Clicky

woensdag 25 december 2024 - 07:24 uur
BAS World
Home Blog Pagina 466

Containerchassis met geladen container gestolen in Antwerpen [+foto]

ANTWERPEN – In de nacht van woensdag 17 april 2024 op donderdag 18 april 2024 is het containerchassis Q-AKS-942 (Krone-trailer, Belgische nummerplaat), met daarop een geladen 20 ft container SEGU2238620, gestolen vanaf de Noorderlaan ter hoogte van nr. 125 in Antwerpen.

Mocht iemand informatie hebben of de trailer en/of container ergens zien staan, graag contact opnemen met KVDS via +32 487386997

Europees Parlement maakt innen grensoverschrijdende verkeersboetes makkelijker

BRUSSEL – Woensdag versterkten de EP-leden de samenwerking tussen de EU-lidstaten bij het grensoverschrijdende onderzoek naar verkeersovertredingen om roekeloos rijgedrag in het buitenland te helpen voorkomen.

Nu ongeveer 40 procent van de grensoverschrijdende verkeersovertredingen momenteel ongestraft blijft, hebben de leden van het Europees Parlement de regels aangepast om de EU-landen ertoe te brengen meer samen te werken en elkaar te helpen een buitenlandse bestuurder aansprakelijk te stellen voor een verkeersovertreding.

De nieuwe regels verplichten de nationale autoriteiten om verzoeken van een ander EU-land onverwijld te beantwoorden, en niet later dan twee maanden nadat dat land de nodige informatie heeft verzameld.

Bovendien kan het EU-land waar de overtreder woont, op verzoek van de lidstaat waar de overtreding heeft plaatsgevonden, de inning van verkeersboetes overnemen, op voorwaarde dat het bedrag meer dan 70 euro bedraagt ​​en niet is betaald nadat alle juridische mogelijkheden zijn uitgeput.

Meer overtredingen

De bijgewerkte regels zullen de lijst uitbreiden van verkeersovertredingen gepleegd door niet-ingezeten bestuurders die aanleiding geven tot grensoverschrijdende bijstand en die tot een boete kunnen leiden.

Naast te hard rijden, rijden onder invloed of het niet stoppen bij een rood licht, voegden de EU-wetgevers onder meer gevaarlijk parkeren, gevaarlijk inhalen, het overschrijden van een ononderbroken lijn en hit and run-overtredingen toe.

Duidelijke deadline en verbod op particuliere incassobureaus

Het EU-land waar de verkeersovertreding heeft plaatsgevonden, heeft vanaf de datum van de overtreding elf maanden de tijd om een ​​verkeersovertredingsaangifte uit te vaardigen. De kennisgeving van de overtreding moet het tijdstip en de omstandigheden van de overtreding bevatten, evenals informatie over hoe u in beroep kunt gaan tegen de boete.

Op initiatief van de Europarlementariërs zullen particuliere entiteiten verboden worden om EU-landen te helpen bij het innen van verkeersboetes van buitenlandse bestuurders (vanaf twee jaar nadat de regels in nationaal recht zijn omgezet).

Online portaal

Om de transparantie te vergroten en de implementatie van de nieuwe regels te vergemakkelijken, heeft de Commissie de taak een onlineportaal op te zetten met onder meer de regels, beroepsmogelijkheden en de relevante verkeersboetes.

EP-rapporteur Kosma Złotowski (ECR, PL) zei: “Om de verkeersveiligheid te vergroten moeten de EU-landen samenwerken en over effectieve instrumenten beschikken om verkeersovertreders uit het buitenland te straffen. De vernieuwde regels helpen dit te bereiken, maar zijn ook gunstig voor chauffeurs, die binnen een strikt tijdsbestek informatie zullen ontvangen, in een taal die zij begrijpen en met een beschrijving van de beroepsprocedure. Het verbod op het gebruik van particuliere bedrijven om boetes te innen zal bestuurders effectief beschermen tegen oplichting en het lekken van persoonlijke gegevens.”

Volgende stappen

De nieuwe regels voor de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen zijn aangenomen met 570 stemmen voor, 36 stemmen tegen en 24 onthoudingen. Zodra de Raad ze heeft goedgekeurd, hebben de EU-landen dertig maanden de tijd om zich op de implementatie ervan voor te bereiden.

Gemengde reacties uit vastgoedsector op huurwet De Jonge

De Jonge

DEN HAAG – Partijen uit de vastgoedsector hebben wisselend gereageerd op de Wet betaalbare huur van minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting), waar een meerderheid in de Tweede Kamer zich achter schaart. Bij particuliere verhuurders klinkt harde kritiek. Institutionele vastgoedbeleggers en projectontwikkelaars prijzen juist de duidelijkheid die ze nu hebben.

Door de nieuwe wet worden de huurprijzen van meer woningen gereguleerd, waardoor ook huren in het middensegment beperkt zijn.

Vastgoed Belang, de organisatie van particuliere verhuurders, spreekt van een wet vol juridische valkuilen. Verwijzend naar een kritisch oordeel van de Raad van State stelt de organisatie dat de wet het doel van meer betaalbare huurwoningen waarschijnlijk niet waarmaakt, terwijl de belangen van verhuurders wel worden geschaad. De structurele oorzaken achter extreem hoge huren, namelijk een schaars huuraanbod, neemt de nieuwe wet volgens Vastgoed Belang namelijk niet weg.

De Raad van State waarschuwde eerder ook dat het onduidelijk is of woningzoekers wel geholpen zijn met de nieuwe huurwet.

“Het negeren van overweldigende kritiek en juridische bezwaren bij dit wetsvoorstel vormt niet alleen een enorm risico voor de vele huidige en toekomstige woningzoekenden die de wrange vruchten zullen plukken van sterk toenemende schaarste, maar baant ook het pad voor gerechtelijke stappen die de belastingbetaler duur kunnen komen te staan”, zegt Kavish Partiman van Vastgoed Belang. Hij vestigt zijn hoop nu op de Eerste Kamer, die het wetsvoorstel nog moet beoordelen.

Belangenorganisatie IVBN (institutionele beleggers) en NEPROM (projectontwikkelaars) zeggen vooral blij te zijn dat er niet nog op het laatste moment forse wijzigingen aan De Jonges wetsvoorstel waren. Ook prijzen ze de opslag van 10 procent op de maximale huren die je mag vragen voor bepaalde nieuwbouwwoningen.

Volgens NEPROM-directeur Fahid Minhas wil een deel van de Tweede Kamer ook iets doen aan de in zijn ogen hoge overdrachtsbelasting voor vastgoedbeleggers, wat hij toejuicht. “Wij gaan nu met volle energie aan de slag om voldoende middenhuurwoningen te realiseren onder deze wet. Op veel plekken wordt het zonder structurele middelen wel een grote uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.”

Yeşilgöz wacht af wat Wilders gaat zeggen op congres in Boedapest

Yesilgoz

DEN HAAG – VVD-leider Dilan Yeşilgöz wil niet vooruitlopen op de toespraak die PVV-leider Geert Wilders zal houden op een radicaal-rechts congres in Boedapest. “We zullen zien wat hij daar zegt. Ik zit zelf vandaag bij de ministerraad en ik heb andere dingen te doen, maar het is natuurlijk wel relevant”, zegt ze voor aanvang van de wekelijkse ministerraad. Ze zal kijken wat Wilders daar “zegt en hoe we dat wegen”.

Partijen moeten volgens haar “hun eigen kleur behouden en hun eigen ding kunnen doen zoals dat hoort in een rechtsstaat”. Maar aan de andere kant, zegt ze, “is het wel belangrijk dat we op één lijn blijven met elkaar over een aantal onderwerpen.”

Wilders is een van de hoofdsprekers op het CPAC-congres, waar onder andere ook de rechtsradicale Hongaarse premier Viktor Orbán spreekt. De PVV-leider zit al maanden in een formatieproces met de VVD, NSC en BBB, partijen die minder rechts zijn dan zijn PVV. De onderhandelingen zijn niet makkelijk omdat de vier partijen flink verschillen in standpunten over belangrijke onderwerpen.

De liberale leider heeft zich nog geen beeld kunnen vormen van het congres, alleen dat het een bijeenkomst is “van zeer conservatieve partijen. Daar heb ik zelf wat minder mee.” Ze vindt het wel relevant wat politici zeggen voor de camera of op congressen.

Van Noort bestelt eerste elektrische truck

Van Noort koopt eerste elektrische vrachtwagen

Van Noort heeft donderdag 25 april haar eerste elektrische vrachtwagen besteld. Er is gekozen voor een nieuwe generatie DAF XF electric bakwagen met een accupakket van meer dan 500kWh waarmee tot 500 kilometer op één acculading afgelegd kan worden.

Met de elektrische vrachtwagen zet het 93-jarige familiebedrijf een volgende stap in de verduurzaming.

De vrachtwagen zal dagelijks ingezet worden in combinatie met één van de elektrische meeneemheftrucks. Op deze manier kan Van Noort volledig elektrisch transport aanbieden, waarbij de opdrachtgever compleet wordt ontzorgd.

De vrachtwagen zal begin 2025 worden geleverd door BLOM DSW.

Hülkenberg aan einde van jaar weg bij Formule 1-team Haas

Nico Hulkenberg

BERLIJN – Nico Hülkenberg vertrekt na dit jaar bij het Formule 1-team van Haas. De 36-jarige Duitse coureur maakt de overstap naar Sauber, dat vanaf 2026 wordt overgenomen door Audi.

Hülkenberg, die een meerjarig contract ondertekent bij zijn nieuwe werkgever, keerde na een afwezigheid van drie jaar in 2023 bij Haas terug in de Formule 1.

Op dit moment staat hij in de WK-stand op de dertiende plaats. De eerste vijf races van het seizoen eindigde Hülkenberg drie keer in de top 10.

“Het vooruitzicht om voor Audi te strijden is iets heel bijzonders. Als een Duitse fabrikant met zoveel vastberadenheid de Formule 1 betreedt, is dat een unieke kans”, aldus Hülkenberg.

80 kilo cocaïne aangetroffen in containers met bananen

ROTTERDAM – In twee containers met bananen vond de douane in de Rotterdamse haven afgelopen woensdag en donderdag in totaal 80 kilo cocaïne.

De drugs hebben een straatwaarde van 6 miljoen euro, meldt het Openbaar Ministerie vrijdag.

Douaniers zagen afwijkingen tijdens een containerscan, waarna een fysieke controle werd ingesteld. In de containers werd eenmaal 30 kilo en eenmaal 50 kilo cocaïne aangetroffen.

De containers met bananen waren afkomstig uit de Dominicaanse Republiek en bestemd om via België naar een bedrijf in Frankrijk te worden getransporteerd. Het Belgische en Franse bedrijf lijken niets met de drugs te maken te hebben.

Vrachtwagen in de sloot in ‘s-Heerenhoek [+foto]

‘S-HEERENHOEK – Een vrachtwagenchauffeur is vrijdagmorgen met de schrik vrijgekomen nadat hij met zijn vrachtwagen in een sloot was beland bij ‘s-Heerenhoek.

Het eenzijdige ongeval gebeurde vrijdagmorgen omstreeks 09.30 uur op de Nassauweg. Door onbekende oorzaak raakte de chauffeur met zijn vrachtwagen op de smalle weg in de berm om vervolgens in de sloot te belandden.

Na de melding werd de politie ter plaatse gestuurd. Aangekomen op de ongevalslocatie bleek dat de chauffeur ongedeerd was.

Een bergingsbedrijf is opgeroepen om de vrachtwagen te takelen. Tijdens de berging zal de weg afgesloten zijn.

Helft Europese transportbedrijven kan niet uitbreiden door tekort aan chauffeurs

GENEVE – Uit een nieuw Europees rapport over het tekort aan vrachtwagenchauffeurs van de IRU blijkt dat meer dan de helft van de transportbedrijven hun activiteiten niet kunnen uitbreiden vanwege het tekort aan chauffeurs.

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven kan hun activiteiten niet uitbreiden omdat ze geen geschoolde arbeidskrachten kunnen vinden vanwege het tekort aan vrachtwagenchauffeurs, blijkt uit het onderzoek van de IRU uit 2023 onder ruim 1.000 Europese goederenvervoerders over de weg.

Andere gevolgen van het tekort zijn een verminderde productiviteit voor bijna 50 procent van de ondervraagde bedrijven en een daling van de omzet voor 39 procent.

De EU, Noorwegen en Groot-Brittannië komen samen ruim 233.000 vrachtwagenchauffeurs tekort. Er wordt verwacht dat dit in 2028 de 745.000 zal overschrijden als gevolg van gepensioneerde chauffeurs als er geen noemenswaardige actie wordt ondernomen.

Het Europese beroep van vrachtwagenchauffeur is aan het vergrijzen met een gemiddelde leeftijd van 47 jaar. Een derde van de vrachtwagenchauffeurs is ouder dan 55 en zal naar verwachting in de komende tien jaar met pensioen gaan, terwijl minder dan 5 procent jonger is dan 25 jaar.

Meer dan 70 procent van de Europese transportbedrijven streeft naar maatregelen om chauffeurs te behouden en/of aan te trekken.

Meer dan de helft van de werkgevers biedt prestatiebeloningen en hogere salarissen om chauffeurs vast te houden en aan te trekken. In Europa ligt het bruto salaris van een vrachtwagenchauffeur gemiddeld 55 procent hoger dan het nationale minimumloon, in Nederland loopt dat volgens de IRU zelfs op tot 233 procent.

Andere maatregelen die door transportbedrijven worden geïmplementeerd, zijn onder meer het investeren in betere voertuigen (44 procent), het dekken van de kosten voor toegang tot het beroep (35 procent) en het bieden van bijscholingsmogelijkheden (25 procent).

De hoge kosten voor het verkrijgen van een vrachtwagenrijbewijs en beroepskwalificaties in Europa, die gemiddeld 3,7 keer hoger zijn dan het gemiddelde maandelijkse minimumloon, vormen een aanzienlijke belemmering voor het aantrekken van mensen voor het beroep, vooral jongeren.

IRU-directeur van EU Advocacy Raluca Marian zei: “IRU’s laatste Europese rapport over het tekort aan vrachtwagenchauffeurs toont duidelijk aan dat transportbedrijven, en bijgevolg de handel in de EU, worden belemmerd door het tekort aan chauffeurs. Het is ook duidelijk dat bedrijven er alles aan doen om meer chauffeurs aan te trekken en te behouden.”

“Hoewel de oorzaken achter het tekort aan chauffeurs divers zijn, moeten de EU en regeringen hun rol spelen bij het wegnemen van toegangsbarrières en het ondersteunen van aantrekkelijkere arbeidsomstandigheden.”

“Wat bijvoorbeeld de barrières betreft: de kloof tussen school en wiel moet worden gedicht door 17-jarigen de kans te geven rijervaring op te doen naast een chauffeurstrainer, en de erkenning van rijbewijzen en kwalificaties uit derde landen moet worden geharmoniseerd op EU-niveau. De rustomstandigheden van chauffeurs moeten ook worden verbeterd, onder meer door veiliger parkeerplaatsen aan te leggen.”

Lage participatie van vrouwen

Slechts vier procent van de Europese vrachtwagenchauffeurs is vrouw. Duitsland (7,2 procent), Roemenië (6,1 procent) en Frankrijk (4,5 procent) hebben het hoogste aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs. De beschikbaarheid van veilige arbeidsomstandigheden en toegang tot goed uitgeruste rustzones zijn de voornaamste zorgen voor vrouwen. Het verbeteren ervan is van cruciaal belang om meer vrouwen voor het beroep aan te trekken.

Politie op zoek naar meerdere verdachten van plofkraak in Franeker

Politie

FRANEKER – De politie is op zoek naar meerdere verdachten van een plofkraak aan de Voorstraat in Franeker. Rond 03:40 uur is daar geprobeerd een geldautomaat open te breken met behulp van een explosief.

De verdachten zijn er vandoor gegaan, mogelijk met scooters via de Kleijenburg. Het is op dit moment nog niet duidelijk of er iets buit is gemaakt.

De melding kwam kort na de explosie bij de politie binnen. De hulpdiensten, waaronder ook de brandweer en ambulance, zijn uit voorzorg ter plaatse gekomen. Ook is de omgeving ruim afgezet.

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is ter plaatse gekomen om te kijken of het pand, waar de geldautomaat gevestigd is, veilig is. Dat onderzoek was rond 07:40 uur afgerond. Daarna is het sporenonderzoek door de FO (Forensische Opsporing) opgestart. Er wordt onderzoek gedaan naar het gebruikte explosief en wat er buit is gemaakt.

De politie trof ter plaatse geen verdachten aan. De politie is meteen met een opsporingsonderzoek begonnen. Agenten spreken met getuigen en omwonenden. Uit die informatie werd duidelijk dat er meerdere personen betrokken waren bij deze plofkraak. Ze zijn mogelijk op meerdere scooters gevlucht via de Kleienburg, meldt de politie.

RIVM neemt afscheid van Jaap van Dissel met Jennerpenning en Koninklijke onderscheiding

Jaap van Dissel
Foto: RIVM

BILTHOVEN – Jaap van Dissel heeft na elf jaar dienstverband als directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding vanwege zijn pensioen afscheid genomen van het RIVM. Tijdens een symposium ter ere van zijn afscheid hebben RIVM Directeur-generaal Hans Brug en Minister President Mark Rutte hem respectievelijk de Jennerpenning en een Koninklijke onderscheiding uitgereikt.

De afgelopen 11 jaar was Jaap van Dissel directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM. Daarnaast was hij hoogleraar Interne Geneeskunde, in het bijzonder de infectieziekten, bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC(Leids Universitair Medisch Centrum)).

De coronacrisis is voor de buitenwereld de meest kenmerkende periode geweest voor Jaap van Dissel. Met de collega’s van het Centrum voor infectieziektebestrijding en diverse samenwerkingspartners richtte hij zich ook op de bestrijding van onder meer mazelen, ebola, meningokokken W, legionella en mpox.

Ter ere van zijn afscheid heeft het RIVM een symposium en een receptie georganiseerd. Het symposium eindigde met de uitreiking van de Jennerpenning van het RIVM door Hans Brug en een Koninklijke onderscheiding uitgereikt door Mark Rutte. De Jennerpenning is een oorkonde met een bronzen penning, die uitgereikt wordt aan mensen die baanbrekend werk voor het RIVM hebben verricht. Jaap van Dissel ontving de penning vanwege zijn uitzonderlijke bijdrage aan de wetenschappelijke basis en ontwikkeling van het RIVM.

De koninklijke onderscheiding werd uitgereikt door Minister President Mark Rutte, geflankeerd door minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en oud-minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Hugo de Jonge. De Jonge typeert Van Dissel als ‘de dijk, het anker en de vuurtoren tijdens de coronacrisis’. Jaap van Dissel is benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau.

In onderstaande video vertelt Jaap van Dissel, op een van zijn laatste werkdagen, tijdens een ontspannen en openhartig gesprek, over de hoogtepunten en grootste uitdagingen in zijn tijd bij het RIVM.

Vergelijkingssite: zonnepanelen pas na tien jaar terugverdiend

UTRECHT -De terugverdientijd van zonnepanelen is voor een gemiddeld huishouden opgelopen naar meer dan tien jaar. Dat zegt energievergelijker Keuze.nl op basis van eigen onderzoek. Dat zou flink langer zijn dan wat installateurs klanten doen geloven.

Een huishouden met drie personen en een gemiddeld stroomverbruik krijgt volgens de site van een installateur geadviseerd om twaalf zonnepanelen te installeren, goed voor bijna 4200 kilowattuur zonnestroom per jaar. Die rekent daar 5750 euro voor en dat zou binnen 3 jaar en 11 maanden zijn terugverdiend.

Volgens de onafhankelijke vergelijker is de terugverdientijd veel langer, door de extra kosten voor zonnepanelen die energieleveranciers sinds afgelopen zomer rekenen. Kosten zoals terugleverkosten, hogere tarieven en andere prijsverschillen zorgen ervoor dat de terugverdientijd daarom ruim 6,5 jaar langer is. Een extra factor is dat stroom voordeliger is geworden ten opzichte van vorig jaar, waardoor de jaarlijkse besparing kleiner is.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt niet veel klachten binnen over bedrijven die onrealistische terugverdientijden zouden schetsen aan klanten. Bedrijven moeten bij een claim die ze doen wel kloppende informatie geven, benadrukt een woordvoerder.

De berekening van de terugverdientijd is namelijk gebaseerd op allerlei onzekere factoren, zoals de ligging en opbrengst van de zonnepanelen, het contract dat iemand heeft en het energieverbruik. Bedrijven moeten naar de klant toe duidelijk maken hoe ze dat berekend hebben en met welke aannames. “Daar moeten bedrijven eerlijk over zijn”, besluit hij.

Onderhandelingen cao Havenbedrijf Rotterdam begonnen

ROTTERDAM – Op maandag 22 april heeft de FNV voor het eerst met Havenbedrijf Rotterdam gesproken over de cao Havenbedrijf Rotterdam 2024. De werkgever heeft als eerste zijn voorstellenbrief toegelicht.

De FNV en de andere bonden hebben hun gezamenlijke voorstellenbrief toegelicht.

De conclusie van het eerste overleg is, dat de voorstellenbrieven een flink eind uit elkaar liggen. “We hebben afgesproken dat we elkaar extra informatie ter onderbouwing van onze voorstellen gaan toesturen”, aldus een FNV-onderhandelaar.

Op 15 mei gaat het overleg verder.

OM treft schikking en buitengerechtelijke afdoening met scheepseigenaar Seatrade

ROTTERDAM – Het Seatrade-concern en twee bestuurders betalen het Openbaar Ministerie (OM) ter buitengerechtelijke afdoening een bedrag van in totaal 2.650.000 euro voor het overbrengen van vier schepen naar respectievelijk India, Bangladesh en Turkije, zonder dat daarbij de voorschriften uit de EVOA in acht zijn genomen.

Daarnaast treft het OM een schikking van 3.000.000 euro met de reder. Dit is het bedrag dat de reder volgens het OM met de overbrengingen zou hebben verdiend.

Procesverloop

De rechtbank Rotterdam deed op 15 maart 2018 uitspraak ten aanzien van het concern en de twee bestuurders voor het handelen in strijd met artikel 10.60 Wet milieubeheer en de regels gesteld in de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EG) Nr. 1013/2006. Aan de rechtspersonen, behorende tot het concern, werden geldboetes van in totaal 2.550.000 euro opgelegd.

Aan de twee bestuurders werd een geldboete van 50.000 euro en een beroepsverbod voor de duur van een jaar opgelegd. Een derde bestuurder werd vrijgesproken.

Op 30 juni 2020 werden deze uitspraken door het Gerechtshof te Den Haag vernietigd door een gebrek in de samenstelling van de rechtbank. Hierdoor zou de behandeling van de zaak niet hebben plaatsgevonden door een onpartijdige rechterlijke instantie (artikel 6 lid 1 EVRM).

EVOA

Voor de overbrenging van afval vanuit de Europese Unie heeft de EVOA regels. Die regels houden onder meer in dat gevaarlijk afval niet mag worden vervoerd naar landen zoals India, waarop het OESO-besluit niet van toepassing is. De overheid ziet toe op naleving van de EVOA.

Passende afdoening

De directie van het Seatrade-concern erkent dat zij de vier schepen naar India, Bangladesh en Turkije heeft overgebracht, zonder daarbij de voorschriften van de EVOA in acht te nemen. Zij betreurt, met de kennis van nu, de keuzes die toen gemaakt zijn en zegt erop toe te zien dat eventuele toekomstige ontmantelingen van zeeschepen volgens de geldende regels zullen plaatsvinden.

Gelet op het procesverloop evenals de verklaring van de directie van het concern, acht het OM dit een passende en adequate afdoening.

Ook vrijdagmiddag weer drukte op wegen verwacht door begin meivakantie

DEN HAAG – In heel het land gaat vrijdagmiddag de meivakantie van start voor scholen. De ANWB verwacht door het vakantieverkeer een extra drukke avondspits. Ook Schiphol en andere luchthavens maken zich met tienduizenden verwachte reizigers per dag op voor topdrukte.

De meivakantie duurt dit jaar officieel van zaterdag 27 april tot en met zondag 5 mei. Scholen kunnen er echter voor kiezen daar nog een week aan vast te plakken, wat op veel plekken ook gebeurt. Ook zijn er scholieren die deze week al vakantie hebben gekregen.

Volgens de ANWB belooft het in de avondspits erg druk te worden op de wegen rond de Veluwe en in Noord-Brabant. De meeste vertraging wordt verwacht op de A2 en A27 van Utrecht naar het zuiden en op de A12 tussen Arnhem en de Duitse grens. In het buitenland kan er oponthoud ontstaan door wegwerkzaamheden. De meeste vertraging ontstaat op de A3 tussen Arnhem en het Duitse Oberhausen en in Oostenrijk op de A10 tussen Salzburg en Villach.

Luchthaven Schiphol verwacht dit jaar 10 procent meer reizigers in de meivakantie. Van vrijdag tot 12 mei gaat het om circa 3,3 miljoen passagiers die op de luchthaven vertrekken, overstappen of aankomen. Het vliegveld zegt genoeg personeel te hebben om de drukte aan te kunnen. Ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport zeggen voorbereid te zijn op de vele vakantiegangers.

Mei is onder Nederlanders geliefd om in op vakantie gaan, meldde het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) onlangs. Een op de vijf Nederlanders heeft volgens de NBTC vakantieplannen in de meimaand, onder meer omdat veel schoolkinderen dan twee weken vakantie hebben. Ook reisorganisaties zien mei steeds populairder worden.

×