemand aan zijn geld verdiende), gebaseerd op een vaststaand, fictief rendement. Maar veel spaarders verdienden dat rendement helemaal niet: de rente was veel lager dan de rendementen die bijvoorbeeld aandelen opleverden. Dat systeem was onrechtmatig, oordeelde de Hoge Raad. Die kwam met een belangrijk arrest waarin ook werd uitgesproken dat gedupeerden recht hebben op rechtsherstel.

Daardoor staat de Belastingdienst aan de vooravond van een enorme hersteloperatie. De mensen die nu een brief krijgen, ontvangen in de zomer van volgend jaar een uitnodiging om per belastingjaar meer informatie te geven. In het formulier dat zij moeten invullen, kunnen ze het werkelijk behaalde rendement over die jaren opgeven. Dan wordt verrekend hoeveel betaalde belasting zij mogelijk terugkrijgen.

Zo’n 150.000 mensen die een brief ontvangen, moeten wel nu al in actie komen en een verzoek indienen. Dit zijn mensen van wie de aanslag over 2019 nog niet volledig is vastgesteld.

Politie zegt dat nieuwe moordaanslag op Trump is voorkomen

COACHELLA VALLEY – De 49-jarige man die zaterdag is opgepakt om wapenbezit bij een bijeenkomst van de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump had naast twee vuurwapens meerdere paspoorten bij zich en maakte gebruik van een neppe kentekenplaat op een niet-geregistreerd voertuig. De autoriteiten gaan ervan uit dat een moordpoging op Trump is voorkomen.

“Wat we weten is dat hij opdook met meerdere paspoorten met verschillende namen, een niet-geregistreerd voertuig met een vals kenteken en geladen vuurwapens,” zei sheriff Chad Bianco van Riverside County zondagmiddag op de persconferentie. “Ik geloof echt dat we een nieuwe moordpoging hebben voorkomen.” De sheriff gaf wel toe dat dat speculeren blijft.

Eerder meldden autoriteiten dat de veiligheid van Trump niet in gevaar is geweest. De verdachte, Vem Miller genaamd, werd zonder problemen opgepakt. Hij is op borgtocht vrijgelaten en aangeklaagd wegens wapenbezit.

In juli overleefde Donald Trump een moordpoging. Een kogel schampte zijn oor bij een campagnebijeenkomst. In september werd een andere man aangeklaagd voor poging tot moord op Trump, omdat hij met een geweer in de bosjes was betrapt bij Trumps golfbaan in Palm Beach.

Miller ontkende tegenover het Amerikaanse Fox News dat hij plannen had om de oud-president te doden. Hij zei altijd rond te rijden met wapens in zijn wagen en juist een groot fan te zijn van Trump. “Ik bewonder hem enorm”, verklaarde Miller telefonisch tegenover Fox News Digital. Hij stelde ook dat hij zijn wapens nooit gebruikt, maar ze uit voorzorg heeft omdat hij bedreigd zou worden. “Ik weet niks over vuurwapens. Ik ben een enorme beginner op dat gebied.”

Het campagneteam van Trump liet weten de politie dankbaar te zijn voor de waakzaamheid. “We volgen de situatie en verzamelen meer informatie.”

LAATSTE NIEUWS

DAF levert PACCAR MX-11 motoren voor stadsbussen Rome

EINDHOVEN - DAF Components levert 110 ultra-stille PACCAR MX-11 motoren aan Solaris Bus & Coach voor een nieuwe serie 'Urbino mh' stadsbussen, die in...