ZEEWOLDE – In de nacht van zondag 28 april op maandag 29 april is vanuit Zeewolde een bitumen tankoplegger van Gebr. van der Lee gestolen. Dat meldt het bedrijf maandag aan onze redactie.
Op camerabeelden van een bedrijf op het industrieterrein in Zeewolde is te zien dat de diefstal zondagavond om 23:02 uur heeft plaatsgevonden.
Het kenteken van de tankoplegger is OP-50-JY, Intern nummer 72 (staat op de achterkant en op het kopschot).
Heeft u de trailer ergens zien staan of rijden? Neemt u dan alstublieft zo snel mogelijk contact op met Gebr. van der Lee, Gijs Leerintveld, mobiel nummer +31630128800, of bij geen gehoor met de vaste lijn 0347-352054.
MAASTRICHT – Nog onbekende DNA-sporen uit de zaak-Dutroux liggen bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) voor een vergelijking met de zaak van de sinds 1993 vermiste Tanja Groen. Het Openbaar Ministerie in Maastricht bevestigde berichtgeving hierover in De Limburger.
Studente Groen verdween in de nacht van 31 augustus op 1 september 1993 na een feestje tijdens de introductieweek bij studentenÂvereniging Circumflex in Maastricht. De toen 18-jarige studente uit uit het Noord-Hollandse Schagen was met haar fiets onderweg naar haar kamer in Gronsveld, waar ze nooit aankwam. Sindsdien ontbreekt elk spoor van haar.
Zo’n twee jaar geleden diende Nederland bij de Waalse justitie een rechtshulpverzoek in om sporen te mogen vergelijken met de zaak-Dutroux. In woningen en een auto van de Belgische seriemoordenaar werden onder meer onbekende DNA-sporen en haren gevonden. Het coldcaseteam wil weten of er een verband is tussen beide zaken door sporen te vergelijken.
Verdere onderzoeken
De woordvoerster van het OM in Maastricht bevestigde dat de sporen zijn overgedragen aan het NFI om geïnventariseerd te worden. “Daarna wordt bekeken welke onderzoeken er nog mogelijk zijn”, zei ze. “Dat kost tijd. Het is niet te zeggen hoe lang dit gaat duren. Ook eventuele verdere onderzoeken zullen tijd kosten.” Meer wilde ze er niet over kwijt.
Waarom het zo lang geduurd heeft voor aan het Nederlandse rechtshulpverzoek is voldaan, blijft onduidelijk. Het OM wil daar niets over kwijt.
UTRECHT – Sinds 1 januari 2024 is er een nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Op 18 april is deze cao ook algemeen verbindend verklaard.
Wat is Algemeen verbindend verklaring (AVV)?
Als een cao door partijen is afgesloten, wordt altijd aan de minister van Sociale Zaken gevraagd of die wil zorgen dat álle bedrijven in de sector de cao toepassen. De minister moet de cao hiervoor algemeen verbindend verklaren.
Vanaf de datum waarop de minister deze algemeen verbindend verklaring (AVV) afgeeft, geldt de cao voor alle bedrijven en werknemers in de sector: van grote logistieke ondernemingen tot kleine transportbedrijven.
Het maakt dan niet meer uit of bedrijven wel of niet zijn aangesloten bij een werkgeversvereniging.
WENEN – Privacyactivisten van het Oostenrijkse Noyb hebben een klacht ingediend in dat land tegen OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT. Dat meldt de activistengroep maandag.
OpenAI kan gebruikers niet garanderen dat de informatie klopt die ChatGPT geeft over bijvoorbeeld personen en kan verkeerde antwoorden ook niet corrigeren. Dat mag niet volgens de Europese wet, zegt Noyb.
Noyb vraagt de Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit (DSB) om onderzoek te doen naar de gegevensverwerking door OpenAI en de maatregelen die het bedrijf heeft genomen om te garanderen dat persoonlijke informatie over iemand klopt. Ook wil de groep activisten, die zich inzet voor juiste omgang met privacykwesties, dat de toezichthouder OpenAI beveelt om aan de Europese wet te voldoen en een boete uitdeelt aan het bedrijf.
OpenAI stelt volgens de activisten zelf dat ChatGPT niet altijd juiste informatie genereert en verkeerde informatie niet kan corrigeren. “Het verzinnen van valse informatie is op zichzelf al behoorlijk problematisch. Maar als het gaat om valse informatie over individuen, kan dat ernstige gevolgen hebben”, zegt advocaat Maartje de Graaf bij Noyb.
UTRECHT – De winst voor belasting van bedrijven is in 2023 met 11 procent gestegen. Daarmee groeide de winst twee keer zo hard als de personeelskosten, die met slechts 5 procent toenamen. Dat meldt vakbond FNV in het onderzoeksrapport ‘Jaarverslag van de BV Nederland 2023″ dat is gebaseerd op de jaarverslagen van 70 beursgenoteerde bedrijven.
De winstgroei van vorig komt bovenop de groei met 36 procent in de periode 2019-2022. De groei is volgens de vakbond extra opvallend omdat de omzet in 2023 gelijk bleef. “Bedrijven maken minder kosten en halen meer winst op, terwijl de boodschappen duur blijven en wij als samenleving steeds meer betalen”, zegt Petra Bolster, bestuurslid en internationaal secretaris bij de FNV.
Volgens de vakbond wordt de kloof tussen de salarissen van werknemers en de winsten van bedrijven hiermee nog groter. “Terwijl gezinnen zich dagelijks zorgen maken over hun rekeningen en bestaanszekerheid, zijn bedrijven steeds grotere winsten aan het binnenharken”, aldus Bolster.
Minder belasting
Bedrijven claimen volgens FNV vaak dat hun verdienvermogen onder druk staat, maar hun winstcijfers laten iets anders zien. Bovendien betaalden bedrijven naar verhouding minder belasting, want de winst na belasting steeg harder dan de winst voor belasting. De uitkeringen aan aandeelhouders stabiliseerden in 2023 en bleven daarmee volgens de vakbond op een bijzonder hoog niveau.
FNV vindt dat bedrijven moeten investeren in hun werknemers, de samenleving en hun eigen toekomst en niet alleen in hun aandeelhouders. “Als bedrijven minder belasting betalen, dan is er minder geld dat gaat naar publieke voorzieningen zoals zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Iedereen moet evenveel bijdragen aan een gezond en leefbaar Nederland”, aldus Bolster.
AMSTERDAM – Philips schikt voor 1,1 miljard dollar aan claims in verband met de slaapapneu-affaire bij het zorgtechnologieconcern. Het geld is bedoeld voor Amerikaanse patiënten die zeggen letselschade te hebben gekregen door Philips’ apparaten tegen slaapapneu. Ook is het geld bedoeld voor Amerikanen die nu nog geen gezondheidsschade merken, maar vrezen dat dit in de toekomst wel het geval kan zijn.
De deal neemt voor Philips een groot deel van de onzekerheid rond de al een aantal jaar voortslepende affaire weg. Het lijkt erop dat het bedrag waarvoor Philips nu schikt, aan de lage kant is. Op de financiële markten was rekening gehouden met een hoger bedrag.
Philips had eerder al een overeenkomst bereikt om Amerikaanse patiënten te compenseren voor zogenaamde economische schade door problemen met de apparaten. Volgens topman Roy Jakobs zijn dit belangrijke overeenkomsten omdat ze “verdere duidelijkheid bieden over de weg voorwaarts voor Philips”.
Terugroepactie
Het Nederlandse bedrijf kwam in 2021 in de problemen door een grote terugroepactie voor miljoenen apparaten tegen slaapapneu voor thuisgebruik. Isolerend schuim kon bij die apparaten loslaten. De kwestie heeft Philips naar eigen zeggen in totaal nu tussen de 4 miljard en 5 miljard euro gekost, als je alle herstelkosten, afschrijvingen, schikkingen en andere kosten bij elkaar optelt.
Philips erkent bij de nieuwe deal geen schuld van enig door zijn apparaten veroorzaakt letsel. Maar eerder werd de verkoop van de apparaten in de VS wel al voorlopig stopgezet na een overeenkomst met toezichthouder FDA. Het bedrijf wordt ook nog onderzocht door de Amerikaanse justitie. Dat zou zomaar nog in een fikse boete kunnen resulteren, maar hiervoor is nog geen financiële voorziening getroffen.
Rechtssysteem
In Europa en andere delen van de wereld zit het rechtssysteem anders in elkaar. Hier rekent Philips niet op grote claimzaken zoals in de VS. Tests hebben volgens het bedrijf aangetoond dat zijn slaapapneu-apparaten geen gezondheidsschade hebben veroorzaakt. Het bedrijf is hier bijna klaar met het vervangen van de apparatuur.
Door de schikking zet Philips over het afgelopen kwartaal een verlies van ongeveer 1 miljard euro in de boeken, op een omzet van ruim 4,1 miljard euro. “We zijn het jaar begonnen in lijn met ons plan, waarbij de groei van de orderintake buiten China positief werd en de marge sterk verbeterde”, zegt Jakobs daarover.
DEN HAAG – Onlangs heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in de regio Oost-Gelderland zowel weg- als bedrijfsinspecties uitgevoerd om te controleren op het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. In totaal zijn 27 voertuigen geïnspecteerd, waarbij twee keer een proces-verbaal (PV) is opgemaakt.
Daarnaast bezocht de ILT onaangekondigd 23 bedrijven; hierbij is twee keer een PV opgemaakt, zijn twaalf waarschuwingen gegeven en drie gereedstaande ladingen geblokkeerd voor transport .
Processen-verbaal voor risicovol transport
Tijdens de weginspecties zijn in totaal 27 voertuigen geïnspecteerd. Bij een tankwagen die leeg maar nog niet gereinigd was van een bijtende vloeistof, is een PV opgemaakt voor het feit dat de chauffeur niet beschikte over een volledig vervoersdocument. Ook stond de dichtstbijzijnde afsluiter van de dampretourleiding open, wat een gevaarlijke situatie opleverde. Bovendien zat er tussen de laatste afsluiter van de losleiding en de stootbalk te weinig ruimte, ongeveer 2 cm terwijl het minimaal 10 cm moet zijn.
Bij een ander voertuig dat oude accu’s in kunststof bakken vervoerde, constateerden de inspecteurs dat de accu’s boven de randen van de bakken uitstaken. Op de bakken ontbraken ook het etiket van de klasse 8 en het kenmerk ‘milieugevaarlijk’. Hiervoor is een PV opgemaakt. Daarnaast werden er waarschuwingen gegeven voor het ontbreken van de aanduiding van de sluitingsrichting van de afsluiters van een tankcontainer, het niet borgen van het oranje bord, onjuiste stuwage en een onvolledige uitrusting.
Transport bij drie bedrijven geblokkeerd
Bij de 23 bedrijven die de ILT onaangekondigd bezocht, werden diverse overtredingen geconstateerd. Zo kregen twee bedrijven een proces-verbaal omdat er geen ADR-veiligheidsadviseur was benoemd.
Er is negen keer een waarschuwing gegeven omdat het personeel niet of onvoldoende was opgeleid en drie keer gewaarschuwd voor het onjuist kenmerken en etiketteren van verpakkingen.
Bij drie bedrijven heeft de ILT zendingen van gevaarlijke stoffen geblokkeerd voor transport. Deze zendingen moesten eerst worden aangepast aan de geldende voorschriften, voordat het transport mocht worden gestart.
De ILT houdt toezicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg: op het vervoer zelf, het laden/lossen en de wijze van verpakken. Met haar toezicht wil de inspectie eraan bijdragen dat het vervoer zo min mogelijk gevaar en schade oplevert voor mens, dier en milieu.
Bij het wegvervoer van gevaarlijke stoffen zijn verschillende partijen verantwoordelijk zoals bijvoorbeeld de afzender, vervoerder, vuller, verpakker en losser. Zij hebben ieder hun eigen veiligheidsplichten. Deze staan in het ADR, de internationale overeenkomst voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.
Zo is de afzender onder andere verantwoordelijk voor een juiste indeling van de gevaarlijke stoffen en het verstrekken van de gegevens van de te vervoeren gevaarlijke stoffen naar de andere partijen.
De vervoerder moet ervoor zorgen dat een chauffeur over de juiste kennis beschikt en dat er een vervoersdocument wordt opgemaakt. Samen met de andere partijen garanderen zij het veilig rijden en laden/lossen van deze stoffen.
DEN HAAG – De gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers in Nederland nadert de 66 jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2023 gingen 86.000 werknemers met pensioen. De gemiddelde pensioenleeftijd was 65 jaar en elf maanden en lag daarmee drie maanden hoger dan in 2022.
De gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers houdt vanaf 2013 ongeveer gelijke tred met de AOW-leeftijd. Mede door de verhoging van de AOW-leeftijd loopt de pensioenleeftijd van werknemers dan ook steeds verder op. Alleen in 2021 was de pensioenleeftijd volgens het CBS iets lager dan een jaar eerder.
In 2023 was bijna driekwart van de werknemers op het moment van pensionering 65 jaar of ouder. Dat was in 2013 nog 43 procent. In 2003 was slechts 14 procent 65 jaar of ouder op het moment van pensionering. Destijds kon men nog gebruikmaken van vroegpensioenregelingen die na 2006 grotendeels zijn gestopt. In 2003 was bijna driekwart van de werknemers bij pensionering jonger dan 62 jaar. In 2023 was dat minder dan 6 procent.
Na de relatief sterke stijgingen van het aantal gepensioneerden in 2020 en 2021, bleef het aantal gepensioneerden in 2022 en 2023 stabiel op ongeveer 3,3 miljoen. Door de groei van de bevolking nam het aandeel gepensioneerden onder de totale bevolking licht af tot ruim 18 procent in 2023.
Het CBS merkt verder op dat het aandeel gepensioneerden onder 55-plussers sinds het begin van de eeuw jaarlijks vrijwel voortdurend is afgenomen. Dat komt volgens het statistiekbureau door de toegenomen arbeidsparticipatie onder ouderen. In 2023 was minder dan 54 procent van de 55-plussers gepensioneerd, tegen ruim 62 procent aan het begin van de eeuw.
GARMINGE – Een trekker met oplegger is maandagochtend in aanrijding gekomen met een personenauto en daarbij gedeeltelijk gekanteld op de N381 bij Garminge.
Het ongeval gebeurde omstreeks 09:00 uur. Hulpdiensten schaalden op naar ‘middel-hulpverlening’ en meerdere brandweerwagens en een traumahelikopter kwamen ter plaatse.
De bestuurder van de auto is gewond geraakt en overgebracht naar het ziekenhuis.
De chauffeur van de vrachtwagen kwam met de schrik vrij.
De trailer van de combinatie geladen met mest kantelde.
KYIV – De twee Oekraïners die zaterdag zijn doodgestoken in Duitsland, waren volgens Kyiv militairen. De steekpartij vond plaats op het terrein van een winkelcentrum in Murnau am Staffelsee, in de Duitse deelstaat Beieren.
De Oekraïners waren 23 en 36 jaar. Ze waren in Duitsland voor revalidatie na het oplopen van verwondingen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, aldus het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken.
De Oekraïense buitenlandminister Dmytro Koeleba heeft de Duitse autoriteiten bedankt voor de arrestatie van de verdachte, een 57-jarige man met de Russische nationaliteit. De minister heeft zijn diplomaten opgedragen de zaak nauwlettend te volgen en voortdurend in contact te staan met de Duitse autoriteiten.
Het openbaar ministerie doet onderzoek naar een dubbele moord. Het motief is op dit moment niet bekend. Zo is onder meer niet duidelijk of de steekpartij gelinkt kan worden aan de oorlog in Oekraïne. Daar is nog geen bewijs voor gevonden, aldus de politie maandag. Het lijkt erop dat de drie mannen elkaar al kenden voor de steekpartij.
TILBURG – Maandagochtend is een man ernstig gewond geraakt bij werkzaamheden rond een goederentrein op de container terminal aan de Jules Verneweg in Tilburg.
De man lag tussen de trein en een vrachtwagen trailer. Politie en ambulance kwamen met meerdere eenheden ter plaatse. De man raakte ernstig gewond, de ambulancedienst heeft besloten niet op de traumahelikopter te wachten en is met spoed met de gewonde man vertrokken.
Op het moment van het ongeval waren verreikers bezig met het laden en lossen van vrachtwagen trailers op de trein.
Rond de trein heeft de politie een lint gespannen, de arbeidsinspectie komt ter plaatse voor onderzoek.
ZEVENHUIZEN – Maandagochtend 29 april rond 01.10 uur heeft een ongeval plaatsgevonden aan de Bredeweg in Zevenhuizen.
Meerdere hulpdiensten werden opgeroepen voor een voertuig te water. Echter bij aankomst van de hulpdiensten bleek het te gaan om een vrachtwagenchauffeur die door nog onbekende reden de berm ingereden was, waarna hij de macht over het stuur verloor, een boom uit de grond reed en op de zijkant belandde in de sloot. De vrachtwagen gleed nog een stuk door waardoor de trailer, gevuld met bloemen, gedeeltelijk in het water kwam.
De vrachtwagenchauffeur kon zelfstandig de vrachtwagen uitkomen en raakte niet gewond.
De vrachtwagen raakte door het ongeval flink beschadigd geraakt.
Een gespecialiseerde berger zal in de ochtend de vrachtwagen bergen. Om de berger een veilige werkomgeving te geven voor het bergen van de vrachtwagen wordt de weg in de ochtend door de gemeente afgesloten.
Team Verkeer van de politie was aanwezig om onderzoek te verrichten.
VALKENSWAARD – Aan de Kapelweg in Valkenswaard (Borkel) werd maandagochtend een vrachtwagenbrand gemeld. De brandweer spoedde zich naar de Kapelweg toe. Daar troffen zij een brandende aanhanger aan.
De aanhanger was inmiddels losgekoppeld door de chauffeur.
De brand zat vooral aan de onderkant van de aanhanger. Het vermoeden bestaat dat het hier om een vastgelopen rem gaat.
De aanhanger was geladen met raamkozijnen. De aanhanger en de vracht moeten als verloren beschouwd worden.
BERKEL EN RODENRIJS – In het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs is zondagmiddag een grote brand uitgebroken. De politie zegt op X rekening te houden met brandstichting.
Twee mannen van 21 en 28 jaar oud zijn aangehouden. Het ging om een Rotterdammer en een man zonder vaste woon- of verblijfplaats. Volgens de veiligheidsregio raakte niemand gewond.
De politie doet onderzoek naar de brand en naar de precieze rol van de verdachten en vraagt getuigen zich te melden.
De brand brak halverwege de middag uit in een schuur naast een woning aan de Noordeindseweg. Verschillende hulpdiensten zijn ter plaatse gekomen om het vuur onder controle te krijgen. De schuur staat inmiddels volledig in brand. Rond 22.00 uur kon een woordvoerder van de veiligheidsregio niet zeggen hoelang het nog duurt tot de brand geblust is.
Veel rook
Het vuur woedt onder meer in het rieten dak van het pand. De brandweer heeft daarom een team ingezet dat gespecialiseerd is in het blussen van rieten daken.
Bij de brand komt veel rook vrij. De veiligheidsregio waarschuwt omwonenden om binnen te blijven en ramen en deuren te sluiten.
BREMERVÖRDE – De grootscheepse zoektocht naar de vermiste 6-jarige Arian uit Duitsland zal zondag naar verwachting langer doorgaan dan gepland. Nu de autistische jongen nog niet is gevonden, wordt er ook na 19.00 uur nog naar hem gezocht, meldt de politie.
Het jongetje liep maandagavond weg uit zijn ouderlijk huis in Elm in de Noord-Duitse deelstaat Nedersaksen en wordt sindsdien vermist. Al dagenlang proberen honderden mensen hem te vinden. Door zijn autisme reageert Arian mogelijk niet als mensen hem roepen.
Hulpverleners en militairen begonnen zondagochtend aan de grootste zoekactie tot nu toe. Achthonderd mensen vormden een anderhalve kilometer brede menselijke ketting die het gebied in de buurt van zijn woonplaats Elm in Nedersaksen uitkamde. Nog eens vierhonderd mensen zochten op andere plekken naar de jongen.
Als Arian zondag niet wordt gevonden, gaat de zoektocht maandag verder, zei de politie.